Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 24. maj 2023
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved
3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget har
sympati for forslaget, der lægger op til både en
forenkling og en reducering af krav i beskæftigelsessystemet,
og at der gives større medbestemmelse til kommunerne.
Når det er sagt, er Alternativet generelt imod det
nuværende beskæftigelsessystem, som er præget af
kontrol, kassetænkning og mistillid, og som gør
mennesker syge. Alternativet ønsker et andet system med mere
tillid, respekt og mindre kontrol. Derfor er Alternativet skeptiske
over for forslaget, for selv om det har gode intentioner og er et
godt skridt på vejen mod mindre kontrol, er det fortsat et
system, som Alternativet ikke kan støtte op om. Alternativet
mener, at forslaget er lappeløsninger i et system, som ikke
fungerer. Ved at stemme for støtter man, at der opretholdes
og videreføres et system, som Alternativet ikke kan
stå inde for. Hvis vi skal væk fra de uendelige
lappeløsninger og skabe fremtidens jobcenter, må man
gå til problemets kerne og forstå, hvorfor vi er endt
med et overbureaukratiseret jobcentersystem, hvor der bruges mere
tid på systemets behov end på borgernes behov.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af ALT og NB):
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
30, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 31, stk.
3« til: »§ 31, stk. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
2) I
den under nr. 17 foreslåede
affattelse af § 30 a ændres
i stk. 2 »Personer omfattet af
stk. 1« til: »Personer, som får en jobrettet
indsats efter stk. 1,«, og i stk.
4 ændres »Personer omfattet af stk. 1,«
til: »Personer, som får en jobrettet indsats efter stk.
1, og«.
[Lovteknisk præcisering]
3)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
33, stk. 2, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres
»§ 27, stk. 2« til: »§ 27, stk.
4«.«
[Konsekvensrettelse]
4) I
den under nr. 37 foreslåede § 180 a ændres »og
understøttende indsatser efter kapitel 26-28« til:
»eller understøttende indsatser efter kapitel
26-28«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 4
5) I
nr. 5 ændres »§ 109,
stk. 4, 1. pkt.« til: »§ 109, stk. 4, 2.
pkt.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 5
6) Som
stk. 2-4 indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 7-12, 18-29, 34-36 og 39, og § 18 b, stk. 1, i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. som affattet ved dennes lovs
§ 2, nr. 4, og § 3, nr. 2, finder ikke anvendelse for
medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som før lovens
ikrafttræden har været indplaceret i en dagpengeperiode
efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., som
ved lovens ikrafttræden har været ledige i mindre end 3
måneder, jf. § 9 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som er ledige ved lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 3. For disse personer finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Stk. 2
finder ikke anvendelse for personer, som var omfattet af reglerne
om forsøg efter den hidtil gældende § 193 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. For
personer omfattet af § 6, nr. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvor arbejdsløshedskassen efter
§ 31, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 18, skal holde tre individuelle jobsamtaler, medregnes
jobsamtaler, som inden lovens ikrafttræden er holdt med
jobcenteret, eller som er holdt af arbejdsløshedskassen som
led i forsøg efter den hidtil gældende § 193 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.«
[Tilføjelse af
overgangsregler vedrørende øget ansvar til
arbejdsløshedskasser for kontaktforløbet i de
første 3 måneder]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der ved
lovforslaget indsættes to nye stykker før stk. 1 i
§ 31 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter
der konsekvensrettes i § 30, stk. 3, 1. pkt., således at
henvisningen til den gældende § 31, stk. 3, ændres
til § 31, stk. 5.
Til nr. 2
I
lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås det i § 30 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer omfattet
af stk. 1 undtages fra uddannelsespålægget efter §
30.
Forslaget
betyder, at når jobcenteret konkret har vurderet, at personen
skal omfattes af en jobrettet indsats efter stk. 1, og hvis
personen selv ønsker det, er personen fritaget for
uddannelsespålægget i lovens § 30.
Formuleringen
»personer omfattet af stk. 1« dækker over
personer, som får en jobrettet indsats efter stk. 1.
Med det
formål at tydeliggøre hensigten med stk. 2 og 4
foreslås det på den baggrund at præcisere
ordlyden af § 30 a, stk. 2 og 4, således at
»personer omfattet af stk. 1« erstattes med
»personer, som får en jobrettet indsats efter stk.
1«.
Til nr. 3
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der ved
lovforslaget indsættes to nye stykker efter stk. 1 i §
27 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der
konsekvensrettes i § 33, stk. 2, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
således at henvisningen til den gældende § 27,
stk. 2, ændres til § 27, stk. 4.
