Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 6. december 2018
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 12
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Præcisering fra
justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at der
medtages følgende præcisering af punkt 2.1.2.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget:
Vedrørende
Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmers habilitet
Pkt. 2.1.2.4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger omhandler Ungdomskriminalitetsnævnets
uafhængighed og nævnsmedlemmernes habilitet.
Tredje tekstafsnit i pkt. 2.1.2.4 lyder
således:
»Nævnets medlemmer vil
endvidere være underlagt forvaltningslovens regler, herunder
om bl.a. inhabilitet, jf. forvaltningslovens § 3. Medlemmerne
vil på denne baggrund ikke kunne deltage i behandlingen af
andre sager vedrørende samme person i den offentlige
forvaltning eller ved domstolene. Det skal således sikres, at
nævnsmedlemmerne ikke som led i deres øvrige arbejde
har eller har haft kontakt med de børn og unge, som skal
have deres sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, i et
omfang der vil medføre inhabilitet«.
Justitsministeriet ønsker at
præcisere, at det som udgangspunkt ikke er hensigten med
lovforslaget at indføre strengere habilitetskrav for
Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmer, end hvad der
følger af den almindelige forvaltningsret, jf.
forvaltningslovens § 3.
Det forhold, at et medlem af
Ungdomskriminalitetsnævnet forud for behandlingen af en sag i
nævnet måtte have deltaget i behandlingen af andre
sager vedrørende samme person i den offentlige forvaltning
eller ved domstolene, vil efter Justitsministeriets opfattelse ikke
nødvendigvis i sig selv bevirke, at medlemmet er inhabilt i
forhold til nævnssagen. En sådan omstændighed
bør dog i almindelighed give anledning til, at medlemmet
overvejer, om der konkret i øvrigt foreligger sådanne
omstændigheder, at medlemmet er inhabilt og derfor ikke kan
deltage i nævnsbehandlingen.
Ungdomskriminalitetsnævnet vil efter
Justitsministeriets opfattelse ikke kunne sættes med en
repræsentant fra politiet, som har deltaget i de indledende
efterforskningsskridt, som har dannet grundlaget for sagens
henvisning til nævnet. Det vurderes endvidere, at
repræsentanten for politiet ikke må være placeret
i samme enhed som de medarbejdere hos politiet, der screener
sagerne med henblik på henvisning til
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Omvendt vurderes der som udgangspunkt ikke
at være noget til hinder for, at nævnet f.eks.
sættes med en dommer, der forud for nævnsmødet
har behandlet andre sager vedrørende samme person ved
domstolene. Det vurderes dog mest korrekt, at nævnet ikke
sættes med en dommer, der har deltaget i behandlingen af den
straffesag, hvorved sagen er blevet henvist til nævnet.
Vedrørende
kriminalitetskravet for børn og unge i alderen 10 til 14
år (personfarlig kriminalitet)
Det følger af lovforslagets §
2, stk. 1, at den foreslåede lov bl.a. finder anvendelse for
unge i alderen 15 til 17 år, som har opholdstilladelse eller
i øvrigt fast, lovligt ophold i Danmark, og som er
idømt fængselsstraf for personfarlig kriminalitet.
Det følger endvidere af
lovforslagets § 2, stk. 2, at den foreslåede lov bl.a.
finder anvendelse for børn og unge i alderen 10 til 14
år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast,
lovligt ophold i Danmark, og som er mistænkt for personfarlig
kriminalitet.
I bemærkningerne til § 2, stk.
2, nr. 1, om personfarlig kriminalitet anføres det bl.a.,
at
»(…) bestemmelsen
indebærer, at betingelserne for at indstille en sag til
behandling i Ungdomskriminalitetsnævnet altid vil være opfyldt i de sager, hvor
barnet eller den unge er mistænkt for at have begået
personfarlig kriminalitet«.
Sager om unge i alderen 15 til 17 år,
som har begået personfarlig kriminalitet, herunder f.eks.
simpel vold, vil som det klare udgangspunkt udløse en
fængselsstraf og vil derfor skulle henvises til
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Dog kan der i sager om ubetydelig vold
begået af unge i alderen 15 til 17 år anvendes
tiltalefrafald, hvis ingen betydelig skade er sket. Det kan f.eks.
være sager, hvor både sigtede og forurettede er meget
unge, og hvor volden er opstået efter forudgående
uoverensstemmelser mellem parterne, herunder i forbindelse med
konflikter opstået på skolen eller ved fester, f.eks.
fordi konflikten har udviklet sig til håndgemæng
på grund af indtagelse af alkohol. Sådanne sager vil
ikke skulle henvises til behandling i
Ungdomskriminalitetsnævnet, da den unge i dette
tilfælde ikke vil være idømt en
fængselsstraf.
