Fremsat den 2. oktober 2013 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om statsborgerskabsprøve
§ 1. Justitsministeren bemyndiges til
efter forhandling med undervisningsministeren at etablere en
statsborgerskab?sprøve.
Stk. 2.
Justitsministeren kan efter forhandling med undervisningsministeren
fastsætte regler om etablering, administration og afholdelse
af statsborgerskabsprøven, herunder regler om udpegning af
prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i
prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i
prøven, om prøvens gennemførelse, om tilsyn
samt om klageadgang mv., og om at undervisningsministeren
forestår etablering, administration og afholdelse af
statsborgerskab?sprøven.
§ 2. Loven træder i kraft den 1.
januar 2014.
Stk. 2.
Lov nr. 487 af 7. juni 2006 om indfødsretsprøve
ophæves.
§ 3. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 23. maj 2013 indgik
regeringspartierne Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre en aftale om indfødsret med Enhedslisten.
Ved aftalen fastlægges de generelle retningslinjer for
justitsministerens udarbejdelse af lovforslag om indfødsrets
meddelelse (naturalisation). Aftalen er optrykt som bilag til
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation.
Det følger af § 24,
stk. 2, i aftalen, at det bl.a. er en betingelse for optagelse
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at
ansøgeren dokumenterer at have bestået en
statsbor?gers?kabsprøve, der vægter aspekter af det
hverdagsliv og det aktive politiske liv, som møder borgerne
i et moderne samfund. Aftalens § 24, stk. 2, om
statsborgerskabsprøve træder dog først i kraft
samtidig med ikrafttrædelsen af denne lov, jf. aftalens
§ 33, stk. 2. Det forventes på den baggrund, at den
første statsborgerskabsprøve vil blive afholdt i juni
2014. Statsborgerskabsprøven skal erstatte
indfødsretsprøven, der blev indført i
2006.
Med lovforslaget bemyndiges
justitsministeren til efter forhandling med undervisningsministeren
at etablere den nye statsborgerskabsprøve og til efter
forhandling med undervisningsministeren at fastsætte
nærmere regler om prøvens etablering, administration
og afholdelse. Lovforslaget skaber således den
fornødne lovgivningsmæssige ramme for
udmøntningen af de dele af aftalen af 23. maj 2013 om
indfødsret, som vedrører
statsborgerskabsprøven.
Udviklingen af
statsborgerskabsprøven vil være forankret i
Undervisningsministeriet, der har ansvaret for danskuddannelse til
udlændinge. Prøven etableres som en skriftlig
multiple-choice prøve, hvor ansøgeren skal besvare et
antal spørgsmål, som i overensstemmelse med aftalen af
23. maj 2013 om indfødsret vægter aspekter af det
hverdagsliv og det aktive politiske liv, som møder borgerne
i et moderne samfund. Justitsministeren fastlægger efter
forhandling med undervisningsministeren det nærmere indhold
af prøven, herunder prøvens faglige og sproglige
niveau.
Den foreslåede bemyndigelse
til at fastsætte regler om prøvens etablering,
administration og afholdelse påtænkes anvendt til at
fastsætte regler bl.a. om udpegning af prøveafholdere,
om betingelser for deltagelse i prøven, om
gennemførelsen af prøven, om tilsyn og om klageadgang
mv.
Administrationen af
statsborgerskabsprøven vil blive varetaget af
Undervisningsministeriet.
2. Lovforslagets
baggrund
2.1. Indledning
Efter grundlovens § 44 kan
ingen udlænding opnå indfødsret uden ved lov
(naturalisation). Naturalisation beror derfor udelukkende på
lovgivningsmagtens bestemmelse. Lovforslag om indfødsrets
meddelelse fremsættes to gange årligt af
justitsministeren.
De generelle retningslinjer for
justitsministerens udarbejdelse af lovforslag om indfødsrets
meddelelse fastlægges ved politiske aftaler, der beskriver de
krav, der skal være opfyldt for, at regeringen uden
forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg kan
optage en ansøger på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse. Personer, der er optaget på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, vil derfor enten
opfylde kravene i den gældende politiske aftale eller
være optaget på lovforslaget efter forelæggelse
for Folketingets Indfødsretsudvalg.
Den 23. maj 2013 indgik
regeringspartierne Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre en aftale om indfødsret med Enhedslisten,
jf. cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation. Aftalen udmønter en række initiativer,
som er beskrevet i regeringsgrundlaget "Et Danmark, der står
sammen". Aftalen trådte i kraft den 15. juni 2013.
Det følger af aftalens
§ 1, at personer, der opfylder visse nærmere betingelser
for så vidt angår ophold, alder, afkald på
hidtidigt statsborgerskab, vandel, forfalden gæld til det
offentlige, selvforsørgelse, danskkundskaber og
statsborgerskabsprøve, optages på regeringens
lovforslag om indfødsrets meddelelse. Optagelse er dog
betinget af, at ansøgeren afgiver de erklæringer
på tro og love, som er nødvendige for Folketingets
behandling af ansøgningen, jf. aftalens § 1, 2.
pkt.
Det er i henhold til aftalen
således bl.a. en betingelse for optagelse på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren
dokumenterer at have bestået en statsborgerskabsprøve,
der vægter aspekter af det hverdagsliv og det aktive
politiske liv, som møder borgerne i et moderne samfund, jf.
aftalens § 24, stk. 2.
2.2. Indfødsretsprøven
Indfødsretsprøven
blev etableret som følge af en politisk aftale om
indfødsret, der den 8. december 2005 blev indgået
mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti,
jf. cirkulæreskrivelse nr. 9 af 12. januar 2006 om
naturalisation. Ved den politiske aftale om indfødsret, der
den 22. september 2008 blev indgået mellem Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti, blev
indfødsretsprøven videreført, jf.
cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 om
naturalisation.
Efter § 24, stk. 2, i
cirkulæreskrivelse nr. 9 af 12. januar 2006 om naturalisation
var det således en betingelse for optagelse på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren
dokumenterede kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og
historie ved bevis for en særlig
indfødsretsprøve. Ordlyden af § 24, stk. 2, blev
videreført uændret i cirkulæreskrivelse nr. 61
af 22. september 2008 om naturalisation, idet de administrative
regler om prøvens form og indhold samt bedømmelse dog
blev ændret som følge af indfødsretsaftalen fra
2008.
Ved lov nr. 487 af 7. juni 2006 om
indfødsretsprøve blev integrationsministeren
bemyndiget til at etablere en indfødsretsprøve. Loven
bemyndigede desuden integrationsministeren til at fastsætte
regler om etablering og afholdelse af
indfødsretsprøven, herunder regler om udpegning af
prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i
prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i
prøven og om prøvens gennemførelse mv.
Med hjemmel i lov om
indfødsretsprøve udstedte integrationsministeren den
22. marts 2007 bekendtgørelse nr. 278 om
indfødsretsprøven. Bekendtgørelsen blev den 5.
november 2008 erstattet af bekendtgørelse nr. 1070 om
indfødsretsprøven, der den 17. september 2010 blev
erstattet af den nugældende bekendtgørelse nr. 1106 om
indfødsretsprøven. Bekendtgørelsen om
indfødsretsprøven fastsætter nærmere
regler om bl.a. prøvens form og indhold, prøvetermin,
tilmelding, hjælpemidler, bortvisning fra prøve,
prøvens afholdelse, bedømmelse, prøveprotokol
og prøvebeviser, forsøg og dispensation, klager samt
overtrædelse af regler.
2.3. Aftale af 23.
maj 2013 om indfødsret
Den 23. maj 2013 indgik
regeringspartierne Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre en aftale om indfødsret med Enhedslisten,
jf. cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation. Aftalen trådte i kraft den 15. juni 2013, jf.
aftalens § 33, stk. 1.
Aftalen har virkning for behandling
af ansøgninger om naturalisation og anmodninger om
genoptagelse, der er indgivet efter aftalens ikrafttrædelse.
Ansøgninger om naturalisation, herunder anmodninger om
genoptagelse, som ikke var færdigbehandlet ved aftalens
ikrafttrædelse, vil endvidere blive behandlet efter de nye
retningslinjer.
Det følger af aftalens
§ 24, stk. 1, at det er en betingelse for optagelse på
et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren
dokumenterer danskkundskaber ved bevis for at have bestået
danskuddannelsernes Prøve i Dansk 2 eller en af de
prøver, der er angivet i bilag 3 til aftalen.
Af aftalens § 24, stk. 2,
følger det endvidere, at det er en betingelse for optagelse
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at
ansøgeren dokumenterer at have bestået en
statsborgerskabsprøve, der vægter aspekter af det
hverdagsliv og det aktive politiske liv, som møder borgerne
i et moderne samfund.
Statsborgerskabsprøven
erstatter indfødsretsprøven, således at
optagelse på regeringens lovforslag om indfødsrets
meddelelse fremover vil forudsætte, at ansøgerne bl.a.
opfylder aftalens betingelse om en bestået
statsborgerskabsprøve.
Aftalens § 24, stk. 2, om
statsborgerskabsprøve træder dog først i kraft
samtidig med ikrafttrædelsen af denne lov, jf. aftalens
§ 33, stk. 2. Det forventes på den baggrund, at den
første statsborgerskabsprøve vil blive afholdt i juni
2014.
Der vil fortsat blive afholdt
indfødsretsprøver indtil den første
statsborgerskabsprøve kan afholdes.
Det følger af aftalens
§ 33, stk. 5, at for ansøgninger, herunder anmodninger
om genoptagelse, indgivet efter aftalens ikrafttrædelse og
indtil ikrafttrædelsen af denne lov finder § 24, stk. 2,
om bevis for en særlig indfødsretsprøve i
cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 om
naturalisation fortsat anvendelse, idet ansøgere, der har
bestået en indfødsretsprøve ved
prøveterminen maj 2007 til og med juni 2008, dog tillige vil
blive anset for at opfylde kravet om bevis for en særlig
indfødsretsprøve.
Det følger endvidere af
aftalens § 33, stk. 6, at ansøgere, der har
bestået indfødsretsprøven aflagt ved
prøveterminen maj 2007 til og med prøveterminen
december 2013 også efter ikrafttrædelsen af aftalens
§ 24, stk. 2, vil blive anset for at opfylde betingelsen om
dokumentation for at have bestået en
statsborgerskabsprøve.
2.3.1. Ansøgere, der er undtaget fra kravet om
dokumentation for bestået
statsborgerskabsprøve
Det følger af aftalens bilag
4, at visse grupper af ansøgere er undtaget fra kravet om
dokumentation for bestået statsborgerskabsprøve.
Det gælder:
1. Børn
under 12 år.
2. Børn, der
er fyldt 12 år, men endnu ikke har aflagt Folkeskolens
afgangsprøve (9. eller 10. klasse).
3. Ansøgere
med bopæl på Færøerne eller i
Grønland.
4. Svensk- eller
norsktalende ansøgere.
5. Personer
født i Sydslesvig, som helt eller delvist har gået i
dansk skole, og som under ophold i Sydslesvig har vist tilknytning
til danske forhold.
6. Ansøgere
omfattet af aftalens § 12 (den såkaldte prinsesseregel),
som har bopæl i udlandet.
2.3.2. Dispensation
fra kravet om dokumentation for bestået
statsborgerskabsprøve
Det følger af aftalens
§ 24, stk. 3, at hvor ganske særlige forhold taler
herfor, forelægges det Folketingets Indfødsretsudvalg,
om der kan dispenseres fra betingelserne i § 24, stk. 1 og 2,
om danskkundskaber og dokumentation for en bestået
statsborgerskabsprøve.
