Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 21. november 2012
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 26. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og miljøministeren sendte
den 25. juni 2012 dette udkast til udvalget, jf.
folketingsåret 2011-12, MIU alm. del - bilag 424. Den 4.
oktober 2012 sendte miljøministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker:
»Vis vand vejen - vand volder vanskeligheder.«
Dette gamle håndværkerråd er ved at komme til
ære og værdighed igen. På grund af
klimaforandringerne står Danmark over for nogle store
udfordringer med voldsomme regnskyl, også kaldet monsterregn.
Skybruddet i København den 2. juli 2011 er et tydeligt
eksempel på dette.
Efter nogle år, hvor klimatilpasning kun har været
en ad hoc-strategi uden egentligt mål, har denne regering med
både regeringsgrundlaget og kommuneaftalen fra juni 2012
slået fast, at klimatilpasningen skal op i et helt andet gear
end hidtil. Med aftalen forpligter alle kommuner sig til at
gennemføre risikokortlægning og udarbejde kommunale
klimatilpasningsplaner. Dette er meget væsentligt og
også et skridt og initiativ, som kommunerne er godt i gang
med.
Det gælder for klimatilpasning ligesom meget andet: Det
er billigere at forebygge end at stå med voldsomme
oversvømmelser. Endvidere indeholdt kommuneaftalen
også et element om, at der skal investeres ekstra 2,5 mia.
kr. i klimatilpasning på spildevandsområdet i 2013. Det
er fremskridt, som S, RV, SF og EL er meget tilfredse med.
Mange skridt er taget det seneste år og flere bliver
taget, bl.a. med en national handlingsplan for klimatilpasning. Med
dette lovforslag sikres det, at kommunerne får mulighed for
at bede spildevandsforsyninsselskaberne om at udarbejde og udlevere
oversvømmelseskort og oplysninger til kommunerne
vedrørende risiko for oversvømmelser som følge
af kapacitetsproblemer i spildevandsanlæg.
Det skulle gerne sikre, at ejere af tilsluttede ejendomme,
spildevandsforsyningsselskaber og kommuner får bedre
forudsætninger for at træffe beslutning om forebyggende
foranstaltninger. Med dette lovforslag bliver der taget
væsentlige skridt for at sikre, at klimatilpasningen i
Danmark og kommunernes udarbejdelse af klimatilpasningsplaner til
gavn for borgere og virksomheder holder et højt
niveau.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er positive over
for, at ministeren tager fat på planlægning af
klimatilpasningerne. Mindretallet er imidlertid stærkt imod,
at modellen for opkrævning af spildevand ikke ændres.
Med dette lovforslag vil de kommende oversvømmelseskort
blive betalt via nye afgifter på den enkelte families
vandforbrug og på virksomhedernes forbrug af drikkevand, som
ministeren bekræfter i svar på spørgsmål
8. Med den nuværende spildevandsmodel vil det få
konsekvenser for virksomhedernes konkurrenceevne.
I stedet for at finansiere lovforslaget ved en fast afgift pr.
m³, uanset forbrug, mener Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti, at der skal
fastsættes en differentieret prisstruktur (en såkaldt
trappemodel) som anbefalet af spildevandsudvalget, således at
store vandforbrugende virksomheder ikke betaler en meget stor
overpris i forhold til den reelle kostpris for at behandle
spildevandet.
I ministerens svar på spørgsmål 3 udskydes
arbejdet med en indførsel af en trappemodel indtil
regeringens eget vækstteam for vand, bio- og
miljøløsninger kommer med deres endelige
anbefalinger, til trods for at vækstteamet i deres udkast til
anbefalinger, som vækstteamet præsenterede den 2.
november 2012, anbefalede, at man undersøger muligheder for
at overgå til den såkaldte trappemodel. Mindretallet
ønsker derfor at følge udvalget og vækstteamets
anbefalinger og gå i gang med arbejdet om udarbejdelsen af en
trappemodel med det samme. Mindretallet kan derfor ikke
støtte op om dette forslag, som giver endnu en
ekstraregning, bl.a. til de store vandforbrugende virksomheder, som
i forvejen betaler en overpris. Mindretallet kan først
støtte dette forslag, hvis prisstrukturen ændres,
så lovforslaget ikke vil få konsekvenser for
virksomhedernes konkurrenceevne og danske arbejdspladser udflages
som påpeget ved 1. behandlingen.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og
Liberal Alliance støtter op om, at en ændret
prisstruktur stadig skal være indrettet således, at der
er et incitament til at sænke ens vandforbrug.
Dansk Folkeparti mener endvidere, at man i stedet for at bruge
penge på at udarbejde oversvømmelseskort i stedet skal
fokusere på at bruge pengene til direkte
klimatilpasninger.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
stemmer for lovforslaget, idet vi lægger afgørende
vægt på ministerens svar på
spørgsmål 10, hvor ministeren lover at se på
mulighederne for en ny prisstruktur. Det er for os
afgørende, at prisstrukturen ændres til den
såkaldte trappemodel, og vi ser frem til drøftelserne
med ministeren om dette.
Dansk Folkeparti stemmer imod lovforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Datoen »den 1. december« ændres til: »den
15. december«.
[Ændret
ikrafttrædelsesdato]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af hensyn til behandling af lovforslaget i Folketinget er
ikrafttrædelsesdatoen udskudt 14 dage i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Andreas
Steenberg (RV) Lotte Rod (RV) Eigil Andersen (SF) Steen Gade (SF)
Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig
(IA) Erling Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Chr. Schmidt (V) Anni
Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF)
René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Benedikte Kiær
(KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 21
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra miljøministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Ændringsforslag fra
miljøministeren |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 21
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan
bekræfte, at der ikke er en sammenhæng mellem
vandforbrug og uønskede oversvømmelser, men at
oversvømmelserne er en følge af uforudsete
vandmængder pga. klimaforhold, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan
garantere, at lovforslagets bemærkninger ikke
fastsætter, hvordan kommende klimatilpasningsudgifter kan
finansieres, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvorvidt ministeren er indstillet
på at drøfte en ny betalingsmodel for udgifter til
klimatilpasning, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvorvidt ministeren vil love, at
der indgås en aftale om en ny betalingsmodel for finansiering
af klimatilpasninger, inden nye store klimatilpasninger skal
finansieres, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om at redegøre for planerne
for opfølgning på spildevandsudvalgets rapport fra
2011, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, i hvor høj grad kommunerne
allerede i dag råder over de oplysninger, som vil indgå
i oversvømmelseskortene, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvilken ekstraværdi de nye
oversvømmelseskort giver, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
der ikke påføres virksomhederne ekstra udgifter som
følge af lovforslaget og af kommunernes
klimatilpasningsplaner, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, hvorvidt ministeren har planer om
at ændre spildevandstaksterne, således at de udformes
som en differentieret prisstruktur (den såkaldte trappemodel)
som foreslået af spildevandsudvalget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvorvidt ministeren er indstillet
på at ændre betalingsmodellen for spildevandstakster,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå |
| |