Skriftlig fremsættelse (16. marts
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om voldgift.
(Lovforslag nr. L 127).
Lovforslaget indeholder forslag til en ny lov
om voldgift, som skal erstatte den gældende voldgiftslov fra
1972.
Voldgift er en alternativ
tvistløsningsmetode, hvor parterne ved aftale overlader til
en eller flere tredjepersoner at løse en tvist med bindende
virkning for parterne. Tvisten kan så ikke indbringes for
domstolene, og voldgiftsafgørelsen har samme bindende
virkning som en dom.
Den gældende voldgiftslov, der som
nævnt stammer fra 1972, blev udformet som en "minimumslov". I
modsætning hertil foreslås med lovforslaget en ny, mere
omfattende voldgiftslov, der som udgangspunkt regulerer alle
væsentlige spørgsmål, der kan opstå i
forbindelse med voldgift. Dette indebærer bl.a., at
grundlæggende principper af betydning for parternes
retssikkerhed i forbindelse med voldgift, der for nogles
vedkommende i dag må udledes af en sparsom retspraksis,
lovfæstes.
Lovforslaget opstiller regler for behandling
af voldgift, som finder sted i Danmark, samt regler om anerkendelse
og fuldbyrdelse af også udenlandske voldgiftskendelser.
Endvidere foreslås der regler om danske domstoles bistand til
voldgift, som finder sted i udlandet, eller hvor der endnu ikke er
taget stilling til, hvor voldgiften skal behandles.
Den foreslåede nye danske voldgiftslov
følger de internationale standarder på området,
idet det må forventes at gøre det lettere for danske
erhvervsvirksomheder, der opererer internationalt, at opnå
aftaler om anvendelse af voldgift her i landet. Lovforslaget er
på denne baggrund udformet med udgangspunkt i
FN€™s Kommission om Handelsrets (UNCITRAL€™s)
modellov om international handelsvoldgift fra 1985. Denne modellov
har dannet grundlag for national lovgivning om voldgift i et stort
antal lande, herunder Norge og Sverige.
Lovforslaget er desuden udarbejdet under
hensyntagen til en redegørelse fra Advokatrådet om en
reform af voldgiftsloven og Retsplejerådets udtalelse om
Advokatrådets redegørelse.
Den foreslåede lov skal fungere som en
mulig ramme for parter, som ønsker at løse
retstvister ved voldgift, og de foreslåede lovbestemmelser
kan derfor i stor udstrækning fraviges ved aftale.
Lovforslaget indeholder en mere detaljeret og
systematisk lovregulering af voldgift end efter gældende ret.
Der foreslås detaljerede regler om etablering af
voldgiftsretten og sagsbehandlingen for voldgiftsretten og regler
om afgørelsen af sagen. Der foreslås endvidere
udtømmende og detaljerede regler om, hvornår en
voldgiftskendelse kan tilsidesættes som ugyldig.
Lovforslagets regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af
voldgiftskendelser finder også anvendelse på
udenlandske voldgiftskendelser. Her foreslås der
udtømmende og detaljerede regler om forhold, som er til
hinder for anerkendelse og fuldbyrdelse.
Lovforslaget indeholder bestemmelser om de
almindelige domstoles opgaver i forbindelse med voldgift. Det
gælder f.eks. domstolenes bistand i forbindelse med
etablering af voldgiftsretten, bevisoptagelse og prøvelse af
voldgiftsrettens afgørelser om indsigelser mod en
voldgiftsdommers habilitet og om voldgiftsrettens kompetence.
Lovforslaget indeholder som en vigtig ny regel
et forbud mod forudgående voldgiftsaftaler i
forbrugerforhold. Det foreslås, at i forbrugerforhold skal en
voldgiftsaftale, der er indgået før tvistens
opståen, ikke være bindende for forbrugeren. Forslaget
er begrundet i hensynet til forbrugerbeskyttelsen og i, at voldgift
generelt må anses for bedst egnet til tvistløsning i
erhvervsforhold.
Voldgiftsområdet er præget af en
omfattende international regulering. Danmark har bl.a.
tiltrådt New York-konventionen fra 1958 om anerkendelse og
fuldbyrdelse af udenlandske voldgiftskendelser, og lovforslaget er
udformet i overensstemmelse med Danmarks forpligtelser i henhold
til denne konvention.
Danmark har endvidere tiltrådt
Genèveprotokollen fra 1923 vedrørende
voldgiftsklausuler i handelskontrakter, Genèveoverenskomsten
fra 1927 angående eksekution af voldgiftskendelser afsagt i
udlandet, den europæiske konvention fra 1961 om international
handelsvoldgift og Europarådsoverenskomsten fra 1962 om
anvendelse af den europæiske konvention om international
voldgift. I modsætning til New York-konventionen anvendes
disse traktater imidlertid ikke længere i praksis, og
regeringen agter derfor efter en vedtagelse af lovforslaget at
opsige Danmarks deltagelse heri.
Formålet med lovforslaget er desuden ved
en ændring af straffeloven at kriminalisere bestikkelse af
voldgiftsdommere. Ændringen vil gøre det muligt for
Danmark at ratificere en tillægsprotokol til
Europarådets strafferetskonvention om korruption
(Europarådets korruptionskonvention).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.