Fremsat den 27. oktober 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik samt lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats
(Sanktion for manglende deltagelse i
læse- og skrivetest for kontant- og
starthjælpsmodtagere over 30 år, ophævelse af
flaskehalsbevillingen m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 431 af 28. april
2010 og senest ved § 4 i lov nr. 573 af 31. maj 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 3, 2. pkt.,
udgår »er under 30 år og«.
2. I
§ 51, stk. 1,
ændres »§ 28, stk. 3« til:
»§ 28, stk. 2«.
3. I
§ 51, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 64, stk. 4« til:
»§ 64, stk. 3«.
§ 2
I lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 731
af 15. juni 2010, foretages følgende ændringer:
1. § 24, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
2. I
§ 34, stk. 2, nr. 4,
§ 38, stk. 2, nr. 4, § 45, stk. 1,
nr. 3, og § 52, stk. 2,
nr. 4, ændres »Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd« til:
»FTF«.
3. I
§ 34, stk. 2, nr. 6, og
§ 38, stk. 2, nr. 6,
ændres »Ledernes Hovedorganisation« til:
»Lederne«.
4. I
§ 34, stk. 2, nr. 8,
§ 38, stk. 2, nr. 8, § 45, stk. 1,
nr. 5, og § 52, stk. 2,
nr. 5, ændres »De Samvirkende
Invalideorganisationer« til: »Danske
Handicaporganisationer«.
5. § 42 ophæves.
6. I
§ 66, stk. 2,
ændres »lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel« til: »lov om sygedagpenge, lov om ret
til orlov og dagpenge ved barsel«
7. § 70, stk. 1, nr. 4,
ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
§ 4
De hidtil gældende regler finder fortsat
anvendelse ved aflæggelse af regnskab, revision og endelig
udbetaling af tilskud for 2010 fra den særlig statslige
bevilling til at forebygge og afhjælpe mangel på
arbejdskraft, jf. § 42 i lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1 | Sanktion for
manglende deltagelse i læse- og skrivetest for personer over
30 år | | 2.2 | Ophævelse af
flaskehalsbevillingen | | 2.3 | Forskellige
konsekvensændringer | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | | 3.1 | Sanktion for
manglende deltagelse i læse- og skrivetest for personer over
30 år | | 3.2 | Ophævelse af
flaskehalsbevillingen | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen
»Stærkere ud af krisen - Bekæmpelse af
langtidsledighed« mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Liberal Alliance og medlem af Folketinget Per
Ørum Jørgensen den 27. maj 2010.
I februar 2010 var der godt 39.000
langtidsledige, og langtidsledigheden var hermed mere end
fordoblet, siden den begyndte at stige sidste år. Derudover
forventes det, at der vil komme flere langtidsledige i løbet
af 2010. Med aftalen tages der en række initiativer for at
bekæmpe langtidsledigheden.
Lovforslaget indeholder den udmøntning af
aftalen, som kræver ændring af lov om aktiv
socialpolitik og lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Det drejer sig om følgende
elementer:
- Sanktion for
manglende deltagelse i læse- og skrivetest for kontant- og
starthjælpsmodtagere over 30 år
- Ophævelse
af flaskehalsbevillingen
Derudover indeholder lovforslaget elementer, som
ikke er omfattet af aftalen om bekæmpelse af
langtidsledighed.
Derudover udmøntes dele af aftalen
administrativt. Dette gælder pligten for dagpengemodtagere og
kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere, der er fyldt 30
år, og som ikke har en ungdomsuddannelse til at deltage i
læse- og skrivetest, samt sanktion for dagpengemodtageres
manglende deltagelse i læse- og skrivetest.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Sanktion for manglende
deltagelse i læse- og skrivetest for personer over 30
år
Efter gældende regler er det en betingelse
for at modtage kontant- og starthjælp, at ansøgeren
udnytter sine arbejdsmuligheder aktivt. Hvis en person uden rimelig
grund udebliver eller ikke deltager aktivt i et tilbud eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, skal der foretages
fradrag i hjælpen efter § 36 i lov om aktiv
socialpolitik. Hvis kontant- og starthjælpsmodtagere under 30
år uden rimelig grund udebliver eller ikke deltager i en
læse- og skrivetest, sanktioneres de efter
§ 36.
