L 127 Forslag til lov om voldgift.

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 16-03-2005

Fremsættelse: 16-03-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l127_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (16. marts 2005)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om voldgift.

(Lovforslag nr. L 127).

Lovforslaget indeholder forslag til en ny lov om voldgift, som skal erstatte den gældende voldgiftslov fra 1972.

Voldgift er en alternativ tvistløsningsmetode, hvor parterne ved aftale overlader til en eller flere tredjepersoner at løse en tvist med bindende virkning for parterne. Tvisten kan så ikke indbringes for domstolene, og voldgiftsafgørelsen har samme bindende virkning som en dom.

Den gældende voldgiftslov, der som nævnt stammer fra 1972, blev udformet som en "minimumslov". I modsætning hertil foreslås med lovforslaget en ny, mere omfattende voldgiftslov, der som udgangspunkt regulerer alle væsentlige spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med voldgift. Dette indebærer bl.a., at grundlæggende principper af betydning for parternes retssikkerhed i forbindelse med voldgift, der for nogles vedkommende i dag må udledes af en sparsom retspraksis, lovfæstes.

Lovforslaget opstiller regler for behandling af voldgift, som finder sted i Danmark, samt regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af også udenlandske voldgiftskendelser. Endvidere foreslås der regler om danske domstoles bistand til voldgift, som finder sted i udlandet, eller hvor der endnu ikke er taget stilling til, hvor voldgiften skal behandles.

Den foreslåede nye danske voldgiftslov følger de internationale standarder på området, idet det må forventes at gøre det lettere for danske erhvervsvirksomheder, der opererer internationalt, at opnå aftaler om anvendelse af voldgift her i landet. Lovforslaget er på denne baggrund udformet med udgangspunkt i FN€™s Kommission om Handelsrets (UNCITRAL€™s) modellov om international handelsvoldgift fra 1985. Denne modellov har dannet grundlag for national lovgivning om voldgift i et stort antal lande, herunder Norge og Sverige.

Lovforslaget er desuden udarbejdet under hensyntagen til en redegørelse fra Advokatrådet om en reform af voldgiftsloven og Retsplejerådets udtalelse om Advokatrådets redegørelse.

Den foreslåede lov skal fungere som en mulig ramme for parter, som ønsker at løse retstvister ved voldgift, og de foreslåede lovbestemmelser kan derfor i stor udstrækning fraviges ved aftale.

Lovforslaget indeholder en mere detaljeret og systematisk lovregulering af voldgift end efter gældende ret. Der foreslås detaljerede regler om etablering af voldgiftsretten og sagsbehandlingen for voldgiftsretten og regler om afgørelsen af sagen. Der foreslås endvidere udtømmende og detaljerede regler om, hvornår en voldgiftskendelse kan tilsidesættes som ugyldig. Lovforslagets regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af voldgiftskendelser finder også anvendelse på udenlandske voldgiftskendelser. Her foreslås der udtømmende og detaljerede regler om forhold, som er til hinder for anerkendelse og fuldbyrdelse.

Lovforslaget indeholder bestemmelser om de almindelige domstoles opgaver i forbindelse med voldgift. Det gælder f.eks. domstolenes bistand i forbindelse med etablering af voldgiftsretten, bevisoptagelse og prøvelse af voldgiftsrettens afgørelser om indsigelser mod en voldgiftsdommers habilitet og om voldgiftsrettens kompetence.

Lovforslaget indeholder som en vigtig ny regel et forbud mod forudgående voldgiftsaftaler i forbrugerforhold. Det foreslås, at i forbrugerforhold skal en voldgiftsaftale, der er indgået før tvistens opståen, ikke være bindende for forbrugeren. Forslaget er begrundet i hensynet til forbrugerbeskyttelsen og i, at voldgift generelt må anses for bedst egnet til tvistløsning i erhvervsforhold.

Voldgiftsområdet er præget af en omfattende international regulering. Danmark har bl.a. tiltrådt New York-konventionen fra 1958 om anerkendelse og fuldbyrdelse af udenlandske voldgiftskendelser, og lovforslaget er udformet i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser i henhold til denne konvention.

Danmark har endvidere tiltrådt Genèveprotokollen fra 1923 vedrørende voldgiftsklausuler i handelskontrakter, Genèveoverenskomsten fra 1927 angående eksekution af voldgiftskendelser afsagt i udlandet, den europæiske konvention fra 1961 om international handelsvoldgift og Europarådsoverenskomsten fra 1962 om anvendelse af den europæiske konvention om international voldgift. I modsætning til New York-konventionen anvendes disse traktater imidlertid ikke længere i praksis, og regeringen agter derfor efter en vedtagelse af lovforslaget at opsige Danmarks deltagelse heri.

Formålet med lovforslaget er desuden ved en ændring af straffeloven at kriminalisere bestikkelse af voldgiftsdommere. Ændringen vil gøre det muligt for Danmark at ratificere en tillægsprotokol til Europarådets strafferetskonvention om korruption (Europarådets korruptionskonvention).

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.