Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 12. december 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 7-18. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 3, 5 og 6. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4, og
Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 19.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 7-18
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 4 og 7-19
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 1-3 og 5-19 stillede ændringsforslag.
Såfremt ændringsforslag nr. 2 og 3 forkastes, vil
mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 4.
Et tredje
mindretal i udvalget (DD) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 1-3 og 5-19 stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1 og 4-18
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (DF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til de stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 1-3 og 7-19
stillede ændringsforslag. Såfremt ændringsforslag
nr. 2 og 3 forkastes, vil mindretallet stemme for
ændringsforslag nr. 4.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget opfordrer regeringen til løbende at vurdere
beløbsgrænsen for indsættelse af kontanter.
Endvidere opfordres regeringen til at overveje, hvorvidt foreninger
og virksomheder skal have individuelle beløbsgrænser
for netop indsættelse af kontanter.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler
intentionen bag Liberal Alliances ændringsforslag, hvori det
forslås, at der ikke burde sættes en
beløbsgrænse for indbetaling af kontanter. Dansk
Folkeparti er imidlertid en del af aftalekredsen bag aftalen om
iværksætterpakken fra juni 2024, hvorfor vi i Dansk
Folkeparti føler os forpligtet til at stemme imod
ændringsforslagene.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder det
vigtigt, at man ikke forhindrer foreninger og små, nystartede
erhvervsvirksomheders virke på grund af unødigt
bureaukrati. Alternativet anser det som en basal rettighed for
foreninger og virksomheder at råde over en bankkonto,
på linje med den private NemKonto, som er helt central for,
at foreninger og virksomheder kan drive deres virke.
Alternativet vil derfor stemme for
lovforslaget, da det er et nødvendigt og godt skridt i den
rigtige retning i forhold til denne rettighedssikring. Det er
imidlertid ikke uden en bekymring for, at forslaget kan komme til
at undergrave dets egne intentioner i praksis.
I henhold til hvidvaskloven er det op til
pengeinstitutterne at afgøre, hvilke oplysninger og hvilken
dokumentation de vil kræve i forbindelse med
gennemførsel af kundekendskabsprocedurerne. I denne
sammenhæng er Alternativet bekymrede for, at man med
lovforslagets formuleringer giver pengeinstitutterne - uden rimelig
begrundelse - adgang til at placere ansøgende virksomheder i
højrisikogrupper, hvor de reelt ikke hører til.
Alternativet mener, at det burde have
fremgået af bestemmelsen, at bankerne er forpligtet til at
risikoklassificere den enkelte ansøgende virksomhed i
henhold til Finanstilsynets og statens øvrige vejledninger,
så virksomheder ikke afkræves dokumentation, de enten
ikke kan levere eller ikke med rimelighed bør
afkræves.
Det fremgår yderligere, at
Hvidvasksekretariatet skal underrettes ved mistanke om, eller hvis
der er rimelig grund til at formode, at en transaktion, midler
eller en aktivitet har eller har haft tilknytning til hvidvask. Her
er der i sagens natur ikke tale om transaktioner eller
forsøg på transaktioner, da den potentielle kunde ikke
har konto i pengeinstituttet. Derfor kan bestemmelsen kun anvendes
i tilfælde, hvor pengeinstitutterne har en fornemmelse og
ikke en nærmere defineret mistanke eller formodning om, at
ansøgeren på et tidspunkt, givet denne fik adgang til
en konto, kunne finde på at misbruge den til hvidvask.
Endvidere vil en sådan mistanke alene være baseret
på de oplysninger, ansøgeren har leveret eller har
undladt at levere i forbindelse med kundekendskabsproceduren.
For at undgå, at pengeinstitutterne
anvender muligheden som et dække over pengeinstitutternes
kommercielle motiver, mener Alternativet, at § 13 c, stk. 3,
nr. 2, burde have været præciseret med et krav om, at
mistanke og formodninger skal være objektivt baserede og kun
gyldige, hvis de er understøttet af tilgængelig
dokumentation, der kan efterprøves.
