Fremsat den 25. november 2009 af
Line Barfod (EL), Per Clausen (EL),
Karen Hækkerup (S),
Lise von Seelen (S), Anne Baastrup (SF),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Lone Dybkjær (RV) og Johs. Poulsen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af et nævn til sikring af
offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketinget pålægger regeringen snarest at
etablere et centralt, uafhængigt nævn til sikring af
offentligt ansattes ytringsfrihed, hvortil offentligt ansatte kan
henvende sig anonymt og få rådgivning og støtte
med hensyn til efterfølgende navngiven benyttelse af
ytringsfriheden vedrørende forhold på arbejdspladsen.
Nævnet skal ud over støttefunktionen også
videreudvikle metoder til at skabe og forbedre den åbne
dialog i den offentlige sektor.
Folketinget pålægger endvidere regeringen at
ændre lovgivningen, så der indføres omvendt
bevisbyrde i sager, hvor offentligt ansatte afskediges, forflyttes
eller udsættes for andre lignende sanktioner fra
arbejdsgivers side, efter at de har brugt deres grundlovssikrede
ret til at ytre sig.
Bemærkninger til forslaget
Aktuel begrundelse for fremsættelsen
Med dette beslutningsforslag ønsker forslagsstillerne
at skabe bedre muligheder for, at offentligt ansatte problemfrit
kan ytre sig.
Forslaget er en delvis genfremsættelse af B 59, 2007-08,
2. samling, om »Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af et nævn til sikring af offentligt ansattes
ytringsfrihed«, jf. Folketingstidende tillæg A side
2760 og 2766 og Folketingets forhandlinger side 3056.
Vedrørende forslaget om at indføre omvendt bevisbyrde
i sager om afskedigelse af offentligt ansatte og de ledsagende
bemærkninger henvises til B 62, Folketingstidende 2005-06, FF
6759 og tillæg A 3371 og 3375.
Den 14. september 2006 udsendte daværende
justitsminister Lene Espersen »Vejledning om offentligt
ansattes ytringsfrihed« til offentlige arbejdspladser m.fl.
Hensigten var angiveligt at øge debatlysten og afklare, hvor
grænsen for offentligt ansattes ytringsfrihed gik. FTF kunne
kort efter med en undersøgelse fra oktober 2006 dokumentere,
at det stod ringe til med offentligt ansattes ytringsfrihed. I
juledagene 2006 kom det f.eks. frem, at sociale myndigheder var alt
for langsomme, når de fik rapporter om omsorgssvigtede
børn. Flere lærere og skoleledere kunne bekræfte
kritikken, men turde ikke stå frem af frygt for
»kammeratlige samtaler« eller »stækkede
karrierer«. Nye eksempler er siden da dukket op i en lind
strøm. Ydermere viser en undersøgelse fra Dansk
Magisterforening fra 2009, at 60 pct. af de ansatte slet ikke
kender til ministerens vejledning fra 2006, jf. »Vejledning
for offentligt ansatte har ingen effekt«, Magisterbladet nr.
10, 5. juni, 2009.
Pressejuristen Oluf Jørgensen siger, at der ikke altid
er sammenhæng mellem retsprincipper og praksis. Han skyder
skylden herfor på den stigende private tankegang i det
offentlige. »Markedsgørelsen af den offentlige sektor
trækker i retning af, at det offentlige i fremtiden bliver
endnu mere lukket og i retning af en endnu mere privat
tankegang.« Risikoen er, at de offentlige institutioner
glemmer, hvem de er, og at de er omfattet af demokratiske
principper, som ikke gælder for private virksomheder.
»Ytringsfrihed: Privat ledelsesstil hæmmer
ytringsfriheden i det offentlige«, Information 14. maj
2009.
»Vi skal have lavet nogle konkrete tiltag og dem skal vi
presse på med, for det har tydeligvis ikke virket, det vi har
gjort indtil nu«, siger formanden for Dansk Magisterforening,
Ingrid Stage. »Ledelsesstil: Ledere skal lære at elske
kritik« jf. Information 19. august 2009.
