Skriftlig fremsættelse (3. maj
2023)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
(Øget ansvar til arbejdsløshedskasser for
kontaktforløbet i de første 3 måneder, et
forenklet kontaktforløb m.v., permanentgørelse af
forsøg om jobrettet indsats til unge, forenkling af krav til
vejledning m.v.)
(Lovforslag nr. L 129)
Lovforslaget
udmønter dele af Anden delaftale om
nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, der blev
indgået mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti den 24. juni 2022.
Aftalen er gennem besparelser på i alt 1,1 mia. kr., led i
finansieringen af Aftale om ny ret til tidlig
pension.
Aftalen og
lovforslaget indebærer flere ting.
For det
første får a-kasserne ansvaret for
kontaktforløbet i beskæftigelsesindsatsen i de
første tre måneder af en dagpengemodtagers
ledighed.
For det andet
skal a-kasserne bistå egne medlemmer med at finde job, og
a-kasserne kan bistå private og offentlige arbejdsgivere med
rekruttering, herunder jobformidling af egne ledige medlemmer. Det
forventes, at a-kasserne samarbejder med andre a-kasser om konkrete
rekrutteringer til virksomheder. I de tilfælde kan a-kassen
efter aftale med de andre a-kasser formidle relevante ledige
medlemmer fra disse a-kasser og a-kassen kan ligeledes få
adgang til formidlingsrelevante oplysninger om de a-kassers
medlemmer, som indgår i aftalen, herunder cv-oplysninger,
kontaktoplysninger og oplysninger om medlemmets personnummer.
For det tredje
tilrettelægger og gennemfører a-kassen inden for de
første tre måneder af ledighedsforløbet
kontaktforløbet for dagpengemodtagere. Det er i form af
individuelle jobsamtaler under hensyn til personens ønsker
og forudsætninger og arbejdsmarkedets behov. A-kassen holder
mindst tre individuelle jobsamtaler med dagpengemodtagere inden for
de første tre måneders ledighed. Herefter og senest
inden personen har været ledig i seks måneder, holder
jobcenteret mindst tre individuelle jobsamtaler med personen.
Forslaget indebærer en reduktion i antallet af obligatoriske
samtaler for dagpengemodtagere således, at antallet af
obligatoriske samtaler reduceres fra 9 til 6 i de første 6
måneders ledighed.
Samtidig
forenkles de forskellige samtaletyper for dagpengemodtagere,
så der fremover kun vil være én obligatorisk
samtaletype i form af jobsamtaler. Det betyder, at for
dagpengemodtagere vil cv-samtalen med a-kassen og de fælles
jobsamtaler inden for de første seks måneders ledighed
blive afskaffet. Derudover vil de to obligatoriske
rådighedssamtaler med a-kassen blive afskaffet.
Dagpengemodtageren vælger, om a-kassen skal deltage i den
første jobsamtale med jobcenteret. Forslaget vil
understøtte, at der kan ske en god overdragelse fra a-kassen
til jobcenteret.
For det fjerde
skal a-kassen senest 2 uger efter personens tilmelding som
jobsøgende visitere dagpengemodtagere, som er under 25
år, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og
som ikke har forsørgerpligt overfor hjemmeboende børn
(dagpengemodtagere, som potentielt er i målgruppen for et
uddannelsespålæg), til et kontaktforløb i
jobcenteret.
Herudover skal
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udvikle relevante
målinger af a-kassernes indsats. Styrelsen følger
på den baggrund op på, om a-kasserne lever op til
kravene til den del af indsatsen, som de overtager.
Tilrettelæggelsen af tilsynet bliver fastsat på
bekendtgørelsesniveau.
Der skal
også ske en øget borgerinddragelse og forenkling af
kommunikationen mellem jobcentre og a-kasser om dagpengemodtageres
rådighed. Det vil understøtte et mere smidigt
samarbejde mellem jobcentre og a-kasser.
Endvidere
lempes uddannelsespålægget, så kommunerne
får mulighed for at fravige uddannelsespålægget
og i stedet give en jobrettet indsats til aktivitetsparate og
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der ikke er
motiveret for uddannelse. Dermed permanentgøres det
forsøg, der blev igangsat med Trepartsaftale om mangel på
arbejdskraft af oktober 2021.
Endelig
forenkles særreglerne om vejledning om rådighed og
sanktioner, som fremgår af lov om aktiv socialpolitik.
Vejledningen skal ske skriftligt, men der stilles ikke yderligere
formelle krav til vejledningen.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.