Fremsat den 1. december 2010 af ministeren
for ligestilling (Hans Christian Schmidt, fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd
(Ophævelse af lovens
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 484 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om ligestilling af kvinder og mænd foretages
følgende ændring:
1. § 2,
stk. 2, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | 1 | Indledning og baggrund | 2. | Gældende ret | | 2.1. | Kønssammensætning i statslige
udvalg m.v. | | 2.2. | Kønssammensætning i kommunale
og regionale udvalg m.v. | | 2.3 | Ligestillingsredegørelser | 3. | De praktiske erfaringer | | 3.1. | Kønssammensætning i
offentlige udvalg m.v. | | 3.2. | Ligestillingsredegørelser | 4. | Ligestillingafdelingens overvejelser | 5. | Lovforslagets indhold | 6. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 8. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 9. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 10. | Miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 13. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning og baggrund
1.1. Formålet
med lovforslaget er at ophæve revisionsbestemmelsen
vedrørende ligestillingslovens kapitel 4 om
kønssammensætning i offentlige udvalg m.v.
1.2. Efter § 2,
stk. 2, i lov nr. 484 af 12. juni 2009 om ændring af
ligestillingsloven (kønssammensætning i offentlige
udvalg m.v.) skal ministeren for ligestilling senest i
folketingsåret 2010-11 fremsætte forslag om revision af
ligestillingslovens kapitel 4. Af bemærkningerne til
revisionsbestemmelsen fremgår endvidere, at der i den
forbindelse også skulle ses på
ligestillingsredegørelserne efter ligestillingslovens
kapitel 3.
1.3. Kapitel 4 i
ligestillingsloven omhandler kønssammensætningen i
offentlige udvalg og bestyrelser. Bestemmelserne om den
kønsmæssige sammensætning af udvalg, som
ministre har nedsat, og af statslige bestyrelser har eksisteret
siden henholdsvis 1985 og 1990. I 2006 indførtes tillige
bestemmelser om udvalg nedsat af kommuner og regioner. Den
væsentligste ændring af reglerne i kapitel 4, som skete
ved lov nr. 484 af 12. juni 2009, var, at en ressortminister skal lade en plads stå tom i et
råd, nævn eller udvalg, såfremt en organisation
eller myndighed ikke har indstillet både en kvinde og en mand
og ikke har givet en saglig begrundelse herfor. Tidligere kunne ressortministeren bestemme, at en plads
skulle stå tom, hvis der ikke blev indstillet både en
kvinde og en mand, og ikke blev givet en saglig begrundelse.
1.4. Om baggrunden
for, at der ved lov nr. 484 af 12. juni 2009 i tilknytning til
skærpelsen af lovens kapitel 4 blev indsat en
revisionsbestemmelse, anførtes følgende i lovens
betænkning:
»Der har i forbindelse med høring
over lovforslaget været fremsat indvendinger fra flere sider.
Indvendingerne har bl.a. omhandlet frygten for øget
bureaukrati og ubesatte poster i ikke uvæsentligt omfang samt
sikring af, at det er kompetencen hos det enkelte udpegede medlem,
der vejer tungest. Endelig er det anført, at det inden for
nogle områder teknisk er vanskeligt at skulle indstille
både en kvindelig og en mandlig kandidat til alle poster.
Det er vigtigt at sikre, at metoden til at
opnå ligestilling er den rigtige. Derfor vil det være
relevant at se på, om reglerne, herunder skærpelsen i
denne ændringslov, har virket efter hensigten, eller om der
efter en længere årrække med den samme type
regulering skal tænkes nyt både i forhold til
råd, nævn og udvalg samt
ligestillingsredegørelser. En overvejelse af dette
bør ske, så der evt. kan fremsættes lovforslag i
folketings-året 2010-2011.«
1.5.
Ligestillingsafdelingen har siden lovændringen i 2009
indsamlet erfaringer med, hvordan loven virker. Erfaringerne viser,
at ligestillingslovens skærpede regler om
kønssammensætning af offentlige udvalg m.v. i praksis
har virket som tilsigtet og uden at skabe problemer. Der er ikke
indberettet udvalg, hvor en plads har skullet stå tom.
Fravigelse fra kravet om indstilling af en person af hvert
køn er sket i flere tilfælde. Tilsvarende er der
indsamlet erfaringer med myndigheders pligt til at indberette
ligestillingsredegørelser, og også her viser
erfaringerne, at reglerne har en positiv effekt. På denne
baggrund foreslår Ligestillingafdelingen under ministeren for
ligestilling, at revisionsbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov
nr. 484 af 12. juni 2009 om ændring af ligestillingsloven
(kønssammensætning i offentlige udvalg m.v.)
ophæves, og at der ikke i øvrigt foretages
ændringer i form af lempelser eller skærpelser, hverken
i reglerne om kønssammensætning i offentlige udvalg
m.v. eller i reglerne om ligestillingsredegørelser.
2. Gældende ret
2.1.
Kønssammensætning i statslige udvalg m.v.
Ligestillingslovens kapitel 4 omfatter offentlige
udvalg, kommissioner og lignende, nedsat af en minister, til at
forberede fastsættelse af regler eller planlægning af
samfundsmæssig betydning. De gældende regler, som
beskrives i det følgende, har som forudsætning, at
statslige udvalg m.v. bør have en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd jf. § 8.
Myndigheder og organisationer skal derfor indstille både en
kvinde og en mand til en post i et udvalg m.v. Ressortministeren
bestemmer, hvem der skal være medlem jf. § 9, stk.1.
Indstillingsreglerne kan fraviges, hvis der
foreligger særlige grunde jf. § 9, stk. 2. Hvis en
myndighed eller organisation ikke indstiller en kvinde og en mand,
og hvis ressortministeren ikke kan acceptere begrundelsen for
fravigelse af dette, skal ressortministeren lade et udvalg m.v.
fungere uden det pågældende medlem jf. § 9, stk.
3.
Inden beskikkelse af medlemmerne indberettes den
påtænkte sammensætning til ministeren for
ligestilling, som herved får mulighed for at drøfte
sammensætningen med ressortministeren jf. § 10, stk. 1.
Hvis sammensætningen ikke er ligelig, kan
ligestillingsministeren anmode ressortministeren om en begrundelse
og i særlige tilfælde anmode om en fornyet
sammensætning jf. § 10, stk. 2.
2.2.
Kønssammensætning i kommunale og regionale udvalg
m.v.
Myndigheder eller organisationer skal stille
forslag om en kvinde og en mand til et udvalg m.v., der udpeges af
kommunalbestyrelse eller regionsråd. Tilsvarende
gælder, hvor myndigheder eller organisationer efter
lovgivningen skal udpege medlemmer til sådanne udvalg m.v.
jf. § 10a, stk. 1
Myndigheder og organisationer kan fravige
bestemmelsen, hvis der foreligger særlige grunde jf. §
10a, stk. 2. Hvis en myndighed eller organisation ikke indstiller
en kvinde og en mand, og hvis kommunalbestyrelse eller
regionsråd ikke kan acceptere begrundelsen for fravigelse af
dette, kan en enig kommunalbestyrelse eller regionsråd
beslutte, at et udvalg m.v. kan fungere uden det
pågældende medlem jf. § 10a, stk. 3. Dette
gælder dog ikke udvalg m.v., som træffer generelle
eller konkrete afgørelser jf. § 10a, stk. 4.
For kommunalt eller regionalt nedsatte udvalg,
som andre organisationer eller myndigheder indstiller eller udpeger
medlemmer til, og hvor sammensætningen ikke er reguleret i
lovgivningen, men overladt til kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, kan kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet efter gældende regler ved
flertalsbeslutning indskrænke antallet af medlemmer.
2.3.
Ligestillingsredegørelser
Efter ligestillingslovens § 5 og § 5 a
i lovens kapitel 3 skal ministerier, statslige institutioner og
statslige virksomheder med over 50 ansatte, kommuner og regioner
hvert andet år udarbejde ligestillingsredegørelser til
ministeren for ligestilling.
Redegørelserne er det redskab, som
ministeren for ligestilling, Folketinget og borgerne har til
rådighed for at opnå overblik og indsigt i arbejdet med
ligestilling i stat, kommuner og regioner.
Ligestillingsredegørelserne er desuden et
redskab for statslige organisationer til at udveksle erfaringer og
viden om ligestilling. For kommunerne fungerer
offentliggørelsen af redegørelserne ligeledes som et
idékatalog til brug for det videre ligestillings arbejde
(redegørelsen offentliggøres via hjemmesiden www.ligestillingidanmark.dk).
De statslige ligestillingsredegørelser i
2009 indeholdt oplysninger om følgende:
-
Ligestillingspolitik og resultatkontrakter
- Personaleforhold,
herunder personalepolitik og oplysninger om kønsfordelingen
på overenskomst-grupper og ledelsesniveauer
-
Kønsmainstreaming/ligestillingsvurdering
-
Kønssammensætning i offentlige udvalg, kommissioner,
statslige bestyrelser og foranstaltninger til fremme af
ligestilling
Emnerne for kommuners og regioners
redegørelser i 2009 var næsten identiske med emnerne i
de statslige redegørelser:
-
Ligestillingspolitik og ligestillingspolitiske
målsætninger på serviceområder
- Personaleforhold,
herunder personalepolitik og oplysninger om kønsfordelingen
på overenskomst-grupper og ledelsesniveauer
-
Kønsmainstreaming/ligestillingsvurdering
-
Kønssammensætning af råd, nævn og
udvalg
For at lette indberetningen af
ligestillingsredegørelserne er der udarbejdet et elektronisk
spørgeskema og vejledninger til dette, som sendes til de
enkelte myndigheder.
Ud fra ligestillingsredegørelserne fra
staten og fra kommuner og regioner samt ressortministrenes
ligestillingsrapporter udarbejder ministeren for ligestilling hvert
år inden den 1. marts en samlet
ligestillingsredegørelse, som er en endelig rapport med
analyser, status og konklusioner for ligestillingsarbejdet i de
offentlige myndigheder og institutioner.
3. De praktiske erfaringer
3.1.
Kønssammensætning i offentlige udvalg m.v.
Kønssammensætningen i de statslige
udvalg m.v. har i perioden 2000-2007 været på mellem 35
og 42 pct. kvinder og mellem 58 og 65 pct. mænd. Siden lov
nr. 484 af 12. juni 2009 trådte i kraft den 1. september
2009, har der været indberettet 63 råd, nævn og
udvalg. Kønssammensætningen var her knap 40 pct.
kvinder og 60 pct. mænd. Tallene dækker over
sammensætningen i såvel nye statslige udvalg m.v., som
eksisterende udvalg m.v., hvor der er sket væsentlige
ændringer i medlemssammensætningen.
Kønssammensætningen i de kommunale
udvalg m.v. har i perioden 1. juli 2006-1. juli 2007 været
på 34 pct. kvinder og 66 pct. mænd. Kommunernes seneste
indberetning via ligestillingsredegørelserne i 2009 viste,
at der i perioden 2007-2009 blev nedsat 1.150 råd, nævn
og udvalg i kommunerne. Kønssammensætningen var her 30
pct. kvinder og 70 pct. mænd.
I perioden 1. juli 2006-1. juli 2007 var
kønssammensætningen i regionernes udvalg m.v. på
28 pct. kvinder og 72 pct. mænd. I perioden 2007-2009 har der
været indberettet 52 råd, nævn og udvalg, og
kønssammensætningen var her 44 pct. kvinder og 56 pct.
mænd.
Siden lovændringen i 2009 har der blandt de
udvalg, der er indberettet til ministeren for ligestilling, ikke
været eksempler, hvor en plads i et udvalg skulle stå
tom, fordi indstillingen ikke var ledsaget af en saglig
begrundelse. Der er derimod i flere tilfælde sket fravigelse
af kravet om indstilling af en person af hvert køn, fordi
der forelå en saglig begrundelse.
3.2.
Ligestillingsredegørelser
Erfaringerne viser, at udviklingen går i
den rigtige retning i såvel staten som i kommuner og
regioner. Minister for ligestillings seneste
ligestillingsredegørelse, som vedrører
indberetningerne fra 2009, viser således, at alle ministerier
har formuleret en ligestillingspolitik for deres fagområde og
er nået et godt stykke i arbejdet med disse politikker.
Redegørelsen viser dog også, at der fortsat er en
udfordring med at få omsat politikken og få
kvalificeret indsatsen og sikret ligestilling. Dette gælder
for nogle få departementer, men i særlig grad for en
række styrelser og institutioner. Redegørelsen viser
endvidere, at den kvindelige talentmasse ikke udnyttes i
tilstrækkelig grad i ledelsen, og at der er grundlag for at
forbedre udnyttelsen af kvindernes talenter.
For kommunerne viser den seneste
ligestillingsredegørelse fra 2009, at der er sket store
fremskridt siden indberetningen i 2007. Redegørelsen viser
dog også, at mange kommuner og næsten alle regioner har
behov for at få formuleret en ligestillingspolitik på
deres serviceområder (f.eks. sundhed, børn og unge,
folkeskole, ældre, mennesker med handicap m.v.). De kommuner
og regioner, der har formuleret ligestillingspolitikker, har en
udfordring med at få brugt politikkerne i deres daglige
arbejde.
Både kommunerne og regionerne mangler
kvinder i topledelsen. I kommunerne er der 77 pct. mandlige og 23
pct. kvindelige topchefer, hvorimod der på medarbejderniveau
er: 77 pct. kvinder og 23 pct. mænd.
Samlet set viser de indberettede
ligestillingsredegørelser fra 2009 således, at
udviklingen går i den rigtige retning, samtidig med at
kommuner, regioner og stat stadig har en udfordring med at tage
højde for og inddrage såvel kvinders og mænds
som pigers og drenges perspektiver og behov, sådan at
kommuner, regioner og stat effektivt og målrettet kan
løse velfærdssamfundets opgaver. Samtidig er det
vigtigt med mere opmærksomhed på at få hele
talentmassen udnyttet, således at også
ledelsesniveauerne vil afspejle en mere ligelig
kønssammensætning.
4. Ligestillingsafdelingens
overvejelser
Regeringen lægger vægt på, at
der sikres en mere ligelig kønssammensætning i
statslige, kommunale og regionale udvalg m.v.
Formålet med de gældende regler i
lovens kapitel 4 om kønssammensætning i offentlige
udvalg, kommissioner og lignende er at skærpe de indstillende
organers fokus både på kvinders og mænds
kompetencer, og at gøre det tydeligt for organisationer,
myndigheder m.v., at ansvaret for at finde kvalificerede kandidater
af begge køn, påhviler dem.
Som reglerne er i dag skal organisationer og
andre, som har ret til at indstille medlemmer, gøre en
indsats for at indstille både en mand og en kvinde, og dermed
tjener reglerne til at få dem til at gøre en indsats
for at afsøge feltet af kvalificerede, og ikke blot
indberette dem, man plejer. Reglerne medvirker hermed til at
forbedre såvel kvinders som mænds mulighed for lige
indflydelse, og dermed også til at forbedre samfundets
mulighed for at udnytte kvinder og mænds fulde potentiale for
dermed at gøre brug af alle kvalifikationer og talenter i
samfundet.
Reglerne er afbalancerede, fordi de
gældende regler forudsætter, at man for at blive
udpeget som medlem af et udvalg m.v. har den nødvendige
sagkundskab og de relevante kvalifikationer. Der er mulighed for at
fravige kravet om en ligelig kønssammensætning, hvis
der er saglige grunde hertil. Denne mulighed er anvendt i flere
tilfælde siden lovændringen i 2009.
Med henvisning til den nærmere beskrivelse
af de gældende regler og de praktiske erfaringer hermed, jf.
pkt. 2 og 3 ovenfor, vurderer Ligestillingsafdelingen, at
skærpelsen af lovens kapitel 4 i 2009 har virket efter
hensigten, og at den gældende lov indeholder den
fornødne fleksibilitet til, at man i praksis kan fravige
kravet om indstilling af en person af hvert køn, hvis der
foreligger en saglig begrundelse.
Endelig kan det forhold, at en ressortminister
skal lade en plads stå tom, hvis en fravigelse af loven ikke
ledsages af en saglig begrundelse, have den effekt, at de
indstillende organisationer og myndigheder i større omfang
end ellers forsøger at finde egnede kandidater af begge
køn, så vidt det er muligt. Blandt de udvalg, der er
indberettet til ministeren for ligestilling siden
lovændringen i 2009, har der ikke været eksempler, hvor
en plads i et udvalg skulle stå tom, fordi indstillingen ikke
var ledsaget af en saglig begrundelse.
På baggrund af
ligestillingsredegørelserne fra 2009 vurderer
Ligestillingsafdelingen, at udviklingen i kommuner, regioner og
stat går i den rigtige retning, samtidig med at det
offentlige stadig har en udfordring med at tage højde for og
inddrage såvel kvinders og mænds som pigers og drenges
perspektiver og behov, sådan at kommuner, regioner og stat
effektivt og målrettet kan løse
velfærdssamfundets opgaver. Endvidere er det vigtigt, at
talentmassen udnyttes tilstrækkeligt i ledelsen.
Der foreslås derfor hverken ændringer
af de gældende regler i lovens kapitel 4 om
kønssammensætning i offentlige udvalg m.v. eller i
kapitel 3 om pligt til hvert andet år at indberette i form af
ligestillingsredegørelser.
5. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen i
§ 2, stk. 2, i den vedtagne ændringslov fra 2009
ophæves, og at reglerne i ligestillingslovens kapitel 4 om
kønssammensætningen i offentlige udvalg m.v. bevares
uændret.
Ligeledes foreslås, at de gældende
regler i lovens kapitel 3 om pligt til hvert andet år at
indberette i form af ligestillingsredegørelser bevares
uændret.
Den foreslåede ophævelse af
revisionsbestemmelsen betyder således, at de gældende
regler i lovens kapitel 4 om kønssammensætning i
offentlige udvalg, kommissioner og lignende fastholdes, herunder
pligten til at indstille både en kvinde og en mand til
offentlige udvalg m.v. og kravet om, at en plads skal stå
tom, hvis en indberetning ikke ledsages af en saglig begrundelse
for ikke at indstille både en kvinde og en mand.
Tilsvarende betyder den foreslåede
ophævelse af revisionsbestemmelsen, at de gældende
regler i lovens kapitel 3 om ligestillingsredegørelser
fastholdes, herunder pligten for ministerier, statslige
institutioner, statslige virksomheder (med over 50 ansatte),
kommuner og regioner til hvert andet år at indberette
ligestillingsredegørelser til ministeren for
ligestilling.
6. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Forslag til lov om ændring af lov om
ændring af lov om ligestilling af kvinder og mænd er
blevet relevanstestet og ligestillingsvurderet.
Lovforslaget har til formål at opretholde
de gældende regler, der går ud på at fremme
ligestilling af kvinder og mænd med hensyn til at deltage i
beslutningsprocesserne i samfundet. Lovforslaget vurderes at have
positive ligestillingsmæssige konsekvenser, i og med at de
gældende regler fastholdes. Reglerne om
kønssammensætningen af offentlige udvalg m.v., som er
nedsat af en minister, har været gældende siden 1985 og
har medført at kvindeandelen i udvalg m.v. er steget gennem
årene fra 12 pct. til ca. 40 pct. igennem de seneste
år. Ved den foreslåede bevarelse af reglerne gives
både kvinder og mænd som hidtil mulighed for at kunne
deltage i udvalgsarbejde på lige fod.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Ligebehandlingsnævnet, KVINFO, Kommunernes
Landsforening, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Industri, Dansk Erhverv, Sammenslutningen af Land-brugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Central-organisation,
Kristelig Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Advokatrådet,
Dommerforeningen, Institut for Menneskerettigheder, Koordinationen
for Kvinde- og Kønsforskning, Netværk for forskning om
mænd og maskulinitet, Kvinderådet, Dansk Kvindesamfund
og Danske Handicaporganisationer.
| | 13. Sammenfattende
skema | | Vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Revisionsbestemmelsen ophæves, hvorved
lovens bestemmelser om kønssammensætning i offentlige
udvalg m.v. og forpligtelsen til at indberette hvert andet år
ved ligestillingsredegørelser fortsætter
uændret. Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov nr. 484 af 12. juni 2009 om
ændring af loven om ligestilling af kvinder og mænd
foretages følgende ændring: | | | | § 2, stk.
1 (udelades) Stk. 2. Ministeren for
ligestilling fremsætter senest i folketingsåret 2010-11
forslag til revision af lovens kapitel 4. | | 1.§ 2, stk. 2, ophæves. | | | | | | § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|