Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2012)
Minister for ligestilling
og kirke (Manu Sareen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ændring af lov om
ligestilling af kvinder og mænd (Måltal og politik for
den kønsmæssige sammensætning i bestyrelser m.v.
for statslige institutioner og virksomheder m.v.)
(Lovforslag nr. L 2)
Formålet med lovforslaget er, sammen med en række
ændringsforslag på Erhvervs- og Vækstministeriets
område, at skabe reelle fremskridt i udviklingen af andelen
af kvinder i private og statslige virksomheders bestyrelser m.v.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
• De statslige
virksomheder og institutioner skal uanset størrelse opstille
måltal for antallet af det underrepræsenterede
køn i deres bestyrelser og andre kollektive
ledelsesorganer.
• De statslige
virksomheder og institutioner med 50 medarbejdere eller flere skal
udarbejde en politik for at få at øge andelen af det
underrepræsenterede køn i ledelsesniveauerne
generelt.
• De statslige
virksomheder og institutioner skal redegøre for status og
opfyldelsen af det opstillede måltal og politikker m.v. til
ressortministeren, som skal indberette til ministeren for
ligestilling og kirke.
De statslige virksomheder og institutioner omfatter både
institutioner og virksomheder inden for den statslige forvaltning,
samt institutioner og virksomheder, hvis udgifter overvejende
dækkes af statslige midler, eller hvor staten ejer den
overvejende del af institutionen eller virksomheden.
Endvidere ophæves den nuværende mulighed for at
gøre forskel mellem kvinder og mænd i forbindelse med
beregning og tegning af præmier og ydelser i forbindelse med
forsikring og lignende finansielle ydelser. Endeligt ophæves
revisionsbestemmelsen vedrørende ligestillingslovens kapitel
4 om kønssammensætning i offentlige udvalg m.v.
Lovforslaget skønnes at medføre administrative
og økonomiske konsekvenser for de offentlige virksomheder og
institutioner m.v., idet disse pålægges at opstille
måltal og udarbejde politikken. Da loven fremmer kvinder i
bestyrelser og ledelse, forventes den at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.