Fremsat den 4. oktober 2018 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven og udlændingeloven
(Revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser samt justering
af de supplerende overførte betingelser for
ægtefællesammenføring)
§ 1
I lov nr. 1499 af 11. december 2015 om
ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3 ændres
»Udlændinge-, integrations- og boligministeren«
til: »Udlændinge- og integrationsministeren«, og
»folketingsåret 2017-18« ændres til:
»folketingsåret 2023-24«.
§ 2
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret bl.a. ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 og senest ved
§ 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 9, stk. 16, ændres
»to« til: »mindst én«.
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I efteråret 2015 stod Danmark og Europa i en
krisesituation. Et historisk stort antal flygtninge og migranter
krydsede grænserne, og i Danmark var vi bl.a. vidne til, at
store menneskemængder gik på motorvejene. Det
høje indrejsetal betød også, at Danmark modtog
et markant større antal asylansøgere end
tidligere.
På baggrund af det meget store antal flygtninge og
migranter besluttede vores nabolande - Norge, Sverige og Tyskland -
i november 2015 at genindføre midlertidig
grænsekontrol ved de indre Schengengrænser. Norge
indførte desuden krav om, at transportører skal
kontrollere pas og visum.
Med lov nr. 1499 af 11. december 2015 om ændring af
udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
blev der indført en mulighed for, at udlændinge- og
integrationsministeren kan beslutte, at transportører kan
pålægges strafansvar, hvis de bringer udlændinge
uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet fra
et andet Schengenland, hvis der er indført midlertidig
grænsekontrol ved den pågældende
grænse.
Formålet med lovændringen var således at
sikre, at transportører foretager en kontrol af
rejselegitimation og visum for udlændinge, inden de
pågældende bringes her til landet over en indre
Schengengrænse, hvor der foretages midlertidig
grænsekontrol.
Lov nr. 1499 af 11. december 2015 trådte i kraft den 13.
december 2015.
Ifølge lovens § 3 skal der fremsættes forslag
om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
i folketingsåret 2017-18. Det fremgår af
bemærkningerne til lovens § 3, jf. Folketingstidende
2015-16, A, L 74, ændringsforslag nr. 2 stillet den 9.
november 2015 af udlændinge-, integrations- og
boligministeren, at bestemmelsen er foreslået indsat på
baggrund af den løbende udvikling i migrationspresset, som
Europa og Danmark oplevede, og de høringssvar, som blev
modtaget fra transportørerne om bl.a. administrative og
økonomiske konsekvenser af transportøransvaret.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til lovens
§ 3, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 74,
ændringsforslag nr. 2, at formålet med
revisionsbestemmelsen er at sikre, at Folketinget senest i
folketingsåret 2017-18 får lejlighed til at vurdere, om
reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser eventuelt har
virket efter hensigten.
Danmark har siden den 4. januar 2016 i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksen gennemført midlertidig
grænsekontrol ved den dansk-tyske landegrænse og i de
danske havne med færgeforbindelse til Tyskland. Den
nuværende grænsekontrol løber frem til den 12.
november 2018.
Uanset at reglerne om transportøransvar i forbindelse med
midlertidig indførelse af grænsekontrol ved indre
Schengengrænser endnu ikke er blevet iværksat,
udgør muligheden for at kunne iværksætte
transportøransvaret fortsat en vigtig del af myndighedernes
beredskab. Vores nabolande Norge og Sverige har af samme
årsag indført og opretholdt lignende mulighed for at
pålægge transportøransvar.
Formålet med dette lovforslag er derfor at ændre
revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1499 af 11. december
2015, således at bestemmelsen om transportøransvar
opretholdes uændret, og at Folketinget i folketingsåret
2023-24 på ny får lejlighed til at vurdere
reglerne.
