Fremsat den 20. marts 2013 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning, lov
om vandløb og lov om forpligtende kommunale samarbejder samt
om ophævelse af lov om et kvalitetsstyringssystem for den
kommunale sagsbehandling på natur- og
miljøområdet
(Forenklet indberetning af tilsynsresultater
ang. vandforsyningsanlæg, brugerbetaling ved administration
af offentlige pumpelag og ophævelse af kvalitetsstyringsloven
m.v.)
§ 1
I lov om vandforsyning mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 7. juni 2010, som ændret
bl.a. ved § 10 i lov nr. 1273 af 21. december 2011 og
senest ved § 12 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 63, stk. 1,
indsættes efter »tilsynet har givet anledning
til«: », jf. dog stk. 3«.
2. § 63, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger der
skal indsendes efter stk. 1, og i hvilken form dette skal
ske.«
3. I
§ 72, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Sundhedsstyrelsen og andre« til:
»de«.
4. § 80, stk. 1, affattes
således:
»Kommunalbestyrelsens og
miljøministerens afgørelser kan påklages af
1)
afgørelsens adressat og
2) enhver, der
må antages at have individuel, væsentlig interesse i
sagens udfald.«
§ 2
I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 553 af 1. juni 2011
og senest ved § 2 i lov nr. 61 af 29. januar 2013,
foretages følgende ændringer:
1. § 12, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter
stk. 4.
2.
Efter § 42 indsættes:
Ȥ 42
a. Vandløbsmyndighedens udgifter efter § 42
og udgifter i forbindelse med administration af offentlige pumpelag
betales af bidragyderne til laget. Ved fordeling af udgifterne
finder § 24, stk. 1 og 3, tilsvarende
anvendelse.«
§ 3
Lov nr. 506 af 7. juni 2006 om et
kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på
natur- og miljøområdet ophæves.
§ 4
I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011 og
§ 1 i lov nr. 587 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 3, litra
o, ændres »loven,« til: »loven
og«.
2. § 1, stk. 2, nr. 3, litra p,
ophæves.
Litra q bliver herefter litra p.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2013.
Stk. 2. Reglen i
§ 2, stk. 2, om vandløbsmyndighedens udgifter
i forbindelse med administration af offentlige vandløb
finder anvendelse på udgifter, som vandløbsmyndigheden
afholder efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Forenklet underretning
om tilsyn med vandforsyninger | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Forenklet underretning
om vandforsyningsafgørelser og ophævelse af
Sundhedsstyrelsens klageadgang | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Ophævelse af
miljøministerens godkendelse af regulativer for de tidligere
amtsvandløb | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | | 2.4. | Indførelse af
brugerfinansieret administration af pumpelag | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Lovforslaget | | 2.5. | Ophævelse af
kvalitetsstyringsloven og konsekvensændring af lov om
forpligtende kommunale samarbejder | | | 2.5.1. | Gældende
ret | | | | 2.5.1.1. | Kvalitetsstyringsloven | | | | 2.5.1.2. | Lov om forpligtende
kommunale samarbejder | | | 2.5.2. | Lovforslaget | | | | 2.5.2.1. | Kvalitetsstyringsloven | | | | 2.5.2.2. | Lov om forpligtende
kommunale samarbejder | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | | | | |
|
1.
Indledning
Efter regeringens aftale af 10. juni 2012 med
KL om kommunernes økonomi for 2013 skal der ske en
forenkling og afbureaukratisering af den gældende regulering
på natur- og miljøområdet. Der sigtes på
at lette den kommunale administration bl.a. på vand- og
naturområdet inden for en ramme på i alt 60 mio. kr. i
perioden indtil 2015.
Regeringen har som led i aftalen om
kommunernes økonomi for 2013 aftalt en række
forenklingsinitiativer med KL. Lovforslagets formål er at
udmønte de forenklingsinitiativer, der kræver
lovændringer.
Med lovforslaget foreslås
følgende ændringer:
Det foreslås, at kommunalbestyrelsernes
forpligtelse til efter vandforsyningsloven at underrette
miljøministeren om deres tilsyn med vandforsyningerne
forenkles. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og
2.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsernes
og miljøministerens forpligtelse til at underrette
Sundhedsstyrelsen om afgørelser efter vandforsyningsloven
forenkles, og at Sundhedsstyrelsens faste klageadgang over
afgørelser efter vandforsyningsloven ophæves. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og 4.
Det foreslås, at bestemmelsen i
vandløbsloven om miljøministerens godkendelse af
regulativer for de tidligere amtsvandløb ophæves. Der
henvises til lovforslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås, at udgifterne til
administration af offentlige pumpelag fremover skal være
brugerfinansierede. Der henvises til lovforslagets § 2,
nr. 2.
Det foreslås, at lov nr. 506 af 7. juni
2006 om et kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling
på natur- og miljøområdets ophæves. Der
henvises til lovforslagets § 3.
Som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af kvalitetsstyringsloven foreslås det
endelig, at henvisningen til kvalitetsstyringsloven i lov om
forpligtende kommunale samarbejder ophæves. Der henvises til
lovforslagets § 4.
Herudover har regeringen og KL som led i
aftalen om kommunernes økonomi for 2013 aftalt en
række særskilte ændringer af administrative
forskrifter og praksisser med henblik på regelforenkling og
afbureaukratisering.