Læse-, skrive og regneproblemer må
ikke være en barriere for job og uddannelse. Erfaringen
viser, at flere ledige kan have behov for at få et
løft i deres evner til fx at læse, skrive og
regne.
I forbindelse med aftalen om »Flere unge i
uddannelse og job« er det i foråret 2010
indført, at unge under 30 år, som ikke har en
ungdomsuddannelse, skal læse- og skrivetestes.
Som led i aftalen om bekæmpelse af
langtidsledighed er det aftalt, at også personer, der er
fyldt 30 år, skal læse- og skrivetestes. Pligten til at
deltage i læse- og skrivetesten udmøntes
administrativt, som følge af den eksisterende hjemmel, som
fremgår af § 21, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at manglende deltagelse i
læse- og skrivetesten for kontant- og
starthjælpsmodtagere, der fyldt 30 år, skal kunne
sanktioneres på samme måde som for unge under 30
år. Det sker, hvis personen udebliver fra eller ikke deltager
i testen, og der ikke er en rimelig grund til dette, jf. lov om
aktiv socialpolitik § 13, stk. 4 og 5. Det
foreslås, at personen får foretaget fradrag i kontant-
eller starthjælpen med en dagssats efter
§§ 35, stk. 3, og 36 i loven.
Der henvises vedrørende sanktioner til
kontant- og starthjælpsmodtagere til lovforslagets
§ 1, nr. 1.
2.2 Ophævelse af
flaskehalsbevillingen
Efter gældende regler i § 42 i
lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats kan det regionale
beskæftigelsesråd inden for rammerne af en særlig
statslig bevilling iværksætte initiativer, der skal
forebygge og afhjælpe mangel på arbejdskraft.
Beskæftigelsesministeren har hjemmel i lovens § 42
og § 70, stk. 1, nr. 4 til at fastsætte
nærmere regler for anvendelsen af bevillingen og for
regnskab, revision, tilsyn m.v. for de statslige tilskud, der ydes
til kommunerne.
Disse hjemler er udnyttet til at udstede en
bekendtgørelse om anvendelse, fordeling, udbetaling mv. af
midler fra den særlige statslige bevilling til at forebygge
og afhjælpe mangel på arbejdskraft (flaskehalse), efter
hvilken beskæftigelsesregionerne og Arbejdsmarkedsstyrelsen
siden 1. januar 2007 har administreret ordningen.
Det foreslås som led i udmøntning af
aftale om bekæmpelse af langtidsledighed, at
flaskehalsbevillingen omprioriteres til finansiering af
initiativerne i aftalen og dermed bortfalder fra 1. januar 2011.
Det foreslås derfor, at de nævnte paragraffer i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
ophæves.
32,2 mio. kr. (2010-niveau) ud af den samlede
flaskehalsbevilling for 2011 på 187, 2 mio. kr., er afsat
på finansloven 2008 som led i udmøntningen af et
initiativ vedrørende en styrket indsats mod
længerevarende ledighed. Dette initiativ indgår i
trepartsaftalerne fra sommeren 2007 mellem regeringen, KL, Danske
Regioner, LO, AC og FTF.
I og med flaskehalsbevilling nu foreslås
ophævet, vil regeringen drøfte anvendelsen af de 32,2
mio. kr. med partierne og organisationerne bag trepartsaftalerne
fra 2007. Der henvises til uddybning under de økonomiske
bemærkninger.
Der henvises til lovforslaget § 2, nr.
5 og 7.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1 Sanktion for manglende
deltagelse i læse- og skrivetest for personer over 30
år
Dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere, der er
fyldt 30 år, og som ikke har en ungdomsuddannelse, vil efter
behov skulle gennemføre »Den vejledende læsetest
for Voksne«/»VLV-testen«.
Udeblivelse uden rimelig grund fra læse- og
skrivetesten sanktioneres på samme måde som de
gældende regler på kontanthjælps- og
dagpengeområdet om udeblivelse fra henholdsvis en
beskæftigelsesfremmende foranstaltning eller en aktivitet
under kontaktforløbet. De økonomiske konsekvenser som
følge af sanktioner vurderes at være ubetydelige.
Initiativet skønnes at medføre en
årlig merudgift til administrative udgifter i forbindelse med
afholdelse af testen på 12,3 mio. kr. i 2011 og årligt
de efterfølgende år.
| | | | | Mio. kr.,
2011-priser | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Stat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommuner | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 | I alt | 12,3 | 12,3 | 12,3 | 12,3 |
|
3.2 Ophævelse af
flaskehalsbevillingen
Der er på finansloven for 2010 afsat en
statslig flaskehalsbevilling på 187,2 mio. kr. i 2011, 160,3
mio. kr. i 2012 og 158,1 mio. kr. i 2013. Bevillingen udbetales
efter gældende regler som tilskud til kommunerne, der dermed
får en tilsvarende indtægt. Som følge af
lovforslaget bortfalder bevillingen, og dermed som udgangspunkt
både den statslige udgift og den kommunale indtægt.
Det følger af aftalen
»Stærkere ud af krisen - Bekæmpelse af
langtidsledighed«, som regeringen indgik med Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre, Liberal Alliance og medlem af
Folketinget Per Ørum Jørgensen den 27. maj 2010, at
100,0 mio. kr. af flaskehalsbevillingen årligt omprioriteres
til medfinansiering af de aftalte initiativer målrettet
bekæmpelse af langtidsledigheden.
Ud af den samlede bevilling i 2011 på 187,2
mio. kr. er 32,2 mio. kr. (2010-niveau) afsat på finansloven
2008 som led i udmøntningen af et initiativ
vedrørende en styrket indsats mod længerevarende
ledighed. Initiativet indgår i trepartsaftalerne fra sommeren
2007 mellem regeringen, KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF, som
indgår i kvalitetsreformen og finansieres med midler fra
kvalitetspuljen.
I og med flaskehalsbevilling nu foreslås
ophævet, vil regeringen drøfte anvendelsen af de 32,2
mio. kr. med partierne og organisationerne bag trepartsaftalerne
fra 2007.
Det efterlader en bevilling på 155,0 mio.
kr. i 2011, der omprioriteres i forbindelse med udmøntningen
af aftalen »Stærkere ud af krisen - Bekæmpelse af
langtidsledighed.
De kommunale mindreindtægter som
følge af ophævelsen af flaskehalsbevillingen
udgør 55,0 mio. kr. i 2011, 60,3 mio. kr. i 2012 og 58,1
mio. kr. i 2013 og 2014. Kommunerne vil blive kompenseret for disse
mindreindtægter via budgetgarantien for så vidt
angår de ikke-forsikrede ledige og via det særlige
beskæftigelsestilskud for så vidt angår de
forsikrede ledige.
På baggrund af fordelingen af tilskuddet
fra flaskehalsbevillingen i 2008 lægges det til grund, at
merudgifterne til de forsikrede ledige udgør 13,4 pct.
svarende til 7,4 mio. kr. i 2011, 8,1 mio. kr. i 2012 og 7,8 mio.
kr. i 2013 og 2014. Udgifterne til de ikke-forsikrede
målgrupper udgør de resterende hhv. 47,6 mio. kr. i
2011, 52,2 mio. kr. i 2012 og 50,3 mio. kr. i 2013 og 2014.