Det foreslås endvidere at ændre
udlændingelovens § 9, stk. 16, således, at den
herboende person for at opnå
ægtefællesammenføring skal opfylde mindst
én ud af tre såkaldt supplerende overførte
betingelser, mod to ud af tre supplerende betingelser i den
gældende bestemmelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Transportøransvar i forbindelse med midlertidig
indførelse af grænsekontrol ved indre
Schengengrænser
2.1.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 38, stk. 2, må ind- og
udrejsekontrol ikke finde sted ved grænsen til et
Schengenland. Dog kan der efter bestemmelsen undtagelsesvis ske
kontrol ved en sådan grænse i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 25.
Ifølge udlændingelovens § 43, stk. 3, 1. pkt.,
har føreren og den, der har rådighed over et skib
eller luftfartøj, som har bragt en udlænding her til
landet, samt dennes herværende repræsentant pligt til
uden udgift for staten straks at sørge for
udlændingens udrejse eller tilbagerejse, såfremt
udlændingen bliver afvist eller overført efter
reglerne i udlændingelovens kapitel 5 eller 5 a.
Udlændingelovens § 43, stk. 3, finder ikke anvendelse
ved indrejse fra et Schengenland, jf. § 43, stk. 5, medmindre
der er indført indrejsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 25, jf.
§ 38, stk. 2, og udlændinge- og integrationsministeren
har truffet beslutning efter § 59 a, stk. 2.
Efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, straffes den,
der bringer en udlænding her til landet, med bøde,
hvis den pågældende udlænding ved indrejsen i
Danmark eller i transit i en dansk lufthavn ikke er i besiddelse af
fornøden rejselegitimation og visum, jf.
udlændingelovens § 39. Bestemmelsen finder som
udgangspunkt ikke anvendelse ved indrejse fra et Schengenland, jf.
udlændingelovens § 59 a, stk. 2.
Efter udlændingelovens § 59 a, stk. 2, kan
udlændinge- og integrationsministeren træffe beslutning
om, at § 59 a, stk. 1, skal finde anvendelse i forbindelse
med, at der er indført indrejsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 25, jf.
§ 38, stk. 2.
Ifølge bemærkningerne til lov nr. 1499 af 11.
december 2015, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 74, side 8, kan
udlændinge- og integrationsministeren alene beslutte at
indføre et sådant transportøransvar ved passage
af en indre Schengengrænse, hvis det vurderes, at det er
nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig
grænsekontrol. Beslutningen vil endvidere alene kunne
opretholdes så længe, det er nødvendigt for at
sikre en effektiv midlertidig grænsekontrol, og skal
således ophæves, når denne forudsætning
ikke længere måtte være opfyldt.
Herudover fremgår det af bemærkningerne, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 74, side 9, at der med loven ikke i
øvrigt tilsigtes ændringer i udlændingelovens
§ 59 a, herunder i forhold til betingelserne for strafansvar,
bødeniveauet mv. Det medfører bl.a., at der alene
pålægges strafansvar i de tilfælde, hvor der ikke
er foretaget kontrol, eller hvor kontrollen er mangelfuld og
således burde have afsløret, at de
pågældende ikke havde fornøden legitimation og
visum, og at der alene vil skulle rejses tiltale ved gentagne
overtrædelser, hvilket eksempelvis vil sige, at der ikke skal
rejses tiltale i enkeltstående tilfælde, hvor en
udlænding er bragt til landet uden fornøden
rejselegitimation og visum.
Der vil derimod kunne rejses tiltale, hvis der foreligger flere
overtrædelser, herunder flere overtrædelser i
forbindelse med den samme transport over den pågældende
grænse. Der henvises i øvrigt til Rigsadvokatens
Meddelelse 7-2006 om udlændingelovens § 59, § 59 a
og § 59 b.
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser
Reglerne om transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
blev indført i december 2015 som et blandt flere tiltag
på udlændingeområdet, der skulle håndtere
flygtninge- og migrantsituationen. Reglerne udgør et
væsentligt element i en effektiv grænsekontrol, hvis
Danmark indfører midlertidig grænsekontrol til andre
Schengenlande.
