Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 20. maj 2010
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 7. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2, 4 og 5. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, 3 og 6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2010 og var til 1.
behandling den 12. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
18. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
237. Den 24. marts 2010 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Ejendomsforeningen Danmark,
Foreningen af Lystbådehavne I Danmark og Dansk
Sejlunion,
Forsikring & Pension og
TEKNIQ.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret
henvendelserne.
Deputationer
Endvidere har SikkerhedsBranchen mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i udvalget (S og SF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de under nr. 1, 3, 6 og 7 stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (V,
KF og Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 7 stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2, 4, 5 og 7
stillede ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget
(RV, EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme for de under nr.
1, 3, 6 og 7 stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Socialistisk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget og Christian H. Hansen (UFG) ser positivt på,
at justitsministeren på baggrund af de kommende erfaringer
med de nye regler vil vurdere, om der er grundlag for at give
videre muligheder for tv-overvågning, herunder for så
vidt angår havne.
I den forbindelse anerkender V, S, DF, SF, KF og
Christian H. Hansen, at der ikke har været den
nødvendige tid til at vurdere det konkrete
ændringsforslag, der vil give havne mulighed for at foretage
tv-overvågning af frit tilgængelige områder,
på nuværende tidspunkt.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
lovforslaget skal gøre det muligt for boligorganisationer i
udsatte boligområder at tv-overvåge offentligt
tilgængelige områder. Formålet er at opklare
forbrydelser og højne trygheden ved at virke
kriminalitetsforebyggende.
Der er ikke entydigt forskningsmæssigt belæg for
at sige, at tv-overvågning virker præventivt eller
kriminalitetsbekæmpende. Til gengæld mener SF ikke, at
man kan sidde overhørigt, at mange boligselskaber melder om
stigende utryghed og kriminalitetsproblemer og har et ønske
om at kunne tv-overvåge. Dertil kommer, at praktiske
erfaringer fra Mjølnerparken, der døjede gevaldigt
med påsatte brande i kældrene, eller Skallerup, der kom
hærværk til livs, viser, at kameraer kan have en
effekt.
SF finder, at borgere i almene boligområder har krav
på tryghed i deres næromgivelser, og derfor er SF
også positivt indstillet over for forslag, der gør det
lovligt med tilladelse fra politidirektøren at opsætte
tv-overvågning af udvalgte områder.
Men tv-overvågning alene gør ikke en
afgørende forskel. Det risikerer bare at flytte problemerne,
og derfor er det nødvendigt at tænke
tv-overvågning ind i en helhedsplan, hvor de omkringliggende
boligområder inddrages. Beboermassen i alment boligbyggeri er
mangfoldig. Den tæller også udsatte personer med
psykiske sygdomme og mennesker, der er kriminalitetstruede. Men de
problemstillinger, der følger i kølvandet på at
huse de mennesker, forsvinder ikke, ved at vi sætter kameraer
op. Det er derfor afgørende, at der lægges en
forpligtende boligsocial plan i samarbejde mellem kommune, politi
og boligselskab, som tager fat på at løse
årsagerne til kriminaliteten. Det har man gjort frivilligt i
Skallerup, hvor man netop opdagede, at kriminaliteten flyttede til
nærliggende boligområder.
På ovenstående baggrund finder SF således,
at en sådan boligsocial plan skal være et lovkrav - det
er helt urimeligt, at boligselskaberne hænger på at
løse alle problemer selv, ligesom beboerne ikke skal
påføres ekstraomkostninger, fordi de udviser
samfundsansvar og rummer udsatte og kriminalitetstruede i
beboermassen. I SF havde vi også gerne set, at ministeren
havde afsat en pulje til kameraer, så beboerne ikke selv skal
pålægges udgifterne hertil. Kameraerne må i
forvejen kun sættes op efter en kriminalpræventiv
vurdering. Det vil sige, at der skal være et konkret problem.
Overvågning må kun finde sted, indtil problemerne er
løst. Da det er politiet, som er inde over de vurderinger,
ville det være fornuftigt, om det også var politiet,
som lå inde med kameraerne, så det enkelte boligselskab
ikke skulle punge ud hver gang. Boligselskaberne har jo i forvejen
en anstrengt økonomi.
Endelig vil SF gerne påpege behovet for en evaluering af
lovforslagets virkninger, således at vi kan få mere
viden om, hvordan kameraerne virker i de involverede
boligområder.
SF finder, at det er særdeles tilfredsstillende, at det
er beboerdemokratiet, der afgør, om der hos politiet skal
søges om tilladelse til at opsætte kameraer. Det er
afgørende, at beboerne er involveret, da en opsætning
af kameraer jo går meget tæt på deres hverdag.
Det er ligeledes positivt, at det er politiet, der tager endelig
stilling til, om der skal opsættes kameraer, og at det er en
forudsætning, at der skal være problemer af en vis
væsentlighed i området, således at vi ikke
oplever en fuldstændig uhæmmet opsætning af
kameraer. SF havde imidlertid ønsket, at det udelukkende var
politiet, der stod for opsætning af kameraer, og ville gerne
have stillet ændringsforslag herom. Vi synes også, at
en tilladelse for 5 år ad gangen er for meget, og stiller
ændringsforslag om, at denne periode nedsættes til 1
år, da det er vigtigt med jævne mellemrum at lave en
vurdering af, om problemerne er løst og kameraerne skal ned
- eller om der skal andre tiltag til for at løse problemerne
i området.
