Fremsat den 24. oktober 2024 af social- og boligministeren (Sophie Hæstorp Andersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Tilbagerulning af skærpede krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet m.v.)
§ 1
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
261 af 13. marts 2024 som ændret ved § 3 i lov nr. 329
af 9. april 2024, § 9 i lov nr. 661 af 11. juni 2024 og §
3 i lov nr. 680 af 11. juni 2024, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9 c indsættes efter stk.
10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Handlekommunen og den tidligere handlekommune kan for krav på
refusion efter stk. 4-7 og 9 for udgifter til hjælpemidler
efter § 112 i lov om social service og § 90, nr. 4, i
barnets lov aftale at fravige stk. 10.«
Stk. 11-13 bliver herefter stk.
12-14.
2. I
§ 79 a, stk. 1, indsættes
efter »møde«: »i kommunalbestyrelsen eller
i et af kommunalbestyrelsens stående udvalg«.
3. § 79 a,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
4. § 79 b,
stk. 2 og 3, ophæves.
5. I
§ 89 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 9 c, stk. 10 og 13« til:
»§ 9 c, stk. 10 og 14«.
§ 2
I lov nr. 912 af 21. juni 2022 om ændring
af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område foretages følgende ændring:
1. § 2,
stk. 2, ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget "Ansvar for Danmark",
at regeringen vil tage initiativ til en grundlæggende
frisættelse af velfærdssamfundet, der bl.a. styrker det
lokale ansvar og afskaffer unødig regulering og kontrol.
Med henblik på at bidrage til afskaffelse af unødig
regulering og sætte kommunerne fri til selv at tage ansvar
på den måde, der passer til den enkelte kommune og
dennes borgere, foreslås for det første en lempelse af
kravene til kommunernes behandling af det såkaldte
danmarkskort. Danmarkskortet viser Ankestyrelsens
omgørelsesprocenter fordelt på kommuneniveau i sager
på det sociale område, hvor kommunens afgørelse
er påklaget til Ankestyrelsen. Danmarkskortet
offentliggøres én gang årligt og skal behandles
af kommunalbestyrelsen på et møde. Med lov nr. 912 af
21. juni 2022 om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Skærpede
krav til kommunalbestyrelsens opfølgning på
danmarkskortet m.v.), der trådte i kraft den 1. juli 2022,
skærpedes kravene til kommunalbestyrelsens behandling af
danmarkskortet. Det er disse krav, som det med lovforslaget
foreslås at afskaffe igen.
For det andet foreslås at fjerne Ankestyrelsens mulighed
for at pålægge kommunalbestyrelsen på et
møde at behandle resultaterne af andre typer af
Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed end
praksisundersøgelser. Muligheden herfor blev indført
med lov nr. 912 af 21. juni 2022, der trådte i kraft den 1.
juli 2022. Dette foreslås ligeledes med henblik på at
bidrage til afskaffelse af unødig regulering og sætte
kommunerne fri til selv at tage ansvar på den måde, der
passer til den enkelte kommune.
Med henblik på at sætte kommunerne fri
foreslås endvidere for det første en mindre
ændring af § 9 c i retssikkerhedsloven om mellemkommunal
refusion, således at kommunerne selv kan aftale, hvordan de
vil opgøre krav på mellemkommunal refusion for
udgifter til hjælpemidler. For det andet foreslås en
mindre ændring af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven,
således at den enkelte kommunalbestyrelse selv kan tage
stilling til, om en praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen
skal behandles på et møde i kommunalbestyrelsen eller
i et af kommunalbestyrelsens stående udvalg, f.eks.
socialudvalget.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regler vedrørende kommunalbestyrelsens
behandling af danmarkskortet
2.1.1. Gældende ret
§ 79 b i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelsen nr. 261 af
13. marts 2024 (retssikkerhedsloven) vedrører kommunernes
behandling af det såkaldte danmarkskort på
socialområdet.
Danmarkskortet er, jf. § 84 a i retssikkerhedsloven, et
kommuneopdelt danmarkskort over det forudgående års
statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens
afgørelser i klagesager efter lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024, (serviceloven) og
barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024.
Danmarkskortet offentliggøres af social- og boligministeren
hvert år inden den 1. juli.
Det følger af § 79 b, stk. 1, i retssikkerhedsloven,
at inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet over
omgørelsesprocenter på socialområdet
offentliggøres, behandler kommunalbestyrelsen danmarkskortet
på et møde.