Generel begrundelse
Mange offentlige institutioners beslutningsprocesser er lukket
land for offentligheden, hvilket ofte begrundes med, at det er
vigtigt at give en arbejdsplads og dens ledelse arbejdsro. Men
offentligheden har brug for at være orienteret om
følgerne af de politiske prioriteringer. At politikerne og
befolkningen har kendskab til, hvordan de politiske beslutninger
omsættes i praksis, hvordan de forvaltes, og hvilke konkrete
konsekvenser de har, er hele grundlaget for den demokratiske
proces. Det er derfor centralt for et dynamisk demokrati, at de,
der oplever følgerne af de politiske beslutninger og har den
faglige viden til at forstå, hvad der foregår,
tør stå frem. Ved at stå frem med deres viden er
de offentligt ansatte med til at lede demokratiet i den rigtige
retning ved at dele deres erfaringer med offentligheden. Politisk
beslutningstagning foregår i blinde, hvis de, der skal
udføre beslutningerne, ikke råber op om
beslutningernes konsekvenser.
At stå frem for offentligheden kan imidlertid være
ensbetydende med at stille sig i en særdeles udsat position.
Samtidig er der i disse år et stigende behov for, at
offentligt ansatte bringer forhold frem i lyset, som de vurderer er
fagligt uforsvarlige. Et eksempel er sagen fra Århus december
2007. Her foretrak den åbenmundede jurist Bente Adolphsen at
sige sin stilling op i Århus Kommunes socialforvaltning i
protest mod, hvad hun kaldte usaglige og ulovlige afgørelser
i sager om udsatte børn. Den daværende socialchef
afviste pure anklagerne, og den daværende rådmand fra
Venstre så ingen grund til at tvivle på, at tingene var
håndteret korrekt. Her i 2009 fastslår jurister fra KL,
at socialchef og socialdirektør står til fyring for
håndteringen af fire anbringelsessager. Den lokale
repræsentant for Enhedslisten i Århus Byråd har
efterfølgende forlangt, at Bente Adolphsen fik en
undskyldning, og at man samtidig sagde hende tak for at sætte
fokus på en række kritisable forhold. Den undskyldning
har Bente Adolphsen fået af et enigt byråd.
Beslutningsforslaget lægger derfor op til, at
Folketinget og regeringen gennem oprettelsen af et nævn til
sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed tager fat på
spørgsmålet om, hvordan man skaber trygge rammer for,
at offentligt ansatte kan leve op til deres samfundsansvar.
Nævnet anses ikke som den endelige kur mod problemet, men som
et middel til at udvikle metoder og få overblik over behovet,
samtidig med at man med det samme går i gang med at
støtte dem, der er ved at komme i klemme. Nævnets
formål er at sikre, at ytringsfriheden bliver beskyttet og
benyttet, og at forebygge, at offentligt ansatte selvcensurerer sig
selv af misforstået loyalitet eller af frygt for
konsekvenserne.
Et sagsforløb, hvor en offentligt ansat står frem
for offentligheden, starter typisk med, at en person først
bliver stemplet som »brokkehoved«, hvorefter personen
sygemelder sig og til sidst bliver fyret på grund af for
højt sygefravær. Det er derfor vigtigt, at offentligt
ansatte, der står frem, bakkes op i deres loyalitet over for
deres arbejdsopgave. Samtidig forventes et arbejdsklima, hvor det
er almindeligt at involvere sig, når der er noget, der
vedkommer den offentligt ansatte selv eller vedkommer dem, som den
offentligt ansatte har ansvar for, for at kunne
imødegå, at personer, der er stået frem, bliver
isoleret på arbejdspladsen.