Justitsministeriet ønsker på
den baggrund at præcisere, at lovforslaget skal forstås
således, at sager vedrørende børn og unge i
alderen 10 til 14 år, der er mistænkt for vold, som er
af ubetydelig karakter, og som ville have ført til
tiltalefrafald, hvis barnet eller den unge havde været over
den kriminelle lavalder, ikke skal henvises til behandling i
Ungdomskriminalitetsnævnet.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, KF og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2-4 og 6-12 og imod
ændringsforslag nr. 1 og 5.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, KF og IA):
1) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»formandskab« til: »formand«.
[Forenkling af
beskikkelsesprocessen]
Til § 5
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT):
2) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 21, stk. 3 og 6,«: »§ 29, stk.
3,«.
[Ændring af henvisning]
Til § 6
3) I
stk. 1 ændres »§ 30,
stk. 3,« til: »§ 29, stk. 3,«.
[Ændring af henvisning]
4) I
stk. 2, nr. 6, ændres
»under« til: »i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
Til § 24
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal ( S, DF, V, LA, KF og IA):
5) I
stk. 3, 1. pkt., ændres
»15« til: »12«.
[Orienteringspligt for
kommunalbestyrelsen ved afgørelser om ændret
anbringelsessted truffet med samtykke fra unge over 12
år]
Til § 28
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT):
6) I
stk. 1 ændres
»partsrepræsentant« til:
»partsrepræsentanter«.
[Sproglig præcisering]
Til § 35
7) I
stk. 1, 1. pkt., ændres »en
eventuel partsrepræsentant« til: »eventuelle
partsrepræsentanter«.
[Sproglig præcisering]
Til § 44
8) I
3. pkt. ændres »en eventuel
partsrepræsentant« til: »eventuelle
partsrepræsentanter«.
[Sproglig præcisering]
Til § 46
9) I
stk. 1, nr. 3, ændres
»under« til: »i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
Til § 55
10) I
stk. 2, nr. 6, ændres
»under« til: »i forbindelse med«.
[Sproglig præcisering]
Til § 60
11)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Loven finder anvendelse for sager om kriminalitet begået
efter lovens ikrafttræden.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Afgrænsning af lovens
anvendelsesområde til sager om kriminalitet begået
efter lovens ikrafttræden]
Til § 62
12) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 57, nr. 9,
indsættes efter »pågældende,«:
»eller«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget lægges
der op til, at beskikkelsen af Ungdomskriminalitetsnævnets
medlemmer foretages af nævnets formand alene, dvs. uden
næstformændenes medvirken. Beskikkelsen af medlemmer
vil fortsat ske på grundlag af indstillinger fra henholdsvis
Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet og KL, jf. lovforslagets § 4,
stk. 1.
Formålet med ændringsforslaget
er at forenkle den praktiske beskikkelsesproces med henblik
på at sikre, at nævnet hurtigt og effektivt kan udfylde
ledige pladser og fungere som et arbejdsdygtigt nævn til
enhver tid overalt i landet. Det vurderes at være
uforholdsmæssigt ressourcekrævende at aktivere
Ungdomskriminalitetsnævnets samlede formandskab, som i
praksis vil omfatte ca. 50 dommere fra alle dele af landet, i
forbindelse med beskikkelse af nye medlemmer. Det bemærkes,
at Ungdomskriminalitetsnævnets formand vælges af
næstformændene, jf. lovforslagets § 4, stk. 3, og
at formanden således tegner det samlede formandskab.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en henvisning til lovforslagets § 29,
stk. 3, i den foreslåede bestemmelse i lovforslagets §
5, stk. 2.
Ændringsforslaget indebærer, at
der i bestemmelsen henvises til samtlige sager, der efter
lovforslaget kan afgøres af
Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en
næstformand alene.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre henvisningen til lovforslagets § 30, stk.
3, så der i stedet henvises til lovforslagets § 29, stk.
3, i bestemmelsen.