SF ønsker, at der skal være en optimal sikkerhed
omkring optagelserne, således at der er en garanti for, at
ingen uvedkommende kan se optagelserne. SF stiller derfor
ændringsforslag om kryptering af optagelserne, således
at det kun er politiet, der har adgang til dem. SF havde også
gerne set, at der blev stillet krav til, at optagelserne skal
være af en vis kvalitet, således at de også
senere kan bruges i strafferetlig efterforskning. Endelig mener SF
også, at det er vigtigt, at Datatilsynet kan føre
effektiv kontrol med den nye ordning, og er bekymrede ved, at de
forøgede opgaver ikke følges af forøgede
ressourcer til Datatilsynet. Det er uhensigtsmæssigt, at der
i årevis er blevet presset nye opgaver ned over Datatilsynet,
uden at der er fulgt ressourcer med.
SF finder i lighed med høringssvaret fra Institut for
Menneskerettigheder, at der bør etableres en klageordning.
Det er ikke fornuftigt, at klager over kameraer, som politiet har
givet tilladelse til er blevet sat op, behandles af Rigspolitiet
selv.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et andet
mindretal (S, RV, EL og LA):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tv-overvågning og lov om behandling af personoplysninger
(Udvidelse af adgangen
til tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og
idrætsanlæg)«
[Korrektion af titlen, jf.
ændringsforslag nr. 6]
Af et mindretal
(DF):
2)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tv-overvågning og lov om behandling af personoplysninger
(Udvidelse af adgangen
til tv-overvågning for havne, boligorganisationer
m.v., idrætsanlæg og kommuner)«
[Korrektion af titlen, jf.
ændringsforslag nr. 4 og 5]
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et andet
mindretal (S, RV, EL og LA):
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
2 indsættes som stk. 2 og
3:
»Stk. 2.
Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1, stk. 1,
efter ansøgning give boligorganisationer og foreninger m.v.,
der repræsenterer husstandene i et boligområde,
tilladelse til at foretage tv-overvågning af det
pågældende boligområde og af arealer, som ligger
i direkte tilknytning hertil, når overvågningen er
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Det er
en betingelse, at kommunalbestyrelsen, politidirektøren og
den pågældende boligorganisation m.v. i
fællesskab udarbejder en plan for bekæmpelse af
kriminaliteten i boligområdet. En tilladelse kan gives for
højst 1 år ad gangen.«
Stk. 3.
Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1, stk. 1,
efter ansøgning give ejere af idrætsanlæg
tilladelse til at foretage tv-overvågning af anlæggets
indgange, facader, indhegninger m.v. og af arealer, som ligger i
direkte tilknytning hertil, når overvågningen er
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. En
tilladelse kan gives for højst 1 år ad
gangen.«
[Indsættelse af en
bestemmelse om, at der, forinden en tilladelse til
tv-overvågning gives, skal udarbejdes en plan, som kommune,
politi og boligorganisation m.v. laver i fællesskab for,
hvordan kriminaliteten i det pågældende område
bekæmpes, og at der indføres en begrænsning i
perioden for tilladelser.]
Af et mindretal
(DF):
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 2
indsættes:
Ȥ 2a. En kommunalbestyrelse kan
efter drøftelse med politidirektøren foretage
tv-overvågning af offentlig gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel, med
henblik på at fremme trygheden for personer, som færdes
i området.
§ 2 b. Politidirektøren
kan efter ansøgning give den, der har rådighed over et
havneområde, tilladelse til at foretage tv-overvågning
af det pågældende havneområde og af arealer, som
ligger i direkte tilknytning hertil, når overvågningen
er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. En
tilladelse kan gives for højst 5 år ad
gangen.«
[Indsættelse af en
bestemmelse om kommuners adgang til at foretage
tv-overvågning og udvidet adgang til at foretage
tv-overvågning af havneområder]
Ny paragraf
Af et mindretal
(DF):
5)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01
I lov om behandling af personoplysninger, jf. lov nr. 429 af
31. maj 2000, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 503 af
12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 26 c indsættes:
Ȥ 26 d. En kommune
må kun behandle billed- og lydoptagelser med
personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning omfattet af tv-overvågningslovens §
2 a, hvis
1) den registrerede
har givet sit udtrykkelige samtykke til behandlingen eller
2) behandlingen
sker med henblik på at fremme trygheden for personer, som
færdes i det tv-overvågede område.
Stk. 2. Optagelser som
nævnt i stk. 1 må videregives i de tilfælde, der
er nævnt i § 26 a, stk. 1.
Stk. 3. En kommune skal
slette optagelser som nævnt i stk. 1, senest 30 dage efter at
optagelserne er foretaget.«
[Indsættelse af en
bestemmelse om kommuners behandling af optagelser fra
tv-overvågning]
Ny paragraf
Af et mindretal i
udvalget (SF), tiltrådt af et andet
mindretal (S, RV, EL og LA):
6)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
02
I lov om behandling af personoplysninger, jf. lov nr. 429 af
31. maj 2000, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 503 af
12. juni 2009, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 26 c indsættes:
Ȥ 26 d. Billed- og
lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning omfattet af tv-overvågningslovens §
2, stk. 2 og 3, lagres krypteret.«
[Krypteret lagring af billed- og
lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning omfattet af tv-overvågningslovens §
2, stk. 2 og 3]
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de grønlandske forhold
tilsiger.«
[Ikrafttræden i
Grønland]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Ændringsforslagene indebærer, at billed- og
lydoptagelser med personoplysninger, der optages af
boligorganisationer m.v. samt idrætsanlæg i forbindelse
med tv-overvågning omfattet af de foreslåede
bestemmelser i tv-overvågningslovens § 2, stk. 2 og 3,
skal lagres krypteret.
