Fremsat den 9. januar 2019 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og
forskellige andre love
(Selvstændig bestemmelse om psykisk
vold)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, som senest ændret ved §
1 i lov nr. 1719 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 94, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter »For overtrædelse af«:
»§ 243,«.
2.
Efter § 241 indsættes:
Ȥ 243. Den, som
tilhører eller er nært knyttet til en andens husstand
eller tidligere har haft en sådan tilknytning til husstanden,
og som gentagne gange over en periode udsætter den anden for
groft nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd, der er egnet til utilbørligt at styre den
anden, straffes for psykisk vold med bøde eller
fængsel indtil 3 år.«
3. I
§ 247, stk. 1, ændres
»§§ 244-246« til: »§§
243-246«, og efter »legemsangreb«
indsættes: », psykisk vold«.
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1284 af 14. november 2018, som senest ændret ved § 2
i lov nr. 1719 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 741 a, stk. 1, og stk. 3, 1. pkt., ændres
»§§ 244-246,« til: »§§
243-246,«.
2. I
§ 741 g, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vold,«: »psykisk
vold,«.
3. I
§ 745 e, stk. 1, nr. 2, litra b,
ændres »244-246,« til:
»243-246,«.
4. I
§ 762, stk. 2, nr. 2, ændres
»§§ 244-246,« til: »§§
243-246,«.
§ 3
I lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning, som senest ændret ved lov nr.
1724 af 27. december 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »vold,«: »psykisk
vold,«.
§ 4
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 54 af 23. januar
2018, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1711 af 27.
december 2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 34, stk. 1, indsættes
efter »forsætlig vold«: »eller psykisk
vold«.
§ 5
I lov om knive og blankvåben m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 27. april 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 7, stk. 2, 2. pkt., ændres
»244-246,« til: »243-246,«.
§ 6
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012, som senest
ændret ved lov nr. 1546 af 18. december 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 10, stk. 2, ændres
»244-246,« til: »243-246,«.
§ 7
Loven træder i kraft den 1. marts 2019.
§ 8
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men §§ 3 og 4 kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Gældende
ret | | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.3. | Den forslåede
ordning | | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | | 7. | Forholdet til EU-retten | | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Det kan have store konsekvenser for den personlige frihed og en
persons psykiske velbefindende at blive udsat for psykisk vold. De
negative konsekvenser af psykisk vold kan - især i nære
relationer - være langvarige eller endog livsvarige, da den
psykiske vold nedbryder ofrenes psykiske integritet. Det er derfor
afgørende at værne om ofrene og deres
retsfølelse, så de får den beskyttelse,
forståelse og anerkendelse fra samfundet, som de
fortjener.
På den baggrund er der efter Justitsministeriets
opfattelse behov for at indføre en selvstændig
bestemmelse om psykisk vold i straffeloven. På den måde
afspejles det, at psykisk vold kan være lige så
alvorligt og skadeligt som fysisk vold, og at udøvelse af
psykisk vold er lige så strafværdigt som
udøvelse af vold i øvrigt. Lovforslaget har
således til formål at kriminalisere psykisk vold i
nære relationer.
Lovforslaget har herudover til formål at sidestille
psykisk vold med fysisk vold i relation til f.eks.
strafforhøjelse på grund af tidligere domme om vold
(gentagelsesvirkning). Strafforhøjelsen foreslås
således at finde anvendelse på gerningsmænd til
vold eller psykisk vold, som tidligere har fået en dom for
enten vold, psykisk vold eller en anden forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om, at
forældelsesfristen udskydes i sager om psykisk vold mod
personer under 18 år, når forholdet er begået af
en person i eller nært knyttet til forurettedes husstand.
Forældelsesfristen skal således tidligst regnes fra det
tidspunkt, den forurettede er fyldt 21 år.
Lovforslaget indeholder herudover ændringer i
retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, lov
om knive og blankvåben m.v. og lov om våben og
eksplosivstoffer som følge af den foreslåede
kriminalisering af psykisk vold. Lovforslaget indeholder desuden en
ændring af ægteskabsloven, således at der
fremover kan opnås umiddelbar skilsmisse på baggrund af
psykisk vold i lighed med fysisk vold.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Straffeloven indeholder
på nuværende tidspunkt ingen selvstændig
bestemmelse om psykisk vold.
Straffeloven indeholder imidlertid en række andre
bestemmelser, som omfatter adfærd, der kan være udtryk
for krænkelser af en andens psykiske integritet.
Efter straffelovens § 213 straffes den, som ved
vanrøgt eller nedværdigende behandling krænker
sin ægtefælle, sit barn eller nogen i hans myndighed
eller forsorg undergiven person under 18 år eller i
opstigende linje beslægtet eller besvogret, eller som ved
modvillig at unddrage sig en ham over for nogen af de nævnte
personer påhvilende forsørgelses- eller bidragspligt,
udsætter dem for nød, med indtil 2 års
fængsel. Efter bestemmelsen straffes både
ikke-økonomiske krænkelser og tilsidesættelse af
forsørgelses- og bidragspligter.
For ulovlig tvang straffes efter straffelovens § 260, stk.
1, med bøde eller fængsel indtil 2 år, den, som
ved vold eller trussel om vold, om betydelig skade på gods,
om frihedsberøvelse eller om at fremsætte usand
sigtelse for et strafbart eller ærerørigt forhold
eller at åbenbare privatlivet tilhørende forhold
tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget.
Det samme gælder den, som ved trussel om at anmelde eller
åbenbare et strafbart forhold eller om at fremsætte
sande ærerørige beskyldninger tvinger nogen til at
gøre, tåle eller undlade noget, for så vidt
fremtvingelsen ikke kan anses tilbørlig begrundet ved det
forhold, som truslen angår. Straffen kan stige til
fængsel indtil 4 år, hvis nogen tvinges til at
indgå ægteskab eller til en religiøs vielse uden
borgerlig gyldighed, eller nogen tvinges til at bære en
beklædningsgenstand, der skjuler vedkommendes ansigt, jf.
straffelovens § 260, stk. 2 og 3.
For trusler efter straffelovens § 266 straffes den, som
på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde
alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller
velfærd, truer med at foretage en strafbar handling. Straffen
for sådanne handlinger er bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Efter straffelovens § 245, stk. 2, straffes den som, uden
at der er tale om legemsangreb af særlig rå, brutal
eller farlig karakter eller mishandling, tilføjer en anden
person skade på legeme eller helbred. Bestemmelsen omfatter
også skade på helbred, således at
tilføjelse af psykiske traumer vil være omfattet.
Skade antages f.eks. at foreligge, når angrebet har
nødvendiggjort lægehjælp, eller når det
har medført længere tids sygeleje eller
uarbejdsdygtighed. Overtrædelse af bestemmelsen straffes med
fængsel indtil 6 år.
2.1.2. Straffeloven indeholder
endvidere bestemmelser om (fysisk) vold.
Det fremgår således af straffelovens § 244,
stk. 1, at den, som øver vold mod eller på anden
måde angriber en andens legeme, straffes med bøde
eller fængsel indtil 3 år.
Efter straffelovens § 244, stk. 2, kan straffen stige til 6
år, hvis forhold, der er nævnt i straffelovens §
244, stk. 1, begås gentagne gange over en periode af en
person i eller nært knyttet til den forurettedes husstand,
uden at forholdet er omfattet af straffelovens § 245 om grov
vold.
Efter straffelovens § 245, stk. 1, 1. pkt., straffes den,
som udøver et legemsangreb af særligt rå, brutal
eller farlig karakter, eller som gør sig skyldig i
mishandling, med fængsel indtil 6 år. Har et
sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme
eller helbred til følge, skal dette betragtes som en
særligt skærpende omstændighed, jf. § 245,
stk. 1, 2. pkt. For så vidt angår straffelovens §
245, stk. 2, henvises til pkt. 2.1.1 ovenfor.
Det følger af straffelovens § 246, at straffen for
overtrædelse af straffelovens § 245 om grov vold (eller
§ 245 a om kvindelig omskæring) kan stige til
fængsel i 10 år, hvis legemsangrebet har været af
en så grov beskaffenhed eller har haft så alvorlige
følger eller døden til følge, at der
foreligger særdeles skærpende omstændigheder.
Efter straffelovens § 247, stk. 1, kan straffen
forhøjes med indtil det halve, hvis nogen af de
lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246,
begås af en person, der tidligere er dømt for
forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold. Det samme
gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i
§§ 244-246 begås over for en person, der efter
karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold, jf.
§ 247, stk. 2.
Det fremgår af afsnittet om vold mod børn
(§§ 244-246) af 29. juni 2018 i Rigsadvokatens
Meddelelse, at anklagemyndigheden i almindelighed bør
påberåbe sig som en skærpende omstændighed
ved straffens fastsættelse, at et barn eller flere
børn har været vidne til vold udøvet mod en til
barnet nærtstående person. En til barnet
nærtstående person omfatter først og fremmest
barnets forældre. Andre personer, som barnet har et
nært forhold til, f.eks. stedforældre,
forælderens samlever, bedsteforældre eller andre
familiemedlemmer, kan også være omfattet.
2.1.3. Det følger af
straffelovens § 92, at en lovovertrædelse ikke straffes,
når der er indtrådt forældelse efter reglerne i
straffelovens §§ 93-94.
Efter straffelovens § 93 afhænger
forældelsesfristens længde som udgangspunkt af
strafferammen for den pågældende forbrydelse.
