Fremsat den 24. marts 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tv-overvågning
(Udvidelse af adgangen
til tv-overvågning for boligorganisationer m.v. og
idrætsanlæg)
§ 1
I lov om tv-overvågning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som nye
stykker:
»Stk. 2.
Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1,
stk. 1, efter ansøgning give boligorganisationer og
foreninger m.v., der repræsenterer husstandene i et
boligområde, tilladelse til at foretage tv-overvågning
af det pågældende boligområde og af arealer, som
ligger i direkte tilknytning hertil, når overvågningen
er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. En
tilladelse kan gives for højst 5 år ad
gangen.«
Stk. 3.
Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1,
stk. 1, efter ansøgning give ejere af
idrætsanlæg tilladelse til at foretage
tv-overvågning af anlæggets indgange, facader,
indhegninger m.v. og af arealer, som ligger i direkte tilknytning
hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. En tilladelse kan gives for
højst 5 år ad gangen.«
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Lovens
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | |
Almindelige
bemærkninger |
| | |
1. | Indledning |
2. | Gældende ret |
| 2.1. | Tv-overvågningsloven |
| 2.2. | Persondataloven |
| 2.3. | Straffeloven |
3. | Lovforslagets udformning |
| 3.1. | Udvidelse af privates adgang til
tv-overvågning |
| 3.2. | Tv-overvågning i udsatte
boligområder |
| 3.3. | Tv-overvågning ved
idrætsanlæg mv. |
| 3.4. | Forholdet til persondataloven |
| 3.5. | Forholdet til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention |
4. | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser |
5. | Miljømæssige
konsekvenser |
6. | Forholdet til EU-retten |
7. | Hørte myndigheder mv. |
| | |
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give boligorganisationer
mv. og idrætsanlæg mulighed for efter nærmere
fastsatte betingelser at foretage tv-overvågning af visse
områder, der benyttes til almindelig færdsel.
Tv-overvågning er et redskab, som politiet kan bruge ved
opklaringen af forbrydelser, og som derved kan være med til
at styrke indsatsen for at bekæmpe kriminalitet.
Tv-overvågning kan også mere generelt være med
til at skabe en øget følelse af tryghed og sikkerhed
for borgerne. Der synes endvidere at være en udvikling i
befolkningens holdning til tv-overvågning på frit
tilgængelige steder, således at færre er
principielt betænkelige herved.
Lovforslaget indeholder følgende hovedpunkter:
Det foreslås, at boligorganisationer mv. i udsatte
boligområder efter tilladelse fra politidirektøren kan
tv-overvåge boligområdet og arealer i direkte
tilknytning hertil, f.eks. stiarealer og parkeringspladser,
når overvågningen er væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse.
Det foreslås endvidere, at idrætsanlæg efter
tilladelse fra politidirektøren kan tv-overvåge egne
facader, indgange, indhegninger m.v. samt arealer i direkte
tilknytning til idrætsanlægget, f.eks. adgangsveje og
parkeringspladser, når overvågningen er væsentlig
af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
2. Gældende ret
2.1. Tv-overvågningsloven
2.1.1. Tv-overvågningslovens
regler om privates tv-overvågning er udformet ud fra en
afvejning af navnlig hensynet til privatlivets fred, herunder
borgernes adgang til at kunne færdes i det offentlige rum
uden at blive overvåget, over for hensynet til
kriminalitetsforebyggelse mv.
Efter tv-overvågningsloven må private som
hovedregel ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads
eller lignende område, som benyttes til almindelig
færdsel, jf. lovens § 1.
Forbuddet mod privates tv-overvågning af områder,
som benyttes til almindelig færdsel, gælder både
for private enkeltpersoner og for private juridiske personer,
herunder f.eks. private virksomheder og foreninger.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget om
den oprindelige tv-overvågningslov, at den ovennævnte
stedlige afgrænsning af forbuddet mod privates
tv-overvågning svarer til definitionen af »vej« i
(den nu ophævede) normalpolitivedtægts § 2,
dvs. »enhver offentlig eller privat gade, plads, vej, bro,
tunnel, passage, sti, trappe eller lignende areal, der benyttes til
almindelig færdsel af en eller flere
færdselsarter«, jf. Folketingstidende 1981-82 (2.
samling), Tillæg A, s. 3835 (se nu
ordensbekendtgørelsens (bekendtgørelse nr. 511 af 20.
juni 2005) § 2, stk. 2). Det fremgår
endvidere, at også praksis efter færdselslovens
§ 1, hvorefter loven gælder for »vej, som
benyttes til almindelig færdsel af en eller flere
færdselsarter«, er vejledende for afgrænsningen
af forbuddet efter tv-overvågningsloven.
Tv-overvågningsloven regulerer således ikke, i
hvilket omfang private kan foretage tv-overvågning af
områder, som ikke benyttes til almindelig færdsel,
f.eks. i hvilket omfang en boligorganisation mv. kan
tv-overvåge områder i bebyggelsen, som ikke er frit
tilgængelige, f.eks. aflåste cykel- eller
parkeringskældre. Det må i første række
afgøres efter reglerne i persondataloven, om en sådan
behandling af personoplysninger i det enkelte tilfælde er
saglig og proportional, jf. pkt. 2.2 nedenfor.
Udtrykket »tv-overvågning« er i lovens
§ 1, stk. 2, defineret som vedvarende eller
regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp
af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera,
fotografiapparat eller lignende apparat. Tv-overvågning i
lovens forstand omfatter både tilfælde, hvor
overvågningen er forbundet med optagelse af billeder på
videobånd, film eller lignende, og tilfælde, hvor
sådan billedoptagelse ikke finder sted, og hvor
overvågningen alene har karakter af en umiddelbar iagttagelse
på tv-skærm eller lignende.
Udtrykket »vedvarende eller regelmæssigt gentagen
personovervågning« indebærer, at iagttagelse
eller optagelse skal ske for at føre kontrol med personer og
deres adfærd. Kameraer, der opsættes for at føre
kontrol med f.eks. en maskines funktion eller for at iagttage eller
optage dyrs adfærd i naturen, falder uden for loven. Der skal
endvidere være tale om optagelse eller iagttagelse af en vis
varighed, som ikke er begrænset til bestemte begivenheder
eller begivenhedsforløb. Loven finder således ikke
anvendelse på kameraer, der f.eks. i en bank kun optager,
når nogen aktiverer en særlig alarmknap. I disse
tilfælde har overvågningen ikke den systematiske
karakter, der er forudsætning for, at lovens regler finder
anvendelse.
Overtrædelse af lovens generelle forbud mod privates
tv-overvågning straffes med bøde, jf.
tv-overvågningslovens § 5, stk. 1.
2.1.2. Efter
tv-overvågningsloven gælder der fire undtagelser fra
det generelle forbud mod privates tv-overvågning af
områder, som benyttes til almindelig færdsel, jf.
§ 2, nr. 1-4.
For det første er
tv-overvågning af tankstationer, fabriksområder,
overdækkede butikscentre og lignende områder, hvor der
drives erhvervsvirksomhed, undtaget fra forbuddet, jf.
§ 2, nr. 1. Det gælder dog kun, hvis
overvågningen foretages af den, som har rådighed over
området.
For det andet er
tv-overvågning af pengeautomater, vekselautomater og
pengetransportbiler undtaget fra forbuddet, hvis
overvågningen foretages af den, der har rådighed over
automaten eller køretøjet, jf. § 2, nr. 2.
Overvågningen må kun være rettet mod personer,
som befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten eller
køretøjet.
For det tredje kan
pengeinstitutter, spillekasinoer, hoteller og restaurationer samt
butikscentre og butikker, hvorfra der foregår detailsalg,
foretage tv-overvågning af egne indgange og facader, jf.
§ 2, nr. 3. Desuden kan disse erhvervsdrivende
tv-overvåge arealer i direkte tilknytning til egne indgange
og facader, som naturligt kan anvendes som adgangs- eller flugtvej
i forhold til egne indgange, hvis tv-overvågningen er klart
nødvendig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
For det fjerde er
tv-overvågning, hvor billederne ikke bliver optaget/lagret,
undtaget fra forbuddet, når overvågningen foretages som
led i overvågning af egne indgange, facader, indhegninger
eller lignende, jf. § 2, nr. 4. I modsætning til de
tre første undtagelser er det her kun tilladt at
tv-overvåge på sådan måde, at billederne
vises »live« f.eks. på en eller flere
skærme i et overvågningsrum.
2.1.3. Private, der foretager
tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der er
almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved skiltning
eller på anden tydelig måde oplyse om
overvågningen, jf. tv-overvågningslovens § 3,
stk. 1. Skiltningspligten gælder dog ikke ved
tv-overvågning af pengetransportbiler og tv-overvågning
uden optagelse af billeder som led i overvågning af egne
indgange, facader, indhegninger eller lignende, jf. § 3,
stk. 2.
Det fremgår af det pågældende lovforslags
bemærkninger, at afgrænsningen af »steder,
hvortil der er almindelig adgang« i lovens § 3 i
alt væsentligt svarer til den stedlige afgrænsning i
(den nu ophævede) normalpolitivedtægts § 3,
dvs. f.eks. gader, jernbane- og rutebilstationer, butikker og
offentlige kontorer, forlystelsessteder, badeanstalter og
befordringsmidler, jf. Folketingstidende 1981-82, Tillæg A,
s. 3838 (se nu ordensbekendtgørelsens § 2,
stk. 1).
Overtrædelse af skiltningskravet straffes med
bøde, jf. tv-overvågningslovens § 5,
stk. 1.