Det er særdeles vigtigt at skabe rammerne for en
løsning af konflikterne i de tilfælde, hvor
dårlig ledelse eller et arbejdsmiljø præget af
mangel på solidaritet umuliggør en løsning
inden for institutionens egne rammer. Med stigende problemer med
rekrutteringen til den offentlige sektor er et godt
arbejdsmiljø helt centralt. Beslutningsforslaget tilsigter
ikke at skabe en angiverkultur blandt offentligt ansatte, men at
skabe et forum til fremme af den åbne dialog og muligheden
for kritik inden for det offentlige samt skabe rum for
konfliktløsning gennem uvildig ekstern rådgivning og
støtte, både under og efter en offentligt ansat er
stået frem. Samtidig har offentligheden brug for
tilstrækkelig information til at kunne sikre, at den
offentlige sektors effektivitet ikke begrænses, ved at
kolleger dækker over hinanden af loyalitet eller frygt for
sanktioner eller et ry som sladrehank.
I tilfælde af uansvarlige forhold på
arbejdspladsen bør en ansat selvfølgelig først
og fremmest kontakte den berørte person eller sin
umiddelbart foresatte. Ideelt set bør problemer i offentlige
institutioner altid kunne løses, ved at man går den
reglementerede kommandovej. Det er imidlertid fuldt
forståeligt, at offentligt ansatte holder sig tilbage fra at
protestere til ledelsen eller til offentligheden over dårlige
dispositioner fra ledelsens side af frygt for repressalier eller
forbigåelse på arbejdspladsen.
Offentligt ansatte er ansat af os alle, og de har derfor
egentlig en pligt til at holde offentligheden orienteret, hvis de
vurderer, at der er uforsvarlige forhold på arbejdspladsen.
Som tingenes tilstand er i dag, kan det være særdeles
svært for offentligt ansatte at leve op til deres ansvar for
deres arbejdsopgave, idet overordnede eller politikere
forsøger at ændre deres loyalitet til at gælde
systemet og ikke opgaven og borgerne. Nogle steder i
hospitalssystemet, f.eks. på psykiatriske afdelinger, der
ikke længere er bemandede i weekenderne, har man
således i dag en opfattelse af, at hvor man tidligere sendte
patienterne hjem for patienternes skyld, sender man dem nu hjem for
hospitalets skyld.
Egentlig mener forslagsstillerne, at man burde overveje, om
offentligt ansatte ikke bare har ytringsfrihed, men nærmest
pligt til at fortælle om uforsvarlige forhold på deres
arbejdsplads, fordi deres loyalitet over for de borgere, de tager
sig af, og over for os alle som borgere i det samfund, der betaler
for den offentlige sektor, bør stå højere end
loyaliteten over for den nærmeste chef. Men mange af de
offentligt ansatte, forslagsstillerne har talt med, er meget
nervøse for, at en eventuel pligt vil blive brugt som endnu
en mulighed for at prøve at knægte de offentligt
ansatte.
FTF offentliggjorde den 18. oktober 2006 en
undersøgelse, der byggede på svar fra 2.700 offentligt
ansatte, herunder blandt andet ansatte fra Politiforbundet i
Danmark, Dansk Sygeplejeråd, Danmarks Lærerforening,
BUPL, Flyvevåbnet, Socialrådgiverforeningen m.fl. De
adspurgte havde fået oplyst, at undersøgelsens
spørgsmål ikke omhandlede de områder, der er
omfattet af tavshedspligt, jf. »Er det farligt at stå
frem?«, FTF's undersøgelse om offentligt
ansattes ytringsfrihed, oktober 2006 samt artiklen »Hver
anden offentligt ansatte er bange for at udtale
sig«, Magasinet Resonans nr. 16, 18. oktober 2006.
Undersøgelsen viste, at hele 65 pct. af de adspurgte
frygter at blive opfattet som illoyale af deres arbejdsgiver, hvis
de udtaler sig. 53 pct. venter at blive kaldt til
»kammeratlig samtale« hos arbejdsgiveren, 43 pct.
forventer, at det vil påvirke deres arbejdsforhold negativt,
hvis de udtaler sig, og knap 25 pct. frygter en fyring.
