Fremsat den 21. december 2011 af Tom
Behnke (KF), Benedikte Kiær (KF), Mike Legarth (KF), Kristian
Jensen (V), Jan E. Jørgensen (V) og Karsten Lauritzen
(V)
Forslag til folketingsbeslutning
om en fælles international fortolkning
eller ændring af FN´s statsløsekonvention
Folketinget opfordrer regeringen til inden den 1. marts 2012
sammen med de lande, der har ratificeret FN's konvention af 30.
august 1961 om begrænsning af statsløshed, at tage
initiativ til forhandlinger om en fortolkning eller ændring
af konventionen, således at behandlingen af en
ansøgning om statsborgerskab kan afvises eller sættes
i bero, når sikkerhedsmyndighederne i det
pågældende land vurderer, at ansøgeren
udgør - eller kan komme til at udgøre - en risiko for
landets sikkerhed.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne mener, at Danmark skal overholde de
internationale konventioner, som vi har ratificeret. FN's
konvention af 30. august 1961 om begrænsning af
statsløshed skal således overholdes, og det er
også årsagen til, at forslagsstillerne accepterer, at
statsløse personer, som er omfattet af konventionen, skal
kunne opnå dansk statsborgerskab på lempeligere
vilkår end andre.
I forbindelse med Folketingets behandling af L 11
(indfødsrets meddelelse), som blev vedtaget af Folketinget
den 20. december 2011, er der imidlertid opstået en helt
urimelig retstilstand. Med vedtagelsen af lovforslaget fik
en statsløs person statsborgerskab, selv om Politiets
Efterretningstjeneste i forhold til den pågældende
person havde anbefalet, at ansøgningen blev udsat.
Retstilstanden er nu den, at en herfødt statsløs
ansøger, der ønsker dansk statsborgerskab, kan
afvises i overensstemmelse med konventionen, hvis den
pågældende er dømt for en forbrydelse, der giver
5 års fængsel eller mere, eller hvis vedkommende er
dømt for at være til fare for landets sikkerhed. Hvis
den statsløse ansøger endnu ikke er dømt, men
af Politiets Efterretningstjeneste vurderes til at være eller
kunne blive til fare for landets sikkerhed, fortolker regeringen
FN-konventionen så snævert, at det ikke er nok til, at
ansøgningen udsættes i f.eks. 5 år.
Det kan ifølge forslagsstillerne under ingen
omstændigheder være rigtigt, at internationale
konventioner afskærer landene fra at værge for sig og
tage deres forholdsregler i forhold til sådanne personer.
Danmarks sikkerhed må gå forud for internationale
konventioner. Forslagsstillerne mener, at der i en sådan
situation skal være mulighed for at give afslag på
ansøgningen om dansk statsborgerskab eller udsætte
den.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af L 11
(indfødsrets meddelelse) er det kommet frem, at andre lande,
som har ratificeret FN-konventionen, måske ikke tolker den
lige så stramt, som den danske regering gør.
Regeringen opfordres derfor til at sørge for, at den
urimelige retstilstand bringes til ophør, således at
det fremover er muligt for Danmark at afvise eller udsætte en
ansøgning om statsborgerskab fra en statsløs person
omfattet af konventionen, hvis den pågældende af
Politiets Efterretningstjeneste vurderes til at være eller
kunne blive til fare for landets sikkerhed.
Regeringen opfordres til at tage initiativ til at drøfte
problemstillingen med de lande, der har ratificeret konventionen -
med henblik på at blive enige om at fortolke eller
præcisere konventionens tekst således, at behandlingen
af en ansøgning om statsborgerskab kan afvises eller
sættes i bero, når landets sikkerhedsmyndigheder
konkret anbefaler det.
Bilag 1
FN's konvention om begrænsning af
statsløshed (1961)
De kontraherede stater, som handler i henhold til den af De
forenede Nationers Generalforsamling den 4. december 1954 vedtagne
resolution 896 (IX), og som anser det for ønskeligt at
begrænse statsløshed ved mellemfolkelig overenskomst,
er blevet enige om følgende:
Artikel 1
1. en kontraherende stat skal give statsborgerret til personer,
der er født på dens territorium, og som ellers ville
blive statsløse. Sådan statsborgerret skal gives
a) ved fødsel, i henhold til lov, eller
b) efter ansøgning, som af den pågældende
selv ellers på hans vegne indgives til vedkommende myndighed
i den af landets lovgivning foreskrevne form. Medmindre andet
følger af bestemmelserne i denne artikels stk. 2, kan en
sådan ansøgning ikke afslås.
En kontraherende stat, hvis lovgivning hjemler meddelelse af
statsborgerret i overensstemmelse med punkt b) i dette stk., kan
også meddele statsborgerret i henhold til lov under
sådanne aldersmæssige og andre betingelser, som
måtte være foreskrevet i den nationale lovgivning.
En kontraherende stat kan gøre meddelelse af
statsborgerret i henhold til denne artikels stk. 1 b)
afhængig af een eller flere af følgende
betingelser:
a) at ansøgning indgives inden for et af den
kontraherende stat fastsat tidsrum, begyndende senest med
18-års alderen og ophørende tidligst med 21-års
alderen, dog at der tilstås den pågældende mindst
eet år, i løbet af hvilket han i henhold til
lovgivningen kan indgive ansøgning på egne vegne uden
at skulle indhente samtykke hertil.
b) at den pågældende har haft fast bopæl
på den kontraherende stats territorium i en af denne stat
fastsat periode, der dog højst må være på
fem år umiddelbart forud for ansøgningens indgivelse,
eller på ti år ialt;
c) at den pågældende ikke er fundet skyldig i nogen
forbrydelse mod statens sikkerhed eller er blevet idømt
fængselsstraf på fem år eller derover for en
strafbar handling;
d) at den pågældende altid har været
statsløs.
3. Uanset bestemmelserne i denne artikels stk. 1 b) og stk. 2
skal et barn, der er født i ægteskab på den
kontraherende stats territorium, og hvis moder har statsborgerret i
denne stat, ved fødslen erhverve samme statsborgerret,
såfremt det ellers ville blive statsløs.
4. En kontraherende stat skal meddele statsborgerret til enhver
person, der ellers ville blive statsløs, og som ikke kan
erhverve statsborgerret i den kontraherende stat, på hvis
territorium han er født - fordi han har passeret
aldersgrænsen for indgivelse af ansøgning herom eller
ikke opfylder de stillede bopælsbetingelser - såfremt
en af hans forældre på tidspunktet for hans
fødsel var statsborger i førstnævnte
kontraherende stat. Hvis den pågældendes forældre
på tidspunktet for hans fødsel ikke havde samme
statsborgerret, skal spørgsmålet om, hvorvidt den
pågældende i statsborgerretlig henseende bør
følge faderen eller moderen, afgøres i henhold til
den i den kontraherende stat gældende lovgivning. Hvis
ansøgning om erhvervelse af sådan statsborgerret er
nødvendig, skal denne indgives til vedkommende myndighed af
ansøgeren selv eller på hans vegne i den af det
pågældende lands lovgivning foreskrevne form. Bortset
fra de i denne artikels stk. 5 nævnte tilfælde kan
sådan ansøgning ikke afslås.
5. En kontraherende stat kan gøre meddelelse af
statsborgerret i henhold til bestemmelserne i denne artikels stk. 4
afhængig af een eller flere følgende betingelser:
a) at ansøgning indgives, før ansøgeren har
opnået en af den kontraherende stat fastsat alder, der dog
skal være mindst 23 år;
b) at den pågældende har haft fast bopæl
på den kontraherende stats territorium i en af denne stat
fastsat periode, der dog højst må være på
tre år umiddelbart forud for ansøgningens
indgivelse;
c) at den pågældende altid har været
statsløs.