Udmøntningen vil finde sted på
ændringsforslag til finansloven for 2011. Eventuelt uforbrugt
bevilling efter reguleringen af det endelige tilskud fra
flaskehalsbevillingen 2010 vil bortfalde ved bevillingsafregningen
2011.
| | | | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommune og stat som følge af forslag om
ophævelse og omprioritering af
flaskehalsbevillingen | | | | | | Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Kommuner | 55,0 | 60,3 | 58,1 | 58,1 | Mindreindtægter ved ophævelse
af flaskehalsbevillingen | 55,0 | 60,3 | 58,1 | 58,1 | - Heraf beskæftigelsestilskud
(forsikrede ledige) | 7,4 | 8,1 | 7,8 | 7,8 | - Heraf budgetgaranti (ikke-forsikrede
ledige) | 47,6 | 52,2 | 50,3 | 50,3 | Staten | -55,0 | -60,3 | -58,1 | -58,1 | - Mindreudgifter ved ophævelse af
flaskehalsbevillingen | -155,0 | -160,3 | -158,1 | -158,1 | - Merudgifter til finansiering af
initiativer rettet mod bekæmpelse af langtidsledighed | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | I alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
De økonomiske konsekvenser for kommunerne
skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt til høring
hos: Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Center for Ligebehandling af Handicappede, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Handicaporganisationer, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,
Kooperationen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen,
Rådet for frivilligt Socialt arbejde, Rådet for Socialt
Udsatte, Statsforvaltningerne og Sundhedskartellet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: 155,0 mio. kr. 2012: 160,3 mio. kr. 2013: 158,1 mio. kr. 2014: 158,1 mio. kr. | Stat: 2011: 100,0 mio. kr. 2012: 100,0 mio. kr. 2013: 100,0 mio. kr. 2014: 100,0 mio. kr. | | | | | Kommuner: Ingen | Kommuner: 2011: 55,0 mio. kr. 2012: 60,3 mio. kr. 2013: 58,1 mio. kr. 2014: 58,1 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: Ingen | Stat: Ingen | | | | | Kommuner: Ingen | Kommuner: 2011: 12,3 mio. kr. 2012: 12,3 mio. kr. 2013: 12,3 mio. kr. 2014: 12,3 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler kan unge under 30
år få en sanktion, hvis de ikke deltager i en
læse- og skrivetest, som jobcenteret har vurderet, at den
unge har behov for.
Det foreslås at ændre § 13,
stk. 3, 2. pkt., således, at alle kontant- og
starthjælpsmodtagere, som ikke har en ungdomsuddannelse,
sanktioneres for manglende deltagelse i en læse- og
skrivetest, hvis jobcentret vurderer, at den pågældende
har behov for dette. Herved udvides pligten til at deltage i
læse- og skrivetest til også at gælde personer,
der er fyldt 30 år. Dagpenge- og
kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år, og som ikke
har en ungdomsuddannelse, skal dermed efter behov gennemføre
»Den vejledende læsetest for
Voksne«/»VLV-testen«.
Baggrunden herfor er de gældende regler, om
at unge under 30 år skal læse- og skrivetestes, der er
fastsat med hjemmel i § 21, stk. 2, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats. Med denne hjemmel kan
Beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om det individuelle kontaktforløb, herunder regler om, at
personer i forbindelse med det individuelle kontaktforløb
skal deltage i bestemte beskæftigelses- og/eller
uddannelsesfremmende aktiviteter.
Denne hjemmel vil blive anvendt til at
fastsætte tilsvarende regler om, at dagpengemodtagere og
kontant- og starthjælpsmodtagere, der er fyldt 30 år,
og som ikke har en ungdomsuddannelse, skal læse- og
skrivetestes, hvis jobcenteret vurderer, at de har behov for det.
Dette udmøntes administrativt.
På baggrund af forslaget til ændring
af § 13, stk. 3, 2. pkt., får den
gældende § 36, stk. 1 om fradrag i kontant- og
starthjælp samme virkning for alle kontant- og
starthjælpsmodtagere, som ikke deltager i en læse- og
skrivetest, hvis jobcenteret har vurderet, at der er behov for
dette.
Der kan alene foretages fradrag i hjælpen
for den dag, hvor læse - og skrivetesten skulle finde sted,
med en gennemsnitsdagssats efter § 35, stk. 3. Hvis
en person udebliver flere gange fra testen, sanktioneres personen
hver gang med et fradrag efter §§ 35, stk. 3,
og 36.
Kommunen skal forud for læse- og
skrivetesten skriftligt vejlede personen om, at manglende
deltagelse i læse- og skrivetesten kan medføre fradrag
i hjælpen med en dagssats, jf. § 35, stk. 1.
Før kommunen træffer afgørelse om sanktion,
skal kommunen endvidere vurdere, om pågældende havde en
rimelig grund til ikke at deltage i testen, jf. § 13,
stk. 4 og 5.
Efter gældende regler kan dagpengemodtagere
sanktioneres, hvis de udebliver fra jobsamtaler eller henvisnings-,
cv- eller rådighedssamtaler, eller fra en aktivitet, som har
et konkret beskæftigelses- eller uddannelsesfremmende sigte.
Det fremgår af § 63 a, stk. 1-3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter gældende regler i
§ 63 a, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er der hjemmel til at
fastsætte nærmere regler herom. Med denne hjemmel er
der fastsat regler i bekendtgørelse om selvforskyldt
ledighed om, at unge under 30 år, som ikke har en
ungdomsuddannelse, sanktioneres, hvis de udebliver eller ikke
deltager i en læse- og skrivetest, som jobcenteret vurderer,
at personen har behov for.
Manglende deltagelse i læse- og
skrivetesten for dagpengemodtagere, der fyldt 30 år, skal
kunne sanktioneres på samme måde som for unge under 30
år. Derfor vil den gældende hjemmel i § 63 a,
stk. 4, i arbejdsløshedsforsikringsloven, ligeledes
anvendes til at fastsætte regler om, at personer, der er
fyldt 30 år, som ikke har en ungdomsuddannelse, og som
udebliver fra læse- og skrivetests, sanktioneres på
samme måde som unge under 30 år. Udeblivelserne vil
således blive sanktioneret i overensstemmelse med de
gældende regler på
arbejdsløshedsdagpengeområdet. Dette udmøntes
administrativt.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i pkt. 2.1.
Til nr. 2
Der er tale om en redaktionel ændring som
følge af § 28, stk. 3 blev til
§ 28, stk. 2 ved lov nr. 479 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik
og lov om integration af udlændinge i Danmark. Det
foreslås, at henvisningen i § 51, stk. 1,
ændres fra § 28, stk. 3 til § 28,
stk. 2.
Til nr. 3
Der er tale om en redaktionel ændring som
følge af § 64, stk. 4 blev til
§ 64, stk. 3 ved lov nr. 483 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt om
ophævelse af lov om supplerende aktiveringstilbud til visse
ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse. Det
foreslås, at henvisningen i § 51, stk. 1, nr.
3, ændres fra § 64, stk. 4 til § 64,
stk. 3.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at § 24,
stk. 2 ophæves, idet bestemmelsen er overflødig,
da bestemmelsens indhold allerede er omfattet af § 24,
stk. 1. Der er tale om en redaktionel ændring som
følge af lov nr. 483 af 12. juni 2009 om ændring af om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love samt om
ophævelse af lov om supplerende aktiveringstilbud til visse
ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd har ændret navn til FTF
Til nr. 3
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at Ledernes Hovedorganisation har ændret
navn til Lederne.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at De Samvirkende Invalideorganisationer har
ændret navn til Danske Handicaporganisationer.
Til nr.5
Efter gældende regler kan det regionale
beskæftigelsesråd inden for rammerne af en særlig
statslig bevilling iværksætte initiativer, der skal
forebygge og afhjælpe mangel på arbejdskraft.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af bevillingen, og om regnskab, revision,
tilsyn m.v. for de statslige tilskud, der ydes til kommunerne.
Det foreslås, at bestemmelserne om
flaskehalsbevillingen ophæves som led i udmøntningen
af aftalen om »Stærkere ud af krisen- Bekæmpelse
af langtidsledighed«.
Der henvises til almindelige bemærkninger i
pkt. 2.2.
Til nr. 6
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel
d. 3. juli 2006 blev afløst af henholdsvis lov om
sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Reglerne om sygedagpenge blev samlet i sygedagpengeloven, mens
reglerne om barseldagpenge blev samlet i barselloven.
Til nr. 7
Efter gældende regler fordeles de statslige
bevillinger bl.a. med en særskilt bevilling til at forebygge
og afhjælpe manglen på arbejdskraft.