2.2. Persondataloven
2.2.1. Lov om behandling af
personoplysninger (persondataloven) gælder for enhver form
for behandling af personoplysninger i forbindelse med
tv-overvågning, jf. lovens § 1, stk. 8.
Persondataloven omfatter behandling af personoplysninger, som
foretages både af private og offentlige myndigheder i
forbindelse med tv-overvågning, og behandlingen skal
således i givet fald leve op til de krav, som følger
af persondataloven.
Persondatalovens § 5 indeholder en række
grundlæggende principper for den dataansvarliges behandling
af oplysninger, herunder regler om indsamling, ajourføring
og opbevaring mv. Behandling af oplysninger skal ske i
overensstemmelse med »god databehandlingsskik«, jf.
§ 5, stk. 1. Dette indebærer, at behandlingen
skal være rimelig og lovlig. Indsamling af oplysninger
må endvidere kun ske til udtrykkeligt angivne og saglige
formål, og senere behandling af oplysningerne må ikke
være i strid med disse formål, jf. § 5,
stk. 2.
I kravet om udtrykkelighed ligger, at den dataansvarlige i
forbindelse med indsamlingen skal angive et formål, som er
tilstrækkeligt veldefineret og velafgrænset til at
skabe åbenhed og klarhed omkring behandlingen, og at
formålet skal defineres med en vis præcision. I kravet
om saglighed ligger, at en indsamling skal ske til løsning
af en opgave, som ligger inden for den (lovlige) virksomhed, som
den private virksomhed mv. foretager.
Det vil eksempelvis være i strid med saglighedskravet,
hvis en person gennemser optagelser fra en tv-overvågning,
uden at dette har et sagligt formål. Kravet om saglighed
indebærer også, at der i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsbekæmpende øjemed
ikke må zoomes ind for at iagttage personer, hvis dette ikke
sker som led i varetagelsen af det saglige formål med
tv-overvågningen (kriminalitetsbekæmpelse).
Efter § 5, stk. 3, skal de oplysninger, som
behandles, være relevante og tilstrækkelige og må
ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de
formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål,
hvortil oplysningerne senere behandles. Bestemmelsen indeholder et
proportionalitetsprincip, hvorefter behandling af personoplysninger
ikke må gå videre, end hvad der kræves til
opfyldelse af de formål, som den dataansvarlige er berettiget
til at forfølge. Om betingelsen om proportionalitet er
opfyldt, må vurderes ud fra den konkrete sammenhæng,
hvori oplysningerne behandles.
Det følger af Datatilsynets praksis, at dette princip i
forhold til tv-overvågning fører til, at
overvågning skal gennemføres på en sådan
måde, at den virker mindst muligt integritetskrænkende
for den almindelige borger, og at det i første omgang skal
overvejes, om det ønskede formål kan nås med
mindre indgribende midler end tv-overvågning og
registrering.
Persondatalovens § 5, stk. 4, indeholder et
krav til datakvaliteten i forbindelse med behandling af
personoplysninger. Der skal således ske fornøden
ajourføring af oplysningerne med henblik på at sikre,
at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger.
Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest
muligt slettes eller rettes. Indsamlede oplysninger skal endvidere
slettes eller anonymiseres, når det ikke længere er
nødvendigt at være i besiddelse af oplysningerne i en
form, der gør det muligt at identificere
enkeltpersoner.
2.2.2. Persondatalovens
§§ 6-8 indeholder en række bestemmelser om,
hvornår indsamling, registrering og videregivelse af
personoplysninger kan ske (behandlingsregler). En
tv-overvågning kan derfor kun ske, hvis disse betingelser er
opfyldt.
Efter persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 1-7,
kan behandling af almindelige, ikke-følsomme
personoplysninger (dvs. alle andre oplysninger end følsomme
oplysninger omfattet af lovens §§ 7 og 8) ske, hvis
den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke, eller hvis
behandlingen er nødvendig af nærmere angivne grunde,
herunder for at varetage en berettiget interesse, som overstiger
hensynet til den registreredes interesser.
Efter persondatalovens § 7, stk. 1,
gælder et almindeligt forbud mod behandling af oplysninger om
racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs
eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige
tilhørsforhold samt oplysninger om helbredsmæssige og
seksuelle forhold. § 7, stk. 2-6, indeholder dog
visse undtagelser hertil. Behandling kan f.eks. ske, hvis den er
nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges,
gøres gældende eller forsvares, jf. § 7,
stk. 2, nr. 4.
Efter persondatalovens § 8 gælder der
særlige behandlingsregler med hensyn til oplysninger om
strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og lignende
følsomme privatlivsforhold. Sådanne oplysninger
må kun behandles af private, hvis den registrerede har givet
udtrykkeligt samtykke hertil, eller hvis behandlingen er
nødvendig til varetagelse af en berettiget interesse, som
klart overstiger hensynet til den registrerede, jf. stk. 4.
Videregivelse kan kun ske, hvis den registrerede har givet
udtrykkeligt samtykke, eller videregivelse sker til varetagelse af
offentlige eller private interesser, herunder hensynet til den
pågældende selv, der klart overstiger hensynet til de
interesser, der begrunder hemmeligholdelse, jf. stk. 5.
Private kan desuden foretage behandling, herunder videregivelse, af
de nævnte oplysninger, hvis betingelserne i § 7 er
opfyldt, jf. § 8, stk. 6.
2.2.3. Persondatalovens kapitel 8-10
indeholder en række regler om den registreredes rettigheder,
som bl.a. omfatter ret til information om, at der indsamles
oplysninger om den pågældende, jf. lovens
§§ 28 og 29.
Efter § 29, stk. 1, påhviler det som
udgangspunkt den dataansvarlige at oplyse om sin identitet og
formålet med behandlingen mv. Det gælder dog ikke, hvis
den registrerede allerede er bekendt med oplysningerne, hvis
registreringen eller videregivelsen af oplysninger udtrykkeligt er
fastsat ved lov, eller hvis underretning af den registrerede viser
sig umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig.
Oplysningspligten kan endvidere begrænses i medfør af
lovens § 30, hvis det f.eks. er nødvendigt af
hensyn til forebyggelse og efterforskning af straffesager.
Efter persondatalovens § 26 b gælder
persondatalovens regler om oplysningspligt uanset en eventuel
skiltning i medfør af tv-overvågningslovens regler,
jf. herom pkt. 2.1 ovenfor. Selv om den dataansvarlige informerer
om tv-overvågning ved at opsætte skilte, skal den
pågældende således også opfylde
oplysningspligten efter persondatalovens § 29.
Den registrerede har endvidere ret til indsigt i de
oplysninger, der behandles om den pågældende, og har
bl.a. ret til at gøre indsigelse mod, at behandling finder
sted, at få korrigeret eller slettet oplysninger, der er
urigtige eller vildledende, og at klage til Datatilsynet, jf.
lovens §§ 31-35 og 37-40.
2.2.4. Private, der behandler
personoplysninger, herunder i forbindelse med tv-overvågning,
vil være omfattet af bestemmelserne i persondatalovens
§§ 41 og 42 om fortrolighed og datasikkerhed. Den
dataansvarlige skal således iværksætte de
fornødne tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger kommer til
uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i
strid med loven. Relevante sikkerhedstiltag kan f.eks. være
fysisk sikring af datamedier, adgangskontrol og brug af password
samt uddannelse og instruktion.
2.2.5. Persondataloven indeholder i
kapitel 6 a særlige regler om tv-overvågning. Disse
regler blev indsat ved en ændring af
tv-overvågningsloven i 2007 (lov nr. 519 af 6. juni 2007) for
at sikre borgerne en styrket retsbeskyttelse ved
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed. Der
blev bl.a. indført særlige regler i persondataloven om
videregivelse af billed- og lydoptagelser med personoplysninger,
der optages i forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsforebyggende øjemed.
Efter persondatalovens § 26 a, stk. 1, må
optagelser fra tv-overvågning i kriminalitetsforbyggende
øjemed således kun videregives, hvis personen på
optagelserne har givet sit udtrykkelige samtykke, videregivelsen
følger af lov eller videregivelsen sker til politiet i
kriminalitetsopklarende øjemed.
Efter § 26 a, stk. 2, skal billed- og
lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed,
slettes senest 30 dage efter, at optagelserne er foretaget. Dette
gælder dog efter stk. 3 ikke, hvis opbevaring af en
optagelse i et længere tidsrum er nødvendig af hensyn
til den dataansvarliges behandling af en konkret tvist (f.eks. en
sag om bortvisning af en ansat). Bestemmelsen giver adgang til at
opbevare oplysninger om den, som tvisten vedrører, men
derimod ikke til opbevaring af optagelser af andre personer, som
ikke har relation til den pågældende tvist. Opbevaring
af såkaldt overskudsinformation skal den dataansvarlige
undgå ved i videst muligt omfang at anonymisere de
pågældende oplysninger.
I de nævnte tilfælde, hvor opbevaring er
nødvendig i et længere tidsrum end 30 dage, skal den
dataansvarlige hurtigst muligt og inden 30-dagesfristens
udløb underrette den, som tvisten vedrører, og efter
anmodning udlevere en kopi af optagelsen til den
pågældende.
2.2.6. Datatilsynet har til opgave
at føre tilsyn med persondatalovens overholdelse, behandle
klager fra registrerede personer samt afgive udtalelser og udstede
tilladelser i forbindelse med anmeldelse af behandlinger til
tilsynet, jf. lovens §§ 57-64.
Efter persondatalovens § 62, stk. 3, har
Datatilsynet mulighed for at foretage inspektioner
(kontrolbesøg) hos alle private dataansvarlige, der
behandler personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning.