Forældelsesfristen er 2 år, når strafferammen
ikke overstiger fængsel i 1 år, 5 år ved en
strafferamme på fængsel indtil 4 år, 10 år
ved en strafferamme på fængsel indtil 10 år og 15
år, når der ikke er hjemlet højere straf end
fængsel på bestemt tid.
Efter straffelovens § 94, stk. 1, regnes
forældelsesfristen som udgangspunkt fra den dag, da den
strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt. Som
undtagelse hertil følger det af straffelovens § 94,
stk. 4, at forældelsesfristen for en række
overtrædelser begået over for en person under 18
år dog tidligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21
år. Det fremgår af § 94, stk. 4, 3. pkt., at
forældelsesfristen for overtrædelser af straffelovens
§ 244, stk. 2 (gentagen simpel vold i nære relationer),
§ 245 (grov vold) og § 246, jf. § 245 (særlig
grov vold), over for en person under 18 år tidligst regnes
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når
gerningsmanden på gerningstidspunktet tilhørte eller
var nært knyttet til den forurettedes husstand.
Efter straffelovens § 94, stk. 5, afbrydes
forældelsesfristen, når den pågældende
gøres bekendt med sigtelsen, eller når
anklagemyndigheden anmoder om rettergangsskridt, hvorved den
pågældende sigtes for overtrædelsen.
2.1.4. Lov nr. 112 af 2. februar
2012 om tilhold, opholdsforbud og bortvisning (herefter
tilholdsloven) med senere ændringer giver endvidere mulighed
for at træffe en foranstaltning til sikring af en person, som
udsættes for fredskrænkelser, forfølgelse og
chikane.
Ved tilhold kan en person forbydes at opsøge en anden ved
personlig, mundtlig eller skriftlig henvendelse, herunder ved
elektronisk kommunikation, eller på anden måde kontakte
eller følge efter den anden, jf. tilholdslovens §
1.
Bestemmelsen omfatter for det første "kontakt". Kontakt
kan forekomme på forskellige måder. Det er efter lovens
forarbejder afgørende, at den pågældendes
adfærd reelt har karakter af en henvendelse eller kontakt fra
personen til den forurettede, jf. Folketingstidende 2011-12,
tillæg A, L 10 som fremsat, side 34. Det er derimod ikke
afgørende, om kontakten sker direkte. Efter bestemmelsen er
enhver kontakt forbudt, medmindre det af særlige grunde
må anses for beføjet, jf. lovens § 13.
Bestemmelsen omfatter for det andet at "følge efter" den
anden. Udtrykket "følge efter" sigter bl.a. til
tilfælde, hvor en person følger efter den forurettede
uden helt at nærme sig, således at adfærden ikke
eller ikke med sikkerhed kan betegnes som kontakt.
Ved et opholdsforbud kan en person forbydes at opholde sig eller
færdes i et nærmere afgrænset område i
nærheden af en anden persons bolig, arbejds-, uddannelses-
eller opholdssted eller andet område, hvor denne ofte
færdes, jf. tilholdslovens § 3. Et opholdsforbud
omfatter dog ikke færden og ophold, som af særlige
grunde må anses for beføjet, jf. § 13.
Endelig kan en person over 18 år efter tilholdslovens
§ 7 forbydes at opholde sig i sit hjem.
Det følger af tilholdslovens § 21, stk. 1, at den,
der forsætligt overtræder et tilhold, et opholdsforbud
eller en bortvisning, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år. Det skal ved fastsættelsen af straffen
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
har udgjort et led i en systematisk og vedvarende
forfølgelse eller chikane (stalking), jf. stk. 2.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Psykisk vold er et indarbejdet begreb især på det
sociale område. Begrebet er ikke ensartet defineret, men
bruges som regel til at betegne et gentagent eller kontinuerligt
mønster af handlinger eller undladelser (eller begge dele),
der har til formål at kontrollere eller dominere en anden,
så denne underordner sig eller nedbrydes. Der kan være
tale om meget forskelligartede handlinger mv., som kan rumme
forskellige typer af fysiske eller psykiske krænkelser, der
begås i nære relationer.
Straffeloven kriminaliserer i dag en række nærmere
bestemte krænkelser af den psykiske integritet. Det vil
typisk være isolerede handlinger som f.eks. ulovlig tvang
efter straffelovens § 260, trusler efter § 266 eller til
dels grov vold efter straffelovens § 245, stk. 2 (om
forsætlig skade på legeme eller helbred). Endvidere kan
også andre mere varige tilstande som f.eks. vanrøgt
straffes, jf. straffelovens § 213.
De eksisterende strafbestemmelser beskytter imidlertid efter
Justitsministeriets opfattelse ikke i tilstrækkeligt omfang
mod krænkelser af den psykiske integritet. Det skyldes, at en
række handlinger, der kan karakteriseres som psykisk vold,
ikke er omfattet af de gældende strafbestemmelser. Der kan
være tale om krænkelser, som ikke er så
alvorlige, at de i sig selv opfylder gerningsindholdet for f.eks.
strafbare trusler eller ulovlig tvang, men som kan virke
tilsvarende eller mere krænkende for en forurettet, der flere
gange over en periode udsættes for en sådan
adfærd. Der kan endvidere være tale om krænkelser
af den psykiske integritet, hvor betingelserne for at straffe for
grov vold efter straffelovens § 245, stk. 2, ikke er opfyldt,
fordi en skade ikke kan påvises. Der kan desuden være
tale om krænkelser af en type, der ikke omfattes af nogen
gældende bestemmelse. Der vil herudover sjældent i
familierelationer være truffet foranstaltninger efter lov om
tilhold, opholdsforbud og bortvisning, der har til formål at
beskytte et offer for krænkelser. Samtidig afspejler den
eksisterende retstilstand ikke alvoren af psykisk vold.
Der er på den baggrund efter Justitsministeriets
opfattelse behov for en selvstændig bestemmelse i
straffeloven om psykisk vold.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt
på, at psykisk vold - især i nære relationer -
kan have langvarige eller endog livsvarige konsekvenser for et
offer, idet det f.eks. kan medføre, at den
pågældende langsomt isoleres eller nedbrydes.
Særligt i forhold til børn må det lægges
til grund, at psykisk vold kan forhindre eller
ødelægge barnets udvikling, herunder især
udviklingen af barnets identitet, selvværd og selvtillid.
I nogle tilfælde kan psykisk vold føre til psykiske
skader hos forurettede. Justitsministeriet finder, at en
indtrådt psykisk skade bør indgå i vurderingen
af grovheden af den psykiske vold - som det er tilfældet i
relation til grov vold efter straffelovens § 245, stk. 2 - men
at der også er behov for at beskytte ofre for
krænkelser, uden at en psykisk skade er opstået, eller
uden en sådan skade kan påvises. Strafbarheden
bør således ikke afhænge af, hvor
modstandsdygtigt et offer er over for krænkelser af den
psykiske integritet, ligesom det kan være vanskeligt at
påvise psykiske skader.
Der er endvidere i andre sammenlignelige lande allerede en
beskyttelse mod psykiske krænkelser mv. i nære
relationer. Eksempelvis straffes i Norge vedvarende og gentagne
krænkelser af et offer i hjemmet, jf. den norske straffelovs
§§ 282 og 283 om mishandling i nære relationer. I
England og Wales straffes gentagen eller kontinuerlig
kontrollerende eller tvingende adfærd i nære relationer
ved den såkaldte Serious Crime Act.
Justitsministeriet er opmærksom på, at der - som i
andre sager - kan være bevismæssige udfordringer i
forbindelse med sager om psykisk vold. Justitsministeriet finder
dog ikke, at dette er et tilstrækkeligt argument for ikke at
kriminalisere den krænkende adfærd.
Justitsministeriet finder, at en kriminalisering af psykisk vold
bør gælde i nære relationer, hvor gerningsmanden
har en tilknytning til forurettedes husstand. Justitsministeriet
har herved lagt vægt på, at flere organisationer, der
beskæftiger sig med psykisk vold, har peget på, at der
er et særligt behov for en kriminalisering af psykisk vold i
nære relationer, fordi krænkelser i nære
relationer opleves som særligt indgribende for en forurettet,
som kan opleve, at det er svært at finde et "frirum" fra den
psykiske vold eller at flygte herfra. Justitsministeriet finder
således, at det er mest hensigtsmæssigt på
nuværende tidspunkt at foretage en afgrænset
kriminalisering af psykisk vold i forhold til denne særligt
sårbare gruppe, der må vurderes at have et stort behov
for beskyttelse.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at der også
er behov for at sikre, at f.eks. psykisk vold, der har
stalking-lignende karakter, fordi det fortsætter eller
begynder efter en samlivsophævelse, er omfattet af
kriminaliseringen. Psykisk vold, som begås af personer, som
tidligere har haft en nær tilknytning til forurettedes
husstand, vil kunne opleves som lige så indgribende som
psykisk vold fra f.eks. et medlem af husstanden, fordi
gerningsmanden som regel har et tilsvarende kendskab til
forurettede og husstanden.
De groveste tilfælde af psykisk vold vil fortsat kunne
straffes efter straffelovens § 245, stk. 2, om grov vold, som
finder anvendelse på forsætlig tilføjelse af
psykiske skader. Herudover er der på en række andre
områder iværksat mekanismer i forhold til psykisk vold,
f.eks. i arbejdsmiljølovgivningen, hvor der findes regler om
arbejdsrelateret psykisk vold.
