Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. juni 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, DF, SF, KF, NB og Inger Støjberg (UFG))
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (S og EL) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 1. (sidste) behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget ved 1. (sidste) behandling.
Et tredje mindretal i udvalget (Sikandar Siddique
(UFG)) vil ved 1. (sidste) behandling af beslutningsforslaget
redegøre for sin stilling til beslutningsforslaget.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre og Nye Borgerlige
Venstres og Nye Borgerliges medlemmer af
udvalget finder det dybt kritisabelt, at regeringen - helt uden at
konsultere Folketingets partier - erhvervede Holmegaard på
Langeland med henblik på at etablere et udrejsecenter.
Forslagsstillerne mener, at det er afgørende, at centrale
beslutninger på det udlændingepolitiske område
har opbakning fra et flertal i Folketinget, så der kan sikres
langtidsholdbare løsninger.
Venstre og Nye Borgerlige noterer sig, at
regeringen ikke har tænkt sig at leve op til løfterne
til beboerne i Midtjylland om at etablere et nyt udrejsecenter. Det
finder Venstre og Nye Borgerlige dybt kritisabelt og opfordrer
derfor regeringen til hurtigst muligt at indkalde Folketingets
partier til drøftelser om etablering af et nyt
udrejsecenter.
Dansk Folkeparti og Inger
Støjberg (UFG)
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og
Inger Støjberg (UFG) forstår, at beslutningsforslaget
har til formål at stoppe et udrejsecenter på Langeland.
Regeringen har imidlertid på baggrund af stor modstand - ikke
mindst fra lokale langelændere - selv valgt at stoppe
udrejsecenter Holmegaard på Langeland. Dermed er den ene del
af beslutningsforslaget allerede opfyldt.
Beslutningsforslaget opfordrer desuden
regeringen til at indkalde Folketingets partier til
drøftelser af de mulige placeringer af et nyt udrejsecenter.
Den del af beslutningsforslaget er særdeles vigtig, så
der kan findes en langtidsholdbar løsning, hvorfor vi
appellerer til, at et flertal bakker op om denne del af
forslaget.
Sagen er nemlig, at der er hårdt brug
for et nyt udrejsecenter til afløsning for
Kærshovedgård i Midtjylland, hvor naboer i årevis
har været plaget af beboerne, der omfatter både afviste
asylansøgere, personer på tålt ophold og ikke
mindst udviste kriminelle udlændinge, herunder
terrordømte.
Derfor er det også ubegribeligt, at
den socialdemokratiske regering ved sin tiltrædelse i
sommeren 2019 valgte at skrotte VLAK-regeringens og Dansk
Folkepartis gennemarbejdede og allerede vedtagne plan om et
udrejsecenter på øen Lindholm i Stege Bugt.
Lindholm var - og er stadig - en god og
optimal løsning på et problem med uønskede
udlændinge, der skal forlade Danmark, men som nægter at
rejse og nægter at medvirke hertil.
Fordelen ved Lindholm er, at øen
ligger isoleret og ikke umiddelbart støder op til naboer.
Her er der ikke noget hegn at klippe hul i.
Lindholm skulle have været i drift i
2021 og ville således allerede nu have afhjulpet de
utilfredsstillende problemer, der er med beboerne på
udrejsecenter Kærshovedgård.
Socialdemokratiet stemte gult til forslaget
om Lindholm med den begrundelse, at de ikke kendte
beslutningsgrundlaget. Men det er noget vrøvl. Budgettet var
kendt og lød på 759 mio. kr., der dækkede
etableringsudgifter og drift fra 2019 til 2022, herunder en
færge til 36 mio. kr. Færgeudgiften er vist den eneste
reelle forskel på Lindholm og Langeland.
Siden har forklaringen fra S-regeringen
været, at Lindholm var for dyr. Det er muligt, at der er en
forskel i udgifterne til at etablere et udrejsecenter på
Langeland og på Lindholm, men den kan næppe være
stor. Derudover var Lindholm en permanent løsning, mens
Holmegaard på Langeland snarere ligner en ny midlertidig
placering med nye problemer for naboerne til følge.
En vigtig og overset pointe med Lindholm er
også, at det skulle være så træls et sted
at være, at beboerne blev trætte af at være der
og derfor frivilligt ville medvirke til deres hjemrejse. Lindholm
kunne derfor have en positiv indvirkning på rent faktisk at
få sendt uønskede personer ud af Danmark.
Dansk Folkeparti og Inger Støjberg
opfordrer derfor regeringen til at genoverveje Lindholm.
