Fremsat den 24. februar 2011 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og lov om
social service
(Ændring af 450 timers reglen til en
225 timers regel, uændret boligstøtte ved
nedsættelse af kontanthjælp, reduktion af
boligstøtten ved manglende efterlevelse af
forældrepålæg m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som bl.a.
ændret ved § 3 i lov nr. 431 af 28. april 2010, og som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1596 af 22. december
2010, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 8, nr. 1, og
to steder i § 13,
stk. 10, ændres »i sammenlagt to
år« til: »i sammenlagt et år«.
2. I
§ 13, stk. 8, nr. 2,
§ 13, stk. 9, § 13, stk. 12, 1. pkt.,
§ 26, stk. 5, 1. pkt., og § 26, stk. 6, 1. pkt.
ændres »450« til: »225«, og
»24« ændres til: »12«.
3. I
§ 13, stk. 10, 2. pkt.,
ændres »i en sammenhængende periode på 2
år« til: »i en sammenhængende periode
på et år«.
4. To
steder i § 13, stk. 11,
ændres »24« til: »12«.
5. I
§ 13, stk. 12, 2. pkt.,
§ 26, stk. 5, 2. pkt., og § 26, stk. 6, 3. pkt.,
ændres »450« til: »225«.
6. I
§ 34, stk. 3,
indsættes som nr. 5:
»5) Personer,
der modtager introduktionsydelse efter integrationslovens
§ 28 a, stk. 1, nr. 3 og 4.«
7. I
§ 34, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Det samme gælder for modtagere af
introduktionsydelse, der får nedsat hjælpen efter
§§ 29-31 i integrationsloven.«
§ 2
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 981 af 1. oktober 2008, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1345 af 19. december
2008, § 3 i lov nr. 1411 af 27. december 2008,
§ 24 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, og senest ved
§ 3 i lov nr. 624 af 11. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 7, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Det
er en betingelse for, at et barn skal medregnes ved beregningen af
boligstøtte, at barnet er under 18 år og bor i
lejligheden.«
2.
Efter § 7
indsættes:
Ȥ 7
a. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at
det pågældende barn ikke medregnes ved beregningen af
boligstøtten, hvis der træffes en af følgende
afgørelser:
1) En
afgørelse efter § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om
en børne- og ungeydelse om, at betingelsen om et barns
ophold her i landet ikke er opfyldt.
2) En
afgørelse efter § 57 a, stk. 7, i lov om
social service om manglende efterlevelse af et
forældrepålæg vedrørende et barn.
3) En
afgørelse om, at ungeydelsen, jf. lov om en børne- og
ungeydelse, ikke skal udbetales ved manglende efterlevelse af
pligten til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
for et barn, der er mellem 15 og 17 år, jf. § 2 a,
stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.
Stk. 2. En
afgørelse efter stk. 1, bortfalder samtidig med, at en
afgørelse som nævnt i stk. 1, nr. 1-3,
bortfalder.«
3. I
§ 8 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. I
beregningen af husstandsindkomsten efter stk. 1-4 indgår
kontanthjælp med det beløb, der ville være
blevet udbetalt, hvis et husstandsmedlem ikke havde været
omfattet af § 25, stk. 5, 7, 8, 9 eller 10 eller
§ 42 i lov om aktiv socialpolitik.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter
stk. 6 og 7.
4. § 46 a affattes således:
Ȥ 46
a. Hvis kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om,
at barnet ikke medregnes ved beregningen af boligstøtten,
jf. § 7 a, stk. 1, finder § 46,
stk. 2, og stk. 4-6, tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Hvis
afgørelsen efter § 7 a, stk. 1, er
bortfaldet, jf. § 7 a, stk. 2, finder
§ 43, stk. 1, 2. pkt., og § 44,
stk. 1, 2 og 4, tilsvarende anvendelse.«
§ 3
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 81 af 4. februar 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 57 a, stk. 6, indsættes
efter »lov om en børne- og ungeydelse«: »,
og for, at det pågældende barn eller den
pågældende unge medregnes ved beregningen af
boligstøtten, jf. lov om individuel
boligstøtte.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011.
Stk. 2. For
ægtepar, der inden 1. juli 2012 har modtaget hjælp
efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik i sammenlagt 2
år eller derover, gælder i perioden 1. juli 2011 til
30. juni 2012, at en ægtefælle uanset § 13,
stk. 8, nr. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2, anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis vedkommende
dokumenterer, at han eller hun har haft 450 timers ordinært
og ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder.
Stk. 3. For
ægtepar, der inden 1. juli 2012 har modtaget hjælp
efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik i sammenlagt
mindst 1 år men under 2 år gælder i perioden 1.
juli 2011 til 30. juni 2012, at en ægtefælle, uanset
§ 13, stk. 8, nr. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder,
selv om vedkommende ikke har dokumenteret, at han eller hun har
haft 225 timers arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
Stk. 4. Denne lovs
§ 2 finder kun anvendelse ved afgørelser, der
træffes i medfør af § 2, stk. 1, nr. 2,
i lov om en børne- og ungeydelse, § 57 a,
stk. 7, i lov om social service, § 2 a, stk. 3,
i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v., og § 25,
stk. 5, 7, 8, 9 eller 10 eller § 42 i lov om aktiv
socialpolitik, der træffes efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Lovforslagets
baggrund og indhold | 2. | Ændring af 450
timers reglen inden for 2 år til en 225 timers regel inden
for 1 år | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Lovforslagets
indhold | | | 2.2.1. | Ikrafttræden | 3. | Ændring af
reglerne om særlig støtte efter lov om aktiv
socialpolitik | 4. | Uændret
boligstøtte ved nedsættelse af kontanthjælp og
reduktion af boligstøtten ved manglende
forældreansvar | | 4.1. | Gældende
ret | | 4.2. | Lovforslagets
indhold | | | 4.2.1. | Ikrafttræden | 5. | Ligestillingsmæssige overvejelser | 6. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer | 12. | Sammenfattende
skema |
|
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Som led i regeringens plan for at forbedre
forholdene i ghettoområderne og styrke integrationen, har
regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne indgået
aftale om en fælles ghettostrategi, der blandt andet skal
få personer væk fra passiv forsørgelse på
offentlige ydelser.
Som led i denne ghettostrategi er det blevet
besluttet at ændre 450 timers reglen til en 225 timers regel.
Formålet hermed er at sikre en mere kontinuerlig tilknytning
til arbejdsmarkedet.
Den såkaldte 300/450 timers regel blev
indført for at sikre, at begge ægtefæller i et
ægtepar står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Hver ægtefælle skal derfor opfylde et krav om 300/450
timers ordinært og ustøttet arbejde indenfor de
seneste 24 kalendermåneder, for at den ene
ægtefælle ikke mister retten til
kontanthjælp.
Regeringen bygger hermed videre på de
positive erfaringer med 300 timers reglen på
kontanthjælpsområdet, der øger tilskyndelsen til
at komme i arbejde for de ægtepar, som modtager
kontanthjælp. Reglen har siden indførelsen bidraget
til, at langvarige kontanthjælpsmodtagere kommer i arbejde og
væk fra offentlig forsørgelse.
Med 225 timers reglen sigtes der mod at motivere
kontanthjælpemodtagere til at have en mere kontinuerlig
tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette sikres ved, at
ægtefæller i et ægtepar, der modtager
kontanthjælp, nu efter sammenlagt 1 år på
kontanthjælp skal kunne dokumentere, at de har udført
225 timers ordinært og ustøttet arbejde indenfor de
seneste 12 måneder. Med det eksisterende regelsæt skal
man først kunne dokumentere 450 timers ordinært og
ustøttet arbejde efter sammenlagt 2 år på
kontanthjælp.
Den gældende 450 timers regel blev
indført som en udbygning af den daværende 300 timers
regel, der var et led i regeringens integrationsplan »En ny
chance til alle«, som i efteråret 2005 blev
udmøntet sammen med Dansk Folkeparti. Formålet med
reglen var at øge det økonomiske incitament for
ægtepar på kontanthjælp til at søge
ordinær beskæftigelse og bringe sig ud af offentlig
forsørgelse. Samtidig skulle reglen understrege, at det er
en betingelse for, at ægtepar kan modtage kontanthjælp
i længere tid, at begge ægtefæller udnytter deres
arbejdsmuligheder og står til rådighed for
arbejdsmarkedet. Med reglen blev der indført et objektivt
kriterium for, hvornår en ægtefælle må
anses for at være reelt hjemmegående.
Regeringen ønsker endvidere, at det skal
have yderligere konsekvenser, hvis kontanthjælpsmodtagere
ikke gør en reel indsats for at komme væk fra passiv
forsørgelse, hvis forældre ikke lever op til deres
forældreansvar, eller hvis unge mennesker eller deres
forældre ikke følger eller ikke samarbejder om en
uddannelsesplan.