Justitsministeriet finder endvidere, at der ved en
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse på
samme måde som ved overtrædelse af straffelovens §
244, stk. 2 (gentagen simpel vold i nære relationer), §
245 (grov vold) og § 246, jf. § 245 (særlig grov
vold) bør være en udskudt forældelsesfrist, hvis
forholdet er begået mod en person under 18 år af en
person, der på gerningstidspunktet tilhørte eller var
nært knyttet til forurettedes husstand.
Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at et
barn, der udsættes for psykisk vold af en af sine
primære omsorgspersoner, f.eks. en forælder eller
stedforælder, kan have svært ved at indse, at der er
tale om psykisk vold eller fortælle om den psykiske vold,
mens barnet stadig bor hjemme. Hertil kommer, at eventuelle vidner
til den psykiske vold ofte også vil stå i et nært
forhold til såvel barnet som gerningsmanden, og et eventuelt
vidne vil derfor også kunne have svært ved at anmelde
den psykiske vold. Det samme vil efter omstændighederne
gøre sig gældende, hvis den psykiske vold er
begået af andre i eller nært knyttet til barnets
husstand. I sager om psykisk vold mod navnlig små
børn, vil forholdet derfor ikke sjældent være
forældet, før barnet anmelder den psykiske vold,
f.eks. i forbindelse med, at barnet flytter hjemmefra.
I overvejelserne om at udskyde forældelsesfristen for
psykisk vold er disse omstændigheder afvejet over for de
grundlæggende hensyn, der ligger bag
forældelsesreglerne, herunder at straffens nyttevirkninger i
almindelighed aftager i styrke, efterhånden som tiden
går. Dette gælder både med hensyn til
almenprævention, gengældelseshensyn og
individualprævention. I den sammenhæng må der
efter Justitsministeriets opfattelse også skulle lægges
vægt på forholdets grovhed, som i forhold til psykisk
vold efter den foreslåede ordning ikke omfatter mindre eller
enkeltstående forhold, jf. pkt. 2.3 nedenfor.
Efter en samlet afvejning af hensynet til barnet og hensynene
bag forældelsesreglerne er det således
Justitsministeriets opfattelse, at forældelsesfristen
bør udskydes i sager om psykisk vold.
2.3. Den
foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at der indsættes en
selvstændig bestemmelse om psykisk vold i straffelovens 25.
kapitel om forbrydelser mod liv og legeme. Herved tilkendegives
det, at psykisk vold er en væsentlig krænkelse af en
persons integritet, som kan være lige så alvorlig og
skadelig som fysisk vold.
Det foreslås, at den, som tilhører eller er
nært knyttet til en andens husstand eller tidligere har haft
en sådan tilknytning til husstanden, og som gentagne gange
over en periode udsætter den anden for groft
nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd, der er egnet til utilbørligt at styre den
anden, skal straffes for psykisk vold. Det foreslås
endvidere, at strafferammen skal være bøde eller
fængsel indtil 3 år.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at omfatte
gentagne krænkelser i nære relationer over en periode,
som tilsammen har en vis intensitet.
En sådan bestemmelse vil være en udvidelse af
gældende ret, idet den både omfatter adfærd, som
ikke er strafbar efter gældende ret, og adfærd, der
allerede er strafbar.
Det bemærkes, at det ikke er hensigten med den
foreslåede bestemmelse at fastsætte en almen
gældende definition af begrebet "psykisk vold".
På grund af den variation, som de forskelligartede sager
om overtrædelse af den foreslåede bestemmelse kan have,
er det ikke muligt at angive et bestemt strafniveau for
overtrædelserne. Det er dog forudsat, at straffen for
overtrædelse af bestemmelsen skal udmåles med
afsæt i straffen for gentagne overtrædelser af
straffelovens § 244, stk. 1, over for det samme offer. Det
forudsættes i den forbindelse, at de laveste strafpositioner
(mindre end 60 dages fængsel) som udgangspunkt ikke
bør finde anvendelse ved udmåling af straffen for
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse.
Fastsættelsen af straffen i den enkelte sag vil bero
på domstolenes konkrete vurdering af alle sagens relevante
omstændigheder. Domstolene skal således i forbindelse
med straffens fastsættelse bl.a. tage højde for
karakteren og varigheden af den nedværdigende, forulempende
og krænkende behandling, forurettedes forhold og de
konsekvenser, som adfærden har haft for forurettede. Det
bør f.eks. indgå som en skærpende
omstændighed ved straffens fastsættelse, at forurettede
er et barn, har en funktionsnedsættelse eller på anden
måde er gerningsmanden fysisk eller psykisk underlegen. Det
bør ligeledes være en skærpende
omstændighed, hvis et barn overværer psykisk vold mod
en nærtstående.
Det foreslås endvidere, at der skal være
gentagelsesvirkning efter straffelovens § 247, stk. 1, i
forhold til psykisk vold, således at straffen for
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse på
samme måde som de gældende bestemmelser om vold i
straffelovens §§ 244-246 kan medføre en
forhøjelse med indtil det halve, hvis gerningsmanden
tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb, psykisk
vold eller for en forbrydelse, der har været forbundet med
forsætlig vold. Tilsvarende vil straffen for vold i relation
til en gerningsmand, der tidligere er dømt for psykisk vold,
være omfattet af gentagelsesvirkningen.
Det foreslås herudover, at straffelovens § 94, stk.
4, om udskydelse af forældelse ændres, således at
forældelsesfristen for overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse på samme måde som for vold
efter straffelovens § 244, stk. 2, § 245 og § 246,
tidligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21 år,
når forholdet begås over for en person under 18
år, og gerningsmanden på gerningstidspunktet
tilhørte eller var nært knyttet til forurettedes
husstand.
Der foreslås desuden en række ændringer af
retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, lov
om knive og blankvåben m.v. og lov om våben og
eksplosivstoffer som følge af kriminaliseringen af psykisk
vold, herunder bl.a. indførelse af samme mulighed for at
beskikke bistandsadvokater i sager om psykisk vold, som i sager om
vold efter gældende ret.
Der foreslås herudover en ændring af
ægteskabsloven, hvorefter psykisk vold på linje med
fysisk vold kan danne grundlag for en umiddelbar skilsmisse.
Ændringen skal sikre, at en ægtefælle ikke mod
sin vilje fastholdes i et ægteskab, hvor der har været
udøvet psykisk vold mod enten ægtefællen, dennes
børn eller nærmeste pårørende eller andre
børn. Dette svarer til, hvad der i forvejen gælder for
forsætlig vold mod enten ægtefællen, dennes
børn eller nærmeste pårørende eller andre
børn.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets §§ 1-6.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der forventes få straffesager årligt om psykisk vold
efter den foreslåede § 243. Der forventes herved i det
væsentlige at være tale om sager, hvor der foretages
samtidig strafforfølgning for andre lovovertrædelser,
herunder f.eks. vold eller trusler. Der vil formentlig i meget
få sager årligt blive indledt strafforfølgning
for overtrædelse af den foreslåede § 243 uden en
samtidig strafforfølgning af andre strafbare forhold.
Der forventes flere sager om psykisk vold for politiet og
anklagemyndigheden end for domstolene, fordi der på grund af
de bevismæssige forhold i sådanne sager må
antages at være et vist antal anmeldelser, der ikke vil kunne
føre til indledning af en straffesag ved domstolene.
Det er vurderingen, at lovændringen vil medføre
begrænsede merudgifter på Justitsministeriets
område. Merudgifterne vil derfor blive afholdt inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. november
2018 til den 18. december 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Advokatrådet, Amnesty International, Barnets Tarv Nu,
Børnesagens Fællesråd, Bryd Tavsheden,
Børnerådet, Børns Vilkår, Center for
Voldsramte, Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Stalking Center, Danske
Advokater, Danske Familieadvokater, Danske Regioner, Dare Gender,
Det Kriminalpræventive Råd, Dialog mod vold, Digitalt
Ansvar, Etnisk Ung, Everyday Sexism Project Danmark, Exitcirklen,
Fonden Fundamentet & Mandecentret Botilbud, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen Far til Støtte for
Børn og Forældre, Foreningen mor,
ForældreLANDSforeningen FBU, Gadejuristen, Godfar,
Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder,
Joan-Søstrene, Justitia, KL, Kvinderådet, Kvinfo,
Københavns Kommune (Etnisk Konsulentteam), Københavns
Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen Børn og Samvær,
Landsforeningen for børn og forældre, Landsforeningen
for Voldsramte Kvinder, Landsforeningen KRIM, Landsorganisationen
af Kvindekrisecentre (LOKK), Lev uden Vold, Mary Fonden,
Mødrehjælpen, OAK Foundation Denmark,
Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Red Barnet,
Red-Safehouse, Retspolitisk Forening, Røde Kors, Sabaah,
SAVN, Statens Institut for Folkesundhed, Statsforvaltningen,
Syddansk Universitet (Juridisk Institut), TUBA, Unicef Danmark,
VIVE, Aalborg Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus Universitet
(Juridisk Institut).
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (Hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis
ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have mindre
økonomiske konsekvenser for kriminalforsorgen, politi,
anklagemyndighed og domstole, der vil blive afholdt inden for
institutionernes økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 92, at en
lovovertrædelse ikke straffes, når der er
indtrådt forældelse efter reglerne i straffelovens
§§ 93-94. Efter straffelovens § 93 afhænger
forældelsesfristens længde af strafferammen for den
pågældende forbrydelse.
