Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 11. december 2018
Forslag
til
Lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet
Kapitel 1
Lovens formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Formålet med loven er at forebygge ungdomskriminalitet ved et
Ungdomskriminalitetsnævn, der skal fastlægge
målrettede individuelle forebyggende indsatser for
børn og unge i alderen 10 til 17 år, og en
ungekriminalforsorg, der skal føre tilsyn med, at
indsatserne gennemføres. Indsatserne skal fastlægges
og gennemføres for barnets eller den unges bedste,
være helhedsorienterede, bygge på barnets eller den
unges egne ressourcer og tilrettelægges på baggrund af
en konkret vurdering af barnets eller den unges og familiens
forhold. Barnets eller den unges synspunkter skal altid inddrages
med passende vægt i overensstemmelse med, alder og
modenhed.
§ 2.
Loven finder anvendelse for unge i alderen 15 til 17 år, som
har opholdstilladelse eller i øvrigt fast, lovligt ophold i
Danmark, og som er
1) idømt
fængselsstraf for personfarlig kriminalitet eller
2) idømt
fængselsstraf for anden alvorlig kriminalitet ved
overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer,
våbenloven eller knivloven, og som samtidig vurderes at
være i særlig risiko for at begå yderligere
kriminalitet.
Stk. 2. Loven
finder tillige anvendelse for børn og unge i alderen 10 til
14 år, som har opholdstilladelse eller i øvrigt fast,
lovligt ophold i Danmark, og som er
1)
mistænkt for personfarlig kriminalitet eller
2)
mistænkt for anden alvorlig kriminalitet ved
overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer,
våbenloven eller knivloven, og som samtidig vurderes at
være i særlig risiko for at begå yderligere
kriminalitet.
Kapitel 2
Ungdomskriminalitetsnævnet
§ 3.
Ungdomskriminalitetsnævnet består af 1 formand og et
antal næstformænd (formandskabet) og andre medlemmer.
Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmer er uafhængige og
kan ikke modtage eller søge instruktion fra den beskikkende
eller indstillende myndighed eller organisation.
Stk. 2.
Formanden og næstformændene skal være dommere. De
andre medlemmer udgøres af ansatte i politiet med indsigt i
kriminalitetsforebyggende arbejde og kommunalt ansatte med indsigt
i sager om social støtte til udsatte børn og
unge.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnet sættes i hver
politikreds.
§ 4.
Ungdomskriminalitetsnævnets medlemmer beskikkes af
nævnets formand. Dommerne beskikkes efter indstilling fra
Domstolsstyrelsen. De øvrige medlemmer beskikkes efter
indstilling fra henholdsvis Rigspolitiet og KL.
Stk. 2.
Medlemmerne beskikkes for en periode på 4 år. Et medlem
kan genbeskikkes. Et medlem udtræder, når betingelserne
for medlemmets beskikkelse ikke længere er opfyldt.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnets formand vælges af
nævnets formandskab.
§ 5.
Ved Ungdomskriminalitetsnævnets behandling af en sag
medvirker formanden eller 1 næstformand og 2 andre medlemmer,
der er beskikket efter indstilling fra henholdsvis Rigspolitiet og
KL.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser træffes på et
møde ved stemmeflerhed, medmindre sagen kan afgøres
af formanden eller næstformanden, jf. § 21, stk. 3 og 6,
§ 29, stk. 3, § 30, stk. 3, eller § 51, stk. 3.
§ 6.
I sager vedrørende børn og unge i alderen 10 til 14
år bistås Ungdomskriminalitetsnævnet af en
børnesagkyndig, jf. dog § 21, stk. 3 og 6, § 29,
stk. 3, og § 51, stk. 3.
Stk. 2. I sager
vedrørende unge i alderen 15 til 17 år bistås
Ungdomskriminalitetsnævnet af en børnesagkyndig,
når der skal træffes afgørelse om:
1)
Gennemførelse af en ungefaglig undersøgelse under
ophold på en institution, indlæggelse på et
sygehus eller benyttelse af et børnehus, jf. § 32.
2) Anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke, jf. § 14, stk. 2-4.
3) Anbringelse
på delvis lukkede døgninstitutioner eller afdelinger,
jf. § 15.
4) Anbringelse
på sikrede døgninstitutioner, jf. § 16.
5) Anbringelse
på særligt sikrede afdelinger, jf. § 17.
6)
Tilbageholdelse i forbindelse med en anbringelse, jf. § 18,
stk. 1.
7) Samvær
og kontakt, jf. § 18, stk. 2, eller § 32, stk. 2.
8) Opretholdelse
af en anbringelse uden samtykke, jf. § 23.
9) Ændring
af anbringelsessted, jf. § 24.
§ 7.
Drøftelse af spørgsmål om almindelige
retningslinjer for Ungdomskriminalitetsnævnets arbejde m.v.
sker i nævnets koordinationsudvalg, der består af
nævnets formand, 1 medlem indstillet af Rigspolitiet og 1
medlem indstillet af KL. Udvalgets medlemmer udpeges af den
indstillende myndighed eller organisation.
§ 8.
Justitsministeren fastsætter
Ungdomskriminalitetsnævnets forretningsorden.
§ 9.
Politiet stiller sekretariatsbistand til rådighed for
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Kapitel 3
Henvisning af sager til
Ungdomskriminalitetsnævnet
§
10. Retten tager efter anklagemyndighedens påstand
stilling til, om en ung i alderen 15 til 17 år, som opfylder
betingelserne i § 2, stk. 1, skal have sin sag behandlet i
Ungdomskriminalitetsnævnet.
§
11. Politiet henviser snarest muligt en sag
vedrørende et barn eller en ung i alderen 10 til 14
år, der opfylder betingelserne i § 2, stk. 2, til
behandling i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Kapitel 4
Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelser
Straksreaktioner
§
12. Ungdomskriminalitetsnævnet kan pålægge
barnet eller den unge en straksreaktion, som kan bestå i at
bidrage til at genoprette forrettet skade eller deltage i andre
aktiviteter med genoprettende formål, herunder udføre
samfundsnyttigt arbejde.
Stk. 2. Det er
en betingelse for pålæg af en straksreaktion, at der
foreligger oplysninger om, at barnet eller den unge har
adfærdsproblemer eller udviser negativ adfærd af en
sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den
unges udvikling er i fare.