Formålet med ændringsforslaget
er at korrigere en henvisningsfejl i lovforslaget.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en sproglig
præcisering, idet lovforslagets § 6, stk. 2, nr. 6,
henviser til lovforslagets § 18, stk. 1, hvorefter
Ungdomskriminalitetsnævnet i forbindelse med en
afgørelse om anbringelse, jf. lovforslagets § 14, kan
træffe afgørelse om tilbageholdelse i forbindelse med
anbringelsen efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov
om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Ændringsforslaget skal således
sikre en ensretning af ordlyden i lovforslagets § 6, stk. 2,
nr. 6, og § 18, stk. 1.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre aldersangivelsen i den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 24, stk. 3, så det
fremgår af bestemmelsen, at kommunalbestyrelsen straks skal
orientere Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis
kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ændret
anbringelsessted med samtykke fra
forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 12
år.
Kommunalbestyrelsens kompetence til at
træffe afgørelse om ændret anbringelsessted med
samtykke følger af § 69, stk. 1, jf. stk. 2, i lov om
social service. Heraf fremgår det, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om ændret anbringelsessted,
hvis der foreligger samtykke hertil fra
forældremyndighedsindehaverne og den unge, der er fyldt 12
år.
Ændringsforslaget skal således
sikre en ensretning af ordlyden i lovforslagets § 24, stk. 3,
og § 69, stk. 1, jf. stk. 2, i lov om social service.
Til nr. 6-8
Ændringsforslagene er en sproglig
præcisering for at ensrette angivelsen af
»partsrepræsentanter« i lovforslaget.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en sproglig
præcisering, idet lovforslagets § 46, stk. 1, nr. 3,
henviser til lovforslagets § 18, stk. 1, hvorefter
Ungdomskriminalitetsnævnet i forbindelse med en
afgørelse om anbringelse, jf. lovforslagets § 14, kan
træffe afgørelse om tilbageholdelse i forbindelse med
anbringelsen efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov
om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Ændringsforslaget skal således
sikre en ensretning af ordlyden i lovforslagets § 46, stk. 1,
nr. 3, og § 18, stk. 1.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en sproglig
præcisering, idet lovforslagets § 55, stk. 2, nr. 6,
henviser til lovforslagets § 18, stk. 1, hvorefter
Ungdomskriminalitetsnævnet i forbindelse med en
afgørelse om anbringelse, jf. lovforslagets § 14, kan
træffe afgørelse om tilbageholdelse i forbindelse med
anbringelsen efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov
om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Ændringsforslaget skal således
sikre en ensretning af ordlyden i lovforslagets § 55, stk. 2,
nr. 6, og § 18, stk. 1.
Til nr. 11
Der lægges med den foreslåede
ændring op til, at loven skal finde anvendelse for sager om
kriminalitet begået efter lovens ikrafttræden og dermed
ikke som oprindelig forudsat for verserende sager.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det har vist sig at give anledning til
implementeringsmæssige udfordringer, at sager, der ved lovens
ikrafttræden den 1. januar 2019 endnu ikke er endeligt
afgjort, omfattes af Ungdomskriminalitetsnævnets
kompetence.
Det skyldes, at et relativt stort antal
verserende sager må forventes at skulle behandles af
Ungdomskriminalitetsnævnet allerede i slutningen af januar
2019.
Justitsministeriet bemærker, at det
er en bærende forudsætning for den foreslåede
lov, at barnet eller den unge mærker en hurtig reaktion
på sin kriminelle adfærd, hvorfor sager, der henvises
til Ungdomskriminalitetsnævnet, skal behandles med den
fornødne hurtighed og inden for nærmere bestemte
sagsbehandlingsfrister. Denne forudsætning vurderes at kunne
komme under betydeligt pres, hvis det fastholdes, at loven skal
finde anvendelse for verserende sager. Det foreslås på
denne baggrund at ændre lovforslaget, således at loven
alene vil finde anvendelse for sager om kriminalitet begået
efter den 1. januar 2019.
Til nr. 12
Ændringsforslaget er en redaktionel
ændring, idet der i den foreslåede affattelse af §
57, nr. 9, i straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af
20. september 2018, i lovforslagets § 62, nr. 2,
indsættes bindeordet »eller« efter
»pågældende,«.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober
2018 og var til 1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 3. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 405 (folketingsåret
2017-18). Den 26. oktober 2018 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 de?pu?ta???t?ioner, der mundtligt har redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
26 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |