L 144 Forslag til lov om offentligt ansattes ytringsfrihed.

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 25-03-2025
Høringsnotat og -svar
Samrådsspørgsmål
Tidligere debatter
2024-25 - S 483 - Om ytringsfrihed i politiet.
Bemærk der er stillet en del spørgsmål om offentligt ansattes ytringsfrihed, hvor ministeren henviser til ovenstående besvarelse. Spørgsmålene er her.
Nævnt i forslaget
Aftale om at lovfæste offentligt ansattes ytringsfrihed.
Indgået den 20. april mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Dansk Folkeparti om at lovfæste offentligt ansattes ytringsfrihed.
Betænkning om ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark.
Betænkning nr. 1573/2020
Justitsministeriet, 2020
Offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger : betænkning fra Udvalget om offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger.
Betænkning nr. 1553/2015
Justitsministeriet, 2015
Ministrenes særlige rådgivere : et serviceeftersyn
Betænkning nr. 1537/2013
Udvalget om særlige rådgivere, 2013
Betænkning om tavshedspligt
Betænkning nr. 998/1984
Direktoratet for Statens Indkøb, 1984
15.000 kr. i godtgørelse for uberettiget tjenestefritagelse af skoleinspektør.
Østre Landsrets dom af 6. december 2004 i sag nr. 21. afd. nr. B-2595-03, U.2005.1089/2Ø
Kompensation til pædagogmedhjælper, der blev afskediget på grund af forældrereaktion efter sigtelse for seksuelle overgreb.
Højesterets dom af 1. maj 2003 i sag 166/2002 (2. afd.), U.2003.1660H
Diskretionær afskedigelse af tjenestemandsansat viceskoleinspektør på grund af samarbejdsvanskeligheder ikke ugyldig.
Højesterets dom af 26. marts 2002 i sag II 353/1999, U.2002.1269H
Irettesættelse for i strid med pålæg at have båret præstekjole under en demonstration ikke ugyldig.
Højesterets dom af 22. april 1998 i sag I 37/1997, U.1998.894H
FOB 2022-20 - Ikke grundlag for advarsel til kommunalt ansat for beskyldning mod leder
Folketingets Ombudsmand, 2022
FOB 2021-33 - Kritisk Facebook-opslag overskred grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 2021
Sag nr. FV2021-317 - Jørgen Steen Sørensen
Arbejdsretten, den 6. december 2021
FOB 2020-36 - Kritiske indlæg om DSB under faglig konflikt overskred ikke grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 2020
FOB 2020-47 - Medarbejders offentlige kritik af DSB's ledelse under en faglig konflikt kunne ikke indgå i grundlaget for en advarsel
Folketingets Ombudsmand, 2020
FOB 2019-18 - Kritik på Facebook af forvaltningsdirektørs tale overskred ikke rammerne for kommunalt ansats ytringsfrihed
FOB 2018-23 - Kommunes beslutning om ikke at deltage i tv-programmer under valgkamp begrænsede ikke medarbejdernes ytringsfrihed
Folketingets ombudsmand, 2018
FOB 2018-20 - Betjents udtalelser til avis fremstod som fremsat på politiets vegne. Indkaldelse til tjenstlig samtale var ikke i strid med offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 2018
FOB 2018-8 - Hverken tillidshverv eller loyalitetspligt indskrænkede ytringsfrihed. Ansats kritik af DR-program var dog i urimeligt grov form
Folketingets Ombudsmand, 2018
FOB 2018-12 - Advarsel for Facebook-opslag var i strid med offentligt ansattes ytringsfrihed. Kritik skulle ikke fremsættes internt først
Folketingets Ombudsmand, 2018
FOB 2017-1 - Grov kommentar overskred grænserne for offentligt ansattes ytringsfrihed - loyalitetspligt ikke relevant
FOB 2016-37 - Gymnasielærer kunne ikke afskediges for at have sendt kritik af skolen til medlemmer af Folketingets Finansudvalg
Folketingets Ombudsmand, 2016
FOB 2016-31 - Forsvarschefens udtalelser i en tale var misvisende og kunne skabe usikkerhed om de ansattes ret til at ytre sig kritisk
Folketingets Ombudsmand, 2016
FOB 2016-2 - Kommunes e-mail om de ansattes loyalitetspligt var en uberettiget begrænsning af deres ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 2016
Sag nr. FV2016.0107 - Lars Hjortnæs
