Betænkning afgivet af Europaudvalget
den 4. marts 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. behandlingen.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL og NB) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (Jens Rohde (UFG)) vil ved 2.
behandling af beslutningsforslaget redegøre for sin
indstilling til beslutningsforslaget.
Et tredje
mindretal i udvalget (Orla Østerby (UFG)) vil ved 2.
behandling af beslutningsforslaget redegøre for sin
indstilling til beslutningsforslaget.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten støtter forslaget. Det
er der fire grunde til:
For det første pålægger
det Danmark forpligtelser flere generationer frem. Det er trods alt
ikke hver dag, vi tager beslutninger, der i den grad binder
økonomien frem til 2058.
For det andet er der jo ikke nogen tvivl
om, at det, at alle lande i EU bliver påført den her
afbetaling, øger presset for, at der skal etableres
egenindtægter i EU på et helt andet niveau, end vi
kender i dag. Man vil se et massivt pres, fordi lande, som er
økonomisk dårligt stillede, skal ud og hente
afbetalingerne i deres årlige budgetter, og det er klart, at
så vil idéen om egenindtægter til EU komme. Vi
er imod egenindtægter, fordi det grundlæggende er en
føderalistisk overbygning til EU, når Unionen selv
inddriver midler. Det mener vi ikke at de europæiske
befolkninger har sagt ja til.
For det tredje er vi for en
folkeafstemning, fordi vi er imod genopretningspakken. Vi er ikke
imod den generelt. Vi fremlagde faktisk vores egen
genopretningspakke. Idéen om, at man i fællesskab skal
låne penge for at hjælpe de hårdest ramte lande,
synes vi er en rigtig god. Men der er tre afgørende
problemer i genopretningspakken. Det ene er, at den i et vist
omfang vil gavne de forkerte lande, som ikke er hårdt ramt
økonomisk af corona, selv om det var det, der var
udgangspunktet. Det er Polen et godt eksempel på. Det andet
er, at indholdet ikke er grønt nok. Der er grænser
for, hvor mange gange vi kan låne sådan et beløb
her. Derfor skulle man have brugt den her lejlighed til at sikre
den grønne omstilling. Det gør man ikke. Det tredje
er, at der ikke er nogen garantier for, at det her ikke vil blive
brugt til at gennemtvinge neoliberal politik. Alle lande skal have
en resiliensplan godkendt af EU-Kommissionen, og vi kender ikke
standarden for denne på forhånd. Derfor har vi ikke en
garanti mod, at finanskrisens sparepolitik vender tilbage.
For det fjerde fik vi aldrig lov til at
stemme om Lissabontraktaten. Grundlaget for hele det regime, EU
bygger på i dag, er jo Lissabontraktaten, og den har den
danske befolkning aldrig nogen sinde fået lov at stemme om.
Vi mener, at man bør stemme om Lissabontraktaten, ligesom da
man stemte om Maastrichttraktaten og senere Edinburgh?aftalen. Vi
synes, det er helt afgørende, at der er den opbakning, og
den kan vi ikke se i dag. Det er et princip for os, at EU
bør hente demokratisk legitimitet til de største
beslutninger.
Selv om vi støtter det her forslag
fremsat af Nye Borgerlige, skal det for en god ordens skyld
bemærkes, at vi ikke har samme visioner for samfundet som Nye
Borgerlige, heller ikke når det kommer til EU-politikken. Vi
er imod EU-samarbejdet, fordi det gennemtvinger neoliberal
deregulering af markedet til skade for bl.a. klimaet,
velfærden og arbejdstagernes rettigheder. Vi ønsker
internationalt samarbejde, hvor disse forhold er i fokus. Nye
Borgerlige ønsker at give virksomhederne frit spil til skade
for planeten og fjerne velfærd og arbejdstagerrettigheder,
så de rigeste i endnu højere grad kan skumme
fløden på andres arbejde. Men om det konkrete forslag
er vi enige.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 20.
oktober 2020 og var til 1. behandling den 17. december 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Europaudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Lars Aslan Rasmussen (S) Ida Auken
(S) Jens Joel (S) Troels Ravn (S) Karin Gaardsted (S) Tanja Larsson
(S) Henrik Møller (S) nfmd. Rasmus Stoklund (S) Jens Rohde
(UFG) Henrik Vinther (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten
Hønge (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Søren
Søndergaard (EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Victoria
Velasquez (EL) Jan E. Jørgensen (V) Tommy Ahlers (V) Erling
Bonnesen (V) Karsten Lauritzen (V) Kim Valentin (V) Eva Kjer Hansen
(V) fmd. Ulla Tørnæs
(V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Messerschmidt (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Orla Østerby (UFG) Katarina Ammitzbøll
(KF) Peter Seier Christensen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 40 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 8 | |