L 69 Forslag til lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre for 2007 og 2008.

Af: Finansminister Thor Pedersen (V)
Udvalg: Udvalget vedrørende Færøske Forhold
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 09-11-2006

Fremsat: 09-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l69_som_fremsat (html)

L 69 (som fremsat): Forslag til lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre for 2007 og 2008.

Fremsat den 9. november 2006 af finansministeren (Thor Pedersen)

Forslag

til

Lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre
for 2007 og 2008

 

§ 1. Staten yder for 2007 og 2008 et årligt tilskud på 615,5 mio. kr. til Færøernes hjemmestyre.

§ 2. Tilskuddet udbetales forskudsvis i lige store rater hver måned. Finansministeren kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.

§ 3. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Lovforslaget indeholder forslag til regler om ydelse af statstilskud til Færøernes hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om Færøernes hjemmestyre.

Ved lov nr. 393 af 22. juni 1993 om tilskud til Færøernes hjemmestyre blev de daværende 7 tilskud og 4 refusionstilskud under en række ministerier omlagt til et generelt bloktilskud til Færøernes hjemmestyre under Finansministeriets finanslovsparagraf. Omlægningen gav Færøernes hjemmestyre friere dispositionsmulighed for så vidt angår tilskuddet fra staten.

Efter omlægningen til et generelt tilskud har bloktilskuddet efter aftale mellem regeringen og Færøernes hjemmestyre været fastholdt uændret realt frem til 2001, idet tilskuddet fra finansår til finansår er reguleret i overensstemmelse med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et år til pris- og lønniveau for finansloven det følgende år.

Færøernes hjemmestyre besluttede i henhold til hjemmestyrelovens § 2 at overtage sagsområdet den offentlige forsorg som særanliggende pr. 1. januar 2002. Regeringen og landsstyret indgik den 21. december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge aftalen omfatter området, hvis andel af det generelle tilskud i 2001 udgjorde 92,4 mio. kr., delområderne underholdsbidrag til børn og enker mv., hjemmehjælp, kontanthjælp efter forsorgsloven, daginstitutioner, børneforsorg i øvrigt, enkepension samt personlige tillæg, herunder omsorgsarbejde, revalidering og hjælpemidler mv.

Færøernes hjemmestyre besluttede endvidere at overtage sagsområdet skolevæsenet som særanliggende pr. 1. januar 2002. Regeringen og Færøernes landsstyre indgik den 21. december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge hjemmestyreloven omfatter skolevæsenet: Folkeskolen, eksamensskoler og kursus, læreruddannelse, folkehøjskoler, efterskoler, ungdoms- og aftenskoler, husholdningsskoler og fagskoler som handelsskoler, tekniske skoler, navigationsskoler osv.

Dele af skolevæsenet var allerede før overtagelsen pr. 1. januar 2002 at betragte som færøske særanliggender. Med hjemmestyrets beslutning har hjemmestyret overtaget den resterende del, som bl.a. omfatter folkeskole- og erhvervsskoleområdet, og hvis samlede andel af det generelle tilskud udgjorde 274,0 mio. kr. i 2001.

Med overtagelsen af skolevæsenet og offentlig forsorg overtog Færøernes hjemmestyre samtidig i medfør af hjemmestyrelovens § 2 de med områderne forbundne udgifter. Det blev på denne baggrund mellem regeringen og landsstyret aftalt, at bloktilskuddet reduceredes i overensstemmelse hermed, således at det i 2002 blev fastsat til 615,5 mio. kr. Heraf vedrører 117,0 mio. kr. særforsorgen, 213,3 mio. kr. folkeforsikringen, 283,6 mio. kr. sundhedsvæsenet og 1,6 mio. kr. Færøernes Fiskerilaboratorium.

Regeringen og landsstyret indgik den 24. oktober 2002 en aftale om fastsættelse af statens tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr. nominelt årligt i perioden 2003 til og med 2006.

Finansministeren og landsstyremanden for finansanliggender har opnået enighed om, at statens tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder fortsat fastsættes til 615,5 mio. kr. nominelt årligt i 2007 og 2008.

Det indebærer, at bloktilskuddet på 615,5 mio. kr. ikke fra finansår til finansår reguleres i overensstemmelse med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et år til pris- og lønniveau for finansloven det følgende år.

Med lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder ændredes det retlige grundlag for færøske sagsovertagelser, der herefter sker på grundlag af denne lov. Det er i lovforslaget forudsat, at de sagsområder, der er overtaget efter § 9 i hjemmestyreloven, fortsat varetages af de færøske myndigheder i henhold til de gældende rammelove og lovgivning gennemført af de færøske myndigheder, ligesom den danske stats medfinansiering af disse områder ikke berøres af lovforslaget.

Såfremt de færøske myndigheder i aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil der i dag ydes bloktilskud, vil det, i medfør af § 3, stk. 2 i lov nr. 578 af 24. juni 2005, indebære, at de færøske myndigheder også overtager de med områderne forbundne udgifter. I tilfælde heraf vil der således skulle ske en reduktion af bloktilskuddet.

De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.

Det er mellem regeringen og Færøernes landsstyre aftalt, at statens tilskud til Færøernes hjemmestyre fastsættes til et nominelt årligt tilskud på 615,5 mio. kr. i perioden 2007 til og med 2008.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser.

De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Forelæggelse for færøske myndigheder

Fastsættelsen af bloktilskuddet for 2007 og 2008 har været drøftet mellem regeringen og Færøernes landsstyre. Der er i den forbindelse ved brevveksling mellem finansministeren og landsstyremanden for finansanliggender opnået enighed om fastsættelsen og størrelsen af tilskuddet for 2007 og 2008.

Lovforslaget vil blive forelagt Færøernes hjemmestyre med henblik på at modtage hjemmestyrets udtalelse inden lovforslagets 3. behandling i Folketinget.

Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Forslaget indebærer, at staten i perioden 2007 til og med 2008 årligt skal overføre 615,5 mio. kr. nominelt til Færøernes hjemmestyre, svarende til det nominelle tilskud i perioden 2002-2006.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Tilskuddet til Færøernes hjemmestyre i 2007 og 2008 foreslås i stk. 1 opretholdt på niveauet for perioden 2002-2006, svarende til 615,5 mio. kr. Det indebærer, at bloktilskuddet ikke fra finansår til finansår vil blive reguleret i overensstemmelse med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et år til pris- og lønniveau for finansloven det følgende år.

Såfremt de færøske myndigheder i aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil der ydes bloktilskud, medfører det, i henhold til § 3, stk. 2, i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder, at de færøske myndigheder overtager de med områderne forbundne udgifter.

Til § 2

Det foreslås at videreføre den nugældende praksis, hvorefter tilskuddet udbetales forskudsvis i lige store månedlige rater. Finansministeren kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.

Til § 3

Det følger af forslagets § 1, at tilskuddet til Færøernes hjemmestyre fastsættes for den to-årige periode 2007 og 2008. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.