Ganske mange - 63 pct. - har oplevet at stå i en
uholdbar situation på sit nuværende eller tidligere
arbejde, som de mente at offentligheden burde kende til. Kun 13
pct. påtalte dette over for offentligheden. For 33 pct. af
dem, der påtalte situationen over for offentligheden, fik det
negative konsekvenser. 11 pct. blev indkaldt til »kammeratlig
samtale«. 10 pct. blev opfattet som illoyale af
arbejdsgiveren. 3 pct. blev afskediget, og 23 pct. fik forbud mod
at udtale sig offentligt, f.eks. til møder eller i
medierne.
Pressejurist og afdelingsleder på Danmarks
Journalisthøjskole, Oluf Jørgensen, er rystet over
tallene og mener: »Reglerne er gode nok, men de fungerer ikke
efter hensigten«. Advokat Helle Bang Hjorth efterlyser
politiske tiltag og fastslår: »Der er et alvorligt
forståelsesproblem, når man fx ikke kan skelne mellem
illoyalitet og ytringsfrihed«, jf. artiklen »Hver anden
offentligt ansatte er bange for at udtale sig«, Magasinet
Resonans nr. 16, 18. oktober 2006.
En undersøgelse fra sommeren 2009 fra Dansk
Magisterforening blandt 624 medlemmer viser, at hver tredje har
oplevet at blive klemt på deres demokratiske ret til at
udtale sig offentligt. Hele 27 pct. angiver, at de helt har undladt
at ytre sig af frygt for ansættelsesmæssige
repressalier. »Vejledning for offentligt ansatte har ingen
effekt«, jf. Magisterbladet nr. 10, 5. juni, 2009.
I marts 2006 afgav Udvalget om offentligt ansattes
ytringsfrihed og meddeleret en betænkning om ytringsfrihed og
meddeleret for offentligt ansatte (Betænkning nr. 1472/2006).
Udvalget anbefalede bl.a., at der udstedes en vejledning om
offentligt ansattes ytringsfrihed.
Men oplysning alene gør det ikke. Således siger
formand for LederForum Danmark (Landsforeningen af Forsorgsledere),
Erik Lehm: »En vejledning!!! Fortæl det til alle de
mennesker, der frygter at blive mobbet, chikaneret eller direkte
truet, hvis de står frem. Det skal nok give dem det
fornødne mod til at tale frit, når de ved, at deres
arbejdsgiver er informeret om, at de skam gerne må, men at
der efterfølgende ikke sker arbejdsgiveren noget, hvis den
pågældende medarbejder alligevel
forfølges.«, jf. Lederen »Betænkelig
betænkning«, Fagbladet LederForum nr. 7/2006.
I betænkning 1472/2006 afgav FTF sammen med LO og Dansk
Journalistforbund en mindretalsudtalelse om, at organisationerne
ønsker at styrke medlemmernes ansættelsesretlige
beskyttelse, jf. betænkning nr. 1472, afsnit 5.1.3.4.
Derfor har forslagsstillerne valgt i stedet at foreslå
et nævn, som forslagsstillerne håber kan være med
til at skabe en mere åben kultur på de offentlige
arbejdspladser, hvor man tør diskutere fejl, og hvor det
bliver set som positivt, at man er så engageret i sit
arbejde, at man kaster sig ud i den offentlige debat om forholdene
på arbejdspladsen. Det vil også kunne fremme den
demokratiske debat og proces.
Baggrund for oprettelse af et nævn til sikring af
offentligt ansattes ytringsfrihed
Det er Ombudsmandens opgave at afgøre sager om brud
på ytringsfriheden inden for den offentlige forvaltning. Det
er imidlertid forslagsstillernes vurdering, at det er
nødvendigt med et nævn, da Ombudsmandens fokus er
overholdelse af lovene, mens beslutningsforslaget er rettet mod en
forberedende afklaring med hensyn til den ansatte, der
ønsker at stå frem, allerede inden eventuelle sager
opstår. Der ændres således ikke ved Ombudsmandens
opgave ved beslutningsforslaget.