Forbedringsforløb
§
13. Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte et
forbedringsforløb i form af en handleplan med en varighed af
op til 2 år. For børn og unge i alderen 10 til 14
år kan handleplanen i helt særlige tilfælde have
en varighed af op til 4 år. Handleplanen skal angive en eller
flere konkrete foranstaltninger for barnet eller den unge, som
vurderes egnede i forhold til barnets eller den unges problemer og
behov. Det kan herunder fastsættes, at barnet eller den unge
skal
1) være
hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt,
2) tage ophold i
en ungdomsklub, på et uddannelsessted el.lign.,
3) modtage
praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet,
4) modtage
familiebehandling eller behandling af sine problemer,
5) indgå i
et døgnophold efter reglerne i § 55 i lov om social
service for både forældremyndighedsindehaverne, barnet
eller den unge og andre medlemmer af familien i en plejefamilie, i
en kommunal plejefamilie, på et godkendt opholdssted eller
på en døgninstitution,
6) indgå i
en aflastningsordning efter reglerne i § 55 i lov om social
service i en plejefamilie, kommunal plejefamilie eller
netværksplejefamilie eller på et opholdssted eller en
døgninstitution,
7) have udpeget
en fast kontaktperson,
8) have
formidlet praktiktilbud hos en offentlig eller privat arbejdsgiver
for den unge og i den forbindelse modtage udbetaling af
godtgørelse eller
9) modtage anden
hjælp, der har til formål at yde rådgivning,
behandling og praktisk og pædagogisk støtte.
Stk. 2.
Foranstaltninger efter stk. 1 kan fastsættes, når det
må anses for at være af væsentlig betydning af
hensyn til barnets eller den unges særlige behov for
støtte. Afgørelsen træffes med samtykke fra
forældremyndighedsindehaverne, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Foranstaltninger efter stk. 1, nr. 2, nr. 4, for så vidt
angår behandling af barnets eller den unges problemer, og nr.
7, kan fastsættes uden forældremyndighedsindehavernes
samtykke, når det må anses for at være af
væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges
særlige behov for støtte og formålet med
foranstaltningen skønnes at kunne opnås uanset det
manglende samtykke.
Stk. 4.
Foranstaltninger efter stk. 1, nr. 1, 8 og 9, kan fastsættes
uden forældremyndighedsindehavernes samtykke, når
barnet eller den unge har adfærdsproblemer eller udviser
negativ adfærd af en sådan karakter, at der er risiko
for, at barnets eller den unges udvikling er i fare, og det
vurderes, at et frivilligt samarbejde med barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne ikke er tilstrækkeligt
til at afhjælpe barnets eller den unges problemer.
Stk. 5.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan i afgørelsen henstille
til den ansvarlige kommune at vurdere, om der er grundlag for at
meddele et forældrepålæg som opfølgning
på nævnets afgørelse efter reglerne i § 57
a i lov om social service.
§
14. Ungdomskriminalitetsnævnet kan som led i
forbedringsforløbet træffe afgørelse om, at
barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet på et
anbringelsessted, når det af hensyn til barnets eller den
unges særlige behov for støtte må anses for at
være af væsentlig betydning. Afgørelsen
træffes med samtykke fra forældremyndighedsindehaverne
og en ung, der er fyldt 15 år. Samtykket skal omfatte
formålet med anbringelsen.
Stk. 2. Der kan
ske anbringelse uden for hjemmet efter stk. 1 uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15
år, når der er begrundet formodning om, at barnets
eller den unges problemer ikke kan løses under barnets eller
den unges fortsatte ophold i hjemmet, og der er en åbenbar
risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling
lider alvorlig skade på grund af
1)
utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller
den unge,
2) overgreb, som
barnet eller den unge har været udsat for,
3)
misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære
sociale vanskeligheder hos barnet eller den unge eller
4) andre
adfærds- eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den
unge.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse
om, at barnet eller den unge skal anbringes uden for hjemmet efter
stk. 2, selv om forældremyndighedsindehaverne og en ung, der
er fyldt 15 år, giver samtykke til anbringelse efter stk. 1,
når hensynet til barnet eller den unge på
afgørende måde taler for det.
Stk. 4.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan uanset betingelserne i stk. 2
anbringe en ung, der er fyldt 15 år, uden for hjemmet efter
stk. 1, hvis den unge giver samtykke til anbringelsen, anbringelsen
må anses for at være af væsentlig betydning af
hensyn til den unges særlige behov og problemerne ikke kan
løses under den unges fortsatte ophold i hjemmet.
Stk. 5.
Ungdomskriminalitetsnævnet skal i alle sager om grovere
personfarlig kriminalitet overveje, om der er grundlag for at
anbringe barnet eller den unge uden for hjemmet, jf. stk. 1-4.
§
15. Anbringelse efter § 14 kan for unge i alderen 12
til 17 år ske på en delvis lukket
døgninstitution eller delvis lukket afdeling på en
døgninstitution, når
1) det er
afgørende for den socialpædagogiske behandling at
kunne aflåse yderdøre og vinduer i perioder eller at
kunne fastholde den unge fysisk og
2) der er risiko
for, at den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade
på grund af kriminel adfærd, misbrugsproblemer eller
andre adfærds- eller tilpasningsproblemer hos den unge.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 63 a, stk. 3, i lov om social service finder
anvendelse.
Stk. 3.
Børne- og socialministeren kan fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af og forholdene under en anbringelse
på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede
afdelinger på døgninstitutioner, herunder at
Ungdomskriminalitetsnævnet i særlige situationer kan
træffe afgørelse om at dispensere fra
aldersgrænsen i stk. 1 i forhold til børn under 12
år.
§
16. Anbringelse efter § 14 kan for unge i alderen 12
til 17 år ske på en sikret døgninstitution,
når
1) det er
absolut påkrævet for at afværge, at den unge
skader sig selv eller andre, og risikoen for skade ikke på
forsvarlig måde kan afværges ved andre, mere lempelige
forholdsregler,
2) det i en
indledende iagttagelsesperiode er absolut påkrævet for
at tilvejebringe et grundlag for den videre socialpædagogiske
behandling eller
3) det på
baggrund af den indledende iagttagelsesperiode fastslås, at
det er absolut påkrævet, at der iværksættes
et længerevarende behandlingsforløb på en sikret
afdeling eller døgninstitution.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 63 b, stk. 4, i lov om social service finder
anvendelse.
Stk. 3.
Børne- og socialministeren kan fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af sikrede døgninstitutioner, herunder
om kommunalbestyrelsens adgang til at fastsætte de
nærmere rammer og vilkår for den konkrete anbringelse,
og om, at Ungdomskriminalitetsnævnet i særlige
situationer kan træffe afgørelse om at dispensere fra
aldersgrænsen i stk. 1 i forhold til børn under 12
år.
§
17. Anbringelse efter § 14 kan for unge i alderen 12
til 17 år ske på en særligt sikret afdeling,
når den unge opfylder betingelserne for anbringelse efter
§ 16, men anbringelse på en sikret
døgninstitution ikke er eller vil være
tilstrækkelig, idet den unge ved en forudgående
særlig voldelig eller psykisk afvigende adfærd har
gjort ophold eller fortsat ophold i en sikret afdeling eller
døgninstitution uforsvarligt. Er der tale om en ung med
psykisk afvigende adfærd, skal der foreligge en skriftlig
lægefaglig vurdering af, at den unge udviser aktuelle
symptomer på en diagnose.
Stk. 2.
Bestemmelsen i § 63 c, stk. 4, i lov om social service finder
anvendelse.
§
18. Ungdomskriminalitetsnævnet kan i forbindelse med
en afgørelse om anbringelse, jf. § 14, træffe
afgørelse om tilbageholdelse i forbindelse med anbringelsen
efter reglerne i § 11, stk. 1, jf. stk. 3, i lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan i forbindelse med en
afgørelse om anbringelse, jf. § 14, træffe
afgørelse om samvær og kontakt under anbringelsen
efter reglerne i § 71, stk. 3 og 4, i lov om social
service.
§
19. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
valg af konkret anbringelsessted i overensstemmelse med
afgørelsen om anbringelse, jf. §§ 14-17.
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 68 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., og stk. 2-4, i
lov om social service finder anvendelse.
Ophør eller
ændring af foranstaltninger og manglende
fuldbyrdelse
§
20. Foranstaltninger efter §§ 12-14
ophører, når den unge fylder 18 år, eller
når foranstaltningerne er gennemført.
Stk. 2.
Foranstaltninger efter §§ 12-14 ophører endvidere,
hvis den unge idømmes en ungdomssanktion, jf. straffelovens
§ 74 a.
§
21. Ungdomskriminalitetsnævnet kan efter anmodning fra
ungekriminalforsorgen, den ansvarlige kommune, den unge, der er
fyldt 12 år, eller forældremyndighedsindehaverne
træffe afgørelse om ophør eller ændring
af foranstaltninger fastsat efter §§ 12-14 eller 18,
når der foreligger nye oplysninger, der har væsentlig
betydning for indsatsen over for barnet eller den unge. Den
fornyede behandling af sagen sker på et mundtligt
nævnsmøde, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan til brug for behandlingen af
en anmodning om fornyet behandling fra den unge eller
forældremyndighedsindehaverne anmode om en udtalelse fra den
ansvarlige kommune og ungekriminalforsorgen.
Stk. 3.
Anmodninger om fornyet behandling kan afgøres skriftligt af
formanden eller en næstformand, når der ikke er grund
til at antage, at nævnet vil ændre sin
afgørelse, eller når betingelserne for ændring
eller ophør af foranstaltningerne åbenbart må
anses for opfyldt.
Stk. 4.
Formanden eller næstformanden kan uanset stk. 3 ikke
træffe afgørelse om anbringelse af et barn eller en
ung, jf. § 14, tilbageholdelse under en anbringelse, jf.
§ 18, stk. 1, samvær og kontakt, jf. § 18, stk. 2,
hjemgivelse af et barn eller en ung, jf. § 22, opretholdelse
af en anbringelse, jf. § 23, eller ændring af
anbringelsessted uden samtykke, jf. § 24.
Stk. 5.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan på baggrund af en
orientering fra Ankestyrelsen om, at kommunalbestyrelsen i en
konkret sag ikke foretager de fornødne sagsskridt,
pålægge kommunalbestyrelsen at gennemføre
nævnets afgørelse inden for en nærmere angivet
tidsfrist og henstille til, at dette om nødvendigt sker med
politiets bistand efter reglerne i § 64 i lov om social
service.
Stk. 6.
Afgørelse efter stk. 5 kan træffes af nævnets
formand eller næstformand på skriftligt grundlag efter
høring af den ansvarlige kommune. Den ansvarlige kommune
skal fremkomme med sine bemærkninger til underretningen inden
for 7 dage efter modtagelsen heraf.
Afgørelser om
hjemgivelse, opretholdelse af anbringelse og ændring af
anbringelsessted
§
22. Afgørelse om hjemgivelse af et barn eller en ung
anbragt efter § 14, stk. 2 eller stk. 3, jf. stk. 2,
træffes af Ungdomskriminalitetsnævnet efter
forelæggelse fra kommunalbestyrelsen. Forelæggelsen kan
ske efter begæring fra forældremyndighedsindehaverne
eller den unge, der er fyldt 15 år, eller på
kommunalbestyrelsens initiativ.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens forelæggelse skal indeholde
kommunalbestyrelsens begrundede stillingtagen til, om der
bør ske hjemgivelse, hjemgivelsesperiodens længde og
indsatsen under og efter hjemgivelsesperioden efter reglerne i
§ 68, stk. 4, i lov om social service. Kommunalbestyrelsen
skal inden forelæggelsen af sagen indhente en udtalelse fra
anbringelsesstedet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan afvise at behandle en begæring fra
forældremyndighedsindehaverne om hjemgivelse af et barn eller
en ung, der er anbragt efter § 14, stk. 2, med en
længere genbehandlingsfrist efter § 23, stk. 4, hvis der
ikke er sket væsentlige ændringer af forholdene hos
forældremyndighedsindehaverne, på anbringelsesstedet
eller hos barnet eller den unge.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har ikke pligt til at behandle en
begæring om hjemgivelse i den periode, hvor en sag er under
behandling i Ankestyrelsen eller ved retten.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan efter reglerne i § 68, stk. 1-4, i lov
om social service træffe afgørelse om hjemgivelse af
et barn eller en ung anbragt efter § 14, stk. 1, hvis
forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15
år, samtykker hertil. Kommunalbestyrelsen skal straks
orientere Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis der træffes
afgørelse om hjemgivelse. Kommunalbestyrelsen skal ved
fastsættelsen af længden af hjemgivelsesperioden
endvidere tage hensyn til, at Ungdomskriminalitetsnævnet skal
have mulighed for at gennemgå kommunalbestyrelsens
orientering om hjemgivelse. Hvis der ikke foreligger samtykke fra
både forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er
fyldt 15 år, skal kommunalbestyrelsen forelægge sagen
for Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. stk. 1.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan efter reglerne i § 68, stk. 1-4, i lov
om social service træffe afgørelse om hjemgivelse af
et barn eller en ung anbragt efter § 14, stk. 4, hvis barnet
eller den unge giver samtykke til hjemgivelsen. Kommunalbestyrelsen
skal straks orientere Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis der
træffes afgørelse om hjemgivelse. Kommunalbestyrelsen
skal ved fastsættelsen af længden af
hjemgivelsesperioden endvidere tage hensyn til, at
Ungdomskriminalitetsnævnet skal have mulighed for at
gennemgå kommunalbestyrelsens orientering om hjemgivelse.
Hvis den unge, der er fyldt 15 år, ikke samtykker til
hjemgivelsen, skal sagen forelægges for
Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. stk. 1.
§
23. Opretholdelse af en anbringelse efter § 14, stk.
2-4, ud over 1 år fra Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelse forudsætter fornyet afgørelse i
nævnet, jf. dog stk. 2. Sagen forelægges af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Har
barnet eller den unge været anbragt uden for hjemmet inden
for det seneste år før datoen for den aktuelle
anbringelse, forudsætter opretholdelse af en foranstaltning
efter § 14, stk. 2-4, ud over 2 år fra
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse fornyet
afgørelse i nævnet.
Stk. 3. Er sagen
indbragt for Ankestyrelsen eller forelagt domstolene, regnes
fristen fra den endelige afgørelse eller dom. Uanset stk. 1
eller 2 kan Ungdomskriminalitetsnævnet, Ankestyrelsen eller
retten fastsætte en kortere frist for fornyet behandling i
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 4.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan ved afgørelser efter
§ 14, stk. 2-4, undtagelsesvis fastsætte en
længere frist end fastsat i stk. 1-3, når de forhold,
der ligger til grund for afgørelsen, med overvejende
sandsynlighed må antages at vare ud over fristen. Er sagen
indbragt for Ankestyrelsen eller forelagt domstolene, har disse
instanser samme beføjelser.
§
24. Anses det under hensyn til formålet med
anbringelsen for nødvendigt at ændre
anbringelsesstedet, og kan samtykke hertil ikke opnås, skal
kommunalbestyrelsen på baggrund af det løbende tilsyn
med barnet eller den unge på anbringelsesstedet
forelægge sagen for Ungdomskriminalitetsnævnet, med
henblik på at nævnet kan træffe afgørelse
herom, jf. § 14. Afgørelsen om konkret anbringelsessted
træffes herefter af kommunalbestyrelsen, jf. § 19, stk.
1.
Stk. 2. Til brug
for Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse om
ændring af anbringelsessted skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en indstilling, der indeholder
1) barnets eller
den unges holdning til ændringen opnået ved
gennemførelse af en samtale efter reglerne i § 48 i lov
om social service,
2) en
beskrivelse af, hvorfor foranstaltninger efter § 13 under
fortsat ophold på det aktuelle anbringelsessted ikke kan
imødekomme barnets eller den unges behov for
støtte,
3) en
beskrivelse af et nyt anbringelsessteds forventede egnethed til at
imødekomme barnets eller den unges behov for støtte
og nære og stabile voksenrelationer,
4) en udtalelse
fra det aktuelle anbringelsessted og
5) øvrige
nødvendige oplysninger.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal straks orientere
Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om ændret anbringelsessted med
samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er
fyldt 12 år, herunder om begrundelsen for ændringen af
anbringelsesstedet. Kommunalbestyrelsen skal endvidere
tilrettelægge den konkrete ændring af anbringelsessted,
således at Ungdomskriminalitetsnævnet har mulighed for
at gennemgå kommunalbestyrelsens orientering om ændret
anbringelsessted.
Kapitel 5
Behandling af sager og afvikling af
nævnsmøder
Sagernes
behandling
§
25. Sager for Ungdomskriminalitetsnævnet skal fremmes
med den fornødne hurtighed.
§
26. Sagen behandles i Ungdomskriminalitetsnævnet i den
politikreds, hvor den kommune, som er ansvarlig for barnet eller
den unge, er beliggende.
Stk. 2.
Nævnets formand kan efter anmodning fra den ansvarlige
kommune beslutte, at sagen skal behandles ved nævnet i en
anden politikreds, hvis dette skønnes hensigtsmæssigt
af hensyn til barnet eller den unge. Den ansvarlige kommune kan
alene fremsætte en sådan anmodning, hvis der foreligger
accept fra den kommune, der fremover forventes at være
ansvarlig kommune for barnet eller den unge. Fremsættes
anmodningen om, at sagen behandles i en anden politikreds, under
nævnsmødet, behandles anmodningen af nævnet.
§
27. Kommunalbestyrelsen skal forelægge en sag henvist
til Ungdomskriminalitetsnævnet af politiet, jf. § 11,
for Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal indbringe og forelægge en sag
henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet af domstolene, jf.
§ 10, for Ungdomskriminalitetsnævnet, når der
foreligger endelig dom.
§
28. Ungdomskriminalitetsnævnet indkalder barnet eller
den unge og forældremyndighedsindehaverne og eventuel
bisidder og partsrepræsentanter til
nævnsmødet.
Stk. 2.
Indkaldelsen skal indeholde oplysning om mødepligt og
vejledning om reglerne om advokatbistand, partsrepræsentation
og bisidder, jf. §§ 37, 45 og 46. Barnet eller den unge
og forældremyndighedsindehaverne skal samtidig gøres
bekendt med retten til at se sagens akter og retten til at udtale
sig, inden der træffes afgørelse i sagen. De relevante
sagsakter sendes sammen med indkaldelsen.
Stk. 3.
Nævnet indkalder ungekriminalforsorgen og den ansvarlige
kommune til mødet i nævnet.
Stk. 4.
Nævnet underretter eventuelle forurettede og, hvis
forurettede er under 18 år,
forældremyndighedsindehaverne om mødet i
nævnet.
§
29. Kommunalbestyrelsen kan iværksætte en
ungefaglig undersøgelse, jf. § 31, når barnet
eller den unge er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, jf.
§ 11. Kommunalbestyrelsen udarbejder den ungefaglige
undersøgelse efter anmodning fra
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 2.
Undersøgelsen efter stk. 1 skal afsluttes senest 3 uger
efter modtagelsen af en anmodning fra
Ungdomskriminalitetsnævnet. Kan undersøgelsen ikke
afsluttes inden for fristen, skal der udarbejdes en
foreløbig vurdering, og undersøgelsen skal snarest
herefter afsluttes. Den foreløbige vurdering skal
redegøre for, hvilke oplysninger der mangler at blive
indhentet, og tidspunktet for, hvornår undersøgelsen
kan forventes afsluttet. Den foreløbige vurdering sendes til
Ungdomskriminalitetsnævnet, barnet eller den unge,
forældremyndighedsindehaverne og deres eventuelle
partsrepræsentanter.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en
næstformand kan træffe afgørelse om at
udsætte en sag efter modtagelsen af en foreløbig
vurdering, jf. stk. 2.
§
30. Kommunalbestyrelsen kan iværksætte en
ungefaglig undersøgelse, jf. § 31, når den unge
ved dom er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet, jf. §
10. Kommunalbestyrelsen iværksætter af egen drift om
nødvendigt en ungefaglig undersøgelse til brug for
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2. Den
ungefaglige undersøgelse skal afsluttes tidsnok til, at der
kan sendes en indstilling til nævnet, jf. § 34, senest 1
uge før nævnsmødet. Kan undersøgelsen
ikke afsluttes tidsnok, skal der udarbejdes en foreløbig
vurdering, og undersøgelsen skal snarest herefter afsluttes.
Den foreløbige vurdering skal redegøre for, hvilke
oplysninger der mangler at blive indhentet, og tidspunktet for,
hvornår undersøgelsen kan forventes afsluttet. Den
foreløbige vurdering sendes til
Ungdomskriminalitetsnævnet, barnet eller den unge,
forældremyndighedsindehaverne og deres eventuelle
partsrepræsentanter.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en
næstformand kan træffe afgørelse om at
udsætte en sag efter modtagelsen af en foreløbig
vurdering, jf. stk. 2.
§
31. Den ungefaglige undersøgelse gennemføres
så vidt muligt i samarbejde med
forældremyndighedsindehaverne og barnet eller den unge.
Undersøgelsen skal gennemføres så
skånsomt, som forholdene tillader, og må ikke
være mere omfattende, end formålet tilsiger.
Stk. 2. Der skal
ved undersøgelsen anlægges en helhedsvurdering, der,
medmindre konkrete forhold tilsiger, at det ikke er relevant, skal
omfatte barnets eller den unges udvikling og adfærd,
familieforhold, skoleforhold, sundhedsforhold, fritidsforhold og
venskaber og andre relevante forhold.
Stk. 3.
Undersøgelsen skal endvidere afdække ressourcer og
problemer hos barnet eller den unge, familien og netværket.
For unge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen
afdække de særlige forhold, der skal indgå ved
valg af indsats for denne aldersgruppe.
Stk. 4. Som led
i undersøgelsen skal der indhentes oplysninger fra fagfolk,
som allerede har viden om barnets eller den unges og familiens
forhold. Er det nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller
den unge undersøge af en læge eller en autoriseret
psykolog.
Stk. 5. Som led
i undersøgelsen skal der endvidere finde en samtale sted med
barnet eller den unge. Samtalen kan undlades, hvis særlige
grunde taler afgørende imod. I så fald skal
oplysninger om barnets eller den unges synspunkter søges
tilvejebragt på anden vis. Samtalen kan finde sted uden
samtykke fra forældremyndighedsindehaverne og uden disses
tilstedeværelse, når hensynet til barnet eller den unge
taler herfor.
Stk. 6. Som led
i undersøgelsen skal barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne spørges, om de
ønsker bestemte ressourcepersoner indkaldt til
nævnsmødet, herunder om grundene hertil.
§
32. Når det må anses for nødvendigt for
at afgøre, om der er åbenbar risiko for alvorlig skade
på barnets eller den unges sundhed eller udvikling, kan
Ungdomskriminalitetsnævnet uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 15
år, beslutte, at den ungefaglige undersøgelse skal
gennemføres under ophold på en institution, ved
benyttelse af et børnehus eller indlæggelse på
et sygehus, herunder en psykiatrisk afdeling. En sådan
undersøgelse skal være afsluttet snarest muligt og
senest inden 2 måneder efter
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan i forbindelse med en
afgørelse efter stk. 1 træffe afgørelse om
samvær og kontakt efter reglerne i § 71, stk. 5, jf.
§ 71, stk. 3 og 4, i lov om social service.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen forelægger sager efter stk. 1 for
Ungdomskriminalitetsnævnet.
§
33. Den ungefaglige undersøgelse, jf. § 31, skal
resultere i en begrundet indstilling om, hvorvidt der er grundlag
for at iværksætte foranstaltninger, og i
bekræftende fald, af hvilken art disse bør være,
jf. § 34. Er barnet eller den unge i forvejen underlagt
foranstaltninger efter § 52 i lov om social service, skal der
desuden tages stilling til, om disse foranstaltninger bør
videreføres. Indstillingen skal indeholde oplysninger om,
hvordan forældremyndighedsindehaverne og barnet eller den
unge stiller sig til foranstaltningerne, og om forhold i familien
eller i dennes omgivelser, som kan bidrage til at bringe barnet
eller den unge tilbage i trivsel.
§
34. Indstillingen til Ungdomskriminalitetsnævnet skal
omfatte den ungefaglige undersøgelse, jf. § 31,
herunder en beskrivelse af de foranstaltninger, jf. §§
12-14, som foreslås iværksat.
Stk. 2. En
indstilling om anbringelse uden for hjemmet, jf. § 14 eller
§ 14, jf. §§ 15-17, skal derudover indeholde:
1) En
beskrivelse af, at betingelserne i § 14 eller i § 14, jf.
§§ 15-17, anses for opfyldt, og af de ressourcer hos
barnet eller den unge, familien og netværket, som kan bidrage
til at bringe barnet eller den unge tilbage i trivsel under
anbringelsen.
2) En
beskrivelse af den støtte og de initiativer, som er
påtænkt for barnet eller den unge og dennes familie
under anbringelsen uden for hjemmet og i tiden derefter.
3) Barnets eller
den unges holdning til den påtænkte anbringelse.
Stk. 3.
Indstillingen skal endvidere indeholde oplysning om, hvorvidt
kommunen indstiller, at der skal indkaldes ressourcepersoner til
mødet, og barnets eller den unges og
forældremyndighedsindehavernes holdning hertil. Har barnet
eller den unge eller forældremyndighedsindehaverne anmodet om
deltagelse af ressourcepersoner, som kommunen ikke indstiller, skal
dette og begrundelsen herfor fremgå af indstillingen.
§
35. Senest 1 uge før mødet i
Ungdomskriminalitetsnævnet sender den ansvarlige kommune
sagens akter og indstillingen, jf. § 33, til
Ungdomskriminalitetsnævnet, barnet eller den unge,
forældremyndighedsindehaverne og eventuelle
partsrepræsentanter. Dokumentation for fremsendelsen til
parterne sendes til Ungdomskriminalitetsnævnet. Den
ansvarlige kommune sender endvidere sagens akter og indstillingen
til ungekriminalforsorgen.
Stk. 2.
Indstilles det, at der skal indkaldes ressourcepersoner til
mødet, jf. § 31, stk. 6, skal den ansvarlige kommune
samtidig underrette de pågældende ressourcepersoner
herom og om tidspunkt for mødet.
Stk. 3. Peger
den ungefaglige undersøgelse på, at barnet eller den
unge bør anbringes uden for hjemmet, skal den ansvarlige
kommune samtidig med fremsendelsen af indstillingen oplyse barnet
eller den unge og forældremyndighedsindehaverne om retten til
gratis advokatbistand under sagens behandling.
§
36. Kommunalbestyrelsen skal til brug for en fornyet
behandling af en sag, jf. § 21, stk. 1, udarbejde en begrundet
indstilling om, hvorvidt der er grundlag for at ændre eller
iværksætte foranstaltninger, og i bekræftende
fald, af hvilken art disse bør være, eller om de
fastsatte foranstaltninger bør ophøre. Er barnet
eller den unge underlagt foranstaltninger efter § 52 i lov om
social service, skal der desuden tages stilling til, om disse
foranstaltninger bør videreføres. Indstillingen skal
indeholde oplysninger om, hvordan
forældremyndighedsindehaverne og barnet eller den unge
stiller sig til foranstaltningerne, og om forhold i familien eller
i dennes omgivelser, som kan bidrage til at bringe barnet eller den
unge tilbage i trivsel. Kommunalbestyrelsen udarbejder om
nødvendigt en ny ungefaglig undersøgelse, jf.
§§ 29-31.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 25, 26 og 28, § 29, stk. 1, 2.
pkt., § 30, stk. 1, 2. pkt., og §§ 31-35 finder
anvendelse ved fornyet behandling af en sag.
Nævnsmødet
§
37. Barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne skal være til stede under
hele mødet i Ungdomskriminalitetsnævnet.
§
38. Udebliver barnet eller den unge eller
forældremyndighedsindehaverne fra mødet i
Ungdomskriminalitetsnævnet, eller forlader barnet eller den
unge eller forældremyndighedsindehaverne
nævnsmødet uden tilladelse fra nævnet, og kan
den eller de pågældende ikke straks bringes til stede,
udsættes sagen.
Stk. 2.
Nævnet kan dog under særlige omstændigheder
fremme en sag, hvis sagen anses for tilstrækkeligt oplyst og
barnet eller den unge eller forældremyndighedsindehaverne er
udeblevet uden lovligt forfald eller har forladt
nævnsmødet uden nævnets tilladelse.
Stk. 3.
Nævnet kan endvidere under særlige omstændigheder
fremme en sag, hvor barnet eller den unge eller
forældremyndighedsindehaverne har lovligt forfald, hvis sagen
anses for tilstrækkeligt oplyst og barnets eller den unges
eller forældremyndighedsindehavernes forhold taler for, at
sagen behandles uden barnets eller den unges eller
forældremyndighedsindehavernes tilstedeværelse.
Stk. 4. Politiet
yder bistand til nævnet med henblik på at sikre barnets
eller den unges og forældremyndighedsindehavernes
tilstedeværelse ved nævnsmødet.
Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
politiets bistand efter stk. 4.
§
39. Manglende fremmøde af bisiddere og
ressourcepersoner kan kun føre til udsættelse af
sagen, i tilfælde af at bisidderen har lovligt forfald eller
ressourcepersonens tilstedeværelse er afgørende for,
at Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe
afgørelse.
§
40. Ungdomskriminalitetsnævnets formand eller en
næstformand leder mødet.
§
41. Repræsentanten for den kommune, som har udarbejdet
indstillingen, jf. § 33, redegør for sagen, herunder
indstillingen til nævnet. Herefter drøfter
nævnet sagen med barnet eller den unge,
forældremyndighedsindehaverne og eventuelle øvrige
tilstedeværende.
§
42. Ungdomskriminalitetsnævnet afviser en sag, hvis
nævnet finder, at barnet eller den unge ikke opfylder
betingelserne i § 2, stk. 2. Nævnet afviser endvidere en
sag, hvis den unge fylder 18 år senest 1 måned efter
sagens behandling i nævnet.
Stk. 2.
Fremkommer der under sagens behandling nye væsentlige
oplysninger om mistanken mod barnet eller den unge, jf. § 2,
stk. 2, kan Ungdomskriminalitetsnævnet udsætte sagen
med henblik på politiets vurdering af oplysningerne.
Frafalder politiet på denne baggrund mistanken mod barnet
eller den unge, underrettes Ungdomskriminalitetsnævnet,
hvorefter nævnets formand eller en næstformand kan
afvise sagen, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Ungdomskriminalitetsnævnet sender herefter den afviste sag
til den kommune, der er ansvarlig for barnet eller den unge.
§
43. Ungdomskriminalitetsnævnet beslutter, om en sag er
tilstrækkeligt oplyst, og kan udsætte en sag med
henblik på indhentelse af yderligere oplysninger.
Stk. 2. Den
ansvarlige kommune skal snarest muligt indhente de yderligere
oplysninger. Foreligger oplysningerne ikke inden 7 dage, skal den
ansvarlige kommune oplyse Ungdomskriminalitetsnævnet om,
hvornår oplysningerne forventes at foreligge.