Formålet med reglerne er at sikre, at transportører
- hvis der indføres midlertidig grænsekontrolkontrol
ved en indre Schengengrænse - kan pålægges at
foretage en kontrol af rejsendes rejselegitimation og visum, inden
de pågældende transporteres her til landet, hvilket
svarer til den ordning, der gælder for transportører
ved passage af ydre Schengengrænser.
Norge og Sverige har indført lignende regler om
transportøransvar i tilfælde af midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser, som
indebærer, at transportører pålægges at
kontrollere, at rejsende har gyldigt rejsedokument og visum til at
indrejse i landet.
Norge har siden den 26. november 2015 gennemført
midlertidig grænsekontrol og haft krav om fuldstændig
ID- og visumkontrol på færgerne fra Danmark, Sverige og
Tyskland. Det norske Stortinget vedtog den 15. marts 2018 en ny lov
om grænsetilsyn og grænsekontrol af personer (Vedtak
til lov om grensetilsyn og grensekontroll av personer
(grenseloven), Lovvedtak 35 (2017-18)), som opretholder muligheden
for, at transportører kan pålægges at
kontrollere, at rejsende har gyldig rejse- eller
legitimationsdokument og visum i forbindelse med
gennemførsel af grænsekontrol på de indre
Schengengrænser. Det bemærkes, at den nye
grænselov ikke er sat i kraft endnu.
Sverige har siden den 12. november 2015 gennemført
midlertidig grænsekontrol ved de indre Schengengrænser,
herunder ved den dansk-svenske grænse over Øresund. I
perioden fra den 4. januar 2016 til den 4. maj 2017 indførte
Sverige tillige transportøransvar for tog, busser og
færger fra Danmark til Sverige.
Den finske regering fremsatte den 25. januar 2018 et lovforslag
(RP 201/2017 rd) om ændring af bl.a.
grænsebevogtningsloven og udlændingeloven. Lovforslaget
har bl.a. til formål at gøre det muligt at
indføre transportøransvar i forbindelse med en
midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved de
indre grænser. Forslaget er fortsat under behandling i
Finlands rigsdag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet konstaterer
på denne baggrund, at de øvrige nordiske lande fortsat
ser et behov for, at deres respektive nationale lovgivning giver
mulighed for at pålægge transportøransvar i
forbindelse med gennemførsel af midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser.
Det bemærkes i øvrigt, at Rigspolitiet vurderer, at
muligheden for at pålægge luftfartsselskaber og bus-,
tog- og søtransportører at kontrollere, om
udlændinge, der ad luft-, land- eller søvejen bringes
til landet, er i besiddelse af fornøden rejselegitimation og
visum ved passage af de indre Schengengrænser - på
linje med de forskellige andre værktøjer, som blev
indført ved lov nr. 1273 af 20. november 2015 om
håndtering af flygtninge- og migrantsituationen - vil kunne
understøtte politiets opgavevaretagelse, hvis presset
på Danmarks grænser øges voldsomt over kort
tid.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at det er
vigtigt at sikre, at myndighederne fortsat har de rigtige redskaber
til at håndtere en situation, hvor presset på Danmark
øges voldsomt, og at reglerne om transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser udgør et væsentligt element i
den forbindelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder på
denne baggrund ikke, at der på nuværende tidspunkt
bør ske ændringer eller præciseringer af
reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser, som vedtaget
ved lov nr. 1499 af 11. december 2015 om lov om ændring af
udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser).
Det foreslås på den baggrund at ændre § 3
i lov nr. 1499 af 11. december 2015, således at bestemmelsen
i udlændingelovens § 59 a, stk. 2, om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser opretholdes
uændret, og at Folketinget senest i folketingsåret
2023-24 på ny får lejlighed til at vurdere, om reglerne
- i det omfang, de har været anvendt - har virket efter
hensigten.