Svenske erfaringer
I Sverige har offentligt ansatte mulighed for at indberette
uregelmæssigheder direkte til pressen og derefter opnå
anonym kildebeskyttelse. Lovgrundlaget er, jf. bemærkningerne
til B 62, 2005-06, ifølge Sveriges Riksdags
hjemmeside:
»Meddelarfrihet innebär att personer som arbetar
inom det offentliga Sverige har rätt att vända sig till
pressen och berätta om något som de anser är
viktigt och behöver bli allmänt känt.
Den som publicerar materialet har inte rätt att
avslöja källan om personen i fråga vill vara
anonym. Endast tidningens utgivare har rätt att kräva
namnet men har absolut tystnadsplikt.
Det är straffbart för det allmänna, till
exempel en chef på en myndighet, att försöka ta
reda på vem som läckt uppgifterna till
medierna.«
Forslagsstillerne mener imidlertid ikke, at den svenske model
i tilstrækkelig grad imødekommer offentlighedens behov
for indblik i følgerne af politiske beslutninger eller
beskyttelsen af den person, der står frem. Det vurderes, at
der kan være en vis risiko for arbejdsmæssige
sanktioner ved at stå frem. Derfor er der behov for
opfølgning og støtte i et omfang, som umiddelbart
overstiger almindelig praksis i pressen, og som må tilfalde
offentligheden, i hvis interesse den offentligt ansatte har
handlet.
Norske erfaringer
I Norge vedtog man i 2004 en grundlovsændring, hvorefter
man med den nye § 100 slår fast, at »ytringsfrihed
bør finde sted«. Hermed understreger man, at
ytringsfriheden er hovedreglen og udgangspunktet. Samme
grundlovsbestemmelses tredje afsnit beskytter »ytringer om
statsstyrelsen og hvilken som helst anden genstand«. Det vil
sige, at bestemmelsen omfatter politiske ytringer i vid forstand.
Det vil sige ytringer om alle temaer af politisk,
samfundsmæssig, moralsk og kulturel art, som har almen
interesse.
Herudover er der i 2005 vedtaget en ny regel i
arbejdsmiljølovens §§ 2-4, som slår fast, at
en arbejdstager har ret til at varsle, hvilket vil sige at sige fra
over for kritikværdige forhold i virksomheden. Et
hovedformål er at signalere, at disse ytringer er lovlige og
ønskede. Varslingen skal ske på en forsvarlig
måde. Hvis en arbejdsgiver mener, at varslingen er
uretmæssig, er det arbejdsgiveren, der har bevisbyrden. Der
er endvidere regler i arbejdsmiljøloven, der skal forhindre
repressalier over for arbejdstagere, der har ytret sig. Videre
fastslås det, at en arbejdstager, som har været udsat
for repressalier fra arbejdsgiveren, kan kræve oprejsning
uden hensyn til arbejdsgiverens skyld, Odelstingsproposisjon nr. 49
Om lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern m.v.
(arbeidsmiljøloven) (2004/2005).
Forslag om et nævn
Det foreslås derfor, at der oprettes et nævn til
sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed, der skal
rådgive og vejlede offentligt ansatte i sager
vedrørende den offentlige sektor og i
offentliggørelsen af relevante sager til pressen. Offentligt
ansatte skal kunne henvende sig anonymt til nævnet og
få en indledende afklaring af, hvad det vil komme til at
betyde for dem at stå frem. Efterfølgende tænkes
alle henvendelser, der resulterer i, at en offentligt ansat
står frem i offentligheden, at være med navns
nævnelse. Nævnets rolle vil således være
på én gang at sikre tilstrækkelig
uafhængighed i behandlingen af sager, at indhente uvildige
oplysninger fra alle involverede parter, at rådgive omkring
offentliggørelse og efterfølgende at modarbejde, at
den offentligt ansatte bliver syndebuk for administrative
prioriteringer, og at støtte den ansatte i forbindelse med
eventuelle tjenstlige sanktioner på grund af offentlige
ytringer. Det skal således være nævnets opgave at
være behjælpelig med, at vigtige informationer om
politiske prioriteringer og om den offentlige sektor kommer til
offentlighedens kendskab, og at støtte
offentliggørelsen af disse informationer.
Det er forslagsstillernes tanke, at nævnet vil kunne
sikre uvildigheden, det faglige niveau og kvaliteten af
baggrundsinformationer til pressen om den offentlige sektor,
samtidig med at en bedre støtte vil få den offentlige
debat til at blomstre op. Det er forslagsstillernes forventning, at
en række mennesker, der ellers er forblevet tavse af frygt
for følgerne, vil turde stå frem for nævnet,
idet de her vil kunne få kompetent vejledning og få
støtte, såfremt der iværksættes tjenstlige
sanktioner over for anmelderen som følge af henvendelsen til
nævnet. I de tilfælde, hvor nævnet vurderer det
nødvendigt, skal nævnet som en del af støtten
til den offentligt ansatte, der vælger at stå frem,
have mulighed for at henvise til relevant psykologbistand.
Det er umuligt fuldstændig at beskytte folk, der
står frem, mod at blive set skævt til på
arbejdspladsen, hvis nævnet i forbindelse med en eventuel sag
har indhentet informationer fra arbejdsgiveren, da man på en
lille arbejdsplads ofte vil kunne regne ud, hvem anmelderen er.
Dette gælder, uanset om en anonym forespørgsel ender
med at blive til en sag, hvor en offentligt ansat står frem
med navns nævnelse, eller det bare bliver ved en indledende
høring. Men det er forslagsstillernes forventning, at den
øgede åbenhed, som nævnet vil skabe, til en vis
grad vil begrænse også de kollegiale følger af
at stå frem. Den offentlige debat vil derfor blive
væsentligt beriget, da offentligheden vil kunne få
indblik i problemer, der ellers alene er kendskab til inden for
lukkede døre.
Der har været overvejet forskellige modeller for et
forum til styrkelse af offentligt ansattes ytringsfrihed, men det
vurderes, at et nævn er den instans, der bedst vil kunne
kombinere muligheden for direkte kontakt med folk og bemyndigelsen
til at indhente fortrolige oplysninger fra offentlige institutioner
til vurdering af en given sag.
Eksempler
En række sager har i de senere år vist behovet for
støtte, i forbindelse med at offentligt ansatte bruger deres
ytringsfrihed.
Et eksempel er sagen om skoleleder Louis Hansen, der blev
tjenestefritaget, på grund af at han havde skrevet et
læserbrev, hvor han forsvarede sine underordnedes
arbejdsindsats, efter at en lokalpolitiker i pressen havde angrebet
hans skoles faglighed, jf. Roskilde Tidende 2. maj 2003.
Et andet eksempel er sagen fra Frederiksværk-Hundested
Kommune i 2005. Her klagede den borgerlige opposition, jf.
»
Mundkurv til kommunaldirektør«, DJØF
Bladet nr. 9, 2007, over den lokale kommunaldirektørs
udtalelser om, at »kommunerne har brug for en reformpause
oven på kommunalreformen«. Kommunaldirektøren
sagde efterfølgende: »Jeg vil fremover veje hvert
enkelt ord på en guldvægt eller helt undlade at
gøre brug at min ytringsfrihed«.
Et tredje eksempel er næstformanden i »Dansk
Selskab til Sikring af Lægers Ytringsfrihed«, der sagde
»Men mange er fortsat bange for at miste deres job, hvis de
siger deres mening alt for højt«, jf. Information 1.
oktober 2007.
Et fjerde eksempel er DR's ledelse, der i 2007, jf.
Rød-Grønne Linier nr. 14, 11. oktober 2007, har
indført et generelt forbud mod, at DR-medarbejdere skriver
kronikker eller giver udtryk for personlige holdninger inden for
områder, som de arbejder professionelt med.