Bestemmelserne i § 79 b, stk. 2 og 3, der blev
indført med lov nr. 912 af 21. juni 2022 og trådte i
kraft den 1. juli 2022, stiller yderligere krav til
kommunalbestyrelsens behandling af danmarkskortet. Det er
således et krav efter § 79 b, stk. 2, i
retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelsen på mødet
tager stilling til, om der er behov for at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens
sagsbehandling. Hvis kommunalbestyrelsen beslutter ikke at
udarbejde en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres om dette.
Efter § 79 b, stk. 3, i retssikkerhedsloven kan Ankestyrelsen
pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en
handlingsplan, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har truffet
beslutning herom og omgørelsesprocenterne på
socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til
sagsbehandlingen i kommunen tilsiger det. Der er ikke fastsat
nærmere formkrav til handlingsplanen. Kravene i § 79 b,
stk. 2 og 3, gælder alene i perioden fra den 1. juli 2022 til
den 1. januar 2026, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 912 af 21. juni
2022.
2.1.2. Social- og Boligministeriets overvejelser
Social- og Boligministeriet finder, at kravene i § 79 b,
stk. 2 og 3, i retssikkerhedsloven udgør unødig
detailstyring af kommunerne. Det er således ministeriets
opfattelse, at bestemmelserne bør ophæves med henblik
på at sætte kommunerne fri til at tage ansvar for
retssikkerheden på det sociale område i kommunen
på den måde, som den enkelte kommunalbestyrelse finder
er hensigtsmæssigt, og dermed også til gavn for den
enkelte kommunes borgere. Det er dermed ministeriets opfattelse, at
retstilstanden bør bringes tilbage til før den 1.
juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21. juni 2022 trådte i
kraft.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at bestemmelserne i § 79 b, stk. 2 og
3, i retssikkerhedsloven ophæves. Retstilstanden vil dermed
blive ført tilbage til før den 1. juli 2022, hvor lov
nr. 912 af 21. juni 2022 trådte i kraft.
Dette lovforslag vil således ikke ændre på, at
der fortsat vil være et krav om, at kommunalbestyrelsen inden
udgangen af det år, hvor danmarkskortet over
omgørelsesprocenter på socialområdet
offentliggøres, skal behandle danmarkskortet på et
møde. Det vil derimod ikke længere være et krav,
at kommunalbestyrelsen i den forbindelse skal tage stilling til,
hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til
styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling, og
Ankestyrelsen vil ikke kunne pålægge kommunen at
udarbejde en sådan handlingsplan.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §
1, nr. 4.
2.2. Ankestyrelsens mulighed for at pålægge
kommunalbestyrelsen at behandle resultaterne af anden
praksiskoordinerende virksomhed en
praksisundersøgelser
2.2.1. Gældende ret
Kapitel 11 i retssikkerhedsloven vedrører Ankestyrelsens
praksiskoordinerende virksomhed. Ankestyrelsens
praksiskoordinerende aktiviteter kan være
undersøgelser indeholdende en juridisk sagsgennemgang eller
undersøgelser baseret på andre metoder eksempelvis
interviews, eller en kombination heraf. Ankestyrelsens
praksiskoordinerende virksomhed har til formål at
understøtte, at lovgivningen overholdes af kommunerne.
Kapitel 12 i retssikkerhedsloven vedrører indsamling af
oplysninger til brug for statistik m.v.
Efter § 76 har Ankestyrelsen pligt til på landsplan
at koordinere, at afgørelser, som kan indbringes for
Ankestyrelsen eller Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg,
træffes i overensstemmelse med lovgivningen. Ankestyrelsen
følger praksis i kommunerne og jobcentrene og vejleder om
praksis.
Undersøgelser efter § 76 indeholder en juridisk
gennemgang af en række sager inden for et bestemt
sagsområde. Ved sagsgennemgangen forholder Ankestyrelsen sig
til, om praksis i de konkrete sager er i overensstemmelse med
lovgivningen og Ankestyrelsens praksis.
Det følger af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven,
at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde.
Denne bestemmelse omhandler de af Ankestyrelsens
undersøgelser, hvori der indgår en juridisk
sagsgennemgang. Det følger videre af § 79 a, stk. 2, at
Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbestyrelsen skal behandle
resultatet af andre af Ankestyrelsens undersøgelser og
aktiviteter efter kapitel 11 og 12, der vedrører kommunen,
på et møde.
