Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 18. april 2024
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 31
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, DD og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne er stærke modstandere
af EU-direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering,
som med lovforslaget gennemføres i dansk lov. DD mener, at
direktivet er et godt eksempel på endnu mere bureaukrati fra
EU's side. Lovforslaget tager ikke højde for, at
rapporteringskravene også vil ramme større
virksomheders underleverandører, fordi større
virksomheder vil have et overblik over udledninger af f.eks.
CO2 i hele deres
værdikæde. Mange små og mellemstore virksomheder
kan slet ikke håndtere de nye rapporteringskrav, som de med
stor sandsynlighed vil opleve som en stor og omkostningstung
byrde.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af EL
og ALT):
1) I
den under nr. 22 foreslåede
affattelse af § 99 a ændres
i stk. 7, 2. pkt., »stk.
11« til: »stk. 12«.
[Lovteknisk konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 2 og 3]
2) I
den under nr. 22 foreslåede
affattelse af § 99 a udgår
stk. 11.
Stk. 12 bliver herefter stk. 11.
[Lovteknisk ændring]
3) I
den under nr. 22 foreslåede
affattelse af § 99 a
indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
En dattervirksomhed, hvis modervirksomhed har hjemsted uden for
EU/EØS, er, jf. stk. 7, 2. pkt., indtil den 6. januar 2030
undtaget fra pligten i stk. 1, hvis dattervirksomheden og dens
dattervirksomheder er omfattet af en konsolideret
bæredygtighedsrapportering, som er udarbejdet af en anden
dattervirksomhed inden for EU/EØS, og som opfylder
betingelserne i 3. pkt. En bæredygtighedsrapportering efter
1. pkt. kan indeholde oplysninger efter artikel 8 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fastlæggelse af en ramme til fremme af bæredygtige
investeringer og skal da omfatte de aktiviteter, der udføres
af alle modervirksomhedens dattervirksomheder inden for
EU/EØS, som er omfattet af forordningen. En
bæredygtighedsrapportering efter 1. pkt. skal
1) omfatte alle
modervirksomhedens dattervirksomheder i EU/EØS, der har
pligt til at udarbejde en bæredygtighedsrapportering efter
stk. 1-6 eller tilsvarende national regulering i det
pågældende EU-/EØS-land,
2) være
udarbejdet i overensstemmelse med stk. 1-6, jf. stk. 10, eller
tilsvarende national regulering i det pågældende
EU-/EØS-land,
3) være
udarbejdet af en anden koncernforbundet dattervirksomhed inden for
EU/EØS, som er en af modervirksomhedens dattervirksomheder
inden for EU/EØS, der i mindst 1 af de foregående 5
regnskabsår på et konsolideret grundlag havde den
største omsætning inden for EU/EØS, og
4)
offentliggøres i overensstemmelse med § 138 eller
tilsvarende national regulering i det pågældende
EU-/EØS-land.«
[Lovteknisk ændring og
sproglig præcisering]
4) Nr.
23 udgår.
[Lovteknisk konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 10]
5)
Efter nr. 26 indsættes:
»01. I §
107 d, stk. 2, ændres »stk. 4 og 5« til:
»stk. 4 og 6«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i lovforslagets
§ 1, nr. 28]
6) Nr.
34 affattes således:
»34. § 128, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
§§ 76 a, 77, 99, 99 a, 99 d, 100 og 101 finder
tilsvarende anvendelse. Oplysninger efter § 99, stk. 1, nr. 7,
kan dog undlades. For koncerner i regnskabsklasse D finder §
99 a kun anvendelse, hvis koncernen opfylder
størrelsesgrænserne for store virksomheder, jf. §
7, stk. 2, nr. 3.««
[Indholdsmæssig ændring
og korrekturrettelse]
7) I
den under nr. 37 foreslåede
ændring af § 128, stk. 3,
der bliver stk. 5, ændres »den konsoliderede
bæredygtighedsrapportering« til: »koncernens
ledelsesberetning«.
[Indholdsmæssig
ændring]
8) Nr.
45 affattes således:
»45. § 161 a, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen påser, at årsrapporter og
delårsrapporter aflagt af virksomheder omfattet af
regnskabsklasse D, som har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU-/EØS-land, overholder
følgende:
1) Denne
lov.
2) Reglerne i de
internationale regnskabsstandarder, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om anvendelse af internationale
regnskabsstandarder.
3) Rådets
forordning nr. 2020/852/EU af 18. juni 2020 om fastlæggelse
af en ramme til fremme af bæredygtige investeringer og om
ændring af forordning (EU) 2019/2088.