Dansk Folkeparti og Inger Støjberg
opfordrer endvidere regeringen til at screene de udviste kriminelle
udlændinge på Kærshovedgård. De bør
fremover opdeles i to grupper, og de mest hårdkogte, herunder
terrordømte, skal fængsles.
Det kan ikke være meningen, at
forældede konventioner skal forhindre Danmark i at
træffe beslutninger, der beskytter befolkningen mod de
hårdkogte kriminelle udlændinge.
Statsministeren har udtalt, at regeringen
gerne udfordrer konventionerne. Her er en oplagt og naturlig
anledning. De hårdeste kriminelle kan f.eks. fængsles i
Vridsløselille Statsfængsel, der står tomt for
tiden.
Dansk Folkeparti og Inger Støjberg
deltager gerne i drøftelser med regeringen om et nyt
udrejsecenter og bidrager gerne med løsninger - herunder
løsninger, der akut kan bringes i anvendelse for at få
de mest kriminelle og utryghedsskabende udlændinge fjernet
fra Kærshovedgård og sat bag lås og
slå.
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget støtter
beslutningsforslaget ud fra et ønske om at standse
etableringen af Udrejsecenter Holmegaard og konstaterer i den
forbindelse med tilfredshed, at regeringen har omgjort denne
beslutning. Regeringens oprindelige beslutning manglede blik for de
udfordringer, som Langeland kæmper med, ligesom beslutningen
ikke tog højde for, at denne udvikling er vendt for nylig,
med turisme som vigtigste værktøj.
SF konstaterer yderligere, at det af
forståelsespapiret »Retfærdig retning for
Danmark« mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og
Enhedslisten klart fremgår: »En ny regering vil arbejde
for, at kriminelle udvisningsdømte udsendes af Danmark
hurtigere end i dag. En ny regering vil iværksætte en
undersøgelse af, hvor de bedst kan placeres, så
længe de opholder sig i Danmark.«
Regeringen må selv tage ansvaret for
at vurdere, om og hvordan Folketingets partier inddrages mest
hensigtsmæssigt. SF har dog en klar forventning om, at
regeringen vil håndtere det videre forløb inden for
rammerne af forståelsespapiret.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
noterer sig, at regeringen har besluttet ikke at placere et
udrejsecenter på Langeland, og forstår således
ikke, hvorfor der skal stemmes om dette ved et
beslutningsforslag.
Radikale Venstre noterer sig også, at
administration af udrejsecentre grundlæggende er et
anliggende for regeringen. Radikale Venstre mener således, at
det er op til regeringen at vurdere, hvordan partier inddrages mest
hensigtsmæssigt, men understreger, at Folketinget samtidig
har til opgave at føre parlamentarisk kontrol med, at
regeringen ikke anvender rigets midler uforsvarligt eller
træffer ulovlige beslutninger. Et eksempel på, hvad
Radikale Venstre anser for unødvendigt overforbrug af
økonomiske midler, er placering af et udrejsecenter på
Lindholm, som blev vedtaget af den tidligere regering.
Radikale Venstre finder, at det er klogt,
at der ikke placeres et udrejsecenter med 130 mennesker, som er
enten udvisningsdømte eller på tålt ophold, i
Holmegaard på Langeland. Placeringen bør ske i flere
enheder med færre personer, ligesom der er behov for en
ændring i strukturen for udrejsecentre med bl.a. mulighed for
frivillig fodlænke, meldepligt på lokale
politistationer i stedet for udrejsecentre og andet. Samtidig
beklager Radikale Venstre dybt, at der således ikke for
nuværende findes en løsning for at aflaste
Kærshovedgård og for hverdagen hos mennesker i Bording
og Ikast. Dette er stadig en vigtig opgave, som skal
løses.
Radikale Venstre mener, at det af mange
årsager vil være hensigtsmæssigt at adskille
mennesker på tålt ophold og udvisningsdømte fra
de øvrige personer på Kærshovedgård.
Radikale Venstre har derudover en
forventning om, at sagen håndteres inden for rammerne af
forståelsespapiret »Retfærdig retning for
Danmark« mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og
Enhedslisten.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har i
udgangspunktet ikke en holdning til, om et udrejsecenter skal ligge
på Langeland eller i Jylland. Hele systemet omkring
udrejsecentre og beboere, der kan sidde i disse i mange år,
bør gentænkes.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 21.
maj 2021 og blev henvist direkte til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Anne Sophie Callesen (RV) Kristian Hegaard (RV)
Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V)
Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG) Kenneth Mikkelsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V)
Pia Kjærsgaard (DF) nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |