Fremsat den 15. november 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for
vidnetrusler og visse former for hærværk)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 123 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt
på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for
muligheden for at retsforfølge strafbare
handlinger.«
2. I
§ 291, stk. 4, indsættes
efter »offentligt sted«: », eller at
hærværk er begået mod ting, der tjener til at
forebygge eller bekæmpe kriminalitet.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen præsenterede den 11. august 2017 tolv nye
initiativer for at styrke indsatsen mod bande- og rockerrelateret
kriminalitet. Det blev samtidig tilkendegivet, at regeringen vil
afsætte 60 millioner kroner om året til de nye
tiltag.
Initiativerne er en reaktion på den seneste tids
eskalering af konfliktniveauet i bandemiljøet flere
forskellige steder i landet.
Dette lovforslag har til formål at gennemføre
initiativerne om skærpelse af straffen for vidnetrusler og
hærværk mod bl.a. overvågningskameraer i udsatte
boligområder.
Lovforslaget indeholder på den baggrund for det
første et forslag om skærpelse af straffen for
vidnetrusler med en tredjedel i forhold til det gældende
niveau. Lovforslaget indeholder for det andet et forslag om at
skærpe straffen for hærværk mod ting, der tjener
til at forebygge eller bekæmpe kriminalitet, med halvdelen i
forhold til den straf, som ville være blevet idømt
efter de hidtidige regler.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Vidnetrusler
2.1.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 123 straffes den, som med trussel om
vold forulemper, eller som med vold, ulovlig tvang efter §
260, trusler efter § 266 eller på anden måde
begår en strafbar handling mod en person, dennes
nærmeste eller andre med tilknytning til denne i anledning af
personens forventede eller allerede afgivne forklaring til politiet
eller i retten, med bøde eller fængsel indtil 8
år.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 123 kan
efter § 81 a, stk. 1, forhøjes indtil det dobbelte,
hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at
fremkalde en konflikt mellem grupper af personer, hvor der som led
i konflikten enten anvendes skydevåben eller anvendes
våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade, eller begås brandstiftelse omfattet af denne lovs
§ 180.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 123
fastsættes af domstolene på baggrund af en konkret
vurdering af samtlige omstændigheder i den enkelte sag. Som
følge af de forskelligartede omstændigheder, der kan
foreligge i sager om vidnetrusler, er der en sådan variation
i straffene for overtrædelse af bestemmelsen, at det ikke er
muligt at angive et bestemt strafniveau.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er afgørende for opklaringen og bekæmpelsen af
bande- og rockerrelateret kriminalitet, at alle vidner til
forbrydelser i bandemiljøet eller i øvrigt personer,
der har en relevant viden, bidrager med deres viden og
iagttagelser.
Det er imidlertid forståeligt, at vidner til
banderelateret kriminalitet som følge af den
hensynsløshed, banderne udviser, kan være
tilbageholdende med at fortælle politiet, hvad de har set, af
frygt for evt. repressalier.
Dette er ikke kun et problem for de personer, som udsættes
for truslerne mv. Det er også ud fra en bredere
samfundsmæssig betragtning problematisk, hvis frygten for
repressalier afholder vidner til kriminalitet fra at kontakte
politiet eller fra at give en fyldestgørende forklaring til
politiet eller i retten, således at en sag bliver mangelfuldt
oplyst.
Derfor foreslås den strafferetlige beskyttelse af vidner
styrket ved at skærpe straffen for vidnetrusler med en
tredjedel i forhold til det gældende strafniveau.
Ændringen indebærer en generel skærpelse af
straffen for vidnetrusler. Der er således efter
Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for alene at
skærpe straffen for vidnetrusler fremsat i forbindelse med
banderelateret kriminalitet.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
straffelovens § 123, som præciserer, at der ved
fastsættelse af straffen skal lægges vægt
på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for
muligheden for at retsforfølge strafbare handlinger. Der
lægges med forslaget op til, at der sker en generel
forhøjelse af strafudmålingsniveauet for vidnetrusler,
således at straffen i højere grad afspejler risikoen
for, at en sag bliver mangelfuldt oplyst, fordi et vidne undlader
at melde sig eller afgiver en mangelfuld forklaring på
baggrund af trusler mv. eller af frygt for repressalier efter at
have afgivet forklaring til politiet eller i retten.
Det er med forslaget forudsat, at der skal ske en
gennemgående forhøjelse af straffen for vidnetrusler
med en tredjedel i forhold til den straf, der i dag ville blive
fastsat af domstolene. På grund af den variation, som de
forskelligartede sager om vidnetrusler har, er det ikke muligt at
angive et bestemt strafniveau for overtrædelser af
straffelovens § 123, men med forslaget lægges der
eksempelvis op til, at en sag om vidnetrusler, der i dag ville
blive straffet med 3 måneders fængsel, fremover skal
straffes med 4 måneders fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i
bestemmelsens anvendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen
ændring i de forhold, der i almindelighed anses som
skærpende eller formildende omstændigheder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (ændring af
straffelovens § 123).