4) Kommissionens
delegerede forordning (EU) 2019/815 af 17. december 2018 om
supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/109/EF, for så vidt angår reguleringsmæssige
tekniske standarder til præcisering af et fælles
elektronisk rapporteringsformat.
5) Regler
udstedt i medfør af loven og forordningerne i nr.
1-4.««
[Lovteknisk rettelse]
9)
Efter nr. 49 indsættes:
»02. § 169 a affattes således:
»§ 169 a. § 99 a,
stk. 12, ophæves den 6. januar 2030.««
[Lovteknisk rettelse]
10)
Efter nr. 49 indsættes:
»03. § 169 b affattes således:
»§ 169 b. § 99 a,
stk. 7, ophæves den 6. januar 2030, og i stedet
indsættes:
»Stk. 7.
En dattervirksomhed, som indgår i en koncern, kan undlade at
medtage oplysninger efter stk. 1-6 i sin ledelsesberetning, hvis
modervirksomheden opfylder oplysningskravene efter stk. 1-6 i sin
konsoliderede ledelsesberetning for den samlede koncern. Er en
dattervirksomheds modervirksomhed etableret i et land uden for
EU/EØS, kan dattervirksomheden undlade at medtage
oplysningerne efter stk. 1-6 i sin ledelsesberetning, hvis
modervirksomheden medtager oplysningerne i sin konsoliderede
bæredygtighedsrapportering, jf. dog stk. 9, og hvis
bæredygtighedsrapporteringen er udarbejdet i overensstemmelse
med de i stk. 6 nævnte standarder eller på en
måde, der er vurderet at være ligeværdig med
standarderne for
bæredygtighedsrapportering.«««
[Lovteknisk rettelse]
Til § 2
11) I
de under nr. 3 foreslåede § 1 a, stk. 1, nr. 4-6, ændres
»jf. lovens« til: »jf. samme lovs«.
[Sproglig præcisering]
12) Nr.
26 affattes således:
»26. § 31, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Revisionsudvalgets opgaver skal i det mindste bestå af
følgende:
1) At underrette
det samlede øverste ledelsesorgan om resultatet af den
lovpligtige revision og i givet fald erklæringsopgaven om
bæredygtighedsrapportering og forklare, hvordan den
lovpligtige revision og erklæringsopgaven om
bæredygtighedsrapportering bidrog til henholdsvis
regnskabsaflæggelsens og bæredygtighedsrapporteringens
integritet, og hvad revisionsudvalgets rolle var i den proces.
2) At
overvåge proceduren for regnskabsaflæggelse og i givet
fald bæredygtighedsrapportering, herunder den i lovgivningen
fastsatte elektroniske rapporteringsprocedure, og den procedure,
som virksomheden har udført for at identificere de
rapporterede oplysninger i overensstemmelse med gældende
standarder for bæredygtighedsrapportering, og fremsætte
henstillinger eller forslag til at sikre deres integritet.
3) At
overvåge, om virksomhedens interne kvalitetskontrol- og
risikostyringssystemer og i givet fald dens interne revision
fungerer effektivt med hensyn til regnskabsaflæggelsen og i
givet fald bæredygtighedsrapporteringen i virksomheden,
herunder den elektroniske rapporteringsprocedure, der er fastsat i
loven, uden at krænke dens uafhængighed.
4) At
overvåge den lovpligtige revision af årsregnskabet m.v.
og i givet fald erklæringsopgaven om
bæredygtighedsrapportering og navnlig udførelsen
heraf, idet der tages hensyn til resultatet af den seneste
kvalitetskontrol af revisionsvirksomheden.
5) At
kontrollere og overvåge den eller de valgte revisorers eller
revisionsvirksomheders uafhængighed i overensstemmelse med
§§ 24-24 c samt artikel 6 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af 16. april 2014 om
specifikke krav til revision af virksomheder af interesse for
offentligheden og godkende den eller de valgte revisorers levering
af andre ydelser end revision, jf. artikel 5 i forordningen.
6) At være
ansvarlig for proceduren for udvælgelse og indstilling af
revisor til valg i overensstemmelse med artikel 16 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 537/2014 af
16. april 2014 om specifikke krav til revision af virksomheder af
interesse for offentligheden, jf. dog stk. 4.««
[Lovteknisk rettelse]
Til § 10
13) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
146, stk. 2, nr. 2, ændres »tide og« til:
»tide,«, og efter nr. 2 indsættes som nyt
nummer:
»3) hvis
årsrapporten skal indeholde en
bæredygtighedsrapportering, kan forsynes med en
erklæring om bæredygtighedsrapportering, så
årsrapporten kan godkendes i tide, og«.
Nr. 3 bliver herefter nr.