Alternativet finder det positivt, at det
med lovforslaget sikres, at bankerne skal begrunde et afslag
på en basal erhvervskonto, og at der skabes klageadgang til
klagenævn. Dog bliver der ikke stillet krav til afslagets
indhold, ud over at det skal oplyses, hvor afgørelsen kan
påklages. Som minimum burde det fremgå, hvad
pengeinstituttet lægger til grund for afslaget, med reference
til konkret dokumentation i en form, der kan efterprøves af
ansøger.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 a ændres i stk. 4 »omfattet af stk. 1, nr. 3,
på sin hjemmeside« til: »med en arbejdende kapital, der ligger
over grænsen fastsat efter stk. 3«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DD, EL og ALT):
2) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 4 a udgår i § 13 a, stk. 1, nr. 2, »bortset
fra kontanter«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
3) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 4 a udgår § 13 a, stk. 1, nr. 3.
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og
4.
[Beløbsgrænsen for
indsættelse af kontanter udgår]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(KF og RV):
4) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 4 a ændres i § 13 a, stk. 1, nr. 3, »20.000
kr.« til: »100.000 kr.«
[Beløbsgrænsen for
indsættelse af kontanter hæves]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
5) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 4 a indsættes i § 13 c, stk. 4, som nr. 7:
»7) Den
erhvervsdrivende eller foreningen opererer uden for instituttets
geografiske område eller i en branche uden for instituttets
forretningsområde.«
[Tilføjelse af mulighed for
at give afslag ud fra forretningsområde og geografisk
placering]
6) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 4 a ændres i § 13, stk. 5, »10
arbejdsdage« til: »20 arbejdsdage«.
[Forlængelse af
pengeinstitutternes sagsbehandlingstid]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
DF):
7) I
det under nr. 11 foreslåede kapitel 4 a ændres i § 13 e, stk. 1, nr. 11, »Et
institut« til: »Instituttet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
8) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af 1. pkt. i fodnoten til lovens titel indsættes
efter »kreditinstitutter«: »og
investeringsselskaber«.
[Præcisering af
EU-henvisning]
Til § 5
9) Nr.
10 affattes således:
»10. I §
130, stk. 1, 2. pkt., og § 138,
stk. 1, 8. pkt., ændres »artikel 3-4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 924/2009/EF af 16.
september 2009 om grænseoverskridende betalinger i
Fællesskabet og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2560/2001 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om tekniske og
forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og
direkte debiteringer i euro« til: »Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om grænseoverskridende betalinger
i Unionen og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2024/886 af 13. marts 2024 om ændring af forordning (EU) nr.
260/2012 og (EU) 2021/1230 og direktiv 98/26/EF og (EU) 2015/2366
for så vidt angår strakskreditoverførsler i
euro«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 11 indsættes:
»01. I §
139, stk. 1, 2. pkt., ændres »artikel 3-4 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 924/2009/EF af 16.
september 2009 om grænseoverskridende betalinger i
Fællesskabet og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2560/2001 og sager vedrørende Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om
tekniske og forretningsmæssige krav til
kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
grænseoverskridende betalinger i Unionen og sager
vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2024/886 af 13. marts 2024 om ændring af forordning (EU)
nr. 260/2012 og (EU) 2021/1230 og direktiv 98/26/EF og (EU)
2015/2366 for så vidt angår
strakskreditoverførsler i euro«.
02. I
§ 143, 2. pkt., ændres
»artikel 3-4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
924/2009/EF af 16. september 2009 om grænseoverskridende
betalinger i Fællesskabet og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 2560/2001 eller Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om tekniske og
forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og
direkte debiteringer i euro« til: »Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om grænseoverskridende betalinger
i Unionen eller Europa-Parlamentets Rådets forordning (EU)
2024/886 af 13. marts 2024 om ændring af forordning (EU) nr.
260/2012 og (EU) 2021/1230 og direktiv 98/26/EF og (EU) 2015/2366
for så vidt angår strakskreditoverførsler i
euro«.«
[Lovtekniske ændringer]
Til § 7
11) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 28 a, stk. 5, 1.
pkt., indsættes efter »afsnit«: »VI
og«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
12) Nr.