Det gælder, selv om tv-overvågning er undtaget fra
anmeldelsespligten til Datatilsynet, jf. lovens § 26 c,
stk. 1.
Overtrædelse af persondatalovens regler om
databehandling, oplysningspligt, sikkerhedsbestemmelser samt
reglerne om videregivelse og sletning af billed- og lydoptagelser,
der optages i forbindelse med tv-overvågning i
kriminalitetsbekæmpende øjemed, kan efter
persondatalovens § 70, stk. 1, nr. 1, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Efter persondatalovens § 69 påhviler det
endvidere den dataansvarlige at erstatte skade, der forvoldes ved
behandling af personoplysninger i strid med persondatalovens
bestemmelser, medmindre det godtgøres, at skaden ikke kunne
have været afværget ved den agtpågivenhed og
omhu, der må kræves i forbindelse med behandling af
oplysninger.
Herudover kan der efter omstændighederne tilkendes
tortgodtgørelse efter erstatningsansvarslovens
§ 26, f.eks. i anledning af uberettiget anvendelse af
tv-overvågningsoptagelser.
2.3. Straffeloven
Ud over de ovennævnte regler i
tv-overvågningsloven og persondataloven indeholder
straffeloven visse regler, som efter omstændighederne kan
have betydning i forhold til en tv-overvågning.
Efter straffelovens § 264 a straffes med bøde
eller fængsel indtil 6 måneder den, som uberettiget
fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit
tilgængeligt sted. Det samme gælder den, der ved
hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager
sådanne personer. Straffebestemmelsen i § 264 a
finder tilsvarende anvendelse på den, der uden at have
medvirket til gerningen skaffer sig eller uberettiget udnytter
oplysninger, som er fremkommet ved overtrædelsen, jf.
straffelovens § 264 c.
Efter straffelovens § 264 d straffes endvidere med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, der
uberettiget videregiver meddelelser eller billeder
vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt
billeder af den pågældende under omstændigheder,
der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden, f.eks.
selvmordsforsøg.
Den, som ved uterligt forhold krænker
blufærdigheden eller giver offentlig forargelse, straffes
efter straffelovens § 232 med bøde eller
fængsel indtil 4 år. Denne bestemmelse vil efter
omstændighederne f.eks. kunne omfatte tv-overvågning af
toiletter, baderum eller lignende.
Optagelse af lyd i forbindelse med tv-overvågning kan
efter omstændighederne udgøre en overtrædelse af
straffelovens § 263, stk. 1, nr. 3. Efter denne
bestemmelse straffes med bøde eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder den, som uberettiget ved hjælp af
et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i
enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som vedkommende ikke selv
deltager i, eller hvortil vedkommende uberettiget har skaffet sig
adgang. En hemmelig optagelse af en samtale vil ikke være
strafbar, hvis en af de personer, der deltager i samtalen, har
givet samtykke til optagelsen.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Udvidelse af privates adgang til
tv-overvågning
3.1.1. Tv-overvågningslovens
regler om privates tv-overvågning er som nævnt ovenfor
i pkt. 2.1 udformet ud fra en afvejning af navnlig hensynet til
privatlivets fred, herunder borgernes adgang til at kunne
færdes i det offentlige rum uden at blive overvåget,
over for hensynet til kriminalitetsbekæmpelse mv.
Reglerne blev senest ændret i 2007, hvor der skete en
udvidelse af privates adgang til at foretage tv-overvågning
af visse områder, der benyttes til almindelig færdsel.
Lovændringen byggede på anbefalingerne i
tv-overvågningsudvalgets betænkning nr. 1483/2006 om
tv-overvågning.
Udvalget anfører i denne betænkning bl.a., at det
er udvalgets principielle opfattelse, at tv-overvågning af
frit tilgængelige steder kun bør være tilladt i
det omfang, der kan være fordele ved overvågningen, som
må anses for at overstige ulemperne. Det beror imidlertid i
sidste ende på en retspolitisk og holdningsmæssig
vurdering, hvorledes afvejningen af hensynet til forebyggelse og
opklaring af forbrydelser over for hensynet til, at
tv-overvågning kan ses som en indskrænkning i
privatlivets fred, falder ud.
Udvalget bemærker, at den beskyttelsesinteresse, der kan
tale for at begrænse muligheden for at foretage
tv-overvågning af arealer, som benyttes til almindelig
færdsel, dvs. hensynet til privatlivets fred, uvilje mod
overvågning og frygt for misbrug, kan forekomme noget
abstrakt, mens det er mere konkrete hensyn, som taler for at
tillade tv-overvågning i større omfang, herunder bl.a.
hensynet til at forebygge og opklare forbrydelser.
Der henvises om udvalgets generelle overvejelser til
betænkningen, s. 113-137.
På baggrund af en udtalelse fra Justitsministeriets
Forskningskontor, der bygger på en gennemgang af i alt 18
undersøgelser, litteraturstudier mv. om effekten
af tv-overvågning, indeholder betænkningen
endvidere nogle overvejelser om effekten af tv-overvågning,
jf. betænkningen, s. 120-122.
Det er udvalgets opfattelse, at på trods af den
usikkerhed med hensyn til den kriminalpræventive virkning,
som de foreliggende undersøgelser er udtryk for, og selv om
der kan peges på en række forhold, som må
formodes i større eller mindre grad at afsvække
virkningen af tv-overvågning, må det antages,
at tv-overvågning kan have en vis
kriminalpræventiv effekt, navnlig over for visse typer
af kriminalitet og ved anvendelse på bestemte typer af
lokaliteter. Udvalget antager, at en mærkbar virkning navnlig
vil kunne opnås, hvis der vælges
tv-overvågningsudstyr, som er teknisk hensigtsmæssigt i
forhold til den konkrete situation, og som monteres, betjenes og
vedligeholdes efter forskrifterne. Endvidere har det efter
udvalgets opfattelse betydning,
at tv-overvågning kun anvendes, hvis der det
pågældende sted er eller kan opstå et reelt
problem, som skønnes at kunne afhjælpes gennem
overvågning. Det er imidlertid under alle
omstændigheder vanskeligt at vurdere, hvor stor den
kriminalpræventive effekt af tv-overvågning er.
Med hensyn til tv-overvågning som
opklaringsredskab for politiet bemærker udvalget,
at tv-overvågning med billedoptagelse i mange
tilfælde har vist sig at være et nyttigt og
afgørende efterforskningsmiddel ved opklaring af
forbrydelser. Optagelserne øger opklaringens effektivitet og
tilvejebringer et direkte og objektivt grundlag for
opklaringsarbejdet. Eksemplerne herpå er talrige, både
fra Danmark og fra udlandet. De omfatter ikke alene opklaring af
alvorlige forbrydelser som f.eks. drab og røverier -
også mere hverdagsagtige forhold, som dog i sig selv kan
være alvorlige nok, er opklaret ved hjælp af
billedoptagelser fra tv-overvågning, f.eks. vold
begået uden for diskoteker og i restauranter, tyverier
begået af lommetyve og lignende på banegårde og i
befærdede gader samt hærværk.
Udvalget anfører, at enhver opklaret forbrydelse rummer
en potentiel kriminalpræventiv effekt. Denne kan dels
vise sig som en specialpræventiv virkning over for den
pågrebne gerningsmand, dels som en generalpræventiv
virkning i kraft af, at omverdenens opmærksomhed bliver
henledt på tv-overvågningen og den deraf
følgende risiko for pågribelse. Der er derfor en vis
sammenhæng mellem tv-overvågning som
kriminalpræventivt middel og som middel til opklaring af
begåede forbrydelser.
Det kan tilføjes, at Rigspolitiet har oplyst, at det er
den generelle opfattelse i politikredsene, at der i større
omfang end tidligere videregives optagelser til politiet i
kriminalitetsopklarende øjemed, jf. Justitsministeriets
redegørelse til Folketingets Retsudvalg om erfaringerne med
privates adgang til at tv-overvåge efter lovændringerne
i 2007 (Alm. del - bilag 129 - folketingsåret 2009-10).
Ud over den nævnte betydning for
kriminalitetsforebyggelse og opklaringen af kriminalitet
anfører udvalget, at tv-overvågning kan
fremme en almindelig følelse af tryghed blandt de personer,
der færdes i et tv-overvåget område.
3.1.2. Justitsministeriet er enig
med tv-overvågningsudvalget i, at private ikke bør
have fri adgang til at tv-overvåge frit tilgængelige
områder, men kun i tilfælde, hvor der er et
særligt behov, således at de fordele, som udvalget
anfører, må anses for at overstige ulemperne, herunder
at tv-overvågning af borgerne kan opleves som en
indskrænkning i deres frihed til at kunne færdes frit
og uovervåget i det offentlige rum.
3.2. Tv-overvågning i udsatte
boligområder
3.2.1. Som anført i pkt. 2.1
ovenfor har boligorganisationer mv. efter de gældende regler
alene mulighed for at foretage tv-overvågning af
områder, som ikke benyttes til almindelig færdsel,
f.eks. aflåste cykel-, vaske- eller parkeringskældre.
Det er således efter gældende ret ikke tilladt for
boligorganisationer mv. at foretage tv-overvågning af bl.a.
parkeringspladser og stiarealer i boligområdet.
I den senere tid har der fra boligorganisationer i udsatte
boligområder været fremført ønsker om at
kunne tv-overvåge også områder, som benyttes til
almindelig færdsel. Dette ønske har bl.a. været
begrundet med stigende problemer med uro og hærværk,
samt at der i flere boligområder, hvor der i dag er etableret
tv-overvågning af ikke offentligt tilgængelige arealer
som eksempelvis kældre, har været mindre
hærværk disse steder, og at overvågningen
øger beboernes tryghed.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil tv-overvågning
kunne have en kriminalpræventiv effekt over for visse typer
af kriminalitet - f.eks. hærværk mod biler - der skaber
problemer i visse udsatte boligområder.