Til nr. 4
I
lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås det i § 180 a i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at har jobcenteret
truffet afgørelse om afslag på en fælles
indstilling fra arbejdsløshedskassen og personen, som
jobcenteret har modtaget i den periode, hvor
arbejdsløshedskassen har ansvaret for
kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2, om tilbud efter
kapitel 11-14 og understøttende indsatser efter kapitel
26-28, begrunder jobcenteret afslaget over for
arbejdsløshedskassen.
Baggrunden for
forslaget er, at hvis arbejdsløshedskassen sammen med
personen vurderer, at personen vil have gavn af et tilbud eller en
understøttende indsats, der påbegyndes inden for de
første 3 måneders ledighed, hvor
arbejdsløshedskassen har ansvaret for
kontaktforløbet, eller igangsættes i forlængelse
heraf, vil arbejdsløshedskassen og personen kunne sende en
fælles indstilling herom til jobcenteret.
Indstillingen
om den understøttende indsats kan gives i forbindelse med et
tilbud eller uden for et tilbud.
På den
baggrund foreslås det, at »og« erstattes med
»eller«.
Til nr. 5
Henvisningen til § 109, stk. 4, 1.
pkt., ændres til en henvisning til § 109, stk. 4, 2.
pkt.
Ved en fejl var der ved affattelsen af
ændringen blevet henvist til 1. pkt. i stedet for 2. pkt.
Til nr. 6
Det er i
lovforslagets § 5 foreslået, at loven træder i
kraft den 1. januar 2024.
Det
foreslås, at der indsættes overgangsregler i
lovforslagets § 5, stk. 2 og 3, om øget ansvar til
arbejdsløshedskasserne for kontaktforløbet i de
første 3 måneder således, at der for
dagpengemodtagere, som før lovens ikrafttræden har
været indplaceret i en dagpengeperiode, og som ved lovens
ikrafttræden har været ledige i mindre end 3
måneder, samt for dagpengemodtagere, som var omfattet af
reglerne om forsøg efter den hidtil gældende §
193 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(a-kasseforsøget), tages stilling til, om de skal have
resten af de første 3 måneder af deres
kontaktforløb i jobcenteret eller
arbejdsløshedskassen fra lovens ikrafttræden og
frem.
Endvidere
foreslås det, at der indsættes overgangsregler i
lovforslagets § 5, stk. 4, om øget ansvar til
arbejdsløshedskasserne for kontaktforløbet i de
første 3 måneder således, at der for
dagpengemodtagere, hvor arbejdsløshedskassen efter
lovforslaget skal holde tre individuelle jobsamtaler, tages
stilling til, om jobsamtaler, der er holdt med jobcenteret eller
arbejdsløshedskassen som led i det hidtil gældende
a-kasseforsøg, skal medregnes.
Det
foreslås i stk. 2, 1. pkt., at lovens § 1, nr. 7-12,
18-29, 34-36 og 39, og § 18 b, stk. 1, i lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. som
affattet ved dennes lovs § 2, nr. 4, og § 3, nr. 2, ikke
finder anvendelse for medlemmer af en arbejdsløshedskasse,
som før lovens ikrafttræden har været
indplaceret i en dagpengeperiode efter § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som ved lovens
ikrafttræden har været ledige i mindre end 3
måneder, jf. § 9 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og som er ledige ved lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 3.
Den
foreslåede ordning indebærer, at forslaget til reglerne
om cv-oplysninger, kontaktforløbet m.v., »Min
Plan«, mindre intensiv indsats, indstilling og afslag
på tilbud samt klage over arbejdsløshedskassens
afgørelser i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
ikke finder anvendelse for dagpengemodtagere, som er indplaceret i
en dagpengeperiode før lovens ikrafttræden, som har
været ledige i mindre end 3 måneder ved lovens
ikrafttræden, og som er ledige ved lovens ikrafttræden.
Det gælder dagpengemodtagere, der er helt eller delvis ledige
ved lovens ikrafttræden.
Tilsvarende
finder forslaget til reglerne om, at arbejdsløshedskasserne
varetager ansvaret for kontaktforløbet i de første 3
måneder i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. og forslaget til reglerne om, at
det er en betingelse for at være til rådighed, at
medlemmet kan og vil deltage i jobsamtaler med
arbejdsløshedskassen som led i kontaktforløbet, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. ikke anvendelse for disse
dagpengemodtagere.