§
44. Ungdomskriminalitetsnævnet træffer
afgørelse under mødet. Formanden eller en
næstformand redegør mundtligt for afgørelsens
indhold, og om der har været enighed om afgørelsen.
Kan afgørelsen ikke udleveres skriftligt under
nævnsmødet, udfærdiges denne snarest muligt og
sendes til barnet eller den unge,
forældremyndighedsindehaverne, eventuelle
partsrepræsentanter, den ansvarlige kommune og
ungekriminalforsorgen.
Bisidder og
advokatbistand m.v.
§
45. Barnet eller den unge har på ethvert tidspunkt af
sagens behandling ret til at lade sig bistå af andre, jf. dog
§ 39.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis barnets eller den
unges interesse i at kunne lade sig bistå findes at burde
vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private
interesser, eller hvor andet er fastsat ved lov. Barnets eller den
unges valg af bisidder kan endvidere tilsidesættes, hvis der
er bestemte grunde til at antage, at bisidderen vil varetage andre
interesser end barnets eller den unges.
Stk. 3. En
bisidder kan udelukkes helt eller delvis fra et møde, hvis
det skønnes af betydning for at få barnets eller den
unges uforbeholdne mening belyst.
Stk. 4. En
bisidder skal være fyldt 15 år og er omfattet af
straffelovens § 152 om tavshedspligt.
§
46. Ungdomskriminalitetsnævnet skal tilbyde
forældremyndighedsindehaverne og en ung, der er fyldt 12
år, gratis advokatbistand i en sag om:
1)
Gennemførelse af en ungefaglig undersøgelse under
ophold på en institution, indlæggelse på et
sygehus eller benyttelse af et børnehus, jf. § 32.
2) Anbringelse
uden for hjemmet, jf. §§ 14-17.
3)
Tilbageholdelse i forbindelse med en anbringelse, jf. § 18,
stk. 1.
4) Samvær
og kontakt, jf. § 18, stk. 2, eller § 32, stk. 2.
5) Opretholdelse
af en anbringelse uden samtykke, jf. § 23.
6) Ændring
af anbringelsessted, jf. § 24.
Stk. 2. Der
gælder de samme regler om salær og godtgørelse
for udlæg til advokater som i tilfælde, hvor der er
meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Kapitel 6
Ungekriminalforsorgen
§
47. Der oprettes en ungekriminalforsorg, som fører
tilsyn med, at barnet eller den unge efterlever
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen varetager den centrale ledelse
og administration af arbejdet i ungekriminalforsorgen.
§
48. Ungekriminalforsorgens tilsyn efter § 47
indebærer, at barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne skal holde sig i kontakt med
ungekriminalforsorgen efter dennes nærmere bestemmelse,
herunder møde hos og modtage besøg af
ungekriminalforsorgen. Barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne skal give ungekriminalforsorgen
oplysning om barnets eller den unges bopæl og eventuelle
beskæftigelse.
Stk. 2. Barnet
eller den unge og forældremyndighedsindehaverne skal i
øvrigt overholde de forskrifter, som ungekriminalforsorgen
fastsætter til gennemførelse af tilsynet. Barnet eller
den unge og forældremyndighedsindehaverne skal give
ungekriminalforsorgen sådanne oplysninger, som
gennemførelse af forskrifterne
nødvendiggør.
§
49. Ungekriminalforsorgen skal i forbindelse med
iværksættelse af tilsyn efter § 47 vejlede barnet
eller den unge og forældremyndighedsindehaverne om de
rettigheder og pligter, som tilsynet indebærer, herunder
virkninger af manglende efterlevelse af ungekriminalforsorgens
forskrifter og Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelse.
§
50. Unddrager barnet eller den unge sig tilsynet efter
§ 47, eller efterlever barnet eller den unge ikke
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, jf.
§§ 12-14 og § 18, stk. 2, skal ungekriminalforsorgen
træffe foranstaltninger med henblik på at genetablere
tilsynet og sikre, at barnet eller den unge efterlever
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Stk. 2.
Fører foranstaltningerne ikke til, at tilsynet genetableres,
eller undlader barnet eller den unge fortsat at efterleve
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, skal
ungekriminalforsorgen indberette sagen til nævnet og
underrette barnets eller den unges opholdskommune. Er den unge ved
dom eller som vilkår for prøveløsladelse
underlagt vilkår om at efterleve
Ungdomskriminalitetsnævnet afgørelse, jf.
straffelovens § 57, nr. 10, skal ungekriminalforsorgen
foretage indberetning til kriminalforsorgen.
§
51. Efterlever barnet eller den unge ikke
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, jf.
§§ 12-14 og § 18, stk. 2, og træffer den
ansvarlige kommune ikke de fornødne foranstaltninger med
henblik på at sikre dette, indberetter ungekriminalforsorgen
dette til Ungdomskriminalitetsnævnet.
Stk. 2.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan på baggrund af en
indberetning pålægge kommunalbestyrelsen at
gennemføre afgørelsen inden for en nærmere
angivet tidsfrist og henstille til, at dette om nødvendigt
sker ved politiets bistand efter reglerne i § 64 i lov om
social service.
Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 2 kan træffes af nævnets
formand eller en næstformand på skriftligt grundlag
efter høring af den ansvarlige kommune. Den ansvarlige
kommune skal fremkomme med sine bemærkninger til
indberetningen inden for 7 dage efter modtagelsen heraf.
§
52. Justitsministeren fastsætter regler om
gennemførelse af ungekriminalforsorgens tilsyn efter §
47, herunder om tilsynets iværksættelse,
kontakthyppighed, kontrolbesøg, underretning af
ungekriminalforsorgen m.v., og om behandlingen af sager om
manglende efterlevelse af ungekriminalforsorgens forskrifter og
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse.
Kapitel 7
Kommunens tilsyn og ansvar
§
53. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at indbringe
sagerne for Ungdomskriminalitetsnævnet og bidrage til
sagernes oplysning, jf. §§ 27, 29-32, 41 og 54, og at
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser efter
§§ 12-14 fuldbyrdes.
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 64 i lov om social service finder
anvendelse.
