Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 16. maj 2013
1 Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 16, 17, 19 og 20, herunder om
deling af forslaget. Erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3-15 og 18.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar
2013 og var til 1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 12. december 2012 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 85. Den 27. februar 2013
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Bjarne
Rasmussen, Aalborg.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de af erhvervs- og
vækstministeren under nr. 3-15 og 18 og de af EL under nr. 2,
17, 19 og 20 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod det af EL under nr. 16 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse med de af erhvervs- og
vækstministeren under nr. 3-15 og de af EL under nr. 2 og 16
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af EL under nr.
17, 19 og 20 stillede ændringsforslag og imod det af
erhvervs- og vækstministeren under nr. 18 stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at EL anerkender, at der med lovforslaget indføres
»skærpede sejladssikkerhedsmæssige krav i
arktiske farvande og styrkelse af søfarendes retsstilling
ved sørøveri«.
EL udtrykker dog bekymring for, om
lovforslaget helt lever op til sit formål, hvad angår
de skærpede krav til sikkerheden for sejlads i arktiske
farvande. Således mener EL, at havnestatskontrollen med
krydstogtskibe, der besejler grønlandsk farvand, i det
omfang den ikke forinden har været gennemført i dansk
havn, bør udføres på ankerpladserne i de
grønlandske havne, når skibene ankrer op her for
ilandsætning af passagerer.
De danske regler for isklassificering
forhindrer ikke, at der i dag sejler krydstogtskibe uden
isforstærkning - med flere tusinde passagerer - rundt i
grønlandsk farvand. Det er efter EL's mening ikke
acceptabelt. Hensynet til menneskeliv og havmiljø burde
tilsige, at kun krydstogtskibe med isforstærkning efter de
nationale danske regler skal have adgang til grønlandsk
farvand, indtil IMO's nye polarkode foreligger - tidligst i
2017.
EL mener at kunne læse »mellem
linjerne« på de svar, som
ministeren/Søfartsstyrelsen har givet på de mange
spørgsmål, EL har stillet, at der ved udarbejdelsen af
lovforslaget og den senere udarbejdelse af bekendtgørelse er
blevet/vil blive skelet for meget til de angiveligt kommercielle
interesser, som det grønlandske hjemmestyre har med hensyn
til udviklingen af turismen i Grønland.
EL har stillet ændringsforslag om
oprettelse af et uafhængigt piratråd, som skal sikre en
hurtig afslutning på en gidselaffære, hvor danske
søfolk og søfolk ombord på danske skibe er
blevet taget som gidsler. EL lægger ikke skjul på, at
den netop overståede gidselaffære, hvor søfolk
fra det danske rederi Shipcrafts skib »Leopard« blev
holdt som gidsler i Somalia i 838 dage, har dannet baggrund for
forslaget om et uafhængigt piratråd. EL finder det
uacceptabelt, at et rederi - af økonomiske årsager -
kan få lov til at trække en gidselaffære i
langdrag.
EL stemmer imod lovforslag B. EL kan ikke
tilslutte sig en modernisering af skibsregistreringsreglerne, som
har til formål at gøre det lettere for rederier fra
tredjelande at få skibe registreret i DIS-registeret.
EL har hele tiden været imod
oprettelse af DIS-registeret. DIS-loven indebærer forbud mod
eksisterende overenskomsters gyldighed, begrænser
rækkevidden af overenskomster indgået af danske
forbund, så udlændinge ikke omfattes, forhindrer
personer i overenskomstmæssigt at lade sig repræsentere
af et dansk forbund og tillader arbejde af samme karakter og
værdi at blive udført til forskellig løn. EL
finder, at sådanne forhold kun er en bananrepublik
værdige.
Den internationale arbejderorganisation ILO
har siden DIS-lovens vedtagelse i sine årlige rapporter til
generalforsamlingen udtalt, at DIS-loven strider mod konventionerne
87 og 98 og har hvert år siden henstillet til den danske
regering at ændre loven, så den kommer i
overensstemmelse med konventionerne.