2.2. Justering
af de supplerende overførte betingelser
2.2.1. Gældende ret
§ 9, stk. 16, i udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret bl.a. ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 og senest ved
§ 3 i lov nr. 743 af 8. oktober 2018, indeholder de
såkaldte supplerende overførte betingelser.
Efter udlændingelovens § 9, stk. 16, kan
opholdstilladelse (ægtefællesammenføring) efter
stk. 1, nr. 1, litra e, medmindre ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, kun gives,
hvis den herboende person opfylder to af følgende
betingelser:
1) Den herboende
person har bestået en medborgerskabsprøve, jf.
integrationslovens § 41 b, eller udvist aktivt medborgerskab
her i landet gennem mindst 1 års deltagelse i bestyrelser,
organisationer m.v.
2) Den herboende
person har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 4
år inden for de seneste 4 år og 6 måneder forud
for meddelelsen af opholdstilladelse.
3) Den herboende
person har haft en årlig skattepligtig indkomst på
gennemsnitlig 280.908,00 kr. de seneste 2 år forud for det
tidspunkt, hvor opholdstilladelse vil kunne meddeles. Det angivne
beløb er fastsat i 2018-niveau og reguleres fra og med 2019
en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent.
De supplerende overførte betingelser i
udlændingelovens § 9, stk. 16, finder alene anvendelse
for de herboende udlændinge med tidsubegrænset
opholdstilladelse, der er omfattet af § 9, stk. 1, nr. 1,
litra e.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1,
litra e, omfatter herboende personer, der ikke er danske
statsborgere eller nordiske statsborgere og heller ikke har
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3, eller § 8.
Udlændingelovens § 7 omhandler opholdstilladelse til
udlændinge, der risikerer forfølgelse af de i
flygtningekonventionen nævnte grunde (konventionsstatus), jf.
stk. 1, udlændinge med beskyttelsesstatus som følge af
risiko for dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, jf.
stk. 2, og udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus
på baggrund af en særlig alvorlig situation i
hjemlandet præget af vilkårlig voldsudøvelse og
overgreb på civile, jf. stk. 3. Udlændingelovens §
8 omhandler opholdstilladelse til såkaldte
kvoteflygtninge.
De udlændinge, der er omfattet af udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1, litra e, er således indvandrere, som
ikke er flygtninge eller personer med beskyttelsesstatus eller
midlertidig beskyttelsesstatus.
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning.
Den 7. februar 2018 indgik regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti) aftale med Dansk Folkeparti og
Socialdemokratiet om stramme, afbalancerede og realistiske regler
for ægtefællesammenføring, hvor integrationen er
i centrum. Aftalen omtales herefter som aftalen af 7. februar
2018.
Det fremgår af aftalens punkt 3. "Skærpelse af de
overførte betingelser for permanent opholdstilladelse", at
det normalt er et krav for at få
ægtefællesammenføring, at en herboende
indvandrer opfylder en række af de tidligere gældende
og lempeligere betingelser for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse (de såkaldte overførte
betingelser).
Reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse blev
skærpet i 2016 og 2017 for så vidt angår bl.a.
kravene til sprog, selvforsørgelse, beskæftigelse og
vandel, uden at tilsvarende skærpelser blev vedtaget i
reglerne om ægtefællesammenføring.
Det fremgår endvidere, at regeringen og aftaleparterne er
enige om at skærpe de overførte betingelser i reglerne
om ægtefællesammenføring, så de kommer til
at afspejle de gældende regler for tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Det fremgår af aftalens bilag 1 (om skærpelse af de
overførte betingelser for permanent opholdstilladelse, der
stilles som krav for ægtefællesammenføring for
herboende indvandrere) bl.a., at tre ud af de fire supplerende
betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse
overføres til reglerne om
ægtefællesammenføring. Den supplerende
betingelse, der består i et krav om bestået
Prøve i Dansk 3, overføres ikke, da kravet om Prøve i Dansk 3
indgår som en (obligatorisk) betingelse i det nye
integrationskrav. Som konsekvens heraf fremgår det af
bilaget, at den herboende indvandrer efter
ægtefællesammenføringsreglerne skal opfylde
én ud af tre supplerende betingelser, mod to ud af fire
supplerende betingelser efter reglerne om tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Aftalen af 7. februar 2018 er udmøntet ved lov nr. 742 af
8. juni 2018 om ændring af udlændingeloven (Reform af
reglerne om ægtefællesammenføring med nyt
integrationskrav i stedet for tilknytningskravet, skærpet
boligkrav m.v.).