På den anførte baggrund foreslås det, at
der gives adgang for boligorganisationer mv. til efter
nærmere fastsatte betingelser at tv-overvåge
områder, der benyttes til almindelig færdsel - f.eks.
stier og parkeringsarealer - i boligområdet.
Justitsministeriet finder, at der bør stilles krav om
forudgående tilladelse fra politidirektøren, og at en
sådan tilladelse bør være betinget af, at
tv-overvågning af det pågældende område er
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Det vil efter forslaget bero på en samlet vurdering af
forholdene i det pågældende område, om
tv-overvågningen kan anses for væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. I den forbindelse vil der bl.a.
skulle lægges vægt på oplysninger om karakteren
og omfanget af det pågældende boligområdes
kriminalitetsproblemer mv.
Er der alene tale om helt enkeltstående eller
bagatelagtig kriminalitet, eller er der tale om kriminalitet, som
ligger lang tid tilbage, kan der ikke gives tilladelse til
tv-overvågning.
Det foreslås endvidere, at politiets tilladelse skal
tidsbegrænses, således at der alene gives mulighed for
at foretage tv-overvågning i en vis periode, hvorefter
tilladelsen i givet fald kan forlænges for en ny periode. Den
vurdering og de hensyn til kriminalitetsbekæmpelse mv., som
begrunder tv-overvågningen, kan således ændre sig
over tid. Det foreslås, at der højst kan gives
tilladelse for 5 år ad gangen.
3.2.2. Det foreslås, at almene
boligorganisationer, jf. herved kapitel 1 i lov om almene boliger
mv. (lovbekendtgørelse nr. 1204 af 10. december 2009), kan
få tilladelse til at tv-overvåge områder i et
boligområde, der benyttes til almindelig færdsel.
Lov om almene boliger mv. indeholder nærmere regler om
boligorganisationens organisation og beboerdemokrati. Det
fremgår af § 10, at øverste myndighed er et
valgt repræsentantskab eller en generalforsamling. Lovens
kapitel 2 indeholder nærmere regler om beboerdemokrati,
herunder om valg af beboere til organisationens bestyrelse.
Efter lovens § 16 er en afdeling i en
boligorganisation økonomisk uafhængig af andre
afdelinger og af boligorganisationen, og den enkelte afdeling skal
have skøde på ejendommen. Efter § 34 kan
boligtagerne i en almen boligafdeling på et
afdelingsmøde vælge en afdelingsbestyrelse til at
udøve medindflydelse.
Loven indeholder forskellige regler om afdelingsmødets
og afdelingsbestyrelsens kompetencer mv. Efter lovens
§ 37 forelægger afdelingsbestyrelsen de overordnede
rammer for iværksættelse af arbejder og aktiviteter i
afdelingen for afdelingsmødet til godkendelse, forinden
disse iværksættes.
En ansøgning om tilladelse til at foretage
tv-overvågning i en almen boligorganisation fremsættes
af den pågældende boligorganisation på en eller
flere afdelingers vegne.
Det foreslås, at også andre organisationer og
foreninger mv., der repræsenterer husstandene i et
boligområde, kan få tilladelse til at foretage
tv-overvågning af frit tilgængelige arealer i det
pågældende boligområde, hvis en sådan
overvågning er væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. Det kan f.eks. være en
ejerforening, en grundejerforening eller et vejlaug. Det kan
også være en forening, som er dannet med det
formål at repræsentere husstandene i
spørgsmålet om tv-overvågning.
Det foreslås som nævnt, at foreningen skal
repræsentere husstandene i området. Denne betingelse
indebærer, at uanset om der efter foreningens regler kan
træffes beslutning om tv-overvågning med simpelt eller
kvalificeret flertal, vil beslutningen om at etablere
tv-overvågning være truffet af en betydelig del af de
berørte husstande. Det er forudsat, at kravet kan være
opfyldt, uanset om det er husstanden som sådan eller
eventuelt en repræsentant for hver husstand, som er medlemmer
af foreningen, f.eks. en ejerforening.
Det må i givet fald godtgøres over for politiet,
at foreningen mv. repræsenterer husstandene i området.
Der vil normalt ikke være behov for at fremlægge
nærmere dokumentation herfor, hvis ansøgning indgives
af en almen boligorganisation. Hvis ansøgning indgives af en
anden forening, f.eks. en ejerforening eller grundejerforening,
må foreningen fremlægge de fornødne oplysninger,
f.eks. en medlemsfortegnelse sammenholdt med husstandene i det
område, som ønskes tv-overvåget, eller en
udskrift af en servitut, som pålægger alle husstande i
det pågældende område at være medlemmer af
foreningen.
Det må afgøres efter de gældende
vedtægter for den pågældende forening, om det
falder inden for foreningens formål og rammer at foretage
tv-overvågning i boligområdet. Om vedtægterne i
en given forening er formuleret på en sådan måde,
at spørgsmålet om tv-overvågning kan anses for
at ligge inden for foreningens formål og rammer, må
afgøres efter de almindelige foreningsretlige regler. Det
må imidlertid forventes, at dette for en stor del af
ejerforeningerne og grundejerforeningernes vedkommende ikke vil
være tilfældet. Hvis der i de pågældende
foreninger er et ønske om at kunne træffe beslutning
om tv-overvågning, forudsætter det i givet fald
vedtægtsændringer.
Politiet skal som udgangspunkt ikke påse de
foreningsretlige forhold, men det bør i givet fald
fremgå af politiets tilladelse, at det er en
forudsætning for tilladelsen, at foreningen inden for sit
formål lovligt kan foretage tv-overvågning, samt at
beslutningen herom er truffet i overensstemmelse med foreningens
vedtægter.
3.2.3. Det foreslås, at
boligorganisationer mv. kan få tilladelse til at
tv-overvåge f.eks. veje, stier, parkeringspladser og
lignende, som benyttes til almindelig færdsel.
Tv-overvågningen vil som udgangspunkt skulle rettes mod
selve det område, som boligorganisationen mv. ejer eller har
rådighed over - f.eks. (dele af) veje, stier, fortove og
andre gangarealer, opholdspladser, parkeringsarealer samt
uaflåste porte, kældre og opgange. Ansøger
f.eks. en grundejerforening om tilladelse til tv-overvågning
af en privat fællesvej, skal tv-overvågningen ligeledes
som udgangspunkt rettes mod de vejarealer, som grundejerforeningen
eller dens medlemmer selv ejer.
Der kan endvidere efter forslaget gives tilladelse til
tv-overvågning af arealer, som ligger i direkte tilknytning
til boligområdet. Der må herved lægges vægt
på, om tv-overvågning også af disse
tilstødende arealer konkret må anses for
væsentlig for at kunne nå målet med
tv-overvågningen af boligområdet. Der sigtes hermed til
afgrænsede arealer, som ligger i umiddelbar tilknytning til
boligområdet, og hvor særlige bygningsmæssige
forhold gør sig gældende. Det kan f.eks. være en
kommunal vej langs et boligkompleks.
Hvis der er tale om tv-overvågning af et privatejet
areal, som ligger i umiddelbar tilknytning til boligområdet,
f.eks. en parkeringsplads, en vej eller et stisystem, som
tilhører en anden privat person eller virksomhed, vil det
være en forudsætning for at få tilladelse til at
foretage tv-overvågning af det pågældende areal,
at boligorganisationen mv. har samtykke fra den, der ejer det
pågældende areal. Er det pågældende areal
statsligt eller kommunalt ejet, er det ikke nødvendigt at
indhente et sådant samtykke.
Det er ikke en forudsætning for at opnå tilladelse
til at tv-overvåge et areal, som ligger i umiddelbar
tilknytning til boligområdet, at boligorganisationen mv.
tillige foretager overvågning af arealer i selve
boligområdet. Eksempelvis vil en ejer- eller
grundejerforening, som repræsenterer husstandene i et
boligområde, som grænser op til en offentlig vej, efter
omstændighederne kunne få tilladelse til at
overvåge den del af vejen, der ligger i umiddelbar
tilknytning til de repræsenterede husstande, selv om
foreningen ikke også har behov eller mulighed for at foretage
tv-overvågning af (frit tilgængelige) arealer, som
foreningen eller dens medlemmer selv ejer.
Det skal fremgå af politiets tilladelse, hvilke arealer
den konkrete tilladelse omfatter.
Tv-overvågningen skal i alle tilfælde indrettes
på en sådan måde, at der i videst muligt omfang
tages hensyn til beboernes privatliv, og der må ikke
være tale om, at personer kan blive tv-overvåget,
når de befinder sig i deres eget hjem. Der henvises i den
forbindelse til pkt. 2.2 ovenfor om persondatalovens krav om
saglighed og proportionalitet samt pkt. 3.5 nedenfor om Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
3.2.4. Den behandling af
personoplysninger, som i givet fald vil ske i forbindelse med
tv-overvågningen af boligområder, vil skulle ske i
overensstemmelse med persondatalovens regler, jf. herved pkt. 3.4
nedenfor. Det indebærer, at behandling af personoplysninger
kun kan ske i det omfang, persondatalovens betingelser er
opfyldt.
Boligorganisationer mv., som foretager tv-overvågning
efter de foreslåede regler, vil i givet fald være
omfattet af tv-overvågningslovens § 3 om skiltning
mv. i forbindelse med tv-overvågning, jf. herom pkt. 2.1.3
ovenfor.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 1 (forslag til tv-overvågningslovens § 2,
stk. 2), og bemærkningerne hertil.
3.3. Tv-overvågning ved idrætsanlæg
mv.
3.3.1. Der har i de senere år
været en række tilfælde af såkaldte
hooligan-uroligheder i form af vold og hærværk i
forbindelse med afvikling af idrætsbegivenheder, navnlig i
forbindelse med visse større fodboldkampe. Ofte er der tale
om, at visse grupper af personer bruger den pågældende
idrætsbegivenhed som anledning til voldelig
adfærd.
Ved lov nr. 307 af 30. april 2008 om sikkerhed ved bestemte
idrætsbegivenheder fik politiet og arrangørerne en
række yderligere redskaber til at forebygge vold og
uroligheder ved fodboldkampe m.v. Med denne lov blev der bl.a.
indført en karantæneordning samt regler om
autorisation og uddannelse af kontrollører.
Med henblik på en yderligere styrkelse af indsatsen
på dette område foreslås det, at ejere af
idrætsanlæg med tilladelse fra politidirektøren
kan foretage tv-overvågning af anlæggets indgange,
facader, indhegninger mv. og af arealer, som ligger i direkte
tilknytning hertil, når overvågningen er
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Efter de gældende regler kan der ske
tv-overvågning inden for den pågældende
idrætsarena mv., men ikke af områder uden for
idrætsanlægget, som benyttes til almindelig
færdsel, bortset fra tv-overvågning uden
billedoptagelse af idrætsanlæggets egne indgange,
facader, indhegninger mv., jf. tv-overvågningslovens
§ 2, nr. 4.
Den foreslåede udvidede mulighed for
tv-overvågning vil navnlig forbedre mulighederne for, at
kontrollører og tilkaldt politi hurtigt kan sendes til de
steder omkring idrætsanlægget, hvor uroligheder
foregår, og tv-optagelserne vil også kunne være
en hjælp for politiet i forbindelse med efterfølgende
efterforskning. Tv-overvågningen vil dermed også kunne
være med til at skabe øget tryghed for det store
flertal af fredelige sportstilskuere.
3.3.2. Det foreslås, at der
kan gives tilladelse til tv-overvågning af visse
områder ved idrætsanlægget, der benyttes til
almindelig færdsel, hvis tv-overvågningen er
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Det er
ikke en betingelse, at der foreligger konkrete oplysninger om, at
der planlægges eller i øvrigt er optræk til
uroligheder i forbindelse med bestemte kommende begivenheder, men
det kan også være tilstrækkeligt, at der f.eks.
tidligere på det pågældende
idrætsanlæg har været væsentlige problemer
med vold, hærværk og uroligheder i forbindelse med
arrangementer.
Det vil i alle tilfælde bero på en samlet konkret
vurdering, om der er grundlag for at tillade tv-overvågning
ved idrætsarenaen. I vurderingen heraf kan både
indgå oplysninger, som idrætsanlægget selv
fremlægger, og oplysninger, som politiet i forvejen er i
besiddelse af, om risikoen i forbindelse med de
pågældende idrætsbegivenheder mv.
Det findes ikke at være nødvendigt eller
hensigtsmæssigt, at politiets tilladelser til
tv-overvågning ved idrætsanlæg skal
begrænses således, at de kun gælder på
bestemte tidspunkter omkring konkrete arrangementer.
Det foreslås, at en tilladelse skal tidsbegrænses
til højst 5 år ad gangen, jf. herved pkt. 3.2.1
ovenfor.
3.3.3. Forslaget omfatter ethvert
privat idrætsanlæg, hvorved skal forstås, at
anlægget/arenaen navnlig anvendes som ramme om
idrætsbegivenheder mv., som er åbne for publikum.
Motionscentre og lignende er således ikke omfattet af
forslaget.
Det foreslås, at idrætsanlæg skal kunne
få tilladelse til at foretage tv-overvågning af egne
indgange, facader, indhegninger mv. og af arealer, som ligger i
direkte tilknytning hertil. Egne indgange, facader, indhegninger
mv. svarer til de områder, som efter de gældende regler
kan tv-overvåges, hvis det sker uden billedoptagelse, jf.
tv-overvågningslovens § 2 nr. 3. Endvidere vil en
tilladelse til at tv-overvåge efter forslaget også
kunne omfatte arealer, som ligger i direkte tilknytning til
idrætsanlæggets egne indgange mv., parkeringspladser
eller (dele af) veje, stier og fortove, som fører til og fra
idrætsanlægget, hvis tv-overvågning af disse
områder må anses for væsentlig for at nå
det kriminalitetsbekæmpende mål med
overvågningen.
Det vil bero på en konkret vurdering af de lokale
forhold ved det pågældende idrætsanlæg,
hvilke arealer der vil kunne tv-overvåges, herunder i hvilken
afstand fra idrætsanlægget der kan tv-overvåges.
Det må indgå i vurderingen heraf, hvor der
erfaringsmæssigt opstår uroligheder i forbindelse med
idrætsbegivenheder det pågældende sted, men der
skal som nævnt være tale om arealer, der ligger i
direkte tilknytning til idrætsanlægget.
Hvis der er tale om tv-overvågning af et privatejet
areal, som ligger i umiddelbar tilknytning til
idrætsanlægget, f.eks. en parkeringsplads, en vej eller
et stisystem, som tilhører en anden privat person eller
virksomhed, vil det være en forudsætning for at
få tilladelse til at foretage tv-overvågning af det
pågældende areal, at boligorganisationen mv. har
samtykke fra den, der ejer det pågældende areal. Er det
pågældende areal statsligt eller kommunalt ejet, er det
ikke nødvendigt at indhente et sådant samtykke.
Det vil skulle fremgå af tilladelsen, hvilke konkrete
arealer der må tv-overvåges.
Tv-overvågningen skal i alle tilfælde indrettes
på en sådan måde, at der i videst muligt omfang
tages hensyn til privatlivets fred, og hvis overvågningen
skal omfatte andre privatejede områder end dem, som
idrætsanlægget har rådighed over, f.eks. en
tilstødende privatejet parkeringsplads, vil det være
en betingelse, at idrætsanlægget har samtykke fra den,
der ejer det pågældende område, jf. herved
også pkt. 3.2.3 ovenfor.
Den behandling af personoplysninger, som i givet fald vil
foregå i forbindelse med tv-overvågningen af
idrætsanlæg, vil skulle ske i overensstemmelse med
reglerne i persondataloven, jf. herom pkt. 3.4 nedenfor.
Idrætsanlæg, som foretager tv-overvågning,
vil i givet fald også være omfattet af
tv-overvågningslovens § 3 om skiltning mv. i
forbindelse med tv-overvågning, jf. pkt. 2.1.3 ovenfor.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 1 (forslag til tv-overvågningslovens § 2,
stk. 3), og bemærkningerne hertil.
3.4 Forholdet til
persondataloven
3.4.1. Persondatalovens
§ 5 indeholder en række grundlæggende
principper for den dataansvarliges behandling af oplysninger,
herunder regler om indsamling, ajourføring og opbevaring
mv.
Den nævnte bestemmelse indebærer bl.a., at
oplysninger kun må indsamles til udtrykkeligt angivne og
saglige formål, og senere behandling af oplysningerne
må ikke være i strid med disse formål, jf.
§ 5, stk. 2. Efter persondatalovens § 5,
stk. 3, skal de oplysninger, som behandles, være
relevante og tilstrækkelige og må ikke omfatte mere,
end hvad der kræves til opfyldelse af de formål,
hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil
oplysningerne senere behandles. Der gælder således et
princip om proportionalitet.
For så vidt angår spørgsmålet om
saglighed skal dette vurderes konkret i forhold til de enkelte
boligorganisationer mv. og idrætsanlæg.
Afgørende vil være, om behandlingen af oplysninger
sigter mod at løse opgaver, som falder inden for deres
(lovlige) virkefelt.
Med hensyn til spørgsmålet om udtrykkeligt
angivet formål og saglighed bemærkes, at den
foreslåede ordning netop går ud på at give adgang
for boligorganisationer mv. og idrætsanlæg til efter
nærmere fastsatte betingelser at foretage
tv-overvågning. Hertil kommer, at det efter forslaget er en
betingelse for at give tilladelse til at foretage
tv-overvågning, at overvågningen er væsentlig af
hensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Der henvises i den
forbindelse til pkt. 3.2-3.3 ovenfor.
I forhold til spørgsmålet om proportionalitet
bemærkes, at de foreslåede bestemmelser indeholder
begrænsninger dels med hensyn til, hvornår og af hvem
tv-overvågning kan foretages, dels med hensyn til, hvor der
kan foretages tv-overvågning.
Efter de foreslåede bestemmelser vil
tv-overvågning af visse offentligt tilgængelige
områder foretaget af boligorganisationer mv. og
idrætsanlæg forudsætte tilladelse fra
politidirektøren, og tv-overvågningen skal være
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Politidirektøren vil i den forbindelse bl.a. skulle
påse, at tv-overvågningen ikke udstrækkes videre,
end hvad disse kriminalpræventive hensyn kan begrunde. For
så vidt angår tv-overvågning i udsatte
boligområder bemærkes, at overvågningen alene vil
kunne foretages af almene boligorganisationer eller andre
organisationer og foreninger mv., der repræsenterer
husstandene i området. Det sikres hermed, at beboerne er
inddraget i beslutningen om at foretage tv-overvågningen, jf.
pkt. 3.2.2 ovenfor.