Et femte eksempel er fra oktober 2007, hvor blandt andet
meteorolog på DMI, Eigil Kaas sagde »Der var flere
gange, hvor jeg ikke turde sige, hvad jeg virkelig mente. Det var
jo ikke kun mit eget, men også medarbejdernes job, der stod
på spil«, jf. Information 19. oktober 2007.
Som et sjette eksempel kan nævnes en sag fra 2009, hvor
medlemmer af Flygtningenævnet udtaler en kritik af
integrationsministeren anonymt. De har til dagbladet Information
31. august 2009 givet udtryk for, at integrationsministeren
misbruger nævnet, når ministeren konstant gentager, at
det er Flygtningenævnet og ikke hende, der beslutter, at de
afviste irakiske asylansøgere skal sendes ud af landet, jf.
»Afviste irakere: Hun løber fra sit ansvar«,
Information 31. august 2009. Sagen er, at Flygtningenævnet
kun kan give asyl til mennesker, der er individuelt forfulgte eller
har lidt overgreb, og hverken tager beslutning om udsendelse eller
humanitær opholdstilladelse. Det er ministerens ansvar og
hendes alene. Der kan være mange grunde til, at
Flygtningenævnets medlemmer ønsker at optræde
anonymt. De kan frygte, at det går dem som tidligere chef for
PET, Hans Jørgen Bonnichsen, hvis kritiske
bemærkninger Pia Kjærsgaard (DF) mente var skadelige
for hans tidligere arbejdsplads, og hvor justitsminister Brian
Mikkelsen (K) indskærpede, at Bonnichsens ytringsfrihed var
begrænset. »Debat: Selvfølgelig er kritikerne
bange«, Politiken 3. september 2009.
Opbygning af et nævn til sikring af offentligt ansattes
ytringsfrihed
Nævnet foreslås opbygget efter samme model som
Pressenævnet. Det foreslås, at nævnet mindst skal
bestå af en jurist, en presserådgiver og en
organisationspsykolog suppleret med en repræsentant for det i
en given sag relevante fagforbund eller for foreninger eller
underafdelinger under det relevante fagforbund som eksempelvis
Dansk Selskab til Sikring af Lægers Ytringsfrihed eller
Transparency International.
I den forbindelse foreslås det, at alle fagforbund
opfordres til at vælge en fast repræsentant til
nævnet, som kan indkaldes, hvis et af fagforbundets medlemmer
er berørt af en sag. Repræsentanten for fagforbundets
opgave i nævnet skal være at være
behjælpelig, dels med at beskytte et anmeldende medlem, dels
med at beskytte den anmeldte. Herudover bør nævnet
have mulighed for at indkalde relevante personer til
rådgivning eller information i forbindelse med behandlingen
af konkrete sager samt pligt til at indkalde en redegørelse
fra alle berørte parter i en given sag.
I tilfælde af at der er tale om direkte ulovligheder,
skal nævnet videregive sagen til den rette instans.
Nævnets opgave er alene at støtte offentligt ansattes
ytringsfrihed og at fremme offentlig orientering, ikke at tage sig
af ulovligheder.
Det foreslås, at nævnet opretholder en hurtig
arbejdsgang, afhængigt af sagens indhold og omfang, med en
maksimal samlet behandlingstid på ½ år for at
undgå, at offentlige instanser ved unødigt at forsinke
sagsbehandlingen modarbejder, at en sag kommer til offentlighedens
kendskab. I den forbindelse foreslås det, at alle offentlige
institutioner pålægges at give relevante svar på
nævnets henvendelser inden for 2 måneder.
Det foreslås, at nævnet årligt skal udgive
en rapport om, hvordan det står til med offentligt ansattes
ytringsfrihed. Denne rapport forventes at kunne fastholde
opmærksomheden på vilkårene for offentligt
ansattes benyttelse af ytringsfrihed og at kunne skabe fokus
på tendenser inden for graden af åbenhed på
offentlige arbejdspladser.