Til nr. 2, 4 og 5
Ad det foreslåede
§ 2 a om kommuners adgang til at foretage
tv-overvågning
Tv-overvågningslovens generelle forbud mod
tv-overvågning af områder, som benyttes til almindelig
færdsel, omfatter ikke offentlige myndigheders
tv-overvågning.
For offentlige myndigheder gælder forvaltningsrettens
almindelige sagsbehandlingsregler og normer for god
forvaltningsskik, herunder bl.a. pligten til kun at varetage
saglige hensyn i forbindelse med myndighedsudøvelsen.
Endvidere er offentlige myndigheder underlagt et almindeligt
proportionalitetsprincip. Herudover finder persondatalovens regler
anvendelse også for offentlige myndigheders behandling af
personoplysninger, herunder i forbindelse med
tv-overvågning.
For kommuners vedkommende fører persondatalovens regler
og almindelige forvaltningsretlige principper til, at kommuner kan
foretage tv-overvågning med henblik på at beskytte
kommunal ejendom (f.eks. skoler, daginstitutioner, rådhuse,
busser, biblioteker, materielgårde m.v.) mod
kriminalitet.
Det må derimod anses for tvivlsomt, om en kommune med
hjemmel i kommunalfuldmagten kan foretage tv-overvågning af
frit tilgængelige områder som f.eks. gågader,
stisystemer og parkeringspladser med et generelt
kriminalitetsbekæmpende sigte eller med det formål at
skabe øget tryghed for kommunens borgere, jf.
Folketingstidende 2005-06, Tillæg A, s. 5389.
Efter den foreslåede bestemmelse kan kommunerne foretage
tv-overvågning med et generelt tryghedsskabende sigte. En
kommune vil bl.a. kunne tv-overvåge områder, der
benyttes til almindelig færdsel, og hvor der vil være
behov for tryghedsskabende tiltag - f.eks. i en »gå i
byen«-gade, der plages af uro og hærværk.
Tv-overvågningen skal dermed have til formål at bidrage
til, at borgerne kan føle sig trygge ved at færdes i
det tv-overvågede område, idet de kan forvente, at
overvågningen vil værne dem bedre mod overfald og anden
personfarlig kriminalitet og mod hærværk og lign.
Tv-overvågningen skal således - i samspil med
kommunernes øvrige aktiviteter af generelt tryghedsskabende
karakter - tage sigte på at fremme en almindelig
følelse af (fysisk) tryghed, når borgerne færdes
i det tv-overvågede område.
Da tv-overvågning efter den foreslåede bestemmelse
alene vil kunne ske med det nævnte generelle tryghedsskabende
formål for øje, vil det derfor falde uden for rammerne
af den foreslåede ordning, hvis en kommune f.eks.
opsætter kameraer i (foretager tv-overvågning af) et
område, der benyttes til almindelig færdsel, med
henblik på at afklare en mistanke om, at en eller flere
bestemte personer begår socialt bedrageri. Det vil heller
ikke ligge inden for rammerne af den foreslåede ordning at
opsætte kameraer i et område, hvor der foregår
kommunalt vejarbejde med det formål at kontrollere, om de
kommunalt ansatte udfører arbejdet korrekt. Sådanne
former for tv-overvågning vil ikke have til formål at
fremme den generelle tryghed for personer, der færdes i
området, og vil derfor som nævnt falde uden for den
foreslåede ordning.
Kommunerne kan efter den foreslåede bestemmelse alene
tv-overvåge offentlig gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel. Kommunerne
kan derimod ikke tv-overvåge private områder, herunder
private veje og private fællesveje, med henblik på at
fremme borgernes tryghed. En sådan tv-overvågning
må iværksættes af beboerne i det
pågældende område efter de foreslåede
bestemmelser i tv-overvågningslovens § 2, stk. 2 og
3.
Det foreslås, at kommunerne inden
iværksættelse af tv-overvågningen skal
drøfte denne nærmere med politiet, som kan bidrage med
særlige synspunkter, f.eks. med hensyn til hvor i kommunen
der især kan være behov for en særlig
tryghedsskabende indsats.
Det bemærkes, at politidirektøren efter
tv-overvågningslovens § 4 a kan henstille, at offentlige
myndigheder eller private foretager tv-overvågning i
overensstemmelse med gældende lovgivning. Det er i det
pågældende lovforslags bemærkninger til denne
bestemmelse forudsat, at en offentlig myndighed i almindelighed
efterkommer en sådan henstilling, medmindre der foreligger
helt særlige forhold, jf. Folketingstidende 2005-06,
Tillæg A, s. 7232.