Forelæggelse efter § 24,
stk. 3, vil ske, hvis ansøgeren lægeligt
diagnosticeres med en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller
intellektuel funktionsnedsættelse og som følge heraf
ikke er i stand til - eller har rimelig udsigt til - at kunne
opfylde betingelserne i stk. 1 og 2. Det er herudover en
forudsætning for forelæggelse, at ansøgeren
afgiver oplysning på tro og love om deltagelse i
Danskuddannelse 2 samt forsøg på at tage Prøve
i Dansk 2 og statsborgerskab?sprøven. Hvis ansøgeren
ikke har deltaget i Danskuddannelse 2 og ik?ke har forsøgt
at tage Prøve i Dansk 2 og statsborgerskab?sprøven,
vil forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg
dog ske, hvis ansøgeren kan fremlægge dokumentation
for, at en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse er årsagen til såvel den
man?glen?de deltagelse i danskundervisning som de man?glen?de
forsøg på at tage prøve i dansk og
statsborgerskab?sprøven.
3. Generelt om
statsborgerskabsprøven
Statsborgerskabsprøven vil
blive udarbejdet på grundlag af den aftale om
indfødsret, der blev indgået den 23. maj 2013.
For at sikre den fornødne
prøvefaglige viden vil udviklingen og den løbende
afholdelse af statsborgerskabsprøven være forankret i
Undervisningsministeriet, der har ansvaret for danskuddannelse til
udlændinge.
Statsborgerskabsprøven
etableres som en skriftlig multiple-choice prøve, hvor
ansøgeren skal besvare et antal spørgsmål, der
vægter aspekter af det hverdagsliv og det aktive politiske
liv, som møder borgerne i et moderne samfund.
Det dansksproglige niveau for
prøven fastsættes under hensyn til det dansksproglige
krav ved meddelelse af dansk indfødsret ved naturalisation.
Prøven vil bestå af 30 spørgsmål, hvoraf
3 spørgsmål vil vedrøre aktuelle forhold og
begivenheder i det danske samfund. Prøvetiden vil være
45 minutter, og for at bestå prøven skal 22
spørgsmål besvares korrekt.
Det endelige indhold af
prøven, herunder prøvens faglige og sproglige niveau
fastlægges af Justitsministeriet efter forhandling med
Undervisningsministeriet.
Etableringen af
statsborgerskabsprøven indebærer, at der udarbejdes et
lærebogsmateriale, som skal danne grundlag for de
spørgsmål, der stilles til prøven, med
undtagelse af de 3 spørgsmål per prøve, der
vedrører aktuelle forhold. Lærebogsmaterialet skal
give den enkelte ansøger mulighed for at forberede sig til
prøven.
Den nødvendige sagkundskab
vil blive inddraget i forbindelse med udarbejdelse af
lærebogsmateriale og spørgsmål til
prøven.
Statsborgerskabsprøven vil
blive afholdt to gange årligt. Prøven
påtænkes afholdt af prøveafholdende udbydere af
danskuddannelse, ligesom det i dag er tilfældet med
indfødsretsprøven.
4. Lovforslagets
indhold
Lovforslaget indeholder en
bemyndigelse til justitsministeren til efter forhandling med
undervisningsministeren at etablere en statsborgerskabsprøve
og til efter forhandling med undervisningsministeren at
fastsætte nærmere regler om
statsborgerskabsprøvens etablering, administration og
afholdelse mv.
I forhold til etableringen af
statsborgerskabsprøven følger der ikke af
lovforslaget nogen præcis regulering af indholdet af
statsborgerskabsprøven, herunder hvilke
spørgsmål der skal indgå i prøven eller
prøvens niveau.
Det nærmere indhold af
prøven, herunder prøvens faglige og sproglige niveau
fastlægges af Justitsministeriet efter forhandling med
Undervisningsministeriet. Selve statsborgerskab?sprøven
udvikles af Undervisningsministeriet. Prøven vil blive
udviklet i overensstemmelse med de rammer, der er anført
ovenfor under pkt. 3.
Bemyndigelsen til at
fastsætte nærmere regler om prøvens etablering,
administration og afholdelse påtænkes anvendt til at
fastsætte regler bl.a. om udpegning af prøveafholdere,
om prøvens form og indhold, om tidspunktet for
prøvernes afholdelse, om tilmelding til prøven og
betingelser for deltagelse i prøven, om prøvens
gennemførelse, om tilsyn, om bedømmelse, om
klageadgang samt om udstedelse og udformning af
prøvebeviser. Der påtænkes endvidere bl.a.
fastsat nærmere regler om betaling af gebyr for deltagelse i
prøven.
Den foreslåede bemyndigelse
påtænkes således anvendt til at fastsætte
regler af administrativ karakter vedrørende prøvens
etablering, administration og afholdelse.
Administrationen af
statsborgerskabsprøven vil blive varetaget af
Undervisningsministeriet.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det skønnes, at udviklingen
af en statsborgerskabsprøve og tilhørende
læremateriale vil medføre statslige udgifter på
op til 1,0 mio. kr. i etablering (honorar til medlemmer af
opgavekommission, honorar til medlemmer af skrivegruppe, honorar
til faglige og sproglige kvalitetssikrere, udgifter til layout og
opsætning af lærematerialet, udgifter til prætest
mv.)
Det skønnes endvidere, at
den løbende afholdelse og bedømmelse af
statsborgerskabsprøven vil medføre årlige
statslige udgifter på 0,3 mio. kr. (aflønning af
censorer).
Udgifterne finansieres fra
20.77.01. Undervisning i dansk som andet sprog samt 20.77.02.
Danskprøver for ægtefællesammenførte og
indvandringsprøven.
Den løbende afholdelse af
prøven vil endvidere indebære løbende udgifter
til dækning af prøveafholdernes udgifter til
administration og gennemførelse af prøverne, herunder
udgifter til administration af tilmeldinger til prøverne,
prøveafholdelsen, udlån af it-udstyr, tilsyn med
prøvens afholdelse og udstedelse af prøvebeviser.
Udgifter hertil dækkes af et gebyr.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer
ACE Danmarks
Akkrediteringsinstitutionen, AFS Interkultur, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International, Amnesti Nu, AOF
Danmark, Børnerådet, Danes Worldwide, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Oplysningsforbund, Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Retspolitisk
Forening, Dansk Røde Kors Landskontoret, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, Det Danske
Akademi, Dokumentations- og rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsakademi Fyn-Vejle, Erhvervsakademi
Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland, Erhvervsakademi
Nordøst, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi
Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervsakademi
Århus, Erhvervsakademiet Copenhagen Business, FOF's
Landsorganisation, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser,
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Højskolernes Sekretariat, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening,
Kulturministeriets Rektorkollegium, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Tekniske Skole, Landsforeningen
Adoption og Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberalt
Oplysningsforbund, Lærernes Centralorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Niels Brock, Politiforbundet i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, RCT - Rehabiliterings-
og Forskningscentret for Torturofre, Retslægerådet,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rotary Denmark, Rådet for Etniske Minoriteter,
samtlige byretter, Uddannelsesforbundet, Uddannelsesstyrelsen og
UNHCR.
11. Sammenfattende
skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Etableringen af
statsborgerskab?sprøven og tilhørende
lærermateriale vurderes at udgøre op til 1,0 mio.
kr. Den løbende afholdelse og
bedømmelse af statsborgerskab?sprøven vurderes at
medføre årlige statslige udgifter på 0,3 mio.
kr. Dækning af prøveafholdernes
udgifter til administration og gennemførelse af
prøverne bliver gebyrfinansieret. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1, indebærer, at justitsministeren bemyndiges
til efter forhandling med undervisningsministeren at etablere en
statsborgerskabsprøve. Statsborgerskabsprøven
udvikles af Undervisningsministeriet. Justitsministeren vil i den
forbindelse efter forhandling med undervisningsministeren
fastlægge det nærmere indhold af prøven,
herunder prøvens faglige og sproglige niveau.
Statsborgerskabsprøven etableres som en skriftlig
multiple-choice prøve, hvor ansøgeren skal besvare et
antal spørgsmål, som vægter aspekter af det
hverdagsliv og det aktive politiske liv, som møder borgerne
i et moderne samfund.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 2 indeholder bemyndigelse til justitsministeren til efter
forhandling med undervisningsministeren at fastsætte
nærmere regler om etablering, administration og afholdelse af
statsborgerskabsprøven, herunder regler om udpegning af
prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i
prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i
prøven, om prøvens gennemførelse, om tilsyn og
om klageadgang mv. Den foreslåede bestemmelse indeholder
endvidere bemyndigelse til justitsministeren til efter forhandling
med undervisningsministeren at fastsætte regler om, at
undervisningsministeren forestår etablering, administration
og afholdelse af statsborgerskabsprøven.
Bemyndigelsen påtænkes
anvendt til at fastsætte nærmere regler om bl.a.
udpegning af prøveafholdere og om prøveafholderens
opgaver i forbindelse med prøvens afholdelse. Ved udpegning
af prøveafholdere vil der bl.a. blive lagt vægt
på, at den enkelte prøveafholder har erfaring med
afholdelse af prøver. Prøveafholdelse kan
foregå hos såvel offentlige som private, herunder
selvejende, institutioner.
Der påtænkes endvidere
fastsat regler om prøvens form og indhold, om betingelser
for deltagelse i prøven og tilmelding til prøven,
herunder krav om billedlegitimation ved deltagelse i prøven,
om tidspunktet for prøvens afholdelse og om
gennemførelse af prøven, herunder regler om brug af
hjælpemidler og om adgang til aflæggelse af
prøven på særlige vilkår for
prøvedeltagere med særlige behov. Bemyndigelsen
påtænkes ligeledes anvendt til at fastsætte
regler om bedømmelse af prøven og om
prøvegrundlaget.
Der vil desuden blive fastsat
regler om bortvisning fra prøven og om adgang til
annullation af et prøveresultat i tilfælde, hvor
prøvedeltageren uretmæssigt har skaffet sig eller
givet en anden prøvedeltager hjælp til besvarelse af
prøven eller i øvrigt har overtrådt reglerne om
afholdelse af prøven.
Bemyndigelsen påtænkes
herudover anvendt til at fastsætte regler om opkrævning
af et gebyr hos personer, der indstiller sig til prøven.
Gebyret har til formål at dække de gennemsnitlige
omkostninger, der er forbundet med afholdelse af
statsborgerskabsprøven hos de udpegede
prøveafholdere, og opkræves af prøveafholderne
i forbindelse med tilmelding til prøven. Fastsættelse
af gebyrets størrelse foretages, når der er truffet
aftale om de enkelte prøveafholderes udgifter til afholdelse
af prøven.
Undervisningsministeriet vil
varetage administrationen af statsborgerskabsprøven og vil
føre tilsyn med afholdelse af prøver. Der vil blive
fastsat nærmere regler om ministeriets tilsyn, herunder
regler om indhentning af oplysninger fra prøveafholdere. Der
vil desuden blive fastsat regler om klageadgang til
Undervisningsministeriet.
Til §
2
Den foreslåede § 2
indebærer, at loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Samtidig ophæves lov nr. 487 af 7. juni 2006 om
indfødsretsprøve.
Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt indebærer, at
indfødsretsprøven fortsat vil blive afholdt ved
prøveterminen december 2013. Den første
statsborgerskabsprøve forventes at blive afholdt i juni
2014.
Det bemærkes, at det
følger af cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013
om naturalisation, at ansøgere, der har bestået
indfødsretsprøven aflagt ved prøveterminen maj
2007 til og med prøveterminen december 2013, vil blive anset
for at opfylde betingelsen om dokumentation for at have
bestået en statsborgerskabsprøve, jf. aftalens §
33, stk. 6.
Til §
3
Den foreslåede § 3
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.