Lovforslaget og de planlagte ændringer
af administrative forskrifter og praksisser er en del af
regeringens samlede regelforenklingsindsats og understøtter
regeringens ønske om en moderniseringsreform af den
offentlige sektor, hvor regler og kontrol erstattes af tillid og
fokus på resultater. Regeringen ønsker en mere enkel
statslig styring, der giver lokal frihed til at bestemme, hvordan
man bedst tilrettelægger opgaveløsningen.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Forenklet underretning om tilsyn med vandforsyninger
2.1.1.
Gældende ret
I vandforsyningsloven er det blandt andet
fastlagt, at kommunalbestyrelserne fører tilsyn med landets
cirka 2500 vandforsyninger. Kommunalbestyrelserne skal i dag
underrette miljøministeren, i praksis Naturstyrelsen, jf.
bekendtgørelse om henlæggelse af opgaver og
beføjelser til Naturstyrelsen, om samtlige resultater af
kommunalbestyrelsernes tilsyn med vandforsyningerne og om de
foranstaltninger, som tilsynet har givet anledning til, jf.
vandforsyningslovens § 63, stk. 1.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, i hvilken
form oplysningerne efter § 63, stk. 1, skal
indsendes, jf. § 63, stk. 3.
Efter bekendtgørelsen om vandkvalitet
og tilsyn med vandforsyningsanlæg skal kommunalbestyrelsen
føre tilsyn med blandt andet det tekniske
vandforsyningsanlæg, jf. bekendtgørelsens
§ 25, jf. vandforsyningslovens § 57,
stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal sende kopi af resultaterne af
tilsynet med det tekniske anlæg til ejeren af
vandforsyningsanlægget og til Naturstyrelsen, jf.
bekendtgørelsens § 26, stk. 3.
Et tilsyn med det tekniske anlæg er et
tilsyn med vandforsyningsanlæggenes fysiske forhold.
Tilsynsrapporterne indeholder således oplysninger om det
enkelte forsyningsanlægs indretning, funktion,
vedligeholdelses- og renholdelsestilstand.
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning
om hyppigheden af tilsynet med det tekniske anlæg.
Kommunalbestyrelsernes tilsyn med det tekniske anlæg
angår ikke kommunens løbende forpligtelse til at
overvåge vandkvaliteten. Kommunalbestyrelsernes
forpligtigelse til at underrette Naturstyrelsen om dispensationer,
der udstedes ved overskridelse af kravene til vandkvaliteten,
berøres ikke af lovforslaget.
2.1.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at vandforsyningslovens
§ 63, stk. 1 og 3, ændres, således at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
hvilke oplysninger kommunalbestyrelsen skal indsende til
Naturstyrelsen. Miljøministeren kan som hidtil
fastsætte regler om, i hvilken form dette skal ske.
Lovændringen har til formål at
forenkle kommunalbestyrelsens underretningspligt.
Med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse forventes fastsat nærmere regler om,
hvilke konkrete oplysninger der skal indsendes til Naturstyrelsen i
forbindelse med kommunalbestyrelsernes tilsyn med
vandforsyningsanlæggene. Bemyndigelsen skal således
give mulighed for at konkretisere og forenkle kommunalbestyrelsens
underretningspligt, da det må anses for bureaukratisk og
unødigt ressourcekrævende, at der skal ske
underretning til Naturstyrelsen af samtlige resultater af
tilsynene.
Dette gør sig især gældende
i forhold til kommunalbestyrelsernes tilsyn med de tekniske
anlæg, jf. § 25 i bekendtgørelsen om
vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg.
Miljøministeriet har tillid til, at kommunalbestyrelserne
kan føre tilsyn med de tekniske anlæg på en
fagligt tilfredsstillende måde, og at der ikke er behov for,
at miljøministeren underrettes om resultater af disse
tilsyn. Den foreslåede hjemmelsbestemmelse i
vandforsyningslovens § 63, stk. 3, forventes
på den baggrund anvendt til at ophæve
kommunalbestyrelsens underretningspligt over for Naturstyrelsen i
relation til tilsynet med de tekniske anlæg, jf.
§ 26, stk. 3, i bekendtgørelse om
vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg.
Miljøministeren kan fortsat føre tilsyn med
kommunalbestyrelsens tilsyn med de tekniske
vandforsyningsanlæg i kraft af ministerens ulovbestemte
tilsyn, hvorefter ministeren kan forlange oplysninger og dokumenter
om forhold i kommunen og inden for tilsynets virkeområde,
ligesom ministeren kan udtale sig om lovligheden af kommunale
dispositioner eller undladelser, jf. kommunestyrelseslovens
§§ 63 og 63 a.
Med lovforslaget og den efterfølgende
ændring af bekendtgørelsen om vandkvalitet og tilsyn
med vandforsyningsanlæg lettes kommunernes administrative
byrde.
Tilsynsrapporterne for de tekniske anlæg
vedrører ikke f.eks. drikkevandskvalitet, som
kommunalbestyrelsen uforandret skal underrette Naturstyrelsen
om.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1 og 2.
2.2.
Forenklet underretning om vandforsyningsafgørelser og
ophævelse af Sundhedsstyrelsens klageadgang
2.2.1.