Stk. 3. Den
ansvarlige kommune fastlægges efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
§
54. Kommunalbestyrelsen fører efter reglerne i
§§ 70 og 148 i lov om social service tilsyn med
børn og unge, der er underlagt en afgørelse fra
Ungdomskriminalitetsnævnet, herunder med, at de
straksreaktioner og forbedringsforløb, som
Ungdomskriminalitetsnævnet efter §§ 12-14 har
truffet afgørelse om, til stadighed opfylder deres
formål i forhold til det enkelte barn eller den enkelte
unge.
Stk. 2. Vurderer
kommunalbestyrelsen på baggrund af tilsynet, at indsatsen
bør revideres, forelægges sagen for
Ungdomskriminalitetsnævnet efter § 21, jf. dog stk.
3.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan under et barns eller en ungs
forbedringsforløb træffe afgørelse om
supplerende foranstaltninger efter § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og
9, i lov om social service, når det anses for at være
af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges
særlige behov for støtte og der kan opnås
samtykke hertil fra forældremyndighedsindehaverne.
Kommunalbestyrelsen skal vælge den eller de foranstaltninger,
der er bedst egnede i forhold til barnets eller den unges problemer
og behov.
Kapitel 8
Klageregler m.v.
§
55. Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Følgende afgørelser kan indbringes for Ankestyrelsen,
inden 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om
afgørelsen:
1)
Gennemførelse af en ungefaglig undersøgelse under
ophold på en institution, indlæggelse på et
sygehus eller benyttelse af et børnehus, jf. § 32.
2) Anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke, jf. § 14, stk. 2-4.
3) Anbringelse
på delvis lukkede døgninstitutioner eller afdelinger
efter § 15.
4) Anbringelse
på sikrede døgninstitutioner, jf. § 16.
5) Anbringelse
på særligt sikrede afdelinger, jf. § 17.
6)
Tilbageholdelse i forbindelse med en anbringelse, jf. § 18,
stk. 1.
7) Samvær
og kontakt, jf. § 18, stk. 2, eller § 32, stk. 2.
8) Opretholdelse
af en anbringelse uden samtykke, jf. § 23.
9) Ændring
af anbringelsessted, jf. § 24.
Stk. 3. En klage
kan indgives af en af forældremyndighedsindehaverne og en
ung, der er fyldt 12 år.
Stk. 4.
Afgørelse om bisidder til barnet eller den unge efter §
45 kan af barnet eller den unge indbringes for Ankestyrelsen, inden
4 uger efter at barnet eller den unge har fået meddelelse om
afgørelsen.
Stk. 5.
Indbringelse af sagen for Ankestyrelsen har ikke opsættende
virkning. Dog kan Ankestyrelsens direktør under ganske
særlige omstændigheder bestemme, at en afgørelse
efter §§ 12-14 ikke må iværksættes,
før Ankestyrelsen har truffet afgørelse i sagen.
Stk. 6. Ved
behandlingen i Ankestyrelsen har barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaverne ret til at gøre sig
bekendt med sagens dokumenter og udtale sig. I sager efter stk. 2
er der endvidere ret til gratis advokatbistand, jf. § 46.
Bestemmelsen i § 168, stk. 5, i lov om social service finder
anvendelse.
§
56. Ankestyrelsens afgørelser i sager som nævnt
i § 55, stk. 2, kan ved henvendelse til Ankestyrelsen, inden 4
uger efter at forældremyndighedsindehaverne eller en ung, der
er fyldt 12 år, har fået meddelelse om
afgørelsen, kræves forelagt for retten.
Stk. 2. Er
Ankestyrelsens afgørelse opretholdt ved dom, kan fornyet
prøvelse for retten, jf. stk. 1, kun kræves, hvis
sagen på ny har været forelagt Ankestyrelsen til
afgørelse.
Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 170-172 i lov om social service
finder anvendelse.
§
57. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter denne lov
kan, medmindre andet er fastsat i denne lov eller i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Administrative
bestemmelser
§
58. Politiet, anklagemyndigheden, kriminalforsorgen og
kommunale myndigheder kan indbyrdes udveksle oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold, hvis udvekslingen må
anses for nødvendig af hensyn til behandlingen af en sag
efter denne lov.
Stk. 2. Politiet
og ungekriminalforsorgen kan anvende digital kommunikation til at
påminde den, der er indkaldt til et møde i
Ungdomskriminalitetsnævnet eller hos ungekriminalforsorgen,
om tid og sted for fremmøde m.v.
Kapitel 9
Straffebestemmelser
§
59. Den, som tilskynder eller hjælper et barn eller en
ung, der er anbragt uden for hjemmet efter denne lov, til at
undvige anbringelse eller holder den undvegne skjult, straffes med
fængsel i indtil 2 år eller under formildende
omstændigheder med bøde.
Kapitel 10
Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
§
60. Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse for sager om kriminalitet begået efter
lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Ved
etablering af Ungdomskriminalitetsnævnet beskikkes
nævnets formandskab af justitsministeren efter indstilling
fra Domstolsstyrelsen.
§ 61. I
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1064 af 21. august
2018, som ændret ved § 8 i lov nr. 1430 af 5. december
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9 a, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »kapitel 11 i lov om social
service«: »og til at iagttage de forpligtelser, der
påhviler kommunalbestyrelsen efter lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet«.
2. I
§ 9 a, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »kapitel 11 i lov om social
service«: », eller den kommune, som har afgivet
indstilling til Ungdomskriminalitetsnævnet efter § 33 i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet«.
3. I
§ 55, stk. 2, indsættes
efter nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Afgørelser truffet af Ungdomskriminalitetsnævnet i
medfør af § 14, stk. 2-4, og §§ 15-18, 23, 24
og 32 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.«
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
§ 62. I
straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20.
september 2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
»73«: », 74 b«.
2. I
§ 57, nr. 9, ændres
»pågældende.« til:
»pågældende, eller«.
3. I
§ 57 indsættes som nr. 10:
»10)
efterkommer en eventuel afgørelse efter §§ 12-14 i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.«
4.
Efter § 74 a indsættes:
Ȥ 74 b. Retten kan
bestemme, at en person under 18 år som
tillægsforanstaltning til en ubetinget fængselsstraf
skal efterkomme en eventuel afgørelse efter §§
12-14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, hvis den
pågældende
1) dømmes
for at have begået personfarlig kriminalitet eller
2) dømmes
for at have begået anden alvorlig kriminalitet ved
overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer,
våbenloven eller knivloven og samtidig vurderes at være
i særlig risiko for at begå yderligere
kriminalitet.«
§
63. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.