I det omfang nævnet finder, at der er hold i en
offentligt ansats henvendelse, skal nævnet kunne
støtte den offentligt ansatte med henblik på at
offentliggøre sagen ved efterfølgende at fungere som
garant og juridisk ansvarlig for rigtigheden af
informationerne.
Sanktionsmuligheder
Det er ikke tanken, at nævnet skal fungere som dommer i
forbindelse med lovbrud. Nævnets opgave skal derimod
være at give den offentligt ansatte vejledning og
støtte i gråzonen af tilsløringer,
ansvarsforflygtigelse og grov udnyttelse af en magtposition.
Samtidig er formålet med nævnets virke, at
offentligheden skal få større kendskab til
følgerne af politiske beslutninger og få indsigt i de
tilfælde, hvor den praktiske implementering af beslutninger
har medført uhensigtsmæssige konsekvenser.
Nævnet skal således ikke have direkte
sanktionsmuligheder. Baggrunden for dette er, at nævnet,
såfremt det finder, at der i en given sag er tale om
uforsvarlige forhold, skal støtte, at den offentligt ansatte
tager kontakt til relevante medier. Herigennem vil nævnet
have udstrakt mulighed for indirekte sanktioner i form af det
moralske pres, som offentlighedens opmærksomhed vil skabe. I
den forbindelse er det særdeles vigtigt, at nævnet
udtømmende indsamler information, og at alle parter
høres, inden nævnet bakker en eventuel kontakt til
medierne op.
Omvendt bevisbyrde
I Justitsministeriets »Vejledning om offentligt ansattes
ytringsfrihed« fra 2006 siges der ikke noget om bevisbyrden,
hvis den offentligt ansatte, der har ytret sig, fyres eller
forflyttes.
FTF, LO og Dansk Journalistforbund afgav i
Betænkning nr. 1472/2006 en mindretalsudtalelse om
bevisbyrden.
Forslagsstillerne foreslår en omvendt bevisbyrde i
sager, hvor den offentligt ansatte, der har ytret sig, fyres eller
forflyttes.
Forslagsstillerne henviser til ligebehandlingslovens
præventive effekt. Ligebehandlingslovens § 16, stk. 4,
siger, at såfremt en afskedigelse finder sted under
graviditet, fravær efter barsellovens §§ 6, 11, 13
og 14 og i varslingsperioder efter barsellovens § 16, stk. 2,
påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre, at
afskedigelsen ikke er begrundet i disse forhold.
I praksis fører denne bevisbyrde til, at det ofte er
meget vanskeligt for arbejdsgiveren at føre
tilstrækkeligt bevis for, at en afskedigelse ikke er
begrundet i funktionærens graviditet, barsel eller adoption.
Det er således en klar betingelse for at løfte denne
form for bevisbyrde, at der foreligger nogle helt klare, objektivt
konstaterbare forhold, der gør det utænkeligt at
antage, at afskedigelsen ud fra en driftsmæssig betragtning
er sagligt begrundet og dermed ikke begrundet - hverken helt eller
delvis - i funktionærens forhold. Enhver tvivl kommer
funktionæren til gode.
Ud fra den tankegang vil omvendt bevisbyrde derfor også
være det helt rigtige udgangspunkt, når det drejer sig
om at forbedre den ansættelsesretlige beskyttelse for
offentligt ansatte, der benytter sig af deres grundlovssikrede ret
til at ytre sig.
Økonomi
Udgifter til nævnets virksomhed, herunder udgifter til
nævnets sekretariat og vederlag til nævnets medlemmer
samt til indkaldte rådgivere foreslås afholdt af
staten. Udgifterne forventes at svare til udgifterne til
Pressenævnet, der ifølge Pressenævnets
sekretariatschef samlet beløb sig til ca. 2,1 mio. kroner i
2008.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af et nævn til sikring af offentligt ansattes
ytringsfrihed.
(Beslutningsforslag nr. B 64).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.