Gældende ret
Sundhedsstyrelsen har adgang til at klage over
alle afgørelser truffet af kommunalbestyrelserne eller
miljøministeren efter vandforsyningsloven, jf.
vandforsyningslovens § 80, stk. 1, nr. 2.
Sundhedsstyrelsen har anvendt klageadgangen meget sparsomt i
løbet af de sidste ti år.
Som en konsekvens af Sundhedsstyrelsens
klageadgang skal kommunalbestyrelserne henholdsvis
miljøministeren underrette Sundhedsstyrelsen om alle
afgørelser truffet inden for vandforsyningslovens
område, jf. vandforsyningslovens § 72,
stk. 2.
Forpligtelsen til at underrette
Sundhedsstyrelsen om trufne afgørelser fremgår
ligeledes af bekendtgørelsen om vandindvinding og
vandforsyning, jf. bekendtgørelsens § 28,
stk. 4.
2.2.2.
Lovforslaget
Med henblik på at forenkle
kommunalbestyrelsens underretningspligt for så vidt
angår trufne afgørelser foreslås det at
ophæve kommunalbestyrelsens og miljøministerens
forpligtelse til at underrette Sundhedsstyrelsen om alle
afgørelser truffet inden for vandforsyningslovens
område, jf. § 72, stk. 2. Som følge af
gældende regler har Sundhedsstyrelsens opgavevaretagelse
fået karakter af et ulovbestemt tilsyn med kommunen, der ikke
er omfattet af Sundhedsstyrelsens primære opgaver efter
sundhedsloven. Med lovforslaget vil det løbende ulovbestemte
tilsyn med kommunerne alene forestås af
miljøministeren, dvs. i praksis Naturstyrelsen.
Som følge af lovændringen vil
bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning blive
ændret, således at kommunalbestyrelserne fremover alene
skal underrette Sundhedsstyrelsen om afgørelser i sager,
hvor Sundhedsstyrelsen har udtalt sig i den konkrete sag.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 3.
I sammenhæng med ovennævnte
forslag om forenklet underretningspligt over for Sundhedsstyrelsen
foreslås det, at vandforsyningsloven ændres
således, at Sundhedsstyrelsens faste klageadgang i
vandforsyningslovens § 80, stk. 1, nr. 2,
ophæves. Sundhedsstyrelsen vil herefter kun have klageadgang,
hvis Sundhedsstyrelsen har en individuel, væsentlig interesse
i sagens udfald. Hermed kan Sundhedsstyrelsen koncentrere sine
ressourcer om primært at yde sundhedsfaglig rådgivning
til kommunerne.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 4.
2.3.
Ophævelse af miljøministerens godkendelse af
regulativer for de tidligere amtsvandløb
2.3.1.
Gældende ret
Regulativer og ændringer af regulativer
for visse offentlige vandløb kan først vedtages
endeligt af vandløbsmyndigheden, dvs. kommunalbestyrelsen,
med miljøministerens godkendelse, jf. vandløbslovens
§ 12, stk. 4. Det drejer sig om de offentlige
vandløb, der før kommunalreformen i 2007 var
klassificeret som amtsvandløb.
2.3.2.
Lovforslaget
Vandløbslovens § 12,
stk. 4, om vedtagelse af regulativer for de tidligere
amtsvandløb blev indført i forbindelse med
følgelovgivningen som konsekvens af kommunalreformen pr. 1.
januar 2007.
De tidligere amtsvandløb er navnlig
landets store vandløb, som gennemløber flere
kommuner. Bestemmelsen var begrundet i et ønske om at sikre
at sammenhængen i regulativudarbejdelsen for disse
vandløb bibeholdes, og at regulativerne indeholder den
afvejning af afvandingsinteresser og natur- og
miljøinteresser, som kræves ifølge
vandløbslovens formålsbestemmelse.
Der er dog også mange andre
vandløb end tidligere amtsvandløb, der passerer
kommunegrænser. Kommunerne har derfor erfaring med
tværkommunalt samarbejde om både
vandløbsregulativer og vandløbsrestaureringer.
Kommunerne har etableret navnlig uformelle fora, der
håndterer disse udfordringer. Det vurderes, at kravet om
statslig godkendelse af visse regulativer er en unødig
administrativ byrde for både kommunerne og staten.
Bestemmelsen i vandløbslovens § 12, stk. 4,
foreslås derfor ophævet.
Der henvises til lovforslagets § 2,
nr. 1.
2.4.
Indførelse af brugerfinansieret administration af
pumpelag
2.4.1.
Gældende ret
Udgifter til administration af offentlige
pumpelag afholdes i dag af vandløbsmyndighederne, dvs.
kommunerne. Der er blandt andet tale om administration i
forbindelse med revision af »afvandingsinteresser i
pumpelagsområde«, når der sker
ejendomsmæssige ændringer, samt opkrævning af
bidrag, regnskabsrevision, vedtægtsændringer mv.
Med hensyn til driftsudgifter for offentlige
pumpelag afholder vandløbsmyndighederne, dvs. kommunerne,
forskudsvis disse. Interessenternes bidrag opkræves sammen
med ejendomsskatterne.
Kommunerne afholder ikke udgifter til
administration af private pumpelag.
2.4.2.
Lovforslaget
Det forhold, at vandløbsmyndighederne
afholder udgifterne til administrationen af offentlige pumpelag
hænger historisk sammen med, at det offentlige havde en
interesse i de offentlige pumpelag, blandt andet fordi der var
givet lån til de private lodsejere til etablering af
pumpelagene. Lånene er imidlertid for længst
tilbagebetalt, hvorfor der ikke længere er nogen særlig
offentlig interesse i disse pumpelag.
Det foreslås derfor, at
administrationsudgifterne i lighed med driftsudgifterne fremover
skal brugerbetales. Dette vil sikre en ligebehandling af lodsejere
i henholdsvis private og offentlige pumpelag.
De administrationsudgifter, der er tale om, er
blandt andet udgifter til opkrævning af bidrag, til
regnskabsrevision, til matrikulære berigtigelser og til
vedtægtsændringer.
Der henvises til lovforslagets § 2,
nr. 2.
2.5.
Ophævelse af kvalitetsstyringsloven og
konsekvensændring af lov om forpligtende kommunale
samarbejder
2.5.1.
Gældende ret
2.5.1.1.
Kvalitetsstyringsloven
Lov nr. 506 af 7. juni 2006 om et
kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på
natur- og miljøområdet (kvalitetsstyringsloven) blev
vedtaget som led i kommunalreformen (se L 211, FT 2005-06), hvor de
fleste borger- og virksomhedsrettede opgaver på natur- og
miljøområdet blev samlet i kommunerne.
Formålet med loven var at styrke de
kommunale natur- og miljøadministrationer i forbindelse med
overtagelsen af de nye opgaver og dermed bidrage til at sikre
borgere og virksomheder en korrekt, effektiv og ensartet
administration gennem et krav om etablering af
kvalitetsstyringssystemer på natur- og
miljøområdet. Loven trådte i kraft den 1. juli
2006.
Kvalitetsstyringssystemet stiller krav om
udarbejdelse af sagsbehandlingsprocedurer og en række
tværgående procedurer, der blandt andet skal sikre
ansvarsfordeling, tilstedeværelse og inddragelse af de rette
og tilstrækkelige kompetencer, koordinering mellem
myndigheder, gennemførelse af intern måling af
systemets effektivitet og egnethed til at nå fastsatte
mål samt opfølgning herpå, offentlighed om
kommunernes indsats og resultater som følge af deres
kvalitetsstyringssystem og årlige audits.
Det er endvidere et krav, at kommunerne
opnår og vedligeholder certificering af de kommunale
kvalitetsstyringssystemer. Certificeringen udgør en uvildig
kontrol af, at systemet anvendes i praksis og er i overensstemmelse
med kravene i loven og den tilhørende bekendtgørelse
nr. 1258 af 15. december 2011 om krav til kvalitetsstyringssystemet
for den kommunale sagsbehandling på natur- og
miljøområdet.
Alle kommuner har i dag etableret et
certificeret kvalitetsstyringssystem i henhold til loven.
2.5.1.2. Lov
om forpligtende kommunale samarbejder
Det var i forbindelse med den daværende
regerings aftale af 3. marts 2005 med Dansk Folkeparti,
Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om den kommunale
inddeling pr. 1. januar 2007 (landkortaftalen), der dannede
grundlag for kommunalreformen, en forudsætning, at kommuner
med under ca. 20.000 indbyggere, hvor der ikke var opbakning til en
kommunesammenlægning, som alternativ skulle indgå et
forpligtende kommunalt samarbejde med en eller flere kommuner med
henblik på at sikre den faglige bæredygtighed for
opgavevaretagelsen. Befolkningsgrundlaget i et sådant
samarbejde skulle være mindst ca. 30.000 indbyggere. Som led
i aftalen blev der på den baggrund udpeget syv forpligtende
kommunale samarbejder: Læsø og Frederikshavn Kommuner,
Samsø, Aarhus og Odder Kommuner, Fanø og Esbjerg
Kommuner, Langeland og Svendborg Kommuner, Ærø og
Svendborg Kommuner, Dragør og Tårnby Kommuner samt
Ishøj og Vallensbæk Kommuner.
Reglerne om de forpligtende kommunale
samarbejder blev fastsat i lov nr. 541 af 24. juni 2005, der
trådte i kraft samtidig med resten af kommunalreformen den 1.
januar 2007.
De forpligtende kommunale samarbejder omfatter
en række opgaver, som dels er tidligere amtskommunale
opgaver, dels er kommunale opgaver med en tæt
sammenhæng med de førnævnte amtskommunale
opgaver. Det er fx visse opgaver på natur- og
miljøområdet, herunder kommunalbestyrelsens opgaver
efter kvalitetsstyringsloven, jf. lov om forpligtende kommunale
samarbejder § 1, stk. 2, nr. 3, litra p.
Loven fastsætter, at samarbejdsformen er
pligtmæssig delegation. Det betyder, at udførelsen af
opgaven på hvert opgaveområde overlades til én
kommune i samarbejdet, mens den delegerende kommune bevarer
ansvaret for opgavevaretagelsen. Efter loven betaler den
delegerende kommune den bemyndigede kommunes omkostninger ved
udøvelsen af opgaverne.
