L 28 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love.

(Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 23-11-2023

Afgivet: 23-11-2023

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 23. november 2023

20231_l28_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 23. november 2023

1. Ændringsforslag

Børne- og undervisningsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at alle børn og unge har ret til undervisning af god kvalitet og i de rigtige rammer. Det gælder ikke mindst anbragte og udsatte børn, som i forvejen kæmper med kriser og belastninger og måske har brug for ekstra støtte eller fleksibilitet.

SF bemærker, at et centralt formål med folkeskolen er at forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. SF finder, at muligheden for at danne elevråd og organisere sig demokratisk bidrager til dette formål. SF konstaterer dog, at eleverne på de interne skoler med lovforslaget ikke vil være omfattet af retten til at danne elevråd, hvilket er beklageligt. SF anerkender, at nogle interne skoler vil være for små til, at der kan dannes elevråd, og at der med aftalen fra marts 2022 om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge indgår et initiativ om at udvikle og gennemføre forskellige indsatser til elevinddragelse på interne skoler. SF bemærker dog, at der vil være interne skoler, som er store nok til at danne elevråd. Det bemærkes i forlængelse heraf, at der på folkeskoleområdet også findes folkeskoler, der er så små, at de er undtaget fra paragraffen om, at eleverne skal kunne organisere sig elevdemokratisk i elevråd. Det faktum, at de skoler er undtaget, betyder dog ikke, at paragraffen bortfalder for samtlige elever på folkeskoleområdet.

SF mener, at elever på interne skoler i videst muligt omfang skal have en ret til at danne elevråd og organisere sig demokratisk, og opfordrer derfor kraftigt ministeren til at tage initiativer, som sikrer, at eleverne får en ret til at danne elevråd på så mange interne skoler som muligt, herunder f.eks. ved at tilføje dette på bekendtgørelsesniveau eller ved hyrdebrev med opfølgning til skolerne. SF ønsker endvidere, at der følges op på retten til at danne elevråd i forbindelse med evalueringen.

4 Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af børne- og undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 10 foreslåede ændring af § 22, stk. 9 og 10, der bliver stk. 8 og 9, ændres »»stk. 8« til: »stk. 7«« til: »»jf. stk. 8« til: »jf. stk. 7««.

[Teknisk korrektion]

Til § 2

2) Efter nr. 2 indsættes:

»01. I § 51, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 22, stk. 5« til: »§ 22, stk. 6«.«

[Konsekvensændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås der en konsekvensændring i folkeskolelovens § 22, stk. 9 og 10, således at henvisningerne til § 22, stk. 8, i de to bestemmelser ændres til § 22, stk. 7. I folkeskolelovens § 22, stk. 10, er der dog to henvisninger til »stk. 8«, hvorfor det er nødvendigt at omformulere ændringen, så det bliver tydeligt, hvilken af de to henvisninger, der skal ændres. Med ændringsforslaget foreslås der således af lovteknisk årsag en præcisering af dette.

Til nr. 2

§ 51 i barnets lov omhandler kommunalbestyrelsens indstilling til børne- og ungeudvalget om anbringelse uden for hjemmet efter §§ 47 eller 49. Indstillingen skal efter § 51, stk. 1, nr. 1, indeholde undersøgelsen, jf. §§ 20 eller 26, herunder en beskrivelse af, at betingelserne for anbringelse uden for hjemmet uden samtykke i §§ 47 eller 49 er opfyldt, og af de ressourcer hos barnet, familien og netværket, som kan bidrage til at klare vanskelighederne under anbringelsen, jf. § 22, stk. 5, eller § 27, stk. 4.

Med den foreslåede ændring af § 22 i barnets lov, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, indsættes et nyt stk. 4 i bestemmelsen om den børnefaglige undersøgelse, og stk. 4 og 5 vil herefter blive stk. 5 og 6. Ved en fejl er henvisningen til § 22, stk. 5, i § 51, stk. 1, nr. 1, i barnets lov ikke samtidig foreslået rettet.

Dette foreslås rettet med ændringsforslaget. Der er således tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 1.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 13. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.

Sammenhæng med andre lovforslag

Lovforslaget blev ved 1. behandling sambehandlet med lovforslag nr. L 27 om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte den 31. marts 2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 82 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023 sendte børne- og undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Astrid Krag (S) Frederik Vad (S) nfmd. Gunvor Wibroe (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Ken Kristiensen (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD) fmd. Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Andreas Karlsen (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Anne Hegelund (EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3