Skriftlig fremsættelse (14. december
2023)
Miljøministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
miljøskadeloven, lov om miljøbeskyttelse og
forskellige andre love (Præcisering af
kredsen af personer, der kan anmode myndighederne om at
træffe foranstaltninger m.v. efter miljøskadereglerne
og klage over afgørelser herom)
(Lovforslag nr. L 90)
Lovforslagets
formål er at rette op på implementeringen af
miljøansvarsdirektivet på baggrund af en begrundet
udtalelse fra EU-Kommissionen. I den begrundede udtalelse
konkluderede EU-Kommissionen, at direktivets artikel 12, stk. 1,
litra a, ikke er gennemført tilstrækkelig klart og
præcist i dansk ret, hvorfor den danske lovgivning ikke giver
borgerne tilstrækkelig retssikkerhed.
Miljøansvarsreglerne regulerer forebyggelse og
afhjælpning af større miljøskader, dvs.
væsentlige eller betydelige skader på jord, vand og
beskyttede arter og naturtyper. Miljøansvarsdirektivet er i
dag gennemført i miljøskadeloven og en række
andre love og udgør en fælles ramme i EU for
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader og
overhængende fare for miljøskader.
Med
lovforslaget foreslås det, at persongruppen i
miljøansvarsdirektivets artikel 12, stk. 1, litra a,
gengives ordret i miljøskadeloven og sektorlovene,
således at det udtrykkeligt fremgår, at enhver, "som
berøres eller kan forventes at blive berørt af en
miljøskade", har ret til at anmode myndighederne om
foranstaltninger m.v. vedrørende miljøskader og til
at klage over myndighedernes afgørelser herom.
Personkredsen
er i dag implementeret ved begrebet "enhver, med individuel,
væsentlig interesse", som er et begreb, der generelt anvendes
i miljø- og naturlovgivningen. Direktivet bruger begrebet
"fysiske og juridiske personer, som berøres eller kan
forventes at blive berørt af en miljøskade".
Lovforslaget
indebærer alene en præcisering af gældende ret.
Ændringen af ordlyden i lovene vil således ikke
medføre, at flere eller færre vil have mulighed for at
anmode den kompetente myndighed om at træffe foranstaltninger
m.v. eller have mulighed for at klage.
Det er
hensigten, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli
2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.