L 129 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik.

(Øget ansvar til arbejdsløshedskasser for kontaktforløbet i de første 3 måneder, et forenklet kontaktforløb m.v., permanentgørelse af forsøg om jobrettet indsats til unge, forenkling af krav til vejledning m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 24-05-2023

Afgivet: 24-05-2023

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023

20222_l129_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget har sympati for forslaget, der lægger op til både en forenkling og en reducering af krav i beskæftigelsessystemet, og at der gives større medbestemmelse til kommunerne. Når det er sagt, er Alternativet generelt imod det nuværende beskæftigelsessystem, som er præget af kontrol, kassetænkning og mistillid, og som gør mennesker syge. Alternativet ønsker et andet system med mere tillid, respekt og mindre kontrol. Derfor er Alternativet skeptiske over for forslaget, for selv om det har gode intentioner og er et godt skridt på vejen mod mindre kontrol, er det fortsat et system, som Alternativet ikke kan støtte op om. Alternativet mener, at forslaget er lappeløsninger i et system, som ikke fungerer. Ved at stemme for støtter man, at der opretholdes og videreføres et system, som Alternativet ikke kan stå inde for. Hvis vi skal væk fra de uendelige lappeløsninger og skabe fremtidens jobcenter, må man gå til problemets kerne og forstå, hvorfor vi er endt med et overbureaukratiseret jobcentersystem, hvor der bruges mere tid på systemets behov end på borgernes behov.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT og NB):

1) Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 30, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 31, stk. 3« til: »§ 31, stk. 5«.«

[Konsekvensrettelse]

2) I den under nr. 17 foreslåede affattelse af § 30 a ændres i stk. 2 »Personer omfattet af stk. 1« til: »Personer, som får en jobrettet indsats efter stk. 1,«, og i stk. 4 ændres »Personer omfattet af stk. 1,« til: »Personer, som får en jobrettet indsats efter stk. 1, og«.

[Lovteknisk præcisering]

3) Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 33, stk. 2, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres »§ 27, stk. 2« til: »§ 27, stk. 4«.«

[Konsekvensrettelse]

4) I den under nr. 37 foreslåede § 180 a ændres »og understøttende indsatser efter kapitel 26-28« til: »eller understøttende indsatser efter kapitel 26-28«.

[Lovteknisk præcisering]

Til § 4

5) I nr. 5 ændres »§ 109, stk. 4, 1. pkt.« til: »§ 109, stk. 4, 2. pkt.«

[Konsekvensrettelse]

Til § 5

6) Som stk. 2-4 indsættes:

»Stk. 2. § 1, nr. 7-12, 18-29, 34-36 og 39, og § 18 b, stk. 1, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. som affattet ved dennes lovs § 2, nr. 4, og § 3, nr. 2, finder ikke anvendelse for medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som før lovens ikrafttræden har været indplaceret i en dagpengeperiode efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som ved lovens ikrafttræden har været ledige i mindre end 3 måneder, jf. § 9 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er ledige ved lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 3. For disse personer finder de hidtil gældende regler anvendelse.

Stk. 3. Stk. 2 finder ikke anvendelse for personer, som var omfattet af reglerne om forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. For personer omfattet af § 6, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor arbejdsløshedskassen efter § 31, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 18, skal holde tre individuelle jobsamtaler, medregnes jobsamtaler, som inden lovens ikrafttræden er holdt med jobcenteret, eller som er holdt af arbejdsløshedskassen som led i forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.«

[Tilføjelse af overgangsregler vedrørende øget ansvar til arbejdsløshedskasser for kontaktforløbet i de første 3 måneder]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der ved lovforslaget indsættes to nye stykker før stk. 1 i § 31 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der konsekvensrettes i § 30, stk. 3, 1. pkt., således at henvisningen til den gældende § 31, stk. 3, ændres til § 31, stk. 5.

Til nr. 2

I lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås det i § 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer omfattet af stk. 1 undtages fra uddannelsespålægget efter § 30.

Forslaget betyder, at når jobcenteret konkret har vurderet, at personen skal omfattes af en jobrettet indsats efter stk. 1, og hvis personen selv ønsker det, er personen fritaget for uddannelsespålægget i lovens § 30.

Formuleringen »personer omfattet af stk. 1« dækker over personer, som får en jobrettet indsats efter stk. 1.

Med det formål at tydeliggøre hensigten med stk. 2 og 4 foreslås det på den baggrund at præcisere ordlyden af § 30 a, stk. 2 og 4, således at »personer omfattet af stk. 1« erstattes med »personer, som får en jobrettet indsats efter stk. 1«.

Til nr. 3

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at der ved lovforslaget indsættes to nye stykker efter stk. 1 i § 27 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der konsekvensrettes i § 33, stk. 2, 2. pkt., der bliver 3. pkt., således at henvisningen til den gældende § 27, stk. 2, ændres til § 27, stk. 4.

Til nr. 4

I lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås det i § 180 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at har jobcenteret truffet afgørelse om afslag på en fælles indstilling fra arbejdsløshedskassen og personen, som jobcenteret har modtaget i den periode, hvor arbejdsløshedskassen har ansvaret for kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2, om tilbud efter kapitel 11-14 og understøttende indsatser efter kapitel 26-28, begrunder jobcenteret afslaget over for arbejdsløshedskassen.

Baggrunden for forslaget er, at hvis arbejdsløshedskassen sammen med personen vurderer, at personen vil have gavn af et tilbud eller en understøttende indsats, der påbegyndes inden for de første 3 måneders ledighed, hvor arbejdsløshedskassen har ansvaret for kontaktforløbet, eller igangsættes i forlængelse heraf, vil arbejdsløshedskassen og personen kunne sende en fælles indstilling herom til jobcenteret.

Indstillingen om den understøttende indsats kan gives i forbindelse med et tilbud eller uden for et tilbud.

På den baggrund foreslås det, at »og« erstattes med »eller«.

Til nr. 5

Henvisningen til § 109, stk. 4, 1. pkt., ændres til en henvisning til § 109, stk. 4, 2. pkt.

Ved en fejl var der ved affattelsen af ændringen blevet henvist til 1. pkt. i stedet for 2. pkt.

Til nr. 6

Det er i lovforslagets § 5 foreslået, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Det foreslås, at der indsættes overgangsregler i lovforslagets § 5, stk. 2 og 3, om øget ansvar til arbejdsløshedskasserne for kontaktforløbet i de første 3 måneder således, at der for dagpengemodtagere, som før lovens ikrafttræden har været indplaceret i en dagpengeperiode, og som ved lovens ikrafttræden har været ledige i mindre end 3 måneder, samt for dagpengemodtagere, som var omfattet af reglerne om forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (a-kasseforsøget), tages stilling til, om de skal have resten af de første 3 måneder af deres kontaktforløb i jobcenteret eller arbejdsløshedskassen fra lovens ikrafttræden og frem.

Endvidere foreslås det, at der indsættes overgangsregler i lovforslagets § 5, stk. 4, om øget ansvar til arbejdsløshedskasserne for kontaktforløbet i de første 3 måneder således, at der for dagpengemodtagere, hvor arbejdsløshedskassen efter lovforslaget skal holde tre individuelle jobsamtaler, tages stilling til, om jobsamtaler, der er holdt med jobcenteret eller arbejdsløshedskassen som led i det hidtil gældende a-kasseforsøg, skal medregnes.

Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at lovens § 1, nr. 7-12, 18-29, 34-36 og 39, og § 18 b, stk. 1, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. som affattet ved dennes lovs § 2, nr. 4, og § 3, nr. 2, ikke finder anvendelse for medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som før lovens ikrafttræden har været indplaceret i en dagpengeperiode efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som ved lovens ikrafttræden har været ledige i mindre end 3 måneder, jf. § 9 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er ledige ved lovens ikrafttræden, jf. dog stk. 3.

Den foreslåede ordning indebærer, at forslaget til reglerne om cv-oplysninger, kontaktforløbet m.v., »Min Plan«, mindre intensiv indsats, indstilling og afslag på tilbud samt klage over arbejdsløshedskassens afgørelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke finder anvendelse for dagpengemodtagere, som er indplaceret i en dagpengeperiode før lovens ikrafttræden, som har været ledige i mindre end 3 måneder ved lovens ikrafttræden, og som er ledige ved lovens ikrafttræden. Det gælder dagpengemodtagere, der er helt eller delvis ledige ved lovens ikrafttræden.

Tilsvarende finder forslaget til reglerne om, at arbejdsløshedskasserne varetager ansvaret for kontaktforløbet i de første 3 måneder i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. og forslaget til reglerne om, at det er en betingelse for at være til rådighed, at medlemmet kan og vil deltage i jobsamtaler med arbejdsløshedskassen som led i kontaktforløbet, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. ikke anvendelse for disse dagpengemodtagere.

Det følger modsætningsvist af bestemmelsen, at lovens regler om kontaktforløb m.v. finder anvendelse for medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som er indplaceret i en dagpengeperiode efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. før lovens ikrafttræden, som har været ledige i mindre end 3 måneder ved lovens ikrafttræden, jf. § 9 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis de ikke er ledige ved lovens ikrafttræden. Det betyder, at når disse dagpengemodtagere efter den 1. januar 2024 igen bliver ledige, vil arbejdsløshedskasserne således have ansvaret for kontaktforløbet for disse dagpengemodtagere i den resterende del af de første 3 måneder af dagpengemodtagerens ledighed.

Det foreslås i 2. pkt., at de hidtil gældende regler finder anvendelse for personer omfattet af bestemmelsen.

Forslaget indebærer, at de hidtil gældende regler om kontaktforløbet m.v. i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats finder anvendelse for disse dagpengemodtagere.

Baggrunden for bestemmelsen er, at disse dagpengemodtagere forud for lovens ikrafttræden er påbegyndt et kontaktforløb i jobcenteret og med forslaget skal fortsætte deres kontaktforløb i jobcenteret i de første 3 måneder, jf. dog nedenfor om forslaget til stk. 3, for dagpengemodtagere, der forud for lovens ikrafttræden har haft et kontaktforløb i deres arbejdsløshedskasse som følge af reglerne om forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser (a-kasseforsøget).

Jobcenteret skal således have ansvaret for kontaktforløbet for disse dagpengemodtagere i de første 3 måneder af deres ledighedsforløb. Forslaget betyder, at dagpengemodtagere vil opleve et mere sammenhængende kontaktforløb med færre skift mellem aktører i de første 3 måneder.

Det foreslås i stk. 3, at stk. 2 ikke finder anvendelse for personer, som var omfattet af reglerne om forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Den foreslåede ordning indebærer, at stk. 2 ikke finder anvendelse for dagpengemodtagere, som var omfattet af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser med hjemmel i den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Arbejdsløshedskasserne har således fortsat ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagere, som var omfattet af a-kasseforsøget i de første 3 måneder af dagpengemodtagerens ledighed efter lovens ikrafttræden den 1. januar 2024.

Forslaget betyder, at en dagpengemodtager, som er påbegyndt et kontaktforløb i en arbejdsløshedskasse som led i a-kasseforsøget, fortsætter sit kontaktforløbe i de første 3 måneder i arbejdsløshedskassen efter de foreslåede regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Efter de første 3 måneders ledighed varetager jobcentrene kontaktforløbet for dagpengemodtagere.

Det foreslås i stk. 4, at for personer omfattet af § 6, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor arbejdsløshedskassen efter § 31, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 18, skal holde tre individuelle jobsamtaler, medregnes jobsamtaler, som inden lovens ikrafttræden er holdt med jobcenteret, eller som er holdt af arbejdsløshedskassen som led i forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Forslaget indebærer, at for de dagpengemodtagere, som arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet for og dermed skal holde tre individuelle jobsamtaler med i de første 3 måneder, kan jobsamtaler, som er holdt med jobcenteret inden lovens ikrafttræden, medregnes. Endvidere kan de jobsamtaler, som en arbejdsløshedskasse har holdt som led i a-kasseforsøget inden lovens ikrafttræden, medregnes. Det omfatter også fælles jobsamtaler i forsøget.

Økonomiske bemærkninger

Ændringsforslaget vedrørende overgangsreglerne skønnes at medføre kommunale merudgifter i 2024 på 12,6 mio. kr. set i forhold til den forudsatte økonomi i lovforslaget som fremsat.

Det er forudsat, at overgangsreglerne medfører, at antallet af samtaler, som flyttes fra kommunerne til a-kassen i det første år, reduceres med ca. 9 pct.

De samlede skønnede offentlige mindreudgifter for 2024 inklusive ændringsforslaget svarer til 160,2 mio. kr. før skat og tilbageløb og 160,0 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Alle beløb er i 2023-pl.

De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til 1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 28. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 73. Den 3. maj 2023 sendte beskæftigelsesministeren en ligestillingsvurdering af lovforslaget og den 4. maj 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1