2.2. Skærpelse af straffen for visse former for
hærværk
2.2.1. Gældende ret
Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer
ting, der tilhører en anden, straffes for
hærværk efter straffelovens § 291.
Den almindelige strafferamme for hærværk er
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. stk. 1.
Øves der hærværk af betydeligt omfang eller
af mere systematisk eller organiseret karakter, eller er
gerningsmanden tidligere fundet skyldig i hærværk, kan
straffen stige til fængsel i 6 år, jf. stk. 2.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 og 2 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, jf. stk. 4.
Det fremgår af forarbejderne til stk. 4, at straffen i de
tilfælde, der er nævnt i stk. 4, som udgangspunkt skal
forhøjes med halvdelen i forhold til den straf, der ville
være blevet fastsat efter de hidtidige regler. Der henvises
til pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til § 1, nr. 2, jf. Folketingstidende
2009-10, A, L 49 som fremsat, side 6-7 og 12.
I grove hærværkssager og i gentagelsestilfælde
er straffen efter retspraksis som udgangspunkt fængsel. Der
er stor variation i de konkrete straffe, som afhænger af
omstændighederne i den enkelte sag, herunder f.eks.
værdien af det ødelagte (som kan variere betydeligt
fra sag til sag), gerningsmandens eventuelle forstraffe, og om der
er tale om organiseret eller systematisk hærværk.
En person, der begår hærværk, skal ved siden
af straffen betale erstatning for det ødelagte efter dansk
rets almindelige erstatningsregler.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Hærværk mod overvågningskameraer,
gadebelysning eller andre ting, som tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet, kan udover den umiddelbare tingsskade
have videregående negativ indvirkning på trygheden og
kriminalitetsniveauet i området.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at straffen for
hærværk mod sådanne ting bør
skærpes.
2.2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås at ændre straffelovens § 291, stk.
4, således at det ved fastsættelsen af straffen for
hærværk efter § 291, stk. 1 og 2, skal indgå
som en skærpende omstændighed, at hærværk
er begået mod ting, der tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet.
Den foreslåede strafskærpelse omfatter
hærværk mod eksempelvis overvågningskameraer,
alarmer, gadebelysning, udstyr til automatisk hastighedskontrol
(ATK) (herunder et køretøj, hvori mobilt ATK-udstyr
er placeret), udstyr til automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG)
(herunder kameraer og øvrige tekniske installationer mv.) og
mobile nærpolitistationer (herunder bl.a.
køretøjer og pavilloner). Forslaget omfatter
også eksempelvis vejtekniske foranstaltninger i form af bomme
og skiltning opsat for at hindre utryghedsskabende
knallertkørsel eller bilræs. Forslaget omfatter
overvågningskameraer, alarmer osv., uanset om kameraet,
alarmen osv. er opsat af eksempelvis politiet, forsvaret,
Vejdirektoratet eller en anden statslig myndighed, en region eller
kommune, et trafikselskab, et boligselskab, en erhvervsvirksomhed
eller en privatperson. Forslaget omfatter både ting, der er
placeret på offentligt tilgængelige steder, og ting,
der er placeret på ikke-offentligt tilgængelige
steder.
Det forudsættes, at straffen for hærværk
begået mod ting, der tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet, som udgangspunkt skærpes med
halvdelen i forhold til den straf, som ville være blevet
idømt efter de hidtidige regler.
I de tilfælde, hvor hærværket er begået
i tilknytning til grov forstyrrelse af ro og orden i området,
således at forholdet er omfattet af den gældende
strafskærpelsesregel i § 291, stk. 4, vil der dog ikke
skulle ske en yderligere skærpelse af strafniveauet i forhold
til i dag.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 (ændring af
straffelovens § 291, stk. 4).
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget om at skærpe straffen for vidnetrusler vurderes
at indebære merudgifter for staten på ca. 8,0 mio. kr.
årligt fra 2018 og frem.
Forslaget om at skærpe straffen for visse former for
hærværk forventes at medføre begrænsede
merudgifter, som afholdes inden for Justitsministeriets
økonomiske ramme.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. september
2017 til den 23. oktober 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Byggeri, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
Danske Regioner, Det Kriminalpræventive Råd, DI,
Ejendomsforeningen Danmark, Finans Danmark, Forsikring &
Pension, Hjælp Voldsofre, HORESTA, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen KRIM,
Offerrådgivningerne i Danmark, Retspolitisk Forening,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt
Udsatte, SAVN, SikkerhedsBranchen og Vagt- og
Sikkerhedsindustrien.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at indebære en
merudgift på ca. 8,0 mio. kr. årligt fra 2018 og
frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 123 straffes den, som med trussel om
vold forulemper, eller som med vold, ulovlig tvang efter §
260, trusler efter § 266 eller på anden måde
begår en strafbar handling mod en person, dennes
nærmeste eller andre med tilknytning til denne i anledning af
personens forventede eller allerede afgivne forklaring til politiet
eller i retten, med bøde eller fængsel indtil 8
år.
Det foreslås at ændre straffelovens § 123,
således at det klart fremgår, at der ved
fastsættelse af straffen skal lægges vægt
på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for
muligheden for at retsforfølge strafbare handlinger, jf. det
foreslåede stk. 2.
Det er hermed forudsat, at der skal ske en forhøjelse af
straffen med en tredjedel i forhold til den straf for vidnetrusler,
der hidtil har været fastsat af domstolene. Dette
indebærer eksempelvis, at en sag om vidnetrusler, der i dag
ville blive straffet med 3 måneders fængsel, efter
forslaget skal straffes med 4 måneders fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Den tilsigtede strafskærpelse gælder generelt i alle
sager om overtrædelse af straffelovens § 123, herunder
uden hensyntagen til, om forholdet har medført, at en sag
ikke er blevet oplyst bedst muligt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 291, stk. 1, straffes den, der
ødelægger beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder.
Øves der hærværk af betydeligt omfang eller
af mere systematisk eller organiseret karakter, eller er
gerningsmanden tidligere fundet skyldig i hærværk, kan
straffen efter § 291, stk. 2, stige til fængsel i 6
år.
Ved fastsættelse af straffen efter § 291, stk. 1 og
2, skal det efter § 291, stk. 4, indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted.
Det foreslås at ændre straffelovens § 291, stk.
4, således at det ved fastsættelsen af straffen efter
stk. 1 og 2 også skal indgå som en skærpende
omstændighed, at hærværk er begået mod
ting, der tjener til at forebygge eller bekæmpe
kriminalitet.
Den foreslåede strafskærpelse omfatter
hærværk mod eksempelvis overvågningskameraer,
alarmer, gadebelysning, udstyr til automatisk hastighedskontrol
(ATK) (herunder et køretøj, hvori mobilt ATK-udstyr
er placeret), udstyr til automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG)
(herunder kameraer og øvrige tekniske installationer mv.) og
mobile nærpolitistationer (herunder bl.a.
køretøjer og pavilloner). Forslaget omfatter
også eksempelvis vejtekniske foranstaltninger i form af bomme
og skiltning opsat for at hindre utryghedsskabende
knallertkørsel eller bilræs. Forslaget omfatter
overvågningskameraer, alarmer osv., uanset om kameraet,
alarmen osv. er opsat af eksempelvis politiet, forsvaret,
Vejdirektoratet eller en anden statslig myndighed, en region eller
kommune, et trafikselskab, et boligselskab, en erhvervsvirksomhed
eller en privatperson. Forslaget omfatter både ting, der er
placeret på offentligt tilgængelige steder, og ting,
der er placeret på ikke-offentligt tilgængelige
steder.
Det forudsættes, at straffen for hærværk
begået mod ting, der tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet, som udgangspunkt skærpes med
halvdelen i forhold til den straf, som ville være blevet
idømt efter de hidtidige regler.
I de tilfælde, hvor hærværket er begået
i tilknytning til grov forstyrrelse af ro og orden i området,
således at forholdet er omfattet af den gældende
strafskærpelsesregel i § 291, stk. 4, vil der dog ikke
skulle ske en yderligere skærpelse af strafniveauet i forhold
til i dag.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Formålet med lovforslaget er at styrke indsatsen mod
rocker- og bandekriminalitet. Det foreslås derfor, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det følger af straffelovens § 3, at
spørgsmålet om straf for handlinger, som er foretaget
før lovens ikrafttræden, efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de nye regler, men at
afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de
tidligere regler. De foreslåede strafskærpelser
får derfor virkning for forhold begået efter lovens
ikrafttræden.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 123. Den,
som med trussel om vold forulemper, eller som med vold, ulovlig
tvang efter § 260, trusler efter § 266 eller på
anden måde begår en strafbar handling mod en person,
dennes nærmeste eller andre med tilknytning til denne i
anledning af personens forventede eller allerede afgivne forklaring
til politiet eller i retten, straffes med bøde eller
fængsel indtil 8 år. | | 1. I § 123 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt
på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for
muligheden for at retsforfølge strafbare
handlinger.« | | | | § 291. Den,
der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. | | | Stk. 2.
Øves der hærværk af betydeligt omfang eller af
mere systematisk eller organiseret karakter, eller er
gerningsmanden tidligere fundet skyldig efter
nærværende paragraf eller efter § 180, § 181,
§ 183, stk. 1 og 2, § 184, stk. 1, § 193 eller
§ 194, kan straffen stige til fængsel i 6
år. | | | Stk. 3.
--- | | | Stk. 4. Ved
fastsættelse af straffen efter stk. 1 og 2 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted. | | 2. I § 291, stk. 4, indsættes efter
»offentligt sted«: », eller at
hærværk er begået mod ting, der tjener til at
forebygge eller bekæmpe kriminalitet.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|