Det foreslås, at bestemmelserne om
flaskehalsbevillingen ophæves som led i udmøntningen
af aftalen om »Stærkere ud af krisen- Bekæmpelse
af langtidsledighed«.
Der henvises til almindelige bemærkninger i
pkt. 2.2.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Pligten til at deltage i læse- og
skrivetest for kontant-, starthjælps- og dagpengemodtagere
over 30 år, som ikke har en ungdomsuddannelse, samt
sanktioner for manglende deltagelse i læse- og skrivetest for
dagpengemodtagere vil blive udmøntet administrativt og
træder i kraft samme dato.
Til § 4
I stk. 1 foreslås det, at
aflæggelse af regnskab, revision og endelig udbetaling af
tilskud fra flaskehalsbevillingen for 2010, som sker efter lovens
ikrafttræden, skal foregå efter de hidtil
gældende regler. Reglerne fremgår af
bekendtgørelse 1407 af 16. december 2009 om anvendelse,
fordeling, udbetaling m.v. af midler fra den særlige
statslige bevilling til at forebygge og afhjælpe mangel
på arbejdskraft (flaskehalse), som er udstedt med hjemmel i
lov ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats §§ 42 og 70,
stk. 1, nr. 4, som foreslås ophævet i
§ 2, nr. 5 og 7. Den endelige opgørelse af
flaskehalsbevillingen for 2010 vil først finde sted efter
den kommunale restafregning for regnskabsåret 2010 den 1.
juli 2011 og forventes at være tilendebragt inden udgangen af
2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 431 af 28. april
2010 og senest ved § 4 i lov nr. 573 af 31. maj 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 13…. Stk. 2.
[…] | | | Stk. 3. Det er en
betingelse for at få hjælp, at ansøgeren og
dennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis ansøgeren
er under 30 år og ikke har en ungdomsuddannelse, er det
endvidere en betingelse for at få hjælp, at personen
deltager i en læse- og skrivetest, hvis jobcenteret vurderer,
at der er behov for det. For ansøgere, der modtager
hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller
stk. 12, nr. 3 eller 4, og som ikke forsørger eget barn
i hjemmet, er det endvidere en betingelse for at få
hjælp, at ansøgeren medvirker ved
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af
aktiviteter pålagt efter § 21 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. [Stk. 4 - 15 er ikke medtaget] | | 1. I § 13, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »Hvis ansøgeren er under 30 år
og« til: »Hvis ansøgeren«. | | | | § 51. Forudsat at revalideringen sker
i overensstemmelse med en fastlagt jobplan, jf. § 27 og
§ 28, stk. 3, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, modtager revalidenden hjælp i
form af | | 2. I § 51, stk. 1, ændres
»§ 28, stk. 3« til:
»§ 28, stk. 2«. | 1) | revalideringsydelse efter
§ 52, | | | 2) | mindste overenskomstmæssige
praktik-, elev- eller lærlingeløn eller | | | 3) | mindste overenskomstmæssige
løn eller den løn, som sædvanligvis
gælder for tilsvarende arbejde, hvor der foreligger
særlige forhold, herunder f.eks. at revalidenden er over den
sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har haft tilknytning
til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge
ægtefælle eller børn, jf. § 64,
stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. | | 3. I § 51, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 64, stk. 4,« til:
» 64, stk. 3.« | [Stk. 2-4 er ikke medtaget] | | | | | § 2 | | | I lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 731 af 15. juni 2010 foretages
følgende ændringer: | § 24. Kommunen skal årligt
udarbejde en resultatrevision, som viser resultater og effekter af
beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret. Resultatrevisionen
skal drøftes med beskæftigelsesregionen forud for
forelæggelsen for kommunalbestyrelsen. Forud for vedtagelsen
af budgettet for det kommende år behandler
kommunalbestyrelsen resultatrevisionen med det lokale
beskæftigelsesråds og beskæftigelsesregionens
bemærkninger i et møde. | | | Stk. 2.