1 affattes således:
»1. 1.
pkt. i fodnoten til lovens titel
affattes således:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2019/2034 af 27. november 2019 (IFD), EU-Tidende 2019, nr. L
314, side 64, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/65/EU af 15. maj 2014 (MiFID II), EU-Tidende 2014, nr. L 173,
side 349, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/828 af 17. maj 2017 (aktionærrettighedsdirektivet),
EU-Tidende 2017, nr. L 132, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/87/EF af 16. december 2002
(konglomeratdirektivet), EU-Tidende 2003, nr. L 35, side 1, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU af 26. juni
2013 (regnskabsdirektivet), EU-Tidende 2013, nr. L 182, side 19,
Kommissionens direktiv 2010/43/EU af 1. juli 2010, EU-Tidende 2010,
nr. L 176, side 42, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/49/EU af 16. april 2014 (DGSD), EU-Tidende 2014, nr.
L 173, side 149, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/849/EU af 20. maj 2015 (4. hvidvaskdirektiv),
EU-Tidende 2015, nr. L 141, side 73, EU-Tidende 2016, nr. L 194,
side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/59/EU af 15. maj 2014 (BRRD), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side
190, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/879/EU af
20. maj 2019 (BRRD II), EU-Tidende 2019, nr. L 150, side 296, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/878/EU af 20.
maj 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 150, side 253, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14.
december 2022, EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2022/2556/EU af 14.
december 2022, EU-Tidende 2022, nr. L 333, side 153, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1174 af 11.
april 2024, EU-Tidende, L af 22. april 2024.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
13) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
9, stk. 1, indsættes som nr.
43:
»43)
Arbejdsulykkesforsikringsbestand: Bestand af lovpligtige
ulykkesforsikringer tegnet i henhold til lov om
arbejdsskadesikring. Voldsskadeforsikringer efter § 49 a i lov
om arbejdsskadesikring er omfattet af et forsikringsselskabs
arbejdsulykkesforsikringsbestand, uanset om voldsskadeforsikringen
er tegnet som en udvidet del af en arbejdsulykkesforsikring, eller
om den er tegnet selvstændigt.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 17
14)
Før nr. 1 indsættes:
»01. § 4, nr. 1, ophæves.«
[Lovteknisk ændring som
følge af lovforslagets § 8, nr. 1]
Til § 18
15) Stk.
3 og 4 udgår.
Stk. 5-12 bliver herefter stk. 3-10.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt]
16) I
stk. 6, der bliver stk. 4,
indsættes efter »§ 6, stk. 2,«: »3.
pkt.,«.
[Lovteknisk præcisering]
17) I
stk. 8, der bliver stk. 6, ændres
»lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december 2023«
til: »lovbekendtgørelse nr. 1013 af 21. august
2024«, og »stk. 5« ændres til: »stk.
6«.
[Lovtekniske ændringer]
18) I
stk. 9, der bliver stk. 7, ændres
»lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december 2023«
til: »lovbekendtgørelse nr. 1013 af 21. august
2024«.
[Lovtekniske ændringer]
Ny paragraf
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, LA, DD, RV og ALT):
19)
Efter § 18 indsættes:
Ȥ 01
Erhvervsministeren fremsætter i
folketingsåret 2026-27 forslag om revision af lovens §
1.«
[Indsættelse af
revisionsbestemmelse af de foreslåede ændringer af lov
om betalingskonti, jf. lovforslagets § 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
indsættes § 1 a i lov om betalingskonti og basale
erhvervskonti, der udvider dele af lovens anvendelsesområde.
Af det foreslåede § 1 a, stk. 4, følger det, at
Finanstilsynet senest den 1. juli hvert år
offentliggør en liste med institutter omfattet af stk. 1,
nr. 3, på sin hjemmeside.
Bestemmelsens formulering forekommer
cirkulær, når den læses sammen med det
foreslåede stk. 1, nr. 3.
Det foreslås derfor, at stk. 4
affattes, så det følger, at Finanstilsynet senest den
1. juli hvert år offentliggør en liste med institutter
med en arbejdende kapital, der ligger over grænsen fastsat
efter stk. 3.