Det
følger modsætningsvist af bestemmelsen, at lovens
regler om kontaktforløb m.v. finder anvendelse for medlemmer
af en arbejdsløshedskasse, som er indplaceret i en
dagpengeperiode efter § 55 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. før lovens
ikrafttræden, som har været ledige i mindre end 3
måneder ved lovens ikrafttræden, jf. § 9 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis de ikke er ledige ved
lovens ikrafttræden. Det betyder, at når disse
dagpengemodtagere efter den 1. januar 2024 igen bliver ledige, vil
arbejdsløshedskasserne således have ansvaret for
kontaktforløbet for disse dagpengemodtagere i den resterende
del af de første 3 måneder af dagpengemodtagerens
ledighed.
Det
foreslås i 2. pkt., at de hidtil gældende regler finder
anvendelse for personer omfattet af bestemmelsen.
Forslaget
indebærer, at de hidtil gældende regler om
kontaktforløbet m.v. i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats finder anvendelse for disse
dagpengemodtagere.
Baggrunden for
bestemmelsen er, at disse dagpengemodtagere forud for lovens
ikrafttræden er påbegyndt et kontaktforløb i
jobcenteret og med forslaget skal fortsætte deres
kontaktforløb i jobcenteret i de første 3
måneder, jf. dog nedenfor om forslaget til stk. 3, for
dagpengemodtagere, der forud for lovens ikrafttræden har haft
et kontaktforløb i deres arbejdsløshedskasse som
følge af reglerne om forsøg med mere ansvar til
arbejdsløshedskasser (a-kasseforsøget).
Jobcenteret
skal således have ansvaret for kontaktforløbet for
disse dagpengemodtagere i de første 3 måneder af deres
ledighedsforløb. Forslaget betyder, at dagpengemodtagere vil
opleve et mere sammenhængende kontaktforløb med
færre skift mellem aktører i de første 3
måneder.
Det
foreslås i stk. 3, at stk. 2 ikke finder anvendelse for
personer, som var omfattet af reglerne om forsøg efter den
hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Den
foreslåede ordning indebærer, at stk. 2 ikke finder
anvendelse for dagpengemodtagere, som var omfattet af forsøg
med mere ansvar til arbejdsløshedskasser med hjemmel i den
hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Arbejdsløshedskasserne har
således fortsat ansvaret for kontaktforløbet for
dagpengemodtagere, som var omfattet af a-kasseforsøget i de
første 3 måneder af dagpengemodtagerens ledighed efter
lovens ikrafttræden den 1. januar 2024.
Forslaget
betyder, at en dagpengemodtager, som er påbegyndt et
kontaktforløb i en arbejdsløshedskasse som led i
a-kasseforsøget, fortsætter sit kontaktforløbe
i de første 3 måneder i arbejdsløshedskassen
efter de foreslåede regler i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Efter de første 3
måneders ledighed varetager jobcentrene
kontaktforløbet for dagpengemodtagere.
Det
foreslås i stk. 4, at for personer omfattet af § 6, nr.
1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor
arbejdsløshedskassen efter § 31, stk. 1, 1. pkt., som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 18, skal holde tre
individuelle jobsamtaler, medregnes jobsamtaler, som inden lovens
ikrafttræden er holdt med jobcenteret, eller som er holdt af
arbejdsløshedskassen som led i forsøg efter den
hidtil gældende § 193 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Forslaget
indebærer, at for de dagpengemodtagere, som
arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet for og
dermed skal holde tre individuelle jobsamtaler med i de
første 3 måneder, kan jobsamtaler, som er holdt med
jobcenteret inden lovens ikrafttræden, medregnes. Endvidere
kan de jobsamtaler, som en arbejdsløshedskasse har holdt som
led i a-kasseforsøget inden lovens ikrafttræden,
medregnes. Det omfatter også fælles jobsamtaler i
forsøget.
Økonomiske
bemærkninger
Ændringsforslaget vedrørende overgangsreglerne
skønnes at medføre kommunale merudgifter i 2024
på 12,6 mio. kr. set i forhold til den forudsatte
økonomi i lovforslaget som fremsat.
Det er
forudsat, at overgangsreglerne medfører, at antallet af
samtaler, som flyttes fra kommunerne til a-kassen i det
første år, reduceres med ca. 9 pct.
De samlede
skønnede offentlige mindreudgifter for 2024 inklusive
ændringsforslaget svarer til 160,2 mio. kr. før skat
og tilbageløb og 160,0 mio. kr. efter skat og
tilbageløb. Alle beløb er i 2023-pl.
De
økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale
parter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023
og var til 1. behandling den 9. maj 2023. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 28. februar 2023 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 73. Den 3. maj 2023
sendte beskæftigelsesministeren en ligestillingsvurdering af
lovforslaget og den 4. maj 2023 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Leif Lahn
Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver
Jensen (S) Eva Kjer Hansen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Hans Andersen
(V) Anni Matthiesen (V) Jeppe Søe (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |