Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i
udenlandske datterselskaber m.v., tydeliggørelse af
muligheden for skønsmæssige ansættelser ved
transfer pricing-forhøjelser og ændring af
opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finansielle
konti m.v.)
(Lovforslag nr. L 28)
Lovforslaget skal sikre, at den danske
selskabsskattelovgivning på en række områder
lever op til de internationale forpligtelser, der bl.a.
fremgår af OECD´s regler og EU-Domstolens praksis. Der
er tale om en genfremsættelse af lovforslag nr. L 48,
folketingsåret 2019-20, bortset fra det element i det
pågældende lovforslag, som omhandlede ændring af
CFC-reglerne.
Den del af lovforslaget, som
vedrører en justering af reglerne om fast driftssted, har
til formål at implementere OECD's anbefalinger om fast
driftssted, således at de interne danske regler bringes i
overensstemmelse med de seneste internationale standarder på
området.
Justeringen indebærer, at
virksomheder med grænseoverskridende aktiviteter ikke
kunstigt skal kunne organisere sig således, at de
undgår etablering af et fast driftssted og dermed beskatning
i de lande, de opererer i. Herved sikres lige
konkurrencevilkår, uanset hvor den fysiske eller juridiske
person, der udøver erhvervsvirksomhed i Danmark, er
skattemæssigt hjemmehørende.
Dernæst indeholder lovforslaget
bestemmelser om, at danske selskaber har adgang til at foretage
fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselskaber, faste
driftssteder og vedrørende fast ejendom. Formålet med
disse bestemmelser er at bringe selskabsskattelovens regler i
overensstemmelse med EU-retten. Indførelse af et
sådant fradrag vil være en fordel for danske
virksomheder, der ejer fast ejendom i udlandet, eller som
udøver erhvervsvirksomhed i udlandet gennem datterselskaber
eller faste driftssteder. Ændringen er nødvendiggjort
af en dom fra EU-Domstolen.
Endelig har tydeliggørelsen af
skønsadgangen ved transfer pricing-forhøjelser til
formål at sikre Skatteforvaltningens adgang til at
skønne, når dokumentation ikke foreligger rettidigt.
Samtidig foreslås, at transfer pricing-dokumentationen skal
indgives senest 60 dage efter fristen for indgivelse af
oplysningsskemaet. Dette vil fjerne risikoen for, at der kan
opstå tvivl om, hvorvidt dokumentationen er rettidig eller
ej.
Derudover indeholder lovforslaget visse
mindre justeringer.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021. Lovforslaget er omfattet af de
fælles ikrafttrædelsesdatoer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.