L 28 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love.

(Justering af definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselskaber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finansielle konti m.v.).

Af: Skatteminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 30-10-2020
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Skatteministeriet havde ikke godtgjort, at et dansk selskabs markedsføring for produkter fra et koncernforbundet udenlandsk selskab ikke var blevet honoreret på armslængdevilkår. Ikke adgang til skønsmæssig ansættelse af selskabets indkomst som følge af for sen eller mangelfuld transfer pricing-dokumentation.
Højesterets dom af 31. januar 2019, U.2019.1446
Sag C-608/17: Domstolens dom (Første Afdeling) af 19. juni 2019 - Skatteverket mod Holmen AB (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Högsta förvaltningsdomstolen - Sverige) (Præjudiciel forelæggelse - selskabsskat - koncerner - etableringsfrihed - fradrag af et ikke-hjemmehørende datterselskabs underskud - begrebet »endelige underskud« - anvendelse på et datterdatterselskab - lovgivning i moderselskabets hjemstat, som kræver, at datterselskabet skal være ejet direkte - lovgivning i datterselskabets hjemstat, som begrænser modregning af underskud og forbyder dette i likvidationsåret)
Sag T-607/17: Rettens dom af 13. maj 2020 - Volotea mod Kommissionen (Statsstøtte - luftfartssektoren - støtte tildelt af Italien til lufthavne på Sardinien - afgørelse, hvorved støtten erklæres delvist forenelig og delvist uforenelig med det indre marked - tilregnelse til staten - tilbagesøgning - støttemodtagere - fordel for de kontraherende luftfartsselskaber - princippet om den private aktør i en markedsøkonomi - selektivitet - påvirkning af samhandelen mellem medlemsstaterne - konkurrencebegrænsning - tilbagesøgning - berettiget forventning - begrundelsespligt)
Sag C-650/16: Domstolens dom (Store Afdeling) af 12. juni 2018 - A/S Bevola og Jens W. Trock ApS mod Skatteministeriet (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Østre Landsret - Danmark) (Præjudiciel forelæggelse - artikel 49 TEUF - selskabsskat - etableringsfrihed - hjemmehørende selskab - skattepligtigt overskud - skattelempelse - fradrag for tab i hjemmehørende faste driftssteder - tilladelse - fradrag for tab i ikke-hjemmehørende faste driftssteder - udelukkelse - undtagelse - tilvalgsordning for international sambeskatning)
Sag C-172/13: Domstolens dom (Store Afdeling) af 3. februar 2015 - Europa-Kommissionen mod Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland (Traktatbrud - artikel 49 TEUF - EØS-aftalens artikel 31 - selskabsskat - selskabskoncerner - koncernlempelse - overførsel af underskud, der er lidt i et ikke-hjemmehørende datterselskab - betingelser - den dato, hvor den endelige karakter af det ikke-hjemmehørende datterselskabs underskud fastlægges)
Sag C-123/11: Domstolens dom (Fjerde Afdeling) af 21. februar 2013 - A Oy (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Korkein hallinto-oikeus - Finland) (Etableringsfrihed - artikel 49 TEUF - skattelovgivning - fusion mellem et moderselskab med hjemsted i en medlemsstat og et datterselskab med hjemsted i en anden medlemsstat - hvorvidt moderselskabet kan fradrage det underskud fra datterselskabet, som følger af sidstnævntes virksomhed - udelukkelse for ikke-hjemmehørende datterselskaber)
Sag C-322/11: Domstolens dom (Første Afdeling) af 7. november 2013 - sag anlagt af K (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Korkein hallinto-oikeus - Finland) (Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF og 65 TEUF - frie kapitalbevægelser - lovgivning i en medlemsstat, der giver afslag på fradrag for tab, der er opstået ved salg af en fast ejendom, der er beliggende i en anden medlemsstat, i avancen fra salget af værdipapirer i beskatningsstaten)
Sag C-414/06: Domstolens dom (Fjerde Afdeling) af 15. maj 2008 - Lidl Belgium GmbH & Co. KG mod Finanzamt Heilbronn (anmodning om præjudiciel afgørelse fra Bundesfinanzhof - Tyskland) (Etableringsfrihed - direkte beskatning - hensyntagen til underskud lidt af et fast driftssted, der er beliggende i en medlemsstat, og som tilhører et selskab, der har sit vedtægtsmæssige hjemsted i en anden medlemsstat)
Sag C-446/03: Domstolens Dom (Store Afdeling) af 13. december 2005.
Marks & Spencer plc mod David Halsey (Her Majesty's Inspector of Taxes). Anmodning om præjudiciel afgørelse: High Court of Justice (England & Wales), Chancery Division - Forenede Kongerige. Artikel 43 EF og 48 EF - selskabsskat - koncerner - skattelempelse - moderselskabers overskud - fradrag af underskud pådraget af et hjemmehørende datterselskab - tilladt - fradrag af underskud pådraget i en anden medlemsstat af et ikke-hjemmehørende datterselskab - udelukket.
Relevante love og regler
Lov nr. 1536 af 19. december 2017, skatteindberetningsloven
Lov nr. 1535 af 19. december 2017, skattekontrolloven
Lov nr. 327 af 30. marts 2019 om anvendelse af multilateral konvention til gennemførelse af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling og overskudsflytning
Lov nr. 1723 af 27. december 2018 om ændring af fondsbeskatningsloven og ligningsloven (Mere robuste skatteregler for truster som opfølgning på Skattelovrådets rapport)
Lov nr. 237 af 2. april 1997 om ændring af forskellige skattelove(Fast driftssted og fiskale repræsentanter)
Bekendtgørelse nr. 334 af 26. marts 2020 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet
Bekendtgørelse nr. 1452 af 10. december 2018 om ikrafttræden af lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og tilhørende protokol mellem Danmark og Japan
Bekendtgørelse nr. 1297 af 31. oktober 2018 om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner
Bekendtgørelse nr. 769 af 25. juni 2014 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EØS-relevant tekst)
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.