De forpligtende kommunale samarbejder og
opgavefordelingen i de enkelte samarbejder blev fastsat i
bekendtgørelse nr. 656 af 29. juni 2005 om revision af den
kommunale og regionale inddeling og om forpligtende kommunale
samarbejder.
2.5.2.
Lovforslaget
2.5.2.1.
Kvalitetsstyringsloven
Det foreslås at ophæve
kvalitetsstyringsloven. Forslaget indebærer, at det bliver
frivilligt for kommunerne, om de ønsker at opretholde et
kvalitetsstyringssystem på natur- og
miljøområdet, herunder hvordan de vil indrette
systemet.
Miljøministeriet har således
tillid til, at kommunerne vil løse deres opgaver på
natur- og miljøområdet fagligt tilfredsstillende og
finder, at det fremadrettet bør overlades til kommunerne at
sikre dette inden for rammerne af det kommunale selvstyre.
Som en konsekvens af ophævelsen af loven
mister eksisterende certifikater udstedt i medfør af loven
deres gyldighed. Kommunerne kan fortsat vælge at lade deres
kvalitetsstyringssystem certificere efter internationale standarder
for kvalitetsledelse og -styring.
Der henvises til lovforslagets
§ 3.
2.5.2.2. Lov
om forpligtende kommunale samarbejder
Som en konsekvens af forslaget om at
ophæve kvalitetsstyringsloven foreslås det at
ophæve henvisningen til kvalitetsstyringsloven i lov om
forpligtende kommunale samarbejder.
Der henvises til lovforslagets
§ 4.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
De enkelte forslag i lovforslaget er
forhandlet med KL. Der er opnået enighed om, at de enkelte
lovændringer samlet vil betyde lettelser for kommunernes
opgavevaretagelse på 7,7 mio.kr. i perioden 2013 - 2015.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget har i mindre omfang
økonomiske og administrative konsekvenser for staten, bl.a.
ved forslaget om bortfald af statslig godkendelse af visse
vandløbsregulativer.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om at ændre
vandløbsloven med hensyn til opkrævning af udgifter
til administration af offentlige pumpelag vil indebære
øgede udgifter for erhvervslivet, fortrinsvis landbruget,
på cirka 0,1 mio. kr. i perioden 2013-2015.
Lovforslaget vurderes i øvrigt ikke at
indebære erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Lovforslaget vurderes ikke at have
erhvervsadministrative konsekvenser.
5.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lovforslag har været i
høring hos:
Advokatrådet/Advokatsamfundet,
Biologiforbundet, Branchearbejdsmiljørådet Jord til
Bord, Bureau Veritas Certification, Bæredygtigt Landbrug,
COWI A/S, DANAK, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Entomologisk Forening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Fåreavl, Dansk Industri, Dansk Gartneri, Dansk
Journalistforbund, Dansk Landboungdom, Dansk
Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Standard, Dansk
Træforening, Dansk Træinformation, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Danske Advokater, Danske Revisorer, Danske
Specialmedier, Danske Svineproducenter, Danske Træindustrier,
Danske Vandløb, DELTA, Den Danske
Landinspektørforening, Det Nationale Institut for Kommuners
og Regioners Analyse og Forskning - KORA, Det Ny Public
Serviceråd, Det Økologiske Råd, Det
Økonomiske Råd, DHI, DILEM (Danske Idebaserede Lokale
Elektroniske Medier), DK4, DR, Dyrenes Beskyttelse, EnviNa,
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet, FORCE Technology,
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af
Danske Biologer, Foreningen af Danske Brøndborere,
Foreningen af Danske Interaktive Medier, Foreningen af
Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Foreningen Digitale Publicister,
Foreningen Ugeaviserne, Godkendt Teknologisk Service - GTS, Green
Network, Greenpeace Danmark, Grønne Familier, HedeDanmark,
Hedeselskabet, Ingeniørforeningen IDA, Kanal Hovedstaden,
Kanal 23, KL, Kommunalteknisk Chefforening, Konpa,
Landdistrikternes Fællesråd, Landbrug &
Fødevarer, Landsbyrådet, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Miljøbevægelsen NOAH, Miljøpartiet de
Grønne, Miljøteknisk Brancheforening, MTG A/S,
Nationalt Center for Miljø og Energi, Nordicom, NSOC-D,
Praktiserende Landinspektørers Forening, Pressens
Fællesindkøb, Rambøll Danmark, SAML -
Sammenslutning Af Medier i Lokalsamfundet, Sammenslutningen af
Danske Småøer, Skov & Landskab (Københavns
Universitet), Småskovsforeningen Danmark, Spildevandsteknisk
Forening, Videnscenter for Landbrug, Økologisk
Landsforening, Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, Helle
Tegner Anker, Københavns Universitet, Peter Pagh,
Københavns Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om at ændre
vandløbsloven med hensyn til opkrævning af udgifter
til administration af offentlige pumpelag vil indebære
reducerede udgifter for kommunerne på ca. 0,1 mio. kr. i
perioden 2013-2015. ? Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for regioner, og kun i mindre grad for staten. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ændringerne af vandforsyningsloven og
ophævelsen af kvalitetsstyringsloven vil betyde lettelser for
kommunernes opgavevaretagelse på ca. 7,6 mio. kr. i perioden
2013 - 2015. ? Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for regioner, og kun i mindre grad for staten. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget om at ændre
vandløbsloven med hensyn til opkrævning af udgifter
til administration af offentlige pumpelag vil indebære
øgede udgifter for erhvervslivet, fortrinsvis landbruget,
på ca. 0,1 mio. kr. i perioden 2013-2015. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring af
§ 63, stk. 3, hvorefter miljøministeren kan
fastsætte regler om, hvilke tilsynsresultater m.v.
kommunalbestyrelsen skal indsende til ministeren i relation til det
tekniske tilsyn.