Den foreslåede adgang for kommunerne til at
tv-overvåge områder, der benyttes til almindelig
færdsel, vil i givet fald alene være en mulighed for
interesserede kommuner, men kommunerne er ikke forpligtede til at
bruge muligheden, idet formålet med tv-overvågningen er
at bidrage til kommunens generelle tryghedsskabende indsats over
for borgerne. Det er derfor forudsat, at politiet ikke i
medfør af tv-overvågningslovens § 4 a fremkommer
med henstillinger til kommuner om at bruge den foreslåede
adgang til at tv-overvåge som led i en generel
tryghedsskabende indsats.
Der foreslås ingen ændringer af kommunernes
gældende muligheder for efter almindelige forvaltningsretlige
regler og principper, herunder reglerne i persondataloven, at
foretage tv-overvågning f.eks. af kommunal ejendom med
henblik på kriminalitetsforebyggelse. I disse tilfælde
vil politiet som hidtil kunne komme med henstillinger i
medfør af tv-overvågningslovens § 4 a.
Kommunernes tv-overvågning af frit tilgængelige
områder vil i givet fald skulle ske i overensstemmelse med
persondataloven m.v., jf. herom nedenfor.
Kommunerne vil i givet fald også være omfattet af
tv-overvågningslovens § 3 a om pligt til skiltning
m.v.
Persondatalovens § 5 indeholder en række
grundlæggende principper for den dataansvarliges behandling
af oplysninger, herunder regler om indsamling, ajourføring
og opbevaring m.v.
Den nævnte bestemmelse indebærer bl.a., at
oplysninger kun må indsamles til udtrykkeligt angivne og
saglige formål, og senere behandling af oplysningerne
må ikke være i strid med disse formål, jf. §
5, stk. 2. Efter persondatalovens § 5, stk. 3, skal de
oplysninger, som behandles, være relevante og
tilstrækkelige og må ikke omfatte mere, end hvad der
kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne
senere behandles. Der gælder således et princip om
proportionalitet.
For så vidt angår spørgsmålet om
saglighed, skal dette vurderes konkret i forhold til den enkelte
offentlige myndighed, private virksomhed m.v. Afgørende vil
være, om behandlingen af oplysninger sigter mod at
løse opgaver, som falder inden for myndighedens,
virksomhedens m.v. kompetenceområde eller (lovlige)
virksomhedsområde.
Med hensyn til spørgsmålet om udtrykkeligt
angivet formål og saglighed bemærkes, at den
foreslåede ordning netop går ud på at give adgang
for kommuner til efter nærmere fastsatte betingelser at
foretage tv-overvågning. Hertil kommer, at
overvågningen skal have til formål at bidrage til at
fremme trygheden for de personer, der færdes i det
tv-overvågede område.
I forhold til spørgsmålet om proportionalitet
bemærkes, at den foreslåede ordning (alene)
medfører mulighed for at tv-overvåge offentlige
områder, der benyttes til almindelig færdsel, f.eks.
gågader, butiksgader og »gå i byen«-gader,
med henblik på at fremme borgernes tryghed. Kommunerne kan
derimod f.eks. ikke tv-overvåge private områder,
herunder private veje og private fællesveje, med henblik
på at fremme borgernes tryghed. Hertil kommer, at
tv-overvågning af områder, der benyttes til almindelig
færdsel, som led i en tryghedsskabende indsats alene kan ske
efter forudgående drøftelse med
politidirektøren.
På denne baggrund forudsættes det, at behandling
af personoplysninger ved tv-overvågning, der sker i
overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i
tv-overvågningsloven, har et udtrykkeligt angivet og sagligt
formål, jf. persondatalovens § 5, stk. 2, og at
overvågningen ikke er i strid med kravet om proportionalitet
i persondatalovens § 5, stk. 3.
Ud over de generelle betingelser i persondatalovens § 5
skal betingelserne i persondatalovens §§ 6-8
være opfyldt. Det bemærkes i den forbindelse, at det
følger af Datatilsynets praksis, at en tv-overvågning
som udgangspunkt skal vurderes efter lovens § 6 om
ikkefølsomme oplysninger, såfremt oplysninger omfattet
af §§ 7 og 8 kun indgår i sjældne
situationer.
Det forudsættes, at den behandling af almindelige
personoplysninger ved tv-overvågning, som foretages i
overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningsloven, opfylder kravene i persondatalovens
§ 6, stk. 1, nr. 6 og 7. Ligeledes forudsættes
det, at behandlingen af oplysninger i de tilfælde, hvor
tv-overvågningen måtte afsløre strafbare
forhold, opfylder kravene i persondatalovens § 8,
stk. 1, og § 8, stk. 6, jf. § 7,
stk. 2, nr. 4.
Som det fremgår ovenfor, er det forudsat, at den
(umiddelbare) behandling af personoplysninger, der sker ved
tv-overvågning, der iværksættes i
overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningslovens § 2 a, vil have hjemmel i
persondataloven. Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at der
herefter ikke gælder nogen krav efter persondatalovens
behandlingsregler m.v., for så vidt angår den konkrete
indretning af tv-overvågningen eller den efterfølgende
behandling af de ved tv-overvågningen indsamlede
personoplysninger.
I forbindelse med den konkrete indretning af
tv-overvågningen (der foretages i overensstemmelse med de
foreslåede bestemmelser) indebærer persondatalovens
§ 5, stk. 3, at tv-overvågningen skal indrettes på
en sådan måde, at den virker så lidt indgribende
som muligt for de personer, der overvåges.