Ved en beklagelig fejl i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget blev den nye bestemmelse i udlændingelovens
§ 9, stk. 16, udformet således, at den herboende person
skal opfylde to ud af tre supplerende betingelser, og ikke
én ud af tre supplerende betingelser som anført i
aftalen af 7. februar 2018.
Ordlyden af bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk.
16, skal lægges til grund ved Udlændingestyrelsens
administration af de nye regler om
ægtefællesammenføring, der trådte i kraft
den 1. juli 2018. Dette gælder, uanset at ordlyden ved den
nævnte fejl afviger fra såvel aftalen af 7. februar
2018 som forarbejderne til bestemmelsen. Det betyder, at den
herboende person skal opfylde (mindst) to ud af de tre
overførte supplerende betingelser vedrørende aktivt
medborgerskab, beskæftigelse og indkomst for at opnå
ægtefællesammenføring.
Ved brev af 3. juli 2018 til Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg har udlændinge- og integrationsministeren
orienteret om, at ministeren agter hurtigst muligt i den kommende
folketingssamling at fremsætte et lovforslag, der
ændrer ordlyden af bestemmelsen i udlændingelovens
§ 9, stk. 16, således at den herboende person skal
opfylde mindst én af de tre supplerende betingelser, jf.
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18, UUI alm. del
Bilag 185.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår at
ændre ordlyden af bestemmelsen i udlændingelovens
§ 9, stk. 16, således at den herboende person skal
opfylde mindst én ud af de tre supplerende betingelser.
Dermed vil bestemmelsens ordlyd blive bragt i overensstemmelse med
aftalen af 7. februar 2018, hvilket var hensigten med lov nr. 742
af 8. juni 2018.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår, at
den foreslåede ændring af udlændingelovens §
9, stk. 16, skal træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Begrundelsen herfor er, at den
foreslåede ændring af udlændingelovens § 9,
stk. 16, skal rette op på en retstilstand, som ikke er i
overensstemmelse med forudsætningerne bag loven, og at den
ændrede retsstilling vil være til gunst for
ansøgerne.
Der henvises i øvrigt til lovforlagets § 3 og
bemærkningerne hertil.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at det ud fra
sagsbehandlingstiden er styrelsens umiddelbare forventning, at
styrelsen i november/december 2018 vil være klar til at
træffe afgørelse i de første sager, hvor den
herboende person ikke måtte opfylde to ud af de tre
supplerende betingelser, men alene én ud af de tre
supplerende betingelser.
I perioden indtil det tidspunkt, hvor den nye bestemmelse
måtte træde i kraft, vil Udlændingestyrelsen - i
stedet for at træffe bebyrdende afgørelser - i de
sager, hvor de øvrige betingelser for
ægtefællesammenføring er opfyldt, men hvor den
herboende person kun opfylder én ud af de tre supplerende
betingelser, orientere ansøgeren om, at styrelsen
først vil træffe afgørelse, når den nye
bestemmelse i udlændinge-lovens § 9, stk. 16,
måtte være trådt i kraft.
Der vil på hjemmesiden www.nyidanmark.dk blive informeret
om ovenstående.