Til nr.
2
Den gældende bestemmelse i § 63,
stk. 3, blev indsat i vandforsyningsloven ved udmøntningen
af kommunalreformen for så vidt angik organiseringen af
myndighederne i 2005. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med,
at ministeren som en konsekvens af aftalen om strukturreformen
overtog det overordnede tilsyn med vandkvaliteten. Bestemmelsen
giver miljøministeren hjemmel til at fastsætte i
hvilken form oplysningerne om kommunalbestyrelsens tilsyn med
vandforsyningsanlæggene efter § 63, stk. 1, skal
indsendes til ministeren. Kommunalbestyrelsens tilsyn omfatter
både kvaliteten af vand, mængden af indvundet vand
m.m.
Det foreslås, at den gældende
bestemmelse suppleres således, at ministeren udover at
fastsætte regler om, i hvilken form kommunalbestyrelsen skal
indsende oplysningerne om tilsynet efter stk. 1, også kan
fastsætte regler om, hvilke oplysninger der skal indsendes om
tilsynet. Det forventes, at hjemmelen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at oplysningerne om kommunalbestyrelsens
tekniske tilsyn med vandforsyningsanlæggene ikke skal
indsendes til ministeren. Det tekniske tilsyn angår
anlæggets fysiske forhold, hvilke bl.a. er anlæggets
indretning, funktion, vedligeholdelses- og reholdsstand.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr.
3
Efter den gældende lov om vandforsyning
skal kommunalbestyrelsen og miljøministeren underrette
Sundhedsstyrelsen om afgørelser inden for
vandforsyningslovens område, jf. lovens § 72,
stk. 2, jf. stk. 1. I sammenhæng med den
foreslåede ophævelse af Sundhedsstyrelsens faste
klageadgang, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås
den generelle underretningspligt af Sundhedsstyrelsen
ophævet. Kommunalbestyrelserne og miljøministeren vil
således ikke løbende skulle underrette
Sundhedsstyrelsen om alle afgørelser.
Som opfølgning på lovforslaget
vil bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning blive
ændret, således at kommunalbestyrelserne fremover kun
skal underrette Sundhedsstyrelsen om afgørelser i sager,
hvor Sundhedsstyrelsen har udtalt sig i den konkrete sag, jf.
vandforsyningslovens § 62, stk. 5.
Lovforslaget ændrer ikke i øvrigt
ved Sundhedsstyrelsens opgaver i henhold til vandforsyningsloven.
Kommunerne har derfor f.eks. stadig en forpligtelse til at inddrage
Sundhedsstyrelsen i en drøftelse, hvor det er
nødvendigt i sager vedrørende sundhedsfarligt vand,
jf. vandforsyningslovens § 62, stk. 5.
Sundhedsstyrelsens centrale opgaver i
vandforsyningssager vil efter den foreslåede ændring
primært bestå i at yde sundhedsfaglig rådgivning
til kommunerne i overensstemmelse med sundhedslovens
§ 214 om Sundhedsstyrelsens opgaver.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr.
4
Klageberettiget efter den foreslåede
bestemmelse, der i øvrigt svarer til de gældende
regler i vandforsyningslovens § 80, stk. 1, nr. 1 og 3, er i
alle tilfælde afgørelsens adressat. Derimod er det
vanskeligt at afgrænse den kreds af personer, der herudover
bør være klageberettiget. Som kriterium
foreslås, at vedkommende klager skal have en individuel,
væsentlig interesse i sagens udfald. I forbindelse med
afgørelser om tilladelse til oprettelse af et anlæg
til almen vandforsyning vil bestemmelsen indebære, at
eksempelvis de grundejere, der skal tilsluttes anlægget, og
de grundejere, som forventes at blive berørt, f.eks. af en
sænkning af grundvandstanden, vil være
klageberettigede.
Anvendelsen af disse retningslinjer kan
medføre, at det kan forekomme tvivlsomt, hvorvidt foreninger
eller grupper kan indbringe en sag for klagemyndigheden som
klagesag. Afgørende herfor må være, om den
pågældende forening kan siges at repræsentere en
personkreds, hvis individuelle, væsentlige interesser direkte
berøres af beslutningen. Således må f.eks. en
sportsfiskerforening kunne klage over en afgørelse om
vandindvindingstilladelse, der kan have indflydelse på
forholdene i et vandløb m.v., som foreningens medlemmer har
interesse i.
En juridisk person, f.eks. et aktieselskab
eller en selvejende institution, kan klage under samme betingelser,
som gælder for enkeltpersoner.
En klageberettiget person vil naturligvis
kunne vælge at lade en anden klage på sine vegne,
f.eks. en advokat eller en forening (landboforening,
naturfredningsforening, NOAH, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Vand- og Spildevandsforening (DANVA), Foreningen af
Vandværker i Danmark eller andre). Det må blot
stå klart, at der foreligger et fuldmagtsforhold, og at den
egentlige klageberettigede er den person, der har en individuel,
væsentlig interesse i sagens udfald.
