Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Børne- og
undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre
love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte
børn og unge m.v.)
(Lovforslag nr. L 28)
Lovforslaget
udmønter dele af en aftale af mellem Socialdemokratiet,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne om at
styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge
af 16. marts 2022. Moderaterne har efterfølgende
tiltrådt aftalen. Lovforslaget har til formål at sikre,
at anbragte og udsatte børn og unge gennem en god skolegang
får mulighed for at komme ud af deres udsathed og
gennemføre en ungdomsuddannelse.
Lovforslaget
udmønter den del af aftalen, der vedrører
reguleringen af specialundervisningens rammer i det, der hidtil har
været kendt som anbringelsessteder, men som foreslås at
skifte navn til børne- og ungehjem, i folkeskoleloven, samt
specialundervisningens rammer i det, der hidtil har været
kendt som dagbehandlingstilbud, men som foreslås at skifte
navn til behandlings- og specialundervisningstilbud.
Lovforslaget
udmønter endvidere den del af aftalen om mulighed for
tilrettelæggelse af målrettede forløb for elever
anbragt for en kortere periode på delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og
særligt sikrede afdelinger.
Lovforslaget
udmønter også den del af aftalen, der vedrører
regulering af det kommunale og statslige tilsyn med
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, samt
et forslag om tilrettelæggelsen af kvalitetstilsynet med det
segregerede specialundervisningsområde. Lovforslaget
udmønter herudover den del af aftalen, der vedrører
forslag om godkendelse af og tilsyn med efterskoler, frie fagskoler
og frie grundskoler med kostafdeling til anbringelse af børn
og unge, samt forslag om strafansvar ved manglende overholdelse af
skærpet underretningspligt for ansatte på fri- og
privatskoler, efterskoler og frie fagskoler.
Lovforslaget
indeholder i øvrigt ændringer i lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet som følge af, at de relevante
kommuner fortsat skal have mulighed for at fravige visse regler
inden for folkeskoleområdet, samt konsekvensændringer i
lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område og forskellige
andre love (Ændringer som følge af barnets lov,
initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra
fødslen, samvær med børn på
kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af
plejefamilier m.v.).
Da der er tale om et erhvervsrettet
lovforslag, anmodes der om, at folketingsbehandlingen
tilrettelægges med henblik på vedtagelse senest 4 uger
før det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Det
foreslås, at loven som udgangspunkt skal træde i kraft
1. januar 2024. De foreslåede bestemmelser om det statslige
tilsyn foreslås at skulle gælde fra 1. juli 2024. Det
indebærer, at kommunerne vil have en overgangsperiode fra 1.
januar 2024 til 30. juni 2024, hvor de kan indgå
kvalitetsaftaler med behandlings- og specialundervisningstilbud og
børne- og ungehjem.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.