Skriftlig fremsættelse (15. marts
2023)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede og barselsloven
(Udmøntning af Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisations aftale om principper for
justering af Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede m.v.)
(Lovforslag nr. L 60)
Lovforslaget giver Arbejdsmarkedets Fond
for Udstationerede (AFU) en udvidet mulighed for at inddrive
fagretlig bod fra sager om overenskomstbrud mod udstationerende
virksomheder på vegne af faglige organisationer. Denne del af
lovforslaget udmønter Aftale om
principper for justering af Arbejdsmarkedets Fond for
Udstationerede, som blev indgået mellem Dansk
Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation
(FH) i forbindelse med overenskomstforhandlingerne på det
private arbejdsmarked i 2020. Forslaget understøtter
effekten af fagretlig bod og styrker samtidig inddrivelse af
lønmodtagernes løntilgodehavender som fastslået
fagretligt. Således bidrager forslaget til
håndhævelsen af kollektive overenskomster i relation
til udstationeringsområdet, og til at fagretlige
afgørelser kan fuldbyrdes over for udstationerende
arbejdsgivere.
Lovforslaget sikrer desuden en særlig
tavshedspligt ved, at oplysninger om lønmodtagerens
identitet som altovervejende hovedregel ikke uden
lønmodtagerens udtrykkelige samtykke bliver videregivet til
arbejdsgiveren i forbindelse med fondens behandling af et
løntilgodehavende m.v. Formålet hermed er at
afskære en eventuel risiko for, at lønmodtageren
udsættes for repressalier fra arbejdsgiveren. For at kunne
tage højde for særlige situationer, fx hvor oplysning
om lønmodtagers identitet er nødvendig for at
arbejdsgiveren kan undgå at betale et
løntilgodehavende to gange foreslås det, at
beskæftigelsesministeren efter inddragelse af
arbejdsmarkedets parter kan fastsætte regler om, at fonden i
nærmere angivne situationer kan videregive oplysninger om
lønmodtagerens identitet til arbejdsgiveren, selvom
lønmodtageren ikke har givet samtykke hertil.
Endvidere indfører lovforslaget en
ordning med obligatorisk remonstration (genvurdering) af AFU's
afgørelser. Forslaget medfører en effektiv proces ved
klager over fondens afgørelser og medvirker til at skabe en
mere smidig proces ud fra et teknisk og administrativt
synspunkt.
Barselsloven blev sidst ændret ved
lov nr. 343 af 22. marts 2022. Her blev lønmodtageres frist
for at underrette arbejdsgiver om afholdelsen af orlov efter
fødslen eller modtagelsen af barnet ændret fra 8 uger
til 6 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Denne ændring af varslingsfristen
blev ved ikke fejl ikke gennemført i barselslovens §
16, stk. 1, for varsling af udskydelsen af orlov efter § 11.
Det rettes der op på med dette lovforslag. Med
ændringen ensrettes lønmodtageres varslingsfrister
således over for arbejdsgiver.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.