Artikel 2
Et på en kontraherende stats territorium fundet hittebarn
skal, hvor der ikke foreligger bevis for det modsatte, anses som
født på dette territorium af forældre, der har
statsborgerret i den pågældende stat.
Artikel 3
Med henblik på afgrænsning af de kontraherende
staters forpligtelser i medfør af denne konvention skal
fødsel om bord på skib eller luftfartøj
betragtes som sket på den stats territorium, under hvis flag
skibet sejler, eller i hvilken luftfartøjet er
registreret.
Artikel 4
1. En person, der ikke er født på en kontraherende
stats territorium, men hvis fader eller moder på tidspunktet
for fødslen var statsborger i en kontraherende stat, skal
erhverve statsborgerret i denne stat, hvis han ellers ville blive
statsløs. Har forældrene på tidspunktet for
fødslen ikke samme statsborgerret skal
spørgsmålet om, hvorvidt den pågældende i
statsborgerretlig henseende skal følge faderen eller
moderen, afgøres efter den kontraherende stats lovgivning.
Statsborgerret, som meddeles i henhold til bestemmelserne i dette
stk., skal gives:
a) ved fødslen, i henhold til lov, eller
b) efter en af den pågældende selv eller på
hans vegne til vedkommende myndighed indgivet ansøgning den
af landets lovgivning foreskrevne form. Medmindre andet
følger af bestemmelserne i denne artikels stk. 2, kan en
sådan ansøgning ikke afslås.
2. En kontraherende stat kan gøre meddelelse af
statsborgerret i henhold til bestemmelserne i denne artikels stk. 1
afhængig af een eller flere af følgende
betingelser:
a) at ansøgning indgives, inden ansøgeren
når en af den kontraherende stat fastsat alder, der dog skal
være mindst 23 år;
b) at den pågældende har haft fast bopæl
på den kontraherende stats territorium i et af denne stat
fastsat tidsrum, der dog højst må være på
tre år umiddelbart forud for ansøgningen
indgivelse;
c) at den pågældende ikke ved nogen domstol er
fundet skyldig i nogen forbrydelse mod statens sikkerhed;
d) at den pågældende altid har været
statsløs.
Artikel 5
1. Hjemler lovgivningen i en kontraherende stat fortabelse af
statsborgerret som følge af ændringer i en
statsborgers personlige status, f.eks. ved ægteskabs
indgåelse eller opløsning, legitimation, anerkendelse
af faderskab eller adoption, skal sådan fortabelse være
betinget af besiddelse eller erhvervelse af anden
statsborgerret.
2. Hvis et uden for ægteskab født barn fortaber sin
statsborgerret i en kontraherende stat i henhold til denne stats
lovgivning som følge af anerkendelse af faderskabet, skal
der gives barnet lejlighed til at generhverve statsborgerretten ved
skriftlig ansøgning til vedkommende myndighed, og de for
imødekommelse af en sådan ansøgning
gældende betingelser må ikke være strengere end
de i denne konventions artikel 1, stk. 2 fastsatte.
Artikel 6
Hvis en persons ægtefælle eller børn i
henhold til en kontraherende stats lovgivning mister
statsborgerretten som følge af, at den nævnte person
fortaber eller fratages sin statsborgerret, skal deres fortabelse
af statsborgerret være betinget af besiddelse eller
erhvervelse af anden statsborgerret.
Artikel 7
1.a) Såfremt en kontraherende stats lovgivning tillader
frasigelse af statsborgerret, må sådan frasigelse ikke
medføre fortabelse af statsborgerret, medmindre den
pågældende besidder eller erhverver anden
statsborgerret.
b) Bestemmelsen i stk. a) i dette stk. kommer ikke til
anvendelse, for så vidt den er i strid med de principper, der
er fastlagt i artiklerne 13 og 14 i den af De forenede Nationers
Generalforsamling den 10. december 1948 tiltrådte
Verdenserklæring om Menneskerettighederne.