EL kan heller ikke tilslutte sig
lovforslagets svækkelse af nationalitetskravet for
partsrederier, da det udelukkende har til formål at
gøre det lettere for udenlandske interesser at drive
rederivirksomhed i Danmark, hvilket alt andet lige svækker
kontrollen med den pågældende virksomhed.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de af erhvervs- og vækstministeren under nr. 3-15 og de
af EL under nr. 2, 17, 19 og 20 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det af EL under nr. 16 og det af
erhvervs- og vækstministeren under nr. 18 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af søloven og forskellige andre
love (Skærpede sejladssikkerhedsmæssige krav i arktiske
farvande, styrkelse af søfarendes retsstilling ved
sørøveri, justering af skibsregistreringsreglerne,
gennemførelse af konventionen om aftaler for international
transport af gods helt eller delvis til søs,
gennemførelse af ændringsprotokol til konventionen om
ansvar for forureningsskade opstået i forbindelse med
søtransport af farlige og forurenende stoffer og
nedlæggelse af Dykkerrådet)« omfattende § 1,
nr. 1 og 3-35, og §§ 2-12.
B. »Forslag
til lov om ændring af søloven (Modernisering af
skibsregistreringsreglerne)« omfattende § 1, nr. 1 og 2,
§ 10, stk. 1, og § 12, stk. 1 og 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
2) Nr. 1
affattes således:
»1. § 1, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Som dansk
ejer anses:
1) Danske
statsborgere.
2) Danske
statsinstitutioner og kommuner.
3) Juridiske
personer, som er oprettet i medfør af dansk lovgivning eller
registreret som danske selskaber, stiftelser eller foreninger her i
landet.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
17 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Et skib,
der er optaget i medfør af § 1, udslettes på
ejerens skriftlige begæring, såfremt skibet
ønskes optaget i et udenlandsk register og skibet
administreres, kontrolleres og dirigeres effektivt fra Danmark, jf.
dog § 20, stk. 3. Et skib, som er optaget i medfør af
§ 1, kan også udslettes på ejerens skriftlige
begæring, såfremt skibet optages i registeret i et
andet land, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller er
omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, og drives derfra eller har anden reel
tilknytning til det pågældende land, jf. dog § 20,
stk. 3.««
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Præcisering]
4) I
nr. 9 ændres i den indledende
tekst »Kapitel 11 affattes således« til:
»Efter kapitel 10 indsættes«.
[Lovteknisk justering]
5) I
det under nr. 9 foreslåede § 211 ændres i stk. 3, nr. 4, »de er
uforenelige« til: »reglerne er uforenelige«.
[Præcisering]
6) I
det under nr. 9 foreslåede § 218 ændres i stk. 2 »og denne faktisk er
tilgængelig for denne« til: »og denne faktisk er
tilgængelig for fordringshaveren«.
[Præcisering]
7) I
det under nr. 10 foreslåede § 255 ændres i stk. 3 »bestemmelser, som afviger
sådanne bestemmelser« til: »bestemmelser, som
fraviger konventionen«.
[Præcisering]
8) I
det under nr. 10 foreslåede § 256 indsættes i stk. 7, 2. pkt., efter
»aftalens«: »og oplysningernes«.
[Præcisering]
9) I
det under nr. 10 foreslåede § 265 ændres i stk. 1, 2. pkt., »denne« til:
»containeren eller køretøjet«, og
»den« til: »containeren eller
køretøjet«.
[Præcisering]
10) I
det under nr. 10 foreslåede § 276 ændres i stk. 1, nr. 1, »en maritim
udførende part« til: »den maritime
udførende part«.
[Præcisering]
11) I
det under nr. 10 foreslåede § 301 ændres i stk. 5 »til godsets tilstand«
til: »forstås godsets tilstand«.
[Præcisering]
12) I
nr. 32 ændres i den indledende
tekst »nr. 6 og 7« til: »nr. 5 og 6«, og
numrene betegnes som nr. 5 og 6.