Resultatrevisionen forelægges kommunalbestyrelsen med det
lokale beskæftigelsesråds bemærkninger forud for
vedtagelsen af budgettet for det kommende år. | | 1.§ 24, stk. 2,
ophæves | [Stk. 3 er ikke medtaget] | | | | | | § 34. Beskæftigelsesrådet
består af en formand og 25 andre medlemmer. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger, bortset fra formanden,
medlemmerne af Beskæftigelsesrådet efter indstilling
fra de i rådet repræsenterede organisationer og
myndigheder således: | | | 1) | 8 fra Dansk Arbejdsgiverforening, | | | 2) | 8 fra Landsorganisationen i Danmark, | | | 3) | 1 fra Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, | | | 4) | 1 fra Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, | | 2. I § 34, stk. 2, nr. 4, § 38,
stk. 2, nr. 4, § 45, stk. 1, nr. 3, og
§ 52, stk. 2, nr. 4,
ændres »Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd« til: »FTF«. | 5) | 1 fra Akademikernes
Centralorganisation, | | | 6) | 1 fra Ledernes Hovedorganisation, | | 3. I § 34, stk. 2, nr. 6 og § 38, stk. 2, nr. 6,
ændres »Ledernes Hovedorganisation« til:
»Lederne«. | 7) | 4 fra KL (Kommunernes Landsforening)
og | | | 8) | 1 fra De Samvirkende
Invalideorganisationer. | | 4. I § 34, stk. 2, nr. 8, § 38,
stk. 2, nr. 8, § 45, stk. 1, nr. 5, og
§ 52, stk. 2, nr. 5,
ændres »De Samvirkende Invalideorganisationer«
til: »Danske Handicaporganisationer«. | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en
suppleant for hver af de i rådet repræsenterede
organisationer og myndigheder, dog således, at der udpeges to
suppleanter for organisationer med flere end tre pladser. Under et
medlems midlertidige forfald indtræder en suppleant i
medlemmets sted. I perioder, hvor en suppleant ikke er
indtrådt i et medlems sted, kan suppleanten deltage i
rådets møder uden stemmeret. | | | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren udpeger rådets formand og en
suppleant for denne efter indstilling fra rådets
medlemmer. | | | Stk. 5. Der
tilforordnes rådet tre repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, to repræsentanter for
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, en
repræsentant for Finansministeriet, en repræsentant for
Socialministeriet og en repræsentant for
Undervisningsministeriet. | | | Stk. 6.
Medlemmerne, herunder formanden, suppleanterne samt de
tilforordnede udpeges for 4 år ad gangen.
Beskæftigelsesrådets funktionsperiode regnes fra den 1.
juni året efter det kommunale og regionale valgår.
Finder udpegningen sted i løbet af en periode, gælder
den til periodens udløb. | | | Stk. 7.
Rådet fastsætter selv sin forretningsorden. | | | Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren drager omsorg for at varetage
rådets sekretariatsforretninger. | | | | | | § 38. Det regionale
beskæftigelsesråd består af en formand og 21
andre medlemmer, dog 42 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland. | | | Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
udpeger, bortset fra formanden, medlemmerne af rådet efter
indstilling fra de i rådet repræsenterede
organisationer og myndigheder således: | | | 1) | 5 fra Dansk Arbejdsgiverforening, dog 10 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 2) | 5 fra Landsorganisationen i Danmark, dog 10
i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 3) | 1 fra Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, dog 2 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland, | | | 4) | 1 fra Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, dog 2 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 5) | 1 fra Akademikernes Centralorganisation,
dog 2 i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 6) | 1 fra Ledernes Hovedorganisation, dog 2 i
beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, | | | 7) | 5 fra kommunerne beliggende i
beskæftigelsesregionen i forening, dog 10 fra kommunerne
beliggende i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland i forening, | | | 8) | 1 fra De Samvirkende
Invalideorganisationer, dog 2 i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland, og | | | 9) | 1 fra regionsrådet, dog 1 fra hver af
de to regionsråd i beskæftigelsesregionen for
Hovedstaden og Sjælland. | | | Stk. 3-7. [ikke medtaget] | | | | | | § 42. Det regionale
beskæftigelsesråd kan inden for rammerne af en
særlig statslig bevilling iværksætte initiativer,
der skal forebygge og afhjælpe mangel på arbejdskraft.
Regionsdirektøren udfører rådets beslutning om
anvendelsen af bevillingen og varetager administration og regnskab
m.v. | | 5.§ 42 ophæves. | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om anvendelsen af midler til at forebygge og afhjælpe
mangel på arbejdskraft. | | | | | | § 45. Det lokale
beskæftigelsesråd består af følgende
medlemmer, der udpeges af kommunalbestyrelsen: | | | 1) | op til 3 efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening, | | | 2) | op til 3 efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark, | | | 3) | 1 efter indstilling fra
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, | | | 4) | 1 efter indstilling fra Akademikernes
Centralorganisation, | | | 5) | op til 2 efter indstilling fra De
Samvirkende Invalideorganisationer, | | | 6) | 1 efter indstilling fra Praktiserende
Lægers Organisation i egenskab af repræsentant for
erhvervet praktiserende læger, | | | 7) | 1 efter indstilling fra det lokale
integrationsråd i de kommuner, hvor et sådant er
nedsat, og | | | 8) | op til 2 fra relevante lokale foreninger
efter indstilling fra de øvrige medlemmer af rådet i
forening. | | | Stk. 2-6. [ikke medtaget] | | | | | | § 52. I hver region nedsættes
et beskæftigelsesankenævn. Direktøren for
statsforvaltningen er formand for nævnet.
Regionsdirektøren eller dennes stedfortræder er fast
medlem af nævnet. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesankenævnet består i øvrigt
af 6 medlemmer. Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne
og stedfortrædere for hvert medlem således: | | | 1) | 1 efter indstilling fra kommunerne i
regionen i forening, | | | 2) | 2 efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening, | | | 3) | 1 efter indstilling fra Landsorganisationen
i Danmark, | | | 4) | 1 efter indstilling fra
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd og Akademikernes Centralorganisation i
forening og | | | 5) | 1 efter indstilling fra De Samvirkende
Invalideorganisationer. | | | [Stk. 3-6 er ikke medtaget] | | | | | | § 66…. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om den i §§ 62-64 nævnte indberetning
og udveksling af data, den i § 65 nævnte anvendelse
af fælles standarder og it-servicer og den i § 67 a
nævnte datagenopretning, herunder om, hvordan offentlige
myndigheder, arbejdsløshedskasser og andre aktører
skal levere oplysninger til Beskæftigelsesministeriets
it-systemer om virksomheder og personer, som er omfattet af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel, lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven
og den øvrige arbejdsmarkedsrettede lovgivning. | | 6. I § 66, stk. 2, ændres
»lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel« til:
»lov om sygedagpenge, lov om ret til orlov og dagpenge ved
barsel« | | | | § 70. De statslige bevillinger
fordeles på følgende måde: | | | 1) | En bevilling til driften af statens opgaver
efter §§ 5-12 a. | | | 2) | En bevilling til den statslige
beskæftigelsesindsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. | | | 3) | En særskilt bevilling til indsatsen i
forbindelse med større virksomhedslukninger. | | | 4) | En særskilt bevilling til at
forebygge og afhjælpe mangelen på arbejdskraft. | | 7.§ 70 stk. 1, nr. 4,
ophæves. | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
retningslinjer for fordeling og anvendelse af bevillingerne. En
mindre del af bevillingstildelingen kan gøres
resultatafhængig. | | | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler for regnskab, revision, tilsyn m.v. for statslige tilskud,
der ydes til kommunerne fra de i stk.1 nævnte
bevillinger. | | | | | | | | § 3 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2011. | | | | | | § 4 | | | De hidtil gældende regler finder
fortsat anvendelse ved aflæggelse af regnskab, revision og
endelig udbetaling af tilskud for 2010 fra den særlig
statslige bevilling til at forebygge og afhjælpe mangel
på arbejdskraft, jf. § 42 i lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. |
|