Fremsat den 5. april 2016 af
Finn Sørensen (EL),
Henning Hyllested (EL), Christian Juhl (EL),
Pernille Skipper (EL) og
Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af en social protokol til
Lissabontraktaten
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for indførelsen af en social protokol til
Lissabontraktaten som foreslået af Den Europæiske
Faglige Samarbejdsorganisation (ETUC) i marts 2008.
Bemærkninger til forslaget
Udvidelsen af EU med en række
østeuropæiske lande har afsløret
grundlæggende fejl ved EU's regler om fri bevægelighed
for kapital, arbejdskraft, varer og tjenesteydelser. Fejlen
består i, at reglerne kun sikrer disse fire økonomiske
friheder. Arbejderrettigheder og medlemslandenes ret til at
beskytte sig mod social dumping som følge af
uforholdsmæssig stor indvandring af arbejdskraft og
udenlandske tjenesteydere er ikke sikret. Det giver frit spil for
arbejdsgivere og privatpersoner til at importere udenlandsk
arbejdskraft til lavere lønninger og med dårligere
arbejdsvilkår. Resultatet er øget social dumping som
et voksende problem i de fleste af de »gamle«
medlemslande. Der er mange eksempler på, at udenlandske
arbejdere udnyttes groft, og at arbejderrettigheder og
fagforeninger er under et voldsomt pres.
Hertil kommer en række domme afsagt af
EU-Domstolen, som har berøvet medlemslandene og deres
fagforeninger muligheden for at sikre, at udstationerede arbejdere
arbejder på lige vilkår med hjemlandets. Det drejer sig
om følgende domme: Viking Line (C-438/05), Laval (C-341/05),
Rüffert (C-346/06) og Luxembourg (C-319/06). Konsekvensen af
de nævnte domme er, at det er blevet forbudt for
medlemslandene og deres fagforeninger ved lov eller kollektive
kampskridt at sikre de udstationerede arbejdere samme løn og
ansættelsesvilkår som værtslandets egne
arbejdere. De udstationerende virksomheder kan derfor
påføre værtslandets virksomheder en unfair
konkurrence, der forstærkes af, at de betaler skat i
hjemlandet efter hjemlandets regler.1)
Den Europæiske Faglige
Samarbejdsorganisation (EFS, på engelsk ETUC) kaldte de to
førstnævnte domme, Viking Line og Laval, for »en
licens til social dumping«2) og fremsatte
på den baggrund i marts 2008 et forslag om en social
protokol, der skal knyttes til traktaten, hvorved den får
samme status.3) De
efterfølgende domme har ikke fået EFS til at
ændre sin kritik. EFS har indtil nu fastholdt kravet om en
social protokol, såvel som kravet om en revision af
udstationeringsdirektivet.4)
Såfremt medlemslandene tilslutter sig
EFS' forslag om en social protokol, vil det medføre en
fortolkning af relevante artikler i Lissabontraktaten, der sikrer,
at faglige og sociale rettigheder i tvivlstilfælde og ved
konflikt med de økonomiske friheder er overordnet disse
friheder. Det vil betyde en reel sikring af konfliktretten og af
medlemslandenes og deres fagforeningers ret til og muligheder for
at sikre, at udenlandske arbejdere arbejder på lige
vilkår med værtslandets. Protokollen vil sikre, at de
faglige rettigheder og medlemslandenes beskyttelseslovgivning har
forrang for de økonomiske friheder.
Den første betingelse for
indførelsen af en protokol som foreslået af EFS er, at
mindst ét medlemsland rejser krav om den og beder om
indkaldelse til en regeringskonference. Der er substantielt tale om
en traktatændring, som kræver enstemmighed efter denne
procedure.
Indtil nu har ingen medlemslande rejst dette
krav. Men på et møde i september 2015 blev
socialdemokratiske ministre og faglige landsorganisationer i
Sverige, Østrig og Tyskland enige om at arbejde for at
opbygge en stærk alliance for kravet om en social protokol
som foreslået af EFS.5) Forslaget har
siden fået opbakning fra SAMAK, den nordiske
samarbejdskomité for de socialdemokratiske partier og de
faglige landorganisationer (LO) i Norden.
Desværre er den danske regering ikke med
her. Det bør den være. Derfor forslaget om, at den
danske regering skal forpligtes til at arbejde for kravet og rejse
det over for de øvrige EU-lande.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af en social protokol til Lissabontraktaten
(Beslutningsforslag nr. B 172)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1)
Finn Sørensen, gennemgang af Viking Line-, Laval-,
Rüffert- og Luxembourg-dommene (»Hvad siger dommene - og
hvad siger Laval-loven? «, Eufagligt.dk, den 24. marts 2016):
http://www.eufagligt.dk/artikel/hvad_siger_dommene_og_hvad_siger_laval-loven/
2)
John Monks i Europa-Parlamentet den 26. februar 2008
(»Presentation to the Employment and Social Affairs Committee
of the EP«, Etuc.org, den 26. februar 2008):
https://www.etuc.org/speeches/presentation-employment-and-social-affairs-committee-ep#.
VvE1HPnhCUk
3)
EFS' forslag til en social protokol (»Proposal for a Social
Progress Protocol«, Etuc.org, den 18. marts 2008):
https://www.etuc.org/proposal-social-progress-protocol
4)
EFS fastholder kravet om en social protokol (»Svækket
europæisk fagbevægelse har visioner for et andet
Europa«, Eufagligt.dk, den 7. oktober 2015):
http://www.eufagligt.dk/artikel/svaekket_europaeisk_fagbevaegelses_har_visioner_for_et_andet_europa/
5)
Fælles front for en social protokol (»Regeringer og
fagbevægelse i fælles offensiv mod social
dumping«, Eufagligt.dk, den 22. september 2015):
http://www.eufagligt.dk/artikel/regeringer_og_fagbevaegelse_i_faelles_offensiv_mod_social_dumping/