Det er allerede et gældende princip
på kontanthjælpsområdet, at ydelsesudbetalingen
er afhængig af, om modtageren gør en reel indsats for
at komme væk fra offentlig forsørgelse. Tilsvarende er
der indført en række incitamentsfremmende regler om
nedsættelse af hjælpen efter 6 måneder, der skal
sikre, at det kan betale sig at arbejde. Efter gældende
boligstøtteregler slår disse incitamentsfremmende
regler ikke fuldt igennem, idet de i nogle situationer kan blive
kompenseret ved, at boligstøtte forhøjes.
Det foreslås derfor, at nedsættelse
af kontanthjælpen i bestemte situationer ikke længere
skal kunne kompenseres gennem en forhøjelse af
boligstøtten. Dette betyder fx, at boligstøtten ikke
vil blive opreguleret som følge af, at kontanthjælpen
efter 6 måneder nedsættes med 622 kr. (2010-tal) for
ægtepar.
Tilsvarende er der indført en række
incitamentsfremmende regler i relation til børne- og
ungeydelse (som pr. 1. januar 2011 er det nye navn for
børnefamilieydelsen), hvor kommunen skal træffe
afgørelse om bortfald af børne- og ungeydelse, hvis
forældrene ikke har efterlevet et
forældrepålæg, og hvor kommunen kan træffe
afgørelse om bortfald af ungeydelsen, hvis den unge eller
forældrene ikke følger eller ikke samarbejder om en
uddannelsesplan (sidstnævnte træder i kraft 1. januar
2011).
Lovforslaget indeholder forslag om, at den del af
boligstøtten, som vedrører et barn, skal bortfalde,
hvis kommunen træffer afgørelse om manglende
efterlevelse af et forældrepålæg efter lov om
social service, eller hvis kommunen træffer afgørelse
om bortfald af ungeydelsen som følge af reglerne om unges
pligt til at deltage i uddannelse m.v.
Lovforslaget indeholder således
følgende elementer:
- Forslag om at
perioden, hvor et ægtepar på kontanthjælp skal
have modtaget hjælp for at blive omfattet af reglen i
§ 13, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik,
ændres fra sammenlagt 2 år til sammenlagt 1 år.
Endvidere ændring af kravet om arbejde, således at hver
ægtefælle fremover skal dokumentere 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for 12
kalendermåneder, for at begge ægtefæller kan
blive ved med at modtage hjælp.
- Forslag om
uændret boligstøtte ved nedsættelse af
kontanthjælp og reduktion af boligstøtten ved
manglende forældreansvar.
Endelig indeholder forslaget en ændring af
reglerne om særlig støtte efter lov om aktiv
socialpolitik.
2. Ændring af 450 timers
reglen inden for 2 år til en 225 timers regel inden for 1
år
2.1. Gældende ret
Efter gældende regler skal hver
ægtefælle i et ægtepar, der har modtaget
hjælp i sammenlagt 2 år, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til hjælp efter loven,
og hvor hjælpen beregnes på grundlag af voksensats,
dokumentere, at de har haft 450 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder, for at begge ægtefæller kan
bevare retten til kontanthjælp.
Kravet svarer til ca. 5 timers arbejde
ugentligt.
Perioden med hjælp i sammenlagt 2 år
afbrydes, hvis ingen af ægtefællerne har modtaget
hjælp efter loven i en sammenhængende periode på
2 år.
Hvis en ægtefælles arbejdsevne er
så begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, er
han eller hun undtaget fra kravet. Desuden gælder det, at
perioden på 24 måneder kan forlænges, hvis der
har været perioder, hvor den pågældende ikke har
kunnet arbejde på grund af sygdom, barsel m.v.
Har en ægtefælle mistet retten til
hjælp på grund af 450 timers kravet, kan vedkommende
igen blive berettiget til hjælp, hvis han eller hun
opnår 450 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 24 kalendermåneder. Alle 450 timer skal
ligge efter det tidspunkt, hvor retten til hjælp faldt
væk.
Adgangen til igen at få ret til
hjælp, hvis en ægtefælle opnår 450 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for 24
måneder, hvor alle timer ligger efter bortfaldstidspunktet,
gælder også for en ægtefælle, der har valgt
at være hjemmegående.
Forslaget berører ikke de eksisterende
regler om, hvilke ægtepar der er omfattet af selve kravet om
ordinært og ustøttet arbejde, reglerne om
hvornår en ægtefælles arbejdsevne er så
begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, og
hvad der kan forlænge optjeningsperioden, hvis der har
været perioder, hvor den pågældende ikke har
kunnet arbejde (»døde perioder«).
2.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at perioden, hvor
ægteparret skal have modtaget hjælp for at blive
omfattet af regelsættet, ændres fra sammenlagt 2
år til sammenlagt 1 år.
Kravet om 450 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder foreslås ændret til et krav om
225 timers ordinært og ustøttet arbejde indenfor de
seneste 12 kalendermåneder.
Ændringen i timetallet (til 225 timer) og
optjeningsperioden (til 12 måneder) skal efter forslaget
gælde både den løbende vurdering af hver
ægtefælles ret til hjælp, når parret har
modtaget hjælp i sammenlagt 1 år, og ved vurderingen af
om retten til hjælp er generhvervet efter, at den er faldet
væk enten på grund af manglende opfyldelse af
timekravet eller på grund af, at ægtefællen har
valgt ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder.
Herudover foreslås det som en konsekvens af
at perioden, hvor parret sammenlagt skal have modtaget hjælp
for at blive omfattet af regelsættet, ændres fra 2 til
1 år, at der samtidig sker ændring i
afbrydelsesperioden fra 2 til 1 år. Det betyder, at
ægteparret på overgangsdatoen, dvs. fra det tidspunkt,
hvor hjælpen til ægteparret vurderes efter loven, skal
have modtaget hjælp efter loven, (kontanthjælp,
starthjælp eller tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats) i sammenlagt 1 år eller derover.
Hvis ingen af ægtefællerne har modtaget nogen form for
hjælp efter loven i en sammenhængende periode på
1 år, tælles der forfra.
De foreslåede ændringer skal ses i
lyset af regeringens strategi for ghettoområderne, hvor der
er et ønske om at få så mange væk fra
passiv forsørgelse på offentlige ydelser og i stedet
skabe en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet.
Regeringen bygger hermed videre på de
positive erfaringer med 300 timers reglen på
kontanthjælpsområdet, der øger tilskyndelsen til
at komme i arbejde for de ægtepar, som modtager
kontanthjælp. Reglen har siden indførelsen bidraget
til, at langvarige kontanthjælpsmodtagere kommer i arbejde og
væk fra offentlig forsørgelse.
2.2.1. Ikrafttræden
Det foreslås, at der gives de
berørte ægtepar en rimelig tid til at indrette sig
på ændringerne i reglerne om, at:
- perioden med
sammenlagt hjælp for at blive omfattet af reglen om et
arbejdskrav ændres fra 2 år til 1 år,
- kravet om 450
timers ordinært og ustøttet arbejde ændres til
225 timer, og
- perioden, hvori
arbejdskravet skal være opfyldt, ændres fra de seneste
24 kalendermåneder til de seneste 12
kalendermåneder.
Alle ægtefæller vil fra lovens
ikrafttræden den 1. juli 2011 have 12 måneder til at
opfylde det ændrede arbejdskrav om 225 timers ordinært
og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 måneder.
Ingen kan således miste retten til hjælp på
baggrund af 225 timers reglen før 1. juli 2012.
Ægtefæller, der har modtaget
hjælp i sammenlagt 2 år eller derover i perioden fra 1.
juli 2011 til 30. juni 2012 og dermed efter gældende regler
ville have »overgangsdato« (den dato hvorefter retten
til hjælp vil blive vurderet efter regelsættet) i denne
periode, og som opfylder kravet om 450 timers arbejde inden for de
seneste 24 måneder, vil først skulle opfylde
betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 12 måneder fra 1. juli 2012. Indtil da
skal de opfylde kravet om 450 timers arbejde indenfor 24
måneder.
Ægtefæller, der fra 1. juli 2011 til
1. juli 2012 har modtaget hjælp i sammenlagt mindst 1
år men under 2 år, bliver først omfattet af
betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 12 måneder den 1. juli 2012. Det
betyder, at ægtefæller i perioden 1. juli 2011 til 30.
juni 2012 anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder, selvom
vedkommende ikke har dokumenteret, at han eller hun har haft 225
timers arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. De
pågældende personer skal således ikke opfylde et
krav om arbejde i denne periode for at bevare retten til
hjælp.
Det forudsættes, at kommunerne ved lovens
ikrafttræden vejleder de berørte ægtepar om
konsekvenserne af de ændrede regler.