I de undersøgelser, der ikke indeholder en juridisk
sagsgennemgang, er det således, efter § 79 a, stk. 2, op
til Ankestyrelsen at vurdere, hvorvidt der er behov for, at
resultaterne af en undersøgelse eller en aktivitet
vedrørende en kommune skal behandles af den
pågældende kommunes kommunalbestyrelse på et
møde.
2.2.2. Social- og Boligministeriets overvejelser
Social- og Boligministeriet finder, at muligheden i § 79 a,
stk. 2, i retssikkerhedsloven for at Ankestyrelsen kan
pålægge kommunalbestyrelsen at behandle resultaterne af
styrelsens undersøgelser m.v. udgør unødig
detailstyring af kommunerne. Det er således ministeriets
opfattelse, at bestemmelsen bør ophæves med henblik
på at sætte kommunerne fri til at tage ansvar for
retssikkerheden på det sociale område i kommunen
på den måde, som den enkelte kommunalbestyrelse finder
er hensigtsmæssigt. Det er dermed ministeriets opfattelse, at
retstilstanden bør bringes tilbage til før den 1.
juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21. juni 2022 trådte i
kraft.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
det foreslås, at bestemmelsen i § 79 a, stk. 2, i
retssikkerhedsloven ophæves. Retstilstanden vil dermed blive
ført tilbage til før ikrafttrædelsen den 1.
juli 2022, hvor lov nr. 912 af 21. juni 2022 trådte i
kraft.
Det vil fortsat gælde, at kommunalbestyrelsen efter §
79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven vil være forpligtet til
at behandle Ankestyrelsens undersøgelser af kommunens
praksis på et møde. Denne bestemmelse omfatter alene
Ankestyrelsens praksisundersøgelser, dvs.
undersøgelser der indeholder en juridisk sagsgennemgang.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §
1, nr. 3.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre en besparelse på 1,4 mio.
kr. i 2025, heraf vil 0,7 mio. kr. være mindreudgifter i
Ankestyrelsen, og 0,7 mio. kr. vil være mindreudgifter i
kommunerne.
Regeringen og KL aftalte i forbindelse med Aftale om kommunernes
økonomi for 2024 at etablere et flerårigt
samarbejdsprogram vedr. nedbringelse af udgifter til
administration. På den baggrund modregnes kommunerne ikke for
mindreudgifterne.
Lovforslaget vil ikke medføre økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vil ikke medføre implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Det er Social- og Boligministeriets vurdering, at lovforslaget
overholder de syv principper om digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. juni 2024
til den 16. august 2024 (50 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen,
Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, De
Anbragtes Vilkår, Demens-Koordinatorer i Danmark, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, FBU - Forældrelandsforeningen,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark (FSD), Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Kommunaldirektørforeningen, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Nationalt Videnscenter
for Demens, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for etniske
minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sand, Sjældne
Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund, ULF
Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | 0,7 mio. kr. i mindreudgifter i 2025 for
kommunerne og 0,7 mio. kr. i mindreudgifter i 2025 for
Ankestyrelsen. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikkeerhvervsrettet EUregulering) (sæt X) | Ja | Nej X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
§ 9 c i retssikkerhedsloven regulerer en kommunes ret til
mellemkommunal refusion for sine udgifter i en række
situationer. § 9 c, stk. 4, giver således handlekommunen
ret til mellemkommunal refusion for sine udgifter efter bl.a. lov
om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 67 af 22.
januar 2024, (serviceloven) og barnets lov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 83 af 25. januar 2024, til unge, der
modtager ungestøtte efter § 114, stk. 1, i barnets lov.