Efter straffelovens § 94, stk. 1, regnes
forældelsesfristen som udgangspunkt fra den dag, da den
strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt. Som
undtagelse hertil følger det af straffelovens § 94,
stk. 4, at forældelsesfristen for en række
overtrædelser begået over for en person under 18
år dog tidligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21
år. Det fremgår af § 94, stk. 4, 3. pkt., at
forældelsesfristen for overtrædelser af straffelovens
§ 244, stk. 2 (gentagen simpel vold i nære relationer),
§ 245 (grov vold) og § 246, jf. § 245 (særlig
grov vold), over for en person under 18 år tidligst regnes
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når
gerningsmanden på gerningstidspunktet tilhørte eller
var nært knyttet til den forurettedes husstand.
Det foreslås, at der i straffelovens § 94, stk. 4, indsættes en
henvisning til den foreslåedes § 243, således at
forældelsesfristen på samme måde som
overtrædelse af straffelovens § 244, stk. 2, § 245
og § 246 over for en person under 18 år tidligst regnes
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når
gerningsmanden på gerningstidspunktet tilhørte eller
var nært knyttet til den forurettedes husstand.
Det er en forudsætning for, at forældelsesfristen
udskydes, at overtrædelsen er begået af en person, som
på gerningstidspunktet tilhørte eller var nært
knyttet til forurettedes husstand. Bestemmelsen vil bl.a. finde
anvendelse på psykisk vold begået af forældre,
stedforældre eller plejeforældre mod deres børn
eller sted-/plejebørn og psykisk vold mellem
søskende. Bestemmelsen vil ligeledes finde anvendelse
på psykisk vold begået af personer med en nær
tilknytning til husstanden, f.eks. en onkel der er involveret i
opdragelsen af børnene. Ved vurderingen af, om
gerningsmanden tilhørte eller var nært knyttet til
forurettedes husstand, vil det bl.a. kunne indgå, om
gerningsmanden har eller tidligere har haft folkeregisteradresse
på samme adresse som forurettede, om der er et
afhængighedsforhold mellem gerningsmanden og forurettede, om
gerningsmanden og forurettede er beslægtede, samt om
gerningsmanden jævnligt kommer i forurettedes hjem.
Det bemærkes, at opregningen er ikke udtømmende.
Det vil således i forhold til psykisk vold, som også
kan udøves ved hjælp af digitale tjenester såsom
telefon, sms, gps-sporing, sociale medier mv., ved vurderingen af,
om der foreligger en sådan nær tilknytning til
husstanden, tillige være relevant at se på, om
gerningsmanden og forurettede jævnligt har kontakt via
digitale tjenester.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til §
1, nr. 2.
Til nr. 2
Straffeloven indeholder på nuværende tidspunkt ingen
selvstændig bestemmelse om psykisk vold.
Straffeloven indeholder imidlertid i dag en række
bestemmelser, som omfatter krænkelser af en andens psykiske
integritet, herunder bl.a. straffelovens § 260 om ulovlig
tvang, § 266 om trusler, § 245, stk. 2, om grov vold
(forsætlig skade på legeme eller helbred) og § 213
om vanrøgt. Der kan endvidere - afhængig af de
nærmere omstændigheder - være tale om
overtrædelser af foranstaltninger efter lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 243 i straffeloven. Den
foreslåede bestemmelse kriminaliserer som noget nyt, at en
person, som tilhører eller er nært knyttet til en
andens husstand eller tidligere har haft en sådan tilknytning
til husstanden, gentagne gange over en periode udsætter den
anden for groft nedværdigende, forulempende eller
krænkende adfærd, der er egnet til utilbørligt
at styre den anden. Det foreslås, at en overtrædelse af
bestemmelsen straffes med bøde eller fængsel indtil 3
år.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse på
gerningsmænd, der "tilhører eller er nært
knyttet til en andens husstand". Ordlyden skal forstås i
overensstemmelse med straffelovens § 244, stk. 2, som i det
væsentlige har samme formulering.
Det forudsættes således, at den foreslåede
bestemmelse finder anvendelse på personer i den forurettedes
husstand, f.eks. en ægtefælle, samlever,
forælder, plejeforælder eller søskende.
Bestemmelsen vil ligeledes finde anvendelse på personer med
en nær tilknytning til den andens husstand. Det vil
eksempelvis kunne gøre sig gældende for tidligere
ægtefæller, der stadig jævnligt kommer i
husstanden, f.eks. fordi deres fællesbørn har
bopæl der, eller en onkel, der er involveret i opdragelsen af
børnene. Det vil også kunne gøre sig
gældende for forurettedes kæreste, der ikke bor sammen
med forurettede.
Ved vurderingen af, om en person er nært knyttet til
forurettedes husstand, vil bl.a. kunne indgå, om
gerningsmanden har eller tidligere har haft folkeregisteradresse
på samme adresse som forurettede, om der er et
afhængighedsforhold mellem gerningsmanden og forurettede, om
gerningsmanden og forurettede er beslægtede, samt om
gerningsmanden jævnligt kommer i forurettedes hjem.
Det bemærkes, at opregningen ikke er udtømmende.
Det vil således i forhold til psykisk vold, som også
kan udøves ved hjælp af digitale tjenester såsom
telefon, sms, gps-sporing, sociale medier mv., tillige være
relevant at se på, om gerningsmanden og forurettede
jævnligt har kontakt via digitale tjenester.
Herudover foreslås det, at bestemmelsen skal finde
anvendelse på gerningsmænd, som tidligere har
tilhørt eller været nært knyttet til
forurettedes husstand. Det vil omfatte gerningsmænd, som
tidligere har været del af husstanden eller i øvrigt
har haft en sådan nær tilknytning til husstanden,
f.eks. en ekskæreste, som er flyttet fra husstanden, eller et
familiemedlem, som ikke længere jævnligt kommer i
forurettedes hjem.
Det forudsættes, at der foreligger en vis forbindelse
mellem den psykiske vold og gerningsmandens tilknytning til
husstanden. F.eks. vil krænkelser, som begynder, mens
forurettede og gerningsmanden bor sammen, og som fortsætter
efter, at gerningsmanden ikke længere er del af husstanden,
og krænkelser, som begynder i forbindelse med en
ophævelse af samlivet, have tilstrækkelig
sammenhæng. Hvis en krænkende adfærd derimod
først begynder længere tid efter
samlivsophævelsen mv., vil adfærden som udgangspunkt
ikke være omfattet af bestemmelsen. F.eks. vil der ved
psykisk vold, som begynder et år efter en
samlivsophævelse, normalt ikke foreligge den
nødvendige forbindelse mellem den psykiske vold og
gerningsmandens tilknytning til husstanden, medmindre parterne har
opretholdt en regelmæssig og nær kontakt, f.eks.
på grund af parternes fællesbørn.
Den foreslåede bestemmelse forudsætter endvidere, at
der er tale om en adfærd, der er foretaget "gentagne gange
over en periode". Ordlyden svarer til straffelovens § 244,
stk. 2.
Der skal være tale om en adfærd, der gentages og i
almindelighed opfattes som et mønster. Enkeltstående
krænkelser falder således uden for bestemmelsen. Er der
tale om meget alvorlige krænkelser, vil få
tilfælde dog være tilstrækkeligt. Kravet om
gentagen adfærd indebærer ikke, at adfærden
består af samme type krænkelser.
Det handlingsmønster, som den forurettede skal være
underlagt, kan ofte karakteriseres som et regime, der er
præget af utryghed og frygt for, at vold, seksuelle overgreb,
trusler, tvang eller andre krænkelser fortsætter.
Regimet har normalt karakter af, at den forurettede bestemmes over
og kontrolleres på en enevældig og hensynsløs
måde. Der kan være tale om meget forskelligartede
handlinger eller undladelser, som kan rumme forskellige typer af
krænkelser af den andens legeme eller helbred, herunder
vedkommendes mentale tilstand.
Den pågældende adfærd skal endvidere
være foregået over en vis periode. Hvor lang denne
periode skal være afhænger af en samlet konkret
vurdering. Heri indgår bl.a. intensiteten og den potentielle
skadevirkning af adfærden. Er der tale om meget hyppige eller
intensive episoder, vil selv en meget kort periode kunne
medføre, at den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse. Det tillægges endvidere væsentlig betydning
i forhold til forurettede børn og unge, at handlingerne
eller undladelserne er af en sådan karakter, at de - selv
over en kort periode - er egnet til at skade barnets eller den
unges udvikling eller selvopfattelse.
For at bestemmelsen skal kunne finde anvendelse, skal der
objektivt set være tale om, at nogen udsættes for
"groft nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd". Begreberne lader sig ikke klart afgrænse over
for hinanden, idet nogle handlinger både kan udgøre
nedværdigende, forulempende og krænkende
behandling.
Med nedværdigende handlinger sigtes til en adfærd,
der er egnet til at ydmyge eller nedgøre offeret. Der kan
f.eks. være tale om, at gerningsmanden åbenlyst
behandler den forurettede dårligere end andre, at den
forurettede berøves muligheden for at få indflydelse
på egne forhold, eller at den forurettede tvinges til at
gøre eller tåle noget, som den forurettede ikke bryder
sig om eller opfatter som uværdigt. Det er ikke i den
forbindelse et krav, at andre end gerningsmanden er vidne til
ydmygelsen.