For så vidt angår generhvervelse af
retten til hjælp, foreslås der ingen særlig
overgangsregel for ægtefæller, der som følge af
450 timers reglen har mistet retten til hjælp inden lovens
ikrafttræden, eller som mister retten til hjælp i
perioden 1. juli 2011 til 30. juni 2012, eller som har valgt ikke
at udnytte deres arbejdsmuligheder efter lovens § 13,
stk. 7. Disse ægtefæller vil således kunne
generhverve retten til hjælp, hvis de efter 1. juli 2011 kan
dokumentere 225 timers arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder.
3. Ændring af reglerne om
særlig støtte efter lov om aktiv socialpolitik
Særlig støtte efter § 34 i
lov om aktiv socialpolitik gives til personer med særlig
høje boligudgifter og/eller store forsørgerbyrder.
Særlig støtte gives oftest sammen med kontant- eller
starthjælp, men kan også ydes til personer, der f.eks.
modtager introduktionsydelse.
For personer, der har fået reduceret deres
kontant- eller starthjælp som følge af manglende
opfyldelse af deres rådighedsforpligtelse, er lovgivningen
udformet således, at der ikke kan ske forhøjelse af
den særlige støtte efter § 34, som helt
eller delvist kompenserer for nedsættelsen.
Det foreslås, at denne regel
udstrækkes til også at gælde
introduktionsydelsesmodtagere.
4. Uændret
boligstøtte ved nedsættelse af kontanthjælp og
reduktion af boligstøtten ved manglende
forældreansvar
4.1. Gældende ret
Boligstøtte ydes til husstande med
relativt lave indkomster som hjælp til betaling af huslejen.
Boligstøtten er indtægtsreguleret, hvis indkomsten
overstiger en vis grænse, som afhænger af forskellige
forhold, jf. nedenfor. Endvidere er boligstøtte
målrettet husstande med børn gennem en række
begunstigende beregningsregler for boligstøtten for
husstande med hjemmeboende børn.
Indtægtsregulering af
boligstøtte
Ved beregning af boligstøtte
opgøres husstandsindkomsten som personlig indkomst med
tillæg af positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning
af indkomstskat efter personskattelovens § 7, dog
før det deri nævnte bundfradrag. Endvidere
tillægges aktieindkomst samt et tillæg for formue, hvis
denne overstiger ca. 700.000 kr.
Beregning af boligstøtte - og dermed
opgørelse af husstandsindkomsten - finder sted ved
ansøgning om boligstøtte, ved omberegning af
boligstøtten i forbindelse med væsentlige
ændringer, samt ved årlige omregning af
boligstøtten pr. 1. januar. Ved ansøgning opgøres
husstandsindkomsten, som den aktuelle indkomst. Omregning af boligstøtten i
løbet af året foretages bl.a., hvis indkomsten er
faldet med mindst 10.000 kr. på årsbasis (ca. 800 kr.
pr. måned). Ved årsomregningen pr. 1. januar anvendes
som udgangspunkt den indkomst, som senest er registreret i
kommunen. Denne registrerede indkomst opreguleres derefter med den
samme procentsats, som SKAT anvender ved
forskudsregistreringen.
Hvis en kontanthjælpsmodtager, som har
fået foretaget en nedsættelse af, et fradrag i eller
ophør af hjælpen, ansøger om boligstøtte
i forbindelse hermed, vil det være personens indkomst efter
nedsættelsen, som anvendes til beregning af
boligstøtte, og vedkommende vil derfor få beregnet en
højere boligstøtte i forhold til en situation, hvor
kontanthjælpen ikke var blevet nedsat.
Hvis personen i forvejen modtager
boligstøtte, vil vedkommende efter ansøgning
være berettiget til at få omberegnet (dvs.
forhøjet) boligstøtten, hvis nedsættelsen af
kontanthjælpen har medført et fald i indkomsten
på mindst 10.000 kr. på årsbasis.
Hvis nedsættelsen af kontanthjælpen
ikke har været på mindst 10.000 kr. på
årsbasis, sker der ikke en forhøjelse af
boligstøtten, men den nye, lavere indkomst vil alligevel
blive registreret i kommunen. Hvis den registrerede, lavere
indkomst fortsat er aktuel ved årsskiftet, vil den blive
opreguleret med en procentsats, og derefter anvendt som
indkomstgrundlaget fra 1. januar. Derfor vil personen også i
denne situation få beregnet en højere
boligstøtte i forhold til en situation, hvor
kontanthjælpen ikke var blevet nedsat.
Endelig bemærkes det, at
boligstøtten indgår i beregningen af den samlede
hjælp, når loftet over ydelser til kontant- og
starthjælpsmodtagere
(»kontanthjælpsloftet«) beregnes, jf.
§ 25 b-d, i lov om aktiv socialpolitik.
Målretning af
boligstøtten til husstande med børn
Som led i målretningen af
boligstøtten til husstande med børn, findes der en
række begunstigende beregningsregler, hvis der er børn
i husstanden, herunder:
- Boligsikring kan
maksimalt udgøre 15 pct. af boligudgiften. Dette maksimum
finder ikke anvendelse, hvis der er børn i husstanden.
-
Maksimumsbeløbet for den husleje, der kan beregnes
boligstøtte af (ca. 75.000 kr.), forøges med 5 pct.
for hvert barn til og med fire børn.
- Ved
indtægtsregulering af boligstøtte ses der bort fra
husstandens indkomst op til ca. 130.000 kr. Denne såkaldte
progressionsgrænse øges med ca. 35.000 kr. for hvert
barn ud over ét barn op til og med fire børn.
-
Maksimumsbeløbet for den boligstøtte, som maksimalt
kan udbetales (ca. 40.000 kr.) forøges med 25 pct., hvis der
er 4 eller flere børn i husstanden.
-
Beboerindskudslån: Ved indflytning i en almen bolig gives som
udgangspunkt lån til betaling af beboerindskuddet, hvis
husstandens indkomst ikke overstiger ca. 210.000 kr. årligt.
Dette beløb forøges med ca. 35.000 kr. for hvert barn
til og med fire børn.
Efter de gældende regler skal et barn
være under 18 år og have fast ophold i
ansøgerens hjem, for at barnet indgår i husstanden som
barn. Endvidere er det en betingelse for, at et barn medregnes, at
der ikke er truffet afgørelse efter lov om en børne-
og ungeydelse (som pr. 1. januar 2011 er det nye navn for lov om en
børnefamilieydelse) om, at betingelsen om barnets ophold her
i landet for retten til børne- og ungeydelse ikke er
opfyldt.
4.2. Lovforslagets indhold
Ingen forhøjelse af
boligstøtten ved nedsættelse af kontanthjælp
Regeringen finder det uhensigtsmæssigt, at
nedsættelse af kontanthjælp i bestemte situationer
delvist kan kompenseres gennem en forhøjelse af
boligstøtte. Dette er grunden til, at der allerede i dag er
regler, der sikrer, at sådanne nedsættelser af
kontanthjælpen hverken helt eller delvist kan kompenseres
gennem en forhøjelse af særlig støtte efter lov
om aktiv socialpolitik (som gives til personer med høje
boligudgifter eller stor forsørgerbyrde).
Med dette lovforslag foreslås det derfor,
at kommunen ved opgørelse af husstandsindkomsten til
beregning af boligstøtte skal lade kontanthjælp
indgå med det beløb, der ville have været
udbetalt, hvis det pågældende husstandsmedlem ikke
havde været omfattet af § 25, stk. 5 og
stk. 7-10, og § 42 i lov om aktiv socialpolitik:
Nedsættelse af
kontanthjælp efter § 25, stk. 5 og
stk. 7-10, i lov om aktiv socialpolitik vedrører
den såkaldte »500 kr.-regel«, hvorefter
kontanthjælpen efter 6 måneder nedsættes med 622
kr. (2010-niveau) for ægtepar.
Nedsættelse af
kontanthjælp efter § 42 i lov om aktiv
socialpolitik foretages, når en
kontanthjælpsmodtager har arbejde, som personen har undladt
at oplyse kommunen om.
Konsekvensen af forslaget er, at
boligstøtten beregnes efter den indkomst, som
kontanthjælpsmodtageren ville have haft, hvis personen ikke
havde været omfattet af nedsættelsen af
kontanthjælpen. Dette medfører, at den beregnede
boligstøtte holdes uændret således, at
boligstøtten ikke kan stige som følge af de
pågældende nedsættelser af
kontanthjælpen.
Reduktion af
boligstøtten ved manglende forældreansvar
Reglerne om forældrepålæg og
unges pligt til uddannelse, herunder reglerne om bortfald af
børne- og ungeydelsen, skal understøtte
forældrene i at leve op til deres forældreansvar.
Med dette lovforslag foreslås det, at hvis
der træffes afgørelse om manglende efterlevelse af et
forældrepålæg, eller hvis der træffes
afgørelse om bortfald af ungeydelsen som følge af
reglerne om unges pligt til at deltage i uddannelse m.v., skal den
del af boligstøtten, som vedrører det
pågældende barn, også bortfalde.