På denne baggrund forudsættes det, at behandling
af personoplysninger ved tv-overvågning, der sker i
overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i
tv-overvågningsloven, har et udtrykkeligt angivet og sagligt
formål, jf. persondatalovens § 5, stk. 2, og
at overvågningen ikke er i strid med kravet om
proportionalitet i persondatalovens § 5,
stk. 3.
Ud over de generelle betingelser i persondatalovens
§ 5 skal betingelserne i persondatalovens
§§ 6-8 være opfyldt.
Det forudsættes, at den behandling af almindelige
personoplysninger ved tv-overvågning, som foretages i
overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i
tv-overvågningsloven, opfylder kravene i persondatalovens
§ 6, stk. 1, nr. 7. Ligeledes forudsættes det,
at behandlingen af oplysninger i de tilfælde, hvor
tv-overvågningen måtte afsløre strafbare
forhold, opfylder kravene i persondatalovens § 8,
stk. 4, og § 8, stk. 6, jf. § 7,
stk. 2, nr. 4.
3.4.2. Som det fremgår af pkt.
3.4.1 ovenfor, er det forudsat, at den (umiddelbare) behandling af
personoplysninger, der sker ved tv-overvågning, der
iværksættes i overensstemmelse med de foreslåede
bestemmelser i tv-overvågningslovens § 2,
stk. 2 og 3, vil have hjemmel i persondataloven. Dette er
imidlertid ikke ensbetydende med, at der herefter ikke gælder
nogen krav efter persondatalovens behandlingsregler mv. for
så vidt angår den konkrete indretning af tv-overvågningen eller
den efterfølgende behandling af
de ved tv-overvågningen indsamlede personoplysninger.
I forbindelse med den konkrete
indretning af tv-overvågning (der foretages i
overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser)
indebærer persondatalovens § 5, stk. 3, at
tv-overvågningen skal indrettes på en sådan
måde, at den virker så lidt indgribende som muligt for
de personer, der overvåges.
Med hensyn til den efterfølgende
(konkrete) behandling af personoplysninger, der er indsamlet
i forbindelse med tv-overvågning - f.eks. gennemgang af
tv-optagelserne, anvendelse af optagelserne samt videregivelse af
optagelserne til udenforstående - gælder, at dette vil
skulle ske i overensstemmelse med persondatalovens almindelige
behandlingsregler i §§ 5-8.
Persondatalovens § 6 medfører, at
tv-optagelser, der opbevares hos almene boligorganisationer mv.
eller idrætsanlæg, og som indeholder
»almindelige« oplysninger om f.eks. billeder af en
person, der befinder sig på en parkeringsplads, alene
må anvendes, hvis det er nødvendigt af nærmere
angivne grunde, herunder for at varetage en berettiget interesse,
som overstiger hensynet til den registreredes interesser, jf.
persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7.
For så vidt angår tv-optagelser, der afbilleder
eller på anden måde indeholder oplysninger af
følsom karakter, f.eks. om en persons helbredsmæssige
forhold, følger det af persondatalovens § 7,
stk. 1, at boligorganisationer mv. samt
idrætsanlæg som udgangspunkt ikke må gøre
brug af sådanne optagelser. Persondatalovens § 7,
stk. 2-6, indeholder dog visse undtagelser hertil.
Således kan optagelserne f.eks. anvendes, hvis det er
nødvendigt for, at et retskrav kan fastlægges,
gøres gældende eller forsvares, jf. § 7,
stk. 2, nr. 4.
Herudover gælder der efter persondatalovens
§ 8 særlige behandlingsregler med hensyn til
oplysninger om bl.a. strafbare forhold. Sådanne oplysninger -
som f.eks. kunne være optagelser fra tv-overvågning,
der viser volds- eller hærværksepisoder - må
således kun (af den private) anvendes, hvis betingelserne i lovens § 7 er
opfyldt, hvis den registrerede har
givet udtrykkeligt samtykke hertil, eller hvis behandlingen er
nødvendig til varetagelse af en berettiget interesse, som
klart overstiger hensynet til den registrerede, jf. § 8,
stk. 4 og 6.
Om en boligorganisation mv. eller et idrætsanlæg
efter de nævnte bestemmelser i persondataloven er berettiget
til at gennemse eller i øvrigt anvende de omhandlede billed-
og lydoptagelser vil bero på en konkret vurdering af de
nærmere omstændigheder i det enkelte
tilfælde.
Som eksempel på tilfælde, hvor der ikke vil
være hjemmel i persondataloven til anvendelsen, kan
nævnes, at tv-optagelserne hos en boligorganisation mv.
gennemses for at belure forbipasserende, eller at optagelserne
gennemses for at snage i beboernes private forhold, f.eks. for at
afsløre eventuelle affærer eller lignende. Som et
andet eksempel, hvor der i almindelighed ikke vil være
hjemmel i persondataloven til at gennemse tv-optagelserne, kan
nævnes den situation, at en boligorganisation mv.
ønsker at foretage en (generel) gennemgang af
tv-optagelserne for at afdække, om der eventuelt måtte
være beboere, som overtræder interne retningslinjer i
boligorganisationen mv. Endvidere kan nævnes det
tilfælde, hvor et idrætsanlæg f.eks. måtte
ønske at anvende tv-optagelser af den enkelte tilskuer til
en idrætsbegivenhed til brug for markedsføring af
produkter over for vedkommende, f.eks. hvis optagelserne anvendes
til at »spotte« personer, som kunne tænkes at
være interesserede i at købe merchandise. Herudover
må det i almindelighed være udelukket, at ledelsen af
et idrætsanlæg f.eks. foretager en (generel) gennemgang
af tv-optagelserne for at afsløre, om der eventuelt
måtte være ansatte, som møder for sent på
arbejde.
Derimod vil både boligorganisationer mv. og
idrætsanlæg kunne gennemgå og anvende
tv-optagelserne med henblik på at gøre et
erstatningskrav gældende, hvor der f.eks. er begået
hærværk mod boligorganisationen mv. eller
idrætsanlæggets ejendom. Som et andet eksempel, hvor
det i almindelighed vil være berettiget at anvende
tv-optagelserne, kan nævnes den situation, at et
idrætsanlæg ønsker at gennemse og anvende
optagelserne til brug for analyse af de ansattes håndtering
af en situation, hvor der uden for idrætsanlægget har
været optræk til tilskueruroligheder, med henblik
på at kunne imødegå lignende situationer i
fremtiden.
Om boligorganisationer mv. og idrætsanlægs adgang
til at videregive oplysningerne henvises til pkt. 3.4.3
nedenfor.
3.4.3. Tv-overvågning
foretaget af boligorganisationer mv. og idrætsanlæg vil
være omfattet af persondatalovens særlige regel om
videregivelse af billed- og
lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.
Optagelserne må således kun videregives, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke, videregivelsen
følger af lov, eller videregivelsen sker til politiet i
kriminalitetsopklarende øjemed, jf. persondatalovens
§ 26 a, stk. 1.
3.4.4. Tv-overvågning
foretaget af boligorganisationer mv. og idrætsanlæg vil
være omfattet af persondatalovens særlige regel om
sletning af billed- og lydoptagelser
med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.
Efter persondatalovens § 26 a, stk. 2 og 3, skal
sådanne optagelser som udgangspunkt slettes senest 30 dage
efter optagelsen. Denne frist kan fraviges, hvis det er
nødvendigt af hensyn til den dataansvarliges behandling af
en konkret tvist.
3.4.5. Persondatalovens
§ 29 indebærer, at der forud for
tv-overvåg-ningens iværksættelse som udgangspunkt
bør gives særskilt meddelelse til personer, der fast
kommer i området, herunder f.eks. personer, der
udfører arbejde i et boligområde, bl.a. om
formålet med overvågningen, muligheden for
videregivelse af optagelserne til politiet, opbevaringsperiodens
længde, og hvor i området overvågningen
foregår.
Desuden indebærer tv-overvågningslovens
§§ 3, at når der foretages
tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der er
almindelig adgang, skal der ved skiltning eller på anden
tydelig måde oplyses om overvågningen. Det vil
afhænge af områdets størrelse og indretning,
hvor mange skilte der i givet fald skal opsættes. Der
bør normalt opsættes skilte ved adgangsveje mv. til
området og på parkeringspladser mv., der
overvåges.
3.4.6. De foreslåede
bestemmelser medfører endvidere, at den, der behandler
personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning, vil
være undergivet bestemmelserne i persondatalovens
§§ 41 og 42 om fortrolighed og datasikkerhed. Disse
bestemmelser medfører bl.a., at den dataansvarlige skal
iværksætte de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger
kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt
behandles i strid med loven.
3.4.7. Idet de foreslåede
bestemmelser i tv-overvågningslovens § 2,
stk. 2 og 3, som anført under pkt. 3.4.1 ovenfor,
forudsættes at være i overensstemmelse med
persondatalovens § 5, stk. 2 og 3, om saglighed og
proportionalitet, rejser ordningen ikke spørgsmål i
forhold til databeskyttelsesdirektivet (direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995).
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til, at
bestemmelserne i persondatalovens § 5, stk. 2 og 3,
bl.a. gennemfører direktivets artikel 6, stk. 1, om
saglighed og proportionalitet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2-3.3 ovenfor samt
bemærkningerne til bestemmelserne.
3.5. Forholdet til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
Efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for sit
privatliv og familieliv. Efter Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer konventionens
artikel 8 i et vist omfang også en beskyttelse af det enkelte
menneskes personlige relationer med andre mennesker og omverdenen,
og der kan derfor også på offentligt tilgængelige
steder stilles visse krav til respekten for den enkelte borgers
privatliv. Der lægges i den forbindelse bl.a. vægt
på, hvilke rimelige forventninger den enkelte kan have til
respekten for sit privatliv.