Med hensyn til den efterfølgende (konkrete) behandling
af personoplysninger, der er indsamlet i forbindelse med
tv-overvågning - f.eks. gennemgang af tv-optagelserne,
anvendelse af optagelserne og videregivelse af optagelserne til
udenforstående - gælder i forhold til almene
boligorganisationer m.v. og idrætsanlæg, at dette vil
skulle ske i overensstemmelse med persondatalovens almindelige
behandlingsregler i §§ 5-8.
Kommunerne vil efter de almindelige regler i persondatalovens
§§ 5-8 normalt kunne anvende optagelserne til
formål, som ligger inden for deres myndighedsopgaver. Henset
til at kommunerne med den foreslåede bestemmelse
(tv-overvågningslovens § 2 a) får en bred adgang
til at foretage tv-overvågning af potentielt store
områder, der benyttes til almindelig færdsel,
foreslås der imidlertid indsat en særlig regel om
kommuners anvendelse af personoplysninger indsamlet ved
tv-overvågning omfattet af tv-overvågningslovens §
2 a.
Tv-overvågning foretaget af boligorganisationer m.v. og
idrætsanlæg vil være omfattet af persondatalovens
særlige regel om videregivelse af billed- og lydoptagelser
med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.
Optagelserne må således kun videregives, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke, videregivelsen
følger af lov eller videregivelsen sker til politiet i
kriminalitetsopklarende øjemed, jf. persondatalovens §
26 a, stk. 1.
Også kommuners tv-overvågning i medfør af
den foreslåede bestemmelse i tv-overvågningslovens
§ 2 a bør være omfattet af den særlige
regel i persondatalovens § 26 a, stk. 1, om videregivelse af
billed- og lydoptagelser, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, jf.
således forslaget til persondatalovens § 26 d, stk. 2.
Det indebærer, at også kommunernes optagelser som
udgangspunkt kun må videregives til politiet og kun i
kriminalitetsopklarende øjemed.
I forbindelse med Justitsministeriets høring over
lovforslaget, hvori den foreslåede § 2 a var medtaget,
har Datatilsynet anført, at kravet i persondatalovens §
5, stk. 2, om formålsbestemthed - at senere behandling af
oplysninger ikke må være uforenelig med det saglige
formål, oplysningerne er indsamlet til - næppe vil
være til hinder for, at de indsamlede oplysninger senere
anvendes til andre formål end de oprindelige, når der
foreligger en tilstrækkelig god begrundelse.
Datatilsynet har i forlængelse heraf anført, at
tilsynet f.eks. vil kunne frygte, at der i forskellige
sammenhænge kan opstå interesse for at anvende
optagelser fra den kommunale tv-overvågning i forbindelse med
kontrol af borgere og ansatte. Datatilsynet foreslår bl.a.
på denne baggrund, at der indsættes en bestemmelse, som
fastslår, at oplysninger kun må anvendes til
nærmere beskrevne specifikke formål.
Justitsministeriet er enig i, at persondatalovens § 5,
stk. 2, i praksis næppe i særlig vidt omfang vil
være til hinder for, at oplysninger indsamlet fra
tv-overvågning, der har til formål at fremme trygheden
for personer, som færdes i det tv-overvågede
område, senere anvendes af kommunen til andre formål.
Det samme gælder i forhold til persondatalovens §§
6-8.
På denne baggrund, og under hensyntagen til at
kommunerne med den foreslåede bestemmelse får en bred
adgang til at foretage tv-overvågning af potentielt store
områder, der benyttes til almindelig færdsel,
bør kommunernes (interne) anvendelse af optagelserne
reguleres særskilt i persondataloven. Det foreslås
derfor at indføre en særlig regel i persondatalovens
§ 26 d, stk. 1, hvorefter kommuners behandling af
personoplysninger, der er indsamlet ved tv-overvågning
omfattet af den foreslåede § 2 a i
tv-overvågningsloven, alene må ske med det formål
at fremme trygheden for personer, der færdes i det
tv-overvågede område. Behandling til andre formål
kan dog ske med den registreredes udtrykkelige samtykke.
Den foreslåede bestemmelse i § 26 d, stk. 1,
indebærer, at en kommune ikke vil skulle foretage en konkret
vurdering af, hvorvidt kommunen efter de almindelige
behandlingsregler i persondatalovens §§ 5-8 vil
være berettiget til at anvende (eller gennemse) billed- eller
lydoptagelser med personoplysninger fra tv-overvågningen til
andre formål end at fremme trygheden for personer, der
færdes i det tv-overvågede område. Bestemmelsen
indebærer, at en sådan behandling til andre
formål (gennemgang/anvendelse) vil være
udelukket.
Den foreslåede bestemmelse vil bl.a. indebære, at
en kommunalt ansat ikke må gennemse tv-optagelser (foretaget
efter den foreslåede bestemmelse i
tv-overvågningslovens § 2 a) med henblik på at
afdække, om borgere i kommunen begår socialt bedrageri
m.v. Det vil endvidere være uforeneligt med bestemmelsen,
hvis optagelser fra tv-overvågning gennemses med henblik
på at kontrollere, om f.eks. en kommunes ansatte møder
til tiden eller udfører deres arbejde i overensstemmelse med
forskrifterne på det pågældende
område.
I forbindelse med at tv-optagelserne (lovligt) gennemses, kan
det tænkes, at kommunen tilfældigt bliver
opmærksom på sekvenser, som kan rejse
spørgsmål i relation til kommunalt ansattes
varetagelse af deres arbejde, borgernes modtagelse af sociale
ydelser osv. Den foreslåede bestemmelse vil indebære,
at kommunen heller ikke i sådanne tilfælde kan anvende
optagelserne i forbindelse med behandlingen af en konkret sag, da
der i givet fald ikke vil være tale om en behandling af
oplysninger, der sker med henblik på at fremme trygheden for
personer, som færdes i det tv-overvågede
område.
Derimod må billed- eller lydoptagelser med
personoplysninger anvendes i situationer, hvor det kan medvirke til
at fremme trygheden for personer, der færdes i det
tv-overvågede område. Som eksempel herpå kan
nævnes tilfælde, hvor optagelserne anvendes til at
»spotte« unge, der er årsag til uro i et bestemt
område, så man kan gribe ind over for dem på et
tidligt tidspunkt - inden de begår strafbare handlinger - og
genskabe trygheden for de borgere, der færdes i
området. Som et andet eksempel kunne tænkes, at en
kommune med henblik på at planlægge sin
tryghedsskabende indsats ønsker en mere generel
kortlægning af, hvordan og på hvilke tidspunkter et
område er plaget af uro, og at optagelserne kan bidrage
hertil.
Sammenfattende må tv-optagelserne alene gennemses
og/eller anvendes med henblik på at afdække m.v., om
der i det tv-overvågede område er foregået noget,
som er egnet til at skabe utryghed - f.eks. chikane, uro eller
hærværk - og som tv-overvågningen har til
formål at modvirke. Omvendt må tv-optagelserne f.eks.
ikke gennemses eller anvendes med henblik på at kontrollere
kommunens ansatte eller borgere, der færdes i det
tv-overvågede område.
Tv-overvågning foretaget af boligorganisationer m.v. og
idrætsanlæg vil være omfattet af persondatalovens
særlige regel om sletning af billed- og lydoptagelser med
personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.
Efter persondatalovens § 26 a, stk. 2 og 3, skal sådanne
optagelser som udgangspunkt slettes senest 30 dage efter
optagelsen. Denne frist kan fraviges, hvis det er nødvendigt
af hensyn til den dataansvarliges behandling af en konkret tvist.
Det foreslås, at slettereglen skal gælde tilsvarende
for kommuners tv-optagelser i tryghedsskabende øjemed i
medfør af de foreslåede bestemmelser herom.
I forbindelse med høringen over forslaget har
Datatilsynet anført, at der efter tilsynets opfattelse ikke
er behov for, at kommunerne kan opbevare optagelser ud over 30
dage, heller ikke af hensyn til en konkret tvist. Datatilsynet har
herved bl.a. henvist til, at den tv-overvågning, som
kommunerne skal have adgang til at foretage, alene er et led i en
generel tryghedsskabende indsats over for borgerne.
Justitsministeriet er enig i Datatilsynets synspunkt, og på
den baggrund foreslås det, at undtagelserne i § 26 a,
stk. 3, til den almindelige slettefrist på 30 dage, jf.
§ 26 a, stk. 2, ikke skal gælde for kommuners
overvågning af offentlig gade, vej, plads eller lignende
område, som benyttes til almindelig færdsel, som led i
en generel tryghedsskabende indsat, jf. den foreslåede §
26 d, stk. 3.
Persondatalovens § 29 indebærer, at der forud for
tv-overvågningens iværksættelse som udgangspunkt
bør gives særskilt meddelelse til personer, der fast
kommer i området, herunder f.eks. personer, der
udfører arbejde i et boligområde, bl.a. om
formålet med overvågningen, muligheden for
videregivelse af optagelserne til politiet, opbevaringsperiodens
længde, og hvor i området overvågningen
foregår.
Desuden indebærer tv-overvågningslovens § 3
a, at når der foretages tv-overvågning af steder eller
lokaler, hvortil der er almindelig adgang, skal der ved skiltning
eller på anden tydelig måde oplyses om
overvågningen. Det vil afhænge af områdets
størrelse og indretning, hvor mange skilte der i givet fald
skal opsættes. Der bør normalt opsættes skilte
ved adgangsveje m.v. til området og på
parkeringspladser m.v., der overvåges.
De foreslåede bestemmelser medfører endvidere, at
den, der behandler personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning, vil være undergivet bestemmelserne i
persondatalovens §§ 41 og 42 om fortrolighed og
datasikkerhed. Disse bestemmelser medfører bl.a., at den
dataansvarlige skal iværksætte de fornødne
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at
oplysninger kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i
øvrigt behandles i strid med loven.
Idet de foreslåede bestemmelser i
tv-overvågningslovens § 2 a som anført ovenfor
forudsættes at være i overensstemmelse med
persondatalovens § 5, stk. 2 og 3, om saglighed og
proportionalitet, rejser ordningen ikke spørgsmål i
forhold til databeskyttelsesdirektivet (direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995).
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til, at
bestemmelserne i persondatalovens § 5, stk. 2 og 3, bl.a.
gennemfører direktivets artikel 6, stk. 1, om saglighed og
proportionalitet.