Forulempende handlinger sigter primært til gerningsmandens
chikanerende eller generende adfærd. Der kan f.eks.
være tale om, at gerningsmanden kontakter forurettedes
arbejdsplads, familie, venner mv. for at sprede falske rygter om
forurettede, at der gives fejlagtig information til offentlige
myndigheder, herunder indgives falske anmeldelser til politiet, at
der sendes private billeder (uanset om disse udgør en
overtrædelse af straffelovens § 264 d) til andre af
forurettede, at der bestilles et stort antal varer til levering hos
forurettede, eller at der ofte sendes beskeder til forurettede om,
at man har kendskab til, hvor den pågældende befinder
sig. Det bemærkes, at gerningsmanden vil kunne få andre
til at foretage de nævnte handlinger for sig.
Krænkende adfærd er et bredt begreb, som f.eks.
omfatter en adfærd, der er egnet til at skade forurettedes
ære eller selvfølelse, eller som i øvrigt
negativt kan påvirke den forurettedes psykiske integritet.
Det vil typisk være et element i den krænkende
behandling, at forurettede oplever at få sine grænser
overskredet, herunder f.eks. seksuelt eller gennem
overvågning. Krænkende adfærd kan også
foreligge, hvis en person overværer handlinger over for sine
nærmeste, der opleves som ubehagelige eller chokerende,
f.eks. hvor et barn overværer vold, psykisk vold eller andre
overgreb over for barnets forældre eller søskende.
Krænkende adfærd omfatter også manipulerende
adfærd, som f.eks. påvirkning af forurettedes tanker,
holdninger og adfærd ved udspekulerede, vildledende,
agiterende eller forførende handlinger. Den forurettede vil
f.eks. kunne opleve, at gerningsmanden fordrejer en situation,
sådan at gerningsmandens krænkende adfærd opleves
af den forurettede som selvforskyldt. Manipulation vil også
kunne foreligge ved urimelig kritik, hentydninger eller anklager,
som har til formål at få forurettede til at underkaste
sig gerningsmanden.
Den omfattede adfærd kan bestå af handlinger eller
undladelser (eller begge dele).
Som eksempler på adfærd, der - afhængig af de
nærmere omstændigheder - kan betragtes som
nedværdigende, forulempende og krænkende, kan
nævnes at isolere en person fra den pågældendes
familie eller netværk, at monitorere eller overvåge en
person uden samtykke, f.eks. via digitale tjenester eller
gps-udstyr, at tage kontrol over en persons dagligdag ved at
beslutte, hvornår personen må sove, indgå i
sociale sammenhænge med andre, hvilke personer vedkommende
må omgås, hvilket tøj personen må
iføre sig osv., at ignorere en person, at holde en person i
uvished om afgørende beslutninger, f.eks. rejser til
udlandet, at indskrænke en persons bevægelsesfrihed, at
nægte en samlever eller ægtefælle at søge
arbejde, at fratage en persons adgang til støtte, at omtale
en person som om vedkommende ikke er noget værd, at
indføre et regelsæt, der udstiller eller ydmyger
personen, at isolere en person fra sit barn eller dennes
nærmeste, at tage kontrol over en persons økonomi, at
true en person eller den pågældendes børn eller
nærmeste (truslerne behøver ikke nødvendigvis
være omfattet af straffelovens § 266), at udsætte
en persons børn eller nærmeste for krænkelser
eller vold for at skade personen, at fastholde en person i et
ægteskab med henvisning til forestillinger om ærbarhed
og/eller familiens generelle status eller udsætte forurettede
for anden negativ social kontrol, at formå andre personer til
at lægge pres på forurettede til at træffe
bestemte livsbeslutninger, som f.eks. uddannelse eller
ægtefællevalg, at isolere en person fra adgangen til
f.eks. sundhedsvæsnet, uddannelse og arbejdsmarkedet, at
tvinge en person til at gennemføre eller afslutte en
graviditet, at afpresse en person, at ødelægge eller
true med at ødelægge en persons ejendele eller at
udbrede ondsindet sladder, rygter eller intime oplysninger om
forurettede. Specifikt i forhold til børn kan også
nævnes adfærd, der udsætter barnet for konstant
devaluering, eller som nedbryder barnets selvværd. Der kan
f.eks. være tale om, at barnet ignoreres og nægtes
omsorg, eller at barnet tages som gidsel i konflikter mellem dets
forældre. Der kan også være tale om kommentarer
om barnets krop, vægt eller madindtag.
Det bemærkes, at de nævnte eksempler ikke er
udtømmende, samt at det i forhold til flere af de
nævnte handlinger afhænger af de foreliggende
omstændigheder, forurettedes alder og modenhed, hvis det er
et barn, og parternes relation i øvrigt, om der er tale om
nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd.
Den nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd skal kunne betegnes som grov, for at adfærden er
omfattet at den foreslåede bestemmelse. Det er således
ikke enhver nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd, der kan udgøre psykisk vold i bestemmelsens
forstand. Omvendt er det ikke et krav, at hver enkeltstående
handling eller undladelse kan betegnes som grov, hvis der samlet
set er tale om grov nedværdigende, forulempende eller
krænkende adfærd.
Kravet om, at adfærden skal kunne betegnes som grov, har
nær sammenhæng med kravet om, at adfærden skal
foregå gentagne gange over en periode, og at den skal
være egnet til at styre den forurettede. Der skal
således samlet set være tale om adfærd af en vis
varighed, intensitet og dermed grovhed.
Adfærden skal være egnet til utilbørligt at
styre forurettede. Ordlyden "styre" sigter til kontrollerende
adfærd, som forhindrer forurettede i at udfolde sig frit,
herunder pga. en frygt for nye krænkelser. Adfærden har
således i almindelighed til formål at give
gerningsmanden en magtposition i forhold til forurettede eller at
styrke eller opretholde magtpositionen. Der kan f.eks. være
tale om dominerende eller kontrollerende adfærd, der kan
medføre, at forurettede får frataget fornemmelsen af
at bestemme over sig selv og sit eget liv, at forurettedes
selvværd nedbrydes, at forurettede isoleres eller
gøres afhængig af gerningsmanden. Adfærden skal
således samlet set være egnet til at påvirke
forurettede til at gøre eller tåle noget, som ikke er
udtryk for forurettedes frie vilje.
Det er en objektiv vurdering, om adfærden er egnet til at
styre forurettede. Det er således ikke afgørende for
anvendelsen af bestemmelsen, at forurettede rent faktisk er blevet
styret. Strafbarheden afhænger endvidere ikke af, om
styringen har påført den forurettede psykiske skader
eller lignende.
Den styrende adfærd skal endvidere være
"utilbørlig", hvilket omfatter styrende adfærd, som
ikke er en naturlig del af parternes relation. Styring er
således i visse tilfælde nødvendig og helt
naturlig, f.eks. i særlige relationer mellem voksen og barn
(forudsat at der tages fornøden højde for barnets
alder og modenhed) eller i relationen mellem plejekrævende
ældre eller handicappede og den person, som plejer eller
passer den ældre eller handicappede. Det må dog
antages, at meget grove krænkelser kun sjældent vil
kunne opfattes som en naturlig del af parters relation. Dette
indebærer, at forældres opdragelse af børn som
udgangspunkt ikke er omfattet af bestemmelsen, men at
forældres adfærd over for deres børn kan antage
en karakter eller grovhed, der omfattes af bestemmelsen, herunder
f.eks. hvis barnet udsættes for hyppige og
længerevarende stuearrester.
På grund af den variation, som de forskelligartede sager
om overtrædelse af den foreslåede bestemmelse kan have,
er det ikke muligt at angive et bestemt strafniveau for
overtrædelserne. Det er dog forudsat, at straffen for
overtrædelse af bestemmelsen skal udmåles med
afsæt i straffen for gentagne overtrædelser af
straffelovens § 244, stk. 1, over for det samme offer. Det vil
indebære, at de laveste strafpositioner (mindre end 60 dages
fængsel) som udgangspunkt ikke bør finde anvendelse
ved udmåling af straffen for overtrædelser af den
foreslåede bestemmelse.
Fastsættelsen af straffen i den enkelte sag vil bero
på domstolenes konkrete vurdering af alle sagens relevante
omstændigheder. Domstolene skal således i forbindelse
med straffens fastsættelse bl.a. tage højde for
karakteren og varigheden af den nedværdigende, forulempende
og krænkende behandling, forurettedes forhold og de
konsekvenser, som adfærden har haft for forurettede. Det
bør f.eks. indgå som en skærpende
omstændighed ved straffens fastsættelse, at forurettede
er et barn, har en funktionsnedsættelse eller på anden
måde er gerningsmanden fysisk eller psykisk underlegen. Det
bør ligeledes være en skærpende
omstændighed, hvis et barn overværer psykisk vold mod
en nærtstående.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse efter
omstændighederne omfatter adfærd, der i forvejen er
selvstændigt kriminaliseret, herunder f.eks. vanrøgt
efter straffelovens § 213, ulovlig tvang efter straffelovens
§ 260 og trusler efter straffelovens § 266. Der kan
herudover være tale om andre former for kriminalitet, som
begås som led i regimet af psykisk vold, f.eks. vold efter
straffelovens §§ 244-246, voldtægt efter
straffelovens § 216 eller andre seksualforbrydelser. I de
nævnte tilfælde forudsættes den forslåede
bestemmelse at skulle anvendes i sammenstød med andre
strafbestemmelser, jf. dog nedenfor om § 245, stk. 2. Det
samme gælder for overtrædelse af foranstaltninger efter
lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Straffelovens § 245, stk. 2, om grov vold omfatter skade
på legeme eller helbred, herunder bl.a. tilføjelse af
psykiske traumer, og har en strafferamme på bøde eller
fængsel indtil 6 år. Bestemmelsen omfatter grove
(kvalificerede) former for psykisk vold og må således
anses som en overbygning i forhold til den foreslåede
bestemmelse. I tilfælde, hvor der sker domfældelse
efter § 245, stk. 2, for sådanne overtrædelser,
skal de samme handlinger ikke straffes i sammenstød med den
foreslåede bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 247, stk. 1, at
straffen for lovovertrædelser efter §§ 244-246 om
vold kan forhøjes med indtil det halve, hvis
overtrædelserne begås af en person, der tidligere er
dømt for forsætligt legemsangreb eller for en
forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig
vold.
