Tillægsbetænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 1. juni 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1.
behandling den 22. april 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 18. maj 2010. Lovforslaget var til 2.
behandling den 25. maj 2010, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
modtaget skriftlig henvendelse fra Landsforeningen af 10.
klasseskoler i Danmark
Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputation
Endvidere har Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 1 spørgsmål til undervisningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål og undervisningsministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstilling
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Per Bisgaard V
Britta Schall Holberg V Ulla Tørnæs V
Anne-Mette Winther Christiansen V nfmd. Troels Christensen V
Marlene Harpsøe DF fmd. Hans Kristian Skibby DF
Rasmus Jarlov KF Villum Christensen LA
Christine Antorini S Carsten Hansen S Kim Mortensen
S Kirsten Brosbøl S
Pernille Vigsø Bagge SF Nanna Westerby SF
Marianne Jelved RV Johanne Schmidt-Nielsen EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 3 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 196 efter
betænkningsafgivelsen
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
5 | Betænkning afgivet 18/5-10 |
6 | Henvendelse af 20/5-10 fra Landsforeningen
af 10. Klasseskoler i Danmark |
7 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 196 efter
betænkningsafgivelsen
Spm.nr. | Titel |
2 | Spm. om kommentarer til henvendelsen af
20/5-10 fra Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
1 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
fra udvalget.
Spørgsmål 2:
Ministerens kommentarer udbedes til henvendelsen af 20/5-10
fra Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, jf. L 196 -
bilag 6.
Svar:
Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark har sendt
foreningens høringssvar af 12. marts 2010 til Folketingets
Uddannelsesudvalg. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at foreningen
inden høringsfristens udløb afgav høringssvar,
og at foreningens synspunkter indgår i det
høringsnotat, der er udarbejdet i forbindelse med
høringen og er sendt til Uddannelsesudvalget (Bilag 1 til L
196).
For så vidt angår foreningens bemærkninger
til forslagets § 1, nr. 1-3, om 10. klasse som 20/20 ordning,
kan jeg til spørgsmålet om fleksibilitet oplyse, at
der med ordningen er tale om et tilbud, som kommunerne kan
vælge at benytte sig af.
Ordningen forudsætter et tæt samarbejde mellem
henholdsvis folkeskole og institutionen, der udbyder
erhvervsuddannelse, om organisering mv. af forløbet.
I de 20 uger i folkeskolen gælder det bl.a. den
obligatoriske brobygning af 1 uges varighed og muligheden for
yderligere 4 ugers frivillig brobygning. Dertil kommer muligheden
for at tilbyde en række fag, som er målrettet
ungdomsuddannelserne.
Endvidere må det forudsættes, at der vil
være et vist samarbejde om planlægning af de
obligatoriske 10. klasse-fag dansk, matematik og engelsk, som
fortsætter, når eleven efter 20 uger i folkeskolen
optages på eud-grundforløbet. Den kommunale
ungdomsskole kan selv tilrettelægge den valgfri del af 10.
klasse og kan i den forbindelse tilkøbe ydelser fra
institutionen, der udbyder erhvervsuddannelse.
For så vidt angår reglerne om brobygning, kan jeg,
som også anført i mit svar på
spørgsmål 35 til L 194 (Forslag til lov om
ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
forskellige andre love), oplyse, at
kommunerne og 10. klasseskolerne med de foreslåede
bestemmelser om brobygning i L 194 ikke bliver begrænset i
adgangen til at sende eleverne i brobygning hverken til gymnasiale
eller til erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Med hensyn til foreningens synspunkter på forslaget om,
at der skal være mulighed for, at en kommunalbestyrelse kan
indgå overenskomst om 10. klasseundervisning med en
institution, der udbyder erhvervsuddannelse, kan jeg oplyse, at
forslaget tilsigter at give kommunerne yderligere muligheder for
tilbud til unge, der kan være med til at sikre overgang og
fastholdelse i en ungdomsuddannelse (erhvervsuddannelserne). Som
det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er den
enkelte kommunalbestyrelse fortsat forpligtet til at have et 10.
klasses tilbud i regi af folkeskolen enten i den
pågældende kommune eller ved henvisning til en anden
kommunes folkeskoler.