§ 9 c, stk. 5, i retssikkerhedsloven giver handlekommunen ret
til mellemkommunal refusion for udgifter efter bl.a. serviceloven i
tilfælde, hvor en borger har anvendt sit frie valg til at
få ophold i et tilbud efter § 108, stk. 2, eller §
192 i serviceloven, § 58 a i lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 24. november 2023, eller lov
om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 26.
oktober 2017. § 9 c, stk. 6, i retssikkerhedsloven giver
handlekommunen ret til mellemkommunal refusion for udgifter efter
bl.a. serviceloven og barnets lov i de såkaldte
passivitetstilfælde, dvs. tilfælde hvor borgerens
tidligere handlekommune har udvist passivitet. § 9 c, stk. 7,
i retssikkerhedsloven giver ret til mellemkommunal refusion for
udgifter til personlig og praktisk hjælp efter § 83 i
serviceloven og § 90, nr. 1, i barnets lov og til
hjælpemidler efter § 112 i serviceloven og § 90,
nr. 4, i barnets lov under midlertidige ophold under for
handlekommunen omfattet af § 9 b i retssikkerhedsloven. §
9 c, stk. 9, omhandler ret til mellemkommunal refusion for udgifter
efter bl.a. serviceloven og barnets lov for en kommune, der har
virket som midlertidig handlekommune for en borger efter § 9,
stk. 8, eller § 9 a, stk. 12, i retssikkerhedsloven.
§ 9 c, stk. 10, i retssikkerhedsloven vedrører
beregningen af størrelsen af krav på mellemkommunal
refusion efter § 9, stk. 2-7 og 9. Det fremgår
således, at de udgifter, som dækkes, er de faktiske
udgifter. Det fremgår videre, at de faktiske udgifter
omfatter en forholdsmæssig andel af fællesudgifter og
udgifter til ledelse og administration, der er en følge af
driften af et tilbud.
Det foreslås, at der som § 9 c,
stk. 11, indsættes en ny bestemmelse i
retssikkerhedsloven, hvorefter handlekommunen og den tidligere
handlekommune for krav på refusion efter § 9 c, stk. 4-7
og 9, for udgifter til hjælpemidler efter § 112 i
serviceloven og § 90, nr. 4, i barnets lov kan aftale at
fravige bestemmelsen i § 9 c, stk. 10.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at de
involverede kommuner vil kunne aftale, at et krav på
mellemkommunal refusion for udgifter til hjælpemidler efter
§ 112 i serviceloven og § 90, nr. 4, i barnets lov ikke
beregnes på baggrund af de faktiske udgifter. Det vil med den
foreslåede bestemmelse således være muligt for
kommunerne f.eks. at aftale, at der i kravet på
mellemkommunal refusion indgår en forholdsmæssig andel
hvert år af udgifterne til reparation og nyanskaffelse af
genbrugshjælpemidler, som ellers vil skulle afholdes samlet i
det år, hvor hjælpemidlet repareres eller
anskaffes.
Det vil være et krav, at begge de involverede kommuner er
enige om at fravige bestemmelsen i § 9 c, stk. 10, i
retssikkerhedsloven, og at kommunerne er enige om, hvordan kravet
skal opgøres i stedet. Kommunerne anbefales at indgå
en klar aftale om, hvordan kravet på mellemkommunal refusion
opgøres, således at der ikke opstår uenighed
herom. Aftalen vil ikke i sig selv kunne indbringes for
Ankestyrelsen.
Til nr. 2
§ 79 a i retssikkerhedsloven vedrører kommunernes
behandling af Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed efter
kapitel 11 og 12 i retssikkerhedsloven.
Det følger af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven,
at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde.
Denne bestemmelse omhandler Ankestyrelsens
praksisundersøgelser, dvs. undersøgelser der
indeholder en juridisk sagsgennemgang. Bestemmelsen betyder, at
kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
praksisundersøgelser på et møde, og at denne
opgave ikke kan delegeres til udvalg under kommunalbestyrelsen.
Det foreslås, at det i § 79 a,
stk. 1, efter møde indsættes "i
kommunalbestyrelsen eller i et af kommunalbestyrelsens udvalg".
Den foreslåede ændring vil medføre, at
kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde i
kommunalbestyrelsen eller i et af kommunalbestyrelsens udvalg. Der
vil således være mulighed for, at kommunalbestyrelsen
kan beslutte at delegere behandlingen af en eller flere af
Ankestyrelsens praksisundersøgelser til et udvalg under
kommunalbestyrelsen. Der opstilles ikke krav til, hvornår
kommunalbestyrelsen vil kunne overlade behandlingen af en
praksisundersøgelse til et udvalg under kommunalbestyrelsen.
Det vil ligeledes være muligt for kommunalbestyrelsen at
træffe en generel beslutning om, at Ankestyrelsens
praksisundersøgelser som udgangspunkt altid behandles
på et møde i et udvalg under kommunalbestyrelsen og
ikke på et møde i kommunalbestyrelsen. Derimod vil det
fortsat ikke være muligt for kommunalbestyrelsen at delegere
opgaven med behandling af Ankestyrelsens praksisundersøgelse
til den kommunale forvaltning. Ved praksisundersøgelse
forstås en undersøgelse, der indeholder en juridisk
sagsgennemgang.
Den foreslåede ændring har til formål at
bidrage til regelforenkling og frisættelse af kommunerne.
Til nr. 3
§ 79 a i retssikkerhedsloven vedrører kommunernes
behandling af Ankestyrelsens praksiskoordinerende virksomhed efter
kapitel 11 og 12 i retssikkerhedsloven.
Det følger af § 79 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven,
at kommunalbestyrelsen skal behandle Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunens praksis på et møde.
Denne bestemmelse omhandler Ankestyrelsens
praksisundersøgelser. Det fremgår videre af § 79
a, stk. 2, at Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbestyrelsen
skal behandle resultatet af andre af Ankestyrelsens
undersøgelser og aktiviteter efter kapitel 11 og 12, der
vedrører kommunen, på et møde.
Det foreslås, at § 79 a, stk.
2, ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det
vil være op til den enkelte kommune at beslutte, hvorvidt
kommunalbestyrelsen på et møde skal behandle
resultaterne af andre typer af Ankestyrelsens undersøgelser
og aktiviteter efter kapitel 11 og 12, der vedrører
kommunen. Det vil fortsat være et krav efter § 79 a,
stk. 1, at kommunalbestyrelsen på et møde skal
behandle Ankestyrelsens praksisundersøgelse, der
vedrører kommunen. Ved praksisundersøgelse
forstås en undersøgelse, der indeholder en juridisk
sagsgennemgang.
Den foreslåede ændring er begrundet i hensynet til
at fjerne unødig regulering og sætte
kommunalbestyrelserne fri til selv at tage ansvar for
retssikkerheden på det sociale område i deres
respektive kommuner.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 2.2.2 og 2.2.3.
Til nr. 4
§ 79 b i retssikkerhedsloven vedrører kommunernes
behandling af det såkaldte danmarkskort på
socialområdet. Danmarkskortet er reguleret i § 84 a i
retssikkerhedsloven.
Det fremgår af § 79 b, stk. 1, i retssikkerhedsloven,
at inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet over
omgørelsesprocenter på socialområdet
offentliggøres, behandler kommunalbestyrelsen danmarkskortet
på et møde.
Det fremgår videre af § 79 b, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af
danmarkskortet efter § 79 b, stk. 1, skal tage stilling til,
hvorvidt der er behov for at udarbejde en handlingsplan til
styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling.
Beslutter kommunalbestyrelsen, at der ikke skal udarbejdes en
handlingsplan, skal kommunalbestyrelsen orientere Ankestyrelsen
herom.
Af § 79 b, stk. 3, fremgår, at Ankestyrelsen kan
pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i
sagsbehandlingen, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har truffet
beslutning herom og omgørelsesprocenterne på
socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til
sagsbehandlingen i kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen
fastsætter en frist for udarbejdelse af handlingsplanen.
Det foreslås, at § 79 b, stk.
2 og 3, ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der
ikke vil være fastsat krav i retssikkerhedsloven til, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandlingen af
danmarkskortet skal tage stilling til, hvorvidt der er behov for at
udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet
i kommunens sagsbehandling. Den foreslåede ændring vil
endvidere medføre, at Ankestyrelsen ikke vil kunne
pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en sådan
handlingsplan.
Den foreslåede ændring er begrundet i hensynet til
at fjerne unødig regulering og sætte
kommunalbestyrelserne fri til selv at tage ansvar for
retssikkerheden på det sociale område i deres
respektive kommuner.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, punkt 2.1.2 og 2.1.3.
Til nr. 5
Det fremgår af § 89 a, stk. 2, 1. pkt., i
retssikkerhedsloven, at en aktuel handlekommune efter § 89 a,
stk. 1, har ret til refusion for udgifter efter serviceloven og
barnets lov fra den kommune, der traf afgørelse efter §
89 a, stk. 1, i retssikkerhedsloven om ikke at overtage pligten til
at yde hjælp efter serviceloven. Det fremgår videre af
§ 89 a, stk. 2, 2. pkt., at § 9 c, stk. 10 og 13, finder
anvendelse.