Det foreslås, at der i straffelovens § 247, stk. 1, indsættes en
henvisning til den foreslåede § 243, således at en
tidligere domfældelse for psykisk vold tilføjes som en
af de forbrydelser, der kan medføre en forhøjelse af
straffen med indtil det halve. Det vil betyde, at straffen for
overtrædelse af den foreslåede § 243 på
samme måde som legemsangreb efter de gældende
bestemmelser i straffelovens §§ 244-246 kan
medføre en forhøjelse med indtil det halve, hvis
gerningsmanden tidligere er dømt for forsætlig
legemsangreb, psykisk vold eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold.
Straffen (dvs. strafferammen) for overtrædelse af den
foreslåede § 243 kan herefter forhøjes med indtil
det halve, hvis gerningsmanden tidligere er dømt for
overtrædelse af den foreslåede § 243,
straffelovens §§ 244-246 samt enhver anden forbrydelse,
der har været forbundet med forsætlig vold. Tilsvarende
vil straffen for overtrædelse af straffelovens §§
244-246 kunne forhøjes med indtil det halve, hvis
gerningsmanden tidligere er dømt for overtrædelser af
den foreslåede § 243, straffelovens §§ 244-246
samt enhver anden forbrydelse, der har været forbundet med
forsætlig vold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til §
1, nr. 2.
Til §
2
Til nr. 1
Retsplejelovens § 741 a vedrører beskikkelse af
bistandsadvokater for forurettede i straffesager. Det fremgår
af bestemmelsens stk. 1, at retten i sager, der vedrører
overtrædelse af straffelovens § 119 (vold og trusler mod
personer i offentlig tjeneste mv.), § 123 (vidnetrusler),
§ 210 (incest), §§ 216-223 (voldtægt mv.),
§ 225, jf. §§ 216-223 (voldtægt mv. ved andet
seksuelt forhold end samleje), § 232
(blufærdighedskrænkelse), § 237, jf. § 21
(forsøg på manddrab), §§ 244-246 (vold),
§ 249 (uagtsom skadetilføjelse) og § 250
(hensættelse i hjælpeløs tilstand mv.), §
252, stk. 2 (hensynsløs forvoldelse af fare for smitte med
livstruende eller uhelbredelig sygdom), §§ 260-262 a
(ulovlig tvang, frihedsberøvelse mv.) eller § 288
(røveri), beskikker en advokat for den, der er forurettet
ved lovovertrædelsen, når den pågældende
fremsætter begæring om det. Det fremgår af
bestemmelsens stk. 3, 1. pkt., at beskikkelse af advokat kan
afslås i sager om overtrædelse af straffelovens §
119, § 123, §§ 218-221, § 222, stk. 1, §
223, stk. 2, § 232, § 237, jf. § 21, §§
244-246, §§ 249 og 250, § 252, stk. 2, §§
260-262 a eller § 288, hvis lovovertrædelsen er af
mindre alvorlig karakter, og advokatbistand må anses for
åbenbart unødvendig.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 741 a, stk. 1, indsættes en
henvisning til den foreslåede § 243, således der
på samme måde som for overtrædelser af
straffelovens §§ 244-246 om vold efter begæring fra
forurettede kan beskikkes en bistandsadvokat i sager om
overtrædelse af den foreslåede § 243.
Det foreslås endvidere, at den foreslåede § 243
tilføjes i § 741
a, stk. 3, 1. pkt.,
således at retten på samme måde som for
overtrædelser af straffelovens §§ 244-246 om vold
kan afslå at beskikke en bistandsadvokat i sager om
overtrædelse af den foreslåede § 243, hvis
lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter, og
advokatbistand må anses for åbenbart
unødvendig.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af de
pågældende bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af retsplejelovens § 741 g, stk. 1, at
der i sager, hvor der er afsagt dom om ubetinget
fængselsstraf for en grovere overtrædelse af
straffeloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig
kriminalitet indgår, eller en seksualforbrydelse, underrettes
den forurettede efter anmodning om tidspunktet for den
dømtes første uledsagede udgang og løsladelse
og om eventuel undvigelse, hvis den dømte har været
varetægtsfængslet før dom og ikke har
været løsladt mellem dommens afsigelse og
fuldbyrdelse. I sådanne tilfælde underrettes den
forurettede desuden efter anmodning, hvis gerningsmanden under
afsoning og på institutionens område med institutionens
viden medvirker i optagelserne til et tv- eller radioprogram
produceret til udsendelse her i landet, hvori den
pågældende har en fremtrædende rolle, eller i et
portrætinterview i et dansk dagblad. Det samme gælder
ved medvirken i optagelserne af et sådant tv- eller
radioprogram eller interview uden for institutionens område i
tilfælde, hvor institutionen har meddelt tilladelse til
udgang med viden herom. Er den forurettede afgået ved
døden, underrettes den forurettedes nære
pårørende efter anmodning. Underretning kan
afslås, hvis væsentlige hensyn til gerningsmanden taler
for det.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 741 g, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes en henvisning til den foreslåede § 243.
Dette indebærer, at der i forhold til en ubetinget
fængselsstraf for en grovere overtrædelse af
straffeloven, hvor psykisk vold efter den foreslåede §
243 indgår, på samme måde som for vold skal ske
underretning af forurettede eller dennes nære efter de
nærmere regler herom i § 741 g, stk. 1.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Retsplejelovens § 745 e indeholder regler om politiets
foretagelse af videoafhøring. Det følger af
bestemmelsens stk. 1, at politiets afhøring af en person kan
optages på video med henblik på anvendelse af
optagelsen som bevis under hovedforhandlingen, hvis personen er
under 13 år, eller personen er under 15 år, og
efterforskningen vedrører en overtrædelse af
straffelovens § 210 (incest) eller kapitel 24
(seksualforbrydelser) eller straffelovens §§ 237
(manddrab) eller 244-246 (vold), hvor personen eller en af dennes
nærmeste er forurettet, og den, der er mistænkt, er en
af personens nærmeste. Videoafhøring kan endvidere
ske, hvis personen er under 18 år, og særlige
omstændigheder taler for videoafhøring, eller personen
er 18 år eller derover og har en alvorlig psykisk lidelse
eller væsentlig funktionsnedsættelse, og særlige
omstændigheder taler for videoafhøring.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 745 e, stk. 1, indsættes en
henvisning til den foreslåede § 243, således der
på samme måde som for efterforskningen
vedrørende overtrædelse af straffelovens §§
244-246 om vold kan foretages videoafhøring af personer
under 15 år vedrørende efterforskning om
overtrædelse af den foreslåede § 243, hvor
personen eller dennes nærmeste er forurettet og den, der er
mistænkt, er en af personens nærmeste.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Retsplejelovens § 762 vedrører betingelserne for
varetægtsfængsling. Bestemmelsens stk. 2
vedrører den såkaldte
retshåndhævelsesarrest. Det følger af stk. 2,
nr. 1, at en sigtet kan varetægtsfængsles, når
der foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at den
pågældende har begået en lovovertrædelse,
som er undergivet offentlig påtale, og som efter loven kan
medføre fængsel i 6 år eller derover, og
hensynet til retshåndhævelsen efter oplysningerne om
forholdets grovhed skønnes at kræve, at sigtede ikke
er på fri fod. Efter bestemmelsens stk. 2, nr. 2, kan
varetægtsfængsling endvidere ske ved særligt
bestyrket mistanke om en overtrædelse af straffelovens §
119, stk. 1 (vold og trusler mod personer i offentlig tjeneste
mv.), § 123 (vidnetrusler), § 134 a (deltagelse i
slagsmål), § 192 a, stk. 2 (overtrædelse af
våbenlovgivningen under særligt skærpende
omstændigheder), § 218 (samleje ved udnyttelse af en
persons sindssygdom mv.), § 222 (pædofili), § 225,
jf. § 216, stk. 2, § 218 eller § 222 (voldtægt
af barn under 12 år, samleje ved udnyttelse af en persons
sindssygdom mv. eller pædofili ved andet seksuelt forhold end
samleje), § 235, stk. 1 (børnepornografi), §§
244-246 (vold), § 250 (hensættelse i
hjælpeløb tilstand mv.) eller § 252
(hensynsløs forvoldelse af fare) eller en overtrædelse
af straffelovens § 232 (blufærdighedskrænkelse)
over for et barn under 15 år, såfremt
lovovertrædelsen efter oplysningerne om forholdets grovhed
kan ventes at ville medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage, og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 2, indsættes en
henvisning til den foreslåede § 243, således der
på samme måde som for særligt bestyrket mistanke
om overtrædelse straffelovens § 244-246 om vold kan ske
retshåndhævelsesarrest i tilfælde af en
sådan mistanke om psykisk vold efter den foreslåede
§ 243.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Betingelserne for at meddele et tilhold fremgår af §
2 i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning. Det følger
af bestemmelsens stk. 2, at tilhold bl.a. kan gives, hvis der er
begrundet mistanke om, at en person har begået en
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om drab,
røveri, frihedsberøvelse, vold, brandstiftelse,
voldtægt eller anden seksualforbrydelse eller forsøg
på en af de nævnte forbrydelser, og den forurettede
eller dennes nærmeste efter lovovertrædelsens grovhed
ikke findes at skulle tåle kontakt mv.