4.««
[Sproglig korrektion]
14)
Efter nr. 15 indsættes:
»01. I §
289 ændres »§ 156, stk. 3,« til:
»§ 156, stk. 4,«.«
[Lovteknisk konsekvensændring
som følge af den foreslåede ændring i
lovforslagets § 10, nr. 9]
Til § 11
15) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
181, stk. 2, nr. 2, ændres »tide og« til:
»tide,«, og efter nr. 2 indsættes som nyt
nummer:
»3) hvis
årsrapporten skal indeholde en
bæredygtighedsrapportering, kan forsynes med en
erklæring om bæredygtighedsrapportering, så
årsrapporten kan godkendes i tide, og«.
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.«
[Sproglig korrektion]
16)
Efter nr. 15 indsættes:
»01. I §
322 ændres »§ 189, stk. 3,« til:
»§ 189, stk. 4,«.«
[Lovteknisk konsekvensændring
som følge af den foreslåede ændring i
lovforslagets § 11, nr. 9]
Ny paragraf
17)
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 01
I konkursloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1600 af 25. december 2022, som ændret ved § 9 i lov
nr. 1553 af 12. december 2023, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2 a, nr. 1, litra a, og nr. 5, litra a, ændres »156 mio.
kr.« til: »195 mio. kr.«, og i § 2 a, nr. 1, litra b, og nr. 5, litra b, ændres »313 mio.
kr.« til: »391 mio. kr.««
[Ændringen skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3]
Til § 12
18) Stk.
3 udgår.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
[Lovteknisk konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 10]
19) I
stk. 5, der bliver stk. 4,
indsættes efter »årsregnskabslovens § 138,
stk. 8«: », jf. denne lovs § 1, nr. 43«.
[Lovteknisk rettelse]
20) Stk.
6, der bliver stk. 5, udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 5.
Regler fastsat i medfør af § 195, stk. 3, i lov om
finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5.
december 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af §
195, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, jf. denne lovs §
7, nr. 8.
Stk. 6. Regler
fastsat i medfør af § 156, stk. 3, i lov nr. 1155 af 8.
juni 2021 om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og
-aktiviteter forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af §
156, stk. 4, i lov om fondsmæglerselskaber og
investeringsservice og -aktiviteter, jf. denne lovs § 10, nr.
9.
Stk. 7. Regler
fastsat i medfør af § 189, stk. 3, i lov nr. 718 af 13.
juni 2023 om forsikringsvirksomhed i tværgående
pensionskasser, livsforsikringsselskaber og
skadesforsikringsselskaber m.v. forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af § 189, stk. 4, i lov om forsikringsvirksomhed
i tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber
og skadesforsikringsselskaber m.v., jf. denne lovs § 11, nr.
9.«
[Lovteknisk begrundet opdeling af
stk. 6]
21) Stk.
7 udgår.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens
af ændringsforslag nr. 9]
Til § 13
22) Stk. 4, 1.
pkt., affattes således:
»For store virksomheder, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 3, der er i
regnskabsklasse C, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1,
nr. 3, har årsregnskabslovens § 99, stk. 2, jf. denne
lovs § 1, nr. 20, og årsregnskabslovens § 99 a som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 22, virkning for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2025 eller
senere.«
[Lovteknisk rettelse og
præcisering]
23) I
stk. 4, 2. pkt., indsættes efter
»regnskabsklasse D,«: »jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4,«.
[Lovteknisk præcisering]
24) Stk. 5, 1.
pkt., affattes således:
»For små og mellemstore virksomheder,
jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, jf.
denne lovs § 1, nr. 2 og 3, der er i regnskabsklasse D, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 4, har
årsregnskabslovens § 99, stk. 2, jf. denne lovs §
1, nr. 20, og årsregnskabslovens § 99 a som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 22, virkning for regnskabsår, der
begynder den 1. januar 2026 eller senere.«
[Lovteknisk rettelse og
præcisering]
25) I
stk. 6 ændres »stk. 4, 2.
pkt.« til: »stk. 4, 3. pkt.«
[Lovteknisk præcisering]
26) Stk. 9, 1.
pkt., affattes således:
»En virksomhed, hvis ledelsesberetning skal
indeholde oplysninger om virksomhedens værdikæde efter
årsregnskabslovens § 99 a, stk. 4, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 22, skal, i tilfælde af at ikke alle
de fornødne oplysninger om værdikæden
foreligger, redegøre for de bestræbelser, den
gør sig for at fremskaffe de fornødne oplysninger om
værdikæden, for grundene til, at ikke alle de
fornødne oplysninger er blevet fremskaffet, og for sine
planer for fremskaffelse af de fornødne oplysninger i
fremtiden.«
[Lovteknisk rettelse]
27) I
stk. 10, 1. pkt., ændres
»årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 1 og
2,« til: »årsregnskabslovens § 7, stk. 2,
nr. 1 og 2, jf. denne lovs § 1, nr. 2 og 3,«.