Ad det foreslåede
§ 2 b om udvidet adgang til at foretage tv-overvågning
af havne
Det følger af havnelovens § 6, at en havn kan
organiseres som 1) en statshavn, 2) en kommunal havn, 3) en
kommunal selvstyrehavn, 4) et helt eller delvis kommunalt ejet
aktieselskab eller 5) en privatretligt organiseret havn, der ikke
er omfattet af nr. 4.
Forbuddet i tv-overvågningsloven gælder kun
overvågning af frit tilgængelige områder, som
foretages af private. For havne, der ikke er privat ejet,
gælder der således ikke i dag noget forbud i
tv-overvågningsloven mod tv-overvågning, og for private
havne gælder forbuddet i loven alene tv-overvågning af
frit tilgængelige områder.
For statslige og kommunale havne gælder i forhold til
tv-overvågning persondatalovens regler og almindelige
forvaltningsretlige principper, og for sådanne havne
fører disse regler m.v. til, at de pågældende
havne kan foretage tv-overvågning med henblik på at
beskytte statslig eller kommunal ejendom mod kriminalitet. Det
må derimod anses for tvivlsomt, om en statslig eller kommunal
havn uden lovhjemmel kan foretage tv-overvågning af frit
tilgængelige områder med et generelt
kriminalitetsbekæmpende sigte.
Ændringsforslaget indebærer, at den, der har
rådighed over et havneområde, med
politidirektørens tilladelse kan foretage
tv-overvågning af det pågældende
havneområde og af arealer, som ligger i direkte tilknytning
hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. Det gælder, uanset om den,
som har rådighed over havneområdet, er en offentlig
myndighed eller en privat person, forening eller virksomhed
m.v.
Ændringsforslaget medfører ingen
begrænsninger af de muligheder, som offentlige havne har
efter gældende ret til at foretage tv-overvågning. Den
foreslåede bestemmelse indebærer heller ikke
ændringer i forhold til private havnes adgang til at
tv-overvåge områder, som ikke er frit
tilgængelige.
Efter forslaget beror det på en samlet vurdering af
forholdene i det pågældende havneområde, om
tv-overvågningen kan anses for væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. Der skal i den forbindelse bl.a.
lægges vægt på oplysninger om karakteren og
omfanget af det pågældende havneområdes
kriminalitetsproblemer m.v. Er der alene tale om helt
enkeltstående eller bagatelagtig kriminalitet, eller er der
tale om kriminalitet, som ligger lang tid tilbage, kan der ikke
gives tilladelse til tv-overvågning.
Tv-overvågningen vil som udgangspunkt skulle rettes mod
»det pågældende havneområde«, dvs.
selve området, som ansøgeren har rådighed over -
f.eks. (dele af) kajpladser, moler, opmagasineringspladser m.v. Der
kan endvidere efter forslaget undtagelsesvis gives tilladelse til
tv-overvågning af arealer, som ligger i direkte tilknytning
til havneområdet. Der må herved lægges vægt
på, om tv-overvågning også af disse
tilstødende arealer konkret må anses for
væsentlig for at kunne nå målet med
tv-overvågningen af havneområdet. Der sigtes hermed til
afgrænsede arealer, som ligger i umiddelbar tilknytning til
havneområdet, og hvor særlige bygningsmæssige
forhold gør sig gældende. Det kan f.eks. være en
kommunal vej langs havneområdet. Hvis der er tale om
tv-overvågning af et privatejet areal, som ligger i
umiddelbar tilknytning til havneområdet, f.eks. en
parkeringsplads, en vej eller et stisystem, som tilhører en
anden privat person eller virksomhed, vil det være en
forudsætning for at få tilladelse til at foretage
tv-overvågning af det pågældende areal, at
ansøgeren m.v. har samtykke fra den, der ejer det
pågældende areal. Er det pågældende areal
statsligt eller kommunalt ejet, er det derimod ikke
nødvendigt at indhente et sådant samtykke.
Det er ikke en forudsætning for at opnå tilladelse
til at tv-overvåge et areal, som ligger i umiddelbar
tilknytning til havneområdet, at ansøgeren tillige
foretager overvågning af arealer i selve havneområdet.
Eksempelvis vil den, der har rådighed over et
havneområde, som grænser op til en offentlig vej, efter
omstændighederne kunne få tilladelse til at
overvåge den del af vejen, der ligger i umiddelbar
tilknytning til havneområdet, selv om den
pågældende ikke også har behov eller mulighed for
at foretage tv-overvågning af (frit tilgængelige)
arealer på havnen.
Det skal fremgå af politiets tilladelse, hvilke arealer
den konkrete tilladelse omfatter.
Tv-overvågningen skal i alle tilfælde indrettes
på en sådan måde, at der i videst muligt omfang
tages hensyn til folks privatliv, og der må ikke være
tale om, at personer kan blive tv-overvåget, når de
befinder sig i deres eget hjem. Det anførte er ikke til
hinder for, at tv-overvågningen kan tilrettelægges
således, at den bl.a. omfatter dækket på de
både, som befinder sig i havnen.
Det foreslås endvidere, at politiets tilladelse skal
tidsbegrænses, således at der alene gives mulighed for
at foretage tv-overvågning i en vis periode, hvorefter
tilladelsen i givet fald må forlænges for en ny
periode. Det foreslås, at der højst kan gives
tilladelse for 5 år ad gangen.
Den, som foretager tv-overvågning af havneområder
m.v. efter de foreslåede regler, vil i givet fald være
omfattet af persondatalovens § 29 om oplysningspligt og
tv-overvågningslovens §§ 3 eller 3 a om skiltning
m.v. i forbindelse med tv-overvågning.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at der i den
foreslåede § 2, stk. 2, i tv-overvågningsloven
indsættes et krav om, at der skal udarbejdes en plan for
bekæmpelse af kriminaliteten i boligområdet, før
der kan gives tilladelse til tv-overvågning i medfør
af bestemmelsen. Planen skal udarbejdes af kommune, politi og
boligorganisation m.v. i fællesskab. Derudover
indsættes der et krav om, at det kun skal være muligt
at have en tilladelse til tv-overvågning i 1 år ad
gangen modsat de foreslåede 5 år.
Til nr. 7
I lovforslagets § 3, stk. 2, er det foreslået, at
lovens § 1 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Området privat tv-overvågning er imidlertid
overtaget af de færøske myndigheder som et
færøsk særanliggende, og det foreslås
derfor, at loven ikke skal kunne sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning.
Kim Andersen V
Kristian Pihl Lorentzen V Karsten Nonbo V
Peter Skaarup DF fmd.
Marlene Harpsøe DF Pia Adelsteen DF
Tom Behnke KF Christian H. Hansen UFG
Simon Emil Ammitzbøll LA Karen Hækkerup
S Maja Panduro S Mogens Jensen S Julie Skovsby S
Anne Baastrup SF nfmd.
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 185
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Høringssvar fra Institut for
Menneskerettigheder, fra justitsministeren |
4 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Henvendelse af 21/4-10 fra
Ejendomsforeningen Danmark |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
8 | Henvendelse af 28/4-10 fra Forsikring
& Pension |
9 | 2. udkast til betænkning |
10 | Henvendelse af 26/4-10 fra TEKNIQ |
11 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
12 | Henvendelse af 26/4-10 fra Foreningen af
Lystbådehavne I Danmark og Dansk Sejlunion |
13 | 3. udkast til betænkning |
14 | 4. udkast til betænkning |
15 | 5. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 185
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren vil medvirke til at
sikre, at lystbådehavne også kan få tilladelse
til at tv-overvåge, således at indbruddene og
tyverierne præventivt kan hindres og effektivt opklares, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om redegørelse for forventede
øgede udgifter til flere tilsyn, flere sager, der skal
vurderes, og øget politiindsats på baggrund af
forslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om kommentar til høringssvar
fra Institut for Menneskerettigheder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der sikrer, at alle optagelser er
krypterede, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der sikrer, at det bliver et lovkrav, at der
samtidig skal foreligge en boligsocial handlingsplan, der
udarbejdes i samarbejde mellem kommuner, politi og
socialforvaltning, således at problemerne reelt løses
frem for at flyttes til andre boligområder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at det er politiet, der skal
opsætte kameraer og således ligge inde med
»midlerne« til at kunne opsætte, og således
at boligselskaberne ikke skal bære den økonomiske
byrde selv for en begrænset tidsfrist, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om ministeren vil sikre, at
Datatilsynet får ekstra ressourcer, eftersom der gennem mange
år er fyldt ekstra på deres arbejdsopgaver og det vil
have store konsekvenser for tilsynet, hvis den udvikling
fortsætter - uden at der tilføres ekstra ressourcer,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om ministeren vil sikre, at
kvaliteten af udstyret skal være af en standard,
således at filmoptagelserne er brugbare i forbindelse med
efterforskning og det undgås, at retssager resulterer i en
frifindelse, fordi optagelserne er for ringe, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om ministeren vil tage initiativ til
en evaluering af ordningen, således at vi får flere
erfaringer med overvågningens effekt og med, om
kriminaliteten blot »flytter ud af området«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/4-10 fra Ejendomsforeningen Danmark, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/4-10 fra Forsikring & Pension, til justitsministeren |
12 | Spm., om ministeren vil være
indstillet på at give kommunerne mulighed for
videoovervågning uagtet høringssvar fra KL, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/4-10 fra TEKNIQ, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm., om ministeren mener, det vil
være en god idé med en ISO-certificering af
leverandøren af udstyr, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/4-10 fra Foreningen af Lystbådehavne I Danmark og Dansk
Sejlunion, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der giver kommunerne mulighed for
videoovervågning som i det oprindelige udkast til
lovforslaget, der var sendt i høring, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der sikrer, at lystbådehavne
også kan få tilladelse til at tv-overvåge i samme
omfang, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm., om det under henvisning til
ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 drejer sig
om, at det skal være en plan, som kommune, politi og
boligselskab laver i fællesskab for, hvordan kriminaliteten i
et område nedbringes, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om, at hvis ministeren, jf.
ministerens svar på spørgsmål 14, ikke ser
så store vanskeligheder ved bl.a. opsætningen af og
kvaliteten af produkterne, hvorfor det så i praksis viser
sig, at der er så mange helt eller delvis ubrugelige
optagelser, der kan tilskrives kvaliteten og opsætningen af
udstyret, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om teknisk bistand til
ændringsforslag, der vedrører henholdsvis statslige og
kommunale havne og havne, der er privat ejet, og hvor driftsherren
er ansøger og modellen i øvrigt kunne være den
som foreslået for boligorganisationer, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |