Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om
spirituskørsel m.v.)
(Lovforslag nr. L 7).
Lovforslaget er med enkelte ændringer en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 148, der blev fremsat den
15. december 2004, og som bortfaldt på grund af afholdelse af
folketingsvalg.
Inden for færdselslovens område
har der udviklet sig et meget kompliceret sanktionssystem
vedrørende spiritus- og promillekørsel og
kørsel i frakendelsestiden. Sanktionssystemet er vanskeligt
at overskue og forstå for borgerne, og dets komplicerede
udformning gør det i sig selv ressourcekrævende at
anvende for domstole, politi, anklagemyndighed og forsvarere. Et
hovedformål med lovforslaget er på den baggrund at
forenkle de gældende regler og praksis.
Et andet hovedformål med lovforslaget er
at skærpe straffen for spiritus- og promillekørsel og
kørsel i frakendelsestiden, således at der
sættes betydeligt hårdere ind over for de bilister, der
kører i spirituspåvirket tilstand, og som
fortsætter med at køre, selv om de har fået
frakendt førerretten.
Lovforslaget bygger navnlig på
betænkning nr. 1448/2004 om sanktioner for
spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden afgivet
af Udvalget om sanktionsfastsættelse i sager om spiritus- og
promillekørsel.
Lovforslaget har følgende
hovedelementer:
Det foreslås, at færdselslovens
gældende terminologi ændres, således at man ikke
længere opretholder betegnelsen
€œpromillekørsel" for kørsel med en
alkoholpromille under 1,21. I stedet vil enhver overtrædelse
af lovens forbud mod at føre et motordrevet
køretøj, hvortil der kræves kørekort,
efter indtagelse af alkohol, fremover blive benævnt
spirituskørsel.
Det foreslås dernæst, at straffen
for spirituskørsel skærpes og forenkles. Strafmaksimum
i færdselslovens § 117 foreslås på den
baggrund forhøjet fra fængsel i 1 år til
fængsel i 1 år og 6 måneder. Forhøjelsen
af strafferammen vil samtidig medføre, at der i de
allergroveste tilfælde af gentagen spirituskørsel vil
kunne ske varetægtsfængsling.
For førstegangstilfælde af
spirituskørsel med en promille i intervallet 0,51-2,00
forudsættes det, at straffen skal være en bøde
svarende til den pågældendes månedlige
nettoløn ganget med alkoholpromillen. En sådan regel
vil i de fleste tilfælde indebære en markant
skærpelse i forhold til i dag, og den vil samtidig være
enkel og let at huske. Har promillen i
førstegangstilfælde været 2,01 eller derover
forudsættes det, at straffen som udgangspunkt skal
fastsættes til fængsel i 20 dage, der som udgangspunkt
gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste eller
alkoholistbehandling, samt en tillægsbøde.
Det forudsættes endvidere, at
strafpositionerne i gentagelsestilfælde som udgangspunkt
forhøjes med 10 dages fængsel pr. gang, det vil sige i
andengangstilfælde vil straffen være 10 dages
fængsel ved en promille i intervallet 0,51-2,00 og 30 dages
fængsel ved en promille på 2,01 eller derover. Det
forudsættes endvidere, at der fremover som udgangspunkt kun
kan idømmes én betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste, derefter skal straffen være ubetinget
frihedsstraf. Også en sådan regel vil indebære en
markant skærpelse og vil samtidig være enklere og
lettere at huske end det nuværende sanktionssystem.
Der foreslås endvidere, at straffen for
kørsel i frakendelsestiden skærpes og forenkles.
Strafmaksimum i færdselslovens § 117 a foreslås
på den baggrund forhøjet fra fængsel i 1
år til fængsel i 1 år og 6 måneder. Det
tilsigtes herved, at straffen for gentagen kørsel i
frakendelsestiden skal svare til straffen for spirituskørsel
med en promille i intervallet 0,51-2,00. Udgangspunktet er som ved
spirituskørsel, at der kun kan idømmes én
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Der foreslås også skærpelser
og forenklinger af reglerne om frakendelse af førerret. Det
foreslås således, at der fremover også skal ske
en betinget frakendelse af førerretten for kørsel med
en promille i intervallet 0,51-0,80, således at der kommer
til at gælde samme regel i intervallet 0,51-1,20.
Herudover foreslås det, at
frakendelsestiden, hvis der skal ske ubetinget frakendelse som
følge af spirituskørsel, i alle tilfælde skal
være mindst 3 år. Det forudsættes endvidere, at
frakendelsestiden for spirituskørsel normalt
fastsættes til 3, 5 eller 10 år. Efter forslaget skal
det ikke længere være muligt at frakende
førerretten for bestandig, medmindre der foreligger
særdeles graverende kørsel med alvorlig personskade
til følge.
Det foreslås i sammenhæng hermed,
at den særlige regel i § 132, stk. 2, hvorefter
personer, der har gennemført alkoholistbehandling, kan
generhverve førerretten væsentligt hurtigere end
andre, ophæves.
Endvidere foreslås en forenkling af de
gældende regler om gentagelsesvirkningens tidsmæssige
udstrækning, således at gentagelsesvirkningen af en
afgørelse om spirituskørsel skal ophøre
samtidig både med hensyn til straffen og
frakendelsessanktionen. Det foreslås således, at
gentagelsesvirkningen for en afgørelse om
spirituskørsel, hvor førerretten er frakendt
ubetinget, både for så vidt angår straffen og
frakendelsen skal ophøre 5 år efter udløbet af
frakendelsestiden.
Der foreslås desuden en udvidelse af
adgangen til at konfiskere køretøjer i forbindelse
med færdselslovsovertrædelser. Der foreslås
således bl.a. en lempelse af betingelserne for at anvende
konfiskation af et motordrevet køretøj, hvortil der
kræves kørekort, med henblik på en øget
brug af konfiskation i forbindelse med bl.a. spirituskørsel.
I den forbindelse foreslås det endvidere, at det skal
være muligt at konfiskere den dømtes
køretøj, selv om dette køretøj ikke har
været anvendt ved den kørsel, som giver anledning til
konfiskationen.
Det foreslås endvidere, at der
indføres en ny regel om obligatorisk konfiskation af en
førers køretøj, når den
pågældende tredje gang inden for en periode på 3
år gør sig skyldig i spirituskørsel af en
sådan grovhed, at den medfører ubetinget frakendelse
af førerretten. Det er en betingelse, at alle tre
spirituskørsler har været med en promille over 1,20,
således at de i sig selv (bedømt som
førstegangstilfælde) vil medføre ubetinget
frakendelse af førerretten. Konfiskation af førerens
køretøj kan også i dette tilfælde ske,
selv om det pågældende køretøj ikke har
været anvendt i forbindelse med den aktuelle
spirituskørsel.
Endelig foreslås det, at der skal
gælde et krav om deltagelse i et kursus i alkohol og trafik
(A/T-kursus) for personer, der har fået førerretten
frakendt betinget på grund af spirituskørsel.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.