Det foreslås, at bestemmelsen i
vandforsyningslovens § 80, stk. 1, nr. 2, om
Sundhedsstyrelsens faste adgang til at klage over
kommunalbestyrelsens og miljøministerens afgørelser
til Natur- og Miljøklagenævnet ophæves. Det
forventes ikke, at ophævelsen af bestemmelsen vil have nogen
praktisk betydning, idet Sundhedsstyrelsen fortsat er
klageberettiget, såfremt styrelsen har en væsentlig,
individuel interesse i sagens udfald.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til § 2
Til nr.
1
Med forslaget ophæves kravet om
miljøministerens godkendelse af
vandløbsmyndighedernes vedtagelse af regulativer og
ændringer af regulativer for de vandløb, der indtil
den 1. januar 2007 var klassificeret som amtsvandløb.
De tidligere amtsvandløb er navnlig
landets store vandløb, som gennemløber flere
kommuner. Der er dog også mange andre vandløb end
tidligere amtsvandløb, der passerer kommunegrænser.
Kommunerne har derfor erfaring med tværkommunalt samarbejde
om både vandløbsregulativer og
vandløbsrestaureringer. Kommunerne har etableret navnlig
uformelle fora, der håndterer disse udfordringer. Det
vurderes, at kravet om statslig godkendelse af visse regulativer er
en unødig administrativ byrde for både kommunerne og
staten. Bestemmelsen i vandløbslovens § 12,
stk. 4 foreslås derfor ophævet. Dermed vil der
ikke være flere forskellige procedurer for vedtagelse af
regulativer eller regulativændringer for offentlige
vandløb.
Der er ikke foreslået nogen
overgangsordning i forbindelse med ophævelse af reglen. Det
indebærer, at godkendelsessager, der verserer ved lovens
ikrafttræden, bortfalder.
Til nr.
2
Med forslaget bliver udgifterne til
administration af offentlige pumpelag brugerfinansierede. Reglen i
§ 2, nr. 2, om vandløbsmyndighedens udgifter i
forbindelse med administration af offentlige pumpelag sikrer en
økonomisk ligestilling mellem interessenterne i hhv.
offentlige og private pumpelag.
Det foreslås, at udgifterne fordeles
efter det såkaldte nytteprincip, jf. vandløbslovens
§ 24, stk., 1. Det indebærer, at udgifterne skal
fordeles efter den nytte, de enkelte interessenter i pumpelaget har
af anlægget. Der kan altså ikke anvendes fx et
solidaritetsprincip. Vandløbsmyndighedens fordeling kan
indbringes for en taksationskommission, jf. lovens § 24,
stk. 3.
De administrationsudgifter, der er tale om, er
for eksempel udgifter til opkrævning af bidrag,
regnskabsrevision, matrikulære berigtigelser og
vedtægtsændring.
Forslaget vedrører kun de udgifter til
administration af offentlige pumpelag, som
vandløbsmyndigheden afholder efter lovens
ikrafttræden.
Administrationsudgifterne vil ligesom
driftsudgifterne efter vandløbslovens § 65 have
samme fortrinsret som kommunale ejendomsskatter og opkræves
sammen med disse.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.4.
Til § 3
Det foreslås at ophæve
kvalitetsstyringsloven. Forslaget indebærer, at det bliver
frivilligt for kommunerne, om de vil opretholde et
kvalitetsstyringssystem for sagsbehandlingen på natur- og
miljøområdet, herunder i hvilket omfang.
Som en konsekvens af lovens ophævelse
vil certifikater udstedt i medfør af loven miste deres
gyldighed.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.5.
Til § 4
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at kvalitetsstyringsloven foreslås
ophævet, jf. lovforslagets § 4, stk. 2.
Ændringerne indebærer, at henvisningen til
kvalitetsstyringsloven i lov om forpligtende kommunale samarbejder,
jf. § 1, stk. 2, nr. 3, litra p, i
lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010 med senere
ændringer, ophæves.
Til § 5
Til
stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juni 2013.
Til
stk. 2
Det foreslås, at lovændringen
alene angår de udgifter til administration af offentlige
pumpelag, som vandløbsmyndigheden afholder efter lovens
ikrafttræden.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vandforsyning mv., jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 7. juni 2010, som ændret
bl.a. ved § 10 i lov nr. 1273 af 21. december 2011 og
senest ved § 12 i lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 63.
Kommunalbestyrelsen underretter miljøministeren om
resultaterne af tilsynet og om de foranstaltninger, tilsynet har
givet anledning til. | | 1. I § 63, stk. 1, indsættes
efter »tilsynet har givet anledning til«: », jf.
dog stk. 3«. | Stk. 2.
Miljøministeren kan pålægge
kommunalbestyrelserne at tage spørgsmål
vedrørende tilsyn med vandforsyning op til behandling og
beslutning. | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, i hvilken form
oplysningerne anført i stk. 1 skal indsendes | | 2. § 63, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte regler om, hvilke oplysninger der skal indsendes
efter stk. 1, og i hvilken form dette skal ske.« | | | | § 72.
