L 69 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Skærpet meldepligt for udlændinge på tålt ophold, styrket kontrol med overholdelse af påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted samt forhøjelse af strafferammen for overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted).

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-11-2008

Fremsættelse: 13-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l69_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (13. november 2008)

Integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpet meldepligt for udlændinge på tålt ophold, styrket kontrol med overholdelse af påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted samt forhøjelse af strafferammen for overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted)

(Lovforslag nr. L 69).

Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, har til formål at gennemføre de ændringer af udlændingeloven, der er nødvendige for inden for det gældende kompetence- og prøvelsessystem at foretage en øjeblikkelig opstramning af kontrolforanstaltningerne for udlændinge på tålt ophold, samt for at forhøje strafferammen for overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et påbud om at tage ophold på et bestemt indkvarteringssted, hvis der foreligger skærpende omstændigheder.


Regeringen finder, at der er behov for en markant opstramning af kontrolforanstaltningerne og strafferammen, og regeringen har indgået aftale med Dansk Folkeparti herom den 11. november 2008.


Lovforslaget indebærer i hovedtræk følgende:


Udlændinge på tålt ophold skal pålægges meldepligt til politiet dagligt, medmindre særlige grunde taler derimod. Særlige grunde kan være hensynet til overholdelse af Danmarks internationale forpligtelser eller f.eks. sygdom hos udlændingen.


Hvis udlændingen er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, skal den daglige meldepligt ske personligt til politiet i centret efter politiets nærmere bestemmelse. Hvis udlændingen ikke er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, skal den daglige meldepligt ske personligt til det lokale politi efter politiets nærmere bestemmelse.


Lovforslaget indebærer endvidere, at hvis udlændingen er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, skal Udlændingeservice sikre, at det kontrolleres i fornødent omfang, at udlændingen overholder påbudet.


Det understreges i lovforslaget, at et påbud om at tage ophold i Center Sandholm betyder, at udlændingen skal bo i centret og som udgangspunkt overnatte der hver nat. En udlænding må således alene overnatte uden for centret, hvis der er en særlig begrundelse herfor, f.eks. at udlændingen er blevet indlagt på hospital, eller grundet alvorlig sygdom i udlændingens nærmeste familie eller lignende. I den forbindelse bemærkes, at der altid skal foretages en konkret vurdering af, om indgrebet er proportionalt.


Overholder en udlænding ikke den pålagte meldepligt eller påbudet om at tage ophold i Center Sandholm, kan der indledes en straffesag mod udlændingen. Lovforslaget forhøjer strafferammen for overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et påbud om at tage ophold fra indtil 4 måneders fængsel til indtil 1 års fængsel, hvis der foreligger skærpende omstændigheder.


Efterkommer en udlænding en eller flere gange ikke en pålagt meldepligt, kan der ske frihedsberøvelse af udlændingen, såfremt det er nødvendigt for at afgøre, om der er opstået mulighed for udsendelse.


Regeringen har samtidig besluttet, at overvejelserne om eventuelle yderligere kontrolforanstaltninger over for udlændinge på tålt ophold, der må anses for en fare for statens sikkerhed, samt en særlig proces for afgørelse om såvel kontrolforanstaltninger som administrativ udvisning, afventer Arbejdsgruppen vedrørende administrativ udvisning af udlændinge, der må anses for en fare for statens sikkerhed, som er blevet pålagt at afgive sin rapport senest den 1. februar 2009.


Lovforslaget sendes i høring samtidig med fremsættelsen. Det har henset til tidspunktet for indgåelsen af den bagvedliggende aftale ikke været muligt at sende lovforslaget i høring på et tidligere tidspunkt. Høringsfristen er fastsat således, at høringssvar og høringsnotat er sendt til Folketinget inden 1. behandling.