2. En statsborger i en kontraherende stat, som ansøger om
naturalisation i et fremmed land, skal ikke fortabe sin
statsborgerret, medmindre han erhverver eller har fået
tilsagn om at kunne erhverve statsborgerret i vedkommende fremmede
land.
3. Medmindre andet følger af stk. 4 og 5 i denne artikel,
skal en statsborger i en kontraherende stat ikke på grund af
udrejse, bopæl i udlandet, undladelse af registrering eller
af lignende årsager fortabe sin statsborgerret, såfremt
han derved ville blive statsløs.
4. En naturaliseret person kan fortabe sin statsborgerret som
følge af bopæl i udlandet i en i den kontraherende
stats lovgivning fastsat periode, der dog skal være på
mindst syv på hinanden følgende år,
såfremt han ikke over for vedkommende myndighed
erklærer, at han ønsker at bevare sin
statsborgerret.
5. Er en statsborger i en kontraherende stat født uden
for statens territorium, kan denne stats lovgivning gøre
bevarelse af statsborgerret efter udløbet af eet år,
regnet fra myndighedsalderens opnåelse, betinget af fast
bopæl på dette tidspunkt på statens territorium
eller registrering hos vedkommende myndighed.
6. Bortset fra de i denne artikel nævnte tilfælde
kan ingen person fortabe sin statsborgerret i en kontraherende
stat, dersom sådan fortabelse ville gøre ham
statsløs, og selv om en sådan fortabelse ikke
måtte være udtrykkelig udelukket ifølge andre
bestemmelser i denne konvention.
Artikel 8
1. En kontraherende stat må ikke fratage nogen person
statsborgerretten, hvis en sådan fratagelse ville gøre
den pågældende statsløs.
2. Uanset bestemmelsen i denne artikels stk. 1 kan en person
fratages statsborgerret i en kontraherende stat:
a) i de tilfælde, hvor artikel 7. stk. 4 og 5 tillader, at
en person fortaber sin statsborgerret;
b) hvor statsborgerret er opnået ved urigtige anbringender
eller svig.
3. Uanset bestemmelserne i denne artikels stk. 1 bevarer en
kontraherende stat adgangen til at fratage en person
statsborgerretten, hvis den på undertegnelses-,
ratifikations- eller tiltrædelsesdatoen udtrykkeligt afgiver
erklæring om, at den ønsker at bevare denne adgang af
een eller flere af følgende grunde, når disse
indgår i statens lovgivning på det
pågældende tidspunkt:
a) at den pågældende i strid med sin loyalitetspligt
over for den kontraherende stat
i) på trods af den kontraherende stats udtrykkelige forbud
har ydet eller har fortsat med at yde en anden stat tjenester eller
har modtaget eller har fortsat med at modtage vederlag fra en anden
stat, eller
ii) har udvist en for statens livsvigtige interesser
særdeles skadelig adfærd;
b) at den pågældende har aflagt ed til eller afgivet
formel erklæring om tilhørsforhold til en anden stat
eller klart har vist sin beslutning om at unddrage sig sit
tilhørsforhold til den kontraherende stat.
4. En kontraherende stat kan kun udøve den i henhold til
denne artikels stk. 2 og 3 givne adgang til at fratage
statsborgerret med hjemmel i love, der giver den
pågældende rimelig lejlighed til at gøre sine
indsigelser gældende for en domstol eller anden
uafhængig instans.
Artikel 9
Ingen kontraherende stat må fratage nogen person eller
persongruppe deres statsborgerret af racemæssige, etniske
religiøse eller politiske grunde.
Artikel 10
1. Alle traktater mellem kontraherende stater vedrørende
overdragelse af territorium skal indeholde bestemmelser med henblik
på at sikre, at ingen person bliver statsløs som
følge af overdragelsen. En kontraherende stat skal så
vidt muligt drage omsorg for, at enhver sådan traktat, der
afsluttes med en ikke-kontraherende stat, indeholder sådanne
bestemmelser.
2. I mangel af sådanne bestemmelser skal en kontraherende
stat, som får overdraget eller på anden måde
erhverver territorium, give statsborgerret til personer, der i
modsat fald ville blive statsløse som følge af
overdragelsen eller erhvervelsen.
Artikel 11
De kontraherende stater påtager sig inden for De forenede
Nationers rammer, og snarest efter deponering af det sjette
ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument, at virke til
fremme af oprettelse af en institution, hvor personer, der anser
sig for omfattet af konventionens bestemmelser, kan få deres
krav undersøgt og modtage bistand ved forelæggelsen af
dem hos vedkommende myndighed.
Artikel 12
1. Over for en kontraherende stat, der ikke i henhold til
bestemmelserne i denne konventions artikel 1, stk. 1, eller artikel
4 meddeler statsborgerret ved fødsel i henhold til lov skal
bestemmelserne i artikel 1, stk. 1, respektive artikel 4, finde
anvendelse på såvel personer, der fødes
før, som personer, der fødes efter denne
konventionsikrafttrædelse.
2. Bestemmelserne i denne konventions artikel 1, stk. 4, skal
finde anvendelse på såvel personer, der fødes
før, som personer der fødes efter dens
ikrafttrædelse.
3. Bestemmelserne i denne konventions artikel 2 skal kun finde
anvendelse på hittebørn, der findes på en
kontraherende stats territorium, efter at konventionen er
trådt i kraft i den pågældende stat.
Artikel 13
Denne konvention berører ikke sådanne
videregående bestemmelser, der tager sigte på
begrænsning af statsløshed, og som måtte
være i kraft eller træde i kraft i en kontraherende
stats lovgivning, eller som måtte foreligge eller blive
optaget i nogen anden konvention, traktat eller overenskomst mellem
to eller flere kontraherende stater.
Artikel 14
Uenighed mellem kontraherende stater om fortolkning eller
anvendelse af denne konvention skal, hvis den ikke kan
bilægges på anden måde, på begæring
af en af de stridende parter forelægges for den
Internationale Domstol.
Artikel 15
1. Denne konvention skal gælde for alle territorier, som
ikke er selvstyrende, eller som er under formynderskab eller
kolonistyre, samt for andre territorier uden for moderlandet, for
hvis internationale forbindelser en kontraherende stat har
ansvaret; medmindre andet følger af denne artikels stk. 2,
skal den pågældende kontraherende stat på
tidspunktet for undertegnelse, ratifikation eller tiltrædelse
afgive erklæring angående de territorier uden for
moderlandet, for hvis vedkommende konventionen umiddelbart skal
finde anvendelse som følge af en sådan undertegnelse,
ratifikation eller tiltrædelse.
2. Såfremt et territorium uden for moderlandet i
statsborgerretlig henseende ikke behandles som en integrerende del
af moderlandet, eller såfremt der i henhold til forfatning
eller sædvane i den kontraherende stat eller territoriet uden
for moderlandet kræves forudgående samtykke fra
territoriet til konventionens anvendelse på dette, skal den
pågældende kontraherende stat søge at sikre sig
det nødvendige samtykke fra territoriet inden for tolv
måneder fra datoen for den pågældende
kontraherende stats undertegnelse af konventionen, og den
kontraherende stat skal efter indhentet samtykke notificere De
forenede Nationers generalsekretær herom. Denne konvention
skal finde anvendelse på det eller de i notifikationen
omhandlede territorium eller territorier fra den dato, på
hvilken generalsekretæren modtager den nævnte
notifikation.
3. Efter udløbet af den i denne artikels stk. 2
nævnte tolv-måneders frist skal de
pågældende kontraherende stater give
generalsekretæren meddelelse om resultaterne af de
forhandlinger, der er blevet ført med de territorier uden
for moderlandet, for hvis internationale forbindelser de har
ansvaret, og som ikke har givet deres samtykke til anvendelsen af
denne konvention.
Artikel 16
1. Denne konvention skal stå åben for undertegnelse
i De forenede Nationers hovedsæde fra den 30. august 1961 til
den 31. maj 1962.
2. Denne konvention skal stå åben for
undertegnelse:
a) for alle De forenede Nationers medlemsstater;
b) for enhver anden stat, der indbydes til deltagelse i De
forenede Nationers konference angående afskaffelse eller
begrænsning af fremtidig statsløshed;
c) for enhver stat, som fra De forenede Nationers
generalforsamling modtager opfordring til at undertegne eller
tiltræde konventionen.
3. Denne konvention skal ratificeres, og
ratifikationsinstrumentet deponeres hos De forenede Nationers
generalsekretær.
4. De i denne artikels stk. 2 nævnte stater vil kunne
tiltræde denne konvention. Tiltrædelse sker ved et
tiltrædelsesinstrument som deponeres hos De forenede
Nationers generalsekretær.
Artikel 17
1. Enhver stat kan på tidspunktet for undertegnelse,
ratifikation eller tiltrædelse tage forbehold med hensyn til
artiklerne 11, 14 eller 15.
2. Der kan ikke tages andre forbehold over for denne
konvention.
Artikel 18
1. Denne konvention træder i kraft to år efter
datoen for deponeringen af det sjette ratifikations- eller
tiltrædelsesinstrument.
2. I enhver stat, der efter deponeringen af det sjette
ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument ratificerer eller
tiltræder denne konvention, skal den træde i kraft
på den halvfemsindstyvende dag efter vedkommende stats
deponering af sit ratifikations- eller
tiltrædelsesinstrument, eller tidligst på datoen for
denne konventions ikrafttrædelse i overensstemmelse med
bestemmelserne i denne artikels stk. 1.
Artikel 19
1. En kontraherende stat kan når som helst opsige
konventionen ved skriftlig notifikation til De forenede Nationers
generalsekretær. En sådan opsigelse træder i
kraft for den pågældende kontraherende stat eet
år efter, at generalsekretæren har modtaget den.
2. I tilfælde, hvor denne konvention i overensstemmelse
med bestemmelserne i artikel 15 er trådt i kraft i en
kontraherende stats territorium uden for moderlandet, kan denne
stat når som helst derefter med vedkommende territoriums
samtykke notificere De forenede Nationers generalsekretær om
den for territoriet særskilte opsigelse af konventionen.
Opsigelsen træder i kraft eet år efter, at sådan
notifikation er tilgået generalsekretæren, som skal
underrette alle andre kontraherende stater om notifikationen og om
datoen, på hvilken den er modtaget.
Artikel 20
1. De forenede Nationers generalsekretær skal underrette
alle medlemmer af De forenede Nationer og de i artikel 16 omtalte
ikke-medlemsstater om følgende enkeltheder:
a) undertegnelser, ratifikationer og tiltrædelser i
henhold til artikel 16;
b) forbehold i henhold til artikel 17;
c) datoen for denne konventions ikrafttrædelse i
medfør af artikel 18;
d) opsigelser i henhold til artikel 19.
2. De forenede Nationers generalsekretær skal, senest
efter deponeringen af det sjette ratifikations- eller
tiltrædelsesinstrument, forelægge
spørgsmålet om oprettelse af den i artikel 11
nævnte institution for generalforsamlingen.
Artikel 21
Denne konvention skal registreres af De forenede Nationers
generalsekretær på datoen for dens
ikrafttrædelse.
TIL BEKRÆFTELSE HERAF har nedenstående
befuldmægtigede undertegnet denne konvention
Skriftlig fremsættelse
Tom Behnke
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
fælles international fortolkning eller ændring af
FN´s statsløsekonvention
(Beslutningsforslag nr. B 25)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.