Kommunalbestyrelsens og miljøministerens afgørelser
meddeles skriftligt til den pågældende. Når
særlige grunde foreligger, kan påbud og forbud
foreløbigt meddeles mundtligt. | | | Stk. 2.
Underretning om afgørelsen meddeles samtidig skriftligt til
Sundhedsstyrelsen og andre berørte myndigheder. Endvidere
underrettes skriftligt privatpersoner, som må antages at have
en individuel, væsentlig interesse i at få kundskab om
beslutningen, samt organisationer, som må antages at
være klageberettigede efter § 80, stk. 2.
Underretning til de nævnte privatpersoner og organisationer
kan eventuelt finde sted ved offentlig annoncering. I
tilfælde af offentlig annoncering kan det ske udelukkende
digitalt. | | 3. I § 72, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Sundhedsstyrelsen og andre« til:
»de«. | Stk. 3.
Uanset bestemmelsen i stk. 2, 3. pkt., skal organisationer,
som må antages at være klageberettiget efter
§ 80, stk. 2, have skriftlig underretning om
kommunalbestyrelsens og miljøministerens
afgørelser. | | | | | | | | 4. § 80, stk. 1, affattes
således: | § 80.
Kommunalbestyrelsens og miljøministerens afgørelser
kan påklages af | | »§ 80. Kommunalbestyrelsens og
miljøministerens afgørelser kan påklages
af | 1) afgørelsens adressat, 2) Sundhedsstyrelsen og 3) enhver, der må antages at have
individuel, væsentlig interesse i sagens udfald. | | 1) afgørelsens adressat og 2) enhver, der må antages at have
individuel, væsentlig interesse i sagens udfald.« | Stk. 2.
(Undlades) Stk. 3.
(Undlades) Stk. 4.
(Undlades) Stk. 5.
(Undlades) Stk. 6.
(Undlades) | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 553 af 1. juni 2011
og senest ved § 2 i lov nr. 61 af 29. januar 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | § 12. …. . Stk. 4. For
de vandløb, der indtil den 1. januar 2007 var klassificeret
som amtsvandløb, kan vandløbsmyndigheden først
endeligt vedtage et regulativ eller en ændring af et
regulativ med miljøministerens godkendelse. | | 1. § 12, stk. 4,
ophæves. Stk. 5 bliver herefter
stk. 4. | | | | | | 2. Efter
§ 42 indsættes: »§ 42
a. Vandløbsmyndighedens udgifter efter § 42
og udgifter i forbindelse med administration af offentlige pumpelag
betales af bidragyderne til laget. Ved fordeling af udgifterne
finder § 24, stk. 1 og 3, tilsvarende
anvendelse.« | | | | | | § 3 | | | | | | Lov nr. 506 af 7. juni 2006 om et
kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på
natur- og miljøområdet ophæves. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om forpligtende kommunale samarbejder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 50 af 15. januar 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011 og
§ 1 i lov nr. 587 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
Kommunalbestyrelserne i de i medfør af § 2,
stk. 1, udpegede grupper af kommuner samarbejder med virkning
fra den 1. januar 2007 efter reglerne i denne lov. Stk. 2.
Samarbejdet omfatter 1) (udeladt) 2) (udeladt) 3) natur- og miljøområdet,
for så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver
efter a) lov om miljøbeskyttelse og
regler udstedt i medfør af loven, b) lov om vandforsyning m.v. og regler
udstedt i medfør af loven, c) lov om forurenet jord og regler udstedt
i medfør af loven, d) lov om beskyttelse af havmiljøet
og regler udstedt i medfør af loven, e) lov om kemikalier og regler udstedt i
medfør af loven, f) lov om betalingsregler for
spildevandsanlæg m.v. og regler udstedt i medfør af
loven, g) lov om råstoffer og regler
udstedt i medfør af loven, h) lov om okker og regler udstedt i
medfør af loven, i) lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) og regler udstedt i medfør af
loven, j) lov om naturbeskyttelse, dog med
undtagelse af § 35, stk. 11, og § 49,
stk. 3, samt regler udstedt i medfør af loven, k) lov om vandløb og regler udstedt
i medfør af loven, l) regler udstedt i medfør af lov
om sommerhuse og campering m.v., m) § 11 a, nr. 7, § 11
e, stk. 3, § 11 g samt kapitel 6 og § 51 i
lov om planlægning og regler udstedt i medfør af
loven, for så vidt angår anlæg omfattet af lovens
§ 11 g, n) § 2, stk. 1, nr. 5,
litra a, jf. § 18, stk. 3, i lov om støtte
til udvikling af landdistrikterne, | | | o) lov om privat bortskaffelse af
spildevand på Sejerø og andre småøer og i
områder med spredt bebyggelse og regler udstedt i
medfør af loven, | | 1. I § 1, stk. 2, nr. 3, litra o,
ændres »loven,« til: »loven
og«. | p) lov om et kvalitetsstyringssystem for
den kommunale sagsbehandling på natur- og
miljøområdet og regler udstedt i medfør af
loven, for så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver
efter litra a-m og q, og q) lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug. 4) (udeladt) 5) (udeladt) | | 2. § 1, stk. 2, nr. 3, litra p,
ophæves. Litra q bliver herefter litra p. |
|