[Lovteknisk præcisering]
28)
Som stk. 11 indsættes:
»Stk. 11.
§ 01 finder ikke anvendelse på rekonstruktionsbehandling
indledt før lovens ikrafttræden. For sådanne
behandlinger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 17]
Til § 14
29) I
stk. 1 ændres »jf. §
2, nr. 13« til: »jf. denne lovs § 2, nr.
13«.
[Lovteknisk rettelse]
30) I
stk. 2 ændres
»selskabsloven i § 149 a, stk. 1, i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder § 11, stk. 2, eller i lov om
erhvervsdrivende fonde § 75 a« til: »§ 149 a,
stk. 1, i selskabsloven som affattet ved denne lovs § 3, nr.
5, § 11, stk. 2, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder,
jf. denne lovs § 4, nr. 4, eller § 75 a i lov om
erhvervsdrivende fonde som affattet ved denne lovs § 5, nr.
4«.
[Lovteknisk rettelse]
31) I
stk. 3 ændres »som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 13« til: »jf. denne lovs
§ 2, nr. 13«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en lovteknisk konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 2 og 3, hvorefter det foreslås, at
nummeringen af henholdvis stk. 11 og 12 i § 99 a ombyttes.
Den
foreslåede ændring medfører, at § 99 a,
stk. 7, 2. pkt., som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 3
fortsat henviser til den korrekte bestemmelse.
Til nr. 2
Den
foreslåede ophævelse af § 99 a, stk. 11, er en
lovteknisk ændring med henblik på ombytning af stk. 11
og 12. Med det foreslåede sker der automatisk oprykning af
§ 99 a, stk. 12, som herefter bliver til stk. 11.
Til nr. 3
Den
foreslåede indsættelse af nyt stk. 12 i § 99 a er
såvel en lovteknisk og sproglig ændring.
Det
foreslås i § 99 a efter stk. 12, der bliver stk. 11, at
indsætte et nyt stk. 12.
Det
foreslåede stk. 12 affattes med samme ordlyd som det
fremsatte lovforslags stk. 11, dog med en sproglig ændring i
bestemmelsens 3. pkt.
Den sproglige
ændring sammenlignet med lovforslagets § 99 a, stk. 11,
nr. 3, indebærer, at »som er den af modervirksomhedens
dattervirksomheder inden for EU/EØS, der i mindst 1 af de
foregående 5 regnskabsår på et konsolideret
grundlag havde den største omsætning inden for
EU/EØS« i nærværende forslag til stk. 12,
3. pkt., er ændret til »som er en af modervirksomhedens
dattervirksomheder inden for EU/EØS, der havde den
største omsætning i EU/EØS i mindst 1 af de
foregående 5 regnskabsår på et konsolideret
grundlag«.
Med den
foreslåede sproglige ændring vil lovteksten være
i overensstemmelse med den anvendte tekst i
bæredygtighedsdirektivet. Den sproglige ændring er en
præcisering uden indholdsmæssig betydning for
lovforslaget.
I
øvrigt har forslaget til formål at ombytte
nummereringen af lovforslagets § 99 a, stk. 11, og § 99,
stk. 12. Dette er begrundet i, at lovforslagets stk. 11, som bliver
stk. 12., ophæves den 6. januar 2030, jf.
ændringsforslaget til § 1, nr. 9. Ombytningen
medfører, at bestemmelsen, som er behæftet med et
ophævelsestidspunkt, placeres som det sidste stykke i §
99 a. Således sikres det, at bestemmelsens ophævelse
den 6. januar 2030 ikke medfører automatisk oprykning af
efterfølgende stykker i § 99 a.
Den
foreslåede ændring er således en lovteknisk
ændring for at undgå fremtidig regelforvirring og
konsekvensrettelser i loven.
Til nr. 4
Der er tale om
en lovteknisk konsekvensændring, som følge af at
bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 23, er affattet i
ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 5
Der er tale om
en konsekvensrettelse af § 107 d, stk. 2. Den foreslåede
ændring vedrører henvisningen til stk. 4 og 5 i §
107 d, stk. 2. Da der i ændringsforslaget indsættes et
nyt stk. 5, hvilket dermed ændrer det eksisterende stk. 5 til
stk. 6, vil henvisningen i § 107 d, stk. 2, dermed
ændres fra stk. 5 til stk. 6.
