Skriftlig fremsættelse (27.
februar 2008)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen. (Udvidelse af undervisningspligten til 10 år,
mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger
m.v.).
(Lovforslag nr. L 82).
Lovforslaget indeholder en række forslag til
ændringer af folkeskolelovens bestemmelser om skolestart og
bygger bl.a. på en række af de anbefalinger, som
Skolestartudvalget sammensat af forskere og eksperter på
området er kommet med. Den samlede vifte af initiativer vil
give de ansvarlige kommunalbestyrelser og skolerne gode og
fleksible rammer for at skabe et forbedret og sammenhængende
indskolingsforløb.
Lovforslaget indeholder bl.a. forslag om udvidelse af
undervisningspligten fra ni til 10 år. Det betyder, at
børnehaveklassen fremover medregnes i undervisningspligten.
Der skal endvidere fastsættes en ny indholdsbeskrivelse med
tilhørende trinmål for undervisningen i
børnehaveklassen. Den nye indholdsbeskrivelse med
tilhørende trinmål skal præcisere og
tydeliggøre arbejdet med børnenes sproglige
udvikling. Faglighed og legende tilgang til undervisningen skal
fortsat være integrerede værdier i
indskolingspædagogikken. Dertil kommer krav om obligatorisk
sprogvurdering af eleverne i starten af børnehaveklassen,
så undervisningen allerede fra begyndelsen kan tage
udgangspunkt i det enkelte barns sproglige forudsætninger og
princippet om undervisningsdifferentiering.
I lovforslaget indgår også forslag om
indførelse af en forpligtelse for kommunalbestyrelserne til
at fastsætte mål- og indholdsbeskrivelse for
skolefritidsordninger (SFO). Formålet med forslaget er, at
kommunalbestyrelserne forpligtes til åbent at informere om
den enkelte kommunes prioriteringer og serviceniveau på
SFO-området, så borgerne får mulighed for at
få et bedre indblik heri. Det er ikke formålet at
stille øgede centrale krav til skolefritidsordningernes
virksomhed.
Der stilles endelig forslag om at give mulighed for at
etablere aldersintegrerede klasser og rullende skolestart op til og
med 2. klasse. Ønskes 3. klasse inddraget, eller
ønskes der etableret et forpligtende samarbejde mellem
skolens undervisning og skolefritidsordningens pædagogiske
virksomhed, kan dette ske som led i forsøg.
Det foreslås, at ændringerne vedrørende
undervisningspligtens udvidelse, indholdet i
børnehaveklassen og indførelse af krav om mål-
og indholdsbeskrivelser for skolefritidsordninger træder i
kraft den 1. august 2009 for at sikre god tid til implementering,
mens de øvrige ændringer træder i kraft den 1.
august 2008.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje
Ting.