3. De
økonomiske konsekvenser og implememteringskonsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget ændrer alene revisionsbestemmelsen i § 3
i lov nr. 1499 af 11. december 2015 og udlændingelovens
§ 9, stk. 16, og har således ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget ændrer alene revisionsbestemmelsen i § 3
i lov nr. 1499 af 11. december 2015 og udlændingelovens
§ 9, stk. 16, og har således ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget ændrer alene revisionsbestemmelsen i § 3
i lov nr. 1499 af 11. december 2015 og udlændingelovens
§ 9, stk. 16, og har således ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Danmark indtrådte i Schengensamarbejdet den 25. marts
2001. Schengensamarbejdets formål er at skabe et fælles
område uden indre grænser, og udgangspunktet for
Schengensamarbejdet er en ophævelse af personkontrollen ved
de fælles indre grænser inden for Schengenområdet
suppleret med fælles regler for passage af
Schengenområdets ydre grænser og ens visumregler for
tredjelandsborgere.
Det fremgår dog af artikel 25 i
Schengengrænsekodeksen, at der kan ske en midlertidig
indførelse af grænsekontrol ved de indre
Schengengrænser. Hvis der indføres midlertidig
grænsekontrol, vil en sådan personkontrol kunne svare
til den kontrol, der foretages ved en ydre Schengengrænse,
jf. Schengengrænsekodeksens artikel 32.
Efter Schengenkonventionens artikel 26, stk. 2, forpligter
Schengenlandene - med forbehold af forpligtelserne efter
flygtningekonventionen - sig til at indføre sanktioner over
for transportvirksomheder, der ad luft- eller søvejen
befordrer udlændinge, som ikke er i besiddelse af de
krævede rejsedokumenter, fra et land, der ikke er med i
Schengensamarbejdet, til deres område. Dette gælder som
udgangspunkt også for transportvirksomheder, der varetager
international kollektiv bustransport, jf. artikel 26, stk. 3.
Når der ved den indre grænse efter artikel 25 i
Schengengrænsekodeksen kan indføres midlertidig
grænsekontrol, vil der tilsvarende kunne indføres
transportøransvar i forbindelse med en sådan
grænsekontrol. Det bemærkes i den forbindelse, at
iværksættelse af transportøransvaret ikke vil
stride imod det overordnede princip om afskaffelse af
personkontrollen ved de indre grænser, idet
transportøransvaret alene vil gælde i tilfælde,
hvor der i overensstemmelse med Schengengrænsekodeksen er
indført en sådan personkontrol.
Der henvises i øvrigt til pkt. 7 i de almindelige
bemærkninger til lov nr. 1499 af 11. december 2015, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 74, side 7, for en nærmere
gennemgang af reglernes overensstemmelse med Danmarks EU-retlige
forpligtelser.
Lovforslagets § 2, nr. 1, indeholder ingen EU-retlige
aspekter, da den foreslåede ændring ikke berører
udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af
EU-reglerne om fri bevægelighed. For så vidt
angår forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
efter Associeringsaftalen med Tyrkiet m.v. henvises til
Folketingstidende 2017-18, A, L 231 som fremsat, side 34 f.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. august 2018
til den 12. september 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F Sømændene, A. P. Møller - Mærsk
A/S, Abildskou A/S, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Air
Greenland A/S, Alba Turist ApS, Amnesti Nu, Amnesty International,
Arriva Danmark ApS, Assuranceforeningen SKULD, Asylret, Atlantic
Airways, BARD - Board of Airline Representatives in Denmark,
Bedsteforældre for Asyl, Besa Trans, Bilfærgernes
Rederiforening, Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Kollektiv
Trafik, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Børnerådet,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danish Air Transport,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibskredit
A/S, Danmarks Skibsmæglerforening, Danpilot, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk Luftfart, Dansk Metals
Maritime Afdeling, Dansk Rib Charter Brancheforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Tog, Dansk Transport og
Logistik, Dansk Turistfart ApS, Danske Advokater, Danske
Busvognmænd, Danske Færger, Danske Havne, Danske
Havnevirksomheder, Danske Regioner, Danske Speditører,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Juridiske
Fakultet, DI Transport, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur,
Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DSB, Egons
Turist & Minibusser A/S, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
Erhvervsstyrelsen, Espergærde Turist ApS, Eurolines
Scandinavia ApS, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Finansrådet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd,
Fiskernes Forbund, Flygtninge Under Jorden, Flygtningenævnet,
FOA - Fag og Arbejde, Focus Advokater, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Rejsearrangører i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Forsikring & Pension,
Funktionærernes & Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre,
Gråhundbus, NeptunBus, HK/Danmark, HORESTA,
Indvandrermedicinsk Klinik, Indvandrer-rådgivningen, Institut
for Menneskerettigheder, International Transport Danmark, ITD -
Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, Jet Time,
John's Turist og Minibus ApS, Karup Lufthavn, Kirkernes
Integrationstjene-ste, KL, Knud Vilby (på vegne af
Fredsfonden), Københavns Lufthavne A/S, Københavns
Universitet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening,
Mellemfolkeligt Samvirke, North Sea Operators Committee Denmark,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Plums Fond for fred,
økologi og bæredygtighed, (Tidl. Fredsfonden),
Politiforbundet, Primera Air Scandinavia, PRO-Vest, Red Barnet,
Rederiforeningen af 2010, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde
Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om
Børnekonventionen, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, Samtlige byretter, SAS,
Småøernes Færgeselskaber, SOS mod Racisme, Star
Air, Sun Air of Scandinavia, Sydtrafik, Sø- og
Handelsretten, Søfartens Arbejdsmiljøråd,
Søfartens Ledere, Søfartsrådet,
Sønderborg Lufthavn, Søværnets Operative
Kommando, Thomas Cook, Top Tourist ApS, Trafikselskaberne i
Danmark, Træskibs Sammenslutningen,
Udlændingenævnet, Udlændingestyrelsen, UNHCR
Regional Representation for Northern Europe, UNICEF Danmark,
Work-live-stay Southern Denmark, Ægteskab Uden Grænser,
Ældresagen, Aalborg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, Vestre
Landsret og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Går videre end minimumskrav i
EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med lov nr. 1499 af 11. december 2015 om ændring af
udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med
midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
blev der indført en mulighed for, at udlændinge- og
integrationsministeren kan beslutte, at transportører kan
pålægges strafansvar, hvis de bringer udlændinge
uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet fra
et andet Schengenland, hvis der er indført midlertidig
grænsekontrol ved den pågældende
grænse.
For så vidt angår gældende ret henvises i
øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Ifølge § 3 i lov nr. 1499 af 11. december 2015 skal
der fremsættes forslag om revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser i
folketingsåret 2017-18.
Det findes fortsat vigtigt at sikre, at myndighederne har de
rigtige redskaber til at håndtere en situation, hvor presset
på Danmark øges voldsomt. Reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser vurderes at
udgøre en vigtig del af myndighedernes beredskab.
Det foreslås derfor, at § 3 i lov nr. 1499 af 11.
december om ændring af udlændingeloven
(Transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser) ændres,
således at udlændinge- og integrationsministeren om fem
år, dvs. i folketingsåret 2023-24, skal
fremsættes et nyt forslag om revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser. Forslaget
indebærer, at bestemmelsen i udlændingelovens § 59
a, stk. 2, om transportøransvar indtil videre opretholdes
uændret.
Ændringen af den ansvarlige minister er en konsekvens af
ressortomlægningen, hvor Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet blev omdannet til Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Der henvises til kongelig resolution af
28. november 2016.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Efter udlændingelovens §
9, stk. 16, kan opholdstilladelse
(ægtefællesammenføring) efter stk. 1, nr. 1,
litra e, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet
til familiens enhed, taler derimod, kun gives, hvis den herboende
person opfylder to af følgende betingelser:
1) Den herboende
person har bestået en medborgerskabsprøve, jf.
integrationslovens § 41 b, eller udvist aktivt medborgerskab
her i landet gennem mindst 1 års deltagelse i bestyrelser,
organisationer m.v.
