Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 2. maj 2017
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 19. januar
2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 103. Den
15. marts 2017 sendte udlændinge- og integrationsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et samråd med udvalget den 3. april 2017.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 64
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren og udenrigsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
Optryk af
materiale
Som bilag 2 til betænkningen er
optrykt et uddrag af Flygtningenævnets formandskabs beretning
2015, som udlændinge- og integrationsministeren henviser til
i svaret på spm. 29.
3. Udtalelse fra udvalget
Udvalget forventer, at regeringen
orienterer Folketinget, såfremt regeringen gør brug af
lovforslagets mulighed for i en krisesituation at afvise
asylansøgere ved grænsen (nødbremsen).
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. DF fik nødbremsen ind i
finanslovsaftalen for 2017. Nødbremsen er et
nødvendigt værn imod en voldsom tilstrømning
ind i Danmark. Men DF ønsker at gå videre og
indføre et generelt asylstop i Danmark.
Danmark er udfordret af en tiltagende
splittelse i samfundet, som skaber stor frustration i den danske
befolkning. Indvandringen og asyltilstrømningen har
nået et omfang, som gør, at man med rette kan
sætte spørgsmålstegn ved, om Danmark i fremtiden
kan hænge sammen som en sproglig og kulturel enhed. Hvis
udviklingen skal vendes, skal der handles nu. Der er heldigvis
vedtaget mange udlændingepolitiske stramninger, men det er
langt fra tilstrækkeligt. På den baggrund er der behov
for yderligere tiltag, og da Dansk Folkeparti mener, at den
nuværende tilstrømning er for voldsom, anbefaler Dansk
Folkeparti ministeren at sikre, at nødbremsen træder i
kraft, når lovforslaget er vedtaget og stadfæstet.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 og 2 og imod ændringsforslag nr.
3.
Et andet mindretal i udvalget (EL, ALT og RV)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget kan ikke støtte lovforslaget.
Lovforslaget er uklart formuleret, med hensyn til hvornår
Dublinforordningen kan siges at være ophørt med at
fungere. Det finder Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre
utilfredsstillende.
På det mere principielle plan er det
Enhedslistens, Alternativets og Radikale Venstres opfattelse, at en
så vidtgående beslutning som at aktivere en
såkaldt nødbremse ikke bør overlades til
regeringen, men i givet fald bør træffes af
Folketinget i en konkret situation. EL, ALT og RV mener ikke, at
uledsagede børn uden videre skal kunne afvises ved
grænsen som følge af »nødbremsen«.
Lovforslaget er et helt forkert politisk signal til de lande, der
omgiver os, i en tid, hvor der mere end på noget tidspunkt
siden anden verdenskrig er brug for, at landene i fællesskab
finder en løsning på de internationale
flygtningeproblemer, som ikke løses, hvis alle lande
beslutter at afvise flygtninge ved grænsen.
Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparties medlemmer af
udvalget er enige i intentionen om at kunne iværksætte
en såkaldt nødbremse, så asylansøgere
afvises, hvis Dublinsystemet er brudt sammen, og hvis det danske
samfund er truet af et uforholdsmæssigt stort pres på
grænserne.
SF bemærker, at regeringen i
bemærkningerne til lovforslaget lægger stor vægt
på folkeretten og Danmarks folkeretlige forpligtelser, som
kan suspenderes, hvis statens eksistens eller velfærd er
truet. Det har desværre under udvalgsbehandlingen ikke
været muligt at få klarhed over, hvornår
Dublinsystemet må siges at være brudt sammen, og
hvornår statens eksistens og velfærd kan siges at
være truet. Regeringen har leveret en række svar, der
lyder som et ekko af hinanden: Det må bero på en
konkret vurdering!
Javist, alt må bero på en
konkret vurdering, men når Folketinget, som med dette
lovforsalg overfører en meget gennemgribende bemyndigelse
til ministeren, bør der i det mindste være opstillet
nogle kriterier og/eller procedurer for brug af bemyndigelsen. Det
har regeringen ikke ønsket, og SF har derfor stillet
ændringsforslag, hvor der opstilles krav inspireret af den
norske ordning, samtidig med at regeringen skal
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn
før en aktivering af nødbremsen. En udløsning
af nødbremsen vil have store konesekvenser i vort forhold
til andre lande og er derfor en udenrigspolitisk beslutning af
større rækkevidde.
Socialistisk Folkeparti mener ikke, at
nødbremsen bør involvere uledsagede børn. Det
er uforståeligt, at regeringen er helt kold over for, at det
kan få alvorlige konsekvenser hvis børn kan sendes
tilbage til lande, hvor der angiveligt ikke er sikkerhed for en
ordentlig behandling. Vi har derfor stillet et
ændringsforslag, så bemyndigelsen ikke omfatter
uledsagede børn.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(S, EL, ALT og RV):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 28, stk. 7, indsættes efter
»Udlændinge- og integrationsministeren kan«:
»efter at have rådført sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn«
[Rådføring med Det
Udenrigspolitiske Nævn]
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 28, stk. 7, indsættes efter
»som er omfattet af Dublinforordningen«:
», hvis
1) antallet af
personer, der ankommer til Danmark, og som påberåber
sig at være omfattet af § 7, er ekstraordinært
højt,
2) kapaciteten
til at modtage yderligere flygtninge i Danmark er udfordret,
3) andre
muligheder for at modtage flygtninge har vist sig
utilstrækkelige, herunder iværksættelse af
beredskabsplaner, mobilisering af relevante myndigheder og
udtømmelse af mulighederne for særlige hasteprocedurer
i det eksisterende regelværk.«
[Kriterier for anvendelse af
nødbremsen]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, ALT og RV):
3) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring i § 28, stk. 8,
indsættes efter stk. 8:
»Stk. 9.
Uledsagede mindreårige, som påberåber sig at
være omfattet af § 7, kan ikke afvises efter stk.
7.«
Stk. 7, som bliver stk. 9, bliver
herefter stk. 10.
[Undtagelse for uledsagede
mindreårige]
Bemærkninger
Til nr. 1
En beslutning om at anvende
nødbremsen er af vidtrækkende karakter. Regeringen
bør derfor som i andre sager af større
udenrigspolitisk rækkevidde rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn, inden beslutningen træffes. Det
Udenrigspolitiske Nævn kan samles med kort varsel på
alle tider af året. Det er en proces, som er ubureaukratisk
og fleksibel. Der er ikke tale om en formel indhentning af samtykke
fra Folketinget i form af beslutningsforslag eller hastelovgivning,
som kræver, at Folketinget indkaldes. Traditionelt har
regeringen rådført sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn i en række sager, uden at det har hindret
regeringens mulighed for at handle hurtigt, når der er behov
for det.
Til nr. 2
Ministeren har i svar på
spørgsmål 5 angivet, at nødbremsen vil kunne
aktiveres, »hvis samtlige medlemsstater er ophørt med
at overholde Dublinprocedurerne. Betingelserne vil omvendt ikke
være opfyldt, hvis der alene er tale om, at enkelte
medlemsstater ikke lever op til deres forpligtelser«.
Ministeren ønsker imidlertid ikke at være konkret i
forhold til, hvilke kriterier der skal være opfyldt,
før nødbremsen kan aktiveres, som man f.eks. har
valgt i Norge (jf. svar på spørgsmål 16).
Forslagsstillerne har vanskeligt ved at forestille sig, at en
beslutning kan tages uden at forholde sig til som minimum de tre
kriterier, der er opstillet i ændringsforslaget.
Ændringsforslaget stiller ikke absolutte krav i forhold til
vurderingen. Det er således fortsat op til ministeren at
vurdere belastningen. Ministeren vil dog skulle begrunde
beslutningen med inddragelse af de tre kriterier.
Til nr. 3
Det er nødvendigt at udvise
særlige hensyn over for uledsagede flygtningebørn. Det
er derfor ikke rimeligt at inddrage denne gruppe ved en generel
afvisning ved grænsen, hvor der ikke sikkerhed for, at et
andet sikkert lands myndigheder tager hånd om barnet, da det
må antages, at myndighederne også her er under pres.