Det foreslås, at henvisningen i § 89 a, stk. 2, 2.
pkt., til § 9 c, stk. 10 og 13, ændres til § 9 c,
stk. 10 og 14.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det
vil fremgå af § 89 a, stk. 2, 2. pkt., at § 9 c,
stk. 10 og 14, vil finde anvendelse.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det
med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås at indsætte
et nyt stykke som § 9 c, stk. 11, hvorved § 9 c, stk.
11-13, bliver § 9 c, stk. 12-14.
Til §
2
Til nr. 1
Med lov nr. 912 af 21. juni 2022 blev bestemmelserne i § 79
a, stk. 2, og § 79 b, stk. 2 og 3, i retssikkerhedsloven
indsat. Af ikrafttrædelsesbestemmelse i § 2, stk. 2, i
lov nr. 912 af 21. juni 2022 fremgår, at § 79 a, stk. 2,
og § 79 b, stk. 2 og 3, i retssikkerhedsloven som affattet ved
§ 1, nr. 1 og 3, i lov nr. 912 af 21. juni 2022 ophæves
den 1. januar 2026.
Det foreslås, at § 2, stk. 2, i lov nr. 912 af 21.
juni 2022 ophæves.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at § 79
a, stk. 2, og § 79 b, stk. 2 og 3, i retssikkerhedsloven
foreslås ophævet med lovforslagets § 1, nr. 3 og
4. Ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr.
912 af 21. juni 2022 er dermed overflødig.
Til §
3
Det foreslås med lovforslagets §
3, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland, da retssikkerhedsloven, jf. § 90, stk. 1,
ikke gælder for Færøerne og Grønland og
ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
261 af 13. marts 2024, foretages følgende
ændring: | | | | § 9 c.
--- | | 1. I § 9 c indsættes efter stk. 10 som
nyt stykke: | Stk. 2-13.
--- | | »Stk. 11.
Handlekommunen og den tidligere handlekommune kan for krav på
refusion efter stk. 4-7 og 9 for udgifter til hjælpemidler
efter § 112 i lov om social service og § 90, nr. 4, i
barnets lov aftale at fravige bestemmelsen i stk. 10.« | | | Stk. 11-13 bliver herefter stk. 12-14. | | | | § 79 a.
Kommunalbestyrelsen behandler Ankestyrelsens undersøgelser
af kommunens praksis på et møde. | | 2. I § 79 a, stk. 1, indsættes efter
»møde«: »i kommunalbestyrelsen eller i et
af kommunalbestyrelsens udvalg«. | | | | | | 3. § 79 a , stk. 2, ophæves. | Stk. 2.
Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbestyrelsen skal behandle
resultatet af andre af Ankestyrelsens undersøgelser og
aktiviteter efter kapitel 11 og 12, der vedrører kommunen,
på et møde. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | Stk. 3.
--- | | | | | | § 79 b.
--- | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med behandlingen efter stk.
1 tage stilling til, hvorvidt der er behov for at udarbejde en
handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens
sagsbehandling. Beslutter kommunalbestyrelsen, at der ikke skal
udarbejdes en handlingsplan, skal kommunalbestyrelsen orientere
Ankestyrelsen herom. | | 4. § 79 b, stk. 2 og 3 ophæves. | Stk. 3.
Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at
udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet
i sagsbehandlingen, hvis kommunalbestyrelsen ikke selv har truffet
beslutning herom og omgørelsesprocenterne på
socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til
sagsbehandlingen i kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen
fastsætter en frist for udarbejdelse af
handlingsplanen. | | | | | | § 89 a.
--- | | | Stk. 2. Den
aktuelle handlekommune efter stk. 1 har ret til refusion for
udgifter efter lov om social service og barnets lov fra den
kommune, der traf afgørelse om ikke at overtage pligten til
at yde hjælp efter lov om social service. § 9 c, stk. 10
og 13, finder anvendelse. | | 5. I § 89 a, stk. 2, 2. pkt., ændres
»§ 9 c, stk. 10 og 13« til: »§ 9 c,
stk. 10 og 14«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 912 af 21. juni 2022 om
ændring af lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område foretages følgende
ændring: | § 2.
--- | | | Stk. 2. §
79 a, stk. 2, og § 79 b, stk. 2 og 3, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1 og 3, ophæves den 1. januar
2026. | | 1. § 2, stk. 2, ophæves. |
|