Skriftlig fremsættelse (14. november
2012)
Skatteministeren
(Holger K. Nielsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skattekontrolloven, kildeskatteloven og
forskellige andre love (Udvidelse af
årsopgørelsesordningen, indberetning af udbytter
m.v.)
(Lovforslag nr. L 67)
Regeringen fremsætter med dette lovforslag
ændringer, som skal forenkle, harmonisere og effektivisere
skatte- og afgiftslove, så ikke mindst de administrative
regler er så enkle som muligt for borgere og virksomheder.
Derudover indgår et nødvendigt forslag om en ny model
for beregning af renter i skatte- og afgiftslovene.
Lovforslagets væsentligste elementer er:
Udvidelse af årsopgørelsesordningen således
at borgere med mindre erhvervsmæssig virksomhed, f.eks.
forældreudlejning, modtager en årsopgørelse
direkte uden at skulle udfylde en egentlig selvangivelse.
Afskaffelse af oplysningskortet, som udsendes sammen med
årsopgørelsen til de borgere, som ønsker at
modtage årsopgørelsen i papir, og som SKAT formoder,
har yderligere indkomster og fradrag at selvangive. Der udsendes i
dag ca. 1 mio. oplysningskort, men under 20.000 borgere anvender
kortet.
Indførelse af nye grundlag for beregning af
rentesatser, fordi SKAT kun kan få de oplysninger, som danner
grundlag for de eksisterende rentemodeller, til og med 1. kvartal
2013.
Indførelse af en ny regel om subjektiv skattepligt for
minimumsbeskattede investeringsinstitutter, så reglen
fremadrettet både omfatter de eksisterende udloddende
investeringsforeninger og de nye danske investeringsselskaber
SIKAV'er.
Krav om at indberetning om udbytter af aktier m.v. til SKAT
fremover i alle tilfælde skal ske senest i måneden
efter vedtagelsen eller beslutningen om at foretage udlodningen,
når der er tale om aktier m.v. i danske selskaber m.v.
Samtidig foreslås det at foretage nogle udvidelser af kravene
til indholdet af indberetningerne.
En justering af de regler, der er indført med
skattereformen om konvertering af fradragsberettiget kapitalpension
til ikke-fradragsberettiget kapitalpension (aldersforsikring m.v.)
mod en fremrykket afgift. De nævnte regler sikrer ikke i alle
henseender, at der betales den afgift, som blev forudsat ved
indførelsen af konverteringsmuligheden. Afgiftsgrundlaget
foreslås derfor udvidet. Desuden foreslås smidigere
regler for den skattemæssige behandling af indbetalinger til
kapitalpensioner, som beror på fejl m.v., og en justering af
reglerne for deloverførsel, herunder delkonvertering af
kapitalpension til aldersforsikring m.v.
Derudover indgår der en række forenklinger,
harmoniseringer og præciseringer, der har baggrund i
erfaringer fra administrationen af de pågældende
love.
Forslaget om nye modeller for beregning af
rentesatser tilsigter provenumæssig neutralitet. Forslaget om
udvidet indberetning af aktieudbytte modvirker uberettigede
refusioner af udbytteskat med deraf følgende provenutab.
Forslagene om ændringerne i rente- og betalingsreglerne
skønnes samlet set at medføre et årligt
statsligt merprovenu, som i 2013 udgør ca. 10 mio. kr., i
2014 ca. 30 mio. kr. og fra 2015 ca. 40 mio. kr. årligt.
Finansårsvirkningen skønnes til ca. 10 mio. kr. i
2013.
Udvidelsen af årsopgørelsesordningen og
afskaffelse af oplysningskortet indebærer engangsomkostninger
til IT-tilretninger, som skønnes at beløbe sig til
ca. 7 mio. kr. samt løbende årlige driftsudgifter
på 0,5 mio. kr.
Forslaget træder i kraft den 1. januar 2013 og har som
udgangspunkt virkning fra samme tidspunkt.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.