Det foreslås endvidere, at kommunen
får pligt til at oplyse forældre om, at efterlevelse af
forældrepålæg er en betingelse for at modtage den
boligstøtte, der vedrører det pågældende
barn.
I praksis gennemføres forslaget ved, at
det pågældende barn ikke skal medregnes i husstanden
ved beregningen af boligstøtten. Dette vil have betydning
for, om og i hvilken udstrækning de i afsnit 3.1 beskrevne
begunstigende særregler for beregning af boligstøtte
for husstande med børn, fortsat skal finde anvendelse. Det
medfører fx, at hvis det pågældende barn er det
eneste i husstanden, vil boligstøtten fremover alene kunne
beregnes som 15 pct. af huslejen.
Afgørelser om reduktion af
boligstøtten vil bygge på de afgørelser, der
allerede skal træffes af kommunen efter lov om social service
og lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. Nedenfor gives en beskrivelse
af reglerne for forældrepålæg og unges pligt til
uddannelse. For en uddybende beskrivelse af formålet med og
målgrupperne for forældrepålæg og
uddannelsespligt samt retssikkerhed, administrationen m.v. i
forbindelse med disse ordninger henvises til bemærkninger til
de to lovforslag, som indførte disse regler (lovforslag nr.
L 108 (2005/06), som indførte reglerne om
forældrepålæg i lov om social service lovforslag
nr. L 114 (2008/09), om skærpelse af reglerne om
forældrepålæg og indførelse af
ungepålæg og lovforslag nr. L 201 (2009/10), som
indførte reglerne om uddannelsespligt m.v.).
Forældrepålæg
og bortfald af børne- og ungeydelsen ved manglende
efterlevelse
Kommunen meddeler forældre et
pålæg om at handle på en bestemt måde i
forhold til deres barn, hvis der er risiko for, at barnets eller
den unges udvikling er i fare, og det vurderes at bero på, at
forældremyndighedsindehaveren ikke lever op til sit ansvar.
Hvis kommunen vurderer, at et forældrepålæg ikke
efterleves, skal kommunen træffe en afgørelse om
dette, som er gældende i et kvartal. Det bemærkes, at
det er en betingelse for udbetaling af børne- og ungeydelse,
at der ikke for det pågældende kvartal er truffet
afgørelse om manglende efterlevelse af et
forældrepålæg.
Unges uddannelsespligt og
mulighed for stop for ungeydelsen ved manglende efterlevelse
Fra 1. januar 2011 skal kommunen sikre, at
15-17-årige efterlever pligten til uddannelse,
beskæftigelse eller anden aktivitet, som indgår i den
unges uddannelsesplan. Hvis en ung ikke efterlever pligten til
uddannelse m.v., kan kommunen træffe afgørelse om, at
udbetaling af ungeydelsen standses.
Kommunens afgørelser om boligstøtte
kan påklages til det sociale nævn, jf. kapitel 10 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
4.2.1. Ikrafttræden
Det foreslås, at ændringerne af
boligstøtteloven skal have betydning ved afgørelser
efter lov om en børne- og ungeydelse, lov om social service,
lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v., og lov om aktiv
socialpolitik, der træffes 1. juli 2011 eller senere.
Dette betyder, at en afgørelse om fx
ophør af børne- og ungeydelsen ikke skal
medføre omregning af boligstøtten, hvis den
pågældende afgørelse er truffet inden den 1.
juli 2011.
Tilsvarende vil husstandsindkomsten skulle
opgøres på baggrund af den faktisk udbetalte
kontanthjælp, selvom der er truffet afgørelse om
nedsættelse, hvis afgørelsen om nedsættelse er
truffet inden den 1. juli 2011.
5. Ligestillingsmæssige
overvejelser
Der er foretaget en vurdering af de
ligestillingsmæssige konsekvenser af elementerne i
forslaget.
Forslagene til ændringer i lov om aktiv
socialpolitik, om at perioden, hvor ægteparret skal have
modtaget hjælp for at blive omfattet af regelsættet,
ændres fra sammenlagt 2 år til sammenlagt 1 år,
og kravet om arbejde ændres således, at hver
ægtefælle fremover skal dokumentere 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for 12
kalendermåneder for, at begge ægtefæller kan
blive ved med at modtage hjælp, skønnes at have
ligestillingsmæssige konsekvenser.
Ved fremsættelsen af LF 89,
Folketingsåret 2005-06, 1. samling, lov nr. 239 af 27. marts
2006 (Indførelsen af 300 timers reglen) skønnedes
det, at forslaget kunne have ligestillingsmæssige
konsekvenser. Uanset at timekravet om 300 timers ordinært og
ustøttet arbejde gjaldt begge ægtefæller, var
forventningen, at det ofte ville være kvinder, der ville
miste kontanthjælpen. Omvendt var det også
forventningen, at 300 timers reglen ville øge kvindernes
incitament til at søge ud på arbejdsmarkedet.
Af en undersøgelse fra SFI offentliggjort
den 24. juni 2008 om 300 timers reglen - betydningen af 300 timers
reglen for ugifte kontanthjælpsmidtagere af Henning
Bjerregård Bach og Brian Larsen fremgår, at blandt de
interviewede, der havde mistet retten til kontanthjælp, var
70 pct. kvinder. Blandt de interviewede i risikogruppen, men som
ikke havde mistet retten til hjælp, var 52 pct. kvinder.
Af en rapport fra AKF (Anvendt KommunalForskning)
om kommunernes erfaringer med implementeringen af
300-timers-reglen, der er udgivet i juni 2008 af Kræn Blume
Jensen og Helle Bendix Lauritzen fremgår det, at reglen af og
til er blevet et godt argument for indvandrerkvinder, som på
mandens opfordring, er hjemmegående. Med 300-timers-reglen i
ryggen kan disse kvinder nu helt konkret konfrontere
ægtefællen med det faktum, at hvis ikke hun tager et
arbejde, så betyder det en halvering af deres
forsørgelsesgrundlag.
Det er vurderingen, at de effekter, som har
kunnet måles af 300 timers reglen, vil blive
videreført ved de foreslåede ændringer i lov om
aktiv socialpolitik. Som forventet er der flere kvinder end
mænd, som er blevet berørt af arbejdskravet og derved
har mistet retten til hjælp og er blevet hjemmegående.
Omvendt har reglen også medvirket til, at mange kvinder har
fået mulighed for at søge ud på
arbejdsmarkedet.
De foreslåede ændringer af
boligstøtteloven vurderes ikke at have selvstændige
ligestillingsmæssige konsekvenser.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ændring af perioden, hvor ægteparret
skal have modtaget hjælp for at blive omfattet af reglen i
§ 13, stk. 8, i lov om aktiv socialpolitik,
ændres fra sammenlagt 2 år til sammenlagt 1 år.
Endvidere ændring af kravet om arbejde, således at hver
ægtefælle fremover skal dokumentere 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for 12
kalendermåneder for, at begge ægtefæller kan
blive ved med at modtage hjælp.
Denne del af forslaget skønnes at
medføre en offentlig mindreudgift til kontanthjælp
på 13,3 mio. kr. Samtidigt skønnes der at blive en
afledt merudgift til boligstøtte på 2,3 mio. kr. Den
samlede offentlige mindreudgift skønnes herefter at blive
11,0 mio. kr., når hjælpen er fuldt indfaset i
2013.
Kommunerne finansierer 70 pct. af udgifterne til
kontanthjælp og 50 pct. af udgifterne til boligstøtte
(boligsikring).
De øvrige dele af forslaget om
uændret boligstøtte ved nedsættelse af
kontanthjælp skønnes at medføre offentlige
mindreudgifter til boligstøtte på ca. 2,8 mio. kr. om
året. Langt størstedelen af mindreudgifterne
vedrører boligsikring, hvor der er 50 pct. kommunal
medfinansiering. Forslaget om at lade beregningen af
boligstøtten være afhængig af, at modtageren
ikke har mistet børne- og ungeydelsen m.v. skønnes at
ville berøre meget få familier og at ville have
ubetydelige offentlige økonomiske konsekvenser.
Tabel 1: Forslagets samlede økonomiske
konsekvenser - mio. kr. i 2011-pl.
| | | | | | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Stat | -0,9 | -3,0 | -4,2 | -4,2 | - kontanthjælp | -0,7 | -2,7 | -4,0 | -4,0 | - boligsikring (225 timers regel) | 0,5 | 1,1 | 1,2 | 1,2 | - boligsikring (øvrige
forslag) | -0,7 | -1,4 | -1,4 | -1,4 | | | | | | Kommuner | -1,8 | -6,6 | -9,6 | -9,6 | - kontanthjælp | -1,5 | -6,2 | -9,3 | -9,3 | - boligsikring (225 timers regel) | 0,4 | 1,0 | 1,1 | 1,1 | - boligsikring (øvrige
forslag) | -0,7 | -1,4 | -1,4 | -1,4 | | | | | | Kontanthjælp i
alt | -2,2 | -8,9 | -13,3 | -13,3 | | | | | | Boligsikring i
alt | -0,5 | -0,7 | -0,5 | -0,5 | | | | | | I alt | -2,7 | -9,6 | -13,8 | -13,8 | | | | | |
|
Udgifterne til boligstøtte er omfattet af
DUT, og udgifterne til kontanthjælp er omfattet af
budgetgarantien.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
Lovforslagets samlede virkninger vil herefter
være en mindreudgift på 13,8 mio. kr. efter indfasning,
dvs. fra og med 2013. Mindreudgifterne er omfattet af
budgetgarantien.
Lovforslaget skønnes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige
konsekvenser.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende:
Amnesty International, Ankestyrelsen,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Boligselskabernes
Landsforening, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Center for Ligebehandling af Handicappede,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det Centrale
Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscenteret om
Racediskrimination, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kristelig Fagbevægelse, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, Statsforvaltningerne.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Staten: Mindreudgifter til
kontanthjælp og boligstøtte på 4 mio. kr.
årligt fra og med 2013. | | | Kommunerne: Mindreudgifter til
kontanthjælp og boligstøtte på 9,4 mio. kr.
årligt fra og med 2013. | | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
450 timers reglen blev indført ved lov nr.
476 af 12. juni 2009 og er en udbygning af den daværende 300
timers regel, der blev indført ved lov nr. 238 af 27. marts
2006.
Med forslaget ændres perioden, hvor
ægteparret skal have modtaget hjælp for at blive
omfattet af § 13, stk. 8, nr. 1, i lov om aktiv
socialpolitik, fra sammenlagt 2 år til sammenlagt 1
år.
Ved opgørelsen af hjælp i sammenlagt
1 år indgår som efter gældende regler perioder,
hvor ægteparret har modtaget hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik § 11. Dvs. perioder, hvor parret har
modtaget starthjælp, kontanthjælp, herunder
kontanthjælp på de lave satser, jf. § 25, stk. 1,
nr. 3 og 4, i lov om aktiv socialpolitik, eller hvor en eller begge
ægtefæller har været i tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, herunder i
løntilskudsjob.
Forslaget berører ikke de eksisterende
regler om, hvilke ægtepar der er omfattet af selve kravet om
ordinært og ustøttet arbejde i § 13,
stk. 8, nr. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik og reglerne
om, hvornår en ægtefælles arbejdsevne er så
begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, jf.
§ 13, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 2
Vedrørende 450 timers reglen henvises til
de specielle bemærkninger til nr. 1 indledningsvis.
Med forslaget ændres timetallet fra 450
timers ordinært og ustøttet arbejde til 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde, og perioden, hvor
timetallet skal være opfyldt, fra de seneste 24
kalendermåneder til de seneste 12 kalendermåneder.
Dette gælder både i forbindelse med den løbende
vurdering af, om en ægtefælle opfylder kravet om
arbejde og i forbindelse med genoptjening af retten til
hjælp.
Til nr. 3
Vedrørende 450 timers reglen henvises til
de specielle bemærkninger til nr. 1 indledningsvis.
1 års perioden afbrydes, hvis ingen af
ægtefællerne har modtaget hjælp efter lov om
aktiv socialpolitik § 11 i en sammenhængende
periode på 1 år.
Til nr. 4
Vedrørende 450 timers reglen henvises til
de specielle bemærkninger til nr. 1 indledningsvis.
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af at perioden, hvori timekravet skal være
opfyldt ændres fra 24 måneder til 12 måneder.
Forslaget berører ikke den eksisterende
regel om, hvad der kan forlænge optjeningsperioden, hvis der
har været perioder, hvor den pågældende ikke har
kunnet arbejde (»døde perioder«), jf.
§ 13, stk. 11, 2. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik.
Til nr. 5
Vedrørende 450 timers reglen henvises til
de specielle bemærkninger til nr. 1 indledningsvis.
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at timekravet ændres fra 450 timers
ordinært og ustøttet arbejde til 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde.
Til nr. 6
Der er tale om en præcisering af
retstilstanden, hvorefter udlændinge under 25 år, som
modtager introduktionsydelse på de såkaldte ungesatser,
i lighed med starthjælpsmodtagere under 25 år på
ungesats, ikke kan modtage særlig støtte efter
§ 34 i lov om aktiv social politik.
Til nr. 7
Efter integrationslovens § 28 a,
stk. 4, kan en introduktionsydelsesmodtager, som har
høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde,
særskilt eller i forbindelse med udbetaling af
introduktionsydelse få en særlig støtte efter
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik og de regler, der
fastsættes i medfør af denne bestemmelse.
Efter § 34, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik får personer, der får nedsat
hjælpen efter denne lovs § 25, stk. 5-10,
eller §§ 36-42, udbetalt særlig støtte
med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de
pågældende ikke havde været omfattet af
nedsættelsen. Det indebærer, at der ved
nedsættelse af hjælpen efter disse bestemmelser ikke
skal ske en ny beregning af den særlige støtte efter
§ 34, som følge af en sanktion.
Med den foreslåede indsættelse af
§ 34, stk. 4, 2. pkt.
vil der tilsvarende ikke skulle foretages en ny beregning af den
særlige støtte efter § 34, i de
tilfælde hvor integrationsydelsesmodtageren har modtaget en
sanktion efter integrationslovens §§ 29-31 i form af
fradrag i eller nedsættelse af eller ophør af
introduktionsydelsen.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Efter de gældende regler skal et barn
være under 18 år og have fast ophold i
ansøgerens hjem for at blive medregnet ved beregningen af
boligstøtten. Efter § 7, stk. 2, 2. pkt., i
de gældende regler er det endvidere en betingelse for, at et
barn medregnes, at der ikke foreligger en afgørelse efter
lov om en børne- og ungeydelse om, at betingelsen om barnets
ophold her i landet for retten til børne- og ungeydelse ikke
er opfyldt.
I forslaget til affattelse af § 7a, stk. 1, nr. 2 og 3,
foreslås det, at det fremover gøres til yderligere
betingelser for, at et barn medregnes ved beregningen af
boligstøtte, at der ikke er truffet afgørelse efter
lov om social service om manglende efterlevelse af et
forældrepålæg, og at der ikke er truffet
afgørelse om, at manglende efterlevelse af pligten til
uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for
15-17-årige skal have den virkning, at ungeydelsen skal
standses, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.
Afgørelser om, at et barn ikke skal
medregnes ved beregning af boligstøtten, vil således
bygge på de afgørelser, der allerede skal
træffes af kommunen efter lov om social service og lov
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.
Da der både er samtidighed og direkte
forbindelse mellem de to afgørelser, vil det sociale
nævn i forbindelse med en klage over en afgørelse om
reduceret boligstøtte efter den foreslåede
bestemmelse, samtidig skulle tage stilling til den bagvedliggende
afgørelse efter lov om social service henholdsvis lov
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v.
Når det forhold, der har begrundet den
bagvedliggende afgørelse, ikke længere er til stede,
skal barnet igen medregnes i husstanden ved beregningen af
boligstøtten, under forudsætning af at de
øvrige betingelser herfor er til stede. I § 7a, stk. 2, foreslås
det derfor tydeliggjort, at et barn skal medregnes igen ved
beregningen af boligstøtte med virkning fra det tidspunkt,
hvor den bagvedliggende afgørelse falder bort.
I forhold til betingelsen om
barnets ophold her i landet vil den bagvedliggende
afgørelse falde bort, hvis kommunen træffer
afgørelse efter lov om en børne- og ungeydelse om, at
barnet igen opholder sig her i landet. Det bemærkes, at denne
bestemmelse i de gældende regler findes i
boligstøttelovens § 46 a, stk. 2.
I forhold til betingelsen
vedrørende forældrepålæg er den
bagvedliggende afgørelse gældende for et kvartal.
Denne tidsmæssige fastsættelse af afgørelsens
gyldighedsperiode fremgår af § 57 a, stk. 7, i
lov om social service, hvorefter en afgørelse om manglende
efterlevelse af et forældrepålæg er
gældende for et kvartal.
I forhold til betingelsen
vedrørende pligten til uddannelse m.v. vil den
bagvedliggende afgørelse falde bort, hvis kommunen
træffer afgørelse om, at ungeydelsen ikke
længere skal være standset.
Med hensyn til tidspunktet for omregningen
(forhøjelsen) af boligstøtten, når barnet igen
skal medregnes, henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 2, nr. 4.
Endvidere foreslås en redaktionel
omskrivning af boligstøttelovens § 7, så den
hidtidige bestemmelse om barnets ophold her i landet fremgår
selvstændigt i § 7 a, stk. 1, nr.
1.
