Skriftlig fremsættelse (24. februar
2011)
Beskæftigelsesministeren (Inger
Støjberg)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og lov om
social service (Ændring af 450 timers reglen til en 225
timers regel, uændret boligstøtte ved
nedsættelse af kontanthjælp, reduktion af
boligstøtten ved manglende efterlevelse af
forældrepålæg m.v.)
(Lovforslag nr. L 156)
Baggrund for loven
Formålet med lovforslaget er at udmønte den
indgåede aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om en fælles ghettostrategi, der skal
forbedre forholdene i ghettoområderne og styrke
integrationen.
Regeringen ønsker som led heri, at det skal have
yderligere konsekvenser:
- hvis
kontanthjælpsmodtagere ikke gør en reel indsats for at
komme væk fra passiv forsørgelse,
- hvis
forældre ikke lever op til deres forældreansvar,
eller
- hvis unge
mennesker eller deres forældre ikke følger eller ikke
samarbejder om en uddannelsesplan.
Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der
vedrører dels en ændring af 450 timers reglen til en
225 timers regel, dels uændret boligstøtte ved
nedsættelse af kontanthjælp og reduktion af
boligstøtten ved manglende forældreansvar.
Formålet med første del af lovforslaget om at
ændre den 2-årige 450 timers regel til en et-årig
225 timers regel er at sikre en mere kontinuerlig tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Konkret foreslås det:
- At perioden, hvor
et ægtepar på kontanthjælp skal have modtaget
hjælp for at blive vurderet efter reglen, ændres fra
sammenlagt 2 år til sammenlagt 1 år.
- At kravet om
arbejde ændres, så hver ægtefælle fremover
skal dokumentere 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for 12 kalendermåneder, for at begge
ægtefæller kan blive ved med at modtage
hjælp.
Det foreslås, at ændringerne træder i kraft
den 1. juli 2011.
Det foreslås endvidere, at der gives de berørte
ægtepar en rimelig tid til at indrette sig på
ændringerne i reglerne. Det sker ved, at der i
overgangsbestemmelsen i lovforslaget tages højde for
personer, der modtog hjælp før lovens
ikrafttræden. Det sikres således, at alle
ægtefæller fra lovens ikrafttræden den 1. juli
2011 vil have 12 måneder til at opfylde det ændrede
arbejdskrav om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 12 måneder.
Formålet med anden del af lovforslaget om uændret
boligstøtte ved nedsættelse af kontanthjælp og
reduktion af boligstøtten ved manglende forældreansvar
er ligeledes at give en øget tilskyndelse til, at
kontanthjælpsmodtagere gør en reel indsats for at
komme væk fra passiv forsørgelse og derudover
tilskyndelse til, at forældre lever op til deres
forældreansvar.
Denne del af forslaget består i at knytte reglerne for
beregning af boligstøtte til en række eksisterende
incitamentsfremmende regler på
kontanthjælpsområdet og i relation til børne- og
ungeydelsen.
Konkret foreslås det:
- At
nedsættelse af kontanthjælp i bestemte situationer ikke
længere skal kunne kompenseres gennem en forhøjelse af
boligstøtten.
- At et barn tages
ud af beregningen af boligstøtten, hvis forældrene
ikke efterlever et eventuelt forældrepålæg i
relation til det pågældende barn, eller hvis den unge
eller forældrene ikke følger eller ikke samarbejder om
en uddannelsesplan.
Herudover er der sket en præcisering af bestemmelse om
særlig støtte (§ 34 i lov om aktiv
socialpolitik), så man sikrer ens beregning af særlig
støtte til modtagere af starthjælp hhv.
introduktionsydelse efter integrationsloven.
Lovforslagets samlede økonomiske virkninger vil
være en mindreudgift på 13,8 mio. kr. efter indfasning,
dvs. fra og med 2013.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.