Skriftlig fremsættelse (3. november
2006)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligningen af indkomstskat til staten (Forhøjelse af
efterlønsalderen, mere fleksibel efterlønsordning,
fortrydelsesordning, styrkede jobmuligheder for personer over 55
år, mv.)
(Lovforslag nr. L 59).
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der
vedrører ændringer i efterlønsordningen samt
dagpengeretten og særlige ordninger for de ældre
ledige.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
de samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
social pension, forslag til lov om ændring af lov om
delpension, forslag til lov om ændring af lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., forslag til lov
om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
forskellige andre love og forslag til lov om seniorjob.
Justeringerne i tilbagetrækningssystemet
kan opdeles under følgende overskrifter:
Gradvist højere
efterløns- og folkepensionsalder
Efterlønsalderen forhøjes
gradvist til 62 år fra år 2019 til år 2022, og
aldersgrænsen for ret til efterløn for fremtiden
indekseres, således at tilbagetrækningsalderen på
længere sigt følger den stigende levetid.
Mere fleksibel
efterlønsordning
Efterlønsordningen målrettes i
højere grad personer med mange år på
arbejdsmarkedet, således at der fremover kræves 30
års medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag for
ret til efterløn, mod nu 25 år. Indbetalingerne skal
påbegyndes senest ved det 30. år.
Der indføres en ny fortrydelsesordning
med henblik på at give personer med langvarigt medlemskab af
en a-kasse, der i første omgang har fravalgt
efterlønsordningen, mulighed for efterfølgende at
tilmelde sig ordningen. Disse personer får mulighed for at
tilmelde sig efterlønsordningen indtil 15 år
før efterlønsalderen, dog med nedsat
efterlønsydelse og nedsat skattefri præmie.
For at øge lavtlønnedes
incitament til at arbejde i efterlønsperioden
indføres et lempeligere fradrag for arbejdsindkomst op til
30.000 kr. pr. år for efterlønsmodtagere med en lav
timeløn.
Tilpasninger som følge af
højere efterløns- og folkepensionsalder
For at forebygge utilsigtet brug af
skattebegunstigende pensionsordninger til at finansiere
tilbagetrækning i årene umiddelbart før man kan
gå på efterløn, skal udbetalinger efter
60-års-dagen, men før overgangen til efterløn,
medføre fradrag i efterlønnen. Pensionsudbetalingerne
medfører fradrag i efterlønnen på samme
måde som pensionsudbetalinger i efterlønsperioden.
Styrkede jobmuligheder for de
ældre
Ved lovforslaget ophæves en række
særregler for de lidt ældre, herunder den
forlængede dagpengeret for de 55-59-årige, den kortere
dagpengeperiode for de over 60-årige, og reglen om at
58-59-årige kan fritages for aktivering.
For at styrke jobmulighederne for ældre
oprettes endvidere en særlig løntilskudsordning for
personer over 55 år.
Udover de justeringer, som er aftalt i
velfærdsreformen, foreslås nogle justeringer og
overvejende administrative forenklinger af
efterlønsordningen på baggrund af erfaringerne med
administrationen af efterlønsordningen siden
efterlønsreformen i 1999. Det foreslås, at
efterlønsbevis fremover udstedes automatisk, at kompetencen
til at give tilladelse til drift af selvstændig virksomhed
inden for 400 timer pr. år udlægges til a-kasserne, at
den eksisterende suspensionsordning ved selvstændig
virksomhed som hovedbeskæftigelse regelfastsættes, og
at reglerne om tilbagebetaling af indbetalte efterlønsbidrag
justeres.
Velfærdsreformen vil bidrage
afgørende til højere beskæftigelse,
større velstand og bedre samfundsøkonomisk balance.
Senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet øger
beskæftigelsen med ca. 85.000 i 2025, og forslagene om
dagpenge og aktivering medvirker til ca. 13.000 flere i
beskæftigelse frem mod 2010.
De forskellige forslag medfører
herudover mindre- eller merudgifter for det offentlige, som kan
opsummeres således:
Gradvist højere efterlønsalder
betyder mindreudgifter til efterløn på ca. 1,6 mia.
kr. i 2019 stigende til 8,8 mia. kr. i 2023, hvorefter
mindreudgifterne falder til ca. 0,5 mia. kr. i 2028.
Forslagene om mere fleksibel
efterlønsordning mv. medfører
netto-merindtægter på ca. 65 mio. kr. i 2008, ca. 500
mio. kr. i 2012 og støt stigende derefter.
Fortrydelsesordningen vil medføre merudgifter til
efterløn på ca. 100 mio. kr. i 2023, ca. 700 mio. kr.
i 2026 og støt stigende derefter.
Styrkede jobmuligheder for de ældre ved
forslagene vedrørende dagpenge og aktivering, afføder
merudgifter til dagpenge på ca. 115 mio. kr. i 2007 og ca.
150 mio. kr. i 2008, mindreudgifter på ca. 5 mio. kr. i 2009,
ca. 160 mio. kr. i 2010 og stigende derefter; samt merudgifter til
aktivering mv. på ca. 35 mio. kr. i 2007 og ca. 75 mio. kr. i
2008 og frem.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
Forslaget har ingen miljø- eller
ligestillingsmæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007. Visse dele af loven træder dog
først i kraft senere, herunder reglerne om
forhøjelsen af efterlønsalderen som træder i
kraft den 1. juli 2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på
regeringens vegne anbefale forslaget til Folketingets velvillige
behandling.