Til nr. 3
Boligstøttelovens § 8
fastsætter, at kommunen ved opgørelse af
husstandsindkomsten til brug for beregning af boligstøtte,
skal opgøre den skattepligtige indkomst, se de almindelige
bemærkninger afsnit 4.1.
Det foreslås, at kontanthjælp skal
indgå med det beløb, som ville være blevet
udbetalt, hvis et husstandsmedlem ikke havde været omfattet
af § 25, stk. 5 og stk. 7-10, og § 42
i lov om aktiv socialpolitik, se nedenfor. Dette medfører,
at den beregnede boligstøtte holdes uændret
således, at boligstøtten ikke stiger som følge
af de pågældende nedsættelser af
kontanthjælpen.
Nedsættelse af
kontanthjælp efter § 25, stk. 5 og
stk. 7-10, i lov om aktiv socialpolitik foretages,
når en af ægtefællerne i et ægtepar, hvor
en eller begge modtager kontanthjælp efter § 25,
stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller stk. 3, har
modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende
kalendermåneder. Nedsættelsen sker med 622 kr.
(2010-niveau) for hver person. Personer, som er gift med en person,
der modtager hjælp efter §§ 27, 27 a og
29 i lov om aktiv socialpolitik, folkepension eller
førtidspension eller statens uddannelsesstøtte,
får alene kontanthjælpen nedsat med 622 kr.
Nedsættelse af
kontanthjælp efter § 42 i lov om aktiv
socialpolitik foretages, når en
kontanthjælpsmodtager har arbejde, som personen har undladt
at oplyse kommunen om. Sanktionen gives i form af
1/3-nedsættelse af hjælpen i 3 uger (ved 1.
gangs-tilfælde) og 20 uger (ved gentagelsestilfælde
indenfor de seneste 5 år). Endelig gøres den nedsatte
hjælp tilbagebetalingspligtig, hvis personen tre eller flere
gange inden for de seneste 5 år har haft arbejde samtidig
med, at pågældende har modtaget kontanthjælp.
Til nr. 4
Med de gældende regler i bl.a.
boligstøttelovens kapitel 9 har ansøgeren
oplysningspligt i forhold til alle ændringer, der kan
medføre nedsættelse eller bortfald af
boligstøtten. Kapitlet indeholder endvidere bestemmelser om,
at ved ændringer, der medfører nedsættelse eller
bortfald af boligstøtten, omregnes boligstøtten med
virkning fra begyndelsen af den måned, der følger
nærmest efter ændringens indtræden.
Forslaget til affattelse af § 7a medfører, at en
række ændringer af ansøgerens forhold kan
medføre nedsættelse eller bortfald af
boligstøtten. Disse ændringer af ansøgerens
forhold består i, at kommunen træffer afgørelse
efter lov om social service henholdsvis lov vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. Der vil derfor være tale om en
ændring af ansøgerens forhold, som kommunen altid vil
være først til at kende til.
Det foreslås gennem en henvisning til § 7 a, at når kommunen har truffet
en af de pågældende afgørelser efter lov om
social service eller lov vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., omregnes
boligstøtten med virkning fra begyndelsen af den
måned, der følger nærmest efter, at
afgørelsen er truffet.
Med den foreslåede bestemmelse er der lagt
vægt på, at der er tale om en ændring, som
kommunen altid selv har oplysning om, og at borgeren derfor som
udgangspunkt ikke kan pålægges en pligt til at oplyse
kommunen herom.
Det foreslås endvidere, at når
afgørelsen om, at barnet ikke skal medregnes, ikke
længere er gældende, skal boligstøtten omregnes,
når ændringen er indtrådt, hvilket i praksis vil
sige fra begyndelsen af den måned, der følger
nærmest efter ændringen. Hvis afgørelsen
ophører med at være gældende fra den 1. i en
måned, kan boligstøtten omregnes fra begyndelsen af
denne måned.
Efter gældende regler om forhøjelse
af boligstøtten kan denne dog tidligst ske med virkning fra
begyndelsen af den måned, der følger efter
ansøgerens meddelelse om ændringen til kommunen. I
forbindelse med årsomregningen kan omberegningen dog
foretages med virkning fra 1. januar, hvis ansøgeren inden
udgangen af januar måned giver meddelelse om
ændringen.
Efter praksis på
boligstøtteområdet kan kommunen kræve, at alle
ændringer i boligstøttemodtagerens forhold skal
indgives direkte til boligstøttekontoret.
I forhold til omberegning (forhøjelse) af
boligstøtten, når barnet efter dette forslag igen skal
medregnes ved beregningen af boligstøtten, bør
kommunen dog omberegne boligstøtten, så snart den
får kendskab til - eller selv har afstedkommet - at
afgørelsen om, at barnet ikke skulle medregnes, ikke
længere er gældende.
Til § 3
Med lovforslagets § 3 foreslås en
ændring af lov om social service, så kommunen får
pligt til at oplyse forældre om, at efterlevelse af
forældrepålæg er en betingelse for at modtage den
boligstøtte, der vedrører det pågældende
barn. Forslaget indebærer, at der ikke kan ske reduktion af
boligstøtte, hvis kommunen ikke har opfyldt sin
oplysningspligt. Kommunen har allerede en tilsvarende
oplysningspligt overfor forældrene om, at overholdelse af et
forældrepålæg er en betingelse for at modtage
børne- og ungeydelse.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås i lovforslagets § 4, stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juli 2011.
Alle ægtefæller vil fra lovens
ikrafttræden den 1. juli 2011 have 12 måneder til at
opfylde det ændrede arbejdskrav om 225 timers ordinært
og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 måneder.
Ingen kan således miste retten til hjælp på
baggrund af 225 timers reglen før 1. juli 2012.
Til stk. 2
Ægtefæller, der har modtaget
hjælp i sammenlagt 2 år eller derover og dermed efter
gældende regler ville have »overgangsdato« (den
dato hvorefter retten til hjælp vil blive vurderet efter
regelsættet) i perioden fra 1. juli 2011 til 30. juni 2012,
og som opfylder kravet om 450 timers arbejde inden for de seneste
24 måneder, vil først skulle opfylde betingelsen om
225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de
seneste 12 måneder fra 1. juli 2012.
Som eksempel kan nævnes, at en
ægtefælle, der har modtaget hjælp efter loven fra
1. oktober 2009, og som efter gældende regler har
overgangsdato 1. oktober 2011; men opfylder kravet om 450 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 24
måneder på overgangstidspunktet, først skal
opfylde betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 12 måneder fra 1. juli 2012.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.1.
Til stk. 3
Ægtefæller, der inden 1. juli 2012
har modtaget hjælp i sammenlagt mindst 1 år men under 2
år, bliver først omfattet af betingelsen om 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
måneder den 1. juli 2012. Det betyder, at
ægtefæller i perioden 1. juli 2011 til 30. juni 2012
anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder, selvom vedkommende
ikke har dokumenteret, at han eller hun har 225 timers arbejde
inden for de seneste 12 kalendermåneder. De
pågældende skal således ikke opfylde et krav om
arbejde i denne periode for at bevare retten til hjælp.
Som eksempel kan nævnes, at en
ægtefælle, som har modtaget hjælp efter loven fra
1. marts 2011, og som efter gældende regler ville have
overgangsdato fx 1. marts 2013 og efter de nye regler den 1. marts
2012, skal opfylde forslagets krav om 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12 måneder den
1. juli 2012.
Det forudsættes, at kommunerne ved lovens
ikrafttræden vejleder de berørte ægtepar om
konsekvenserne af de ændrede regler.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.1.
Til stk. 4
I § 4,
stk. 4, foreslås det, at de foreslåede
ændringerne af boligstøtteloven skal have virkning ved
afgørelser efter lov om en børne- og ungeydelse, lov
om social service, lov om aktiv socialpolitik og lov om integration
af udlændinge i Danmark, der træffes 1. juli 2011 eller
senere.
Dette betyder, at en afgørelse om fx
ophør af børne- og ungeydelsen ikke skal
medføre omregning af boligstøtten, hvis den
pågældende afgørelse er truffet inden den 1.
juli 2011.
Tilsvarende vil husstandsindkomsten skulle
opgøres på baggrund af den faktisk udbetalte
kontanthjælp, selvom der er truffet afgørelse om
nedsættelse, hvis afgørelsen om nedsættelse er
truffet inden den 1. juli 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende regler
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som bl.a.