[Lovteknisk justering]
13) I
det under nr. 35 foreslåede § 504 indsættes i stk. 1 som 3.
pkt.:
»Fristen afbrydes ved anlæggelse af
søgsmål.«
[Præcisering]
Til § 5
14)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
10 a, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »den i
stk. 2 nævnte« til: »den i stk. 3
nævnte«.«
[Konsekvensændring]
15) Nr.
6-8 udgår, og i stedet indsættes:
»6. §§ 18 c og 18
d med tilhørende overskrifter ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 18
c. Hvis et skib anløber farvande eller havne, hvor
der er fare for sørøveri, har rederen pligt til at
drage omsorg for de søfarende. Rederen skal, i
overensstemmelse med hvad der må anses som god rederipraksis,
træffe foranstaltninger med henblik på at forberede
skibet og besætningen på mulige overfald, forebygge
overfald og håndtere tilfælde, hvor skibet angribes,
herunder hvis besætningsmedlemmer tages som gidsler.
3 b. Søfarendes
fritagelse for tjeneste m.v. i forbindelse med graviditet og
barsel
§ 18 d.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om søfarendes fritagelse for tjeneste om bord
på grund af graviditet og barsel.
Stk. 2. En
søfarende, der fratræder på grund af graviditet,
eller som kræver afsked efter § 9, har ret til
graviditets-/barselshyre. Dette gælder kun, så
længe hun ikke har andet arbejde, og højst 2
måneder fra fratrædelsestidspunktet.
Stk. 3. Er den
søfarendes tjenesteaftale tidsbegrænset, kan rederens
pligt til at betale hyre efter stk. 2 dog ikke strækkes ud
over det tidspunkt, hvor ansættelsesforholdet i henhold til
aftalen ophører.
3 c. Søfarendes
ret til tjenestefrihed som følge af tvingende
familiemæssige årsager
§ 18 e. En
søfarende har ret til tjenestefrihed uden hyre, når
tvingende familiemæssige årsager gør sig
gældende i tilfælde af sygdom eller ulykke, som
gør den søfarendes umiddelbare tilstedeværelse
påtrængende nødvendig i hjemmet (force
majeure).
Stk. 2. Under
tjenestefriheden kan den søfarende, uanset hvad der er
bestemt i § 6 om fratrædelseshavn, opsige
tjenesteforholdet med det aftalte eller det i § 5 eller §
37 nævnte opsigelsesvarsel.««
[Lovtekniske justeringer]
Af et mindretal
(EL):
16)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 20
indsættes:
»5. a.
Piratrådet
§ 20 a.
Erhvervs- og vækstministeren nedsætter et
uafhængigt piratråd, der har til formål at
rådgive rederier og andre, der udsættes for
sørøveri og gidselstagning. Rådet består
af 1 formand, et ligeligt antal medlemmer indstillet af redernes og
de søfarendes organisationer og et antal medlemmer, der
repræsenterer indsigt i sikkerhedsmæssige
spørgsmål, jura og andre forhold i relation til
gidseltagning m.v.
Stk. 2. Rådet
samarbejder med eventuelle lignende råd i andre lande og skal
til stadighed holde sig ajour med aktuelle trusler og
løsninger i forbindelse med sørøveri.
Stk. 3. Rederier, der
rammes af sørøveri, er forpligtede til at lade sig
rådgive af Piratrådet.
Stk. 4. Såfremt
der ikke inden 6 måneder efter en gidseltagning er sket
frigivelse, lader Piratrådet en forhandlergruppe
forestå forhandlingerne med gidseltagere på rederiets
vegne.
Stk. 5. Alle udgifter i
forbindelse med forhandling og løsning af en gidselsag, som
en forhandlergruppe efter stk. 4 forestår på et rederis
vegne, påhviler det pågældende rederi. Skyldige
beløb inddrives i overensstemmelse med de almindelige regler
om inddrivelse af gæld til det offentlige.««
[Oprettelse af piratråd]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
17) Nr.
1 affattes således:
»1. § 1, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Partrederier anses for dansk ejede, hvis mindst halvdelen af
partsrederiet ejes af fysiske eller juridiske personer, som er
omfattet af stk. 2, og den bestyrende reder opfylder betingelserne
i stk. 2.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
18) Nr.
2 affattes således:
»2. § 2 affattes således:
Ȥ
2. For handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf.
§ 1, kan erhvervs- og vækstministeren fastsætte
regler om betingelserne for registrering som dansk skib, herunder
krav om, at skibet skal administreres, kontrolleres og dirigeres
fra Danmark. For handelsskibe, som tilhører juridiske
personer, som ikke er omfattet af Den Europæiske Unions
regler om etableringsret og udveksling af tjenesteydelser, kan
erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om, at
selskabet skal foretage sekundær etablering i Danmark gennem
oprettelse af et datterselskab, en filial eller et agentur. For
handelsskibe, som tilhører personer, selskaber el.lign. ,
som er omfattet af Den Europæiske Unions regler om
etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed og
udveksling af tjenesteydelser, kan erhvervs- og
vækstministeren fastsætte regler om, at ejeren skal
udpege en enhed i Danmark, der kan rettes henvendelse til i
kontroløjemed og lign. , og som kan stævnes på
ejerens eller på rederens vegne.
Stk. 2. For andre skibe
end handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf. § 1, men
som tilhører personer, selskaber el.lign. , som er omfattet
af Den Europæiske Unions regler om etableringsret,
arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af
tjenesteydelser, kan erhvervs- og vækstministeren
fastsætte regler om betingelserne for registrering som dansk
skib, herunder krav om, at skibet skal administreres, kontrolleres
og dirigeres fra Danmark.
Stk. 3. Skibe optaget i
skibsregisteret i medfør af stk. 1 og 2 sidestilles i enhver
henseende med danske skibe og er berettigede til at føre
dansk flag.««
[Ændring vedrørende
registrering af udenlandske skibe i de danske skibsregistre]
Til § 10
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
19) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 12
20)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 12
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 17, 19 og
20
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag (A og B), således at bestemmelserne om
partsrederiernes sammensætning (mindst halvdelen af dansk
herkomst) udskilles til det under B nævnte forslag.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk justering samt
præcisering af, hvilke landes registre skibet kan optages i
med udsletning i dansk register som følge, når skibet
drives fra eller har anden reel tilknytning til det
pågældende land.
Til nr. 4, 8, 12 og 15
Der er alene tale om lovtekniske og
sproglige justeringer.
Til nr. 5
Der er tale om en præcisering af, at
det foreslåede kapitel 11 i søloven ikke vil finde
anvendelse, i det omfang reglerne i kapitlet er uforenelige med den
lovgivning om erstatning til arbejdstagere eller sociale
sikringsordninger, som finder anvendelse.
Til nr. 6
Der er alene tale om en præcisering
af, at den foreslåede § 218, stk. 1, i søloven
finder tilsvarende anvendelse, når ejeren i overensstemmelse
med HNS-konventionen har oprettet en begrænsningsfond i en
fremmed konventionsstat, forudsat at fordringshaveren har adgang
til den domstol eller anden myndighed, der administrerer fonden, og
denne faktisk er tilgængelig for fordringshaveren.
Til nr. 7
Der er tale om en præcisering af, at
for transportaftaler omfattet af konventionen om aftaler for
international transport af gods helt eller delvis til søs
skal det i transportdokumentet oplyses, at bestemmelser, som
afviger fra konventionen, er ugyldige, i den udstrækning de
direkte eller indirekte udelukker, begrænser eller
forøger afsenderens, modtagerens, rådighedshaverens,
ihændehaverens, den kontraktbestemte afsenders,
transportørens eller den maritime udførende parts
forpligtelser eller ansvar for manglende opfyldelse af sine
forpligtelser efter sølovens kapitel 13 i strid med den
foreslåede § 255, stk. 1, i søloven.