Til nr. 6
Efter det
gældende § 128, stk. 1, i årsregnskabsloven skal
koncernens ledelsesberetning oplyse om koncernen, som om
koncernvirksomhederne tilsammen var én virksomhed. I stedet
for oplysninger om den enkelte virksomheds beløb vises de
konsoliderede virksomheders beløb tilsammen konsolideret
efter de samme metoder, som gælder for koncernregnskabet.
Det
følger af den gældende § 128, stk. 2, at
§§ 76 a, 77, 99-99 a, 99 d, 100 og 101 finder tilsvarende
anvendelse, hvor oplysninger efter § 99, stk. 1, nr. 9, dog
kan undlades. Koncernens ledelsesberetning skal således
opfylde kravene i disse bestemmelser.
Ændringsforslaget er både en indholdsmæssig
ændring og en korrekturrettelse.
Den
foreslåede korrekturrettelse i stk. 2, 1. pkt., vil ikke
ændre det materielle indhold af § 128, stk. 2, 1.
pkt.
Derudover er
der er tale om en indholdsmæssig ændring af § 128,
stk. 2, med indsættelsen af et nyt 3. pkt., hvorefter §
99 a kun finder anvendelse for koncerner i regnskabsklasse D, hvis
koncernen opfylder størrelsesgrænserne for store
virksomheder, jf. § 7, stk. 2, nr. 3.
Det
foreslåede præciserer i overensstemmelse med
bæredygtighedsdirektivets artikel 29 a, at det kun er store
koncerner, der er omfattet af kravet om
bæredygtighedsrapportering, jf. § 99 a.
Det
foreslåede vil tydeliggøre, at
bæredygtighedsdirektivet alene kræver, at der
udarbejdes en konsolideret bæredygtighedsrapportering, hvis
en koncern i regnskabsklasse D kategoriseres som stor, jf. §
7, stk. 2, nr. 3. Dette vil være en undtagelse til
årsregnskabslovens udgangspunkt i § 102, stk. 6,
hvorefter en virksomhed, der er omfattet af regnskabsklasse D
uanset virksomhedens egen størrelse skal følge
årsregnskabslovens regler for store virksomheder.
Børsnoterede små og mellemstore virksomheder, der er
modervirksomhed i en ikkestor koncern, vil kunne begrænse
deres bæredygtighedsrapportering i overensstemmelse med de
kommende standarder for bæredygtighedsrapportering for
små og mellemstore virksomheder, som fastsættes i
medfør af bæredygtighedsdirektivets artikel 29 c.
Til nr. 7
Der er tale om
en indholdsmæssig ændring. Den foreslåede
ændring præciserer, at der her er tale om koncernens
ledelsesberetning i overensstemmelse med bestemmelserne i
§§ 107, 107 b og 107 d.
Til nr. 8
Den
foreslåede ændring er af ren lovteknisk karakter og
uden betydning for lovforslagets indhold. Det foreslås at
nyaffatte årsregnskabslovens § 161 a, stk. 2, for at der
ikke i den omløbende tekst er indsat nummerering og af
hensyn til læsevenligheden. Der er derudover indsat
»følgende« foran nummereringen.
Til nr. 9
Der er tale om
en lovteknisk rettelse. Ændringsforslaget indebærer, at
ophævelsesbestemmelsen affattes i årsregnskabslovens
§ 169 a og ikke i lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser i § 12.
Ændringsforslaget vil medføre en lovteknisk
konsekvensændring af lovforslagets § 12, stk. 7, jf.
ændringsforslag nr. 21. Ændringsforslaget har ikke
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 10
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Det foreslås, at lovforslagets
§ 1, nr. 23, og ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 12, stk. 3 sammenslås og affattes i
årsregnskabslovens § 169 b, således at § 99
a, stk. 7, ophæves den 6. januar 2030 og samtidig erstattes
af et nyt § 99, stk. 7.
Ændringen indebærer, at ophævelsen indarbejdes i
årsregnskabsloven og ikke i lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser. Forslaget vil medføre
lovtekniske konsekvensændringer af lovforslagets § 1,
nr. 23, og § 12, stk. 3, jf. ændringsforslag nr. 4 og 18
Ændringen har ikke indholdsmæssig betydning.
Til nr. 11
Der er tale om
en sproglig præcisering. Med den foreslåede
ændring præciseres det, at der henvises til
bestemmelser i årsregnskabsloven.
Til nr. 12
Der er tale om
en lovteknisk rettelse. Den foreslåede affattelse af
bestemmelsen indebærer alene en ændring i nummereringen
af revisionsudvalgets opgaver, så alle numre indledes med
stort og afsluttes med punktum.
Til nr. 13
Der er tale om
en sproglig korrektion, som skal bringe det foreslåede i
overensstemmelse med den grammatiske opbygning af den
gældende § 146, stk. 2.
Til nr. 14
Der er tale om
en konsekvensændring. Med lovforslagets § 10, nr. 9,
foreslås det at indsætte et nyt stk. 2 i § 156, i
lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og
-aktiviteter, hvorefter stk. 3 bliver til stk. 4. Dette
medfører, at henvisninger til § 156, stk. 3, skal
konsekvensrettes.
Det
foreslås derfor at rette henvisningen i § 289, i lov om
fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter,
så henvisningen til § 156, stk. 3 bliver til stk. 4.
Til nr. 15
Der er tale om en sproglig korrektion, som
skal bringe det foreslåede i overensstemmelse med den
grammatiske opbygning af den gældende § 181, stk. 2.
Til nr. 16
Der er tale om
en konsekvensændring. Med lovforslagets § 11, nr. 9,
foreslås det at indsætte et nyt stk. 2 i § 189, i
lov om forsikringsvirksomhed, hvorefter stk. 3 bliver til stk. 4.
Dette medfører, at henvisninger til § 189, stk. 3, skal
konsekvensrettes.
Det
foreslås derfor at rette henvisningen i § 322 i lov om
forsikringsvirksomhed, så henvisningen til § 189, stk.
3, bliver til stk. 4.
Til nr. 17
Det er fastsat
i konkurslovens § 2 a, nr. 1-5, hvad der i loven forstås
ved SMV.
Efter
konkurslovens § 2 a, nr. 1, forstås ved SMV virksomheder
omfattet af regnskabsklasse A, jf. årsregnskabslovens §
7, stk. 1, nr. 1, som på tidspunktet for
rekonstruktionsforslagets fremsættelse i 2 på hinanden
følgende regnskabsår ikke overskrider to af
følgende størrelser: a) En balancesum på 156
mio. kr., b) en nettoomsætning på 313 mio. kr. og c) et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af
regnskabsåret på 250.
Efter
konkurslovens § 2 a, nr. 5, forstås ved SMV virksomheder
omfattet af regnskabsklasse D, jf. årsregnskabslovens §
7, stk. 1, nr. 4, som på tidspunktet for
rekonstruktionsforslagets fremsættelse i 2 på hinanden
følgende regnskabsår ikke overskrider to af
følgende størrelser: a) en balancesum på 156
mio. kr., b) en nettoomsætning på 313 mio. kr. og c) et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af
regnskabsåret på 250.
Ifølge
bemærkningerne til konkurslovens § 2 a, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 181 som fremsat, side
45f, fremgår det af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2019/1023 af 20. juni 2019 om rammer for forebyggende
rekonstruktion, gældssanering og udelukkelse og om
foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for
rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om
ændring af direktiv (EU) 2017/1132 (rekonstruktions- og
insolvensdirektivet), EU-Tidende 2019, nr. L 172, side 18,
præambelbetragtning nr. 18, at medlemsstaterne ved
definitionen af SMV᾽er bør tage behørigt hensyn
til årsregnskabsdirektivet eller Kommissionens henstilling af
6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder og små og
mellemstore virksomheder, og at det er Konkursrådets
vurdering, at medlemsstaterne er overladt et vist skøn ved
definitionen af SMV'er i forhold til definitionerne af dette begreb
i årsregnskabsdirektivet og Kommissionens henstilling af 6.
maj 2003.
Af
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 181 som fremsat, side 46, fremgår
endvidere, at Konkursrådet finder, at en national definition
af begrebet SMV'er bør fastlægges på baggrund af
kriterier for størrelsen af virksomhedens balance,
omsætning og antal af ansatte. Konkursrådet har herved
lagt vægt på, at disse kriterier anvendes i såvel
årsregnskabsdirektivet som Kommissionens henstilling af 6.
maj 2003.
Konkursrådet finder, at det ud fra praktiske hensyn må
anses for mest hensigtsmæssigt at fastsætte
sådanne numeriske værdier vedrørende
virksomhedens balance, omsætning og antal af ansatte til
værdier, som svarer til de numeriske værdier i
årsregnskabslovens § 7, for så vidt angår
regnskabsklasse mellemstor C. Disse værdier svarer til
værdierne i årsregnskabsdirektivets artikel 3.
Konkursrådet finder, at disse numeriske værdier
også bør gælde i relation til selskaberne
omfattet af årsregnskabslovens regnskabsklasse A og D.
Som SMV'er
bør således anses virksomheder omfattet af
regnskabsklasse B og mellemstor C. Endvidere bør som SMV'er
anses de i regnskabsklasse A og D omhandlede selskaber, som
på tidspunktet for rekonstruktionsforslagets
fremsættelse i 2 på hinanden følgende
regnskabsår ikke overskrider to af følgende
størrelsesgrænser: en balancesum på 156 mio.
kr., en nettoomsætning på 313 mio. kr. og et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af
regnskabsåret på 250.
Herudover
følger det af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 181 som fremsat, side
46, at Justitsministeriet er enig i Konkursrådets
overvejelser, og at hvor lovens bestemmelser anvender betegnelsen
»SMV«, skal dette forstås i overensstemmelse med
Konkursrådets forslag. Justitsministeriet vurderede, at der
burde indsættes en egentlig definitionsbestemmelse i
konkursloven, hvor det defineres nærmere, hvad der
forstås ved begrebet SMV.
Begrebet SMV
skal forstås i overensstemmelse med definitionen af
virksomheder omfattet af regnskabsklasse A, jf.
årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr. 1, som på
tidspunktet for rekonstruktionsforslagets fremsættelse i 2
på hinanden følgende regnskabsår ikke
overskrider to af følgende størrelser: a) en
balancesum på 156 mio. kr., b) en nettoomsætning
på 313 mio. kr. og c) et gennemsnitligt antal
heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret
på 250, regnskabsklasse B, jf. årsregnskabslovens
§ 7, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 22, stk. 1, regnskabsklasse
C, jf. § 7, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 2, nr. 2, og
regnskabsklasse D, jf. § 7, stk. 1, nr. 4, som på
tidspunktet for rekonstruktionsforslagets fremsættelse i 2
på hinanden følgende regnskabsår ikke
overskrider to af følgende størrelser: a) en
balancesum på 156 mio. kr., b) en nettoomsætning
på 313 mio. kr. og c) et gennemsnitligt antal
heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret
på 250.
Det
foreslås med ændringsforslaget, at i konkurslovens
§ 2 a, nr. 1, litra a, og nr. 5, litra a, ændres
»156 mio. kr.« til »195 mio. kr.«, og i nr.
1, litra b, og nr. 5, litra b, ændres »313 mio.
kr.« til »391 mio. kr.«
Ændringen vil medføre, at i konkurslovens definition
af SMV'er forhøjes beløbsgrænsen for
balancesummen og nettoomsætningen for virksomheder omfattet
af regnskabsklasse A, jf. årsregnskabslovens § 7, stk.
1, nr. 1, og D, jf. årsregnskabslovens § 7, stk. 1, nr.
4.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3 (den foreslåede ændring
af årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr. 2), hvor
beløbsgrænsen for balancesummen og
nettoomsætningen forhøjes. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, at
ændringen af årsregnskabslovens § 7, stk. 2, nr.
2, skal ses i lyset af artikel 1, nr. 3, i Kommissionens delegerede
direktiv (EU) 2023/2775 af 17. oktober 2023 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU for
så vidt angår justeringer af
størrelseskriterierne for mikrovirksomheder, små,
mellemstore og store virksomheder eller koncerner, EU-Tidende, L af
21. december 2023, om forhøjelse af
størrelsesgrænser, der ændrer
regnskabsdirektivets artikel 3, stk. 3, litra a (balancesum) og b
(nettoomsætning).
Til nr. 18
Der er tale om
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
til indskrivning af ophævelsesbestemmelsen i
årsregnskabsloven § 169 b, jf. ændringsforslag nr.
10, hvorfor det foreslås, at lovforslagets § 12, stk. 3
udgår. Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 19
Der er tale om
en lovteknisk rettelse. Med den foreslåede ændring
præciseres det, at der henvises til det nye § 138, stk.
8, som følger af lovforslagets § 1, nr. 43.
Til nr. 20
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Med lovforslagets § 12, stk. 6,
foreslås det at indsætte en overgangsbestemmelse, hvor
regler i medfør af § 195, stk. 3, i lov om finansiel
virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december
2023, § 156, stk. 3, i lov om fondsmæglerselskaber og
investeringsservice og -aktiviteter, jf. lov nr. 1155 af 8. juni
2021 og § 189, stk. 3, i lov om forsikringsvirksomhed i
tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og
skadesforsikringsselskaber m.v., jf. lov nr. 718 af 13. juni 2023,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 195, stk. 4, i lov om
finansiel virksomhed, § 156, stk. 4, i lov om
fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter
og § 189, stk. 4, i lov om forsikringsvirksomhed i
tværgående pensionskasser, livsforsikringsselskaber og
skadesforsikringsselskaber m.v.
Formålet
med ændringen er at følge systematikken i resten af
ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at indholdet af
bestemmelsen fordeles på flere bestemmelser.
Det
foreslås derfor at opdele § 12, stk. 6, i tre stykker,
så hver finansiel særlov får sit eget stykke med
sin egen overgangsbestemmelse.
Til nr. 21
Der er tale om
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 9, der affatter § 169 a i årsregnskabsloven, hvorfor
det foreslås, at lovforslagets § 12, stk. 7,
udgår. Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 22
Ændringsforslaget er en lovteknisk præcisering og
rettelse.
Henvisningen
til § 99, stk. 3, er rettet til at være til § 99,
stk. 2, som er den korrekte henvisning. Det er desuden
præciseret, at der henvises til § 99, stk. 2, som
ændret ved lovforslagets § 1, nr. 20, og § 99 a som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 22.
Derudover er
der indsat en henvisning til definitionen af regnskabsklasse C i
årsregnskabsloven.
Til nr. 23
Ændringsforslaget er en lovteknisk præcisering. Der er
indsat en henvisning til definitionen af regnskabsklasse D i
årsregnskabsloven.
Til nr. 24
Ændringsforslaget er en lovteknisk præcisering og
rettelse.
Det er
præciseret, at det er § 7, stk. 2, nr. 1 og 2, der
henvises til med ændringerne i § 1, nr. 2 og 3.
Derudover er henvisningen til § 99, stk. 3, rettet til at
være til § 99, stk. 2, som er den korrekte henvisning.
Det er præciseret, at der henvises til § 99, stk. 2, som
ændret ved lovforslagets § 1, nr. 20, og § 99 a som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 22.
Derudover er
der indsat en henvisning til definitionen af regnskabsklasse D i
årsregnskabsloven.
Til nr. 25
Der er med
forslaget tale om en lovteknisk præcisering, hvorefter der i
§ 13, stk. 6, henvises til det korrekte punktum i § 13,
stk. 4, nemlig til »stk. 4, 3. pkt.«
Til nr. 26
Ændringsforslaget er en lovteknisk rettelse, hvor de
tidligere angivelser 1), 2) og 3) i lovforslaget til § 13,
stk. 9, 1. pkt., fjernes.
Til nr. 27
Ændringsforslaget er en lovteknisk præcisering. Med den
foreslåede ændring præciseres det, at der
henvises til de nye størrelsesgrænser for
regnskabsklasser i lovforslaget ved at tilføje »jf.
denne lovs § 1, nr. 2 og 3«.
Til nr. 28
Med
ændringsforslaget foreslås det, at loven ikke finder
anvendelse på rekonstruktionsbehandling indledt før
lovens ikrafttræden. For sådanne behandlinger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Ændringsforslaget indebærer, at lovforslagets § 01
alene vil skulle finde anvendelse, hvor rekonstruktionsbehandlingen
indledes efter lovens ikrafttrædelse. Er
rekonstruktionsbehandlingen indledt før lovens
ikrafttræden, vil de hidtil gældende regler finde
anvendelse.
Til nr. 29
Der er tale om
en lovteknisk rettelse. Med den foreslåede ændring
præciseres det, at der henvises til bestemmelsen i
lovforslagets § 2, nr. 13.
Til nr. 30
Der er tale om
en lovteknisk rettelse. Med den foreslåede ændring
præciseres det, at der er tale om § 149 a, stk. 1, i
selskabsloven som affattet ved lovforslagets § 3, nr. 5,
§ 11, stk. 2, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder,
jf. lovforslagets § 4, nr. 4, og § 75 a i lov om
erhvervsdrivende fonde som affattet ved lovforslagets § 5, nr.
4.
Til nr. 31
Der er tale om
en lovteknisk rettelse. Den foreslåede ændring er alene
en sproglig præcisering af henvisningen, da § 15 a, stk.
1, nr. 3 og 4, i revisorloven ikke affattes ved lovforslagets
§ 2, nr. 13. Ved lovforslagets § 2, nr. 13,
indsættes derimod et nyt første punktum, hvorefter
kravene til accept af en revisionsopgave i revisorlovens § 15
a, stk. 1, også gælder for accept af en
erklæringsopgave om bæredygtighedsrapportering,
herunder kravene i § 15 a, stk. 1, nr. 3 og 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2024 og var til 1. behandling den 23. februar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra
Erhvervsministeriet har den 12. marts 2024 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 15. december 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 88. Den 7. februar 2024 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse. Erhvervsministeren har besvaret spørgsmål
1-30. Udvalget forventer, at spørgsmål 31 besvares
inden 2. behandling.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted
(S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Kris Jensen Skriver (S) Hans
Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M)
Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Hans Kristian
Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA)
Helle Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund
(LA) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Marianne Bigum
(SF) Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |