Skriftlig fremsættelse (13. april
2012)
Finansministeren (Bjarne
Corydon)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Det Centrale Personregister, lov om dag-, fritids- og klubtilbud
mv. til børn og unge, lov om folkeskolen og sundhedsloven
(Overgang til obligatorisk digital selvbetjening for borgere for
så vidt angår anmeldelse af flytning, ansøgning
om plads i dagtilbud, indskrivning i folkeskole og
skolefritidsordning samt ansøgning om sundhedskort og
EU-sygesikringskort)
(Lovforslag nr. L 159)
Lovforslaget er en del af udmøntningen af den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 fra august
2011. Digitaliseringsstrategien er udarbejdet i samarbejde med KL
og Danske Regioner. Regeringen har tilsluttet sig
digitaliseringsstrategien i oktober 2011 som grundlag for det
videre arbejde med digitalisering på tværs af kommuner,
regioner og statslige myndigheder. Lovforslaget er tillige et led i
realiseringen af regeringsgrundlagets målsætning om, at
al kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige
skal foregå digitalt inden udgangen af 2015.
Formålet med lovforslaget, der er en samlelov, er at
indføre, at det bliver obligatorisk for de borgere, der kan,
at benytte de digitale selvbetjeningsløsninger, når
borgeren skal anmelde flytning, ansøge om plads i dagtilbud,
indskrive barn i folkeskole, opskrive barn i SFO samt ved
ansøgning om sundhedskort og om det blå
EU-sygesikringskort.
Lovforslaget skal samtidig være med til at sikre, at der
tages hånd om borgere med særlige behov, der af den ene
eller anden årsag ikke kan anvende de digitale
selvbetjeningsløsninger. Det er kommunerne, der
administrerer lovene og skal sikre den rette hjælp og
vejledning til borgerne, herunder at borgere, der ikke kan anvende
den digitale selvbetjeningsløsning, anvises en anden
måde at ansøge, anmelde mv. på. Det er endvidere
kommunerne, der har ansvaret for de selvbetjeningsløsninger,
de stiller til rådighed for borgeren.
På grund af et ekstraordinært arbejdspres i
centraladministrationen i første halvår 2012 og et
betydeligt behov for koordination fremsættes lovforslaget
efter den 1. april. Lovforslaget ønskes vedtaget i
indeværende folketingsår.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.