Skriftlig fremsættelse (24. marts
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tv-overvågning (Udvidelse af adgangen til
tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og
idrætsanlæg)
(Lovforslag nr. L 185).
Formålet med lovforslaget er at give mulighed for, at
boligorganisationer mv. og ejere af private idrætsanlæg
efter visse nærmere betingelser kan få tilladelse til
at foretage tv-overvågning af visse områder, der
benyttes til almindelig færdsel.
Tv-overvågning er et redskab, som politiet kan bruge ved
opklaringen af forbrydelser, og som derved kan være med til
at styrke indsatsen for at bekæmpe kriminalitet.
Tv-overvågning kan også mere generelt være med
til at skabe en øget følelse af tryghed og sikkerhed
for borgerne. Der synes endvidere at være en udvikling i
befolkningens holdning til tv-overvågning på frit
tilgængelige steder, således at færre er
principielt betænkelige herved.
Justitsministeriet finder, at private ligesom i dag ikke
bør have fri adgang til at tv-overvåge frit
tilgængelige områder, men kun i tilfælde, hvor
der er et særligt behov, således at fordelene ved
tv-overvågningen må anses for at overstige ulemperne,
herunder at tv-overvågning af borgerne kan opleves som en
indskrænkning i deres frihed til at kunne færdes frit
og uovervåget i det offentlige rum.
I dag må boligorganisationer mv. kun tv-overvåge
ikke frit tilgængelige områder i boligområdet,
f.eks. opgange og kældre, hvorimod det ikke er tilladt at
foretage tv-overvågning af områder, som er frit
tilgængelige, f.eks. parkeringspladser og stier i
området.
I den senere tid har der fra boligorganisationer i udsatte
boligområder været fremsat ønske om at kunne
tv-overvåge også områder, som benyttes til
almindelig færdsel. Dette ønske har bl.a. været
begrundet med stigende problemer med uro og hærværk,
samt at der i flere boligområder, hvor der i dag er etableret
tv-overvågning af ikke frit tilgængelige arealer,
f.eks. kældre, har været mindre hærværk
disse steder, og at overvågningen øger beboernes
tryghed.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil tv-overvågning
kunne have en kriminalpræventiv effekt over for visse typer
af kriminalitet - f.eks. hærværk mod biler - der skaber
problemer i visse udsatte boligområder.
Det foreslås på den anførte baggrund, at
boligorganisationer og foreninger mv., der repræsenterer
husstandene i et udsat boligområde, efter tilladelse fra
politidirektøren kan tv-overvåge det
pågældende boligområde og arealer, som ligger i
direkte tilknytning hertil, f.eks. en kommunal vej langs et
boligkompleks eller en parkeringsplads, som tilhører en
anden privat person eller virksomhed, når overvågningen
er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Hvis der er tale om et privatejet areal, som tilhører en
anden end boligorganisationen mv., vil det være en
forudsætning for at få tilladelse til
tv-overvågning, at boligorganisationen mv. har samtykke fra
den, der ejer det pågældende areal.
Det vil efter forslaget bero på en samlet vurdering af
forholdene i det pågældende område, om
tv-overvågningen kan anses for væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. I den forbindelse vil der bl.a.
skulle lægges vægt på oplysninger om karakteren
og omfanget af det pågældende boligområdes
kriminalitetsproblemer mv.
Der har endvidere i de senere år været en
række tilfælde af såkaldte hooliganuroligheder i
form af vold og hærværk i forbindelse med afvikling af
idrætsbegivenheder, navnlig i forbindelse med visse
større fodboldkampe. Ofte har der været tale om, at
visse grupper af personer har brugt den pågældende
idrætsbegivenhed som anledning til voldelig
adfærd.
Ved lov nr. 307 af 30. april 2008 om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder fik politiet og arrangørerne en
række yderligere redskaber til at forebygge vold og
uroligheder ved fodboldkampe mv.
Med henblik på en yderligere styrkelse af indsatsen
på dette område foreslås det, at ejere af private
idrætsanlæg, som er særligt udsatte for
uroligheder, efter tilladelse fra politidirektøren kan
tv-overvåge frit tilgængelige steder i direkte
tilknytning til idrætsanlægget, f.eks. adgangsveje og
parkeringspladser, når overvågningen er væsentlig
af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Som reglerne er i dag,
må private idrætsanlæg alene tv-overvåge
på anlæggets område, f.eks. indgange og
tribuner.
Forslaget omfatter ethvert privat idrætsanlæg,
hvorved forstås, at anlægget/arenaen navnlig anvendes
som ramme om idrætsbegivenheder mv., som er åbne for
publikum. Motionscentre og lignende er således ikke
omfattet.
Den foreslåede udvidede mulighed for
tv-overvågning vil navnlig forbedre mulighederne for, at
kontrollører og tilkaldt politi hurtigt kan sendes til de
steder omkring idrætsanlægget, hvor uroligheder
foregår, og tv-optagelserne vil også kunne være
en hjælp for politiet i forbindelse med efterfølgende
efterforskning. Tv-overvågningen vil dermed også kunne
være med til at skabe øget tryghed for det store
flertal af fredelige sportstilskuere.
Den behandling af personoplysninger, der i givet fald vil
foregå i forbindelse med tv-overvågning i
boligområder eller ved idrætsanlæg, vil skulle
ske i overensstemmelse med reglerne i persondataloven, herunder de
særlige regler om tv-overvågning (bl.a. regler om
sletning og begrænsninger i adgangen til
videregivelse).
Det udkast til lovforslaget, som var i høring,
indeholdt også et forslag om, at kommuner, som ønsker
det, efter drøftelse med politidirektøren skulle
kunne foretage tv-overvågning af frit tilgængelige
områder med henblik på at øge trygheden for
personer, som færdes i området. Bl.a. på baggrund
af høringssvar fra Kommunernes Landsforening (KL) er denne
del af forslaget ikke medtaget i det fremsatte lovforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.