ændret ved § 3 i lov nr. 431 af 28. april 2010, og som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1596 af 22. december
2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 13. [. ] Stk. 8. For
så vidt angår et ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til hjælp efter
§ 11, og hvor hjælpen til ægteparret beregnes
efter § 26, stk. 1, på baggrund af satserne i
§ 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller
stk. 3, anses en ægtefælle ikke for at udnytte
sine arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-3,
når 1) ægteparret har modtaget
hjælp efter § 11 i sammenlagt to år eller
derover og 2) den pågældende
ægtefælle ikke har dokumenteret, at han eller hun har
haft mindst 450 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 24 kalendermåneder. I så fald bliver hjælpen til
ægteparret beregnet efter reglerne i § 26,
stk. 5 og 6, og § 34, stk. 3. Stk. 9-15. | | 1. I § 13, stk. 8, nr. 1, og to
steder i § 13, stk. 10,
ændres »i sammenlagt to år« til: »i
sammenlagt et år«. | | | | § 13. [. ] Stk. 10. I
perioden med hjælp i sammenlagt 2 år til et
ægtepar efter stk. 8, nr. 1, indgår 1) perioder med kontanthjælp eller
starthjælp, som parret har modtaget, inden det har modtaget
hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2,
stk. 2 eller stk. 3, 2) perioder, hvor en eller begge
ægtefæller har deltaget i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller har modtaget engangshjælp
efter § 25 a, og 3) perioder, hvor hjælpen har
været nedsat eller bortfaldet efter
§§ 36-43. Perioden med hjælp i sammenlagt 2 år
afbrydes, hvis ingen af ægtefællerne har modtaget
hjælp efter § 11 i en sammenhængende periode
på 2 år. Stk. 11-15. | | | | | | § 13. [. ] Stk. 8. For
så vidt angår et ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til hjælp efter
§ 11, og hvor hjælpen til ægteparret beregnes
efter § 26, stk. 1, på baggrund af satserne i
§ 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller
stk. 3, anses en ægtefælle ikke for at udnytte
sine arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-3,
når | | 2. I § 13, stk. 8, nr. 2, § 13,
stk. 9, § 13, stk. 12, 1. pkt., § 26,
stk. 5, 1. pkt. og § 26,
stk. 6, 1. pkt. ændres »450« til:
»225«, og »24« ændres til:
»12«. | 1) ægteparret har modtaget
hjælp efter § 11 i sammenlagt to år eller
derover og 2) den pågældende
ægtefælle ikke har dokumenteret, at han eller hun har
haft mindst 450 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 24 kalendermåneder. I så fald bliver hjælpen til
ægteparret beregnet efter reglerne i § 26,
stk. 5 og 6, og § 34, stk. 3. Stk. 9-15. | | | | | | § 13. [. ] Stk. 9. En
ægtefælle, hvis arbejdsevne er så
begrænset, at vedkommende ikke kan opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, er
ikke omfattet af kravet i stk. 8, nr. 2, om 450 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder. Stk. 10-11. Stk. 12. En
ægtefælle, hvis hjælp er ophørt efter
stk. 7 eller 8, kan igen blive berettiget til hjælp,
når den pågældende dokumenterer, at han eller hun
har haft mindst 450 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 24 kalendermåneder. De 450
timers arbejde skal ligge efter det tidspunkt, hvor hjælpen
ophørte efter stk. 7 eller 8. Stk. 11, 2. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse, hvis ægtefællen
dokumenterer, at der har foreligget en af de nævnte perioder,
der kan begrunde en forlængelse. Stk. 13-15. | | | | | | § 26. [. ] Stk. 5. Hvis en
ægtefælle har valgt ikke at udnytte sine
arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7, eller ikke
opfylder betingelsen om 450 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder, jf. § 13, stk. 8, beregnes
der alene hjælp til den berettigede ægtefælle
efter reglerne i § 25. Hjælpen beregnes igen som
summen af de beløb, som hver ægtefælle er
berettiget til efter § 25, jf. stk. 1, når den
ægtefælle, der har valgt ikke at udnytte sine
arbejdsmuligheder eller ikke opfylder betingelsen om ordinært
og ustøttet arbejde i § 13, stk. 8, har
opnået 450 timers ordinært og ustøttet arbejde,
jf. § 13, stk. 12. | | | Stk. 6. Hvis der
alene beregnes hjælp til den ene ægtefælle efter
stk. 5 og denne ægtefælle skal opfylde betingelsen
om 450 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for
de seneste 24 kalendermåneder i § 13, stk. 8,
men ikke længere gør det, beregnes der fortsat
hjælp til den af ægtefællerne, der efter
kommunens vurdering er tættest på arbejdsmarkedet. Det
er en betingelse for udbetaling af hjælp efter 1. pkt., at
den pågældende ægtefælle søger at
udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13,
stk. 1 pkt., at den pågældende
ægtefælle søger at udnytte sine
arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13, stk. 1-3, og §
13 a. Hjælpen beregnes igen efter stk. 5, når en af
ægtefællerne har haft 450 timers ordinært og
ustøttet arbejde, jf. § 13, stk. 12. | | | Stk. 7-8. | | | | | | § 13. [. ] Stk. 10. I
perioden med hjælp i sammenlagt 2 år til et
ægtepar efter stk. 8, nr. 1, indgår 1) perioder med kontanthjælp eller
starthjælp, som parret har modtaget, inden det har modtaget
hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2,
stk. 2 eller stk. 3, 2) perioder, hvor en eller begge
ægtefæller har deltaget i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller har modtaget engangshjælp
efter § 25 a, og 3) perioder, hvor hjælpen har
været nedsat eller bortfaldet efter
§§ 36-43. Perioden med hjælp i sammenlagt 2 år
afbrydes, hvis ingen af ægtefællerne har modtaget
hjælp efter § 11 i en sammenhængende periode
på 2 år. Stk. 11-15. | | 3. I § 13, stk. 10, 2. pkt.,
ændres »i en sammenhængende periode på 2
år« til: »i en sammenhængende periode
på et år«. | | | | § 13. [. ] Stk. 11.
Opgørelsen af arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder efter stk. 8, nr. 2, sker for hver
ægtefælle for sig. Perioden på 24
kalendermåneder forlænges med | | 4. To steder i
§ 13, stk. 11,
ændres »24« til: »12«. | 1) perioder, hvor den
pågældende ikke har kunnet arbejde på grund af
dokumenteret sygdom, | | | 2) perioder, hvor den
pågældende har haft ret til fravær ved
graviditet, barsel eller adoption, jf. stk. 4, nr. 4, og
perioder med børnepasningsorlov efter lov om
børnepasningsorlov, | | | 3) perioder, hvor den
pågældende har modtaget støtte efter lov om
social service til pasning af handicappet barn,
nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom eller
døende nærtstående og efter lov om ret til orlov
og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn, | | | 4) perioder, hvor den
pågældende har aftjent værnepligt, | | | 5) perioder, hvor den
pågældendes arbejdsevne har været så
begrænset, at vedkommende ikke har kunnet opnå
beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked,
og | | | 6) perioder, hvor den
pågældende har været under ordinær
uddannelse eller har modtaget en anden offentlig
forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at vedkommende
udnytter sine arbejdsmuligheder. | | | Stk. 12-15. | | | | | | § 13. [. ] Stk. 12. En
ægtefælle, hvis hjælp er ophørt efter
stk. 7 eller 8, kan igen blive berettiget til hjælp,
når den pågældende dokumenterer, at han eller hun
har haft mindst 450 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 24 kalendermåneder. De 450
timers arbejde skal ligge efter det tidspunkt, hvor hjælpen
ophørte efter stk. 7 eller 8. Stk. 11, 2. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse, hvis ægtefællen
dokumenterer, at der har foreligget en af de nævnte perioder,
der kan begrunde en forlængelse. Stk. 13-15. | | 5. I § 13, stk. 12, 2. pkt.,
§ 26, stk. 5, 2. pkt., og § 26, stk. 6, 3. pkt.
ændres »450« til: »225«. | | | | § 26. [. ] Stk. 5. Hvis en
ægtefælle har valgt ikke at udnytte sine
arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7, eller ikke
opfylder betingelsen om 450 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder, jf. § 13, stk. 8, beregnes
der alene hjælp til den berettigede ægtefælle
efter reglerne i § 25. Hjælpen beregnes igen som
summen af de beløb, som hver ægtefælle er
berettiget til efter § 25, jf. stk. 1, når den
ægtefælle, der har valgt ikke at udnytte sine
arbejdsmuligheder eller ikke opfylder betingelsen om ordinært
og ustøttet arbejde i § 13, stk. 8, har
opnået 450 timers ordinært og ustøttet arbejde,
jf. § 13, stk. 12. Stk. 7-8. | | | | | | § 26. [. ] Stk. 6. Hvis der
alene beregnes hjælp til den ene ægtefælle efter
stk. 5 og denne ægtefælle skal opfylde betingelsen
om 450 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for
de seneste 24 kalendermåneder i § 13, stk. 8,
men ikke længere gør det, beregnes der fortsat
hjælp til den af ægtefællerne, der efter
kommunens vurdering er tættest på arbejdsmarkedet. Det
er en betingelse for udbetaling af hjælp efter 1. pkt., at
den pågældende ægtefælle søger at
udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13,
stk. 1-3, og § 13 a. Hjælpen beregnes igen
efter stk. 5, når en af ægtefællerne har
haft 450 timers ordinært og ustøttet arbejde, jf.
§ 13, stk. 12. Stk. 7-8. | | | | | | § 34. … Stk. 3.
Følgende personer kan ikke få særlig
støtte: 1) Ægtepar, der er omfattet af
§ 13, stk. 7 og 8. 2) Personer under 25 år, som
får hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4
og stk. 12, nr. 3 og 4. 3) Personer, der får hjælp
efter §§ 25 a og 27. 4) Personer, der modtager orlovsydelse
efter lov om børnepasningsorlov. | | 6. I § 34, stk. 3, indsættes
som nr. 5: »5) Personer, der modtager
introduktionsydelse efter integrationslovens § 28 a,
stk. 1, nr. 3 og 4.« | Stk. 4. Personer,
der får nedsat hjælpen efter § 25,
stk. 5-10, §§ 36-42, får særlig
støtte med det beløb, der ville have været
udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været
omfattet af nedsættelsen. Stk. 5… | | 7. I § 34, stk. 4, indsættes
som 2. pkt.: »Det samme gælder for modtagere af
introduktionsydelse, der får nedsat hjælpen efter
§§ 29-31 i integrationsloven.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om individuel boligstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 981 af 1. oktober 2008, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1345 af 19. december
2008, § 3 i lov nr. 1411 af 27. december 2008,
§ 24 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, og senest ved
§ 3 i lov nr. 624 af 11. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1.§ 7, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Det er en betingelse for, at et barn skal medregnes ved beregningen
af boligstøtte, at barnet er under 18 år og bor i
lejligheden.« | | | | § 7.
Som medlemmer af husstanden medregnes ansøgeren, dennes
ægtefælle, hjemmeværende børn og andre,
der har fast ophold i lejligheden uden at være
logerende. | | | Stk. 2. For at et
barn skal medregnes ved beregningen af boligstøtte, skal det
være under 18 år og bo i lejligheden. Hvis der efter
lov om en børne- og ungeydelse træffes
afgørelser om, at betingelsen om et barns ophold her i
landet ikke er opfyldt, skal kommunalbestyrelsen samtidig
træffe afgørelse om, at barnet ikke medregnes ved
beregningen af boligstøtten. | | | Stk. 3. Lever
forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke
sammen, og opholder barnet sig lige meget hos begge forældre,
medregnes barnet ved beregningen af boligstøtte til den
husstand, på hvis adresse det er tilmeldt
folkeregistret. | | | | | | | | 2. Efter
§ 7 indsættes: | | | »§ 7
a. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at
det pågældende barn ikke medregnes ved beregningen af
boligstøtten, hvis der træffes en af følgende
afgørelser: | | | 1) En afgørelse efter § 2,
stk. 1, nr. 2, i lov om en børne- og ungeydelse om, at
betingelsen om et barns ophold her i landet ikke er opfyldt. 2) En afgørelse efter
§ 57 a, stk. 7, i lov om social service om
manglende efterlevelse af et forældrepålæg
vedrørende et barn. 3) En afgørelse om, at ungeydelsen,
jf. lov om en børne- og ungeydelse, ikke skal udbetales ved
manglende efterlevelse af pligten til uddannelse,
beskæftigelse eller anden aktivitet for et barn der er mellem
15 og 17 år, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v. | | | Stk. 2. En
afgørelse efter stk. 1, bortfalder samtidig med, at en
afgørelse som nævnt i stk. 1, nr. 1-3,
bortfalder.« | | | | § 8.
Husstandsindkomsten opgøres som summen af ansøgerens
og dennes husstandsmedlemmers hver for sig opgjorte indkomster.
Indkomsterne opgøres som personlig indkomst med tillæg
af positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af
indkomstskat efter personskattelovens § 7, dog før
de deri nævnte grundbeløb og bundfradrag. Endvidere
tillægges aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset fra
udbytteindkomst op til 5.000 kr. I husstandsindkomsten indgår
ikke | | 3. I § 8 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke: »Stk. 5. I
beregningen af husstandsindkomsten efter stk. 1-4 indgår
kontanthjælp med det beløb, der ville være
blevet udbetalt, hvis et husstandsmedlem ikke havde været
omfattet af § 25, stk. 5, 7, 8, 9 eller 10 eller
§ 42 i lov om aktiv socialpolitik.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7. | 1) supplerende pensionsydelse, jf.
§ 72 d i lov om social pension og | | | 2) godtgørelse og afkastet af
godtgørelse til hiv-smittede blødere m.fl. og
hiv-positive transfusionssmittede m.fl. samt erstatning og afkastet
af erstatning, jf. lov om erstatning for skader ved
lsd-behandling. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for opgørelse af den forventede indkomst. | | | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for,
hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige
her i landet, og indkomster, som er omfattet af § 5 i lov
om beskatning af søfolk, skal indgå i
husstandsindkomsten. | | | Stk. 4. Hvert
barns indkomst, opgjort efter stk. 1 og 2 nedsættes med
15.700 kr., jf. § 72, stk. 1, nr. 1. Giver
beregningen et negativt beløb, indgår dette ikke i den
samlede husstandsindkomst. | | | Stk. 5. Til den
indkomst, der er opgjort efter stk. 1-4, lægges et
formuetillæg efter § 8 a. | | | Stk. 6. Ved
husstandsindkomst for personer omfattet af kapitel 4 a
forstås den enkelte ansøgers
(bofællesskabsdeltagers) indkomst opgjort efter
stk. 1-5. Bor en person efter § 24 a, stk. 1, i
et kollektivt bofællesskab sammen med et eller flere
børn, jf. § 7, stk. 2, opgøres dog en
samlet husstandsindkomst efter stk. 1-5 for ansøgeren
og dennes børn. Bor begge forældre i
bofællesskabet, medtages hvert barn ved opgørelsen af
husstandsindkomsten hos en af forældrene, der opfylder
betingelserne i § 24 a, stk. 1. | | | | | | | | 4.§ 46 a affattes
således: | § 46
a. Hvis kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om,
at barnet ikke medregnes ved beregning af boligstøtten, jf.
§ 7, stk. 2, 2. pkt., finder § 46,
stk. 2 og 4-6, tilsvarende anvendelse. | | Ȥ 46
a. Hvis kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om,
at barnet ikke medregnes ved beregningen af boligstøtten,
jf. § 7 a, stk. 1, finder § 46,
stk. 2 og stk. 4-6, tilsvarende anvendelse. | Stk. 2. Når
barnet igen opholder sig her i landet, jf. § 2,
stk. 1, nr. 2, i lov om en børne- og ungeydelse, finder
§ 43, stk. 1, 2. pkt., og § 44,
stk. 1, 2 og 4, tilsvarende anvendelse. | | Stk. 2.
Hvis afgørelsen efter § 7 a, stk. 1, er
bortfaldet, jf. § 7 a, stk. 2, finder
§ 43, stk. 1, 2. pkt., og § 44,
stk. 1, 2 og 4, tilsvarende anvendelse.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1096 af 21. september 2010, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
§ 4 i lov nr. 624 af 11. juni 2010, § 1 i lov
nr. 628 af 11. juni 2010, og § 1 i lov nr. 629 af 11.
juni 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 57
a. … Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen skal oplyse forældremyndighedsindehaveren
om, at overholdelse af pålægget er en betingelse for at
modtage børne- og ungeydelse, jf. lov om en børne- og
ungeydelse. Stk. 7. … | | 1. I § 57 a, stk. 6,
indsættes efter »lov om en børne- og
ungeydelse«: », og for, at det pågældende
barn eller den pågældende unge medregnes ved
beregningen af boligstøtten, jf. lov om individuel
boligstøtte«. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011. | | | Stk. 2. For
ægtepar, der inden 1. juli 2012 har modtaget hjælp
efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik i sammenlagt 2
år eller derover, gælder i perioden 1. juli 2011 til
30. juni 2012, at en ægtefælle uanset § 13,
stk. 8, nr. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
2, anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis vedkommende
dokumenterer, at han eller hun har haft 450 timers ordinært
og ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder. | | | Stk. 3. For
ægtepar, der inden 1. juli 2012 har modtaget hjælp
efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik i sammenlagt
mindst 1 år men under 2 år gælder i perioden 1.
juli 2011 til 30. juni 2012, at en ægtefælle, uanset
§ 13, stk. 8, nr. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder,
selv om vedkommende ikke har dokumenteret, at han eller hun har
haft 225 timers arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder. | | | Stk. 4. Denne
lovs § 2 finder kun anvendelse ved afgørelser, der
træffes i medfør af § 2, stk. 1, nr. 2,
i lov om en børne- og ungeydelse, § 57 a,
stk. 7, i lov om social service, § 2 a, stk. 3,
i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v., og § 25,
stk. 5, 7, 8, 9 eller 10 eller § 42 i lov om aktiv
socialpolitik, der træffes efter lovens
ikrafttræden. |
|