2) Den herboende
person har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 4
år inden for de seneste 4 år og 6 måneder forud
for meddelelsen af opholdstilladelse.
3) Den herboende
person har haft en årlig skattepligtig indkomst på
gennemsnitligt 280.908,00 kr. de seneste 2 år forud for det
tidspunkt, hvor opholdstilladelse vil kunne meddeles. Det angivne
beløb er fastsat i 2018-niveau og reguleres fra og med 2019
en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For så vidt angår
gældende ret henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelig bemærkninger.
Det foreslås at ændre
udlændingelovens § 9, stk. 16, således, at den
herboende skal opfylde mindst én ud af de tre supplerende
betingelser, mod to ud af de tre supplerende betingelser i den
gældende bestemmelse.
Der tilsigtes ikke andre
ændringer af bestemmelsen i udlændingelovens § 9,
stk. 16.
Den foreslåede ændring
indebærer således, at opholdstilladelse
(ægtefællesammenføring) efter § 9, stk. 1,
nr. 1, litra e, medmindre ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, taler derimod, kun kan gives,
såfremt den herboende person opfylder mindst en ud af de tre
nævnte betingelser vedrørende aktivt medborgerskab,
beskæftigelse og indkomst.
De tre betingelser rangerer lige,
og det er således op til den enkelte herboende
udlænding, hvilken betingelse udlændingen dokumenterer
at opfylde.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse i § 3 fastsætter, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Begrundelsen herfor er, at den foreslåede ændring i
lovens § 1, nr. 1, forlænger den nuværende
revisionsbestemmelse, hvorefter reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig
grænsekontrol ved indre Schengengrænser skulle
revideres i folketingsåret 2017-18.
Begrundelsen herfor er endvidere, at den foreslåede
ændring i lovens § 2, nr. 1, skal rette op på en
retstilstand, som ikke er i overensstemmelse med
forudsætningerne bag loven, og at den ændrede
retsstilling vil være til gunst for ansøgerne.
Den foreslåede bestemmelse i § 3 indebærer, at
lovens § 2, nr. 1, finder anvendelse fra og med dagen efter
lovens bekendtgørelse i Lovtidende, uanset om der er
indgivet ansøgning om
ægtefællesammenføring efter de gældende
regler inden denne dato.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov nr. 1499 af 11. december 2015 om
ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i
forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) foretages følgende
ændringer: | § 3.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fremsætter forslag om revision af § 1, nr. 2 og 3, i
folketingsåret 2017-18. | | 1. I § 3 ændres
»Udlændinge-, integrations- og boligministeren«
til: »Udlændinge- og integrationsministeren«, og
»folketingsåret 2017-18« ændres til:
»folketingsåret 2023-24«. | | | § 2 I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
ændret bl.a. ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 og senest ved
§ 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, foretages følgende
ændring: | §
9. --- Stk. 1-15. --- Stk. 16. Opholdstilladelse efter stk. 1,
nr. 1, litra e, kan, medmindre ganske særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, kun gives,
hvis den herboende person opfylder to af følgende
betingelser: 1) Den herboende person har
bestået en medborgerskabsprøve, jf. integrationslovens
§ 41 b, eller udvist aktivt medborgerskab her i landet gennem
mindst 1 års deltagelse i bestyrelser, organisationer
m.v. 2) Den herboende person har haft
ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet
selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 4 år inden for
de seneste 4 år og 6 måneder forud for meddelelsen af
opholdstilladelse. 3) Den herboende person har haft en
årlig skattepligtig indkomst på gennemsnitligt
280.908,00 kr. de seneste 2 år forud for det tidspunkt, hvor
opholdstilladelse vil kunne meddeles. Det angivne beløb er
fastsat i 2018-niveau og reguleres fra og med 2019 en gang
årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten, jf. lov
om en satsreguleringsprocent. | | 1. I § 9,
stk. 16, ændres »to« til: »mindst
én«. |
|