Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 30. november 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet
med L 13 (Forslag til skattekontrollov) og L 14 (Forslag til
skatteindberetningslov).
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 30. juni 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del -? bilag 239, folketingsåret
2016-17. Den 4. og 6. oktober 2017 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at det har været tiltrængt med en gennemgribende
revision og modernisering af skattekontrolloven med henblik
på at sikre effektive, klare og tidssvarende kontrolhjemler
samt opnå en mere hensigtsmæssig struktur. Som led heri
foreslås en opdeling af den gældende skattekontrollov i
en skattekontrollov og en skatteindberetningslov. Det vil
øge retssikkerheden, idet lovene vil blive mere overskuelige
og lettere at forstå for både borgere, virksomheder og
myndigheder.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
1, stk. 2 og 3, indsættes
efter »selvangivelsen«: »eller
oplysningsskemaet«.
02. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
»selvangivelse«: »eller
oplysningsskema«.
03. I
§ 1, stk. 4, 1. pkt., ændres
»selvangivelsen« til: »afgivelsen af oplysninger
om skattepligtig indkomst«.«
[Godkendelse af oplysningsskemaet i
2018]
Til § 10
2) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 11, stk. 8,
ændres »oplysningsfristen efter skattekontrollovens
§§ 10 og 11, jf. § 13« til:
»oplysningsfristen«.
[Rettelse af henvisning]
Til § 26
3) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
4, stk. 1, § 5, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 18, stk. 4,
5. pkt., der bliver 6. pkt., ændres »fristen for
indgivelse af selvangivelse« til: »oplysningsfristen
efter skattekontrollovens §§ 10 og 11, jf. §
13«.«
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 4]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, stk. 1, nr. 3, litra a, § 10, stk. 1, 2. og 3. pkt., § 17, stk. 3, og § 22 b, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt., ændres »fristen
for indgivelse af selvangivelse« til:
»oplysningsfristen efter skattekontrollovens §§ 10
og 11, jf. § 13,«.«
[Indsættelse af manglende
komma]
Til § 38
5) I
stk. 1 ændres »virkning
for« til: »virkning fra og med«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ifølge § 90, stk. 1, i forslag
til skattekontrollov, jf. lovforslag nr. L 13, træder den nye
skattekontrollov i kraft den 1. januar 2019. Det betyder
ifølge bemærkningerne til lovforslaget, at loven som
udgangspunkt har virkning fra indkomståret 2018. Efter
lovforslagets § 90, stk. 4, gælder dog for juridiske
personer med bagudforskudt indkomstår, som i
kalenderåret 2018 skal selvangive for indkomståret
2018, at de hidtil gældende regler om selvangivelse,
administrative retsfølger og straf finder anvendelse.
Efter den gældende skattekontrollovs
§ 1 bestemmer skatteministeren efter indstilling fra
Skatterådet indholdet af selvangivelsen (stk. 2), om
selvangivelsen skal underskrives eller vedgås på
særlig måde (stk. 3), og udformningen og udsendelsen af
blanketter til brug ved selvangivelsen (stk. 4).
Skatterådet tager forud for
indkomståret stilling til udformningen af selvangivelsen m.v.
for det kommende indkomstår. Kan rådet godkende
selvangivelsen, indstilles det til skatteministeren, at
skatteministeren også godkender selvangivelsen.
Skatterådet og skatteministeren skal
i 2018 tage stilling til indholdet af oplysningsskemaet
vedrørende indkomståret 2018. På dette tidspunkt
er den nye skattekontrollov ikke trådt i kraft. Der er derfor
behov for ved et ændringsforslag at sikre, at
Skatterådet og skatteministeren kan bestemme indholdet af
oplysningsskemaet m.v. for indkomståret 2018. De nye regler
om oplysningsskemaet fremgår af §§ 5 og 6 i
forslaget til ny skattekontrollov.
Forslaget sikrer, at skatteministeren efter
indstilling fra Skatterådet i løbet af 2018 kan
godkende såvel selvangivelsen for selskaber med bagudforskudt
indkomstår som oplysningsskemaet for indkomståret
2018.
Det foreslås i lovforslagets §
38, stk. 2, at § 5 træder i kraft den 1. januar
2018.
Til nr. 2
Der er tale om rettelse af en
henvisning.
Efter § 11, stk. 8, i lov om indskud
på etableringskonto og iværksætterkonto kan SKAT
se bort fra overskridelse af fristen for indgivelse af
selvangivelse i de situationer, hvor der er givet henstand efter
reglerne i § 11, stk. 1.
I ændringsforslaget fjernes
henvisningen til skattekontrollovens §§ 10 og 11, jf.
§ 13, da den korrekte henvisning er til oplysningsfristen som
nævnt i § 11, stk. 4, jf. § 11, stk. 7.
Til nr. 3 og 4
Det foreslås at dele det fremsatte
lovforslags § 26, nr. 3, op i to numre, da der, for så
vidt angår nogle af de paragraffer, hvor der skal ske
ændring, skal stå »jf. § 13«, mens
der, for så vidt angår de resterende paragraffer, hvor
der skal ske ændring, skal stå »jf. §
13,«.
Ændringsforslag nr. 3 er uden komma,
og ændringsforslag nr. 4 er med komma.
Ændringsforslaget er af lovteknisk
karakter og indebærer således ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk rettelse.
Efter lovforslagets § 38, stk. 1,
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar
2019 og har virkning for indkomståret 2018. Da loven
også skal gælde for de fremtidige indkomstår
efter 2018, foreslås det, at »for« ændres
til »fra og med«, således at loven har virkning
fra og med indkomståret 2018.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock
(ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 15
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 9 | 2. udkast til betænkning |
|