Dublinforordningens beskyttelse af mindreårige, som er
oplistet i svar på spørgsmål 23, skal derfor
fortsat gælde, selv om regeringen måtte vælge at
anvende nødbremsen i forhold til flygtninge generelt.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
153
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Notat om visse folkeretlige
spørgsmål vedr. nødret som ansvarsfrihedsgrund
i folkeretten, fra udlændinge- og
integrationsministeren |
5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra udlændinge- og
integrationsministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 153
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om vurdering af barnets tarv i en
situation, hvor et uledsaget barn ikke nødvendigvis har
slægtninge i Danmark, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om en vurdering af et uledsaget
mindreårigt barns tarv, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om et barn overgives til de sociale
myndigheder, hvis et uledsaget barn afvises ved grænsen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om det betyder noget for
iværksættelsen af nødbremsen, hvis Tyskland er
udfordret på håndtering af flygtninge m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvordan en vurdering af, at
Dublinsamarbejdet ikke fungerer, vil blive foretaget m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvordan og efter hvilke kriterier
en krise i lovforslagets forstand defineres, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om Dublinforordningen vil være
ude af kraft, hvis vore nabolande ikke løfter opgaven med
håndtering af flygtninge, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvor mange asylansøgere der
skal søge mod Danmark, før man
iværksætter nødbremsen, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm., om Dublinforordningen reelt fungerer
i dag m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm., om ministeren agter at
iværksætte nødbremsen hurtigst muligt, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvilke elementer der skal
være tilstede, før nødbremsen kan aktiveres
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm., om ministeren som eksempel vil
opridse et par scenarier, hvor ministeren kan forestille sig, at
nødbremsen aktiveres, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at sikre, at børnekonventionen ikke overtrædes
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
uledsagede flygtningebørn ikke bliver kastebold imellem
forskellige EU-lande m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm., om ministeren vil sikre, at afviste
asylbørn bliver overdraget til en myndighedsperson i et
andet EU-land, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvorfor den danske regering ikke
har været lige så udførlig om kriterierne for at
udløse nødbremsen, som man er i Norge, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm., om ministeren er villig til at
opsætte klare kriterier for at udløse
nødbremsen i stil med de kriterier, der er opstillet i den
tilsvarende norske model, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre
uledsagede børns tarv m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om, hvordan det defineres, at
Dublinforordningen ikke fungerer m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om, hvilke restriktioner der er for
aktivering af nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm., om det er den siddende minister, der
foretager vurderingen af, om der er behov for at aktivere
nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm., om ministeren er indstillet på
at søge Folketingets tilslutning, hvis der er behov for at
aktivere nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm., om Dublinforordningen gælder
for uledsagede flygtningebørn, der i forordningen betragtes
som særlig sårbare personer, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om en oversigt over de retsregler, et
uledsaget flygtningebarn har for nuværende, og de retsregler,
der forandres med nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om, med hvilken begrundelse et
uledsaget flygtningebarn ikke i L 153 betragtes som en særlig
sårbar person m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm., om mindreårige
flygtningebørn, der for nuværende rejser alene og
søger asyl i et EU-land, men siden rejser videre til andet
land, skal have deres sag behandlet i det land, hvor den
mindreårige aktuelt opholder sig m.v., til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm., om der er andre
domsafsigelser/konventioner, der beskytter et uledsaget
flygtningebarn mod udsendelse m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om, hvordan en tænkt afvisning
på grænsen vil blive gennemført m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | Spm., om der er EU-lande, som Danmark ikke
tilbagesender et uledsaget flygtningebarn til m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om, hvor mange uledsagede
flygtningebørn Danmark har modtaget i årene 2014,
2015, 2016 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om en statistik over antal modtagne
uledsagede flygtningebørn i Sverige, Norge, Finland og
Danmark i årene 2014, 2015 og 2016, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om antallet af uledsagede
flygtningebørn, der i 2015 og 2016 har fået deres
anmodning om asyl afvist, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm., om regeringen med lovforslaget
på baggrund af en folkeretlig vurdering kan fastslå, at
Danmark ikke længere er forpligtet til at følge
procedurerne i Dublinforordningen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm., om situationen i august/september
2015 ville have udløst denne mulighed for at afvise ved
grænsen, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
35 | Spm., om der er procedurer for, hvordan
Europa-Kommissionen og Det Europæiske Råd skal forholde
sig, i tilfælde af at procedurerne i Dublinforordningen ikke
overholdes m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
36 | Spm., om der er adskillige eksempler
på, at Dublintilbagesendelser er blevet suspenderet til
specifikke lande for at beskytte asylansøgere m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm., om Danmark i fremtiden vil kunne
benytte nødbremsen, selv om lande grænsende op til
Danmark opretholder deres procedurer under Dublinforordningen m.v.,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
38 | Spm. om, hvilke specifikke procedurer under
Schengenreglerne regeringen påtænker at anvende i en
situation, hvor der genindføres midlertidig
grænsekontrol m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvilke økonomiske og
administrative konsekvenser en udløsning af
nødbremsen forventes at have for politiet i danske lufthavne
og havne m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
40 | Spm., om Danmark aktivt vil arbejde for, at
nødretssituationen kan ophæves, hvis nødbremsen
bliver aktiveret m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om en redegørelse, der
forholder sig til, om L 153 sikrer overholdelse af
børnekonventionens artikel 3 m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm., om brug af nødbremsen vil
være en udenrigspolitisk beslutning af større
rækkevidde m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm., om en vedtagelse af dette lovforslag
vil indebære, at udlændinge- og integrationsministeren
får hjemmel til uden at konsultere Folketinget at beslutte,
at der foreligger en situation, hvor asylansøgere skal
afvises ved grænsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm., om et lignende forslag indgik i det
lovforberedende arbejde til udlændingeloven i 1982 m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. om forskellen på de
nuværende regler og reglerne efter nødbremsen i
forhold til børnekonventionens status samt barnets tarv, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
46 | Spm. om, hvad der har forrang:
Børnekonventionen og barnets tarv eller de indskærpede
afvisningsregler ved aktivering af nødbremsen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
47 | Spm., om uledsagede børn vil
få en asylbehandling ved aktivering af nødbremsen for
at undersøge deres beskyttelsesbehov, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om, hvorfor ministeren ønsker
at indhente en generel bemyndigelse til at kunne aktivere den
såkaldte nødbremse ved grænsen ved at
ændre udlændingeloven, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
49 | Spm., om regeringen i en krisesituation har
mulighed for hurtigt at søge Folketingets tilslutning til at
afvise asylansøgere ved grænsen, og at det
således ikke på forhånd, inden en eventuel
krisesituation opstår, er nødvendigt at ændre
udlændingeloven for at give udlændinge- og
integrationsministeren en generel bemyndigelse til at aktivere
nødbremsen, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
50 | Spm., om Udlændinge- og
Integrationsministeriet i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget har undersøgt andre muligheder for at aktivere
den såkaldte nødbremse, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
51 | Spm., om ministeren i en konkret
krisesituation vil søge Folketingets tilslutning til at
aktivere den såkaldte nødbremse, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
52 | Spm., om ministeren er bekendt med, om der
findes dokumentation for, at en 10-årig pige er rejst alene
gennem Europa og er ankommet alene til Danmark m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
53 | Spm., om de børn, som
Udlændingestyrelsen betragter som »uledsagede
mindreårige asylansøgere«, reelt kan have rejst
gennem Europa med andre m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm., om ministeren har dokumentation for,
at en 10-årig pige er rejst helt alene, altså uden
ældre søskende eller andre voksne m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm., om nødbremsen alene vil blive
brugt under nødretslignende forhold m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm., om nødbremsen alene vil blive
brugt under nødretslignende forhold og dermed for at
beskytte »en essentiel interesse mod en alvorlig og
umiddelbar fare« m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 57 | Spm., om det allerede i dag er muligt at
gøre det, som L 153 lægger op til m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 58 | Spm. om, hvad der i givet fald er
nødvendigt i dag for at gennemføre samme indgreb uden
L 153, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå | 59 | Spm. om at tage kontakt til øvrige
medlemsstater samt Europa-Kommissionen for at afklare, om
Dublinsamarbejdet er ophørt med at fungere m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 60 | Spm. om, hvor væsentlig en
forsinkelse ministeren vurderer at det vil være at orientere
Folketinget om, at et indgreb i form af brug af nødbremsen
er nært forestående, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 61 | Spm., om der er eksempler på, at
Danmark har henvist til ønsket om at beskytte »en
essentiel interesse mod en alvorlig og umiddelbare fare«, til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 62 | Spm., om ministeren kan forestille sig en
situation, hvor det er nødvendigt at beskytte Danmark mod
»en essentiel og umiddelbar fare«, hvor det ikke vil
være passende at orientere Det Udenrigspolitiske Nævn,
til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 63 | Spm. om, hvor stor en forsinkelse
orienteringen af Det Udenrigspolitiske Nævn normalt regnes
for at være m.v., til udenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm., om en anvendelse af nødret,
hvor »staten ikke ifalder ansvar« under en
forpligtelse, som Folketinget har givet sit samtykke til,
bør forelægges Folketinget m.v., til
udenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 153
|
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om procedurerne for
aktivering af nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren |
Bilag 2
Uddrag fra Flygtningenævnets
formandskabs beretning 2015, side 52-53
Optrykt efter ønske fra S, jf.
ministerens svar på L 153 - spm. 29.
3.3.2 Uledsagede mindreårige -
Dublinforordningens artikler 6 og 8
Nævnet stadfæstede i april 2015 Udlændingestyrelsens
afgørelse vedrørende overførsel til Storbritannien af en uledsaget mindreårig
statsborger fra Marokko. Dansk Flygtningehjælp havde som
begrundelse for, at klagerens asylsag skulle behandles i Danmark,
blandt andet henvist til, at den opholdstilladelse, som klageren
angiveligt blev meddelt i Storbritannien, var udløbet,
hvorfor Udlændingestyrelsens afgørelse måtte
stride imod barnets tarv, samt at det ikke efter EU-domstolens
afgørelse i sagen M. A. and Others vs. UK (C-648/11) synes
muligt at overføre en uledsaget mindreårig som
følge af en accept i henhold til Dublinforordningens artikel
12, men derimod udelukkende en accept efter forordningens artikel
18, stk. 1, litra d. Flygtningenævnet udtalte: »I den
foreliggende sag har nævnet lagt til grund, at klageren er
uledsaget mindreårig og derfor er omfattet af de garantier,
der findes i Dublinforordningens artikel 6. Nævnet har
endvidere lagt til grund, at klageren dels har fået endeligt
afslag på asyl, dels har fået udstedt en
opholdstilladelse i Storbritannien (»discretionary
leave«), der udløb i
efteråret 2014 og dermed mindre end to år
før, klageren indgav sin ansøgning om asyl i Danmark,
og at han ikke har forladt medlemsstaternes område efter
udløbet af sin opholdstilladelse. Flygtningenævnet
finder på denne baggrund, at Storbritannien er forpligtet til
at modtage klageren, jf. forordningens bestemmelser. Storbritannien
er dermed ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om
international beskyttelse. Det bemærkes herved, at
Storbritannien i foråret 2015 har
accepteret at modtage klageren. Flygtningenævnet finder ikke
grundlag for at tilsidesætte Udlændingestyrelsens
vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige
hensyn, herunder af humanitær karakter, at
asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf.
forordningens artikel 17. Det bemærkes herved, at klageren er
en dreng, som ifølge sin forklaring til oplysnings- og
motivsamtalen i Udlændingestyrelsen er sund og rask. Det af
Dansk Flygtningehjælp oplyste om, at klageren i
Storbritannien frygter familiemedlemmer til sin kæreste, kan
ikke føre til en ændret vurdering heraf.
Flygtningenævnet skal herved bemærke, at klageren
må henvises til at rette henvendelse til de britiske
myndigheder herom, idet disse må antages at kunne og ville
behandle en sådan henvendelse. Det forhold, at klageren er
uledsaget mindreårig asylansøger i Danmark, samt
hensynet til barnets tarv kan ikke føre til en ændret
vurdering. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at
klageren har fået behandlet sin asylsag i Storbritannien og
fået endeligt afslag på denne i
foråret 2012, men at han blev meddelt
opholdstilladelse i form af »discretionary leave« med
udløb i efteråret 2014,
samt at Storbritannien i foråret
2015 accepterede at modtage klageren, jf. Dublinforordningens
artikel 12, stk. 4. Hensynet til barnets tarv kan således
ikke i sig selv begrunde, at klageren - imod formålet med
Dublinforordningen - skulle være berettiget til en helt ny
realitetsbehandling af sin ansøgning om international
beskyttelse. Hertil kommer, at EU-domstolen den 6. juni 2013 i
sagen M. A. and Others vs. UK (C-648/11) har afvist, at artikel 6,
stk. 2, i Dublinforordning nr. 343/2003, som i sit indhold
tilsvarende findes i Dublinforordningens artikel 8, stk. 4,
indebærer, at en uledsaget mindreårig, der for så
vidt angår realiteten har fået afslag på sin
asylansøgning i en første medlemsstat, derefter kan
tvinge en anden medlemsstat til at behandle en asylansøgning
(præmis 63). På den baggrund skal
Flygtningenævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang
af sagen ikke finder grundlag for at omgøre
Udlændingestyrelsens afgørelse, jf.
udlændingelovens § 48a, stk.1, 1. pkt., jf. § 29a,
stk. 1, jf. Dublinforordningen.« Stor/2015/1.