Som eksempel kan nævnes, at en person, der går
på en gade, uundgåeligt vil være synlig for andre
tilstedeværende på det pågældende
offentligt tilgængelige sted, jf. P.G.
og J.H. mod Storbritannien, dom af 25. september 2001,
præmis 57.
Menneskerettighedsdomstolen ses ikke at have taget stilling
til, om selve indsamlingen af data om personer på offentligt
tilgængelige steder ved tv-overvågning med
billedoptagelse af en permanent karakter skal anses for et
egentligt indgreb i retten til respekt for privatlivet.
Menneskerettighedsdomstolens praksis omhandler således ikke
selve optagelsen, men den efterfølgende brug af
optagelserne, f.eks. som bevis i en straffesag mod den
pågældende.
Med den foreslåede adgang for boligorganisationer mv.og
idrætsanlæg til efter nærmere fastsatte
betingelser at foretage tv-overvågning med billedoptagelse af
frit tilgængelige områder kan det efter
Justitsministeriets opfattelse ikke udelukkes, at
overvågningen visse steder vil få et sådant
omfang, at den konkret må anses for et indgreb i retten til
respekt for privatlivet, jf. konventionens artikel 8,
stk. 1.
I så fald følger det af konventionens artikel 8,
stk. 2, at et sådant indgreb kun kan foretages, hvis det
er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et demokratisk
samfund til varetagelse af nærmere bestemte
anerkendelsesværdige formål, herunder forebyggelse af
uro eller forbrydelse.
Tv-overvågningen vil have klar lovhjemmel i de
foreslåede bestemmelser og vil ske med henblik på
kriminalitetsbekæmpelse, jf. pkt. 3.2-3.3 ovenfor.
For så vidt angår kravet om nødvendighed
(proportionalitetskravet) bemærkes, at de foreslåede
bestemmelser indeholder begrænsninger både med hensyn
til hvem og hvor, der kan foretages tv-overvågning.
Efter de foreslåede regler vil tv-overvågning af
visse offentligt tilgængelige områder foretaget af
boligorganisationer mv. og idrætsanlæg forudsætte
tilladelse fra politidirektøren, og tv-overvågningen
skal være væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. Politidirektøren vil i den
forbindelse bl.a. skulle påse, at tv-overvågningen ikke
udstrækkes videre, end hvad disse kriminalpræventive
hensyn kan begrunde.
Tv-overvågningen skal endvidere indrettes på en
sådan måde, at der i videst muligt omfang tages hensyn
til beboernes privatliv. Desuden indeholder
tv-overvågningsloven og persondataloven en omfattende
regulering, som sikrer borgerne mod misbrug i forbindelse med
tv-overvågning, herunder ved behandling af personoplysninger
i forbindelse med tv-overvågning mv.
For så vidt angår tv-overvågning i udsatte
boligområder bemærkes, at overvågningen kun vil
kunne foretages af almene boligorganisationer eller andre
organisationer og foreninger mv., der repræsenterer
husstandene i området. Det sikres hermed, at beboerne er
inddraget i beslutningen om at foretage tv-overvågningen, jf.
pkt. 3.2.2 ovenfor.
Sammenfattende er det på denne baggrund
Justitsministeriets opfattelse, at den foreslåede udvidelse
af adgangen til tv-overvågning - i det omfang
tv-overvågningen må antages at udgøre et indgreb
i retten til respekt for privatlivet - vil opfylde betingelserne i
artikel 8, stk. 2, i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
4. Forslagets økonomiske og administrative
konsekvenser
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget skønnes at medføre visse
begrænsede udgifter for politiet til bl.a. behandling af
ansøgninger fra boligorganisationer mv. og
idrætsanlæg om tilladelse til at foretage
tv-overvågning. Udgifterne vil blive afholdt inden for
politiets eksisterende ramme.
Lovforslaget skønnes desuden at medføre en
forøgelse af Datatilsynets opgaver med bl.a. løbende
vejledning og tilsyn og kontrol på
tv-overvågningsområdet. Udgifter hertil vil blive
afholdt inden for Datatilsynets eksisterende ramme.
Lovforslaget skønnes ikke i øvrigt at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
6. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Visse begrænsede udgifter, som vil
blive afholdt inden for eksisterende økonomiske
rammer. Ingen for kommuner og regioner. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Visse begrænsede konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
7. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Datatilsynet,
Institut for Menneskerettigheder, Vejdirektoratet, Det
Kriminalpræventive Råd, Kommunernes Landsforening,
Forbrugerrådet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Sikkerhedsbranchen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, Danmarks
Lejerforeninger, Danske Ældreråd, Ejendomsforeningen
Danmark, Grundejernes Landsorganisation, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Jydske Grundejerforeninger,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Parcelhusejernes Landsforening, Sammenslutningen af
Ældreråd i Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut,
Ældreboligrådet, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk
Boldspil-Union, Divisionsforeningen og Danske Fodbold
Fanklubber.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 2
Det foreslås, at politidirektøren uanset
bestemmelsen i tv-overvågningslovens § 1,
stk. 1, efter ansøgning kan give boligorganisationer og
foreninger mv., der repræsenterer husstandene i et
boligområde, tilladelse til at foretage tv-overvågning
af det pågældende boligområde og af arealer, som
ligger i direkte tilknytning hertil, når overvågningen
er væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse.
De organisationer og foreninger, som efter forslaget kan
opnå en sådan tilladelse, er for det første
almene boligorganisationer, jf. herved kapitel 1 i lov om almene
boliger mv. (lovbekendtgørelse nr. 1204 af 10. december
2009).
En ansøgning om tilladelse til at foretage
tv-overvågning i en almen boligorganisation fremsættes
af den pågældende boligorganisation på en eller
flere afdelingers vegne.
Desuden kan tilladelse gives til andre organisationer og
foreninger mv., der repræsenterer husstandene i et
boligområde. Det kan f.eks. være en ejerforening, en
grundejerforening eller et vejlaug. Det kan også være
en forening, som er dannet med det formål at
repræsentere husstandene i spørgsmålet om
tv-overvågning.
Det foreslås, at foreningen skal repræsentere
husstandene i det område, som ønskes
tv-overvåget. Denne betingelse indebærer, at uanset om
der efter foreningens regler kan træffes beslutning om
tv-overvågning med simpelt eller kvalificeret flertal, vil
beslutningen om at etablere tv-overvågning være truffet
af en betydelig del af de berørte husstande. Det er
forudsat, at kravet kan være opfyldt, uanset om det er
husstanden som sådan eller eventuelt en repræsentant
for hver husstand, som er medlemmer af foreningen, f.eks. en
ejerforening.
Det må afgøres efter de gældende
vedtægter mv. for den pågældende forening mv., om
det falder inden for foreningens formål og rammer at foretage
tv-overvågning i boligområdet. Om vedtægterne i
en given forening er formuleret på en sådan måde,
at spørgsmålet om tv-overvågning kan anses for
at ligge inden for foreningens formål og rammer, må
afgøres efter de almindelige foreningsretlige regler. Det
må imidlertid forventes, at dette for en stor del af
ejerforeningerne og grundejerforeningernes vedkommende ikke vil
være tilfældet. Hvis der i de pågældende
foreninger er et ønske om at kunne træffe beslutning
om tv-overvågning, forudsætter det i givet fald
vedtægtsændringer.
Det må i givet fald godtgøres over for politiet,
at foreningen mv. repræsenterer husstandene i området.
Der vil normalt ikke være behov for at fremlægge
nærmere dokumentation herfor, hvis ansøgning indgives
af en almen boligorganisation. Hvis ansøgning indgives af en
anden forening, f.eks. en ejerforening eller grundejerforening,
må foreningen fremlægge de fornødne oplysninger,
f.eks. en medlemsfortegnelse sammenholdt med husstandene i det
område, som ønskes tv-overvåget, eller en
udskrift af en servitut, som pålægger alle husstande i
det pågældende område at være medlemmer af
foreningen.
Politiet skal som udgangspunkt ikke påse de
foreningsretlige forhold, men det bør i givet fald
fremgå af politiets tilladelse, at det er en
forudsætning for tilladelsen, at foreningen inden for sit
formål lovligt kan foretage tv-overvågning, samt at
beslutningen herom er truffet i overensstemmelse med foreningens
vedtægter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Efter forslaget beror det på en samlet vurdering af
forholdene i det pågældende område, om
tv-overvågningen kan anses for væsentlig af hensyn til
kriminalitetsbekæmpelse. Der skal i den forbindelse bl.a.
skulle lægges vægt på oplysninger om karakteren
og omfanget af det pågældende boligområdes
kriminalitetsproblemer mv.
Er der alene tale om helt enkeltstående eller
bagatelagtig kriminalitet, eller er der tale om kriminalitet, som
ligger lang tid tilbage, kan der ikke gives tilladelse til
tv-overvågning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Tv-overvågningen vil som udgangspunkt skulle rettes mod
»det pågældende boligområde«, dvs.
selve området, som boligorganisationen mv. ejer eller har
rådighed over - f.eks. (dele af) veje, stier, fortove og
andre gangarealer, opholdspladser, parkeringsarealer samt
uaflåste porte, kældre og opgange. Ansøger
f.eks. en grundejerforening om tilladelse til tv-overvågning
af private vejarealer, herunder private fællesveje, skal
tv-overvågningen ligeledes som udgangspunkt rettes mod de
vejarealer, som grundejerforeningen eller dens medlemmer selv
ejer.