Arbejdsretten, den 23. januar 2017
FOB 2014-12 - Ytringsfrihed for medarbejdere i DR
Folketingets Ombudsmand, 2014
FOB 2012-26 - Samtale om ansats loyalitet efter debatindlæg var i strid med reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 2012
FOB 2012-25 - Regionsrådsformands opfordring i avisartikel til internt samarbejde krænkede ikke medarbejderes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 2012
FOB 2011 20-3 - Bortvisning på grund af straffedom
Folketingets Ombudsmand, 2011
Sag nr. FV2010.0194 - Lene Pagter Kristensen
Arbejdsretten, den 18. marts 2011
FOB 2009 20-1 - Irettesættelse for brug af arbejdspladsens e-mail-adresse i forbindelse med ytring fremsat på egne vegne
Folketingets Ombudsmand, 2009
Sag nr. FV2008.0210 - Poul Sørensen
Arbejdsretten, 2008
FOB 06.128 - Kritik af forsvarsplaner fra ansat i redningsberedskabet. Ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 2006
FOB 01.552 - Afskedigelse af psykolog efter udtalelser om pædofili
Folketingets Ombudsmand, 2001
FOB 99.536 - Offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 1999
FOB 99.524 - Forflyttelse på grund af ytringer. Samarbejdsvanskeligheder
Folketingets ombudsmand, 1999
FOB 98.319 - Offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 1998
FOB 96.131 - Kommunalt ansattes ret til at henvende sig til byrådet uden om de administrative chefer
Folketingets Ombudsmand, 1996
FOB 95.381 - Kommunalt ansattes ytringsfrihed i forhold til kommunalbestyrelsers
Folketingets Ombudsmand, 1995
FOB 95.432 - Kommunalt ansattes ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 1995
FOB 95.422 - Offentligt ansattes ret til offentligt at kritisere forholdene på deres arbejdsplads
Folketingets Ombudsmand, 1995
FOB 93.72 - Afskedigelse af overenskomstansat ingeniør. Manglende partshøring og mangelfuld begrundelse.
Folketingets Ombudsmand, 1993
FOB 92.330 - Ytringsfrihed for institutionsleder.
Folketingets Ombudsmand, 1992
FOB 91.189 - Kommunale tillidsrepræsentanters ytringsfrihed i forbindelse med privatiseringssag.
Folketingets Ombudsmand. 1991
FOB 91.200 - Uberettiget afskedigelse af kommunalansat langtidsledig. Manglende partshøring og misvisende begrundelse.
Folketingets Ombudsmand, 1991
FOB 87.237 - Brev til kommunes ansatte om ytringsfrihed
Folketingets Ombudsmand, 1987
FOB 82.199 - Ytringsfrihed for havforureningslaboratoriets medarbejdere
Folketingets Ombudsmand, 1982
Marchenko against Ukraine
Menneskerettighedsdomstolens dom af 19. februar 2009
Guja against Moldova
Menneskerettighedsdomstolens dom af 12. februar 2008
Ahmed et al. against the United Kingdom
Menneskerettighedsdomstolens dom af 12. september 1995
Vogt against the Federal Republic of Germany
Menneskerettighedsdomstolens dom af 19. oktober 1992
God adfærd i det offentlige
Moderniseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner, 2017
Kodex VII - de syv centrale pligter
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, 2015
Dansk statsret.
Jens Peter Christensen, Jørgen Albæk Jensen, Michael Hansen Jensen, Dansk Jurist- og Økonomforbund, 2024
Forvaltningsloven : med kommentarer.
Niels Fenger, Jurist- og Økonomforbundet, 2020
Statsforfatningsret.
Peter Germer, Jurist- og Økonomforbundet, 2012
Dansk forfatningsret.
Henrik Zahle, Christian Ejlers Forlag, 2003
Dansk statsforfatningsret.
Alf Ross Alf / Ole Espersen, Nyt Nordisk Forlag, 1980
Statsforfatningsret.
Max Sørensen, Peter Germer (red.), Juristforbundet, 1977
Dansk statsforfatningsret.
Poul Andersen. Gyldendal, 1954
Relevante love og regler
Lovbekendtgørelse nr. 138 af 26. januar 2022 om Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
Lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af whistleblowere
Vejledning nr. 10062 af 28. oktober 2016 om offentligt ansattes ytringsfrihed
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1218 København K
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.