Fremsat den 7. april 2015 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og Mai Mercado (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en rocker- og bandepakke
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2014-15 at fremsætte
forslag om ændring af straffeloven og andre love samt
foretage de nødvendige administrative ændringer, som
sikrer følgende elementer som supplement til regeringens
fremsatte rocker- og bandepakke:
1) Ændring af
straffelovens § 81 a, så al rocker- og banderelateret
kriminalitet altid giver dobbelt straf samt mulighed for absolut
kumulation ved udmålingen af straf for rocker- og
banderelateret kriminalitet.
2) Hastebehandling
af rocker- og banderelaterede sager ved domstolene.
3) Myndighederne
skal ved systematisk samarbejde sikre en særlig grundig
kontrol af banderne.
4) Redskaber mod
intimiderende og chikanerende adfærd over for politiet og
øvrige myndigheder.
5) Ingen
prøveløsladelse af rockere og bandemedlemmer.
6) Strammere
udvisningsregler, så flere personer med relation til rocker-
og bandemiljøet udvises.
7) Analyse af
exitprogrammet for rockere og bandemedlemmer.
8) Stramning af
sanktionsniveauet for besiddelse af våben.
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 37, folketingsåret 2013-14. Der
henvises til Folketingstidende 2013-14, A, B 37 som fremsat, side 1
ff, B, betænkning over B 37 og F, møde 47, side 49 ff,
og møde 97, side 4.
Folketinget vedtog den 4. juni 2014 en
bandepakke (L 112 2013-14, lov nr. 733 af 25. juni 2014), hvis
fokus var at forstærke forebyggelsen og bekæmpelsen af
rocker- og bandekriminalitet. Bandepakken indeholdt gode elementer,
og derfor stemte forslagsstillerne også for bandepakken.
Det er dog forslagsstillernes opfattelse, at
regeringens initiativer langt fra er nok for at
imødegå problemerne med rocker- og bandekriminalitet.
Det kræver endnu mere konsekvens og hårdere straffe,
hvis vi skal sikre, at rockerne og banderne ikke fortsætter
med at begå kriminalitet og skabe utryghed i det danske
samfund.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at
regeringen skal tage yderligere initiativer.
Danmark lider lige nu under banders
hærgen, og almindelige menneskers liv og helbred bliver bragt
i fare af hyppige skyderier i gaderne. Der skydes jævnligt i
gaderne, forretninger afpresses eller tvinges til at lukke, og
sågar skolebørn må beskyttes mod bandemedlemmer.
Forslagsstillerne frygter, at den eskalerede bandekrig ikke kun er
en midlertidig opblusen, men udtryk for et nyt
kriminalitetsmønster, efter hvilke bandemedlemmerne bliver
stadig mere rå og hensynsløse. Den udvikling er
naturligvis fuldstændig uacceptabel.
Forslagsstillerne kan og vil ikke blot se til,
mens bander får lov til at kontrollere hele byområder.
Fra politisk hold er det nu på tide, at vi tager næste
skridt. Vi skal erkende, at vi er nødt til at sætte
hårdt mod hårdt.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
skal langt mere til, hvis politiet og myndighederne effektivt og
reelt skal komme den efterhånden omfattende rocker- og
banderelaterede kriminalitet til livs.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
myndighederne ikke skal udvise nogen form for tolerance over for
rockergrupperne og banderne. Rockerne og banderne sidder på
en massiv andel af den kriminalitet, der finder sted i Danmark,
hvilket medfører stor utryghed for den almindelige borger.
Herudover koster den rocker- og banderelaterede kriminalitet
statskassen dyrt. Forslagsstillerne mener derfor, at der skal
lægges maksimalt pres på rockerne og banderne, så
borgerne igen kan være trygge. Det er forslagsstillernes
opfattelse, at regeringens rocker- og bandepakke fra 2014 ikke
sikrer dette. Forslagsstillerne mener derfor, at man - ud over de
elementer, der er indeholdt i regeringens pakke - bør have
fokus på følgende elementer:
1. Ændring af straffelovens § 81 a, så
al rocker- og banderelateret kriminalitet altid giver dobbelt straf
samt mulighed for absolut kumulation ved udmålingen af straf
for rocker- og banderelateret kriminalitet
Straffelovens § 81 a medfører, at
den straf, der er foreskrevet i en række af straffelovens
bestemmelser, kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i et gensidigt opgør,
som foregår mellem grupper af personer, og i hvilket der
flere gange enten er anvendt skydevåben eller anvendt
våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af
straffelovens § 180.
Forslagsstillerne ønsker at udvide
anvendelsesområdet, således at § 81 a finder
anvendelse i enhver situation, hvor der udøves rocker- og
banderelateret kriminalitet.
Forslagsstillerne mener desuden, at denne
bestemmelse altid skal finde anvendelse, når der er tale om
rocker- og banderelateret kriminalitet, således at
»kan« ændres til »skal« og at
»indtil« ændres til »til«. Det vil
sikre, at al rocker- og banderelateret kriminalitet automatisk
giver dobbelt straf.
Herudover mener forslagsstillerne, at §
81 a skal omfatte al personfarlig kriminalitet.
Endelig mener forslagsstillerne, at domstolene
skal have mulighed for absolut kumulation ved udmålingen af
straf for rocker- og banderelateret kriminalitet - altså at
straffene for forskellige forhold lægges oven i hinanden.
Dette vil sende et kraftigt signal om, at rocker- og banderelateret
kriminalitet straffes hårdt. En absolut kumulation skal
fortsat holde sig inden for det maksimum for tidsbestemt straf
på 20 år, der følger af straffelovens § 33,
stk. 2, medmindre der er tale om drab. Den forøgede
strafmasse, som skærpelsen vil medføre, er
forslagsstillerne selvfølgelig indstillet på at finde
finansiering til i kommende flerårsaftaler for
kriminalforsorgen, bl.a. via afsoning i hjemlandet.
2. Hastebehandling af rocker- og banderelaterede sager
ved domstolene
Forslagsstillerne mener, at det bør
sikres, at domstolene prioriterer sager, der vedrører
rocker- og banderelateret kriminalitet, højere. Det er
vigtigt at signalere til rockerne og banderne, at der er konsekvens
med det samme, når de gribes i kriminalitet.
Forslagsstillerne foreslår, at modellen fra Aarhus, hvor 1
dag om ugen ved byretten er afsat til rocker- og bandesager,
udbredes til de øvrige byretter i Danmark. Det skal
selvfølgelig fortsat være muligt at bruge dagen til
øvrige sager, hvis der ikke er sager vedrørende
rocker- eller banderelateret kriminalitet ved den
pågældende byret.
3. Myndighederne skal ved systematisk samarbejde sikre
en særlig grundig kontrol af banderne.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den
såkaldte Al Capone-metode - altså samarbejdet mellem
politiet og SKAT - er et meget effektivt redskab over for rockerne
og banderne.
Forslagsstillerne mener dog, at denne ordning
med fordel kan udvides, så flere myndigheder systematisk kan
samarbejde og udveksle oplysninger. En stor gruppe rockere og
bandemedlemmer modtager offentlige ydelser i form af f.eks.
kontanthjælp eller førtidspension. Myndighederne
bør kontinuerligt bruge alle lovens muligheder for at
efterprøve, om de pågældende rent faktisk lever
op til betingelserne for at modtage den pågældende
ydelse. Det vil effektivt stresse disse grupper, at de hele tiden
ved, at myndighederne holder øje med dem. På den
måde forebygges også svindel med skattefinansierede
overførselsindkomster.
Forslagsstillerne kan i forlængelse
heraf henvise til den antirockerpakke, som Teknik- og
Miljøudvalget i Københavns Kommune på
møde den 7. oktober 2013 besluttede at udmønte.
Pakken er bl.a. en konsekvens af sagen om en rockerborg i et
villakvarter i Vanløse.
4. Redskaber mod intimiderende og chikanerende
adfærd over for politiet og øvrige
myndigheder
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
politiet og øvrige myndigheder flere steder oplever
problemer med rockere og bandemedlemmer, der ved intimiderende
adfærd generer politiet og øvrige myndigheders
arbejde. Det medfører, at politiet eksempelvis under
politiforretninger i særlig belastede boligområder har
svært ved at udføre sit arbejde. Forslagsstillerne
mener, at det skal sikres, at politiet har den nødvendige
lovhjemmel til at skride ind over for rockere og bandemedlemmer,
der intimiderer eller chikanerer politiet eller øvrige
myndigheder (eksempelvis brandvæsenet eller
ambulancepersonale) i deres arbejde. Det er forslagsstillernes
opfattelse, at straffelovens bestemmelser, herunder bl.a.
§§ 119 og 121, ikke i tilstrækkelig grad
dækker denne adfærd. Forslagsstillerne ønsker
derfor at kriminalisere intimiderende og chikanerende adfærd,
når dette sker af flere i forening, der er
udenforstående for den politiforretning - eller tilsvarende,
hvis det er andre myndigheder - der finder sted.
Det er forslagsstillerne opfattelse, at en
kriminalisering af denne adfærd vil virke
præventivt.
5. Ingen
prøveløsladelse af rockere og
bandemedlemmer
Med regeringens bandepakke fra 2014 blev der
ændret i betingelserne for muligheden for at opnå
prøveløsladelse. Efter forslagsstillernes opfattelse
var regeringens forslag for blødsødent og langt fra
tilstrækkeligt.
Forslagsstillerne mener, at det som
udgangspunkt slet ikke skal være muligt at opnå
prøveløsladelse, hvis den pågældende er
rocker eller bandemedlem. Det er for forslagsstillerne irrelevant,
om der er en verserende bandekonflikt eller ej - forslagsstillerne
mener, at der sendes et vigtigt signal til disse mennesker, ved at
de skal udstå den fulde straf uden mulighed for
prøveløsladelse.
Forslagsstillerne mener dog, at såfremt
den pågældende har vidnet mod de tiltalte i en rocker-
eller banderelateret straffesag eller på anden måde har
hjulpet eller samarbejdet med politiet i forbindelse med
sådanne sager, skal en dommer kunne træffe beslutning
om prøveløsladelse. Den samme mulighed skal
være gældende for rockere og bandemedlemmer, der
vælger at deltage i et exitprogram.
6. Strammere udvisningsregler
Forslagsstillerne mener, at Danmark ikke kan
være tjent med at huse udlændinge, der dømmes
for rocker- og banderelateret kriminalitet. Justitsministeren har i
et svar til Retsudvalget (REU alm. del - svar på spm. 632
(2012-13)) oplyst, at der i marts 2013 var registreret 235
udlændinge på Rigspolitiets bandeliste. Der er derfor
behov for at stramme udvisningsreglerne, så flere personer
med relation til rocker- og bandemiljøet udvises. Helt
konkret ønsker forslagsstillerne, at sager, der omfattes af
strafskærpelsesbestemmelserne i straffelovens § 81, stk.
1, nr. 3, eller § 81 a, automatisk udløser udvisning af
den pågældende udlænding.
Forslagsstillerne ønsker herudover, at
formuleringen »med sikkerhed« i udlændingelovens
udvisningsregler genindføres, så udlændinge, der
begår kriminelle handlinger i Danmark, skal udvises,
medmindre det med sikkerhed vil stride imod Danmarks internationale
forpligtelser. Forslagsstillerne ønsker ikke, at denne
lempelse, som regeringen med støtte fra Enhedslisten vedtog
i juni 2012 (L 180 B, 2011-12, lov nr. 569 af 18. juni 2012), skal
hindre, at udlændinge, der dømmes for rocker- og
banderelateret kriminalitet, bliver udvist.
7. Analyse af exitprogrammet for rockere og
bandemedlemmer
Justitsministeren skal iværksætte
en analyse af det nuværende exitprogram og det arbejde, der
gøres, for at sikre, at personer kommer ud af rocker- og
bandemiljøet. Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
er vigtigt med en exitstrategi, men det er essentielt, at den
virker og målrettes, så den ikke blot bliver et middel
for de kriminelle til hurtigere at komme ud af fængslerne,
fordi de siger ja til at være med i et exitprogram. Der skal
derfor foretages en analyse af, hvordan exitprogrammerne
forløber i dag, og i hvilket omfang der sker tilbagefald
dels til rocker- og bandemiljøet, dels til kriminalitet.
Endvidere skal det undersøges, om det skal udløse
reststraf, hvis den pågældende i et exitprogram falder
tilbage i kriminalitet inden for en given periode, der
strækker sig længere end efter de nuværende
regler.
8. Stramning sanktionsniveauet for
besiddelse af våben
I regeringens bandepakke skærpede man
straffene for våben ved at indføre en øget
graduering af strafudmålingen i sager om ulovlig besiddelse
af skydevåben omfattet af straffelovens § 192 a, stk. 1,
nr. 1, således at der nu udmåles en skærpet
straf, når skydevåbnet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted. Straffen skærpes yderligere,
når der samtidig besiddes ammunition til
skydevåbnet.
Det er dog kommet til forslagsstillernes
kendskab, at sanktionsniveauet for våbenbesiddelse er noget
højere i f.eks. Tyskland. Jf. § 51 i den tyske
våbenlovgivning
(http://www.gesetze-im-internet.de/englisch_waffg/) straffes
besiddelse af skydevåben med 1-5 års fængsel.
Under skærpende omstændigheder er straffen 1-10
års fængsel. Skærpende omstændigheder er
som hovedregel, når gerningsmanden handler som bandemedlem
eller i erhvervsmæssig sammenhæng. I mindre alvorlige
tilfælde er strafferammen op til 3 års fængsel
eller bødestraf. Hvis gerningsmanden handler uagtsomt, er
strafferammen op til 2 års fængsel eller
bødestraf. Der henvises til REU alm. del - svar på
spørgsmål 433.
Det er forslagsstillernes holdning, at en
hård linje i forhold til våbenlovgivningen er
nødvendig, hvis rocker- og bandeaktiviteter i Danmark skal
bekæmpes. Derfor forslås der en grundig afdækning
af strafniveauet for at bære skydevåben, med henblik
på at se om der er behov for strafskærpelser i
Danmark.
Afsluttende bemærkninger
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
ovenstående elementer vil sikre en mere effektiv indsats over
for rockerne og banderne. Forslagsstillerne mener, at der skal mere
til end den indsats, som regeringen har gennemført, hvis
politiet og myndighederne skal have en chance for at komme disse
grupper til livs. Lovgiverne har en forpligtelse til at sikre, at
de personer, der til dagligt arbejder med disse problemer, har de
nødvendige og rigtige redskaber. Det mener forslagsstillerne
at de i højere grad får med dette forslag.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
rocker- og bandepakke.
(Beslutningsforslag nr. B 158)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.