Der kan endvidere efter forslaget undtagelsesvis gives
tilladelse til tv-overvågning af arealer, som ligger i
direkte tilknytning til boligområdet. Der må herved
lægges vægt på, om tv-overvågning
også af disse tilstødende arealer konkret må
anses for væsentlig for at kunne nå målet med
tv-overvågningen af boligområdet. Der sigtes hermed til
afgrænsede arealer, som ligger i umiddelbar tilknytning til
boligområdet, og hvor særlige bygningsmæssige
forhold gør sig gældende. Det kan f.eks. være en
kommunal vej langs et boligkompleks.
Hvis der er tale om tv-overvågning af et privatejet
areal, som ligger i umiddelbar tilknytning til boligområdet,
f.eks. en parkeringsplads, en vej eller et stisystem, som
tilhører en anden privat person eller virksomhed, vil det
være en forudsætning for at få tilladelse til at
foretage tv-overvågning af det pågældende areal,
at boligorganisationen mv. har samtykke fra den, der ejer det
pågældende areal. Er det pågældende areal
statsligt eller kommunalt ejet, er det derimod ikke
nødvendigt at indhente et sådant samtykke.
Det er ikke en forudsætning for at opnå tilladelse
til at tv-overvåge et areal, som ligger i umiddelbar
tilknytning til boligområdet, at boligorganisationen mv.
tillige foretager overvågning af arealer i selve
boligområdet. Eksempelvis vil en ejer- eller
grundejerforening, som repræsenterer husstandene i et
boligområde, som grænser op til en offentlig vej, efter
omstændighederne kunne få tilladelse til at
overvåge den del af vejen, der ligger i umiddelbar
tilknytning til de repræsenterede husstande, selv om
foreningen ikke også har behov eller mulighed for at foretage
tv-overvågning af (frit tilgængelige) arealer, som
foreningen eller dens medlemmer selv ejer.
Det skal fremgå af politiets tilladelse, hvilke arealer
den konkrete tilladelse omfatter.
Tv-overvågningen skal i alle tilfælde indrettes
på en sådan måde, at der i videst muligt omfang
tages hensyn til beboernes privatliv, og der må ikke
være tale om, at personer kan blive tv-overvåget,
når de befinder sig i deres eget hjem.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås endvidere, at politiets tilladelse skal
tidsbegrænses, således at der alene gives mulighed for
at foretage tv-overvågning i en vis periode, hvorefter
tilladelsen i givet fald må forlænges for en ny
periode. Det foreslås, at der højst kan gives
tilladelse for 5 år ad gangen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Boligorganisationer mv., som foretager tv-overvågning
efter de foreslåede regler, vil i givet fald være
omfattet af persondatalovens § 29 om oplysningspligt og
tv-overvågningslovens § 3 om skiltning mv. i
forbindelse med tv-overvågning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.4 og 3.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 3
Det foreslås, at politidirektøren efter
ansøgning kan give ejere af idrætsanlæg
tilladelse til at foretage tv-overvågning af anlæggets
indgange, facader, indhegninger m.v. og af arealer, som ligger i
direkte tilknytning hertil, når overvågningen er
væsentlig af hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
Forslaget omfatter ethvert privat idrætsanlæg,
hvorved skal forstås, at anlægget/arenaen navnlig
anvendes som ramme om idrætsbegivenheder mv., som er
åbne for publikum. Motionscentre og lignende er således
ikke omfattet af forslaget.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det vil efter forslaget bero på en samlet konkret
vurdering i forbindelse med politiets behandling af en
ansøgning om tilladelse til tv-overvågning, om der er
grundlag for at iværksætte tv-overvågning af de
pågældende områder omkring idrætsarenaen. I
vurderingen heraf kan både indgå oplysninger, som
idrætsanlægget selv fremlægger, og oplysninger,
som politiet i forvejen er i besiddelse af om risikoen i
forbindelse med de pågældende idrætsbegivenheder
mv.
Det er ikke en betingelse, at der foreligger konkrete
oplysninger om, at der planlægges eller i øvrigt er
optræk til uroligheder i forbindelse med bestemte kommende
begivenheder, men det kan også være
tilstrækkeligt, at der f.eks. tidligere på det
pågældende idrætsanlæg har været
væsentlige problemer med vold, hærværk og
uroligheder i forbindelse med arrangementer.
Det foreslås, at politiets tilladelse til
tv-overvågningen ved idrætsanlæg ikke
begrænses til kun at gælde, når der foregår
særlige idrætsbegivenheder mv.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at idrætsanlæg skal kunne
få tilladelse til at foretage tv-overvågning af egne
indgange, facader, indhegninger mv. og af arealer, som ligger i
direkte tilknytning hertil. Egne indgange, facader, indhegninger
mv. svarer til de områder, som efter de gældende regler
kan tv-overvåges, hvis det sker uden billedoptagelse, jf.
tv-overvågningslovens § 2 nr. 3. Endvidere vil en
tilladelse til at tv-overvåge efter forslaget også
kunne omfatte arealer, som ligger i direkte tilknytning til
idrætsanlæggets egne indgange mv., parkeringspladser
eller (dele af) veje, stier og fortove, som fører til og fra
idrætsanlægget, når tv-overvågning af disse
områder må anses for væsentlig for at nå
målet med overvågningen.
Det vil bero på en konkret vurdering af de lokale
forhold ved det pågældende idrætsanlæg,
hvilke arealer der vil kunne tv-overvåges, herunder i hvilken
afstand fra idrætsanlægget der kan tv-overvåges.
Det må indgå i vurderingen heraf, hvor og hvordan der
erfaringsmæssigt opstår uroligheder i forbindelse med
idrætsbegivenheder det pågældende sted, men der
skal som nævnt være tale om arealer, der ligger i
direkte tilknytning til idrætsanlægget.
Det vil skulle fremgå af tilladelsen, hvilke konkrete
arealer der må tv-overvåges.
Tv-overvågningen skal i alle tilfælde indrettes
på en sådan måde, at der i videst muligt omfang
tages hensyn til privatlivets fred, og hvis overvågningen
skal omfatte andre privatejede områder, f.eks. en privatejet
parkeringsplads, vil det være en betingelse, at
idrætsanlægget har samtykke fra den, der ejer det
pågældende område.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås endvidere, at politiets tilladelse til
tv-overvågning ved idrætsanlæg skal
tidsbegrænses, således at der alene gives mulighed for
at foretage tv-overvågning i en vis periode, hvorefter
tilladelsen i givet fald må forlænges for en ny
periode. Det foreslås, at der højst kan gives
tilladelse for 5 år ad gangen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Idrætsanlæg, som foretager tv-overvågning,
vil i givet fald også være omfattet af persondatalovens
§ 29 om oplysningspligt og tv-overvågningslovens
§ 3 om skiltning mv. i forbindelse med
tv-overvågning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.3 og 3.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2010.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse angår lovens
territoriale gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om tv-overvågning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007 foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej,
plads eller lignende område, som benyttes til almindelig
færdsel. | | |
Stk. 2.
Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller
regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp
af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera,
fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om
tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på
opsætning af sådant apparat med henblik på
overvågning. | | |
| | |
§ 2.
Bestemmelsen i § 1 gælder ikke: | | |
1) | Tv-overvågning af tankstationer,
fabriksområder, overdækkede butikscentre og lignende
områder, på hvilke der drives erhvervsvirksomhed,
såfremt overvågningen foretages af den, der har
rådighed over området. | | |
2) | Tv-overvågning af automater, hvor
penge kan hæves (pengeautomater)eller kan veksles til en
anden valuta (vekselautomater), eller af køretøjer,
der udelukkende anvendes til transport af penge
(pengetransportbiler), såfremt overvågningen foretages
af den, der har rådighed over automaten eller
køretøjet, og såfremt tv-overvågningen er
indrettet således, at den alene er rettet mod personer, som
befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten eller
køretøjet. | | |
3) | Tv-overvågning, der foretages af
pengeinstitutvirksomheder, spillekasinoer, hotel- og
restaurationsvirksomheder samt butikscentre og butikker, hvorfra
der foregår detailsalg, af | | |
| a) | egne indgange og facader samt | | |
| b) | arealer, som ligger i direkte tilknytning
til egne indgange og facader, og som naturligt anvendes eller kan
anvendes som adgangs- eller flugtvej i forhold til egne indgange,
når overvågningen er klart nødvendig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. | | |
4) | Tv-overvågning, der ikke er
forbundet med optagelse af billeder på videobånd, film
eller lignende, når den foretages som led i overvågning
af egne indgange, facader, indhegning eller lignende. | | |
| | |
| | 1. I § 2 indsættes som nye
stykker: |
| | »Stk. 2. Politidirektøren
kan uanset bestemmelsen i § 1, stk. 1, efter
ansøgning give boligorganisationer og foreninger m.v., der
repræsenterer husstandene i et boligområde, tilladelse
til at foretage tv-overvågning af det pågældende
boligområde og af arealer, som ligger i direkte tilknytning
hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. En tilladelse kan gives for
højst 5 år ad gangen. |
| | Stk. 3.
Politidirektøren kan uanset bestemmelsen i § 1,
stk. 1, efter ansøgning give ejere af
idrætsanlæg tilladelse til at foretage
tv-overvågning af anlæggets indgange, facader,
indhegninger m.v. og af arealer, som ligger i direkte tilknytning
hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn
til kriminalitetsbekæmpelse. En tilladelse kan gives for
højst 5 år ad gangen.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2010. |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. |
| | Stk. 2.
Lovens § 1 kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
afvigelser, som de færøske eller grønlandske
forhold tilsiger. |