L 82 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen.

(Udvidelse af undervisningspligten til 10 år, mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-02-2008

Fremsættelse: 27-02-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l82_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. februar 2008)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen. (Udvidelse af undervisningspligten til 10 år, mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger m.v.).

(Lovforslag nr. L 82).

Lovforslaget indeholder en række forslag til ændringer af folkeskolelovens bestemmelser om skolestart og bygger bl.a. på en række af de anbefalinger, som Skolestartudvalget sammensat af forskere og eksperter på området er kommet med. Den samlede vifte af initiativer vil give de ansvarlige kommunalbestyrelser og skolerne gode og fleksible rammer for at skabe et forbedret og sammenhængende indskolingsforløb.


Lovforslaget indeholder bl.a. forslag om udvidelse af undervisningspligten fra ni til 10 år. Det betyder, at børnehaveklassen fremover medregnes i undervisningspligten. Der skal endvidere fastsættes en ny indholdsbeskrivelse med tilhørende trinmål for undervisningen i børnehaveklassen. Den nye indholdsbeskrivelse med tilhørende trinmål skal præcisere og tydeliggøre arbejdet med børnenes sproglige udvikling. Faglighed og legende tilgang til undervisningen skal fortsat være integrerede værdier i indskolingspædagogikken. Dertil kommer krav om obligatorisk sprogvurdering af eleverne i starten af børnehaveklassen, så undervisningen allerede fra begyndelsen kan tage udgangspunkt i det enkelte barns sproglige forudsætninger og princippet om undervisningsdifferentiering.


I lovforslaget indgår også forslag om indførelse af en forpligtelse for kommunalbestyrelserne til at fastsætte mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger (SFO). Formålet med forslaget er, at kommunalbestyrelserne forpligtes til åbent at informere om den enkelte kommunes prioriteringer og serviceniveau på SFO-området, så borgerne får mulighed for at få et bedre indblik heri. Det er ikke formålet at stille øgede centrale krav til skolefritidsordningernes virksomhed.


Der stilles endelig forslag om at give mulighed for at etablere aldersintegrerede klasser og rullende skolestart op til og med 2. klasse. Ønskes 3. klasse inddraget, eller ønskes der etableret et forpligtende samarbejde mellem skolens undervisning og skolefritidsordningens pædagogiske virksomhed, kan dette ske som led i forsøg.


Det foreslås, at ændringerne vedrørende undervisningspligtens udvidelse, indholdet i børnehaveklassen og indførelse af krav om mål- og indholdsbeskrivelser for skolefritidsordninger træder i kraft den 1. august 2009 for at sikre god tid til implementering, mens de øvrige ændringer træder i kraft den 1. august 2008.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.