Det foreslås, at § 2, stk. 2,
nr. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
ændres, så sager om psykisk vold efter den
foreslåede § 243 tilføjes bestemmelsen. Det vil
indebære, at tilhold på samme måde som ved
begrundet mistanke om vold kan gives, hvis der er begrundet
mistanke om, at en person har begået psykisk vold efter den
foreslåede § 243 (eller forsøg herpå), og
den forurettede eller dennes nærmeste efter
lovovertrædelsens grovhed ikke findes at skulle tåle
kontakt mv.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Efter § 29 i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (ægteskabsloven) har ægtefæller
ret til separation og skilsmisse, når de er enige om det.
Ægtefæller, der er enige, kan således blive skilt
uden forudgående separation (umiddelbar skilsmisse).
Det bemærkes, at denne adgang
til skilsmisse med lov nr. 1711 af 27. december 2018 pr. 1. april
2019 ændres således, at ægtefæller med
fælles børn under 18 år, der er enige om at
blive skilt, først kan opnå skilsmisse efter
udløbet af en refleksionsperiode, hvor
ægtefællerne skal gennemgå et digitalt
forløb.
Ægteskabslovens §§ 32-36 indeholder bestemmelser
om ret til umiddelbar skilsmisse, uanset at
ægtefællerne ikke er enige om skilsmissen. Disse
bestemmelser medfører endvidere ret til umiddelbar
skilsmisse i tilfælde, der er omfattet af den
ovennævnte refleksionsperiode.
Det fremgår af ægteskabslovens § 34, stk. 1, at
en ægtefælle har ret til skilsmisse, når den
anden ægtefælle har udøvet forsætlig vold
eller har udøvet seksuelt overgreb mod
ægtefællen, mod ægtefællernes børn,
mod ægtefællens eller ægtefællernes
børns nærmeste pårørende, som
ægtefællen eller ægtefællernes børn
er knyttet til, eller mod andre børn. Det fremgår
videre af bestemmelsens stk. 2, at en anmodning om skilsmisse skal
indgives inden et år efter, at ægtefællen er
blevet vidende om handlingen, og inden tre år efter, at
handlingen er begået.
Det foreslås, at det tilføjes i
ægteskabslovens § 34, stk.
1, at bestemmelsen også finder anvendelse ved psykisk
vold. Den foreslåede ændring vil indebære, at en
ægtefælle har ret til umiddelbar skilsmisse, uanset om
ægtefællerne er enige om skilsmissen eller ej, hvis den
anden ægtefælle har udøvet psykisk vold mod
ægtefællen, mod ægtefællernes børn,
mod ægtefællens eller ægtefællernes
børns nærmeste pårørende, som
ægtefællen eller ægtefællernes børn
er knyttet til, eller mod andre børn. Der vil dermed
være samme ret til umiddelbar skilsmisse ved psykisk vold,
som der efter gældende ret er, når der er tale om vold
eller seksuelle overgreb. Det er som ved fysisk vold et krav, at
den psykiske vold er forsætlig.
Begrebet "psykisk vold" skal forstås i overensstemmelse
med den foreslåede § 243 i straffeloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2.
Det er en forudsætning for umiddelbar skilsmisse ved
psykisk vold, at fristerne i ægteskabslovens § 34, stk.
2, er opfyldte. Disse regler foreslås ikke ændret med
lovforslaget. Anmodningen om skilsmisse skal således indgives
inden et år efter, at ægtefællen er blevet
vidende om den psykiske vold, og inden tre år efter, at den
er begået.
I lighed med praksis efter gældende ret for så vidt
angår vold og seksuelle overgreb vil det ikke være et
krav, at ægtefællen, der har udøvet den psykiske
vold, er idømt en straf herfor. Ved vurderingen af en sag om
umiddelbar skilsmisse på grund af psykisk vold, skal
myndighederne dog af sig selv påse, at den psykiske vold er
dokumenteret. Det vil normalt være i form af en dom, eller
hvis der ikke foreligger en sådan, eventuelle politirapporter
sammen med den pågældende ægtefælles
erkendelse af forholdet eller eventuelt kun en forklaring fra begge
ægtefæller.
Det vil også vedrørende psykisk vold være
uden betydning, om den person, som den psykiske vold er
udøvet mod, eller om den person, der har udøvet den
psykiske vold, bor i Danmark eller i udlandet. Det er ligeledes
uden betydning, om handlingen er udøvet i Danmark eller i
udlandet. Er handlingen udøvet i udlandet, er det ligeledes
uden betydning, om psykisk vold er strafbart i det
pågældende land. Det afgørende er, hvorvidt der
er tale om psykisk vold efter den foreslåede § 243, som
ville være strafbar i Danmark, hvis den psykiske vold var
udøvet her i landet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til §
1, nr. 2.
Til §
5
Det følger af § 7, stk. 1, i lov om knive og
blankvåben m.v., at den der overtræder lovens § 1
(besiddelse af knive og blankvåben mv. på offentligt
tilgængelige steder mv.) eller § 2 (forbud mod at
erhverve, besidde, bære eller anvende visse knive og
blankvåben mv.) straffes med bøde, fængsel
indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2 år.
Efter § 7, stk. 2, 2. pkt., skal det ved
fastsættelsen af straffen for overtrædelse af lovens
§ 1 særlig anses for skærpende, hvis
overtrædelsen begås under skærpende
omstændigheder af en person, der tidligere er idømt
fængselsstraf for overtrædelse af straffelovens §
119, stk. 1 eller 2, eller §§ 123, 216, 237, 244-246, 266
eller 288.
Det foreslås, at der i § 7, stk.
2, 2. pkt., indsættes en henvisning til den
foreslåede § 243, således at en tidligere
idømt fængselsstraf efter den foreslåede §
243 på samme måde som en tidligere idømt
fængselsstraf for legemsangreb efter de gældende
bestemmelser i straffelovens §§ 244-246 skal anses som en
skærpende omstændighed ved overtrædelse af lovens
§ 1.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Til §
6
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om våben og
eksplosivstoffer at overtrædelse af lovens §§ 1 og
2 straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år.
Efter § 10, stk. 2, skal det ved fastsættelsen af
straffen for overtrædelse af § 2, jf. § 1, stk. 1,
nr. 5, for så vidt angår peberspray, særligt
anses for skærpende, hvis overtrædelsen begås af
en person, der tidligere er idømt fængselsstraf for
overtrædelse af denne lov, lov om knive og blankvåben,
forskrifter udstedt i medfør af disse love eller
straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, eller §§ 123,
192 a, 216, 237, 244-246, 266 eller 288, på steder eller
under omstændigheder, hvor der er nærliggende risiko
for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel
voldelig karakter.
Det foreslås, at der i § 10,
stk. 2, indsættes en henvisning til den
foreslåede § 243, således at det også skal
anses for en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen er begået af en person, der tidligere er
idømt en fængselsstraf efter den foreslåede
§ 243, hvis overtrædelsen er begået på
steder eller under omstændigheder, hvor der er
nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede
situationer af potentiel voldelig karakter.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den
pågældende bestemmelse.
Til §
7
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2019.
Loven finder anvendelse på handlinger, der er begået
efter lovens ikrafttræden.
Til §
8
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
§§ 3 (om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning) og 4 (om ændring af ægteskabsloven) ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland.
For så vidt angår § 1 (om ændring af
straffeloven), § 2 (om ændring af retsplejeloven),
§ 5 (om ændring af lov om knive og blankvåben
m.v.) og § 6 (om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer) gælder loven ikke, da hovedlovene ikke
finder anvendelse for Grønland.
Lovens § 1 (om ændring af straffeloven) og § 3
(om ændring af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning)
vurderes at være omfattet af sagsområdet strafferetten,
som pr. 1. marts 2010 er overtaget af Færøerne. For
så vidt angår § 2 (om ændring af
retsplejeloven), § 5 (om ændring af lov om knive og
blankvåben m.v.) og § 6 (om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer) gælder loven ikke, da
hovedlovene ikke finder anvendelse for Færøerne.
Lovens § 4 (om ændring af ægteskabsloven) vurderes
at være omfattet af sagsområdet person-, familie- og
arveretten, som pr. 29. juli 2018 er overtaget af
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, som senest ændret ved §
1 i lov nr. 1719 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer: | §
94. --- | | | Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4. For
overtrædelse af § 245 a, § 246, jf. § 245 a,
§ 260, stk. 2, og § 262 a, stk. 2, over for en person
under 18 år eller af § 232 over for et barn under 15
år regnes forældelsesfristen dog tidligst fra den dag,
den forurettede fylder 21 år. Det samme gælder
overtrædelse af §§ 244, 245 og 246 i form af
svangerskabsafbrydelse, fosterreduktion eller sterilisation uden
samtykke over for en person under 18 år. For
overtrædelse af § 244, stk. 2, § 245 og § 246,
jf. § 245, over for en person under 18 år regnes
forældelsesfristen tidligst fra den dag, den forurettede
fylder 21 år, når gerningsmanden på
gerningstidspunktet tilhørte eller var nært knyttet
til den forurettedes husstand. Hvis gerningsmanden ved vold,
ulovlig tvang efter § 260 eller på anden måde ved
en strafbar handling har tvunget forurettede til at undlade at
anmelde lovovertrædelsen til politiet, regnes
forældelsesfristen dog tidligst fra det tidspunkt, hvor
tvangen er ophørt. | | 1. I § 94, stk. 4, 3. pkt., indsættes
efter »For overtrædelse af«: »§
243,«. | Stk. 5-6.
--- | | | | | 2. Efter
§ 241 indsættes: | | | »§ 243.
Den, som tilhører eller er nært knyttet til en andens
husstand eller tidligere har haft en sådan tilknytning til
husstanden, og som gentagne gange over en periode udsætter
den anden for groft nedværdigende, forulempende eller
krænkende adfærd, der er egnet til utilbørligt
at styre den anden, straffes for psykisk vold med bøde eller
fængsel indtil 3 år.« | | | | § 247.
Begås nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt
i §§ 244-246, af en person, der tidligere er dømt
for forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold, kan straffen
forhøjes med indtil det halve. | | 3. I §
247, stk. 1, ændres
»§§ 244-246« til: »§§
243-246«, og der indsættes efter
»legemsangreb«: », psykisk vold«. | Stk.2. --- | | | | | § 2 | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1719 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 741 a. I
sager, der vedrører overtrædelse af straffelovens
§ 119, § 123, § 210, §§ 216-223, §
225, jf. §§ 216-223, § 232, § 237, jf. §
21, §§ 244-246, §§ 249 og 250, § 252, stk.
2, §§ 260- 262 a eller § 288, beskikker retten en
advokat for den, der er forurettet ved lovovertrædelsen,
når den pågældende fremsætter
begæring om det, jf. dog stk. 2 og 3. | | 1. I § 741 a, stk. 1 og 3, 1. pkt.,
ændres »§§ 244-246,« til:
»§§ 243-246,«. | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. I sager
om overtrædelse af straffelovens § 119, § 123,
§§ 218-221, § 222, stk. 1, § 223, stk. 2,
§ 232, § 237, jf. § 21, §§ 244-246,
§§ 249 og 250, § 252, stk. 2, §§ 260- 262
a eller § 288 kan beskikkelse af advokat dog afslås,
hvis lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter og
advokatbistand må anses for åbenbart unødvendig.
Det samme gælder i sager, der vedrører
overtrædelse af straffelovens § 225, jf. §§
218-221, § 222, stk. 1, eller § 223, stk. 2. | | | | | | § 741 g. I
sager, hvor der er afsagt dom om ubetinget fængselsstraf for
en grovere overtrædelse af straffeloven, hvor vold, trusler
eller anden personfarlig kriminalitet indgår, eller en
seksualforbrydelse, underrettes den forurettede efter anmodning om
tidspunktet for den dømtes første uledsagede udgang
og løsladelse og om eventuel undvigelse, hvis den
dømte har været varetægtsfængslet
før dom og ikke har været løsladt mellem
dommens afsigelse og fuldbyrdelse. I sådanne tilfælde
underrettes den forurettede desuden efter anmodning, hvis
gerningsmanden under afsoning og på institutionens
område med institutionens viden medvirker i optagelserne til
et tv- eller radioprogram produceret til udsendelse her i landet,
hvori den pågældende har en fremtrædende rolle,
eller i et portrætinterview i et dansk dagblad. Det samme
gælder ved medvirken i optagelserne af et sådant tv-
eller radioprogram eller interview uden for institutionens
område i tilfælde, hvor institutionen har meddelt
tilladelse til udgang med viden herom. Er den forurettede
afgået ved døden, underrettes den forurettedes
nære pårørende efter anmodning. Underretning kan
afslås, hvis væsentlige hensyn til gerningsmanden taler
for det. | | 2. I § 741 g, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vold,«: »psykisk
vold,«. | Stk.
2-3. --- | | | | | | § 745 e.
Politiets afhøring af en person kan optages på video
med henblik på anvendelse af optagelsen som bevis under
hovedforhandlingen efter § 872 (videoafhøring) i
følgende tilfælde: | | 3. I § 745 e, stk. 1, nr. 2, litra b,
ændres » 244-246,« til: »
243-246,«. | 1) --- | | | 2) Personen er under 15 år, og
efterforskningen vedrører en overtrædelse af | | | a) --- | | | b) straffelovens §§ 237 eller
244-246, hvor personen eller en af dennes nærmeste er
forurettet og den, der er mistænkt, er en af personens
nærmeste. | | | nr.
3-4. --- | | | Stk.
2-4. --- | | | | | | §
762. --- | | | Politiets afhøring af en person
kan optages på video med henblik på anvendelse af
optagelsen som bevis under hovedforhandlingen efter § 872
(videoafhøring) i følgende tilfælde: | | 4. I § 762, stk. 2, nr. 2, ændres
»§§ 244-246,« til: »§§
243-246,«. | 1) --- | | | 2) en overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 1, § 123, § 134 a, §
192 a, stk. 2, § 218, § 222, § 225, jf. § 216,
stk. 2, § 218 eller § 222, § 235, stk. 1,
§§ 244-246, § 250 eller § 252 eller en
overtrædelse af straffelovens § 232 over for et barn
under 15 år, såfremt lovovertrædelsen efter
oplysningerne om forholdets grovhed kan ventes at ville
medføre en ubetinget dom på fængsel i mindst 60
dage og hensynet til retshåndhævelsen skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri delse af straffelovens
§ 119, stk. 1, § 123, § 134 a, § 192 a, stk. 2,
§ 218, § 222, § 225, jf. § 216, stk. 2, §
218 eller § 222, § 235, stk. 1, §§ 244-246,
§ 250 eller § 252 eller en overtrædelse af
straffelovens § 232 over for et barn under 15 år,
såfremt lovovertrædelsen efter oplysningerne om
forholdets grovhed kan ventes at ville medføre en ubetinget
dom på fængsel i mindst 60 dage og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri | | | | | | | | § 3 | | | I lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning, som ændret senest ved lov nr.
1724 af 27. december 2016, foretages følgende
ændring: | §
2. --- | | | Stk. 2. Tilhold
kan endvidere gives, hvis | | 1. I § 2, stk. 2, nr. 1, indsættes
efter »vold,«: »psykisk vold,«. | 1) der er begrundet mistanke om, at en
person har begået en overtrædelse af straffelovens
bestemmelser om drab, røveri, frihedsberøvelse, vold,
brandstiftelse, voldtægt eller anden seksualforbrydelse eller
forsøg på en af de nævnte forbrydelser, og | | 2) den forurettede eller dennes
nærmeste efter lovovertrædelsens grovhed ikke findes at
skulle tåle kontakt m.v. med den pågældende som
anført i § 1. | | | | | | | § 4 | | | I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 54 af 23. januar
2018, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1711 af 27.
december 2018, foretages følgende ændring: | | | | § 34. En
ægtefælle har ret til skilsmisse, når den anden
ægtefælle har udøvet forsætlig vold eller
har udøvet seksuelt overgreb mod ægtefællen, mod
ægtefællernes børn, mod ægtefællens
eller ægtefællernes børns nærmeste
pårørende, som ægtefællen eller
ægtefællernes børn er knyttet til, eller mod
andre børn. | | 1. I § 34, stk. 1, indsættes efter
»forsætlig vold«: »eller psykisk
vold«. | Stk.
2. --- | | | | | § 5 | | | I lov om knive og blankvåben m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 27. april 2016, foretages
følgende ændring: | § 7.
--- | | | Stk. 2. Ved fastsættelse af straffen for
overtrædelse af § 1 skal det særlig anses for
skærpende, at gerningspersonen flere gange tidligere er
straffet for overtrædelse af § 1. tilsvarende
gælder i tilfælde, hvor overtrædelse af § 1
begås under skærpende omstændigheder af en
person, der tidligere er idømt fængselsstraf for
overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 eller 2,
eller §§ 123, 216, 237, 244-246, 266 eller 288. | | 1. I § 7, stk. 2, 2. pkt., ændres
»244-246,« til: »243-246,«. | Stk.
3-4. --- | | | | | | | | § 6 | | | I lov om våben og eksplosivstoffer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. oktober 2012, som
senest ændret ved lov nr. 1546 af 18. december 2018,
foretages følgende ændring: | § 10.
--- | | | Stk. 2. Ved
fastsættelsen af straffen for overtrædelse af § 2,
jf. § 1, stk. 1, nr. 5, for så vidt angår
peberspray, skal det særlig anses for skærpende, hvis
overtrædelse begås af en person, der tidligere er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af denne
lov, lov om knive og blankvåben, forskrifter udstedt i
medfør af disse love eller straffelovens § 119, stk. 1
eller 2, eller §§ 123, 192 a, 216, 237, 244-246, 266
eller 288 på steder eller under omstændigheder, hvor
der er nærliggende risiko for, at der kan opstå
tilspidsede situationer af potentiel voldelig karakter. | | 1. I § 10, stk. 2, ændres
»244-246,« til: »243-246,«. | Stk.
3-5. --- | | |
|