Det foreslåede er en sproglig
præcisering uden materiel betydning.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at reglen om, at
pengeinstitutterne kun kan tillade indbetalinger på en
erhvervskonto på op til 20.000 kr., udgår af
lovforslaget, så der ikke sættes en
beløbsgrænse for indsættelse af kontanter.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det at hæve beløbsgrænsen for, hvad
pengeinstitutterne skal tillade af kontante indbetalinger på
en basal erhvervskonto, fra 20.000 kr. til 100.000 kr. pr.
måned.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det at give pengeinstitutterne mulighed for at afvise virksomheder
og foreninger, som ligger uden for deres forretningsområder,
eller som ligger geografisk langt væk.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det at forlænge kravet til pengeinstitutternes
sagsbehandlingstid fra 10 til 20 arbejdsdage.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 11,
indsættes et nyt kapitel 4 a om basal erhvervskonto.
Af det foreslåede § 13 e, stk.
1, nr. 11, følger det, at et institut har pligt til at
afbryde eller afvikle forretningsforbindelsen efter § 14, stk.
5, 1. pkt., eller § 15 i hvidvaskloven.
Det foreslås at ændre »Et
institut« til »Instituttet«. Det foreslåede
er en sproglig præcisering uden materiel betydning.
Til nr. 8
Lovforslagets § 2, nr. 1, ændrer
i 1. pkt. i fodnoten til lov om finansiel virksomhed.
Det foreslås at indsætte
»og investeringsselskaber« efter
»kreditinstitutter«. Det foreslåede er en
lovteknisk ændring, så Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 fremgår
korrekt med sin fulde titel i henvisningen.
Til nr. 9 og 10
Lovforslagets § 5, nr. 10, er en
konsekvens af ophævelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 924/2009/EF af 16. september 2009 om
grænseoverskridende betalinger i Fællesskabet.
Ændringen skal foretages i fire forskellige bestemmelser i
lov om betalinger.
Dog er de gældende bestemmelser ikke
fuldt identiske for alle fire tilfælde, hvorfor bestemmelsen
er blevet delt op i flere ændringsnumre passende til den
enkelte gældende bestemmelse.
Derudover fremgik det ved en fejl, at
ændringen bl.a. skulle foretages i § 138, stk. 1, 7.
pkt., hvilket rettelig skulle have været 8. pkt.
Der er tale om en lovteknisk ændring,
som ikke indeholder materielle ændringer.
Til nr. 11
Lovforslagets § 7, nr. 1, ændrer
i § 28 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om investeringsforeninger
m.v.
Henvisningen i den foreslåede
bestemmelse til den gældende ordlyd af § 28 a, stk. 5,
1. pkt., i lov om investeringsforeninger m.v. er ikke korrekt.
Det
foreslås derfor at indsætte »VI og« efter
»afsnit«. Det foreslåede er en lovteknisk
ændring.
Til nr. 12
Med lovforslagets § 8, nr. 1,
nyaffattes fodnoten til lovens titel i lov om
fondsmæglerselskaber og investeringsservice og
-aktiviteter.
Af forslaget fremgår to direktiver,
som ikke længere er i kraft, ligesom der er gengivet fuld
titel på to andre direktiver i stedet for blot
populærtitler, som ellers er benyttet i fodnoten.
Derfor foreslås det at nyaffatte
lovforslagets § 8, nr. 1. Det foreslåede er af
lovteknisk karakter.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 10, nr. 2,
indsættes en definitionsbestemmelse i § 9, stk. 1, nr.
44, i lov om forsikringsvirksomhed.
Bestemmelsen burde have været indsat
som § 9, stk. 1, nr. 43, i lov om forsikringsvirksomhed.
Det foreslås derfor at nyaffatte
lovforslagets § 10, nr. 2, så bestemmelsen kommer til at
fremgå korrekt i nummerrækkefølgen i det
gældende § 9, stk. 1, i lov om
forsikringsvirksomhed.
Det foreslåede er en lovteknisk
ændring.
Til nr. 14
Det foreslås at indsætte et nyt
ændringsnummer i lovforslagets § 17. Med ændringen
foreslås det at ophæve § 4, nr. 1, i lov nr. 481
af 22. maj 2024, der ellers ville træde i kraft den 17.
januar 2025, jf. lovens § 17, stk. 5. Ændringen i lov
nr. 481 af 22. maj 2024 er til fodnoten til lovens titel til lov om
fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter,
som foreslås nyaffattet ved lovforslagets § 8, nr. 1,
hvorfor den tidligere vedtagne ændring foreslås
ophævet.