Til nr. 9
Der er tale om en præcisering af, at
transportøren ved levering af gods i container eller
på køretøj ikke er forpligtet til at
undersøge hverken containeren eller køretøjet
indvendigt, medmindre der er grund til at tro, at containeren eller
køretøjet er mangelfuldt pakket.
Til nr. 10
Der er tale om en præcisering af, at
den konkrete maritime udførende parts tjenesteydelser for
transportøren skal have en nærmere tilknytning til en
kontraherende stat for at være omfattet af de i stk. 1
nævnte rettigheder og pligter i det foreslåede kapitel
13.
Til nr. 11
Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 13
Der er tale om en præcisering af, at
den 2-årige frist for anlæggelse af
søgsmål afbrydes ved anlæggelse af
søgsmål, hvilket er i overensstemmelse med
sølovsudvalgets anbefalinger i betænkning om aftaler
om transport af gods helt eller delvist til søs.
Til nr. 14
Der er alene tale om en
konsekvensændring som følge af § 5, nr. 2.
Til nr. 16
Det foreslås at oprette et
uafhængigt piratråd, hvis opgave det er at
rådgive rederier og andre, der udsættes for
sørøveri og gidseltagning.
Til nr. 18
Moderne international skibsfart og
finansieringen heraf sker i stigende omfang ved nye
ejerkonstruktioner, hvor banker og andre finansielle virksomheder
og ikke egentlige rederier ejer skibe og overgiver driften til
andre uden deltagelse i eller indflydelse på den tekniske
eller kommercielle drift.
Det er derfor regeringens opfattelse, at
lovforslagets formål om øget aktivitet, vækst og
jobskabelse kan tilgodeses i endnu højere grad ved at
erstatte det gældende etableringskrav for personer, selskaber
el.lign. , der er hjemmehørende i et land, der er tilsluttet
Den Europæiske Union eller er omfattet af aftalen om Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
(EU/EØS-lande), med et krav om, at der blot skal udpeges en
enhed i Danmark, som danske myndigheder kan rette henvendelse til i
kontroløjemed m.v., og som kan stævnes på
ejerens eller rederens vegne.
Efter gældende ret, jf.
bekendtgørelserne nr. 1044 og nr. 1046 af 6. december 1996
om registrering i henholdsvis Skibsregistret og DIS af skibe, hvis
ejer ikke opfylder nationalitetsbetingelserne i sølovens
§ 1, kan et selskab hjemmehørende i
EU/EØS-landene registrere skibe i de danske skibsregistre,
hvis følgende to betingelser er opfyldt:
Selskabet foretager sekundær
etablering i Danmark gennem oprettelse af et datterselskab, en
filial eller et agentur (etableringsbetingelsen).
Skibet administreres, kontrolleres og
dirigeres effektivt fra Danmark (aktivitetsbetingelsen).
Det følger af den gældende
bestemmelse i sølovens § 17, stk. 1, sammenholdt med
§ 20, stk. 3, at skibet mister retten til at føre dansk
flag og kan slettes af registeret, hvis ejeren ikke længere
opfylder betingelserne for registreringen.
For at stimulere og fastholde aktivitet i
rederiernes danske landorganisationer skønnes det endvidere
hensigtsmæssigt at fastholde aktivitetsbetingelsen kombineret
med et krav om, at der skal udpeges en enhed, der kan rettes
henvendelse til i kontroløjemed og lign. , og som kan
stævnes på ejerens eller på rederens vegne.
Endelig vurderes det, at justeringen kun
bør omfatte handelsskibe, men ikke fiske- og
fritidsfartøjer.
Ved ændringsforslaget til § 2,
stk. 1, foreslås det herefter, at erhvervs- og
vækstministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
at handelsskibe ejet af juridiske personer (selskaber m.v.) fra
tredjelande kan registreres i skibsregistret på samme
vilkår, som i dag gælder for skibe, som tilhører
personer, selskaber eller lignende fra EU/EØS-lande.
Etableringsbetingelsen fastholdes således i bestemmelsens 2.
pkt. ved registrering af handelsskibe ejet af selskaber fra
tredjelande, hvilket betyder, at skibets ejer, på samme
måde som det i dag er tilfældet ved registrering af
skibe fra EU/EØS-lande, skal oprette et datterselskab, en
filial eller et agentur i Danmark. Der åbnes alene op for
registrering af skibe fra tredjelande, som er ejet af selskaber.
Skibe, der ejes af personer fra tredjelande, omfattes således
ikke af de nye regler.
For så vidt angår registrering
af skibe ejet fra rederier fra EU/EØS-lande, fraviges den
gældende etableringsbetingelse i forslaget til stk. 2, 3.
pkt., idet erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at
stille krav om, at der i forbindelse med registreringen udpeges en
enhed i Danmark, der kan rettes henvendelse til i
kontroløjemed og lign. , og som kan stævnes på
ejerens eller på rederens vegne.
Forslaget indebærer desuden, at
erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om, at
aktivitetsbetingelsen skal være opfyldt i forbindelse med
registrering af handelsskibe fra både EU/EØS-lande og
tredjelande, jf. stk. 2, 1. pkt. Der ændres dermed ikke
på gældende ret i forhold til kravet om aktivitet i
Danmark (aktivitetsbetingelsen) eller i de eksisterende
retningslinjer for vurderingen af, hvorvidt aktivitetsbetingelsen
er opfyldt. Efter de gældende retningslinjer tages der
udgangspunkt i en vurdering af følgende aktiviteter, som
indgår i driften af et skib:
- Teknisk drift og vedligeholdelse, herunder
implementering af det særlige sikkerhedsstyringssystem til
opfyldelse af IMO's søsikkerheds- og
miljøbeskyttelsesregler.
- Bemanding, f.eks. kontraktindgåelse,
uddannelse og certificering.
- Kommerciel drift, f.eks.
kontraktforhandlinger, certepartiindgåelse, indgåelse
af strategiske alliancer, tilrettelæggelse af skibenes
sejlplaner, instrukser til skibets officerer, bunkersindkøb
og proviantering.
- Finansiel drift, f.eks. køb og salg,
forhandlinger med finansieringskilder, tegning af forsikringer,
håndtering af erstatningskrav, lønregnskab og
økonomistyring.
Aktivitetsbetingelsen anses for at
være opfyldt, hvis alle disse aktiviteter udføres fra
Danmark. Aktivitetsbetingelsen kan imidlertid også anses for
at være opfyldt, hvis kun nogle eller dele af aktiviteterne
udføres fra Danmark. I sådanne tilfælde
foretages en helhedsvurdering. F.eks. indgår det med en vis
tyngde, hvis det overordnede ansvar for implementering og
vedligeholdelse af det særlige sikkerhedsstyringssystem til
opfyldelse af IMO's søsikkerheds- og
miljøbeskyttelsesregler i kombination med en vis del af
skibets kommercielle drift er placeret i Danmark. På samme
måde vil placering af skibets overordnede kommercielle og
finansielle ledelse - eller større dele heraf - i Danmark
typisk indebære, at aktivitetsbetingelsen kan anses for
opfyldt. Derimod anses aktivitetsbetingelsen almindeligvis ikke for
at være opfyldt, hvis kun den bemandingsmæssige ledelse
af skibet er placeret i Danmark.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på kriterierne for at opnå tonnageskat eller
sømandsbeskatning. Ændringsforslaget ændrer
desuden ikke gældende regler og ordninger om social sikring
af søfarende på danske skibe og således heller
ikke kriterierne for, at søfarende om bord på skibene
kan få socialsikring i Danmark. De søfarende om bord
vil blive omfattet af reglerne i lov om søfarendes
ansættelsesforhold m.v. (sømandsloven).
Det foreslåede § 2, stk. 2,
svarer til den gældende sølovs § 2, stk. 1, med
den ene forskel, at den nye bestemmelses anvendelsesområde er
begrænset til andre skibe end handelsskibe. Handelsskibe
dækkes således af det nye stk. 1. Begrebet handelsskibe
vil blive fortolket i overensstemmelse med §§ 1 og 2 i
lov om skibes besætning. Med denne ene forskel vil § 2,
stk. 2, blive anvendt i overensstemmelse med den praksis, der er
udviklet i forhold til den tilsvarende bestemmelse i den
gældende sølovs § 2, stk. 1.
Den foreslåede § 2, stk. 3, i
søloven er identisk med den gældende § 2, stk. 2,
i søloven og vil blive administreret i overensstemmelse med
den praksis, der er udviklet i forhold til denne bestemmelse.
Benny Engelbrecht (S) Julie
Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted
(S) fmd. Trine Bramsen (S) Simon
Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone
Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV) Mette Boye (SF) Steen Gade (SF)
Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Mette Bock (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 154
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Henvendelse af 26/4-13 fra Bjarne
Rasmussen, Aalborg | 5 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 154
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor Søfartsstyrelsen
ikke foretager havnestatskontrol i grønlandske havne, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvor mange havnestatskontroller
af udenlandske passagerskibe i dansk havn Søfartsstyrelsen
planlægger at gennemføre i 2013, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. , om ministeren vil
pålægge Søfartsstyrelsen at gennemføre
havnestatskontroller af udenlandske passagerskibe, som ikke
forinden har anløbet dansk havn, men som anløber
grønlandsk havn, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om en kommende lodspligt for
krydstogtskibe med over 250 passagerer, der besejler
grønlandsk farvand, vil omfatte pligt til at anvende
havnelodser ved anløb af/afgang fra de grønlandske
havne, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. , om ministeren kan oplyse status
på forhandlingerne i IMO om en ny Polar Code, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke krav til isklasse der
påtænkes indført, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om der i landene ved Arktis - eller
i nogle af dem - stilles krav til isklasse for at kunne besejle de
pågældende landes søterritorium, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om en redegørelse for de
ikkeobligatoriske retningslinjer, som fremgår af
STCW-konventionens kapitel B-V/g, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om bemærkningerne til § 3,
nr. 1, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. , om ministeren vil stille
ændringsforslag, som giver udenlandske ejere mulighed for at
registrere skibe i Danmark uden etablering i Danmark, men med en
danske repræsentant og eventuelt med krav om en vis
løbende drift af skibet fra Danmark, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. , om der vil kunne stilles krav om
begrænsninger i antallet af krydstogtpassagerer, som det
enkelte skib må medbringe ved sejlads i grønlandsk
søterritorium, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om der vil kunne stilles krav til
typen af brændstof, som skibe, der besejler grønlandsk
søterritorium, anvender, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om teknisk bistand til udformning af
ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om teknisk bistand til udformning af
ændringsforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/4-13 fra Bjarne Rasmussen, Aalborg, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvorfor Søfartsstyrelsen
ikke opererer med den mulighed at foretage havnestatskontroller
på ankerpladserne i de grønlandske havne, som
anløbes af krydstogtskibe, og hvorfra passagererne
sættes i land i små medbragte både, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvor mange havnestatskontroller
Søfartsstyrelsen rent faktisk agter at gennemføre
på baggrund af de 20 anløb af krydstogtskibe i dansk
havn, som planlægger at sejle i grønlandsk farvand i
2013, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvornår det er hensigten at
indføre lodspligt for store passagerskibe ved anløb
til og afgang fra grønlandsk havn, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvor lang tid der vil gå
med at få polarkoden godkendt efter
færdiggørelse i foråret 2014, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvor mange isklasser der
indgår i forhandlingerne om polarkoden, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om de danske regler i henhold til
bekendtgørelse om teknisk forskrift om skibes sikre sejlads
i grønlandsk søterritorium er på linje med de
regler om isklasse, som nu forhandles i IMO, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om ministerens holdning til, at der i
dag sejler store passagerskibe rundt i arktiske farvande - herunder
grønlandsk søterritorium - uden nogen form for
isforstærkning af skroget, selv om det er velkendt, at der
året rundt forekommer hård drivende gletsjeris i disse
farvande, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå |
|