L 69 (som fremsat): Forslag til lov om tilskud til
Færøernes hjemmestyre for 2007 og 2008.
Fremsat den 9. november 2006 af
finansministeren (Thor Pedersen)
Forslag
til
Lov om tilskud til Færøernes
hjemmestyre
for 2007 og 2008
§ 1. Staten
yder for 2007 og 2008 et årligt tilskud på 615,5 mio.
kr. til Færøernes hjemmestyre.
§ 2. Tilskuddet
udbetales forskudsvis i lige store rater hver måned.
Finansministeren kan dog efter aftale med Færøernes
landsstyre fastsætte regler om ændrede
udbetalingsterminer.
§ 3. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget indeholder forslag til regler om
ydelse af statstilskud til Færøernes hjemmestyre inden
for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes hjemmestyre.
Ved lov nr. 393 af 22. juni 1993 om tilskud
til Færøernes hjemmestyre blev de daværende 7
tilskud og 4 refusionstilskud under en række ministerier
omlagt til et generelt bloktilskud til Færøernes
hjemmestyre under Finansministeriets finanslovsparagraf.
Omlægningen gav Færøernes hjemmestyre friere
dispositionsmulighed for så vidt angår tilskuddet fra
staten.
Efter omlægningen til et generelt
tilskud har bloktilskuddet efter aftale mellem regeringen og
Færøernes hjemmestyre været fastholdt
uændret realt frem til 2001, idet tilskuddet fra
finansår til finansår er reguleret i overensstemmelse
med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede
driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et
år til pris- og lønniveau for finansloven det
følgende år.
Færøernes hjemmestyre besluttede
i henhold til hjemmestyrelovens § 2 at overtage
sagsområdet den offentlige forsorg som særanliggende
pr. 1. januar 2002. Regeringen og landsstyret indgik den 21.
december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge aftalen
omfatter området, hvis andel af det generelle tilskud i 2001
udgjorde 92,4 mio. kr., delområderne underholdsbidrag til
børn og enker mv., hjemmehjælp, kontanthjælp
efter forsorgsloven, daginstitutioner, børneforsorg i
øvrigt, enkepension samt personlige tillæg, herunder
omsorgsarbejde, revalidering og hjælpemidler mv.
Færøernes hjemmestyre besluttede
endvidere at overtage sagsområdet skolevæsenet som
særanliggende pr. 1. januar 2002. Regeringen og
Færøernes landsstyre indgik den 21. december 2001
aftale i forbindelse hermed. Ifølge hjemmestyreloven
omfatter skolevæsenet: Folkeskolen, eksamensskoler og kursus,
læreruddannelse, folkehøjskoler, efterskoler, ungdoms-
og aftenskoler, husholdningsskoler og fagskoler som handelsskoler,
tekniske skoler, navigationsskoler osv.
Dele af skolevæsenet var allerede
før overtagelsen pr. 1. januar 2002 at betragte som
færøske særanliggender. Med hjemmestyrets
beslutning har hjemmestyret overtaget den resterende del, som bl.a.
omfatter folkeskole- og erhvervsskoleområdet, og hvis samlede
andel af det generelle tilskud udgjorde 274,0 mio. kr. i 2001.
Med overtagelsen af skolevæsenet og
offentlig forsorg overtog Færøernes hjemmestyre
samtidig i medfør af hjemmestyrelovens § 2 de med
områderne forbundne udgifter. Det blev på denne
baggrund mellem regeringen og landsstyret aftalt, at bloktilskuddet
reduceredes i overensstemmelse hermed, således at det i 2002
blev fastsat til 615,5 mio. kr. Heraf vedrører 117,0 mio.
kr. særforsorgen, 213,3 mio. kr. folkeforsikringen, 283,6
mio. kr. sundhedsvæsenet og 1,6 mio. kr.
Færøernes Fiskerilaboratorium.
Regeringen og landsstyret indgik den 24.
oktober 2002 en aftale om fastsættelse af statens tilskud til
de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2003 til og med 2006.
Finansministeren og landsstyremanden for
finansanliggender har opnået enighed om, at statens tilskud
til de bloktilskudsfinansierede områder fortsat
fastsættes til 615,5 mio. kr. nominelt årligt i 2007 og
2008.
Det indebærer, at bloktilskuddet
på 615,5 mio. kr. ikke fra finansår til finansår
reguleres i overensstemmelse med den gennemsnitlige
reguleringsprocent for statens samlede driftsudgifter fra pris- og
lønniveau for finansloven for et år til pris- og
lønniveau for finansloven det følgende år.
Med lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder ændredes det retlige grundlag for
færøske sagsovertagelser, der herefter sker på
grundlag af denne lov. Det er i lovforslaget forudsat, at de
sagsområder, der er overtaget efter § 9 i
hjemmestyreloven, fortsat varetages af de færøske
myndigheder i henhold til de gældende rammelove og lovgivning
gennemført af de færøske myndigheder, ligesom
den danske stats medfinansiering af disse områder ikke
berøres af lovforslaget.
Såfremt de færøske
myndigheder i aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil
der i dag ydes bloktilskud, vil det, i medfør af
§ 3, stk. 2 i lov nr. 578 af 24. juni 2005,
indebære, at de færøske myndigheder også
overtager de med områderne forbundne udgifter. I
tilfælde heraf vil der således skulle ske en reduktion
af bloktilskuddet.
De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Det er mellem regeringen og
Færøernes landsstyre aftalt, at statens tilskud til
Færøernes hjemmestyre fastsættes til et nominelt
årligt tilskud på 615,5 mio. kr. i perioden 2007 til og
med 2008.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser.
De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Forelæggelse for
færøske myndigheder
Fastsættelsen af bloktilskuddet for
2007 og 2008 har været drøftet mellem regeringen og
Færøernes landsstyre. Der er i den forbindelse ved
brevveksling mellem finansministeren og landsstyremanden for
finansanliggender opnået enighed om fastsættelsen og
størrelsen af tilskuddet for 2007 og 2008.
Lovforslaget vil blive forelagt
Færøernes hjemmestyre med henblik på at modtage
hjemmestyrets udtalelse inden lovforslagets 3. behandling i
Folketinget.
Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget indebærer, at staten i
perioden 2007 til og med 2008 årligt skal overføre
615,5 mio. kr. nominelt til Færøernes hjemmestyre,
svarende til det nominelle tilskud i perioden 2002-2006. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Tilskuddet til Færøernes
hjemmestyre i 2007 og 2008 foreslås i stk. 1 opretholdt
på niveauet for perioden 2002-2006, svarende til 615,5 mio.
kr. Det indebærer, at bloktilskuddet ikke fra finansår
til finansår vil blive reguleret i overensstemmelse med den
gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede
driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et
år til pris- og lønniveau for finansloven det
følgende år.
Såfremt de færøske
myndigheder i aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil
der ydes bloktilskud, medfører det, i henhold til
§ 3, stk. 2, i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder, at de færøske myndigheder overtager
de med områderne forbundne udgifter.
Til § 2
Det foreslås at videreføre den
nugældende praksis, hvorefter tilskuddet udbetales
forskudsvis i lige store månedlige rater. Finansministeren
kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre
fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.
Til § 3
Det følger af forslagets
§ 1, at tilskuddet til Færøernes hjemmestyre
fastsættes for den to-årige periode 2007 og 2008. Det
foreslås derfor, at loven træder i kraft den 1. januar
2007.