Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet
(Lovforslag nr. L 84)
Ungdomskriminaliteten har i en
årrække været faldende. Antallet af sigtelser og
mistanker for straffelovsovertrædelser mod børn og
unge i alderen 10 til 17 år er således mere end
halveret de seneste 10 år. Der er dog stadig en lille del af
en ungdomsårgang, som står for en uforholdsmæssig
og alt for stor andel af den samlede ungdomskriminalitet.
I den nuværende indsats mod
ungdomskriminalitet mangler der fælles retning og konsekvens.
Der er derfor behov for en ny og helhedsorienteret indsats,
så det sikres, at børn og unge bringes ud af
kriminalitet og tilbage i fællesskabet.
Med afsæt i regeringens udspil "Alle
handlinger har konsekvenser" fra oktober 2017 har regeringen,
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti indgået en politisk
aftale om en reform af indsatsen mod ungdomskriminalitet.
Dette lovforslag har til formål at
gennemføre de initiativer i aftalen, der vedrører
indsatsen over for unge kriminelle i alderen 10 til 17 år,
som begår alvorlig eller omfattende kriminalitet.
Det skal sikres, at der er en
helhedsorienteret indsats med mærkbar og hurtig konsekvens,
og at børn og unge bliver stillet til ansvar, når de
begår kriminalitet, samtidig med at de understøttes i
en kriminalitetsfri tilværelse fremover.
Med lovforslaget oprettes der et
Ungdomskriminalitetsnævn, som skal behandle sager
vedrørende børn og unge i alderen 10 til 17 år,
som er mistænkt eller dømt for alvorlig eller
omfattende kriminalitet. Det foreslås, at
Ungdomskriminalitetsnævnet ledes af en dommer, og at de
øvrige medlemmer er henholdsvis ansatte i politiet med
indsigt i kriminalitetsforebyggende arbejde og kommunalt ansatte
med indsigt i sager om social støtte til udsatte børn
og unge. Ungdomskriminalitetsnævnet vil under
nævnsmødet blive bistået af en
børnesagkyndig.
Det foreslås, at
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse skal kunne
indeholde to elementer: En straksreaktion, som skal være af
opdragende og genoprettende karakter, og et længerevarende
forbedringsforløb, der fastlægges på baggrund af
barnets eller den unges situation og sagens omstændigheder.
Ungdomskriminalitetsnævnet vil i alle sager skulle foretage
en konkret, individuel vurdering med inddragelse af alle sagens
oplysninger med henblik på at fastsætte den reaktion,
som vurderes bedst egnet til at få barnet eller den unge ud
af en kriminel løbebane.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag
om, at Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser vil
være bindende for kommunerne, som dermed bliver forpligtet
til at iværksætte og gennemføre de indsatser,
som nævnet træffer afgørelse om.
Med lovforslaget oprettes desuden en
ungekriminalforsorg. Ungekriminalforsorgen skal i samarbejde med
barnet eller den unges opholdskommune føre tilsyn med, at
barnet eller den unge efterlever Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelse.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov
om social service, lov om voksenansvar for anbragte børn og
unge og lov om socialtilsyn, som har til formål at
udmønte andre dele af den politiske aftale.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.