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 15
Lovforslagets § 18, stk. 3 og 4, er
undtagelser til det fælles ikrafttrædelsestidspunkt,
som er den 1. januar 2024. Stk. 3 vil medføre, at
bestemmelser, der supplerer forordningen om grønne
obligationer, vil træde i kraft samtidig med forordningen den
21. december 2024. Stk. 4 vil medføre, at de
ændringsnumre, som er en følge af, at 3.
pengeoverførselsforordning erstatter 2.
pengeoverførselsforordning, vil træde i kraft samtidig
med 3. pengeoverførselsforordning den 30. december 2024.
Det foreslås at lade de
foreslåede stk. 3 og 4 udgå, hvilket vil
medføre, at de pågældende ændringsnumre
vil følge ikrafttrædelsestidspunktet for hoveddelene
af lovforslaget, som er den 1. januar 2025.
Ændringen skyldes, at lovforslaget
ifølge tidsplanen skal 3. behandles i Folketinget den 19.
december 2024. Det betyder, at den vedtagne lov først kan
kundgøres den 31. december 2024. Beholdes de to fravigelser
med ikrafttrædelse tidligere i december, vil der blive tale
om lovgivning med tilbagevirkende kraft.
Til nr. 16
Lovforslagets § 18, stk. 6,
fastsætter en overgangsbestemmelse, hvorefter § 6, stk.
2, i lov om Danmarks Nationalbank som affattet ved lovforslagets
§ 15 ikke skal have virkning for direktører
udnævnt før den 1. januar 2025, medmindre en
repræsentantskabsudnævnt direktør udpeges af
kongen efter denne dato.
Det præciseres med den
foreslåede ændring, at det alene er det nyaffattede 3.
pkt., der ikke skal gælde for direktører udnævnt
før den 1. januar 2025.
Der er tale om en præcisering uden
materielle ændringer.
Til nr. 17
Lovforslagets § 18, stk. 8,
fastsætter en overgangsbestemmelse, hvorefter regler fastsat
i medfør af § 245 a, stk. 4, i lov om finansiel
virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december
2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af nye regler udstedt i medfør af § 245
a, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 15.
Bestemmelsen henviser fejlagtigt til
lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december 2023, der er
forældet. Bestemmelsen henviser også fejlagtigt til
§ 245 a, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed, der rettelig
bør være § 245 a, stk. 6.
Det foreslås derfor, at
»lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december 2023«
ændres til »lovbekendtgørelse nr. 1013 af 21.
august 2024«, og at »stk. 5« ændres til
»stk. 6«.
Det foreslåede er en lovteknisk
ændring.
Til nr. 18
Lovforslagets § 18, stk. 8,
fastsætter en overgangsbestemmelse, hvorefter regler fastsat
i medfør af § 267 h i lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december 2023, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler
udstedt i medfør af § 267 i lov om finansiel virksomhed
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 19.
Bestemmelsen henviser fejlagtigt til
lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december 2023, der er
forældet.
Det foreslås derfor, at
»lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5. december 2023«
ændres til »lovbekendtgørelse nr. 1013 af 21.
august 2024«.
Det foreslåede er en lovteknisk
ændring.
Til nr. 19
Med henblik på at følge op
på, om formålet med de indførte regler
realiseres og den ønskede effekt af reglerne materialiserer
sig, foreslås det med ændringsforslaget at
indsætte en bestemmelse om revision af lovforslagets
ændringer af lov om betalingskonti efter 2 år.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. november
2024 og var til 1. behandling den 19. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 12. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 238, folketingsåret
2023-24. Den 6. november 2024 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
27 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse. Erhvervsministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-26. Udvalget forventer, at spørgsmål nr. 27
besvares inden 2. behandling.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S)
Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per
Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Louise
Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W.
Frølund (LA) nfmd.
Lars-Christian Brask (LA) Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF)
Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV)
Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |